🌺#تقریر_نویسی🌺
💢#مبحث_دوم:فوائد تقریر نویسی
✍برخی فوائد تقریر نویسی عبارت است؛
1⃣ یادگیری، بهتر و ماندگارتر می شود.
2⃣ دانش پژوه در آغازه فراگیری، توان نویسندگی در آن دانش را ندارد و اگر بر آن مهم اهتمام نورزد، هیچگاه در دانش به جایی نمیرسد که خوشنود ش کند.
تقریر نویسی این توان را به دانش پژوه می دهد که در سایه سار بیانات استاد اندیشه واژگان و ساختار را از کلام او بگیرد و قلم بزند و از این رهگذر توانایی پژوهش و نویسندگی در آن دانش را به دست آورند.
3⃣ برای محققان بعدی این امکان فراهم میشود که آخرین آرای مطرح شده را بشناسند و آنها را بررسی و نقد کنند تقریر از فراموش شدن آرای صاحبنظران جلوگیری می کند.(دانشنامه جهان اسلام جلد ۷ ص ۷۷۷)
به عنوان نمونه ناشناخته ماندن سید حیدر آملی (رحمهالله) منتشر نشدن نوشته ها و ناپدید شدن برخی از آثار مهم او و حتی مخفی ماندن قبر وی ناشی از نبودن شاگردان زبردست و پیروان اهل قلم در اطراف او بوده است.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_هشتم
🔴 بلایی که برادر علامه، سرِ شاگرد آورد!
آیت الله حسن رمضانی:
استاد ما علامه حسنزاده آملی میفرمود:
▫️«درسی با استاد محمد حسن الهی (اخوی علامه طباطبایی) در مقبره شیخان داشتیم؛ ایشان مریض شد و درس تعطیل شد و ایشان را به بیمارستان نکویی بستری اش کردند؛
یک روز گذشت و ما بی درس بودیم و خیلی بر ما سخت گذشت؛
فردا صبح دفتر و قلم را برداشتم رفتم بیمارستان نکویی پای تخت ایشان زانو زدم و گفتم یک روز درس تعطیل شد دلم گرفت؛ آمدم همینجا اگر حالش را دارید همینجا درس را برگزار کنیم.
جناب آقای محمد حسن میفرماید که آقای حسنزاده، راستش من هم دیشب، اولین شب بود در بیمارستان می خوابیدم؛ در طول عمرم تاکنون در بیمارستان نخوابیده بودم؛ دیشب اولین شب بود و خیلی دلم گرفت. برای اینکه از این حالت خارج شوم چند لحظهای را با شما بودم!
گفتم چه! چطور با من بودید!
گفت: دیشب ساعت ۱۰ مثلا، شما پا نشدید به کتابخانه بروید؟
فکر کردم دیدم بله! دیشب همان ساعت رفتم
گفت: فلان کتاب را برنداشتید؟
گفتم: چرا! برداشتم!..
گفت: شروع کردید به مطالعه کردن و ورق زدن… از این ور به آنور… ؟ ساعاتی با کتاب ور رفتی…
گفتم: چرا! همینطور بود!
گفت:خب من بودم… با پای شما رفتم کتابخانه ؛ با دست شما کتاب را برداشتم؛ با چشم شما کتاب را خواندم و بعد هم خسته شدم و کنار گذاشتم….
بعد ایشان فرموده بود: آقا چه کارهایی با ما میکنید! چه بلاهایی سرِ ما میآورید…
و بعد ایشان میفرمود که این یکی از کارهایی بود که ایشان با من انجام داد!
حالا بقیهاش چه بود داستان، تعریف نکرد.
جناب اخوی علامه طباطبایی آدم قوی بود.»
📚 خاطره استاد رمضانی ضمن تدریس کتاب اوصاف الاشراف (جلسه ۳۵)، موسسه آوای توحید
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🌺#تقریر_نویسی🌺
💢#مبحث_سوم:شیوه تقریر نویسی
✍ در تقریر نویسی دو شیوه عمده وجود دارد ؛
1⃣یکی نوشتن مشروح مطالب ضمن درس که معمول ترین شیوه است و البته نامرتب بودن نوشته ها به سبب بتن دستی و نارسا بودن مطالب و ضعف ساختار جملات به سبب گفتاری بودن آن از اشکالات این شیوه است.
📕گزارش زندگی و عرفان ص ۱۶۸
2⃣ نوشتن مشروح مطالب پس از پایان درس است این شیوه مفید تر دانسته شده و بزرگان بر آن تاکید کرده اند.
