🌀 به داد طلاب بیسرپناه برسید
📝 بلاتکلیفی شهرک مهدیه
🖋 ناصر میرزایی
🔹 از ابتدای ورود آیتالله اعرافی به عرصه مدیریت حوزه علمیه یکی از اتفاقات خوبی که توسط ایشان پیگیری و دنبال شد بحث اخراج ساکنین غیر مجاز شهرک مهدیه بود. شاید رقمی بالغ بر ۹۰۰ واحد مسکونی از خانههای شهرک مهدیه در آن زمان، ساکنین غیر مجاز بودند!! افرادی که بعضا بالای ۲۰ سال از سکونتشان در مهدیه میگذشت؛ یعنی دقیقا بیش از ۴ برابر زمان قانونی. با زحمات آیتالله اعرافی و مجموعه مدیریت شهرک مهدیه تعداد قابل توجهی از این افراد اخراج شدند.
🔹 اما سوالات زیادی هنوز مطرح است که در وهله اول متوجه مدیر شهرک مهدیه «مهندس عرب» است. آیا هنوز طرح اخراج ساکنین غیر مجاز دنبال میشود؟! آیا حواسمان هست در این وانفسای گرانیهای افسارگسیخته اجارهبها در قم، چه تعداد از طلاب نخبه و درسخوان و آیندهدار دارند با مصائب نداشتن اجارهبها دست و پنجه نرم میکنند و چه تعداد در اوج علمآموزی مجبور به رها کردن قم و بازگشت و به شهر و دیار خود هستند؟!
❓ براستی چرا در شهرک مهدیه باید هنوز ساکن غیر مجاز داشته باشیم؟! چرا برخی هنوز از دهه ۸۰ در مهدیه ساکن هستند؟! یکی دیگر از مسائلی که واقعا برای نگارنده سؤال است این است آیا در شهرک مهدیه هم پدیده #نورچشمی داریم؟ هستند افرادی که با «توصیه» ساکن شوند یا با «توصیه» بیش از حد مجاز بخواهند بمانند؟! اصلا نماز و روزهی افرادی که ساکن غیر مجاز هستند صحیح است؟! چرا برخی ساکنین مهدیه ماشین ۲۰۰ میلیونی دارند؟ واقعا این افراد، مستحق سکونت در مهدیه هستند؟ چرا برخی که در شهرستان یا همین قم و پردیسان خانه دارند باید ساکن مهدیه باشند؟ اطلاعات شما ناقص است یا مشکل جای دیگری است؟!
🔹 امروز اگر در شهرک مهدیه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ساکن غیر مجاز داشته باشیم و اضافه بر این حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه هم داشته باشیم یعنی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ طلبه و خانواده طلبهای که لیاقت سکونت در شهرک مهدیه را دارند از این نعمت محروم شدهاند و گرفتار هزار و یک درگیری ذهنی و خانوادگی هستند برای پیدا کردن خانه و فراهم کردن رهن و اجاره.
🔹 جناب مهندس عرب! شاید متن این نوشتار اندکی گزنده باشد؛ اما یقین بدانید دلسوزانه است. در زمان مدیریت آیتالله اعرافی و تیم مدیریت فعلی شهرک مهدیه اتفاقات خوبی شروع شده بود که همه طلاب را متوقع کرده تا کار به نحو احسن و کامل انجام شود؛ نه موسمی و فصلی.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 بیشتر بخوانید:
پرونده مناهج درباره شهرک مهدیه👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/2361
#مهدیه
#مسکن
@Manahejj
🔴 طبق خبرهای رسیده، طیف صادق شیرازی که به شیعه انگلیسی معروف است تصمیم گرفته است در ایام ماه محرم با برگزاری مراسمات به اصطلاح عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و فیلمبرداری از این مجالس، آن را به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کند تا وجهه عموم عزاداران سیدالشهداء را تخریب کنند!
🔹 قرار شده است در کمک به پیشبرد این پروژه شوم و انتشار گسترده این فیلم های از قبل آماده شده، شبکه وهابی سعودی اینترنشنال، بی بی سی انگلیسی فارسی زبان و شبکه بهایی منوتو کمک کنند!
🔥 @mahramaneh1
🔘عالمان عالم به زمانه
♦️#روحانیت همواره در راهبری و هدایت گری مردم نقش اساسی داشته اند و موفقیت آنان به واسطۀ علم و تقوایی بوده است که با زمان شناسی عجین شده است.
