خبیث و خائن مدافع بهائیت که علیه اربعین سخن میگوید به دنبال فتنهانگیزی است
▪️واکنش شدیداللحن رجبی دوانی به سخنان عبدالحمید درباره راهپیمایی اربعین
«محمدحسین رجبی دوانی» در نشست خبری نخستین کنگره بینالمللی بزرگداشت امامزاده علی ابن محمد باقر(ع):
🔹نخستین قیام در خوانخواهی از شهادت امام حسین علیه السلام، حتی پیش از قیام مختار و توابین در ایران به وقوع میپیوندد و مردم سیستان بلافاصله پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) دست به قیام میزنند.
🔹وسعت قیام آنها به گونهای بوده که برادر عبیدالله بن زیاد که حاکم سیستان بوده از این شهر فرار میکند. نکته جالبتر این است که این قیام زمانی به وقوع پیوسته که شیعه هنوز وارد ایران نشده است.
🔹حتی زمانی که اکثر ایران مذهب غیرشیعه را داشت، برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)، مراسم عزاداری برگزار میکردند و بدین وسیله ارادت خود را نشان میدادند.
🔹امروز خناسان، خبیثان و خائنانی در پوشش دروغین مذهب و به دروغ به نام برادران اهل تسنن در کشور فتنهانگیزی میکنند و اخیرا هم فرد خبیثی راهپیمایی اربعین را زیرسوال برد. کسی که از بهاییت حمایت میکند و با استفاده از سعه صدر نظام جمهوری اسلامی، لگدپراکنی میکند، امروز در اثر تبلیغ وهابیت و خباثت خودش، برادران اهل تسنن را از خوردن نذریهایی که برای امام حسین(ع) داده میشود و شرکت در عزاداریها منع میکنند.
tn.ai/2947858
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
💢تروریستها در بند
🗣رئیس دادگستری استان فارس پیرامون حادثه تروریستی شاهچراغ گفته است:
🔸پرونده این سه متهم جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز ارسال شده است. اتهام متهم اصلی پرونده به نام رحمتالله نوروزاف عضويت در گروهک تروریستی داعش، عضويت در گروههای بغی، محاربه و افساد فیالارض است و اتهامات وارده به متهمین ردیفهای دوم و سوم به نامهای حبیبالله عربزاده و امرالله نظری(معروف به اسد) نیز معاونت در محاربه و افساد فیالارض و اجتماع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت کشور از طریق همراهی با گروهک تروریستی داعش است.
🔹تعدادی از افراد بازداشتشده پس از محرز شدن بیگناهی با قرار منع تعقیب آزاد شدهاند و درباره تعداد دیگری از این افراد تحقیقات همچنان ادامه دارد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
بررسي تطبيقي افكار گروههاي تكفيري- وهابي با خوارج
شباهتهاي سياسي
تحميل انديشههاي خود بر ديگران با زور و تهديد
هر دو گروه ميكوشند انديشههاي خويش را با جنگ و خونريزي بر ديگران تحميل كنند و در اين راه از هيچ اقدامي فروگذار نبودند و نيستند. در حالي كه از اصول مسلّم اسلام اين است كه تعامل فرقهها ومذاهب اسلامي در ميان خودشان و با ديگر اديان وفرق بايد بر اساس اصول منطقي و دوستانه باشد و براساس فرمايش قرآن كريم در بحثها و مناظرهها حتماً بايد حكمت،اندرز نيكو و جدال احسن رعايت شود:«ادْعُ إِلَي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِين؛با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشي كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن. پروردگارت، از هركسي بهتر ميداند چه كسي از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايتيافتگان داناتر است».(نحل: 125)
تأكيد ميكند كه اين شيوه را درباره كفار واهل كتاب نيز رعايت كنيد، چنانكه ميفرمايد:«وَلاَ تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ؛با اهل كتاب جز به روشي كه از همه نيكوتر است مجادله نكنيد، مگر كساني از آنان كه ستم كردند؛ و(به آنها) بگوييد: «ما به تمام آنچه از سوي خدا بر ما و شما نازل شده ايمان آوردهايم، و معبود ما و شما يكي است، و ما در برابر او تسليم هستيم!»(عنكبوت: 46)
اسلام هرگز اجازه نميدهد كسي مخالفان خود را مانند خوارج و وهابيان بهمنظور تحميل باورهاي خويش، كافر، مشرك و اعداءالله خطاب كند، خون و مال مخالف خود را حلال شمارد و با اين بهانه آنان را به خاك و خون بكشد و اموالشان را نابود كند.
استفاده ابزاري از شعارهاي ديني
يكي از شگردهاي خوارج بهمنظور تحتتأثير قراردادن مردم و گمراهكردن افكارعمومي، استفاده از گزارهها و واژههاي اسلامي بود. آنان با استفاده از شعارهايي چون: مبارزه با كفر و شرك، لاحكم الالله و برائتجويي ازستمگران، خون مسلمانان را مباح ميدانستند وسرزمينهاي اسلامي را به خون مسلمين رنگين ميساختند و همه جا را هدف تهاجم خود قرارميدادند و غير از خود، ديگران را مسلمان نميانگاشتند. پديدارشدن اين جريان شوم در ميان امت اسلامي و استفاده ابزاري از شعارهاي اسلامي و قرآني، يكي از خونبارترين وقايع تاريخ اسلام را رقم زده وآثار نامطلوبي را در جهان اسلام از خود باقي گذاشته است.
وهابيت تكفيري، از اين شگرد بهطور گسترده وحسابشده در جذب ديگران استفاده كرده است.اين حركت از مهمترين عوامل نفوذ و پيشرفت وهابيان بود. آنها با شعارهايي همچون وحدت و انسجام مسلمين، بدعتزدايي وجهاد با كافران ومشركان، روحيه جهادي را درميان مردم القا ميكردند وعموم مردم را پيرامون رهبرانشان گرد ميآوردند وبا اين روش مرموزانه وخوارجگونه به تمام جناياتشانرنگ مذهبي ميدادند وآن را فريضه ديني ميپنداشتند و به قصد قربت انجام ميدادند؛ بنابراينمحمدبنعبدالوهاب از اين سلاح به نفع خويش بهره برد؛ زيرا هميشه اين سلاحكانون توجه مسلمانان بود و امتيازهاي زيادي را براي آنها داشت. در اين راستا تمامي اختلافها و درگيريها، رنگ مذهبي و اعتقادي به خود ميگرفت. در نتيجه مسلمانان و پيروان فرقههاي مختلف اسلامي، با قصد قربت و فريضه ديني در اين درگيريها و صحنههاي نبرد حضور مييابند و بر اين اساس، با احساس رضايت از رفتار خود، غريزه معنوي خود را نيز ارضاميكنند. در حقيقت، تكفيريها عقايد مردم را به بازي گرفتند و از اين راه منافع خويش را تأمين كردند.
