1_1103770430.MP3
3.97M
⭕️ #ضرورت_مطالعه_روایات_فقهی
⁉️ اگر ما همان طور که یاد گرفتیم با شرح لمعه نباید فتوا دهیم یادمان دهند که با وسائل الشیعه هم نباید فتوا دهیم چه اشکالی دارد در کنار لمعه وسائل را، النجعه را ببینیم و مانوس شویم ؟!
⁉️ مگر ما مجتهد هستیم که روایت بخوانیم؟!
⁉️ اهل بیت اینگونه به ما یاد دادند؟!
⁉️ آیا با شرح لمعه انسان بیشتر به هوس افتا نمی افتد تا وسایل؟!
🎙 حضرت استاد احمد فربهی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
@jozve_jz ترجمه عربی معاصر۱.pdf
18.7M
📖 #جزوه_دستنویس_عربی_معاصر۱
♨️ دانلود فایل با لینک مستقیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
ترجمه عربی معاصر۱.pdf
5.17M
📖 #جزوه_عربی_معاصر۱
💎 دانلود فایل با لینک مستقیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
متناعرابگذاریشدهعربیمعاصر۱.pdf
7.75M
📖 #متن_اعراب_گذاری_شده_عربی_معاصر۱
💎 دانلود فایل با لینک مستقیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
ترجمه عربی معاصر 1.pdf
5.55M
📖 #ترجمه_عربی_معاصر۱
💎 دانلود فایل با لینک مستقیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جزوه دستنویس عربی معاصر ۱.pdf
10.1M
📖 #ترجمه_عربی_معاصر۱
💎 دانلود فایل با لینک مستقیم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
راه میانبر رسیدن به قوه اجتهاد از زبان استاد حسین بغدادی.mp3
6.21M
☝️👈 راه میانبر برای رسیدن به ملکه اجتهاد چیست؟
💢 این است که مدتی #زیست_به_سبک_قله_ها و بزرگان فقه را تجربه کنیم
🎙 حضرت استاد حسین بغدادی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
دعا هایمان کی و چگونه مستجاب و اثرش دیده می شود ؟ استاد کفیل.mp3
5.44M
☝️👈 #دعا
1⃣ خدا کی درخواست هایمان را پاسخ می دهد؟
2⃣ چگونه دعا های ما مستجاب می شود؟
3⃣ کی ثمره و اثر دعا را در زندگی قراره ببینیم ؟
🎙 حضرت استاد محمد ابراهیم کفیل
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
إنقاذ_کتاب_«الذریعة»_مما_أدرج_فیه_من_الأخطاء_والتصریفات_الشنیعة.pdf
1.42M
📕 #مقاله "إنقاذ کتاب «الذریعة» مما أدرج فیه من الأخطاء و التصرفات الشنیعة"
مقاله ای جالب از آیت الله سید محمدرضا #حسینی_جلالی درباره تصرفات شنیع پسران مرحوم شیخ #آقا_بزرگ طهرانی در الذریعه به هنگام چاپ کتاب!
تحقیر و تجهیل سعد بن عبدالله اشعری قمی از بزرگان مکتب تشیع نیز از تحریفات دو فرزند کمونیست آقا بزرگ بود درحالی که استاد جلالی نشان دادهاند این مطالب در نسخه خطی الذریعة موجود نیست.
استاد جلالی در انتهای مقاله پیشنهاد میکنند که الذریعة بر اساس نسخه دستخط آقا بزرگ و نسخه فرعی مرحوم آقا سید عزیز طباطبایی(محقق طباطبایی) و نیز با توجه به مستدرکاتی که برخی علما بر الذریعة نوشتهاند مجدد به چاپ برسد و کتاب حاضر از تحریفات صورت گرفته رهایی یابد.
🌐 www.jalaali.ir
#محقق_طباطبایی
#کتاب_شناسی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📃شاهدی دیگر👆
همچنین اقای رسول جعفریان در سخنرانیی که درباره شیخ #آقا_بزرگ تهرانی داره هم به این مطلب اشاره میکنه و تایید میکنه این مطلبو و میگه من از خود اقای منزوی(پسر آقابزرگ) شنیدم و اینکه استادم آقای سید محمدعلی #روضاتی و تعدادی از علمای قم هم اعتراض داشتن به این اضافات
علامه روضاتی(محقق و نسخه پژوه معروف اصفهان) الذریعة رو تعبیر به کتاب مشترک میکردن!