♦️واکنش و دغدغه #علما نسبت به سیاست همتراز با علم و تهذیب، نشان از عالم به زمانه بودن آنان دارد. فضلای حوزوی باید با شناخت سیاست، نحله ها و جریان های سیاسی، به سلاح کاربردی زمانه شناسی مجهز شوند تا هم خود و هم جامعه را از آسیب ها و لغزش ها دور نگه دارند.
♦️العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس
🖋 #علی_عبادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#حوزه_انقلابی
#عالمان
#عالم_به_زمانه
https://eitaa.com/resalathozehenghelab
معارفه اعضای هیئت امنا و مدیر جدید موسسهی تخصصی خطابهی امیر بیان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در شب شهادت باقر علم النبیین علیهالسلام، ضمن تقدیر از تلاشهای جناب آقای علی کلاته، جناب آقای تقی وکیلپور به عنوان مدیر جدید موسسه معرفی شد.
🔹ضمنأ در این جلسه، اعضای هیئت امنای موسسه که با همفکری دغدغهمندان جبههی انقلاب به تصمیمسازان موسسه اضافه شدهاند، به قرار ذیل معرفی شدند:
🔻 حجج اسلام آقایان سلمهای، حقانی، رستمپور و عزتزمانی.
✅ در این جلسه حجة الاسلام رستمپور ضمن تأکید بر کار پرحجم جهادی در عرصهی خطابه، ضرورت نیل به اجتهاد در فقه و اصول را تبیین کرد.
در ادامه حجة الاسلام سلمهای به عنوان رئیس هیئت امنای موسسه، با اشاره به خاطرات خود از سردار سرافراز اسلام، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، بر سختکوشی و ضرورت تلاش مضاعف در جهت پیشبرد اهداف جبههی انقلاب تأکید نموده و قیام لله و اخلاص در کار، را به عنوان دو رمز موفقیت اعضای امیر بیان دانست.
همچنین حجة الاسلام حقانی بر تبیین رابطهی موسسه با بیانیهی گام دوم تاکید کرد؛ و از لزوم توجه در اجرای دقیق فرامین دینی در ضمن کار پرحجم جهادی سخن گفت و به بیان خاطراتی از شهدا پرداخت.
در پایان حجة الاسلام وکیلپور، مدیر جدید موسسه، با تشریح برنامههای آتی، به ضرورت استمداد از شهداء در فعالیتها، کار جبههای و نگاههای بلند و راهبردی در تدوین برنامهها اشاره کرده، از همهی صاحبنظران و دلسوزان جبههی انقلاب دعوت به همکاری نمود. او گفت: باید طوری کار کنیم که دشمنان از حضور ما بترسند؛ و مظلومان دلگرم شوند.
@rozaneebefarda
📣همراهی یک تشکل حوزوی با رسانه های خارجی معاند در اعتراض به برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔸️محمدعلی ایازی از اعضای مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم طی یادداشتی که در رسانه های این گروه حوزوی منتشر شد نسبت به آزاد کردن برگزاری مراسم محرم هشدار داد و به آن اعتراض کرده است.
🔸️وی گفته است "توصیه به رعایت کردن مردم مجوز خوبی برای آزاد کردن مراسم های محرم نیست."
طی روزهای اخیر و پس از اعلام برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رسانه های دشمنان اسلام و انقلاب فضا سازی گسترده ای را با محوریت اعتراض به این تصمیم آغاز کرده اند.
♨️ظاهرا علاوه بر اینکه قرار است آنتی تز انقلاب اسلامی از قم شروع شود، آنتی تز مذهب شیعه نیز از قم دنبال میشود.
لینک کانال حجره👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4105306129C00da37c75a
نفوذ دشمن در بیت مرجع تقلید
🔻#نفوذ ...گاهی کارش بالاتر از #جاسوسی است،.... مرحوم آقای آسیّد حسن تهامی از علمای بزرگ کشور ما... ایشان برای من نقل کرد؛
🔻 وقتی عراقیها با انگلیسها میجنگیدند - [سال] ۱۹۱۸؛ یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبهها گرم میگرفت، صحبت میکرد، با همه آشنا بود، با همه رفیق بود؛... گفت بعد[ها] که انگلیسها غلبه پیدا کرد[ه] و عراق را تصرّف کردند، آخرین جا نجف بود...، خبر رسید به طلبهها که این نوکر فلان آقا، یک افسر #انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ گفتم مگر میشود چنین چیزی؟ بعد میگفت در بازار حُوِیش -بازار معروفی است در #نجف - داشتم میرفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند میآیند -آنوقت با اسب رفتوآمد میکردند- یک افسری هم جلویشان است؛ خب، من کنار واایستادم که اینها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چطور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سالها ما این را میدیدیم.
🔻 گاهی نفوذ اینجوری است... امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است.
امام خامنه ای ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
#حوزه_سکولار
#نفوذ
https://eitaa.com/howzehsecular
📝ایستگاه آخر، اتمام سه ماه کار پرفشار و طاقت فرسا
🔹امروز هشتم مرداد 1399 بعد از نزدیک به سه ماه ماموریت من به عنوان سردبیر خبرگزاری رسا به پایان رسید.
🔸ماموریتی که با تمام خوشی ها و ناخوشی ها تلاش شد به بهترین نحو به انجام برسد و متشکرم از تمام عزیزان زحمت کش رسا که در این مدت من را همراهی کردند تا اتفاقات اخیر در رسا رقم بخورد.
🔹چرا استعفا کردم‼️
🔸حرف بسیار دارد اما واقعیت این است که رسا در لبه یک تحول بزرگ ایستاده که هدف غایی آن بسیار مبارک و تحسین برانگیز است و من بدان امیدوارم لیکن حس کردم اختلاف دیدگاه من و مدیران بالادستی در مسیر تحقق این تحول می تواند مانعی بر سرعت بخشی به مسیر تحول باشد زین سبب تصمیم گرفتم اجازه دهم این مسیر بدون من و با شتاب بیشتری طی شود.
🔹اشتغالات اخیر من در جهاد علیه کرونا نیز مزید بر علت بود که نتوانم آنچنان که شایسته و بایسته است در خدمت رسا باشم و به همین علت از استاد عزیز و بزرگوارم حجت الاسلام و المسلمین محققی درخواست کردم با استعفای من موافقت کنند.
🔸برای برادر عزیز آقای محمدلو نیز آرزوی سربلندی و موفقیت دارم و می دانم روزی می رسد که بیشتر از امروز به تصمیمم برای استعفا افتخار می کنم.
🔹رسا را همواره خانه خود می دانم و برای سربلندی و آبادی آن همیشه در خدمت هستم.
سردبیر سابق خبرگزاری رسا
1399/5/8
⚡️ سکولاریسم در حوزه، نقدی بر خویشتن
✏️ محمدصابر صادقی/حوزه علمیه قم
🔹 در باب سکولاریسم و نفوذ آن در حوزه علمیه، سخنها و گفتارهای علمی و خطابی زیادی بیان شده و گاه تب آن بالا گرفته و به مواضع تند و شدید هم کشیده شدهاست. اهل سیاست نیز در این وادی وارد گشتهاند و هرکدام از این نمد برای خود کلاهی دوختهاند. گاه با موضع ضد سکولاریسم افرادی که کمتر موضع سیاسی ـ اجتماعی دارند را نواختهاند و گاه عدهای با موضع ضد سکولاریسم از عدم وجود فضای گفتگو و نقد حاکمیت سخن راندهاند و ماهی خود را صید نمودهاند.
اما نگارنده در این یادداشت کوتاه نه به دنبال تعریف سکولاریسم و ماهیت آن هستم و نه در صدد اثبات یا نفی آن در ساختار و نهادهای حوزوی؛ آنچه مرا به این نقد فرامیخواند و وادار به نوشتن میکند، رویت عرفی گرایی ـ تلقی رایج از سکولاریسم ـ در میان حوزویان است و نه حوزه.
🔹 به تعبیر دیگر نگارنده در بالا و پایین زندگی و در مواجهه با طلاب و روحانیون، به رفتارها، سخن ها و قضاوتهایی برمیخورم که آن را جز نفوذ عرفی گرایی ـ در مقابل دین گرایی ـ در عرصه حیات، معیشت و سبک زندگی حوزویان نمی توانم تعبیر کنم. واضحتر آنکه در رفتارها، سخنها و قضاوتهای برخی از حوزویان قواعد عرفیگرایی بصورت مشهودی نفوذ کرده چه آنکه خود به آن التفات ندارند و شاید بی خبر و تقلید وار از آن قواعد پیروی میکنند و آن را صحیح و درست و منطبق با شرع میدانند، و چهبسا به تنبهی از این غفلت درآیند. در واقع هیچکدام از ما حوزویان در این عصر غلبه مدرنیته و جَو رسانهای در امان نیستیم.