📕دانشنامه جهان اسلام ج۷ص۷۷۷
✏️✍ امروزه با پدید آمدن امکانات ضبط صدای استاد و نرم افزارهای تبدیل صوت به متن تغییر، شیوه جدیدی یافته است. مقرر پس از پیاده سازی صوت استاد به تنظیم و تحقیق مطالب میپردازد و صدای استاد که به صورت نوشتاری در آمده است به عنوان سندی بایگانی می شود.
در این شیوه از آنجا که سخن استاد در قالب محاوره پیاده سازی می شود و پیکره نوشتار از نثر علمی دور شده و زمان زیادی از مقرر گرفته می شود تا متن را به نثر علمی تبدیل کند سرانجام باز آثار محاوره در آن هویداست متن تقریر باید از همان اول بر اساس روش نویسندگی به صورت نثر تعلیمی نگاشته شود تا اثری فاخر نتیجه دهد.
✍برخی بر این باورند که شاخصه اصلی تقریر فهم مقدر است که میان سخن استاد و قلم واسطه است.
از این رو پیاده سازی نوا و مرتب کردن آن را تقریر نمی دانند بلکه عنوان (کوشش)یا (تنظیم) را برای آن مناسب می دانند.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🌺#تقریر_نویسی🌺
💢#مبحث_چهارم:سازه تقریرات
✍بایسته است که دانش پژوه همانطور که از آغاز دوران تحصیل علوم دینی به تاسیس کتابخانه شخصی اقدام میکند فضایی را فراهم آورد تا در آن تقریر درس های خود را نگهداری کند، اگر درس های روزانه را چنانکه مطالعه و مباحثه میکنیم به قلم بیاوریم سرعت اشراف و تسلط به دانش ها افزایش چشمگیر خواهد یافت.
✍از سوی دیگر دانش پژوه در پایان هر سال تحصیلی دستکم چهار جلد اثر به تقریرات خود خواهد افزود. مهم آن است که در نوشتن روزانه وسواس زیادی به خرج ندهد و به مرور زمان به تایپ و پیراستن تقریر ها اقدام کند ،چرا که هرجلد از تقریر ها بهترین هدیه به استاد و ماندگار ترین خاطره از دوران تحصیل است.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🌺#تقریر_نویسی🌺
💢#مبحث_پنجم:آفات تقریر نویسی
تقریر نویسی به خودی خود آفتی ندارد اما ممکن است حاشیههایی دامنگیر مقرر شود که موجبات برخی آفت ها در این خصوص گردد چند نمونه از این آفت ها به شرح زیر است؛
1⃣آفت یکم؛ خلط تحقیق و تقریر
ممکن است تقریر نویس به برخی از اندیشه های استاد نقد یا ملاحظهای داشته باشد که پس از پایان نظر استاد آن را مطرح میکند و سپس نظر خود را شرح می دهد در این صورت باید مرز تحقیق استاد از نقد مقرر کاملا مشخص باشد.
2⃣آفت دوم ؛ حذف نام مقرر
✍همان طور که در آغاز این مبحث گفته شد در تقریرات ،طلاب آن چرا از مباحث درس به حسب استعداد خود می فهمند می نگارند و حاصل کار تالیف خود آنها به شمار می آید بین فهم مقرر و گفته استاد عام و خاص من وجه است. از این رو نسبت دادن اثر به استاد بدون واسطه مقرر نارواست متأسفانه در عصر ما این کار در قالب های مختلف صورت می گیرد من جمله؛
🔶۱)سو استفاده ناشر
✍در این مورد ناشران برای اینکه فروش بیشتری داشته باشند سعی می کنند کتاب را به نام استادان که معمولاً دارای اسم و رسمی هستند چاپ کنند تا از اثر استقبال خوبی صورت گیرد از این رو به راحتی اثری را که مقرر پدید آورده به دیگری نسبت می دهند و از سوی دیگر تقریر نویسان نیز که در زمره شاگردان استاد هستند و اندیشه خود را مدیون او می دانند در بنبستی اخلاقی قرار میگیرند و دم فرو می بندند. هرچند برخی از استادان نیز از این کار ناشران آزرده خاطر می شوند.
البته ناشران از راههای دیگری نیز به مقصود خود دست می یابند؛ مثل آنکه از روی جلد اثر نام مقرر حذف شود و کتاب مستقیماً به استاد نسبت داده شود اما در سرشناسه کتاب نام مقرر قید گردد.
🔶۲)ابراز ارادت تقریر نویس
✍در برخی موارد تقریر نویس اندیشه و قلم خود را دست پرورده استاد میداند.