يكي از عوامل نفوذ وهابيت درخاستگاه اصلي آنها، يعني سرزمين نجد پراكندگي مردم آن سرزمين بود. مردم آنجا از هرج ومرج وقتل و خشونت بسيار خسته و تشنه وحدت و آرامش و يكپارچگي بودند. در چنين شرايطي وهابيت با شعار وحدت و انسجام مسلمين وارد شدند و مردم آن سرزمين، آنها را بهراحتي پذيرفتند. هماكنون ادعاي غيرواقعي گروههاي تكفيري مبني بر دفاع از سنتهاي اصيل اسلامي با شعارهاي ديني همانند خوارج واسلاف تكفيري خويش، موجب بروز جنگ و درگيري در كشورهاي اسلامي شده و زنان و مردان مسلمان را به خاك و خون كشيده است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
🔹با مردم بیواسطه صحبت کنید برای افراد کار تعریف کنید نه صندلی
🔸رئیسجمهور با بیان اینکه حتماً دنبال این باشید که با مردم بیواسطه صحبت کنید، گفت: کارسنجی کنید که انجام یک امر چند نفر نیرو نیاز دارد. گاهی کاری آن حجم از نیرو و فرد را نمیخواهد. انجام یک کار واقعا نیازی به این همه معاونت، پست و مسئولیت ندارد.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت هفته دولت و نیز هجدهمین جشنواره شهید رجایی، تلاش مخلصانه تمامی دستاندرکاران دولت در وزارتخانهها، سازمانها و دستگاههای اداری در سراسر کشور برای ایجاد امید در جامعه را شایسته قدردانی دانست و با تاکید بر ضرورت انکارناپذیر تحول در نظام اداری کشور در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: نظام اداری کارآمد، چابک و امیدآفرین، برای تحقق اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم این نظام انقلابی نقش بسیار مهمی دارد. رئیسجمهور در ادامه نظام اداری مردمپایه، عدالتمحور، متکی بر ایمان و توام با بهرهوری را از شاخصههای نظام اداری انقلابی برشمرد و افزود: امروز ضمن ارزیابی و مقایسه نظام اداری کشور با این شاخصهها، باید ببینیم نظام اداری ما با نظام اداری متناسب برای تحقق اهداف انقلاب چه میزان فاصله دارد؟
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، وی متناسب سازی نظام اداری کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی را وظیفه همه مسئولان و مدیران و کارمندان دانست و تصریح کرد: چنین تحولی ممکن است در ابتدا با موانعی مواجه شود، چرا که برخی تحولناپذیرند و به وضع موجود ادارهها و سازمانها اکتفا میکنند.
رئیسجمهور بروکراسی اداری را یکی از مشکلات نظام اداری کشور و موجب پیچیدگی، درهمتنیدگی و کندی کارها دانست و افزود: ما بر کار کارشناسی در نظم اداری کشور تاکید داریم، اما باید مراقبت کنیم که هم کار کارشناسی و عالمانه و به دور از اعمال نظرات فردی و شخصی صورت گیرد و هم موجب کندی کار نشود....
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/271920
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
سخنگوی وزارت بهداشت:
مافیای غربالگری با هدف گرفتن سلامت مادر و جنین /سود هزار میلیارد تومانی به جیب میزند
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ذینفعان غربالگری سالانه بیش از هزار میلیارد تومان سود مالی دارند و برخی از آنها دنبال سلامت مادر و جنین نیستند، بلکه نگران کاهش درآمدهای خود هستند.
پدرام پاکآیین در گفتوگو با خبرگزاری ایرنا، با تکذیب خبر تولد ۱۲ نوزاد دارای ناهنجاری که در روزهای گذشته منتشر شد، اظهار داشت: این خبر که منبع آن یک آزمایشگاه ذکر شده، کاملا دروغ است زیرا این سؤال پیش میآید که مگر نوزدان در آزمایشگاهها به دنیا میآیند؟ این در حالیاست که ذینفعان غربالگری غیراستاندارد سودهای کلان و هزار میلیاردی به جیب میزنند.
پاکآیین افزود: مطابق اطلاعات مندرج در سامانههای الکترونیک وزارت بهداشت از زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون، آمار تولد نوزدان دارای ناهنجاری هیچگونه افزایشی را نشان نمیدهد.
وی ادامه داد: مافیای غربالگری، سلامت مادر و جنین را نشانه گرفته است و هر چند وقت یکبار واقعیتها را تحریف میکند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تا پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، غربالگری ناهنجاریهای جنینی برای تمامی زنان باردار برخلاف سایر کشورهای جهان اجباری بود. این اجبار هم غیرعلمی و هم برای مادر باردار استرسزا و پرهزینه بود و حتی در مواردی موجب سقط جنین سالم از سوی مادر باردار میشد. شیوه قبلی غربالگری از استاندارد علمی برخوردار نبود و مثبت کاذب و منفی کاذب بالایی داشت؛ به این معنا که در بسیاری از موارد جنین سالم بود، اما آزمایشگاه جنین را ناسالم گزارش میکرد یا برعکس جنین ناهنجاری داشت، اما آزمایشگاه آن را سالم گزارش میکرد.
پاکآیین، علت اصلی سوق داده شدن تمامی مادران باردار به سوی غربالگری را نه تأمین سلامت مادر و جنین بلکه بهانهای برای افزایش حاشیه سود ذینفعان غربالگری دانست و تصریح کرد: ذینفعان غربالگری سالانه بیش از هزار میلیارد تومان سود مالی دارند و برخی از آنها دنبال سلامت مادر و جنین نیستند، بلکه نگران کاهش درآمدهای میلیاردی خود بوده و به همین دلیل واقعیات را تحریف میکنند.
وی افزود: پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جمعی از متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها در رشتههای تخصصی مرتبط با هدف حفظ و ارتقای سلامت مادر و جنین دستورالعمل ناهنجاریهای جنین را با استناد به تکلیف مندرج در این قانون تدوین کردند تا با استانداردسازی غربالگری از سقط جنینهای سالم جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: پس از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کار غربالگری و استانداردسازی، دقیق و علمی شد و از اقدامات تشخیصی متعدد، پرهزینه و غیراستاندارد تشخیصی جلوگیری به عمل آمد تا هزینههای سنگین آزمایشهای غربالگری در غیر از موارد لزوم به خانوادهها تحمیل نشود و در مواردی که نیازی وجود ندارد، با آزمایشهای تهاجمی مانند آمینوسنتز، جان مادر و جنین به خطر نیفتد.
وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی حفظ و ارتقاء سلامت مادران و نوزادان است و سیاست این وزارتخانه مبتنی بر آسانسازی، ارزانسازی و کریمانهسازی خدمات در حوزه باروری، بارداری و زایمان طبیعی است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتیکه حتی سلطنتطلبان هم نمیدانند پدر رضاخان چه کسی بود و به بیبتگی و بی اصل و نسبی وی اذعان دارند!
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
حزب اتحاد ملت با مسئله انتخابات چه خواهد کرد؟
اخبار بدست آمده حکایت از آن دارد که اتحاد ملتی ها در جلسات خود ضمن بررسی و تدوین استراتژی انتخاباتی 5 محور را مورد تاکید قرار داده اند.
بررسی ها در این زمینه بیانگر آن است که اتحاد ملتی ها ضمن همراستایی با گروهک نهضت آزادی در خصوص بهره گیری از فرصت انتخابات 5 محور زیر را در تدوین استراتژی انتخاباتی خود مورد اشاره قرار داده اند:
1- استفاده از فرصت انتخاباتی برای احیای سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان
2- مدیریت و عدم تحمیل هزینه نالازم و غیرضروری به حزب
3- تلاش برای احیاء نهاد انتخابات و بازگرداندن صندوق رای به صاحبان اصلی آن
4- عمومی سازی بیانیه 15 ماده ای خاتمی
5- نقد رفتار حکومت در پیگیری سیاستهای خودبراندازانه و خودتحریمی و تبدیل جمهوریت به نام جمهوریت.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
🔻حکم مردم در حکمرانی ولایی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. باید اصطلاح مشروعیت را در معنایی که در فلسفۀ سیاست رایج است، به کار برد، که عبارت است از حق حاکمیت. پس مراد، معنای لغوی مشروعیت نیست؛ یعنی سخن در این نیست که شروط دینیبودن حکومت چیست. چنانچه بگوییم که مردم، منشأ تحقق - نه حقانیت - حاکمیت هستند، هم مسألۀ ولایت پیشینی و مِن جانب الله، حل میگردد، و هم مسألۀ مردمسالاری دینی. این نوع از مدخلیت مردم، تلازمی با وکالت نخواهد داشت؛ چراکه هر چند انتخاب هست، اما انتخاب تحقق حاکمیت ولی، نه انتخاب حق حاکمیت وکیل. حق حاکمیت، فقط از ناحیۀ خدای متعال است و انسان از ناحیۀ خویش، چنین حقی ندارد - یعنی خدایمتعال به او نداده است - که بتواند آن را به دیگری واگذار کند. بهبیاندیگر، مسأله این است که خدایمتعال، حق ربوبیتِ تشریعی خویش را به انسان واگذار نکرده و او را از لحاظ تشریعی، مخیر ننهاده است که هرچه خواست را انتخاب کند. پس اینکه انسان میتواند بر سرنوشت خویش حاکم باشد، به این معنی نیست که محق نیز هست. در غیر این صورت، خدای متعال نباید برای انتخابی که انسان نسبت به آن حق دارد، اگر حاصلش اعراض از حاکمیت دین باشد، وعدۀ عذاب و عقاب بدهد. حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش، نسبت به خدای متعال نیست بلکه نسبت به انسانهای دیگر است. در اصل پنجاهوششم قانون اساسی آمده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان، از آنِ خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش، حاکم ساخته است». لفظ «اجتماعی» که در این بند آمده است، نشان میدهد که سخن در مقام «مناسبات انسانی با یکدیگر» است.