🎞 لینک سخنرانی 👉
از دقیقه بیست به بعد استماع کنید
#کتاب_شناسی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺صوت ملکوتی مقام معظم رهبری
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#حدیث_شناسی
🎥پیشگویی عجیب عارف بزرگ آیة الله کشمیری شاگرد آیةالله قاضی در زمانیکه امام(ره) درنجف تبعید بود:
آقای خمینی گفت من درنجف میمیرم، من به او گفتم تو میروی ایران ودر ایران میمیری و حکومت اسلام برقرار میشود... ولی به آقا مصطفی (پسر امام) گفتم تو از انقلاب بهره ای نداری و نیستی
👌پیشبینی عجیب ۱۴۰۰سال قبل توسط امام صادق(ع) نسبت به وقوع انقلاب ایران : وَیَنقَلِبُ مُلکُ العَجَم فی مُحَرَّم یَسفِکُ الدَّماءِ حتّی یَفِرُّ مَلِکُ العَجَم لِئَلّا یَأخُذُهُ النّاس ثُمَّ یُهلکُ غَمَّا وَتَدوُمُ الفِتنَهُ وَیَدوُمُ الأِنقلاب وَبَشِّر النّاس بِظُهورِ الحُجَّه(عج)
درسرزمین عجم انقلاب میشود وشاه ایران درمحرم خونهای زیاد میریزد (کشتار ۱۵خرداد درماه محرم) و سپس شاه از ایران فرار کرده تا مبادا اورا مجازات کنند (شعار مردم: قسم به خون شهدا، شاه تورا میکشیم) سپس شاه ازشدت غم، هلاک میشود (دق مرگ شدن شاه) ولی فتنهها ادامه مییابند و انقلاب نیز باقی میماند ودر آنزمان مردم را بشارت ده به ظهور حجت(عج)
(بیان الائمه جلد1 ص222)
🔴روایتی که دارد دست به دست می شود، در یک منبع پر از جعلیات و اراجیف به اسم روایت آمده، کتاب بیان الأئمة نوشته مهدی زین العابدین، این شخص در یک کتاب چند جلدی عجائب و غرائبی را با عنوان روایت نوشته مثلا در جایی می نویسد :
عن الصادق عليه السلام
خُتم المرجعية بأبي القاسم الخويي...!!
امام صادق عليه السلام فرمودند:
مرجعيت با آیت الله خویی ختم می شود! (ظاهرا بعد از ایشان امثال آقای بهجت وامام و.... مرجع نبودند!!)
🔺️🔺️لطفا به محض دیدن هر پیام آن را در گروه ها و کانالها منتشر نکنید! ابتدا از صحت آن مطمئن شوید.
📍📍کلمه انقلاب در زبان فارسی با زبان عربی تفاوت دارد، ظاهرا نویسنده (یا جاعل) حدیث نمی دانسته!
@dehban_ir
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_سوم
♨️فرق #غرض و #علت_غایی با #فایده و #غایت
1⃣ #غرض: چیزی که فاعل را برمی انگیزد برای رسیدن به آن.
2⃣ #فایده: لازمه ای که مقصود فاعل نبوده
✍مثال: چاهی را ⛏حفر میکنیم برای رسیدن به آب💦 ولی به گنج💫 میرسیم.
3⃣ #غرض: آب فایده: گنج
✅نتیجه: غرض مقصود اصلی و بالذات است اما فایده مقصود فرعی و بالعرض است.
📚منبع: رفع الغاشیه من غوامض الحاشیه ص۶۲۸
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
ليلة الرغائب، دهبان.m4a
4.16M
#سنت
📍اعتبار و عدم اعتبار #ليلة_الرغائب
🎙حجة الإسلام استاد مهدی دهبان
@dehban_ir
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
لیلة الرغائب. شبکه اجتهاد.mp3
950.5K
♨️ نقد سند #لیلة_الرغائب
🎙 آیت الله سید احمد مددی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
کسی که روز را با خلق میگذراند
باید شب را با حق باشد وگرنه کم میآورد و شکسته و خسته میشود و میماند..