از این رو حاصل کار استاد برای استاد است، گاه نیز تقریر نویس بر اساس محبت و دِینی که از استاد بر خود احساس میکند، تقریر ها را مستقیماً به استاد نسبت میدهد اما ضمن قبول دینی که استاد بر تقریر نویس دارد دو نکته شایان ذکر است؛
✍۱) دانش تقریر نویس حاصل سلسله استادان اوست و حاصل کار (استادان) را نمیتوان به یک (استاد) نسبت داد.
✍۲) همان طور که گذشت بین فهم مقرر و گفته استاد عام و خاص من وجه است چه بسا مراد استاد اشتباه تقریر شده باشد و مطلبی ناروا به نام استاد ثبت شود در حالی که وی از آن بریء بوده است در این صورت نه تنها به استاد دِینی ادا نشده بلکه اشتباهی نیز به او نسبت داده شده است لذا انتساب چنین اثری به استاد ،بدون واسطه گری مقرر چه بسا تضییع در حق استاد باشد.
ادامه......👇👇
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | رزق معنوی - کلام ولایت |
💠 #شرح_حدیث_اخلاق 💠
🔶 بریدۂ متن: «کَسَل»، عبارت است از تنبلی، یک کاری را انسان تأخیر بیندازد بهخاطر تنبلی؛ مطالعهای دارد، کاری دارد، اشتغالی دارد، دنبالگیریای دارد، تنبلی کند و این کار را نکند. میفرماید از این... پرهیز کن.
🔻 رهبر انقلاب، ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
#آداب_تعلم #اخلاق_پژوهشی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نهم
💠➖قال امیرالمومنین علیه السلام:
➖انا لامراء الکلام و فینا تنشبت عروقه و علینا تهدلت غصونه. (خطبهء 231 نهج البلاغه).
🔳➖علامه حسن زادهء آملی:
➖نه وجهی که در کتاب امثله گفته شد از مصدر باز می گردند مجموع صیغ آنها علی است و عدد نه هم بی لطف نیست، و شاید گوینده بی قصد نبود چنانکه مرحوم اشکوری نام مجموعه اش را دو چوب و یک سنگ گذاشت که رمزی از علی است به این بیان که نقطه یک سنگ است و دو چوب رقم ریاضی یازده که 11 با نقطه 110 میشود. (1001نکته، نکتهء 676)
🔆➖ماضی:ضرب ضربا ضربوا ضربت ضربتا ضربن ضربت ضربتما ضربتم ضربت ضربتما ضربتن ضربت ضربنا.
🔆➖مستقبل:
یضرب یضربان یضربون تضرب تضربان یضربن تضرب تضربان تضربون تضربین تضربان تضربن اضرب نضرب.
🔆➖اسم فاعل:
ضارب ضاربان ضاربون ضاربة ضاربتان ضاربات.
🔆➖اسم مفعول:
مضروب مضروبان مضروبون مضروبة مضروبتان مضروبات.
🔆➖امر:
لیضرب لیضربا لیضربوا لتضرب لتضربا لیضربن اضرب اضربا اضربوا اضربی اضربا اضربن لاضرب لنضرب.
🔆➖نهی:
لا یضرب لا یضربا لا یضربوا لا تضرب لا تضربا لا یضربن لا تضرب لا تضربا لاتضربوا لاتضربی لا تضربا لا تضربن لا
اضرب لا نضرب.
🔆➖جحد:
لم یضرب لم یضربا لم یضربوا لم تضرب لم تضربا لم یضربن لم تضرب لم تضربا لم تضربوا لم تضربی لم تضربا لم تضربن لم اضرب لم نضرب.
🔆➖نفی:
لا یضرب لا یضربان لا یضربون لا تضرب لا تضربان لا یضربن لا تضرب لا تضربان لا تضربون لا تضربین لا تضربان لا تضربن لا اضرب لا نضرب.
🔆➖استفهام:
هل یضرب هل یضربان هل یضربون هل تضرب هل تضربان هل یضربن هل تضرب هل تضربان هل تضربون هل تضربین هل تضربان هل تضربن هل اضرب هل نضرب.
◾️➖مجموع صیغ:110.
