eitaa logo
جنت المهدی۳۱۳
3.1هزار دنبال‌کننده
30.3هزار عکس
19.3هزار ویدیو
508 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚صوت ومتن و ترجمه سوره مائده⬆️⬆️⬆️ @jannatolmahdi313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@jannatolmahdi313
💚💚سوره مائده💚💚 @jannatolmahdi313 داراي فضيلت و خواص بسيار زيادي است كه به طور كامل در فايل بالا موجود است...خيلي عالي!!!⬆️⬆️ @jannatolmahdi313 🕋🕌🕋🕌🕋
👇شرح کوتاهی درباره آیات جزء چهارم قرآن کریم 📌حجة الاسلام حاج ابوالقاسمی ‌⇩⇩⇩ 👇 @jannatolmahdi313
4_290615083728373094.mp3
6.53M
👇شرح کوتاهی درباره آیات جزء چهارم قرآن کریم 📌حجة الاسلام حاج ابوالقاسمی #قرآن 👇 @jannatolmahdi313
@jannatolmahdi313 ‍ 📌 ...و بترسید از آن خدایی کہ بہ نام او از یکدیگر مسئلت و درخواست مےکنید، و از خویشاوندان مبرید، کہ خدا مراقب اعمال شماست. 📖سوره نساء_آیه ۱ ⚜جزء چهارم #قرآن @jannatolmahdi313
✍طرح هر جزء، یک #آیه_مهدوی جزء چهار 🗣اثبات وجود و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با آیه های قرآن و احادیث و روایات با توضیح و تفسیر استاد عبادی @jannatolmahdi313
4_523942300229833240.MP3
2.57M
آیه مهدوی جزء۴🌸🍃🌸 @jannatolmahdi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@jannatolmahdi313
⭐تــدبــر در ســوره ی نـــــــور⭐ @jannatolmahdi313
@jannatolmahdi313
⭕️ اسم الله @jannatolmahdi313 🏳️ "إسم" علامت، نشانه، تابلو‌ و عنوانی است که من‏را به یادِ صاحبِ اسم می‌اندازد؛ مثلا "ف‏ا‏ط‏م‏ه"، اسم و علامتی است که یادِ حضرت زهرا علیها سلام را در ذهن‏ها تداعی می‏کند. @jannatolmahdi313 ☝️تمامِ مخلوقاتِ خُرد و کلان، کَهان، کیهان، جهان، حیوان، انسان، آسمان، قرآن، امام و همه و همه اسم، نشانه و آیتی هستند که ما را به یاد مالکِ مخلوقات، یعنی الله می‏اندازند. "بسم الله"یعنی با مدد نشانه‏های خدا. @jannatolmahdi313 ❓اما چرا با کمکِ اسمُ الله و نه خودِ خدا؟ بعبارتِ دیگر چرا نقطه‏ی آغازینِ شناختِ خدا، ارتباط‏گیری با نشانه‏های خداست؟ آیا بهتر نیست بجای وسیله قرار دادنِ اسم الله و توسل به نشانه‏ی خدا، سیرِ خداپیمائی‌مان را بدون واسطه و وسیله انجام دهیم؟ @jannatolmahdi313 📝 برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید ابزارهای شناخت و دانش‏اندوزیِ خودمان را مرور کنیم. بینائی، بویائی، چشائی، شنوائی و لمس، ابزارهای شناخت و پنجره‌های پنج‌گانه‌ی ورودِ دانش و آگاهی به وجودِ ما است. @jannatolmahdi313 👀 گستره‌ی کسبِ شناختِ حواسِ ما و نقطه‌ی تماسِ چشم، شامه، زبان، گوش و پوست، به ملموسات و محسوساتِ پیرامون محدود می‏شود؛ به همین دلیل خدا در ابتدای سوره‏های قرآن با "بسم الله" ما را دعوت می‏کند به کاوش در اسم و نشانه‌ها که همه‏ دست‏ساختِ خدایند. @jannatolmahdi313 📚 مطالعه‌ی اسمُ الله و کسبِ دانش نسبت به سازه‌های متنوعِ هستی، وسیله‏ای است برای پی بردن به سازنده‌ای متعالی بنامِ الله. حواسِ پنج‌گانه‌ی ما اما چون از درکِ مستقیمِ این وجودِ نازنین عاجز است، او را در آیات و نشانه‌هاش می‌جوید. @jannatolmahdi313 🔎 محصولات ریز و درشتِ دست‌ساخته‌ی الله را واکاوی می‌کند تا از یک‌سو بواسطه‌ی نظم و پیچیدگیِ آن‌ها، پی ببرد به عظمتِ الله؛ و از سوی دیگر با دیدنِ مصنوعاتِ بجا مانده از خدا و به عبارت دیگر با التفات به این آیاتِ آفاقی و انفسی، خدا در ذهنش برجسته شود و به نقطه‌ی خضوع مطلق در برابر او برسد. @jannatolmahdi313 💫 روشن‌ترین و بارزترین مصداق "اسم الله"، انسانِ کامل و خلیفةُ الله است. چرا که خَلَف، جانشین و خلیفه‌ی خدا بیش از سایر آفریده‏ها، رنگ و بوی الهی دارد و یاد خدا را در دل‏ها زنده می‏کند. @jannatolmahdi313 ☝️با این بیان، آیه‌ی "بسم الله" نوعی کمک گرفتن، وسیله و واسطه قرار دادن و ذکرِ توسل است به کسانی که مدالِ خلیفة الله‌ی را به گردن دارند. استمداد و توسل به خلیفه، هنگامِ قرائت سوره می‌تواند از این جهت باشد که منِ آلوده به لوثِ‌ گناه، شایستگیِ دریافتِ معارفِ بلندِ کلامِ وحی را ندارم؛ بخاطر همین به تعبیرِ خود قرآن، ناچارم برای تقرب به خدا از شفیع، واسطه و وسیله استفاده کنم: "و ابتغُوا إلیهِ الوسیلة". @jannatolmahdi313 🔔 آیه‌ی بسمِ الله، توجه به آیاتِ الهی با رویکردِ خدامحورانه است و به نوعی ذکر توسل به خلیفة الله محسوب می‌شود برای کسبِ شایستگیِ راز و نیاز با خدا. اساسا شاید چون "بسم الله" اطاعت از خلیفه‌ی خدا را یادآوری می‌کند، بخاطر همین است که با نزول بسم الله، ابلیسِ متمرد از سجده بر خلیفة الله، غضبناک شد. @jannatolmahdi313 👺سرگذشتِ ابلیس، درس عبرتی است برای این‏که بدانیم در طول تاریخ غالبا نزاع بر سرِ خلیفه بود و نه خدا. ابلیس، به خلیفة الله سجده نکرد؛ یهود، عیسای خلیفة الله را نپذیرفت؛ مسیحیت، خلافتِ‌ حضرت خاتَم را نپذیرفت؛ اهل سنّت، خَلَف و جانشینِ رسول الله را نپذیرفتند؛ و امروز نائبِ امامِ معصوم محل نزاع و اختلاف است. @jannatolmahdi313 ❗️شاید بتوان گفت سخت ترین آزمونِ الهی و پر ریزش‌ترین واحد درسی خدا، اطاعت از خلیفه بود! تا آنجا که وقتی خدا فرمود "إِنّی جاعِلٌ فی الأَرضِ خَلیفةٌ" حتی ملائکه نیز زبان به اعتراض گشودند: " قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَک". @jannatolmahdi313