ناگفته نماند که در همین عصر فرومایگی و سطحیگرایی و تقلیدی زندگی کردن، هستند حوزویانی که برخلاف آداب و رسوم عصر جدید مَشی میکنند و سنتهای حسنه را در زندگی خود و دیگران جاری و ساری میکنند. مانند حوزوی که خانه خود را بر خلاف معمول گران اجاره نمی داد و به ازاء تولد فرزند کرایه دو ماه را میبخشید؛ بیش باد.
در میانه کاری و گفتگوی پر حرارتی با چند تن از طلاب بودیم که با جملات و رفتارهایی برخورد کردم که بیش از پیش مرا به نفوذ عرفیگرایی در حوزویان حساستر کرد؛ از بازگویی رفتارها از شدت خجالت و شرم صرف نظر میکنم و فقط به یک مکالمه کوتاه اشاره میکنم.
🔹 طلبهای که احساس میکردیم سنتی و متدین و از همهی جمع ما با تقواتر است و روحانی زاده میباشد، در خلال یک گفتگو و در جواب ما که میگفتیم «بایست مطلب غلط و خلاف واقع را درست و اصلاح کنید»، گفت:«در این زمینه دو مبنا وجود دارد، یک مبنا، مبنای شماست که باید حق و واقع را بیان کرد و اصلاح نمود و لو بلغ ما بلغ، اما مبنای دیگری هم وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه اگرچه مطلب خلاف واقع است، اما بایست هزینه و فایده را بررسی کنیم، اگر اصلاح مطلب خلاف واقع، هزینه اش بالاست لازم نیست کاری بکنیم» و در بیان دیگر می گفت«انتخاب مبناها بسته به رای اکثریت دارد و آن فصل الخطاب است».
🔹 در این بیان می بینید که چگونه مبانی اصولی و محکم معرفتی و دینی ذبح میشود.
در روایات متعدد به این مطلب اشاره شده است که بایست پای حق ایستاد و در مقابل خلاف ایستادگی کرد اگرچه که به ضرر ما باشد مانند: «قُلِ الْحَقَ عَلَى كُلِّ حَال»؛ «اتَّقِ اللَّهَ وَ قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَلَاكُكَ فَإِنَّ فِيهِ نَجَاتَكَ أَيْ فُلَانُ اتَّقِ اللَّهَ وَ دَعِ الْبَاطِلَ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ نَجَاتُكَ فَإِنَّ فِيهِ هَلَاكَكَ»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ لَوْ عَلَى نَفْسِك»؛ «قُلِ الْحَقَ وَ إِنْ كَانَ مُرّا».
و غم انگیزتر آنکه انتخاب مبنا در این مسئله را به رای اکثریت یا دموکراسی احاله کرد، یعنی ما آنقدر از معرفت و اصول دینی تهی هستیم و عرفی گشتهایم که در انتخاب مبنا نیز دست به انتخابات میزنیم و آنچه دموکراسی بهبار آورد را فصلالخطاب میدانیم!
این ها نمونههای کوچکی است که شاید خیلی از خوانندگان هم در زندگی خود مشاهده کرده باشند و یا ناخودآگاه گرفتار آن شده باشند. نفوذ سکولاریسم و عرفیگرایی از آنچه در تبلیغات بیان میشود بسیار عمیقتر و ریشهای تراست، هر چند فعال بودن ساختارهای عرفی و سکولار در حوزه و غیر حوزه نیز بی تاثیر نیست و در جای خود میبایست بررسی شود.
اعاذنا الله من شرور انفسنا
http://mobahesat.ir/22994
🔻🔻🔻
@mobahesat
📜پولدارها و فانتزیبازی دین و اخلاق!
🔻مهراب صادقنیا:
🔹در روزگار ما پولدارها برای خودشان از هر چیزی فانتزی میسازند؛ از دوچرخه و موتور و ماشینهای کلاسیک گرفته تا ورزش و هنر و ادبیات و مدرک. آنها فکر میکنند چون پول دارند میتوانند هر چیز را به اسباببازی تبدیل کنند؛ خواه توپِ گُلف و بلیارد باشد و یا بیماری و فقر دیگران.
🔹این سالها دین و اخلاق نیز وسیلهی بازی خوبی برای آنها شدهاند. آنها میتوانند هیئتهای مذهبی لاکچری، مدّاحهای ویژه، و نذریهای آنچنانی داشته باشند. میتوانند پائین برجهایشان را بکنند حسینیّه، و هر از چندی کمی از آن "چیچیِ کف دستها" بیاورند و به عنوان سهمین به بیوت مراجع بدهند و بشوند سمبل دینداری. بعد هم یک منبری پیدا بشود و پولداری و دینداری یکی بکند. بیچاره فقیرها که آخرین دلخوشیشان همین نماز و روزهای بود که میخواندند و حالا هم پولدارها صاحبش شدهاند. معلوم نیست سالانه چقدر باید به دلیل بیپولی ثواب از دست بدهند!
