eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
تجزیه و ترکیب کل نهج البلاغه .pdf
21.65M
💢 کل نهج البلاغه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 ⭕مشهور است بین فضلاء" اذاإلتقی الساکنان حرک حرک بالکسر" ❓چرا اصل درالتقاء ساکنین است؟ 📔✍❕سیوطی در کتاب الاشباه والنظائر چنین میگوید: ✍قاعدة: الأصل فیما حرک منهما الکسرة: لأنها حرکة لا توهم الإعراب، إذ الکسر الذی یکون فی أحد الساکنین لا یتخیّل أنّ موجبه الإعراب، لأنه لا یکون فی کلمة، لا یکون فیها تنوین، و لا أل، و لا إضافة، بخلاف الضم و الفتح، فإنهما یکونان إعرابا، و لا تنوین معهما، و ذلک فیما لا ینصرف، فلما کانت حرکة لا تکون فی معرب أشبهت الوقف الذی هو مقابل الإعراب فحرّک بها. 📔✏️قال صاحب (البسیط): هذا موافق قول النحویین: فإن حرّک بغیر الکسر فلوجه ما. قال و یحتمل أن یقال: الفتح أصل، لأنه الفرار من الثقل، و الفتح أخف الحرکات. أو یقال: الأصل التحریک بحرکة فی الجملة من غیر تعیین حرکة خاصة و تعیین الحرکة یکون لوجه یخصّها. و قال فی (البسیط): أصل تحریک التقاء الساکنین الکسر : ✏️: أن أکثر ما یکون التقاء الساکنین فی الفعل، فأعطی حرکة لا تکون له إعرابا و لا بناء، لکون ذلک کالعوض من دخولها إیاه فی حال إعرابه و بنائه و حمل غیره علیه. ✏️ : أن الضمّ و الفتح یکونان بغیر تنوین، و لا معاقب له فیما لا ینصرف، فالتحریک بهما یلبس بما لا ینصرف. و أما الجرّ فلا یکون إلا بتنوین أو معاقب له، فلا یقع لبس بالتحریک به، و التحریک بغیر الملبس أولى بالأصالة من التحریک بالملبس. ✏️: أنّ الجرّ و الجزم نظیران، لاختصاص کلّ واحد منهما بنوع. فإذا احتیج إلى تحریک سکون الفعل حرّک بحرکة نظیره، و حمل بقیة السواکن علیه. ✏️: أن الکسرة أقل من الضمة و الفتحة، لأنهما تکونان فی الأسماء المنصرفة و غیر المنصرفة، و فی الأفعال، و لا تکون الکسرة إلا فی الأسماء المنصرفة، فالحمل على الأقل أولى من الحمل على ما کثر موارده، لقوة قلیل الموارد، و ضعف کثیر الموارد. ✏️: أن الکسرة بین الضمة و الفتحة فی الثقل، فالحمل على الوسط أولى. {الأشباه و النظائر فی النحو، ج‌2، ص: 135} _________ترجمه متن بالا_______________ 🔴✍اصل دریکی ازدوساکن درالتقاء ساکنین کسره است: زیرا کسره، حرکتیست که باعث توهم اعراب"معرب بودن" نمی شود، برای اینکه کسره ای که دریکی ازدوتاساکن هست، خیال نمی شود که سببش اعراب"معرب" بودن کلمه است، بجهت اینکه معمولا کسره دراسمی نیست که درآن تنوین، ال ولام، واضافه نباشند، بخلاف ضمه وفتحه که هردو اعرابند درحالیکه تنوین با آنها نیست؛ مثل اسم غیرمنصرف.پس وقتیکه کسره حرکتی باشد که دراسم معرب نباشد، به وقف شباهت دارد که مقابل اعراب است،لذا این حرکت انتخاب شده. 📔✏️صاحب ( البسیط) گفته: این قول موافق گفتار نحویین است، بناء اگر جایی بحرکت غیرکسره آورده شود دلیلش نامعلوم است. وهم گفته ممکن است کسی بگوید خوب فتحه اصلست چون حرکت دادن یکی ازدوساکن بجهت فرار ازثقالت است وحال آنکه فتحه اخف الحرکات است. یا ممکن است گفته شود: اصل درالتقاء، حرکت دادن است اجمالا غیراینکه حرکت خاصی تعیین گردد وتعیین حرکت برای وجهیست که آن وجه به آن حرکت اختصاص دارد. 