⭕️ الله 〽️ لفظِ جلاله‏‌ی "الله" به دو کلمه‏‌ی ال و إلـٰه تجزیه و آنالیز می‏شود: 1️⃣ الف لام، اصطلاحا "عهدیه" یا "تعریف" نام دارد به معنایِ معروف و آشنا. فطرتِ همه‏‌ی انسان‏‌ها با خدا آشناست و وجودِ خدا را مسلَّم می‏داند. @jannatolmahdi313 ➕ حتی بسیط‌ترین ذهن‌ها هم بدونِ چیدنِ استدلال و صرفا با دیدنِ یک سازه، پی به وجود سازنده‌اش می‌برند. حال که چنین است، چطور ممکن است سازه‌ی پیچیده‌ی جهان، سازنده‌ای دانا و توانا نداشته باشد؟ ✅ سازنده داشتنِ سازه‌ی جهان، با تکیه بر مشهودات و بدیهیات، ثابت است و نیاز به اثباتِ استدلالی ندارد. چرا که اقامه‏‌ی استدلال بر گزاره‌ی بدیهی، نفیِ بداهتِ آن است. یعنی آن‌قدر وجودِ الله، مسلّم و بدیهی است که مخالفانِ وجود خدا باید بر ادعایِ خود برهان اقامه کنند: "هاتُوا بُرهانَکم". @jannatolmahdi313 2️⃣ إلَـٰه از ریشه‏‌ی "وَلَهَ" یا "ألِهَ" گرفته شده که در صورتِ اول به معنایِ حیرت و سرگشتگی و در صورتِ دوم به معنایِ معبود و شایسته‏‌ی پرستش می‏‌باشد. الله کسی است که همه‏‌ی آفریده‏‌ها از درک و فهمِ ذاتَش واله و سرگردانند. 🕋 الله، همان معبود و معشوقی است که تمامِ مظاهرِ آفرینش به پرستش و بندگیِ او مشغولند؛ بندگی یعنی سر سپردنِ به اطاعتِ الله در عرصه‌ی عبادی، تحصیلی، شغلی، تفریحی، معاشرتی، تربیتی، فردی، اجتماعی، خانوادگی و حکومتی. @jannatolmahdi313 📿 ما یا در بندِ بندگیِ الله‏‌یم، یا در بندِ بندگیِ شیطان و در هر دو حال، آزاد نیستیم. جلبِ رضایت خدا بوسیله‌ی انجامِ واجبات و خودداری از محرّمات، دو رکنِ اصلیِ قید و بندهای الهی است. ❌ مبادا در قید و بندِ اسارتِ شهوت، ثروت، قدرت، شهرت و لذت‌های حرام باشیم و با بردگیِ شیطان، آزادی معنوی‌مان سلب شود. ☝️با توجه به آن‏چه گذشت معنای دقیقِ الله عبارت است از: "معبودِ آشنا و شایسته‌ی اطاعت و پرستشی که همه از درک عمیقِ حقیقت ذاتش واله و حیران هستند". الله، یعنی معبودِ نام‏‌آشنایِ حیرت‏‌انگیز. @jannatolmahdi313
⭕️ بسم الله ☝️تمامِ مخلوقاتِ خُرد و کلان، کَهان، کیهان، جهان، حیوان، انسان، آسمان، قرآن، امام و همه و همه اسم، نشانه و آیتی هستند که ما را به یاد مالکِ مخلوقات، یعنی الله می‏‌اندازند. 👌 "بسم الله"یعنی با مدد نشانه‌های خدا آغاز می‌کنم سیرِ خداشناسی و خداپیمایی‌ام را. @jannatolmahdi313
⭕️ الله 💫 کلمه‌ی "الله" از سه بخش تشکیل شده: 👈 ال: آشنا 👈 اله: معبود 👈 وله: حیرت‌انگیز ☝️ با این بیان الله، معبودِ آشنا و شایسته‌ی اطاعت و پرستشی است که همه از درک عمیق ذاتش واله و حیرانند. الله یعنی: معبودِ نام‌آشنای حیرت‌انگیز. @jannatolmahdi313
⭕️ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ 🔔 رَحمان و رحیم هر دو از ریشه‌ی رحمتند و به معنای مهربانی. @jannatolmahdi313 ⬅️ اما رحمن کسی است که خُنکای سایه‌سارِ لطفش بر سرِ جمیعِ آفریده‌ها گسترانده شده و شاملِ گیاهان، حیوانات، مؤمنان، کافران، شیاطین و حتی دشمنانِ خدا نیز می‌شود: باران چو به دشت بارَد / بر گل و خَس همه یکسان بارَد. @jannatolmahdi313 ➕ آب، هوا، خوراک، نور و تنِ سالم از جلوه‌های رحمتِ گسترده‌ی خدا بر انسان، این شهروندِ اقلیمِ بی‌کرانِ الله است؛ فارغ از