🔹کمک به فقیرها هم شده است فانتزی پولدارها. آنها هر از چندی هوس میکنند غذا و لباسی به فقیران بدهند و اینجوری کمی حال کنند که شکم گرسنهای را سیر کرده و تنِ برهنهای را پوشاندهاند. کسی نیست حساب و کتاب کند که این همه مؤسسه به نام کمک به نیازمندان راه میافتد و گاهی بودجههای کلانی در آنها گُمگور میشود، چگونه اداره میشوند و پای زن و فامیل کدام رئیس و وزیر در میان است. این همه کنسرت، مسابقهی ورزشی، جشنواره، و ... به نام نیازمندان برگزار میشود، پولشان چه میشود و چه گرهی از فقر و بدبختی این کشور باز میکنند. راستی اگر نیازمندها نبودند این آدمها با چه چیزی میخواستند پُز بدهند و تفریح کنند؟
🔹راستش این است که در جامعهی ما، فقیرها هم به فانتزی پولدارها تبدیل شدهاند. از دولتها گرفتهها تا نمایندگان مجلس و شورای شهر همه و همه افتخار میکنند که به نیازمندان رسیدگی کردهاند و میکنند؛ اما عجیب این است که نیازِ و نیازمندان همواره باقی هستتد؛ چون اگر این فانتزی از بین برود، چیزی نیست که بشود به آن افتخار کرد و با آن بازی.
🔹کاش این بازی تمام شود و بهجای سیر کردن شکم نیازمندان، فقر و نیازمندی ریشهکن شود. کاش کسی به این مردم یارانه ندهد، ولی کاری کند که هر پدری این احساس را داشته باشد که با کمکِ زور بازوی خود، شرمندهی زن و بچهاش نیست.
🔸کانال «اخلاق در حوزه اجتماع»
@saraeer
مسیح مهاجری خطاب به رئیس جمهور:
محرم را تعطیل کنید!
مسیح مهاجری در سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: چرا آقای رئیسجمهور توصیه اکید میکند عزاداریهای محرم با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شود؟! پروتکلها طبق توصیه وزارت بهداشت عبارتند از زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دستها و عدم حضور در اجتماعات. اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوئیم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچیک از این چهار مورد در عزاداریها وجود ندارد. بهویژه آنکه در هوای گرم تابستان استفاده از ماسک و تحرکات مربوط به عزاداری، با توصیههای اعلام شده سازگاری ندارند.
نتیجه این میشود که به خاطر انجام یک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر میافتد و بسیاری از مردم قربانی کرونا خواهند شد. آنچه موجب تأسف شدید است اینست که ما به نام دین و با انجام کاری که مربوط به دین است، برخلاف خواست دین که حفاظت از جان را در اولویت اول قرار داده است عمل میکنیم...
آقای رئیسجمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. کاملاً روشن است که تصمیمات جدید ستاد، دقیقاً همان بلائی را به جانها خواهد انداخت که لغو محدودیتهای کرونائی با خود آورده است. به این واقعیت تلخ فکر کنید که با این تصمیمات، پائیز سیاهی در انتظار کشور ما خواهد بود. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید و با ایجاد محدودیتهای لازم بهویژه در زمینه تجمعات، کاری کنید که پائیز آینده مثل تمام پائیزها رنگارنگ و پر از خاطرههای شیرین برای مردم ایران باشد.
@HowzehSN
🔻آیتاللهالعظمی سیستانی:
🏴 مردم در خانه روضه بگیرند
🔹مجالس عزای عمومی طبق دستورالعملهای بهداشتی باشد
به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتائی، حکم برپایی شعائر حسینی و چگونگی آن را در سایه شیوع ویروس کرونا بیان کردند.
متن استفتاء به این شرح است:👇
hawzahnews.com/news/911842
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تمام اختیارات رهبر به امام جمعه میرسد
🔻سید صمصامالدین قوامی امام جمعه شهرک پردیسان قم:
🔸من رسما اعلام میکنم هر امامی [امام جمعهای] تمام وظایف امام خامنهای را در رده خودش بی کم و کاست دارد. چطور به قول امام خمینی کبیر تمام اختیارات پیامبر به ولیفقیه میرسد، تمام اختیارات رهبر هم به یک امام جمعه میرسد. جایگاه امام جماعت در نظام اسلامی این است که تحت امر امام جمعه است. ممکن است طول بکشد تا درک کنند ولی صلاح نظام و انقلاب همین است.