عین صاد
@jannatolmorebin
#کتاب_شناسی
📍 نخستین اندیشه های شیعی، تعالیم امام باقر (ع)
♦️ خانم آرزینا لالانی
🔹انتشار در سال 2000م توسط انتشارات تائوریس با همکاری مؤسسه مطالعات اسماعیلی، لندن
🔸مترجم: فریدون بدره ای
🔸انتشار کتاب ترجمه شده فارسی: 1381 انتشارات فرزان روز، تهران
نویسنده خانم دکتر ارزینا لالانی فارغ التحصیل دانشگاه ادینبرو و مدرس در دانشگاه های معروفی همچون کمبریج بوده و سالهاست که در موسسه مطالعات اسماعیلی لندن مشغول به فعالیت هستند.
⬅️فصول کتاب
▫️مباحث مقدماتی
▫️اندیشه امامت پیش از [امام] باقر (ع)
▫️گوشه هایی از زندگی و سیره [امام] باقر (ع)
▫️نظرات [امام] باقر (ع) در مورد امامت
▫️نظرات [امام] باقر (ع) در مورد برخی مسائل کلامی (ایمان، تقیه، قضا و قدر، توحید و ...)
▫️[امام] باقر (ع) در محافل حدیثی
▫️سهم [امام] باقر (ع) در فقه شیعه
🔸 این کتاب در آبان 1381 برنده جایزه کتاب ولایت سال جمهوری اسلامی شد و نویسنده برای دریافت جایزه اش به ایران آمد.
@dehban_ir
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_چهارم
🔴 #لغت #فروق
✅ #فروق_الاعتقادية
✅ #فروق_اللغوية
💢👈كافِر : آنكه نعمت هاى خدا را مُنكر باشد
- ج كافِرون وَ كَفَرَة و كُفّار و كِفار واژه (الكُفّار) براى كسانى است كه ايمان ندارند و (الكَفَرَة) براى كسانى است كه كُفران نعمت كنند و به درگاه خداوند ناسپاس باشند، غلاف شكوفه خرما، شب تاريك، ابر تيره، تاريكى، دريا، دره بزرگ، رودخانه بزرگ، كشاورز، زمين دور دست، زمين هموار، گياه، زِره، شخص مسلح، آنكه جامه خود را بر روى زره پوشد و آن را پنهان كند.
💢👈فَسَقَ : فِسْقاً و فُسُوقاً: از راه حق و درستى منحرف شد، كار ناپسنديده كرد
فَسَّقَ : تَفْسِيقاً (فسق) هُ: او را بكار ناپسنديده و ناروا نسبت داد.
==============================
نسبت منطقی بین کافر و فاسق عام و خاص مطلق است چرا که؛
هرکافری فاسق است و هرفاسقی کافر نیست بلکه مومنیست که به احکام الهی اقرار دارد و کمی از دستورات الهی سرپیچی میکند..
به عبارت دیگر
کافر؛نه تنها فطرت و خدا و عقل و احکام الهی رو قبول ندارد بلکه نعمت های خداوند را هم منکر میشود
ولی مومن ؛علاوه بر اعتقاد وایمان و اقرار به عقل و فطرت و احکام الهی ،کمی سرپیچی از دستورات الهی میکند که گناه محسوب میشود ،و در عرب به مومنی که زیاد گناه میکند، میگوید فاسق یعنی سرپیچی کرده از دستورات الهی با اینکه علاوه بر اقرار کردن به مقبولیت فطرت و شرع و دستورات الهی دارد منکر هم نمیشود به خلاف کافر که علاوه بر قبول نداشتن فطرت و شرع و دستورات الهی منکر نعمت های الهی هم میشود.