۳. در آیات قرآن کریم، سخن از صفت وکیلبودن خدای متعال به میان آمده است، اما این آیات، ناظر به قلمروی اخلاقی بودهاند، حالآنکه بحث ما، در قلمروی فلسفۀ سیاست است. شاهد این سخن، آن است که در هیچیک از آیات یادشده، وکیلانگاشتن خدای متعال، به معنی سلب حق حاکمیت از او و واگذاری آن به انسان نیست. در غیر این صورت، میان صفت وکیل و صفت ولی، تعارض رخ میداد. پس نباید در دام اشتراک لفظی افتاد و از استعمال و معنای اخلاقی لفظ وکیل، نتایجی در زمینۀ فلسفۀ سیاست گرفت. اینکه انسان در زندگی خویش، کارهایش را به خدای متعال بسپارد و تحقق آنها را از او بطلبد، معطوف به توحید افعالی و برخاسته از اعتقاد به ربوبیت تکوینیِ الهی است، نه نافی ربوبیت تشریعیِ الهی. وکالت در معنای قرآنی و اخلاقی، عبارت است از رجوع انسان به خدای متعال برای وصول به مقصدی به سبب احساس عجز خویش، نه سپردن حق حاکمیت از خود به خدای متعال. وکیلانگاشتن خدای متعال در قلمروی تدبیر جامعه و حاکمیت، ناقض ربوبیت تشریعیِ الهی است که اولاً مطلق است، ثانیاً جز به صالحان مأذون واگذار نشده است.
۴. اینکه برخی افراد مشروعیت حکومت را مشتمل بر دو عنصر صلاحیت و مقبولیت دانستهاند، همان نظریۀ بینابینی است که نقطهای در میانۀ نصب و انتخاب را برگزیده است. برایناساس اگر حاکم اسلامی، صلاحیت داشت، اما مقبولیت نداشت، مشروعیت نیز ندارد؛ یعنی حق حاکمیت ندارد. در این صورت، امیرالمؤمنین (ع) نیز در آن بیستوپنج سال، صالح نامشروع یا صالح نیمهمشروع بوده است؛ چراکه از عنصر مقبولیت برخوردار نبوده است، حالآنکه شیعه چنین اعتقادی ندارد. لازمۀ قهری مدخلیت مقبولیت در مشروعیت، آن است که مردم، نصیب نسبی یا مطلق از حق حاکمیت داشته باشند، درحالیکه خدای متعال، این حق را به هیچ کسی واگذار نکرده است، بلکه فقط به رسول اکرم (ص) و اولیالامر، اذن حاکمیت بر مردم را اعطا کرده است. آنچه که برخی آن را حق خدادادی حاکمیت مردم میخوانند، تنها استعداد تکوینی انتخاب است، نه جواز تشریعی انتخاب، در غیر این صورت، وعدۀ عقوبت برخاسته از انتخابهای متعارض با دین، ناموجه بود.
۵. نظریۀ جمهوری اسلامی یا مردمسالاری اسلامی، ناسازگار با این روایت نیست و نمیتوان ادعا کرد از متن این روایت، سالاربودن مردم برنمیآید: اولاً، ولیفقیهِ مشروع از جانب خدای متعال، حق تحمیل خویش بر مردم را ندارد و استبداد دینی، روا نیست و نقش مردم در تحقق حاکمیت او، صددرصد است؛ ثانیاً، چون رأی مردم در عرض حکم الهی نشانده نمیشود، مستلزم شرک نیست؛ ثالثاً، تبعیت از خواست مردم در چهارچوب هدایت الهی، سالاربودن مردم را به نمایش میگذارد؛ رابعاً، ما معتقد به دولت حداقلی و گشودگی امر اجتماعی و جامعۀ مدنیِ اسلامی در روندهای حاکمیتی هستیم، نه دولت تمامیتخواه و حداکثری، و این، بیانگر مردمبنیانبودن حاکمیت دینی است.
🖇 منتشرشده در:
http://fna.ir/3eodun
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙رونمایی از سرود جدید
🚩 هیئت #دهه_نودی_ها
🔰 با نوای حاج ابوذر روحی و
💠 گروه سرود #شمیم_ولایت یزد
#مع_الحسین
#اربعین
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
💢نکات و الزامات دیپلماسی کریدوری
🔹قدرتهای بزرگ دنیا همیشه به دنبال راهها و مسیرهایی هستند که بتوانند سریعتر کار صادرات و واردات را انجام دهند. بسیاری از دعواهای ابرقدرتها در برهههای گوناگون تاریخی بر سر همین راهها و مسیرهایی بوده که به اصطلاح میانبر میزده، و هم موجب صرفهجویی در وقت و زمان و هم بهره اقتصادی بیشتر بوده است. همین موضوع بود که پای انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی را به تقابل با «جمال عبدالناصر» در سال 1957 باز کرد تا بتوانند سوئز را در دست بگیرند.
🔸همین موضوع در قبال ایران نیز صادق است؛ چرا که زمانی «اسرائیل کاتس» وزیر حملونقل رژیم غاصب قدس، احیای راهآهن باری و قدیمی از دمشق به مدینه را که با فروپاشی عثمانی به خاطرهها پیوست، به منزله عنصری کلیدی در محور ضدایرانی مطرح میکرد؛ محوری که از تجارت برای کشاندن عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی به اتحاد نزدیک با اسرائیل استفاده میکند. همه آنچه را که گفته شد، میتوان دریچهای جدید در عالم سیاست با عنوان «دیپلماسی کریدورها» نامید.
🔰در دیپلماسی کریدورها دو موضوع وجود دارد که بر اهمیت کار می افزاید.
🔹موضوع اول اینکه امروزه بنادر شکل سنتی خود را از دست داده و بنادر نسل چهارم در حال به وجود آمدن هستند. بنادر نسل چهارم یا بنادر شبکه، ضمن اتصال مناطق مختلف بندر با همدیگر، بندر با سایر بنادر دنیا نیز در تعامل و همکاری در سطوح بینالمللی است.
🔸موضوع دوم اینکه همه دنیا به دنبال این هستند که مزیتهای جغرافیایی خود را به منبع درآمدزایی و قدرت سیاسی و بینالمللی تبدیل کنند. ایران نیز در منطقهای قرار دارد که نقطه تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقاست و با دسترسی به تنگه هرمز و نزدیکی به چند کانون مهم بینالمللی و منطقهای از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، منطقه غرب آسیا، اوراسیا، آسیای جنوبی و آسیای غربی نقش کلیدی در پیوند این مناطق دارد.
🔹یکی از تلاشهای دولت سیزدهم تلاش برای فعالسازی کریدور شمال به جنوب است. این کریدور، یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است که مسافت 16 هزار کیلومتری از طریق کانال سوئز را با یک مسیر 7 هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر است. این کریدور با ارتباط دادن بندر بمبئی در هند تا هلسینکی فنلاند به طول 13 هزار کیلومتر، با اتصال مستقیم ریلی و با عبور از خاک ایران به یکدیگر میتواند گامی بزرگ در نقشآفرینی ایران در کریدورهای بینالمللی و خروج اقتصاد ایران از گوشه رینگ تحریم باشد.