🔸قوامی مدعی نظریهای با عنوان «امامت و امارت» است و در شهرک پردیسان نیز تحت عنوان «تکمیل شبکه امامت»، ائمه جماعات را «انتصاب» و به آنها حکم «اعطا» میکند. اشاره وی در این فیلم که در فضای مجازی نیز خبرساز شده، به همین روندی است که خودش در شهرک پردیسان پی گرفته است.
🔍 بفرماييد حوزه بی سانسور 👇
http://eitaa.com/joinchat/3188588570C9bbcc22cf4
🔰 سخننگاشت | نظام کمونیستی فروپاشید و نظام لیبرالیستی در شُرف فروپاشی است
🔻رهبر انقلاب: امروز لیبرالیسم و کمونیسم که در صد سال پیش و پنجاه سال پیش برجستهترین ارمغانهای تمدّن غرب شمرده میشد، بکلّی از جلوه افتاده و عیوب درمانناپذیر آنها آشکار شده است؛ نظام مبتنی بر آن یک، فروپاشید، و نظام مبتنی بر این دیگری هم درگیر بحرانهای عمیق و در شُرُف فروپاشی است.
🏷 پیام رهبر انقلاب به مناسبت فرارسیدن ایام حج ۹۹/۵/۸
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
🔴 عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی‼️
🔻 عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشتهاند، اتفاقاً یکی از سیاسیترین اعیاد اسلام است و یکی از مهمترین شاخصهای جامعه دینی را به رخ میکشد. شاخصهای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است.
🔹 ابراهیم پس از آن که از فرزندش میگذرد و عملاً ثابت میکند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح میدهد، به مقام امامت میرسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم میپرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم میرسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ میرسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ»
یعنی: خیر، با آقازادگی نمیشود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است.
🔹 با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار میشود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و منطق روشنتری پیدا میکند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادلترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه میروند و عملاً اثبات میکنند که در انجام رسالت الهی از مسموم ومقتول شدن ابایی ندارند.
🔹 فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب.
✍️ وحید جلیلی
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 روشنگری 💡
🍁 # توطئه ها
# نقش آخوند در صحنه جامعه
# ترفند های دشمن ....
@daneshnameh1399
کانال خبرگزاری رسا در پیام رسان ایتا در دسترس نیست!
@rasanews_agency 👈
آیا این مسئله به استعفای اخیر سردبیر آن مربوط است؟
مروری بر دروس خارج فقه با موضوع تاثیرات اجتماعی – فرهنگی بیماری کرونا
مشاهده مطلب در لینک زیر:
http://tt-ej.ir/post/696
طلبگی تا اجتهاد
@talabegitaejtehad
🔖 #یادداشت | ابعاد سیاسی حج از دیدگاه قرآن
🔺 پس از آیات مربوط به مناسک #حج، بلافاصله آیات مربوط به جهاد و دفاع از حریم اسلام، منافع و مصالح مسلمانان در آیات 38 تا 41 سوره حج بیان شده است؛ ناگفته پیداست که این آیات کریمه رابطه میان حج و جهاد را بیان میکند و ارتباط کنگره اندیشه، تفکر و تصمیمگیری را با جبهه پیکار و جنگ یادآوری میشود.
🔺 شبهاتى که وهابیت در مورد #بُعدسیاسى حج مطرح کرده و آن را مخالف اسلام و قرآن دانسته است، بى اساس بلکه توام با اغراض سیاسى است و در حقیقت نفى بعد سیاسى حج، اثبات حربه سیاسى آنان است، چرا که اثبات شد بعد سیاسى حج، نه تنها مخالف قرآن، اسلام و سنت نیست، بلکه مطابق قرآن و عین متابعت از اوامر خداوند و تاسى از ابراهیم خلیل، رسول امین و سلف صالح است.
🌐 vasael.ir/0004Mv
🆔 @vasael_ir
💢 چرا بلای #کرونا بد و خوب را با هم مبتلا میکند؟
🔻چرا وقتی عدهای (و نه همه) در اجتماع مرتکب گناه میشوند، بلا و مصیبت براي همه ميآيد؟
🔻جوابش را امام باقر(ع) دادهاند. ايشان ميفرمايند: به شعیب نبي(ع) خطاب شد: صد هزار نفر از قوم تو دچار عذاب ميشوند؛ چهل هزار نفر آنها افراد شرور و گناهکار و شصت هزار نفر، خوبان امت هستند.