📔✏️وی در کتاب ( البسیط) تفصیل داده وگفته حرکت دادن التقاء ساکنین به کسره بسبب پنج وجه است: ✏️ : بیشترین التقاء ساکنین درفعل است پس برایش حرکتی داده شده که نه اعرابی باشد ونه بنائی، بجهت اینکه این حرکت(کسره) مثل عوض است درحالت اعراب وبناء فعل ، وحمل شده برفعل غیرفعل. ✏️ : ضمه وفتحه حرکتهایست که بدون تنوین نیز استعمال میگردد، وهمینطور جانشین آن دراسماء غیرمنصرف. پس حرکت دادن یکی ازدوساکن رابه فتحه وضمه موجب التباس به اسم غیرمنصرف می شوند ، اما جر بدون تنوین یا جانشین آن استعمال نمی شود، نتیجتا التباس به آن بوجود نمی آید وحرکت دادن به حرکتی بدون التباس سزاوارتر از حرکتی اصلی است که موجب التباس گردد. ✏️ : جر وجزم نظیر همند(جر دراسم وجزم درفعل)بجهت اختصاص هرکدام بنوعی ازکلمه ، بناء وقتیکه فعل ساکن محتاج به به حرکتی شود حرکت داده میشه بحرکت نظیرش ، وحمل شده بقیه سکونها برفعل. ✏️ : کسره کمتر ازفتحه وضمه است، برای اینکه آن دوتا هم دراسمهای منصرف وجود دارند وهم غیرمنصرف وهم افعال ، وکسره جز دراسماء منصرفه نیست، پس حمل براقل بهتر ازحمل براکثراست، بجهتی قوی بودن موارد کم وضعیف بودن موارد زیاد. ✏️ : البته کسره وسط فتحه وضمه قراردارد ازنظر ثقالت، بناء حمل براوسط اولی هست. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 💢‏مُدهامَتان💢 ✍واژه‌ای عربی در قالب تثنیه که مفردش، «مدهامة» است. ❗️این واژه اسم نیست، بلکه صفت است به معنای «سبز سیر». ✍ این صفت، درباره باغ (روضه) به کار می‌رود و گفته می‌شود: «روضةمدهامه»؛ یعنی:« باغی که برگ رستنی‌های آن،از سبزی به سیاهی می‌زند.» 📍این واژه، به تنهایی یک آیه از قرآن است؛ یعنی آیة 64 سوره رحمان. ✍این واژه، مشتقی از ريشه «دُهَمَهْ» است؛ چنان‌که «ادهيمام» از آن مشتق می‌شود؛ یعنی: سیاه‌گونی و سیاه نُمودن (سیاه دیده شدن). «دَهم» به معنای گیاهی است که در غار می‌روید (شجرة الغار). ✍خداوند درباره بخشیدن دو باغ (جنتان) وعده کرده؛ سپس فرموده: است دو باغ دیگر نیز هست که از فزونی سیرآبی و سبزی، سیاه می‌نمایند. ♦️ بنابراین، مدهمتان، دو برگ سبز نیستند، بلکه ترجمه درست‌تر آنها، «دو بوستان سرسبز» است. خاقانی این واژه را در بیت زیر آورده است:🔻 ▪️سرو آزاد را جهان دو رَنگ▪️ ▪️رنگ مدهامتان نخواهد داد▪️ مدلول این واژه را جابُلسا نیز دانسته‌اند؛ چنان‌که شیخ احمد احسایی مؤسس شیخیه، درباره مدهامتان گفته است: «جابلقا شهرى است در شرق؛ يعنى جهت ابتدا و آغاز‌ و جابلسا‌ شهرى‌ است در مغرب؛ يعنى جهت انتها و پايان ... در مشرق اين عالم نيران‌ دنياست‌ و در‌ مغرب اين عالم جنان دنيا؛ يعنى جنان آدم (ع) و اين جنان، همان‌ مدهامتان‌ مذكوره‌ در قرآن است كه ارواح مؤمنين در آن مأوا مى‌گزينند» 📕منبع :(احمد احسایی، رساله محمدحسين‌ اناری کرمانی، ص 151). 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
مقدمات فهم علوم اسلامی جلسه دهم.mp3
30.65M
♨️سلسله جلسات♨️ 💢 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــتاد دهــــبان 🔹 @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی آخوند عَلَوی کمر شیخ بَکری مدنی را در بحث علمی خرد می‌کند! ▫️شیخ علوی رافضی احمد سلمان حفظه الله این عقیده اهانت‌آمیز و جعلی اهل سنت و جماعت که حضرات پدر و مادر پیامبر و حضرت ابوطالب صلوات الله علیهم در جهنم هستند (العیاذ بالله) را طرح می‌کند اما شیخ بَکری عُمَری که دوست ندارد عوام اهل سنت به زشتی این عقیده جعلی و کذب پی ببرند می‌خواهد ننه من غریبم بازی در بیاورد اما ... 🔺نکته مهم: یکی از زشت‌ترین اهانت‌های اهل سنت و جماعت به مقدسات شیعه که در کشور ما هم متاسفانه با مجوز وزارت ارشاد چاپ و نشر می‌شود، کافر و جهنمی خواندن حضرت عبد الله و حضرت آمنه و حضرت ابوطالب سلام الله علیهم است. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