📕منبع؛ معجم الوسیط
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_پنجم
🔴 #فروق
✅ #فروق_الفقهیة
✍اعراب کلماتی نظیر «شرعاً» «عرفاً» «لغة» «اصطلاحاً» به چه صورت است؟
اعراب کلمات این چنینی که در جملات اسمیه استعمال می شوند منصوب به نزع خافض می باشد. لذا مثلاً وقتی گفته می شود: «الخمر حرامٌ شرعاً» کلمه «شرعاً» در این عبارت منصوب به نزع خافض می باشد و مراد این است که: «الخمر حرامٌ في الشرع».
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_ششم
🔴 #فروق
✅ #قروق_الفقهية
✍تفاوت سه واژه «اداء»، «إعاده» و «قضاء» در عبارات فقهی به چه صورت است.
✍اداء : به معنای اتیان فعل در وقت معین شده برای انجام آن فعل می باشد. که این خود ممکن است سه حالت داشته باشد: حالت اول: وقت فعل با وقت معین شده دقیقا یکی باشد، مانند روزه ماه مبارک رمضان که از اذان صبح تا مغرب که فعل با زمان داده شده مطابقت دارد. حالت دوم: زمان انجام فعل، بیشتر از زمان داده شده باشد، مانند اتیان نماز ظهر از وقت ظهر شرعی تا زمانیکه به اندازه چهار رکعت نماز به غروب وقت باقی باشد. حالت سوم: وقت انجام فعل، کمتر از زمان معین شده باشد، که چنین فعلی نداریم و تشریع آن توسط شارع مقدس قبیح است.
✍إعاده: به معنای اتیان مجدد فعل در زمان معین شده برای انجام آن فعل می باشد. مثلاً شخصی نماز ظهرش را بدون طهارت خوانده است، حال بعد از اتمام نماز می بایست در همان وقت باقی مانده مجددا نمازش را بجا آورد. ضمنا باید توجه داشت، اعاده صرفا در جایی است که وقت اتیان فعل از وقت معین شده کمتر باشد(حالت دوم)، و إلا در غیر از این حالت اعاده معنا ندارد و می بایست قضاء کند.
✍قضاء: به معنای اتیان فعل در خارج از زمان معین شده برای انجام آن فعل می باشد. مثلاً شخصی می بایست در وقت تعیین شده برای نماز ظهر، نمازش را بجا آورد اما بنا به هر دلیلی تکلیفش را انجام نمی دهد، آنگاه ایشان می بایست در زمان دیگری قضای این نمازش را بجا آورد.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #بودن_زمین_بر_شاخ_گاو
💢این روایات چیه که در معتبرترین کتابهای شما شیعیان (اصول کافی) آمده
✍در روایتی ابان بن تغلب گوید: از امام صادق پرسیدم: زمین بر چه چیزی استوار است؟ امام فرمود: بر ماهی. گفتم: ماهی بر چه چیزی استوار است؟ فرمود: بر آب. پرسیدم آب بر چه چیزی؟ فرمود: بر صخره (سنگ سخت) پرسیدم: صخره بر چه؟ فرمود: بر شاخ گاوی راهوار. گفتم: گاو بر چه چیزی استوار است؟ فرمود: بر خاک نمناک. گفتم: خاک نمناک بر چه؟ فرمود: هیهات که اینجا دانش دانشمندان گم شده است
📚الکافی، ج۱۵ ص۲۲۱، دارالحدیث، قم چاپ اول ۱۴۲۹ ق
❕ تصریح علامه مجلسی بر صحیح بودن این حدیث 👈حديث الحوت على أي شيء هو) الحديث الخامس والخمسون: 👈صحيح.
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ، ج 25، ص201
و یا در روایت دیگری على با اعتماد به نفس بالا میگوید از من سوال کنید، چون داناتر از من پیدا نمیکنید، سپس یکی پرسیده زمین بر چه چیزی قرار داره؟ علی پاسخ میدهد بر #شاخ #گاو 😳
📚علل الشرایع ج۱ص۴۱
💢 #پاسخ 💢
توجه به چند نکته لازم است :
1️⃣در روایات ما آمده برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را میتوان به چند وجه توجیه کرد. آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در آخر اگر به نتیجهای نرسیدیم تسلیم شده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم
📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26
2️⃣مرحوم فیض کاشانی در مورد روایت امام صادق گوید:
«این حدیث از جمله رموز می باشد که تنها اهلش توانایی فهم آن را دارد»
📚الوافی ج26 ص472
3️⃣شبیه این حدیث در منابع اهلسنت هم از محمد بن کعب، سدی، و جابر بن عبدالله انصاری نقل شده.