🔻گفت: خدایا بدها به آتش گناهشان ميسوزند. خوبها چرا عذاب ميشوند؟
🔻خطاب شد: برای اینکه بدها گناه ميکردند و خوبها بیتفاوت بودند و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نمی کردند.
📖الکافی، ج ۵، ص ۵۶.
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
#نشر_حداکثری
⭕️ نقش تک تک افراد در جامعه اسلامی کامل چگونه ترسیم می شود؟
💠 وقتی به #جامعه_اسلامی_کامل رسیدیم، آن وقت نقش هر یک انسان در اداره ی کلّ مملکت معلوم میشود ((یسعی بذمتهم ادناهم)) یعنی کمترین انسانها میتوانند از طرف جامعه ی اسلامی قول بدهد.
🔴 در جامعه ی اسلامی کامل، مقام غیر مسئول نداریم. شخص جنابعالی، یک نفر آدم، در آن جامعه ی اسلامی صددرصد که البته #تربیت و #فرهنگ_اسلامی بر همه غالب شده، میتوانید در یک موقعیّت حسّاسی با فلان دولت یک قرارداد ترک مخاصمه ببندید و #دولت_اسلامی مجبور و موظف است که به آنچه شما انجام دادید عمل کند؛ ولو شما نه وزیرید، نه فرمانده ی نظامی هستید، نه یک فرد دیپلمات هستید؛ هیچ، یک آدم معمولی، یک زن خانه، یک مرد بازار، در یک موقع خاصی تصمیم میگیرید، اراده میکنید و یک کاری انجام میدهید، این مورد قبول است.
❇️ ((یسعی بذمتهم ادناهم)) یعنی عهد و پیمان و عهده ی جامعه ی اسلامی را یک فرد حامل است... ببینید این قدر به تک تک افراد بها داده شده. البته این الآن در جامعه ی اسلامی ما با فرهنگ و شرایط کنونی قابل عمل نیست؛ کی قابل عمل است؟... آن وقتی که جامعه همین طور پیش برود، مدام به اسلام نزدیک تر بشویم؛ هر چه به اسلام نزدیک تر بشویم، این قابل عمل است. (١٣۵٩/٠۵/٠٨)
📙 شرح نهج البلاغه /نبوتها در نهج البلاغه /ص١٢۵و١٢۶
#امام_خامنه_ای
#نقش_افراد_جامعه
#جامعه_اسلامی
#دولت_اسلامی
📕📕 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
✳️هشدار آیتالله مشکینی به ٱقای منتظری
⚫️به مناسبت سالروز وفات آیتالله مشکینی
آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری، یک ماه قبل از انتخاب ایشان به قائم مقامی رهبری، طی نامه ای به تاریخ۱۳۶۴/۷/۱ نسبت به اطرافیان و بیت آقای منتظری اعلام خطر کرده و باصراحت ایشان را به پاک کردن اطرافش از افراد فاسد دعوت کرده است:
«نظر اغلب دوستان برای روز مبادا شمایید، لكن با یک نگرانی خاص از ناحیه
بعضی حواشی آن جناب، که متأسفانه به قول آن مرحوم، مراجع قبلی پس از مر گرفتار می شدند و شما قبل از آن. من در این باره لامتثال امر، کلی می گویم که پیوسته از دوستان صمیمی تان اظهار ناراحتی می شنوم.»(روزگار قائم مقامی، ص۸۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💡 برگزاری نشست علمیِ گروه فقه هنر؛ با موضوع «آسیبشناسی هنر از منظر حکومت دینی» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند»
🔘 نشست تخصصی گروه فقه هنر؛ با موضوع «آسیبشناسی هنر از منظر حکومت دینی»، با ارائه حجتالاسلام والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند»، به دبیری دکتر «مهدی امینی»، در تاریخ 6 مرداد سال 1399، بهصورت «حضوری ـ وبیناری» برگزار گردید.