آن‌که او، دوستِ خدا باشد یا دشمنِ خدا. ابرازِ چنین رحمتی فراگیر، گسترده و نامحدود فقط و فقط بایسته و شایسته‌ی خدای متعالی است. @jannatolmahdi313 ➕رحمان، إسمِ اختصاصیِ الله است و جز او هیچ کس اجازه‏‌ی مهربانیِ مطلق و گسترده ندارد: "محمّدٌ رسولُ اللّهِ و الّذينَ مَعَهُ أشِدّاءُ على الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم". یعنی مِهر و رحمِ رسولِ خدا و پیروانِ او محدود به دوستانِ خدا است و نه دشمنان الهی. @jannatolmahdi313 ⬅️ رحیم مترادفِ رحمن است؛ با این تفاوت که شخصِ رحیم فقط نسبت به مؤمنان و توبه‌کاران اظهار مهربانی و عطوفت دارد: "و كانَ بِالمُؤمنينَ رَحيماً". این‌جا سخن از الله‌ی است که علاوه بر مهربانی به همه‌ی ریزه‌خوارانِ خوانِ گسترده‌ی رحمتش، دارای ممتازان و ویژه‌خوارانی است بنامِ مؤمنین که شایستگیِ استقرار در جایگاهِ ویژه‌ی ضیافت الهی‌ را دارند. @jannatolmahdi313 ➕ مزایائی نظیرِ رزق معنوی، نورِ هدایت، آرامشِ روحی، اخلاص، ملاقاتِ امام، لذت عبادت، طی الأرض، بهشت و... از منبعِ رحیمیتِ الله سرازیر می‌شود و ارزانیِ مؤمنانی است که شایستگیِ بهره‌مندی از مهربانیِ ویژه‌ی باری‌تعالی را دارند. @jannatolmahdi313
⭕️ جمع بندی @jannatolmahdi313 ✍️ در عمقِ معانیِ آیه‌ی بَسمَلَه همین بس که تفسیرِ "باء"ش از زبانِ مولای متقیان، تا سحر به طول انجامید و با این جمله خاتمه یافت: "لو شئتُ لَأوقَرتُ سَبعينَ بَعيراً مِن باءِ بِسمِ اللَّهِ الرّحمنِ الرّحيم". یعنی اگر می‏‌خواستم هفتاد شتر [کتاب] از [معارفِ] باءِ بسم الله پُر بار می‏‌کردم. @jannatolmahdi313 👌 آیه‌ای با این محتوا نه تنها آغاز‌گر قرآن، که می‌تواند نقطه‌ی آغازینِ تمامِ فعالیت‌های زندگیِ انسان باشد. چنان‌که در حدیثِ قدسی آمده است: "كلُّ أمرٍ ذی بالٍ لَم يُذكَر بِسمِ اللّهِ فيهِ فَهُوَ أبتَرٌ". یعنی هر کارِ دارای اهمیتی که با بسم الله آغاز نشود، نافرجام و ناقص خواهد بود. ✅ شایسته است به هنگامِ زمزمه‌ی آیه‏‌ی "بسم الله الرحمن الرحیم"، به حقیقت و معنای آن نیز توجه داشته باشیم: @jannatolmahdi313 👈 [آغاز می‏‌کنم] با [کمک و] توسل به [جانشین خدا که روشن‏‌ترین نشانه و] جلوه‏‌ی معبودِ نام آشنایِ حیرت انگیز [است؛ همان معبودی] که [نسبت به همه آفریده‏‌ها] مهرگستر است و [به مومنان] مهرورز. @jannatolmahdi313
⭕️ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ @jannatolmahdi313 رحمن کسی است که خُنکای سایه‌سارِ لطفش بر سرِ جمیعِ آفریده‌ها گسترانده شده؛ رحیم کسی است که نسبت به مؤمنان و توبه‌کاران اظهار مهربانی و عطوفت دارد. @jannatolmahdi313
@jannatolmahdi313