علی:110 جلال الهی:110 جمال إله:110 صبیح:110 مالک وجود:110 ولی دین:110 لااله الاهو:110 زبدهءأنام:110 نمک:110 ولی أنبیا:110 عزیزطاها:110 یمین:110 وجودکامل:110 بحق:110 کل از ازل به أبد:110 جانانه:110 باب نجاة امة:110 طاق:110 مسبح:110 کمال ایجاد: 110 جلوهء الله: 110 لابس وجوب: 110 محمد حی: 110 کیمیای وجود: 110 طالع: 110 امام وحید:110 هادی المهدی: 110 منهاج هو:110.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_دهم
❓آیا "هو" به غیر جاندار هم اطلاق میشود؟
چرا در سوره آل عمران آیه ۳۷، که حضرت مریم در مورد میوه های آسمانی صحبت میکنند میفرمایند هو من عندالله؟
✍بله ضمير هو وضع شده است برای مفرد مذکر(سواء کان ذا شعور أم غير ذی شعور) کما تقول" هو زید"
و"هو حجر". وهمين طور است اسم اشاره
"هذا".و قد جمع الضمیر و اسم الاشارة
فی الآیة المسؤل عنها(آیه37 آل عمران):
"...کلما دخل علیها ذکریا المحراب، وجد عندها رزقا؛قال یا مریم أنى لک هذا؟!
قالت:هو من عند الله..." که مرجع این ضمیر"هو" و نيز مشاراليه"هذا" یک چیزغير
ذی الشعور می باشد که عبارت است از«رزق»
📝آیات دیگر ؛
سوره آل عمران آیات ۷۸،۱۶۵/یوسف ۲۶ /سبا ۲۱
✍️استاد یوسف زاده گیلانی
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_یازدهم
☘ #لطیفه ؛
بدان امید که دقایقی چند،بنشانيم
بر لبانتان گل لبخند!
🌿اگر نوح نمی رود...
✍امام جماعتی پس از خوندن سوره حمد،شروع کرد به خوندن سوره مبارکه نوح:"انا أرسلنانوحاالى قومه"؛(ما نوح را به سوی قومش فرستادیم)..............آقا اینجا یادش میره ادامه آیه رو
و شوربختانه هرچی فکر کرد ادامه آیه یادش نیومد؛یکدفعه یکی از آخر صف که حوصله ش سر رفته بود،با صداى بلند گفت:اگرنوح نمی رود،یک نفر دیگر بفرست!😂
✍️استاد یوسف زاده گیلانی
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
✍طلبه ای رفت ایرا محضر علامه حسن زاده "اعلی الله مقامه" ،علامه فرمود ؛ چه میخوانی ؟گفت صرف ساده
علامه فرمود ؛ با صرف ساده و نحو ساده به جایی نمیرسید....
✍از علامه بروجردی رحمه الله پرسیدند که درس هایتان را چطور خواندید ؟
فرمودند ؛ از صرف و نحو، قوی خواندم و سعی کردم در هر مساله صاحب نظرباشم ...خذ واغتنم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
✍چشمانش یک بار هم به کتاب جامع المقدمات نیفتاده ،بعد راجع به کتب اظهار نظر میکند و بعض مطالب آنرا زوائد میداند....
چرا که
از محقق تا مقلد فرق هاست
آن یکی داوود و آندیگر صداست
یک چیزی شنیده ،و آنرا طوطی وار و کرارا بیان میکند ، به خودش اجازه هم نداده که به اوراق کتاب نگاهی بیندازد ....
✍چه خوب است که کتب را در وهله اول شخم زده و بعد راجع به کتاب اظهار نظر کرد....
✍حال ببینید که اگر کسی به او بگوید که صرف میر و امثال ذلک را نخوان عمرت تلف میشود و او سلسله وار به دیگری بگوید و همینطور ادامه پیدا کندو هیچ کدام رهه تحقیق نروند و به کتب سری نزنند چه خواهد شد ....جهل مرکب
صرف ساده کتاب با ارزشی ست منتها در کنار همان صرف ساده ای که میخوانید کتب دیگر را هم ملاحظه کنید ،تحقیقی بخوانید.....
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_دوازدهم
✏️ نقل است مرحوم آیة الله حجت کوه کمری،هر دوسال ،یک دوره از جامع المقدمات تا کفایه را دوره می کردند.
و بحثی که قابل ذکر است بدون دوره کردن، مطالب در ذهن نمی ماند (اِذ کَرَّرْتَهُ قَرَّرْتَهُ ) لذا تعجب است از طلابی که دروس را دوره نمی کنند و در عین حال شکایت دارند که چرا مطالب در ذهنشان نمی ماند.دوره کردن گاهی به صورت مطالعه شخصی است،گاهی به صورت مباحثه دوره ای،گاهی هم به صورت تدریس.ممکن است به صورتهای دیگری هم باشد ،مثلا کسی مطول را خوانده ولی حالا که میخواهد دوره کند ،صوت یکی از اساتید جدید را استماع کند.دوباره اگر خواست مجددا دوره کند،صوت استاد دیگری را گوش دهد.