🔸این کریدور میتواند در آینده سهم بالایی از حملونقل بینالمللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد. این امر زمانی اهمیت مضاعف مییابد که ایران بتواند این کریدور را به کریدور دیگری موسوم به شرق به غرب نیز متصل کرده و بخشی از پروژههای مهمی، مانند یک کمربند یک راه چینیها را نیز به خود اختصاص دهد. شکلگیری این دو کریدور در کنار همدیگر میتواند بسترساز یک تحول اقتصادی در کشور باشد. امروز عربستانیها هم مشتاقند تا از طریق عراق به این فرصت اقتصادی بپیوندند.
🔹البته این موضوع الزاماتی نیز دارد که از اقدام برای رفع فرسودگی زیرساختهای داخلی و تلاش برای جذب سرمایهگذاری خارجی و تأمین منابع مالی و... را شامل میشود. این نکته نباید از چشم متولیان این حوزه دور بماند، به ویژه در زمانی که برنامه هفتم پیش روی مجلس است که مقدرات چندین ساله کشور در حوزه پیشرفت و توسعه را برنامهریزی میکند.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
🔰«محمدرضا عارف» از چه چیزی استعفا داد؟
🔺یک منبع آگاه:
🔹صرف نظر از مباحث و حواشی مربوط به قطع همکاری یکی از اعضای سابق هیئت علمی دانشگاه شریف با این دانشگاه، آقای محمدرضا عارف که ساعتی قبل خبر استعفای خود از هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف را منتشر کرد، در دوره جدید این هیئت اصلاً حکمی برای فعالیت نداشته است!
🔹او همچنین افزود که آقای عارف صرفاً با توجه به اینکه مدتی از حکم قبلی عضویتش در هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف باقیمانده بود، در یکسال و نیم اخیر به عنوان عضو افتخاری به جلسات دعوت میشده است.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
تاریخ آمریکا چنین ذلتی را سراغ ندارد!
این همان است که با غرور اعلام کرد: فرمان زدن موشک به خودرو سلیمانی را صادر کردم و گفتم بزنید.....!
و این همان است که لحظاتی قبل با حالتی خفتبار دستگیر و زندانی شد.
خون شهید سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و سایر شهدا یقهاش را گرفت.
الحمدلله 🙏💚🇮🇷❤️🙏🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهزاده کجا داری میای؟ مردم دارن میرن😩😂
گزارشکر اعزامی آقامجید 😍
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
❌محاسبه غلط☝️
‼️دولت دو ساله #رئیسی رو با دولتهای ۸ ساله قبل مقایسه کردند😳
✅محاسبه درست👇
♨️قیمت #دلار در دو سال اول هر دولت جمهوری اسلامی چقدر افزایش پیدا کرد!
با توجه به حذف نخست وزیر از سال 68...قیمت دلار از این تاریخ به بعد محاسبه شده است!
سال 68 تا 76 دولت #هاشمی
سال 68 ( 120 تومان)
سال 70 ( 142 تومان)
حدود 18.4 درصد افزایش
پایان کار سال 76 (قیمت دلار 478)
سال 76 تا 84 دولت #خاتمی
سال 76 ( 478 تومان)
سال 78 (863 تومان)
حدود 80.6 درصد افزایش
پایان کار سال 84 (904 تومان)
نکته جالب در این دولت افزایش زیادی در دوسال اول بوده و بعد کاهشی شده و دوباره از سال 81 افزایش پیدا کرده که خیلی هم قیمت افزایش پیدا نکرده!
سال 84 تا 92 دولت #احمدی_نژاد
سال 84 (904 تومان)
سال 86 (935 تومان)
حدود 3.5 درصد افزایش
پایان کار سال 92 (3300 تومان)
البته تحریم ها از سال 88 به خاطر #فتنه خیلی افزایش پیدا کرد! اینم بگم که تحریم ها فوقش 20 تا 30 درصد تاثیر دارد
سال 92 تا 1400 دولت #روحانی
سال 92 (3300 تومان)
سال 94 (3150 تومان)
حدود 4.5 درصد #کاهش
پایان کار سال 1400 (25250 تومان)
خرابکاری و یا خیانت این دولت از سال 96 یعنی دولت دوم شروع شد!
سال 1400 تا 1402 دولت #رئیسی
سال 1400 (قیمت 25250 تومان)
الان (49185 تومان )
حدود 95 درصد #افزایش
باید دید این دولت در پایان دولت اول خودش چه قیمتی رو ثبت خواهد کرد!
⬅️البته افزایش قیمت دلار در هر دولت حدودی حساب شده و دقیق نیست ولی خیلی نزدیک است!
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
رئیسی سهشنبه نشست خبری دارد
🔹رئیسجمهور صبح سهشنبه در یک نشست خبری پاسخگوی سوالات رسانههای داخلی و خارج خواهد بود.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
فضائلی: موسوی باخت در انتخابات را نتوانست تحمل کند
🔹عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب: در انتخابات ۸۸ حضور طیفهای مختلف با حمایت رهبری صورت گرفت اما آنچه اتفاق افتاد بدرفتاری و بیقانونیِ یک طیف سیاسی و بهصورت مشخص میرحسین موسوی بود و او نتوانست باختش را تحمل کند و اساساً در ذهنیت خودش قائل به این نبود که ممکن است رأی نیاورد.
🔹میشود گفت که واقعاً در دنیا همچنین رفتاری مسبوق به سابقه نیست در حالی که هنوز رأیگیری ادامه دارد فردی اعلام پیروزی قطعی کند. ممکن است کسی برای پیروزی اظهار امیدواری کند، اما اینکه فردی قاطعانه اعلام کند که من پیروز میدان هستم بیسابقه است.
🔹در این انتخابات رهبری از جمهوریت نظام بهشدت دفاع کردند؛ معتقدم این یکی از بزرگترین اقدامات و شاید مهمترین اقدام رهبر انقلاب در طول دوران رهبریشان بود و اگر در مقابل فشارهایی که برای ابطال انتخابات وارد میآمد، مقاومت نمیکردند و تسلیم میشدند بساط مردمسالاری برچیده شده بود، چون ما وارد یک عرصه بیقانونی میشدیم که هر کس میتوانست بر اساس میلش، خواستهاش را مطرح میکرد و از آن به بعد سلسله ابطال انتخابات را میتوانستیم داشته باشیم.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
توصیۀ رهبر انقلاب به خویینیها و خاتمی دربارۀ ایجاد جریان اصلاحات
🔹مهدی فضائلی: رهبر انقلاب در دوران ریاست جمهوری بهدلیل پایهگذاری حزب جمهوری و حضور در جامعه روحانیت مبارز بهطور طبیعی در دستهبندی دهۀ ۶۰ جزو جریان راست محسوب میشدند و به جهات مختلف این را ابراز کردهاند و جریان مقابل در دوران ریاست جمهوری تعامل خوبی با ایشان نداشتند اما آقا در یک جلسهای به صراحت فرمودند که همۀ آن چیزایی که بین ما بوده تمام شده و از این به بعد پا به یک دورۀ جدیدی میگذاریم.
🔹در انتصاباتی که رهبر انقلاب در سالهای اول در دفتر داشتند، از طیفهای مختلف دیدیم. سال ۶۹ آقا به ناطق نوری حکم مسئولیت دفتر بازرسی را میدهند، همان روز حکم موسوی خویینیها را بهعنوان مشاور سیاسی میزنند.