⭕️ چشم‎انداز سوره‎ی نور @jannatolmahdi313 ✍️ سوره یعنی قطعه‎ای از قرآن که با آیه‎ی بَسمَله تفکیک شده و در بر دارنده‎ی آیاتی با محتوایِ منسجم است. واژه‎ی "سُور" که "سُورَةٌ" از آن مشتق شده، بمعنایِ حصاری است که جایی را احاطه کرده. سور از آن جهت به دیوارِ شهر معنا می‎شود که در برگیرنده‎ی شهر می‎باشد. @jannatolmahdi313 ➕أنزَلنا نیز از ماده‎ی "نزل" بمعنایِ فرود آمدن است. نازل کننده‎ی سوره‎ی نور، خدایی است که سه بار با ضمیرِ جمعِ "نا" در این آیه با انسان تکلُّم می‎کند: "أنزَلناها و فَرَضناها و أنزلنا فیها...". تکرارِ ضمیر نشان از اهمیتِ مباحثِ این سوره و صیغه‎ی جمع، نشان‎گرِ عظمتِ متکلم است. خدا ابتدائا با جمله‎ی "سورةٌ أنزَلناها" اجمالاً خبرِ نزولِ سوره را می‎دهد و سپس با دو تعبیرِ بعدی، تفصیلا محتوایِ سوره را در قالبِ دو رویکرد شرح می‎دهد: 1️⃣ قوانین: "فَرَضنا" از ریشه‎ی "فرض" گرفته شده و بمعنایِ الزامات رفتاری، آداب، احکام و قوانین می‎باشد. در فصلِ اولِ سوره ذیلِ آیاتِ 2 تا 33 به منظورِ فرایندِ تثبیتِ عفاف در جامعه، به وضعِ یک سری قوانین پرداخته می‎شود. @jannatolmahdi313 2️⃣ براهین: پس از تشریعِ قوانین به بیانِ پشتوانه‎ی فکری ـ معرفتیِ این قوانین در آیاتِ 34 تا 57 با سر فصلِ "آیاتٍ بَیِّناتٍ" بمعنایِ آیاتِ روشن‎گر پرداخته می‎شود. "بیِّنات" به هر چیزی گفته می‎شود که روشنگر است و بینِ حق و ناحق فاصله و بِینونَت ایجاد می‌کند. "آیات" نیز مترادفِ "اسم" است بمعنایِ نشانه‌ها، علامت‌ها و هر وسیله‎ای که ما را به مفهومی توجه دهد. @jannatolmahdi313 ✍️ بخشِ پایانیِ آیه، هدفِ نزولِ سوره و رونمایی از این دو رویکرد را، تذکر و بیداری اعلام می‎کند: "لَعَلَّکم تَذکَّرونَ". یعنی قوانین و براهینِ عفت‏‌زا را فرو فرستادیم به این امید که آن‎ها را بپذیرید و به قله‏‌ی نورانیِ عفاف نزدیک شوید. @jannatolmahdi313 ☝️جمع‏ بندی: آیه‎ی اول، طلیعه و چشم‎انداز سوره است؛ آیاتِ 32 گانه‎ی فصلِ اول (2 تا 33) که ذیلِ عنوانِ "فرضناها" می‎گنجند، در صدد بیانِ قوانینِ عفت‎زا هستند. 24 آیه‎ی فصلِ دوم (34 تا 57) که ذیلِ عنوانِ "آیاتٍ بیِّناتٍ" می‎گنجند، نسبت به باطن و فلسفه‎ی آن قوانین، روشن‎گری می‎‎کنند. 7 آیه‎ی باقیمانده (58 تا 64) نیز فصلِ پایانیِ سوره است و تکمله‎ای بر مباحثِ فصل اول و دوم. @jannatolmahdi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#پیام_صبحگاهی @jannatolmahdi313 این خیلی مسئله‌ی مهمّی است که #سبک_زندگی ما، ما را به کدام طرف دارد می‌کشانَد؛ این نگاه، نگاه سیاسی است که می‌بینید از فرهنگ سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین در دل فرهنگ، سیاست هم هست. ۱۳۹۵/۵/۳۱ @jannatolmahdi313
@jannatolmahdi313 🌸سلامتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی صلوات🌸 🍃🌸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالعَنْ أعْدَاءَهُم🍃🌸 @jannatolmahdi313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا