eitaa logo
جرس
390 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
8.7هزار ویدیو
77 فایل
📌 کانال جرس گلچینی از اخبار و مطالب...! ✍️ تفاوت محتوا به خاطر تعدد ادمین است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 عید قربان، عیدِ نفیِ آقازادگی‼️ 🔻 عید قربان، بر خلاف آنچه بعضی پنداشته‌اند، اتفاقاً یکی از سیاسی‌ترین اعیاد اسلام است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جامعه دینی را به رخ می‌کشد. شاخصه‌ای که اتفاقاً در جامعه امروز ایران هم محل بحث است. 🔹 ابراهیم پس از آن که از فرزندش می‌گذرد و عملاً ثابت می‌کند دستور خدا را بر رابطه پدر_فرزندی ترجیح می‌دهد، به مقام امامت می‌رسد، «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ ربّه بِکلماتٍ فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً » جالب اینجاست که ابراهیم می‌پرسد حالا که به این مقام رسیدم این اعتبار و جایگاه از طریق ژن به خانواده و بازماندگانم هم می‌رسد؟ «قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي »؟ و پاسخ می‌رسد که «قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ» یعنی: خیر، با آقازادگی نمی‌شود ادعای سروری کرد و اگر فرزند ابراهیم هم باشی و از موازین عدالت فاصله بگیری، حق نداری از اعتبار خانوادگی خرج کنی و در جایگاه تمشیت امور جامعه قرار بگیری. عید قربان، عید نفی آقازادگی و تاکید بر مناسبات عادلانه در سازماندهی جامعه دینی است. 🔹 با این تفصیل، اتفاقاً نسبت عید غدیر و قربان هم آشکار می‌شود و نام گذاری «دهه ولایت» معنا و ‌منطق روشن‌تری پیدا می‌کند. حکومت و جایگاه سرپرستی و رهبری جامعه، مبتنی بر عهدی ملکوتی است و به علی علیه السلام که عادل‌ترین شخصیت امت است، «اختصاص» دارد که او هم ابراهیم دیگری است چرا که ده فرزندش یکی پس از دیگری به قربانگاه می‌روند و عملاً اثبات می‌کنند که در انجام رسالت الهی از مسموم و‌مقتول شدن ابایی ندارند. 🔹 فرزندان رسول خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند تا خدا به فرشتگانش فخر کند که ببینید عهد مرا چه ظلم ستیزان فداکاری به دوش گرفتند. عید قربان عید امامت است و عید غدیر عید قربانی شدن و فداکاری برای اهداف مکتب. ✍️ وحید جلیلی @tollabolkarimeh 🌷
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 روشنگری 💡 🍁 # توطئه ها # نقش آخوند در صحنه جامعه # ترفند های دشمن .... @daneshnameh1399
کانال خبرگزاری رسا در پیام رسان ایتا در دست‌رس نیست! @rasanews_agency 👈 آیا این مسئله به استعفای اخیر سردبیر آن مربوط است؟
مروری بر دروس خارج فقه با موضوع تاثیرات اجتماعی – فرهنگی بیماری کرونا مشاهده مطلب در لینک زیر: http://tt-ej.ir/post/696 طلبگی تا اجتهاد @talabegitaejtehad
🔖 | ابعاد سیاسی حج از دیدگاه قرآن 🔺 پس از آیات مربوط به مناسک ، بلافاصله آیات مربوط به جهاد و دفاع از حریم اسلام، منافع و مصالح مسلمانان در آیات 38 تا 41 سوره حج بیان شده است؛ ناگفته پیداست که این آیات کریمه رابطه میان حج و جهاد را بیان می‌کند و ارتباط کنگره اندیشه، تفکر و تصمیم‌گیری را با جبهه پیکار و جنگ یادآوری می‎شود. 🔺 شبهاتى که وهابیت در مورد حج مطرح کرده و آن را مخالف اسلام و قرآن دانسته‏ است، بى ‏اساس بلکه توام با اغراض سیاسى است و در حقیقت نفى بعد سیاسى حج، اثبات حربه سیاسى آنان است، چرا که اثبات شد بعد سیاسى حج، نه تنها مخالف قرآن، اسلام و سنت نیست، بلکه مطابق قرآن و عین متابعت از اوامر خداوند و تاسى از ابراهیم خلیل، رسول امین و سلف صالح است. 🌐 vasael.ir/0004Mv 🆔 @vasael_ir
💢 چرا بلای بد و خوب را با هم مبتلا می‌کند؟ 🔻چرا وقتی عده‌ای (و نه همه) در اجتماع مرتکب گناه می‌شوند، بلا و مصیبت براي همه مي‌آيد؟ 🔻جوابش را امام باقر(ع) داده‌اند. ايشان مي‌فرمايند: به شعیب نبي(ع) خطاب شد: صد هزار نفر از قوم تو دچار عذاب مي‌شوند؛ چهل هزار نفر آنها افراد شرور و گناهکار و شصت هزار نفر، خوبان امت هستند. 🔻گفت: خدایا بدها به آتش گناهشان مي‌سوزند. خوب‌ها چرا عذاب مي‌شوند؟ 🔻خطاب شد: برای اینکه بدها گناه مي‌کردند و خوب‌ها بی‌تفاوت بودند و و نمی کردند. 📖الکافی، ج ۵، ص ۵۶. ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
⭕️ نقش تک تک افراد در جامعه اسلامی کامل چگونه ترسیم می شود؟ 💠 وقتی به رسیدیم، آن وقت نقش هر یک انسان در اداره ی کلّ مملکت معلوم میشود ((یسعی بذمتهم ادناهم)) یعنی کمترین انسانها میتوانند از طرف جامعه ی اسلامی قول بدهد. 🔴 در جامعه ی اسلامی کامل، مقام غیر مسئول نداریم. شخص جنابعالی، یک نفر آدم، در آن جامعه ی اسلامی صددرصد که البته و بر همه غالب شده، میتوانید در یک موقعیّت حسّاسی با فلان دولت یک قرارداد ترک مخاصمه ببندید و مجبور و موظف است که به آنچه شما انجام دادید عمل کند؛ ولو شما نه وزیرید، نه فرمانده ی نظامی هستید، نه یک فرد دیپلمات هستید؛ هیچ، یک آدم معمولی، یک زن خانه، یک مرد بازار، در یک موقع خاصی تصمیم می‌گیرید، اراده میکنید و یک کاری انجام میدهید، این مورد قبول است. ❇️ ((یسعی بذمتهم ادناهم)) یعنی عهد و پیمان و عهده ی جامعه ی اسلامی را یک فرد حامل است... ببینید این قدر به تک تک افراد بها داده شده. البته این الآن در جامعه ی اسلامی ما با فرهنگ و شرایط کنونی قابل عمل نیست؛ کی قابل عمل است؟... آن وقتی که جامعه همین طور پیش برود، مدام به اسلام نزدیک تر بشویم؛ هر چه به اسلام نزدیک تر بشویم، این قابل عمل است. (١٣۵٩/٠۵/٠٨) 📙 شرح نهج البلاغه /نبوتها در نهج البلاغه /ص١٢۵و١٢۶ 📕📕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
✳️هشدار آیت‌الله مشکینی به ٱقای منتظری ⚫️به مناسبت سالروز وفات آیت‌الله مشکینی آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری، یک ماه قبل از انتخاب ایشان به قائم مقامی رهبری، طی نامه ای به تاریخ۱۳۶۴/۷/۱ نسبت به اطرافیان و بیت آقای منتظری اعلام خطر کرده و باصراحت ایشان را به پاک کردن اطرافش از افراد فاسد دعوت کرده است: «نظر اغلب دوستان برای روز مبادا شمایید، لكن با یک نگرانی خاص از ناحیه بعضی حواشی آن جناب، که متأسفانه به قول آن مرحوم، مراجع قبلی پس از مر گرفتار می شدند و شما قبل از آن. من در این باره لامتثال امر، کلی می گویم که پیوسته از دوستان صمیمی تان اظهار ناراحتی می شنوم.»(روزگار قائم مقامی، ص۸۶) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💡 برگزاری نشست علمیِ گروه فقه هنر؛ با موضوع «آسیب‌شناسی هنر از منظر حکومت دینی» با ارائه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند» 🔘 نشست تخصصی گروه فقه هنر؛ با موضوع «آسیب‌شناسی هنر از منظر حکومت دینی»، با ارائه حجت‌الاسلام ‌والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند»، به دبیری دکتر «مهدی امینی»، در تاریخ 6 مرداد سال 1399، به‌صورت «حضوری ـ وبیناری» برگزار گردید. 