🔹دربارۀ استفاده از میرحسین موسوی نیز این موضوع صدق میکند. با اینکه آقا در دوران ریاست جمهوری اختلافات زیادی در ادارۀ کشور با او داشتند؛ در حدی که در دورۀ دوم ریاست جمهوری میخواستند موسوی نخستوزیر نباشند، اما باز هم در شوراها و برخی مجامع مهم کشور از او استفاده میکردند.
🔹بعدها وقتی که آقا رهبر میشوند از موسوی در شوراهای مهم مشورتی استفاده میکنند و تا سال ۸۸ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و حتی بعد از فتنه نیز که او مشغول فتنه بود ولی در عین حال عضو مجمع، دعوت میشدند و کسی هم او را برکنار نکرد. حتی به او پیشنهاد ریاست بنیاد مستضعفان را هم کرده بودند که نپذیرفته.
🔹در دوران ریاست جمهوری هاشمی، رهبر انقلاب به خوئینیها و خاتمی گفته بودند که اگر جریان شما (اصلاحات) نبود، امروز چنین جریانی را ایجاد میکردم تا بین نگاه هاشمی و شما تعادل برقرار شود.
بخش دوم گفتوگوی فضائلی و رضایی با فارس را اینجا بخوانید
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
وقتی میگیم خدا نیامرزه مهسا کومله و لعنت کنه پدرش رو برای همینه...
برا اینکه از قبر بچه اش نون بخوره داره میگه بغل بچه ام کسی رو دفع نکنید
ای لعنت بر تو
🗣 پدرخوانده
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم یکی از روستاهای شعیبیه خوزستان در ایام اربعین چندین روز را تا مرز چذابه پیاده روی میکنند، در بین راه باید از رود دز عبور کنند، اهالی یکی از روستاهای شوش اینطور به استقبالشان می آیند...
ممنون از امید مدحج برای این کلیپ زیبا
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
چرا آمریکا تلاش میکند خاورمیانه نا امن باشد؟
بررسی روند تحولات منطقه غرب آسیا بعد از جنگ جهانی دوم نشان میدهد که اکثر کشورها بر اساس سیاستهای هژمونی آمریکا در جهان قدم برداشتند و ایالات متحده هر کشوری یا گروهی که "نظم خاورمیانه مدل آمریکایی" را بر هم بزند مورد تهاجم این کشور قرار میگرفت
اکبر معصومی
بررسی روند تحولات منطقه غرب آسیا بعد از جنگ جهانی دوم نشان میدهد که اکثر کشورها بر اساس سیاستهای هژمونی آمریکا در جهان قدم برداشتند و ایالات متحده هر کشوری یا گروهی که "نظم خاورمیانه مدل آمریکایی" را بر هم بزند مورد تهاجم این کشور قرار میگرفت که ممکن بود یا تحریم شود، یا حکومت تغییر کند و یا حمله نظامی از طریق کاخ سفید صورت گیرد. بدیهی است که تغییر سیاستهای منطقه با واکنش ایالات متحده روبرو خواهد شد. از طرفی این روزها منطقه روند جدیدی به خود گرفته است و برخلاف راهبرد "خاورمیانهای آمریکا" نظم جدیدی به خود گرفته است.
عضویت ایران، عربستان و امارات متحده عربی در گروه بریکس که تلاش میکند رویکردهای نظم آمریکایی حاکم بر جهان را به چالش بکشاند و بستر جدیدی را در جهان ایجاد کند و نظم جهانی که منابع و سیاستها بصورت عادلانه بین کشورها تقسیم شود؛ هموار کند، احیای روابط ایران با عربستان و وضعیت بهم ریخته رژیم صهیونیستی از مهمترین تحولات و اتفاقات جدید منطقه غرب آسیا بعنوان نقطه راهبردی جهان و خط قرمز سیاستهای محور عبری- غربی است. رویکردهای جدید باعث سردرگمی و ناراحتی آمریکا شده است. به طوری که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا که نقش بسزایی در کسوت معاون وزیر امور خارجه وقت آمریکا در انعقاد توافق هستهای (برجام) در سال ۲۰۱۵ میلادی ایفا کرده است، در سفری به ریاض نگرانیهای خود و دولت متبوعش را بابت احیای روابط ایران و عربستان سعودی اعلام کرد.
اینکه چرا آمریکا از روند تغییر سیاست "تنش و آشوب" در منطقه به سمت "صلح و همگرایی" در منطقه غرب آسیا نگران و ناراحت است، نشاندهنده رویکردهای واشنگتن نسبت به تحولات بینالمللی است.
حرکت منطقه به سمت آرامش و صلح باعث شده است که منافع آمریکا به خطر بیفتد. به این دلیل که ایجاد و استمرار آشوبهای منطقهای، ریشه در راهبردهای کلان آمریکا در نظام بینالملل دارد؛ بنابراین منطقه امن خط قرمز آمریکا بهشمار میرود. تشکیل گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۳ میلادی بهوسیله دستگاههای امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف پمپاژ خشونت دائمی در منطقه، اساساً به معنای مخالفت آمریکا با آرامش و امنیت در جهان است. از طرفی واکاوی رفتار دولت بایدن نشان میدهد که "بازتولید داعش" در عراق، سوریه و افغانستان در حال پیگیری است که اساس موفقیت آن در نظر غرب نیز، افزایش بستر اختلافات بین کشورها و معرفی جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشور بر هم زننده امنیت منطقه است. در چنین شرایطی انعقاد توافق اخیر میان تهران و ریاض میتواند عاملی مهمی و بازدارنده در برابر سیاستهای آمریکا باشد.
نکته دوم در علل نگرانی آمریکا میتوان به نتایج و تاثیر تغییر روندها در منطقه بر رژیم صهیونیستی دانست. به عبارتی غرب تصور میکرد که منطقه به سمت پذیرش رژیم صهیونیستی بعنوان عنصر فعال و تاثیرگذار بر منطقه میرود و این عامل خروج رژیم صهیونیستی از بحران در سیاست خارجی میباشد که عامل تحقق آن هم فاصلهگذاری کشورهای منطقه با ایران بود. عامل نزدیکی تهران و ریاض به معنای تشدید روندها علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود و نابودی این رژیم سرعت خواهد گرفت.
نکته بعدی در علل نگرانی آمریکا را میتوان به نقش چین اشاره کرد. ورود چینیها به منطقه غرب آسیا و معادلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی آن قطعاً پیام بسیار بدی برای کاخ سفید به همراه خواهد داشت. در سالهای اخیر راهبرد نویسان آمریکایی تمرکز ویژهای بر محیط پیرامونی پکن داشتند و تحرکاتی را در تایوان، تبت، هنگ کنگ، دریای چین و شبه جزیره کره با هدف خلق بحرانهای طولانی مدت در این مناطق شکل دادهاند. در مقابل، چین در تلاش است با ورود مؤثر به معادلات منطقه و ایجاد روابط دوجانبه با ایران و اعضای شورای همکاری خلیجفارس و انعقاد توافقات بلندمدت با آنها، قدرت فرامنطقهای خود را به رخ واشنگتن بکشد.
منبع: سایت بصیرت
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه
بصيرت بخشيدن عمار به سپاه حق
1. اسماء بن حكيم ميگويد: ما در سپاه علي عليه السلام در زير پرچم عمارياسر با دشمن ميجنگيديم. نزديك ظهر مردي از سپاه علي عليه السلام به پيش آمد و گفت: عمارياسر در ميان شما كيست؟ عمار گفت: من هستم. او گفت: ابويقظان تو هستي؟! عمار گفت: آري. او گفت: من به تو نياز دارم. عمار گفت: بگو. او گفت: آيا آشكارا بگويم يا محرمانه؟ عمار گفت: اختيار با خودت است. او گفت: پس آشكارا ميگويم. من هنگامي كه از خانه بيرون آمدم، مطمئن بودم كه ما در مسير حق هستيم و شكي نداشتم كه اين قوم (معاويه و طرفدارانش) بر باطل و گمراهي هستند. تا شبِ گذشته، همين عقيده و اطمينان را داشتم، ولي ديشب ديدم كه اذانگوي ما، در جملههاي اذان به يكتايي و رسالت محمد صلي الله عليه و آله گواهي ميدهد و اذانگوي آنها (معاويه و هوادارانش) نيز به يكتايي خدا و رسالت محمد صلي الله عليه و آله گواهي ميدهد و بعد از اذان، هم ما نماز ميخوانيم، هم آنها و كتاب ما يعني قرآن هم يكي است، دعوت ما يكي است، رسول ما نيز يكي است. ازاينرو، از ديشب ترديد بر من راه يافته است. ديشب بيآنكه كسي جز خدا بداند، شب را به سر آوردم و صبح نزد اميرمؤمنان علي عليه السلام آمدم و ماجرا را گفتم. به من فرمود: آيا عمار را ديدار كردي؟ گفتم: نه. فرمود: نزد عمار برو و ببين چه ميگويد. از گفته او پيروي كن. اينك براي همين مسئله نزد تو آمدهام.