1_410235227.mp3
6.92M
💢آیت الله جوادی آملی 📍استعداد و اشکال کردن طلبه ها 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔺️حضرت فاطمه(س) حجت بر ائمه(ع) از دیگر مطالبی که به عنوان حدیث مشهور شده است که در هیئات نیز زیاد خوانده می‌شود؛ و در هیچ مصدری-ولو یک مصدر درجه چندم- یافت نشده است عبارت مشهور زیر است: 🔺️«نحن حجج اللَّه على خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علینا» طبق برخی تحقیقات در اولین مصدری که این عبارت به عنوان حدیث آمده است-و البته بدون ذکر مصدر و منبع! - تفسیر اطیب‌البیان است که یک تفسیر معاصر است خیلی از کتبی که در فضائل حضرت زهراء(س) نوشته شده است؛ این مطلب را به همین تفسیر اطیب‌البیان ارجاع داده‌اند. 🔺️نویسنده تفسیر اطیب البیان حجت الاسلام سید عبدالحسین طیب از عالمان و مفسران معاصر شیعه اهل اصفهان، در هشتم محرم الحرام ۱۴۱۲ق درگذشت و درمسجد میر اصفهان (مسجد کازرونی) که امامت جماعت آن را بر عهده داشت، دفن شد.(۳۲ سال پیش!!) 💠 و بدیهی و طبیعی است که وقتی در یک کتاب معاصر یعنی قرن15 مطلبی به عنوان حدیث ذکر می‌شود؛ باید با ذکر مصدر و منبع باشد؛ چون یک مولف قرن 15 به معصومین(ع) دسترسی نداشته است تا خود مستقیماً حدیث را از معصوم(ع) شنیده باشد. 🔺️حدیثی که تولد آن در قرن پانزدهم است! چگونه باید به آن اعتماد کرد؟ 🔸️مرحوم آیت الله حسن زاده طبق مکاشفه یک نفر از مردم آمل شبیه همین عبارت را از او شنید و ماجرا را مفصل نقل می کند که شخصی هنگام گفتن اقامه این عبارت را از محراب شنید: اشهد ان فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الكبري و حجة الله علي الحجج 🔺️🔺️فیلم بيانات ایشان راجع به مکاشفه و یافتن روایت از دقیقه ۳۶ به بعد: https://www.namasha.com/v/SKRnCPvU/_%D9%81%D8%B5%D9%91_%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%A9%D9%8D_%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA%DB%8C%D9%91%D8%A9%D9%8D_%D9%81%DB%8C_%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A9%D9%8D_%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C%D9%91%D8%A9_%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84_ 🔺️بعد ایشان می نویسد با جستجوهای فراوان روایت را در این تفسیر دیدم! 🔺️بعد ایشان رساله ای فقهی در باب شهادت رابعه اذان نوشتند که اثبات کنند بعد از شهادت به ولایت امیرالمومنین علیه السلام باید شهادت به این جمله در مکاشفه مذکور داده شود! 🔺️ادله فقهی ایشان در این رساله عجیب است که علاقمندان باید رجوع کنند ما در جای خودش آن ادله را نقد کرده ایم. (پ.ن:ایشان در تکمیل فصوص الحکم ابن عربی فص ۲۸ اضافه فرمودند با عنوان : فص حکمة عصمتية في كلمة فاطمية در این کتاب هم آن مکاشفه شخص آملی و این حدیث دست مایه مطالب سنگین عرفانی است.) @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔹️نسبت حدیث حجت بودن حضرت فاطمه علیها السلام بر ائمه به امام حسن عسکری علیه السلام در جلد ۱۳ تفسیر اطیب البیان حجت الاسلام عبدالحسین طیب (متوفی ۱۴۱۲ قمری ۱۳۷۰ شمسی یعنی ۳۲ سال پیش) صفحه ۲۲۵ سوره جن آیه سوم https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D8%B7%D9%8A%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D9%8A%20%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%2013&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1004056013&page=225&chkhashk=33C667A488&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔹️گلایه مرحوم حجت الاسلام عبدالحسین طیب از وجود احادیث بی سند و ضعیف در تفاسیر شيعه و علت نوشتن تفسیر توسط خودش را همین نقص های تفاسیر می داند!! "یک قسمت نقل اخبار ضعیفه مانند تفسیر منسوب بامام حسن عسکری علیه السّلام یا اخبار مجعوله غلات، یا اخبار خلاف اجماع و ضرورت مذهب مثل اخبار تحریف و غیر اینها از اخبار ضعیفه دیگر است" ج۱ مقدمه ص ۲۶ https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A7%D8%B7%D9%8A%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%20%D9%81%D9%8A%20%D8%AA%D9%81%D8%B3%D9%8A%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%201&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1004056001&page=26&chkhashk=8EC61E35B9&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component @dehban_ir 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍 زندگانی مدرس افغانی ♨️ تألیف: جواد معصومی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
گوهر ادب مدرس افغانی جواد معصومی.pdf
9.22M
📍 زندگانی مدرس افغانی ♨️ تألیف: جواد معصومی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
گزیده سخنان علامه مصباح ۱۶ (1).mp3
981.3K
🎙صدای مرحوم استاد علامه مصباح را می شنوید.... 💢درمقابله با فتنه هایی که ایجاد می شود تکلیف ما چیست⁉️ 🚫 آیاباید در مقابلشان تسلیم شویم؟🚫 ♨️آیا چون که گفته شده در آخر الزمان فتنه های زیاد و سختی در میگیرد ، پس ما هیچ کاری نکنیم و دست روی دست بگذاریم و تماشاچی فتنه ها با شیم‼️ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ من در این تمدن فقط جهنم رو دیدم.. ⭕️ببینید حس انسانیت و انسان دوستی رو... 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
اگر تمامِ مفاتیح الجنان را از حفظ بخوانی .. ثوابِ برخاستن در برابرِ پدر و مادرت مافوقِ آن است .. با آن می‌خواهی خودت را بالا بکشی .. با این تو را بالا می‌کشند .. ع.ق 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
1_2051807414.mp3
4.57M
1 ⭕️ چی شد که بعد از پیامبر خلافت به امیرالمومنین علی علیه السلام نرسید؟ 🔸 استاد طائب ابوبکرها و عمرهای زمانهٔ خود رو بشناسیم سخنرانی بصیرتی استاد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
1_2226658715.mp3
4.21M
2 🏵 جلسه دوم: تلاش های پیامبر برای جلوگیری از انحراف اسلام اهمیت و تسلط یهود بر دنیا استاد طائب ابوبکرها و عُمَر های زمانه خود را بشناسیم سخنرانی بصیرتی استاد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
1_1342703681.mp3
4.94M
3 🚨 جلسه سوم: ماجرای غدیر و بیعت با پیامبر اکرم چرا اولین بیعت کننده با امیرالمومنین در غدیر، خلیفه اول بود؟ 💢 ما در جهانی که زندگی میکنیم اگه زیرک نباشیم، دشمن، ما رو نابود خواهد کرد... ابوبکرها و عُمَر های زمانهٔ خود را بشناسیم سخنرانی بصیرتی استاد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
Taeb-Eslam-yahod04.mp3
8.57M
4 🔘 جلسه چهارم: ماجرای سوزناک شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها... ☢️ اتفاقات پس از شهادت تا زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه با پرچمداری زعیمان شیعه... 🌷 حتما گوش بدید... ابوبکرها و عُمَر های زمانۀ خود را بشناسیم سخنرانی بصیرتی استاد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
تناقض بزرگ.mp3
6.64M
💥 فشاری فراتر از معیشت و سلامت و ... در حال فروریختن زیربنای اغلبِ خانواده‌هاست! بقیه خانواده‌ها نیز در معرض این فشار هستند❗️ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴قاعده: ✍تعریف لغوی: اساس/جمع : قواعد و قواعد البیت: ای: اساسه:یعنی بنیاد های خانه مثل (واذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل ) و (فاتی الله بنیانهم من القواعد) ✍تعریف اصطلاحی : قواعد نزد فقهاء غیر از آن قواعدیست که نزد نحات و اصولیون است. 💢چون قاعدة نزد فقها حکمی است اکثری و آن کل ای است که منطبق شود(صدق کند) بر تعداد زیادی از اجزائش تا شناخته شود احکام جزئیاتش 💢واما نزد نحات و اصولیین : قاعده آن قضیه کلی ایست که منطبق باشد(قابل صدق) بر جمیع اجزاء (افراد)آن کل 📕منبع :القواعد النحویة تاصیلا و تفصیلا لعبد الواحد محمد النحو صفحه ۱۱ کل تشکیل شده از اجزاء است نه کلی. در مورد فرق بین کلی و کل و جزء و جزئی حاشیه منطق کبری که در جامع المقدمات هست توضیح خوبی داده شده. ✍نکته اشباه النظایر ج۲ ص۱۱۱ قال السیوطی قال ابن النحاس فی تعلیقه : هنگامی که ضمیر منفصل از ضمیر متصل تاکید آورده میشود باید ضمیر دومی که تاکید آورده شده است از ضمایر مرفوعی باشد و نه غیر آن درحالی که فرقی نمیکند ضمیری که برایش تاکید آورده شده است مرفوعی باشد یا منصوبی یا مجروری مثال ها: قمت انا و رایتک انت و مررت به هو 💢تعدادی از قواعد نحوی : ⭕️الاصل هو الافراد و الترکیب فرع ⭕️الاصل هو المظهر و انما المضمر فرع ⭕️الاصل فی کل حرف ان یکون دالا علی ما وضع له فی الاصل ⭕️الاصل فی الاسماء التنکیر فهو اول احوال الکلمة ⭕️الاصل فی الاسماء ان لا تعمل ⭕️الاسم هو الاصل و الفعل و الحرف فرع ⭕️الاصل فی الظرف ان لا یعمل ⭕️ما یدخل علی الاسم الذی هو الاصل اقوی مما یدخل علی الفعل الذی هو الفرع ⭕️الاصل فی الافعال العمل 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✍آیا تاکنون که قرآن خوانده‌اید،از خود پرسیده‌اید که چرا نعمت‌های بهشتی در قرآن کریم-از حور و قصور گرفته تا موز و انگور-به صورت نکره آمده‌اند؟ از باب مشت نمونه خروار به این آیات بنگرید: و حورٌ عینٌ(واقعه/٢٢)-و یَجْعَلْ لک قصوراً (فرقان/١٠)-و طلحٍ منضودٍ(واقعه/٢٩)-حدائق و اَعناباً(نبٵ/٣٢). ✏️به نظر شما سرّش چیست؟ پاسخ:سرّ آن این است که مخاطب قرآن، هیچ معرفت وشناختی(نه ذهنی،نه ذکری،و نه حضوری)نسبت به چند و چون آن نعمت‌ها ندارد! ❇️واَمّا قوله تعالی:"حورٌ مقصوراتٌ فی الخیام"(رحمان/٧٢)؛حیثُ عُرِّفَتِ "الخیام"باللام فبِاعْتبار معهودیّتها للحور واَزواجهنّ فی الجنّة.والمعنی:"حورٌ مقصوراتٌ فی خیامهنّ". فتٵمّلْ!📚📚 📙منبع: کتاب سنگ تمام 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 🔴 : ⬅️🖍 قسمت اول ✍زبان عرب مانند هر زبان دیگر قواعدى دارد که آن را علم نحو مى نامند. علم نحو در حفظ لغت از آشفتگى و تحریف و نیز در معناى کلام عربى اهمیتى بسیار دارد تا آنجا که گاهى با تبدیل کسره به فتحه معناى یک کلمه تغییر مى کند که در بعضى موارد مستلزم کفر است. قواعد زبان عرب تا عصر خلافت امام علی (ع) کشف و تنظیم نشده بود و نوشتن کلام عربى بدون اعراب گذارى انجام مى گرفت. 📔قرآن کریم و سایر نوشته ها و نامه ها بدون اعراب بود. مردم قانون اعراب گذارى را نمى دانستند اما کار آموختن قواعد زبان عرب براى ساکنین جزیرة العرب که با غیر عرب آمیزش نداشتند به طور طبیعى انجام مى گرفت یعنى یک طفل عرب با آموختن سخن گفتن آن قواعد ساده را به آسانى می آموخت به خصوص آنکه فرهنگ عرب قبل از اسلام بسیار بسیط و در حول یک زندگانى ساده دور مى زد که عبارت بود از آب، نان، گوشت، شتر، صحرا، شمشیر، نسب، جنگ قبیله اى و مانند آن. ✏️پس از نزول قرآن کریم فرهنگ عرب به فرهنگ اسلام با ابعاد گوناگون آن از صفات ربوبى و شناخت انبیا و احوال قیامت و اخلاق و احکام تبدیل یافت و لغت عرب آن را فرا گرفت. لیکن پس از فتوحات مسلمانان و آمیزش آنان با افراد غیر عرب زبان مانند ایرانیان ساکن شهر کوفه که ایشان را حمرا مى نامیدند و اهل سند و هند در بصره که ایشان را سبابجه و زط مى نامیدند و اقباط در اسکندریه و هجرت مسلمان هاى عرب به کشورهاى آفریقا و هند و سند و بلخ و بخارا لغت عرب آشفتگى پیدا نمود، به طوری که کودکان عرب به واسطه معاشرت با همسالان غیر عرب به جاى آنکه زبان فصیح عرب را از قوم و قبیله عرب خود بیاموزند از کودکان و معاشرین غیر عرب می آموختند علاوه بر آنکه گاهى مادران این اطفال زنانى بودند که در فتوحات از اقوام قبط و فرس و روم اسیر شده بودند و این کودکان سخن گفتن را از مادر غیر عرب یا کلفت و نوکر غیر عرب در خانه می آموختند. ✍در نتیجه این عوامل چنان آشفتگى در زبان نسل جدید عرب پدید آمد که نزدیک بود به تدریج لغت عرب مانند زبان بعضى ملل قدیمه از بین برود تا آنجا که جز معدودى متخصصین در هر عصر نتوانند آن زبان را بفهمند و در نتیجه باعث مى شد که خواندن و فهمیدن قرآن و سنت پیامبر جز براى معدودى امکان نداشته باشد. این آشفتگى زبان عربى نیمه اول قرن اول هجرى بود. ✍ابوالاسود دوئلى که یکى از اصحاب و شاگردان حضرت امیر بود داستان تأسیس علم نحو یا قانون اعراب گذارى در زبان عربى را چنین حکایت مى کند: 📔✍روزى بر حضرت امیر وارد شدم دیدم آن حضرت در حال فکر و اندیشه است به من فرمود: در شهر شما (کوفه) قرآن را غلط مى خوانند. مى خواهم کارى کنم تا لغت عرب از این آشفتگى بیرون آید. گفتم یا امیرالمومنین اگر این کار را بکنید لغت عرب را زنده کرده اید. بعد از چند روز خدمت آن حضرت رسیدم نوشته اى به من داد که در آن زیر بناى علم نحو را نوشته بود و از تقسیم کلمه به اسم و فعل و حرف و تعریف آنها شروع مى شد. بعد حضرت به من فرمود: «انح نحوه؛ به این نحو پیش برو.» ابوالاسود مى گوید: آن را گرفته و به منزل رفتم و یک دوره قواعد نحو را بر طبق راهنمایى و طرح حضرت نگاشتم و بعد آن را به حضرت نشان دادم و حضرت اشکالاتش را رفع کرد. مثلا در مورد اسماء مشبهه بالفعل فرمود: چرا کان (با تشدید نون ) را ننوشتى گفتم: نمى دانستم از آنهاست. فرمودند: از جمله آنهاست. ((پایان قسمت اول)) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 : ◀️🖍 قسمت دوم ✍این قواعد نزد ابوالاسود بود ولی آن را به کسى نشان نمى داد و از آنجا که عالم به ادبیات عرب بود والیان پس از حضرت امیر (ع) او را احترام مى کردند. از جمله این والیان، زیاد ابن ابیه بود که از جانب معاویه ولایت عراق را در دست داشت. زیاد فرزندش ابن زیاد را به شام نزد معاویه فرستاد، ابن زیاد در سخن گفتن به زبان عربى ناتوان بود و غلط تلفظ مى کرد، چرا که مادرش سمیه از غیر عرب بود و حتى پدرش زیاد هم غلط گفتن او را درک نکرده بود. معاویه که در مکه بزرگ شده و از قبیله قریش که فصیح ترین قبایل عرب بود اشتباه او را تشخیص داد و به زیاد نوشت که به پسرت سخن گفتن به زبان عربى را تعلیم بده او غلط حرف مى زند. ✍زیاد ابوالاسود را احضار کرد و از او خواست قواعد زبان عرب را که حضرت امیر (ع) به او آموخته براى فرزندش در اختیار او بگذارد. ابوالاسود نپذیرفت. زیاد حیله اى به کار برد و آن چنان بود که کسى را واداشت تا در مسیر ابوالاسود، قرآن را غلط بخواند. ✍او هم آیه سوم سوره برائت را این طور خواند «ان الله برى من المشرکین و رسوله» (و رسوله را به کسر لام خواند). ✏️با این قرائت معنای آیه این می شد که "خداوند از مشرکان و پیامبرش بیزار است"، در حالی که صحیح آن "رسوله" به ضم لام است، یعنى "خدا و رسولش از مشرکین بیزارند." ✍ابوالاسود پس از شنیدن این غلط خوانى و تحریف قرآن، حالش دگرگون شد و تصمیم گرفت تا نحو را براى حفظ قرآن از تغییر و تبدیل به مردم تعلیم کند. ✍براى رسیدن به این هدف دو اقدام کرد: ✏️اول اعراب گذارى قرآن بر وفق قواعد نحو تا عموم مردم قرآن را صحیح بخوانند. ✏️دوم تعلیم علم نحو یا اعراب گذارى به عموم مردم خصوصا به ادیبان لغت عرب. براى انجام کار اول نزد زیاد برگشت و گفت ده نفر نویسنده زبردست از قبیله عبدالقیس براى من انتخاب کن تا کار را انجام دهم. زیاد خواسته او را برآورد. ✍ابوالاسود به آنان گفت: قرآن را از اول تا آخر مى نویسید. بعد من یک بار قرآن را با دقت مى خوانم، شما در آخر کلمات به دهانم نگاه کنید. هر جا دهانم را باز مى کنم یک نقطه روى حرف بگذارید -فتحه- و هر جا لبم را پایین می آورم یک نقطه زیر آن حرف بگذارید -کسره- و هر جا دهانم را جمع مى کنم یک نقطه برابر آخر حرف بگذارید -ضمه- پس از آنکه آن ده تن نوشتن قرآن را به پایان رساندند، ابوالاسود خود از اول قرآن شروع به خواندن کرد و آنان مطابق دستور او قرآن را اعراب گذارى کردند. ((پایان قسمت دوم)) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 : ◀️🖍 قسمت سوم 📝ابوالاسود علم نحو را که از استاد خود حضرت امیر آموخته بود به این ترتیب روى قرآن پیاده کرد و باعث شد که همه قرآن را بر وفق قواعد زبان عرب و بدون تحریف و صحیح بخوانند. از طبقه سوم شاگردان او در علم نحو، "خلیل ابن احمد فراهیدى" بود که او نقطه بالا و پایین حروف را کشیده و نقطه برابر کلمه را به صورت واو کوچک نوشت و فتحه و کسره و ضمه را به صورت فعلى در آورد. پس از خلیل تا امروز همه قرآن ها این چنین اعراب گذارى شد. در مورد کار دوم، ابوالاسود علم نحو را به جمعى تعلیم نمود که از جمله آنها دانشمندان ذیل مى باشند. سه فرزندش عطا و ابوالحارث و ابوحرب و نیز عنبسة بن معدان مشهور به الفیل و میمون ابن الاقرن و عبدالرحمن ابن هرمز و یحیى ابن یعمر و نصر ابن عاصم که از طبقه اول علما نحو مى باشند. و از طبقه دوم عبدالله بن اسحاق الحضرمى و عیسى بن عمر الثقفى و ابوعمرو بن العلا الحارثى بوده اند که علم نحو را از یحیى بن یعمر فرا گرفتند و از طبقه سوم خلیل بن احمد فراهیدى بوده است. ✏️قواعد علم نحو که وصى پیامبر حضرت امیر (ع) تنظیم و تعلیم فرمود این چنین منتشر شد و در نتیجه هر کس علم نحو را می آموخت قرآن و دیگر متون را مى توانست بدون اعراب گذارى هم صحیح بخواند. اگر این خدمت حضرت امیر نبود چگونه مى شد از قرآن و حدیث پیامبر معارف اسلام را استفاده کرد. ✏️خداوند به مقتضاى ربوبیتش وصى پیامبر على (ع) را برانگیخت تا در وقت مناسب دهه چهارم از هجرت، علم نحو را تنظیم و تعلیم نماید و به شاگرد خود ابوالاسود بیاموزد و از آنجا که نشر این علم در کشور پهناور اسلام جز با نیروى حکومت امکان پذیر نبود، پروردگار عالم چنین پیش آورد که زیاد از ابوالاسود بخواهد تا علم نحو را که او