📚تفسیر ابن کثیر،ج5 ص242 📚در المنثور ج4 ص289 📚روح المعانی ج8 ص477
4️⃣برخی حدیث را چنین معنا کردهاند: «این حدیث ناظر به بحث از نظر عمرانى و آبادی و نیز دورههاى زندگى تاریخى بشر بر روى زمین؛
♦️یعنی عمران و آبادى زمین از روز اول تکوین و اجتماع بشرى بر چه پایهای بوده و بر چه عواملى استوار شده: یعنی 👇
♦️چهبسا ماهی بیانگر زندگى آبرومندانه بشر است که در ابتدای آفرینش، تشکیل اجتماع و عمران و آبادی در کنار نهرها و دریاها بوده و اولین خوراک معمولى او از شکار ماهى تأمین میشده. پس میتوان ماهى را رمزی برای دوران ابتدایى زندگى بشر دانست که زندگى بشر با خوراک ماهى و شکار از نهر و دریا همراه با دوران زندگانى حجرى او بوده و هزارها سال طول کشیده است.
❗️سپس زندگانى دوران حجرى بشر در سیر تکامل به دوران زراعت و کشت گندم و حبوبات منتقل شده است که به وسیله گاو و آهن انجام میگرفت.
❗️سپس گردش عمران و آبادی زمین و زندگانى بشر بر پایهٔ کشت و زراعت است که به نیروى شاخ گاو از دوران بسیار قدیم تا حتی عصر حاضر در برخی مناطق اداره میشود؛ هر چند امروزه بیشتر کشت و زرع به وسیله مکانیزه و تراکتور انجام میگیرد. و گاو که کار زراعت را انجام میدهد بر خاک نمناک و با رطوبت استوار است. یعنی مقصود این است که زندگى زراعتى که روى شاخ گاو نر میچرخد بر زمین خاکى و آب کافى استوار است و گاو ابزارى است که در زمین نمناک و با رطوبت میتواند تولید زراعت کند.
🔵اما اینکه زمین با رطوبت بر چه چیزی استوار میشود؛ ممکن است مقصود سرانجام زمین و پایان زندگانى بشر باشد، و هم ممکن است مقصود چگونگی زراعت به صورت نوین باشد که جانشین زراعت با گاو میشود؛ مانند زراعت با ابزار صنعتى امروزه. پاسخ امام صادق(ع) به این پرسش به هر دو معنا میتواند نظر داشته باشد که دوران پایان عمر زمین که به رستاخیز میکشد یا دوران تبدیل وضع زراعت با گاو به زراعت با ماشین با علم دانشمندان آن زمان بسیار دور است و هنوز بدان راه پیدا نکرده و در وادى فهم دانشمندان آن زمان گم است. از اینرو، در آن زمان، میسّر نبوده که امام صادق(ع) در پاسخ چیزی غیر از این پاسخ بفرماید.
📚ترجمه و شرح کمرهای بر روضه کافی،ج1 ص167
👌و اما در روایت دوم آنچه مورد اشکال قرار گرفته این نقل از #امیرمومنان علیه السلام در کتاب علل الشرایع است که فرمود: «زمين بر دوش ملكى و پاهاى او بروى سنگ محكم و بزرگيست، و آن سنگ بر #شاخ گاو است و دست و پاهاى گاو بر پشت ماهى است در درياى اسفل، و دريا بر ظلمت، و ظلمت بر باد عقيم، و باد عقيم بر ثرى (خاك رطوبت دار) است و ما وراء ثرى را كسى جز خداوند نميداند (و علم علما و دانشمندان هر زمانى در كشف حقيقت آن ناقص و گمراهست) »
📚علل الشرایع ج 1 ص 2
👌اولا این حدیث از نظر سند ضعیف و #مرفوع است، چرا که مسندا و متصلا به حضرت نقل نشده و تعبیر «رفعه» در سند حدیث شاهد این معناست پس ضعیف و غیرقابل اعتماد است.