بدین ترتیب ،شما هم کتاب را خوانده اید و هم از نکات چند استاد استفاده کرده اید و هم بر صوتهای مختلف اشراف پیدا می کنید
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #حدیث_زندگی | ظلمهایی که در زندگی روزانه باید از آنها دوری کرد
🔺 شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیتالله خامنهای
📥 نسخه کیفیت اصلی👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49986
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 #سایت های مهم و ضروری برای طلاب و دانشجویان و پژوهشگران
1. ieeexplore.ieee.org
2. acm.org
3. link.springer.com
4. wiley.com
5. sciencedirect.com
6. acs.org
7. aiaa.org
8. aip.org
9. ajpe.org
10. aps.org
11. ascelibrary.org
12. asm.org
13. asme.org
14. bioone.org
15. birpublications.org
16. bmj.com
18. emeraldinsight.com
19. geoscienceworld.org
20. icevirtuallibrary.com
21. informahealthcare.com
22. informs.org
23. ingentaconnect.com
24. iop.org
25. jamanetwork.com
26. joponline.org
27. jstor.org
28. mitpressjournals.org
29. nature.com
30. nrcresearchpress.com
31. oxfordjournals.org
32. royalsocietypublishing.org
33. rsc.org
34. rubberchemtechnol.org
35. sagepub.com
36. scientific.net
37. spiedigitallibrary.org
38. springermaterials.com
39. tandfonline.com
40. theiet.org
💠معرفی #سایت هایی جهت دانلود رایگان کتاب
🔺www.ketabnak.com
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
💠بانک های اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
💠پایان نامه های داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
💠مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
💠کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس:
🔺www.srco.ir
💠دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
💠دسترسي به متن
کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه
از24 کشور اروپايي:
🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه کاليفرنيا:
🔺http://escholarship.org/
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE:
🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148
💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي:
🔺http://www.oalib.com/
💠دسترسي به پايان نامه هاي
الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام:
🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/
💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال
هاي سايت In Tech:
🔺http://www.intechopen.com/
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ،
دانشگاه McGill :
🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي،
مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه
استنفورد:
🔺http://highwire.stanford.edu/
💠دسترسي به مقالات و متون علمي
پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا:
🔺http://www.pnas.org
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_سینزدهم
👈 #نکات_ادبی
💠 تعریف غیر منصرف : اسمی است که تنوین و کسره به آن ملحق نمی شود
✅ اسم هایی که با یک سبب غیر منصرف می شوند :
✍️ 1- اسم مؤنثی که آخرشان الف مقصوره باشد : ذکری ؛ حبلی ؛ جرحی
✍️ 2- اسم های مؤنثی که اخرشان الف ممدوده باشد : صحراء ؛ حمراء ؛ عذراء ؛ زکریاء
✍️ 3- هر اسمی که بر صیغه منتهی الجموع باشد : مساجد ؛ مصابیح ؛ هوازن
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_چهاردهم
💢 #فروق
✅ فرق #تفکر و #تدبر و تعقل درچیست؟
تعقل عام است اما تفکر و تدبر خاص.
✍تعقل: مطلق اندیشه ورزی و درست اندیشی است؛ به گونه ای که خلاف واقع را عقال می کنی یعنی منع می کنی.
✏️عقال زانوبند شتر است که آن را از حرکت باز می دارد.
✍تفکر: اندیشه ورزی از راه استدلال منطقی است؛ معمولا به صورت شکل اول منطقی(مغکب:صغرى موجبه باشد و کبری کلی) الفکر حرکة الى المبادى
ومن مبادی الی المراد پس تفکر،نوعی خاص از اندیشه ورزی است.
✍تدبر:ژرف و دقیق ونيک اندیشی است از ریشه دبر(بر وزن عنق) که به معنی پشت است یعنی شما در مقام اندیشیدن از بس ژرف نگر هستی،گویا پشت حقیقت را می بینی ودر قرآن پیرامون قرآن که می گوید:"أفلا يتدبرون القرآن..."(نساء/82) معنایش این است که باید در باره آیات قرآن به گونه ای دقیق ودرست اندیشید که پشت مطالب را دید و کاوید یعنی نباید به ظاهر سخن بسنده کنی بل باید به باطنش راه یابی.