از استادش حضرت على فرا گرفته بود به دیگران تعلیم دهد و این علم به واسطه دستگاه حکومت دشمن حضرت على (ع) در کشور پهناور اسلام نشر شود و به این وسیله فهم لغت عرب عصر پیامبر براى همه آسان گردد. و امروزه میلیونها مسلمان قرآن را آنچنان که بر پیامبر نازل شده است بخوانند و نه تنها ساکنین جزیرة العرب زبان اصلى خود را فراموش نکرده اند بلکه این زبان زبان ملل افریقا و دیگر ملت ها شد. ________________________________ 📕برگرفته از: کتاب نقش ائمه در احیاء دین، جلد 14، صفحه 159، مرتضی عسگری. ((پایان قسمت سوم)) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 📖✍ يکی از نکات موثر در فهم بهتر متن عربی توجه به رابطه برخی فعلها با حروف جری که با آنها بکار ميرود می باشد. چرا که ممکن است با تغيير حرف جر معنای آن فعل نيز تغيير کند. در اينجا به نمونه هايی از اين مطلب اشاره می کنيم: 📝1_ «تابَ يَتوبُ توبةً» چنانچه اين فعل با «إلی» بکار رود بمعنای بازگشت و پشيمانی از گناه بوده و چنانچه با «علی» استعمال شود بمعنای بخشش و غفران و قبول توبه گناهکار می باشد. لذا بعنوان مثال در مورد عبد و خدا هر دو «تاب» استفاده می شود اما در اولی «تابَ إلی...» و در دومی «تاب علی...». توجه به استعمالات قرآنی اين ماده ميتواند بعنوان تطبيق مورد بررسی قرار گيرد. 📝2_ «نَظَرَ يَنظُرُ» در صورت استعمال با «إلی» بمعنای نگاه ظاهری با چشم (و لو تنزيلاً) و در صورت استعمال با «في» بمعنای تامل و تفکر می باشد. «نَظَرتُ إلی زيدٍ» به زيد نگاه کردم. «نظرتُ في المسألة» در مساله تامل و تدبر کردم. 📝3_ «سَهَا يسهُو سَهواً» اگر با «فی» استعمال شود بمعنای سستی و کاهلی در چيزی که انجام پذيرفته می باشد و اگر با «عَن» بکار رود بمعنای غفلت و اعراض و ترک چيزی می باشد. «سَهَا في صلاته» در نمازش سهو و کاهلی کرد و چيزی را در آن فراموش کرد. «سها عنها» بطور کلی از اصل نماز غفلت کرد و نخواند. 📝4_ «رَغِبَ يرغَبُ» در صورت استعمال با «في» بمعنای رغبت و تمايل پيدا کردن به چيزی و در صورت استعمال با «عن» بمعنای إعراض و ترک آن می باشد. 📝5_ «دَعا يدعُو» اين فعل در صورتی که با لام بيايد بمعنای دعای خير و در صورتی که با «علی» بيايد بمعنای دعای شر و نفرين است. «دعوتُ لزيدٍ» يعنی برای زيد دعا کردم. و «دعوتُ عليه» به او نفرين کردم. 📝6_ «سَمِعَ يسمع» اين فعل در صورتيکه بصورت متعدی بنفسه استعمال شود بمعنای شنيدن, در صورتيکه با لام بکار رود بمعنای فهميدن یا قبول کردن, و در صورت استعمال با «إلی» بمعنای گوش دادن می باشد. 📕💠 مراجعه به کتب لغت و شناخت نوع استعمال و معنای افعال می تواند ما را در درک بهتر متن کمک کند. 💠💠 آنچه بعنوان مثال گفته شد بيان اجمالی معنی بود, اما در مورد چگونگی و تحليل آن بصورت تخصصی بحثهايي مطرح است که علاقمندان ميتوانند به کتابهای تخصصی مراجعه کنند. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✅ براى مطالعه ■✍ جملات يا محلى از اعراب دارند و يا محلى از اعراب ندارند ✍جملاتى كه محلى از اعراب ندارند اين جملات هستند: ✏️١-جمله مستانفه/قام زيدٌ ✏️٢-جمله معترضه/اكرمت و قام زيد عمرا ✏️٣-جمله تفسيريه/اوحينا اليه ان اصنع الفلك ✏️٤-جمله صله/قال الذى عنده علم من الكتاب ✏️٥-جمله جواب قسم/تالله لاكيدن اصنامكم ✏️٦-جمله جواب شرط غير جازم/اذا اكرمتنى اكرمتك ✏️٧-جمله تابع براى جمله اى كه محل اعراب ندارد/اكرمنى زيد فاكرمته 📕منبع؛ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249