عمار به او گفت: آيا آن صاحب پرچم سياه را كه در برابر من قرار گرفته است، (اشاره به پرچم عمروعاص) ميشناسي؟ من با اين شخص در عصر رسول خدا صلي الله عليه و آله در ركاب آن حضرت، سه بار جنگيدم و اكنون اين چهارمين بار است كه با او ميجنگم و اين بار بهتر و نيكتر از سهبار قبل نيست، بلكه بدتر و زشتتر از آنهاست.
من در جنگهاي بدر، احد و حُنين در برابر او جنگيدم. آيا پدرت اينجاست تا تو را به آن خبر دهد؟ آن مرد گفت: نه. عمار گفت: آن روز در عصر پيامبر تجمع ما در مركز پرچمهاي رسول خدا صلي الله عليه و آله بود، ولي تجمّع اين قوم (عمروعاص و معاويه و سپاه آنها) در مركز پرچمهاي مشركان بود. آيا اين لشكر (معاويه) و كساني را كه در آن هستند، ميبيني؟ سوگند به خدا! دوست دارم همه آنها به صورت يك فرد بودند و من آن فرد را سر به نيست ميكردم. سوگند به خدا! ريختن خون همه آنها حلالتر از ريختن خون گنجشك است! آيا ريختن خون گنجشك حرام است؟آن مرد گفت: نه، بلكه حلال است. عمار گفت: ريختن خون آنها نيز حلال است. آيا مطلب را خوب بيان كردم؟ آن مرد گفت: آري، خوب روشن كردي. عمار گفت: اينك برو، هركدام از دو لشكر را خواستي، انتخاب كن. به زودي آنها (معاويه و پيروانش) با شمشيرهاي خود، شما را ميزنند تا حدي كه باطلگرايان شما، به شك و ترديد ميافتند.
آنگاه عمار اين جملههاي تاريخي را فرمود:
وَ اللَّهِ مَا هُمْ مِنَ الْحَقِّ عَلَي مَا يُقْذِي عَيْنَ ذُبَابٍ وَ اللَّهِ لَوْ ضَرَبُونَا بِأَسْيَافِهِمْ حَتَّي يُبْلِغُونَا سَعَفَاتِ هَجَرَ لَعَرَفْتُ أَنَّا عَلَي حَقٍّ وَ هُمْ عَلَي بَاطِل.
سوگند به خدا! به اندازه خاشاكي كه در چشم پشه رفته، آنها بر حق نيستند. سوگند به خدا! اگر آنها با شمشيرهاي خود، ما را بزنند و تا كنار نخلهاي سرزمين هَجَر (بحرين) ما را به عقب برانند، ما علم و اطمينان داريم كه بر حق هستيم و آنها بر باطل هستند.
2. ابوزينب از ياران و در سپاه اميرمؤمنان علي عليه السلام بود. در جبهه صفين، بر اثر ناآگاهي به شك افتاد كه كدام يك از دو لشكر، بر حقاند؟ حضرت علي عليه السلام به او فرمود: تو اگر با اين قوم با نيت پاك جنگ كني و كشته شوي، در راه اطاعت خدا كشته شدهاي و بر حق هستي... . عمارياسر نيز به او فرمود: ثابتقدم باش و در مورد اين احزاب (پيروان معاويه) شك نكن؛ كه آنها دشمنان خدا و رسولش هستند.
آنگاه عمار به دشمن حمله كرد، درحاليكه چنين رجز ميخواند: حركت كنيد به سوي دستههايي كه دشمنان پيامبر هستند. حركت كنيد كه بهترين انسانها پيروان علي عليه السلام هستند. اكنون وقت كشيدن شمشير از نيام و تازاندن اسبها به ميدان جنگ و پرتاب نيزههاي بلند است.
به اين ترتيب، ميبينيم عمار از روي بينش و آگاهي و با كمال اطمينان و عقيده، بر اساس تولا و تبرّا ميجنگيد.
شهادت عمارياسر
عمارياسر در جنگ صفين از اميرمؤمنان علي عليه السلام اجازه نبرد گرفت. امام، عمار را در آغوش كشيد و با او وداع كرد و او نيز آخرين توشه خود را بنا بر پيشبيني رسول خدا صلي الله عليه و آله كه شير بود، نوشيد و ندا داد: «اَلْيَومَ اَلْقَي اَلْاَحِبَّةَ مُحَمَّداً وَ حِزْبَه؛1 امروز، دوستان محمد و حزب او را ديدار ميكنم.» اين شيرمرد شجاع، در 94 سالگي پس از نبردي دلاورانه، به آستان پروردگار عروج كرد.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيتشناسي، سيرهشناسي و انديشهشناسي امام سجاد(ع)
گنجينه شيعه
الف) صحيفه سجاديه
امام سجاد(ع)، قهرمان مبارزه با تهاجم فرهنگي
آيين اسلام در هيچ دورهاي از خطر تهاجم فرهنگي ايمن نبوده و نيست. گاهي نيز اوج اين ستيز فرهنگي در زمان برخي از پيشوايان معصوم: رخ ميداد تا آنجا كه قيام خونيني چون عاشورا، در رويارويي با همين خطرها شكل گرفت. امام سجاد(ع) نيز در دوراني زندگي ميكرد كه هنجارهاي اخلاقي و فرهنگ ناب اسلامي به دست فراموشي سپرده و ناهنجاريها و تبهكاريها فراگير شده بود. آن حضرت در چنين شرايط ناگواري، هرگز ميدان را در برابر دشمن رها نكرد. ايشان با نفي قيام ميكوشيد ذهن دشمنان را از توجه و سرگرمشدن به خود بازدارد. در مقابل، بهصورتي آرام و پنهاني، از راه سازندگي انسانهاي شايسته و آموزش انديشههاي راستين به آنان و با روشنگريهاي پياپي، در برابر تهاجم فرهنگي ايستاد و توانست پيروز ميدان مبارزه فرهنگي باشد. در اينباره، تنها به يكي از سندهاي پيروزي آن امام در رويارويي با هجوم فرهنگهاي خداستيز و غيراسلامي، يعني صحيفه سجاديه اشاره ميكنيم كه قرنهاست آبشخوري زلال و آسماني براي جانهاي تشنه هدايت و تكامل بهشمار ميآيد.
دليل دعامحوري امام سجاد(ع)
بسياري از انسانها، اوج تلخكامي شخص را در به خاك و خون تپيدن او ميدانند و بالاترين اندازه سختي براي آدمي را در آن ميبينند كه با شمشير و نيزه تكهتكه شود و از پاي درآيد. اين در حالي است كه گونه ديگري از سختي و دشواري نيز هست كه تلخيتر، از زخمبرداشتن و كشتهشدن است و آن اين است كه، شخص در برابر جور ستمگران و فتنهجويان، بنا بر مصلحت نتواند برخيزد و ناچار باشد زهر بردباري و خويشتنداري را جرعهجرعه بنوشد و انبوهي از سخن را در سينه خود پنهان سازد و نتواند بازگويد. خلاصه آنكه به گفته زيباي حافظ، «آن همه زخم نهان باشد و مجال آه نباشد»
اين چه استغناست يا رب وين چه قادرحكمت است
كاين همه زخم نهان هست و مجال آه نيست
امام سجاد(ع) با چنين تلخكاميهايي دست به گريبان بود و در چنين روزگار تاريكي، چه چيزي بهتر از دعا و نيايش ميتوانست به او آرامش بخشد و بهانه شود تا دردهاي نهاني را در قالب راز و نياز، بازگو و سخنهاي مگو را آشكار كند.
نگاهي به صحيفه سجاديه
يكي از آثار امام سجاد(ع)، صحيفه سجاديه است كه در بردارنده دعاست. صحيفه سجاديه افزون بر اينكه راز و نياز با خدا و بيان حاجت در پيشگاه وي بهشمار ميرود، درياي بيكراني از علوم و معارف اسلامي است كه در زمينههاي مختلف عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي، تربيتي و پارهاي از احكام شرعي و قوانين طبيعي، در قالب دعا و مناجات بيان شده است. صحيفه سجاديه پس از قرآن مجيد و نهج البلاغه، بزرگترين و مهمترين گنجينه گرانبهاي معارف شيعي بهشمار ميرود، بهگونهاي كه آن را «اخت القرآن» «انجيل اهلبيت:» و «زبور آلمحمد صلی الله علیه و آله » خواندهاند
علامه مجلسي در وجه تسميه صحيفه به زبور و انجيل نوشته است
دليل اينكه صحيفه سجاديه را زبور آلمحمد صلی الله علیه و آله و انجيل اهلبيت: ناميدهاند ـ بنابر گفته ابنشهر آشوب ـ اين است كه اين صحيفه، همانند زبور و انجيل كه خدا بر زبان حضرت داوود و عيسي جاري كرد، بر زبان سيدالساجدين، حضرت عليبن حسين زينالعابدين(ع) جاري ساخت
شرحهاي بسياري به زبان عربي و فارسي بر اين صحيفه نوراني نگاشته شده است. علامه شيخ آقابزرگ تهراني در كتاب گرانقدر الذريعه، نزديك به پنجاه شرح _ غير از ترجمهها _ بر صحيفه سجاديه نام برده است.5 همچنين ترجمههاي زيادي از صحيفه سجاديه به قلم نويسندگان قديم و جديد به زبانهاي مختلف موجود است كه شماري از آنها در سالهاي اخير منتشر شده است
ناگفته نماند كه دانشمندان شيعه با پژوهش در كتابهاي روايي و آثار بهجا مانده از عالمان گذشته، به تعداد ديگري از دعاهاي منتسب به حضرت زينالعابدين(ع) دست يافته و آنها را با عنوان مستدركات صحيفه ارائه كردهاند. اين مستدركات به هشت كتاب، و حتي بيشتر هم رسيده است
يك ـ خاستگاه صحيفه سجاديه
حكومتهاي ستمكار اموي و عباسي، امامان معصوم: را خانهنشين ساختند و راههاي ارتباط با آنها را به روي شيعيان بستند و دوستان را از علوم و معارف ايشان محروم كردند. با اين حال، آن بزرگواران كه خود بر تمام روشهاي بيان حقايق، آگاهي كامل داشتند، روشهايي ميجستند تا مردم را آگاه كنند. به اين منظور، امام زينالعابدين(ع) با سلاح دعا و تضرع به سوي باريتعالي، مشعل نوراني هدايت را روشن كرد تا درخشندگي حقيقت را به امت بنماياند. اين روش امام، جهادي بزرگتر و كارسازتر از جهاد در ميدان جنگ بود؛ زيرا امام با سخنان دلرباي خود، از هجوم به دين و فرهنگ اسلامي و ظلم به ستمديدگان زمان جلوگيري ميكرد.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيتشناسي، سيرهشناسي و انديشهشناسي امام سجاد(ع)
گنجينه شيعه
الف) صحيفه سجاديه(۱)
عواملي كه سبب شد امام سجاد(ع) براي دين اسلام و سنت پيامبر احساس خطر كند و از طريق دعا و نيايش، به تربيت مردم و تصحيح انديشه و فرهنگ ديني آنان بپردازد، عبارت بود از:
اول ـ فراموششدن دين
در زمينه فراموشي و ناآگاهي ديني مردم، همين بس كه امام سجاد(ع) در دعاي روز عيد قربان و روز جمعه ميفرمايد:
«حَتّي عادَ صِفْوَتُكَ وَ خُلَفآؤُكَ مَغلُوبينَ مَقْهورينَ مُبْتَزّينَ، يَرَوْنَ حُكْمَكَ مُبَدَّلاً، وَ كِتابَكَ مَنبُوذا، وَ فَرائِضَكَ مُحَرَّفَةً عن جهاتِ اَشراعِكَ وَ سُنَنَ نبيِّكَ مَتْرُوكَة؛ تا اينكه (بر اثر غصب خلافت) برگزيدگان و جانشينان تو شكست خوردند و حقشان از دست رفت. حكم تو را تبديل گشته، كتاب تو را دور گذاشته شده و دستورها و واجبات تو را از راههاي آشكار و روشن تو تحريفشده و راه و رسم پيامبرت را فراموششده ميبينند».8
دوم ـ رواج رفاهطلبي و فساد
اگر جامعهاي به رفاه و آسايشطلبي كشانده شود، آن جامعه در معرض خطرهايي مانند لذتجويي، تجملگرايي و اسراف و... قرار ميگيرد كه نتيجه آن دنياطلبي و افول معنويت در جامعه است. امام سجاد(ع) درباره اسراف ميفرمايد: «وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ تَناوُلِ الاِسْرافِ؛ و پناه ميبريم به تو از دستيازيدن به اسراف».9
و در مورد دنياطلبي ميفرمايد: «وَ اَنزِعْ مِنْ قَلبي حُبَّ دُنيا دَنِيَّةٍ تَنهي عَمّا عِنْدَكَ، وَ تَصُدُّ عَن اِبتغاءِ الوَسيلَةِ اِلَيكَ، وَ تُذْهِلُ عَنِ التَّقَرُّبِ مِنْكَ؛ و دوستي دنياي پست را كه از آنچه (سعادت و نيكبختي كه) نزد تو است، باز ميدارد و از طلبيدن وسيله و دستآويز به سوي تو جلوگيري ميكند و از نزديكشدن به (طاعت) تو غافل ميگرداند، از دلم بركن».10
دو ـ سند صحيفه سجاديه
سند صحيفهاي كه امروز در دست ماست، به نجمالدين بهاءالشرف ميرسد. او در سده ششم هجري ميزيسته و در كتابهاي رجالي از وي ياد نشده است.11 با اين حال، اين مسئله به سند صحيفه خدشهاي وارد نميكند؛ زيرا نام صحيفه، سالها پيش از وي در كتابهاي بزرگان شيعه به حد تواتر درج شده است. بنابراين، به تواتر ثابت شده كه صحيفه سجاديه از امام زينالعابدين(ع) است، همانگونه كه قرآن، قول خداي متعال است.12
در بررسي متنهايي كه از امامان معصوم: به ما رسيده است، بايد به دو محور توجه كرد: سند و متن. اين تنها اتقان سند نيست كه گوياي صحت حديث است، بلكه بلندي معاني و عمق محتواي متن نيز ميتواند دليلي روشن بر استناد به امام معصوم: باشد. براي روشنشدن مطلب، درباره سند و متن توضيح بيشتري ارائه ميشود:
اول ـ سند صحيفه
علماي اماميه در استفاضه و بلكه تواتر13 سند صحيفه همرأيند. علامه مجلسي ميگويد: «بدان كه سند صحيفه بسيار زياد است، به گونهايكه ضبط، شمارش و احاطه بر آن دشوار است.»14 به گفته وي، سندهاي صحيفه به پنجاه و شش هزار عدد ميرسد. البته ايشان تنها ششصد سند عالي را نقل كرده است.15
همچنين كتابشناس بزرگ، آقابزرگ تهراني مينويسد: «سند صحيفه قطعي است و جايي براي جدل و شك در آن نيست؛ زيرا تواتر آن در حد يقين (به صدور كتاب از امام سجاد(ع)) است.»16 بنابراين، سندهاي فراوان و اجازههاي گوناگوني كه براي صحيفه نقل شده است، بهترين دليل بر صدور صحيفه از امام سجاد(ع) است.
از سوي ديگر، راوي صحيفه، متوكلبن هارون است كه آن را از يحييبن زيدبن عليبن الحسين گرفته است. او ميگويد:
در آستانه سفري كه يحييبن زيد به خراسان داشت و در همان سفر به شهادت رسيد، بستهاي را باز كرد و صحيفهاي بيرون آورد. سپس بر مهر آن بوسه زد و گريست. صحيفه را گشود و به چشمان خويش كشيد. آنگاه گفت: اگر نبود كه پسرعمويم، امام صادق(ع) از شهادت من خبر داده است، اين صحيفه را به تو نميدادم، ولي اكنون به تو ميدهم تا در نگهداري آن بكوشي. بيم دارم كه اين صحيفه به دست بنياميه بيفتد و آن را از اهلش دريغ دارند.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9
زينت عابدان (رهيافتي بر شخصيتشناسي، سيرهشناسي و انديشهشناسي امام سجاد(ع)
گنجينه شيعه
الف) صحيفه سجاديه(۲)
صحيفه همراه من بود تا خدمت امام صادق(ع) رسيدم. صحيفه را به آن حضرت نشان دادم. حضرت بسيار خوشحال شد و فرمود: به خداوند سوگند اين خط عمويم، زيد و دعاي جدم، عليبن الحسين است. آنگاه امام صادق(ع) به پسرش اسماعيل فرمود: آن صحيفهاي را كه به تو سپردهام، بياور. اسماعيل صحيفهاي را آورد. امام آن را بوسيد و به چشمانش كشيد و فرمود: اين صحيفه به خط پدرم، امام باقر(ع) و املاي جدم، عليبن الحسين زينالعابدين(ع) است. از امام صادق(ع)خواستم كه دو صحيفه را با هم مقابله كنم. امام اجازه فرمود و من دو صحيفه را مقابله كردم و هيچ تفاوتي ميان آن دو نديدم.17
نام متوكلبن هارون كه در سند قرار دارد، متوكلبن عُمير است. نام ديگر عمير، هارون بوده است و غير از او هيچكس از يحيي روايت نكرده است.18 بيشتر عالمان رجال، سخني درباره او ندارند، ولي شيخ تقيالدين حسنبن داوود او را در شمار راويان موثق آورده است.19 همين براي ثقهبودن كافي است؛ زيرا سكوت، معارض با توثيق نيست.
بر اين اساس، سند صحيفه نيز مورد اعتماد است.
دوم ـ متن صحيفه
به شهادت متنشناسان شيعه، فصاحت و بلاغت صحيفه نشانگر آن است كه اين كتاب نميتواند كلام غيرمعصوم باشد. سيدمحسن امين، فصاحت و بلاغت و اسلوب صحيفه را دليلي بر صدور آن از جانب امام معصوم دانسته است و مينويسد: فصاحت و بلاغت واژگان صحيفه و معاني بلند آن و انواع فروتني در برابر خداي متعال و ستايش او و روشهاي شگفتآور در آمرزشخواهي و درخواست بخشش و توسل به خداي تعالي كه در صحيفه است، بهترين شاهد بر صدور صحيفه از ناحيه حضرت امام سجاد(ع) است و اينكه اين دُرّ از آن دريا و اين گوهر از آن معدن و اين ميوه از آن درخت است.
آقابزرگ تهراني در كتاب الذريعه مينويسد: افزون بر اين، بلاغت فوقالعاده اين كتاب، گوياي آن است كه جز از اين امام معصوم صادر نشده است.
همچنين در سال 1353ق، مرجع تقليد شيعه، حضرت آيتاللّه العظمي مرعشي نجفي، بزرگنگهبان ميراث مكتوب اسلامي، نسخهاي از صحيفه سجاديه را براي يكي از مفسران بزرگ اهلسنت در شهر قاهره مصر فرستاد. نويسنده تفسير طنطاوي پس از تشكر از دريافت اين هديه گرانبها و ستايش فراوان از آن، پس از آنكه صحيفه سجاديه را خواند، چنين نوشت: «اين از بدبختي ماست كه تاكنون به اين اثر گرانبهاي جاويد كه از مواريث نبوت است، دست نيافته بوديم. من هر چه در آن مينگرم، آن را از گفتار مخلوق، برتر و از كلام خالق، پايينتر مييابم»
استادان سخن در برابر بلاغت صحيفه سجاديه، فروتنانه سخن ميگويند و بزرگترين شخصيتها، به ناتواني خود به آوردن مانند آن اقرار ميكنند ابنشهرآشوب حكايت ميكند: در بصره، نزد يكي از دانشمندان، يادي از صحيفه كامله و عظمت آن شد. وي گفت: اگر اجازه بدهيد، من حاضرم مثل همان را براي شما بنويسم. پس قلم برداشت و سر به زير انداخت كه بر صفحه كاغذ چيزي بنويسد، ولي بيآنكه بتواند كلمهاي بنويسد يا بتواند سر بردارد، در همان حال از دنيا رفت
با توجه به آنچه گذشت، ميتوان اطمينان پيدا كرد كه صحيفه از ناحيه امام سجاد(ع) صادر گرديده و تاكنون هيچكس در اين امر ترديد نكرده است.
سهـ جنبههاي گوناگون صحيفه سجاديه
اول ـ دايره المعارف علوم اسلامي
صحيفه سجاديه به منزله دايرةالمعارف علوم اسلامي است كه در آن، تمام نيازهاي انسان براي اصلاح و تربيت خويش و رسيدن به سعادت دنيوي و اخروي، بيان شده است. از جمله مسائلي كه امام سجاد(ع) در صحيفه بدان پرداخته، مسائل تربيتي در ابعاد ديني و اخلاقي است. افزون بر مسائل تربيتي، موضوعهاي ديگري نيز در صحيفه سجاديه مطرح شده است كه آنها نيز در راستاي رشد و اصلاح انسان بسيار مؤثرند، مانند: اصول عقايد، احكام و فروع دين، اخلاقيات و مسائل سياسي - اقتصادي. اساساً هدف امام از طرح اين موضوعات، چيزي جز هدايت و راهنمايي انسان در ابعاد مختلف بهسوي هدف غايي؛ يعني قرب الهي نيست
دوم ـ بستر مبارزات
صحيفه سجاديه، تنها شامل راز و نياز و مناجات با خداوند نيست، بلكه از قالب دعا براي بيان مسائل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و عقيدتي استفاده شده است. در بعضي از اين دعاها، از نقش و موقعيت ويژه رهبران الهي و اهلبيت: و ويژگيهاي آنان سخن به ميان آمده است كه به منزله مبارزهاي با حكومت اموي و به چالشكشيدن و نفي مشروعيت آن است. به همين دليل، فرزندان امام سجاد(ع) آن كتاب و دعاها را بهعنوان ستون و زيربناي مبارزاتي ائمه: عليه خلفاي ظلم، مخفي نگه ميداشتند. اگر صحيفه سجاديه تنها شامل دعا و مناجات بود، دليلي براي مخفي نگهداشتن آن وجود نداشت. بنابراين، صحيفه افزون بر اينكه شامل دعا و مناجات است، شمشيري در برابر حكومت اموي بهشمار ميرفت.
.💥جنگ نرم ودشمن شناسی
به کانال خودتان بپیوندید
👇
https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d9