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند»، (قائممقام فرهنگستان علوم اسلامی، و استاد حوزه و دانشگاه)، در این نشست:
🔺 "هنر با توجه به نظر استادِ فیلسوف سید منیرالدین، کیفِ ظهور و بُروز اختیار است. اگر این تعریف را پذیرفتیم، هنر، وسعت بسیار وسیع، و عرضِ عریضی پیدا میکند؛ و هر آنچه که سبب نافذ کردن اختیار انسان است، در ذیل مقولۀ «هنر» میگنجد. اما تعریف دیگری که بسیار بلیغ و راهگشا است و از رهبر معظم انقلاب وام میگیرم ایناست که هنر، زبانِ گویای تفکّر و احساس است. البته نه زبان یک فرد؛ بلکه زبان یک ملّت مراد است. به این اعتبار، یکی از مهمترین ملاکهای ارزیابیِ تراز یک ملّت، هنر آن است. اگر قید «دین» را به این تعریف ضمیمه کنیم، در واقع این زبان را در خدمت دین قرار دادهایم که خواهیم گفت هنر، مجسّمکننده و جاودانکنندۀ آرمانهای اسلامی و سایر ادیان توحیدی است..."
📝 مشروح گزارش در لینک زیر:
🌐 https://fotooh.ir/2994
#نشست_علمی #فقه_هنر #حکومت_دینی #هنر_دینی #آسیب_شناسی #علیرضا_پیروزمند
📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
🔰اطلاعیه
🔹فراخوان ثبت نام تبلیغ موسم محرم و صفر 1442
قابل توجّه مدیران محترم گروه های تبلیغی سراسر کشور،
برای ثبت نام در عملیّات تبلیغ گفتمانی موسم پیش رو (محرّم و صفر ۱۴۴۲) به صورت میدانی یا مجازی؛
با موضوع محوری "مسئولیّت پذیری اجتماعی"
فرم ثبت نام را از eitaa.com/Goozareshat_tashakkol دریافت و تکمیل نموده
و تا تاریخ ۱۴ مرداد به ایتا تشکل @tashakkol ارسال نمایید.
#همه_مسئولیم
eitaa.com/daawat
⚡️اصل بودن عدالت در دینداری
✍️مهدی_مسائلی
چندی پیش حجت الاسلام حامد کاشانی در برنامه سحرگاهی تلویزیون، فهم عدالت را فرع بر پذیرش ولایت دانست. ایشان شعارها و عملکرد خوارج را نمونهای از انحراف در فهم عدالت دانست.
این سخنان برای بعضی این توهم را ایجاد کرد که عدالت دائر مدار ولایت است و در جایی که ولایت نباشد اصلا مصداق صحیحی برای عدالت نمیتوان فرض نمود.
دراین باره چند نکته بگویم:
۱. عدالت در دینداری، چه در مسیر نبوت و چه در ولایت، اصل است نه فرع. چنانچه خداوند میفرماید: "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند"(حدید:آیه۲۵)
۲. عدالت بحثی انتزاعی و صرفا معنوی نیست، بلکه تبیین آن وابسته به تعیین حقوق انسانها است، قسمتی از این حقوق را عقل مشخص میکند و قسمتی از آنها را دین.
اما بعد از آنکه حقوق انسانها و مؤمنین توسط عقل و شرع مشخص شد، اجرای عدالت امری اصلی است و بر هر امر دینی دیگری مقدم است و حتی بر شئون دیگر نبوت و ولایت نیز غلبه دارد.
در مقام اجرای عدالت نیز آنچه مهم است تقوا و خداباوری و مقدم نداشتن مصالح شخصی است که امام علی(ع) در این باب کاملترین بود.
۳. امام علی(ع) بهخاطر ترجیح عدالت بر ولایت ظاهری، از مکر و خُدعه و غَدر اجتناب ورزیدند و مصلحت اجرای عدالت را بر مصلحت استمرار ولایت بدون عدالت ترجیح دادند.
۴. چه در دوران کنونی که ولایت سیاسی برای نهاد دینی شیعه وجود دارد و چه در گذشته که ولایت فقهی برقرار بود، بعضی با مقدم داشتن ولایت بر عدالت، به بیراهه رفتهاند و هر امری در راستای تقویت و استمرار ولایت را عین عدالت دانستهاند که این موضوع به انحراف معنا و مقصود از ولایت انجامیده است.
انعطافپذیری در امر حکومت و سیاست یکی از اقتضائات اجرای عدالت است، ولی نباید عدالت را به صورت تعبدی در آورد و آن را تابع مصالح ولایت دانست.
۵. اختلاف در فهم دینی را نباید به عدالت مرتبط ساخت، اختلاف خوارج با امام علی(ع) در اجرای عدالت نبود، بلکه اختلاف آنها در مقام تشخیص حق بود که بر اجرای عدالت مقدم است. کسی نیز خوارج را به عنوان یک گروه عدالتخواه معرفی نکرده است. همچنانکه کسی داعش را در زمان کنونی جریانی عدالتخواه نمیداند.
...............
@azadpajooh