بنابر این،تدبر نیز اندیشیدنی است خاص و ویژه.
✍️استاد یوسف زاده گیلانی
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_پانزدهم
✍«إجماعاً», «اتّفاقاً»
✏️در عباراتی مثل «يجوز کذا إجماعاً أو اتفاقاً» کلمه «إجماعاً» يا «اتفاقاً» مفعول مطلق برای عامل محذوف بوده و اصل آن عبارت است از: أجمَعُوا إجماعاً. يا اتَّفَقُوا اتّفاقاً.
✍و نظیر کلمات ؛حتماً،حجاً،سمعاً،سنداً،سقياً،حجراً،حجزاً،
ايضاً،البتةًو....
📕 کتاب المسائل السفريّة لابن هشام ص 28
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 اخلاص حیرتانگیز علامه طباطبایی(ره)
🎙 شهید مطهری
📍 ۲۴ آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی قدّس سرّه
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 #معرفی_سایت_های_مخصوص_دانلود_کتاب.
👌قصد داریم هفت #سایت بزرگ را به شما معرفی کنیم که از طریق این سایت ها می توانید به میلیون ها کتاب، در علوم ادبیات عرب و سایر علوم از جمله #فقه، #فلسفه، #ریاضی، #نجوم، #تفسیر، #طب و... دسترسی پیدا کنید و به راحتی آنها را دانلود نمایید.
🔹این سایت ها برای اولین بار توسط کانال جامع کارگاه ادبیات عرب معرفی می شوند.
با ما همراه باشید:
🌺1. سایت "جامع المخطوطات الاسلامیه":
سایت بسیار بزرگی است که از کتابخانه های مختلف جهان، کتب خطی را جمع آوری کرده است و شما با یک جستجوی ساده به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا می کنید و به راحتی آن را دانلود خواهید کرد.
🔺آدرس:
http://wqf.me/
🌺 2. سایت "مکتبه وقفیه":
این سایت دارای کتب فراوان در علوم مختلف است و بیشتر دارای کتب چاپی است.
🔺آدرس:
http://waqfeya.com/
🌺 3. سایت "شیعه بوک":
مزیت این سایت این است که فقط کتب شیعی را قرار داده است و با یک جستجوی ساده به کتاب و لینک دانلود آن دسترسی خواهید داشت.
🔺آدرس:
shiabooks.net/
🌺 4. موتور جستجوی کتاب "کتاب لینک":
این سایت موتور جستجوی مخصوص کتاب است که با نوشتن نام کتاب، در تمام اینترنت جستجو نموده و سایت هایی که کتاب مورد نظر شما در آن است را به شما ارائه می دهد.
🔺آدرس:
ketablink.com/
🌺 5. سایت "مکتبه کتاب پدیا":
کتب این سایت توسط کاربران قرار داده شده است، لذا کتب متنوعی در آن موجود است.
🔺آدرس:
http://www.ketabpedia.com/
🌺6.سايت مکتبة نور
https://www.noor-book.com
🌺7)یک سایت بسیار مفید: گنجینه باز نسخه های خطی اسلامی و ایرانی: http://totfim.com/
#معرفی_سایت
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍#جعلیات
#من_لم_یشکر_المخلوق_لم_یشکر_الخالق١
#آیه_قرآن
✏️در برخی سایتها و مقالات و تقدیر نامه ها از جمله معروف '' لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق'' به عنوان آیه قرآن یاد شده درحالی که صحیح نیست.
این جمله در قرآن موجود نیست.
از باب نمونه :
http://www.iqna.ir/fa/news/2291560
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍#جعلیات
#من_لم_یشکر_المخلوق_لم_یشکر_الخالق۲
✍سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»«کسی که شکرگذار مخلوق نباشد، شکرگذار خالق نیز نیست» عدهای از این گفتار به عنوان یک حدیث یاد میکنند.
✏️بنابر جستوجویی که در کتابهای حدیثی انجام شد، این محتوا با این الفاظ در منابع، یافت نشد، بلکه روایات دیگری وجود دارد که بر همین مضمون دلالت دارند که در ادامه خواهد آمد.
در روایات این مطلب بیان و بر آن تأکید شده است، البته نه با این گفتار معروف و رایج، بلکه با عبارات دیگر که برخی کوتاه و برخی مفصل هستند و در ذیل برخی از این روایات بیان میشود:
1️⃣. نزدیکترین و بهترین روایتی که بر گفتار مورد بحث دلالت دارد، این است:
امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل»؛کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود».شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 24، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق. این روایت به صراحت بر مطلب مورد نظر دلالت دارد.