#ادامه 👇
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
🔴 #بودن_زمین_بر_شاخ_گاو 💢این روایات چیه که در معتبرترین کتابهای شما شیعیان (اصول کافی) آمده ✍در ر
🔴 #بودن_زمین_بر_شاخ_گاو
💢 #ادامه👇
❕ثانیا: این روایت نیز همچون روایت نخست از متشابهات اخبار است و به حقيقت و مراد آن راهی نداریم جز آنكه به احتمال بگوییم فرمايش آن حضرت درباره زراعت و فلاحت باشد، زيرا تمام شئون زندگى مردم در هر زمانى وابسته به زراعت است و زراعت و #محصول وابسته به مرد داناى محكم رأى و تدبير و زمين و آب و باد است،
❗️در بحار از خصال شيخ صدوق از اميرمؤمنان نقل است كه فرموده: هر وقت حديثى از ما شنيديد و معنى آن را نتوانستيد بفهميد آن را به حال خود واگذاريد تا زمانى كه به مرور زمان بر شما معنى آن كشف شود و معلوم و واضح گردد»
📚ترجمه علل الشرایع مسترحمی ص 7
👌اگر در فهم روایتی ماندیم، علم آن را به خود اهلبیت علیهم السلام واگذار کنیم، چنان که در روایات ما آمده: برخی از احادیث امامان دارای دشواری و سختی خاصی بوده و کلامشان را میتوان به چند وجه توجیه کرد. آنچه لازم است تدبر در کلامشان بوده و در اخر اگر به نتیجهای نرسیدیم تسلیم بوده و علم آن را به خودشان واگذار کنیم .
📚بحار الانوار ج2 ص182 باب 26
👌اما این سخن در جایی صادق است که حدیث منسوب به #معصومین دارای سند صحیحی باشد و فهم آن دشوار، اما نقل دوم سندا ضعیف و با ضعف سند اساسا از اعتبار ساقط میشود.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اونی که با ما فاصله داره رو باید جذبش کنیم
🎙حاج قاسم سلیمانی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #اشکال آية الله العظمی خویی بر خوانش های هفتگانه قرآن و روایت حفص از عاصم
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_هفتم
♨️ #نسبت_مؤکَّد♨️
⭕️سؤال: کلماتی نظیر روحانی و جسمانی و عقلانی چه صیغهای هستند؟
🔹جواب: این گونه از کلمات، اسمهای منسوب همراه با مبالغه و تأکید هستند؛ الف و نون بر مبالغه و یاء بر نسبت دلالت میکند. به مثالهای زیر توجه کنید:
1️⃣«رجلٌ لِحیانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی اللِحیة» به معنای «مرد ریشو».
2️⃣«رجلٌ شَعرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الشَّعر» به معنای «مرد پشمالو».
3️⃣«رجلٌ رَقَبانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الرَّقبة» به معنای «مرد گردن کلفت».
4️⃣«رجلٌ مَنظَرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی المنظر» به معنای «مرد خوش چهره».
5️⃣«رجلٌ جسمانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الجسم» به معنای «مرد گنده».
6️⃣«رجلٌ عقلانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی العقل» به معنای «مرد خردمند».
7️⃣«رجلٌ مَخبَرانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی المَخبَر» به معنای «مرد با اطلاع».
8️⃣«رجلٌ عَرَبانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی العرب» به معنای «مرد عربی دان».
9️⃣«رجلٌ وَحدانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الوحدة» به معنای «مرد تنها و گوشهگیر».
🔟«رجلٌ ربّانيّ» یعنی «رجل منسوب إلی الرب» به معنای «مرد خداشناس».
▫️و همچنین است کلماتی نظیر «عَضَلاني» و «روحاني» و «فوقانيّ» و «تحتانيّ» و «طولانيّ» و «عجمانيّ».