🎙 حجت‌الاسلام ‌والمسلمین استاد «علیرضا پیروزمند»، (قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی، و استاد حوزه و دانشگاه)، در این نشست: 🔺 "هنر با توجه به نظر استادِ فیلسوف سید منیرالدین، کیفِ ظهور و بُروز اختیار است. اگر این تعریف را پذیرفتیم، هنر، وسعت بسیار وسیع، و عرضِ عریضی پیدا می‌کند؛ و هر آن‌چه که سبب نافذ کردن اختیار انسان است، در ذیل مقولۀ «هنر» می‌گنجد. اما تعریف دیگری که بسیار بلیغ و راهگشا است و از رهبر معظم انقلاب وام می‌گیرم این‌است که هنر، زبانِ گویای تفکّر و احساس است. البته نه زبان یک فرد؛ بلکه زبان یک ملّت مراد است. به این اعتبار، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ارزیابیِ تراز یک ملّت، هنر آن است. اگر قید «دین» را به این تعریف ضمیمه کنیم، در واقع این زبان را در خدمت دین قرار داده‌ایم که خواهیم گفت هنر، مجسّم‌کننده و جاودان‌کنندۀ آرما‌ن‌های اسلامی و سایر ادیان توحیدی است..." 📝 مشروح گزارش در لینک زیر: 🌐 https://fotooh.ir/2994 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
🔰اطلاعیه 🔹فراخوان ثبت نام تبلیغ موسم محرم و صفر 1442 قابل توجّه مدیران محترم گروه های تبلیغی سراسر کشور، برای ثبت نام در عملیّات تبلیغ گفتمانی موسم پیش رو (محرّم و صفر ۱۴۴۲) به صورت میدانی یا مجازی؛ با موضوع محوری "مسئولیّت پذیری اجتماعی" فرم ثبت نام را از eitaa.com/Goozareshat_tashakkol دریافت و تکمیل نموده و تا تاریخ ۱۴ مرداد به ایتا تشکل @tashakkol ارسال نمایید. eitaa.com/daawat
⚡️اصل بودن عدالت در دین‌داری ✍️مهدی_مسائلی چندی پیش حجت الاسلام حامد کاشانی در برنامه سحرگاهی تلویزیون، فهم عدالت را فرع بر پذیرش ولایت دانست. ایشان شعارها و عملکرد خوارج را نمونه‌ای از انحراف در فهم عدالت دانست. این سخنان برای بعضی این توهم را ایجاد کرد که عدالت دائر مدار ولایت است و در جایی که ولایت نباشد اصلا مصداق صحیحی برای عدالت نمی‌توان فرض نمود. دراین‌ باره چند نکته بگویم: ۱. عدالت در دین‌داری، چه در مسیر نبوت و چه در ولایت، اصل است نه فرع. چنانچه خداوند می‌فرماید: "لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند"(حدید:آیه۲۵) ۲. عدالت بحثی انتزاعی و صرفا معنوی نیست، بلکه تبیین آن وابسته به تعیین حقوق انسان‌ها است، قسمتی از این حقوق را عقل مشخص می‌کند و قسمتی از آنها را دین. اما بعد از آن‌که حقوق انسان‌ها و مؤمنین توسط عقل و شرع مشخص شد، اجرای عدالت امری اصلی است و بر هر امر دینی دیگری مقدم است و حتی بر شئون دیگر نبوت و ولایت نیز غلبه دارد. در مقام اجرای عدالت نیز آنچه مهم است تقوا و خداباوری و مقدم نداشتن مصالح شخصی است که امام علی(ع) در این باب کامل‌ترین بود. ۳. امام علی(ع) به‌خاطر ترجیح عدالت بر ولایت ظاهری، از مکر و خُدعه و غَدر اجتناب ورزیدند و مصلحت اجرای عدالت را بر مصلحت استمرار ولایت بدون عدالت ترجیح دادند. ۴. چه در دوران کنونی که ولایت سیاسی برای نهاد دینی شیعه وجود دارد و چه در گذشته که ولایت فقهی برقرار بود، بعضی با مقدم داشتن ولایت بر عدالت، به بیراهه رفته‌اند و هر امری در راستای تقویت و استمرار ولایت را عین عدالت دانسته‌اند که این موضوع به انحراف معنا و مقصود از ولایت انجامیده است. انعطاف‌پذیری در امر حکومت و سیاست یکی از اقتضائات اجرای عدالت است، ولی نباید عدالت را به صورت تعبدی در آورد و آن را تابع مصالح ولایت دانست. ۵. اختلاف در فهم دینی را نباید به عدالت مرتبط ساخت، اختلاف خوارج با امام علی(ع) در اجرای عدالت نبود، بلکه اختلاف آنها در مقام تشخیص حق بود که بر اجرای عدالت مقدم است. کسی نیز خوارج را به عنوان یک گروه عدالتخواه معرفی نکرده است. همچنان‌که کسی داعش را در زمان کنونی جریانی عدالتخواه نمی‌داند. ............... @azadpajooh