2️⃣امام صادق(ع) فرمود: «در تورات نوشته شده: سپاس کن آنرا که بر تو نعمت داده و نعمت بده آنرا که از تو سپاسگزار است، با سپاس کردن نعمتها پایان نمی پذیرد، اما کفران، نعمتها را باقى نمی گذارد، شکر و سپاس باعث زیادى نعمتها و ایمنى از دگرگونیها شود».شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 15، ص 315، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق.
3️⃣امام سجاد(ع) فرمود: «خدا هر دل غمگینى را دوست دارد، و هر بندهی سپاسگزارى را دوست دارد، روز قیامت خداى تبارک و تعالى به یکى از بندگانش میفرماید از فلانى سپاسگزارى کردى؟ عرض میکند: پروردگارا! من تو را سپاس گفتم، خداى تعالى فرماید: چون از او سپاسگزارى ننمودى، مرا هم سپاس نگفتهاى، سپس امام فرمود: شکرگزارترین شما خدا را کسى است که از مردم بیشتر شکرگزارى کند».
«... َأَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 99، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. این روایت سوم به صورت ضمنی برمطلب دیگری نیز دلالت دارد که بسیار مهم است. این روایت شکرگزاری از بنده را همان شکرگزاری از خداوند میداند؛ یعنی ما با شکرگزاری از بنده، مقداری از شکر گزاری خداوند را بهجا آوردهایم. از روایات قبل اینطور بر میآید که اگر کسی شکر بنده را انجام ندهد، شکر خداوند را نیز انجام نخواهد داد، ولی این روایت بیان میدارد که اگر سپاس از بنده انجام نگیرد، با همان ناسپاسی از خلق، ناسپاسی از خداوند نیز صورت گرفته و شکر خداوند بهجا آورده نشده است.
وَ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ السِّنَانِيِّ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ الْمُكَتِّبِ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيِّ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ) يَقُولُ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل امام رضا (ع) ميفرمود: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است.
تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة،محدث عاملى،ناشرآل البيت ،چاپ قم،سال1409 ق،نوبت اول،ج16ص313، حديث 21637.
محمدبن علي بن الحسين(ع) قال من الفاظ رسول اللَّه (ص): لا يشكر اللَّه من لايشكر النّاس : پيامبر اكرم(ص):شكر خدا را بجانياورده است آن كه از مردم (درقبال انعامشان) تشكر نكند.همان، حديث 21638
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 #معرفی_سایت
❇️ #اعراب_گذاری_متن
سایتی که براتون معرفی میکنم سایت حدیث نت هست که هر متنی رو که در کادری که قرار داده شده ، بزارید اعراب گذاری میکنه
http://hadith.net/cm/HadithViewErab.aspx
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_شانزدهم
💢 #صیغ_مشکله
🌺 تَزدَری چه صیغه ایه؟🤔
💢👈در سوره مبارکه هود آیه ۳۱ خداوند متعال میفرمایند؛
و لا اقول للذین تزدری اعینکم ....
✍تزدری از باب افتعال و ماضی آن ؛ اِزدری
مضارع آن ؛ یَزدَری که در اصل زَرَیَ بود ، فعل مجرد بود مزیدش کردند ،اِزترَی شد،طبق قاعده باب افتعال (تاء) را به (دال) قلب کردند به جهت قریب المخرج بودن و اِزدَرَی شد.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_هفدهم
🔴 #سیر_شکل_گیری_علم_صرف
📖✍تصریف در لغت به معنای گردانیدن ، بازگردانیدن ، منحرف کردن ، آشکار کردن و واضح گردانیدن است (لسان العرب، ج 7، ص 328).
✏️تصریف (یا صرف) در اصطلاح علم به قواعد عربی درباره ساختمان و ویژگیها و دگرگونیهای کلمات بدون نظر به ساختار جمله است.
⭕️هنگامی که لغت شناسان خواستند واژه ها را گردآوری کنند و ساختهای گوناگون آنها را توضیح دهند، قوانینی تدوین کردند تا بتوانند ساختمان کلمات را تجزیه و تحلیل کنند؛ بدینسان ، دانش تصریف یا صرف به وجود آمد.