▫️نکته اول: این اسمها از شذوذات نسبت هستند و قیاس بر آنها جایز نیست إلا در متعلقات بدن که قیاسی دانستن آن خالی از وجه نیست و شاید بتوان اینطور نسبت را به سایر جوارحی که از عرب شنیده نشده تسری داد.
▫️نکته دوم: مقصود از نسبت در اینجا، اعم از نسبت بالمعنی المعهود و صاحبیت از باب تامر و لابن است، فتدبر.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
آیهای که آقای قرائتی حفظهالله از آن استفاده میکنند: «به ازای هر گامی که در راهپیمایی ۲۲بهمن برمیداریم، برای ما ثواب مینویسند.»:
... وَ لاَيَطَئُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ ... إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ... : (توبه:۱۲۰)
هيچ گامى كه موجب خشم كافران مىشود برنمىدارند مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مىشود.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
با انتشار این پیام در گروههای مختلف و ارسال برای دیگران، در ثواب راهپیماییشان شریک باشیم.
🔴 #هزار_و_یک_نکته
✅ #نکته_نود_و_هشتم
💢 #تجزیه_و_ترکیب
✅ سُبحَانَ رَبِّیَ العَظِیمِ و بِحَمدِهِ
📖ترجمه: پاک است خدای بزرگ من وسپاس بر او
🌺تجزیه:
✏️✍ سبحان: مصدر، منصوب،غیر منصرف (الف ونون زائده)، نکره، مذکر، بر وزن فُعلال، از ماده (سبح)
✏️✍ربّ: اسم جامد منصرف مفرد مذکر نکره از ماده رَبَبَ و بر وزن فَعْل
العظیم: صفت مشبهه، معرب، منصرف، معرفه به ال، مفرد، از ماده(عظم) بر وزن فَعِیل
✏️✍باء: حرف جر به معنای مصاحبت(البته میتواند به معنای استعانت باشد و یا این که به معنای سببیت باشد).
✏️✍حمد: اسم، جامد، مصدر، معرب، منصرف، از ماده(حَمِدَ یَحمِدُ حمداً)
🌺ترکیب:
✏️✍سبحان؛ مفعول مطلق برای فعل محذوف(سَبَّحتُ).
✏️✍ ربّ: مضاف الیه سبحان. ی: مضاف الیه ربّ( سَبَّحتُ ) و یا ( أحمدتُ )
✏️✍ العظیم : صفت برای ربّی.
✏️✍واو: عاطف.
✏️✍باء: حرف جرمتعلق به
محذوف که جمله عطف به جمله ما قبل
✏️✍حمد:مجرور ه: مضاف الیه
____________________________________
🌺سُبحان
مصدر،معناه التنزیه ،فقولک ، ((سبحان)) یعنی تنزیهاً لله عن کلِّ ما ینبغی له ان یُوصَفَ به ، ولا يستعمل الا مضافاً ولا يعرب مفعولا مطلقاً لفعل محذوف تقديره ؛ اُسَبِّحُ ،منصوبا بفتحة الظاهرة؛ و منه الآیة,؛ سبحن الذی اسری بعبده لیلا (سوره اسراء آیه ۱)
📕 کتاب موسوعة اللغة العربيه جناب اميل بديع يعقوب
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
#معرفی_سایت
🔴چگونه مجلات معتبر خارجی رشته خودمان را پیدا کنیم؟
✅راه اول: نام لاتین رشته خود را به انتهای این عبارت اضافه کنید(Top Academic Journals in )مثلا برای رشته روانشناسی در گوگل این عبارت را جستجو کنیم.🔻🔻🔻
👉👉Top Academic Journals in psychology
✅راه دوم: معمولا انجمن های علمی بین المللی هر رشته ، فهرستی از مجلات معتبر رشته خود را ارائه می کنند. مثلا انجمن روانشناسی آمریکا(APA) چنین کاری را برای رشته روانشناسی انجام می دهد.
✅راه سوم: در وب سایت مجلات ISI به آدرس (http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/)فهرست موضوعی مجلات رشته خودتان را جستجو کنید. معمولا مجلاتی که ISI هستند، معتبراند.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
کانال(🌺(جَنَّةُ الْمُعرِبِين)🌺)
https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249