🖊همانگونه که نحویان در گردآوری قوانین ساختاری زبان عربی تأثیری بسزا داشتند، کار دانشمندان علم صرف نیز درخصوص وضع قوانین ساختمان واژگان و چگونگی اشتقاق کلمات (اسم فاعل ، اسم مفعول ، مصدر میمی ، اسم زمان و غیره ) بسیار مهم بود؛ زیرا بدون تردید عربها از ابتدا همة مشتقات یک مادّه را به کار نمی بردند و وضع قوانین اشتقاق و قیاس ــ که معیارهای واژه سازی نیز بود ـ سبب اصلی گسترش لغویِ زبان عربی گردید.
🖍به نوشتة سیبویه در سدة دوم ، با بهره گیری از قوانین تصریف می توان واژه ای ساخت که در زبان وجود نداشته است ، آن گاه آن واژه را با مقیاسهای موجود در کلام عرب هماهنگ نمود.
📍علم صرف ترازوی واژگان عربی است و به وسیلة آن ریشه از حروف زائدی که به آن افزوده شده شناخته می شود.
✏️علم صرف در آغاز با علم نحو آمیخته و بخشی از این دانش بود و نحویانی چون سیبویه در آثار خود مباحث صرفی را در کنار مباحث نحوی مطرح می کردند.
✏️پیروان مکتب کوفی بر آن اند که نخستین کسی که در این علم بحث مستقل کرد، معاذبن مسلم الهَرّاء (متوفی 187ق)، دانشمند شیعی مذهب، بود. سیوطی نیز ، معاذ را نخستین واضع علم تصریف معرفی کرده است.
✏️نخستین بار در نیمة اول سدة سوم ، یکی از دانشمندان بصره به نام ابوعثمان بکربن محمد مازِنی (متوفی 249)، کتابی مستقل و درخور توجه در علم تصریف نگاشت که دانش گستردة او را در این زمینه نشان می دهد.
✏️پس از او، زَجّاج (متوفی 311) در آثار خود مباحث صرفی را مطرح کرد
✏️✍ابن جنّی (متوفی 392) از علمای بزرگ این علم، کتابهای "التصریف الملوکی" و "سرّالصناعة" را تألیف کرد.
در کتاب التصریف الملوکی پس از تعریف علم صرف ، مباحثی چون حروف زائد، ابدال ، حذف ، بنا و ادغام آمده است. شیوه ی این کتاب با دیگر کتابهای علم صرف متفاوت است.
او همچنین کتاب "المنصف" را در شرح کتاب مازنی نوشت و در آن پس از معرفی صرف به عنوان ترازوی زبان عربی ، ارتباط میان تصریف و اشتقاق و نحو و لغت را نشان داد و سپس به بیان مباحث صرفی در اسم و فعل پرداخت (ابن جنّی ، المنصف ، ج 1، ص 2).
بحث «اشتقاق اکبر» را نخستین بار او مطرح نمود.
✏️ابوالحسن رُمّانی (متوفی 384) نیز کتاب الالف و اللامِ مازنی را شرح کرد.
📔تألیف کتاب در زمینة صرف ادامه یافت و گروهی نیز به شرح و تفسیر و حاشیه نویسی بر آنها پرداختند و بدین ترتیب از اواخر سدة چهارم انبوهی کتاب در این خصوص پدید آمد، که الگوی بیشتر آنها آثار ابن جنّی بود.
📝به طور کلی در کتابهای علم تصریف به دو مبحث پرداخته می شود:
✏️1) بررسی تغییرات و دگرگونیهای ظاهری یک واژه که یا به منظور ارائة معنایی جدید صورت پذیرفته ، مانند تغییر فعل از مجرد به مزید (مثل خَرَجَ: خارج شد، أخرج : خارج کرد)، یا برای دست یافتن به مباحث صرفی است که در جمله ها و عبارتها از آنها استفاده می شود، مانند مذکر شدن فعل «حَضَرَ» در «حَضَر َمحمد و حَضَرَت فاطمة ».
مهمترین بابهایی که در دانش تصریف در بارة آنها بحث و بررسی می شود، عبارت اند از:
مشتقات و تقسیمات فعل (تقسیم به حسب زمانهای مختلف ، متعدی و لازم ، معلوم و مجهول ، و...) و تقسیمات اسم (معرفه و نکره ، متصرف و غیرمتصرف ، نسبت ،...).
✏️2) مباحثی که صرفاً به دگرگونی هایی می پردا زند که هیچگونه ارزش معنایی نداشته و غالباً از ویژگیهای حروف عربی نشئت می گیرند، مانند شناخت حروف زائد از اصلی ، اعلال ، ابدال ، ادغام و غیره.
👈کانال تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی(خلاصه ای از برخی کتب و کانال های که راهنمایی تحصیل طلبه در سیر علمی و عملی است)
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
(🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249