🔖
زمینشناسِ حقیری تو را رصد میکرد
به تو ستارهی خوبم نگاهِ بد میکرد
کنارت ای گلِ زیبا، شکسته شُد کمرم
کسی که محوِ تُو میشد مرا لگد میکرد!
تو ماه بودی و بوسیدنت، نمیدانی....
چه ساده داشت مرا هم بلندقد میکرد!
بگو به ساحلِ چَشمت که مَن نرفته چهطور
به سمتِ جاذبهای تازه جَزر و مَد میکرد؟
چه دیدهها که دلت را به وعده خوش کردند
چه وعدهها که دلِ من ندیده رد میکرد!
کنون کشیده کنار و نشسته در حِجله
کسی که راهِ شما را همیشه سد میکرد
#کاظم_بهمنی
@jargeh
هدایت شده از | حامد طونی |
.
یک
نه از جرم و عِقاب خود میترسم
نه از کمی ثواب خود میترسم
بیش از همۀ عذابها، در دل قبر
از چهرۀ بینقاب خود میترسم
دو
يك عده پيادههای دائم در رنج
يك عده سوارههای سرمست از گنج
بازیست جهان و همه یک جا جمعند
سرباز و وزیر و شاه، بعد از شطرنج
سه
عارف بود و رسالۀ توحیدش
واعظ بود و بشارت و تهدیدش
از گمشدۀ خویش _خدا_ میگفتند
آنی که شهید آشکارا دیدش
چهار
بیخواب پی همنفسی میگردد
بیتاب پی دادرسی میگردد
انگار که هر شب آسمان، ماه به دست
تا صبح به دنبال کسی میگردد
#حامد_طونی
#آنات
📍@HamedTooni
🧕 لطیفهی ادبی
گُلبانویی در خلوت بداههبیتی بدینسان ساخت:
چهار چیز خوش است ولی چهگونه چهار
شراب و سبزه و آبِ روان و رویِ نگار
چون بیت به سمعِ پدر رسید، برافروخت و صلاح در اصلاحِ بیتِ دختر دید و اینگونه سرود:
چهار چیز خوش است ولی چهگونه چهار
نماز و روزه و تسبیح و هر دَم استغفار
@jargeh
وصالِ عشق به صِدق آن بود
که چون لیلی
به خاک رَفت،
در آغوش خُفت مَجنونش
#امیرخسرو_دهلوی
@jargeh
یکی اهلِ شنا بود
و دیگری تیرانداز
تیرانداز
تیرش به خطا رفت
و شناگر
غرق شد
تنها مَنی ماندم
که بیهُنر بودم!
📚 #حرفهایی_برای_نگفتن
@jargeh
هدایت شده از آموزش رماننویسی
لینک مباحث آموزشی/شماره۱👇
جلسه اول
https://eitaa.com/romannevisi/3
داستانگویی
https://eitaa.com/romannevisi/4
مونولوگ و زباندیشه
https://eitaa.com/romannevisi/7
نقش زباندیشه
https://eitaa.com/romannevisi/8
قدرت تصویر
https://eitaa.com/romannevisi/11
تداعی معانی
https://eitaa.com/romannevisi/16
گفتن ناگفتهها
https://eitaa.com/romannevisi/19
سادهترین تعریف پیرنگ
https://eitaa.com/romannevisi/20
اولین گام در شخصیتسازی
https://eitaa.com/romannevisi/24
روایت اعترافی
https://eitaa.com/romannevisi/29
لحنهای داستانی
https://eitaa.com/romannevisi/32
ابداع بهانه
https://eitaa.com/romannevisi/35
چرا مینویسید؟
https://eitaa.com/romannevisi/38
ساختار پیرنگ و طرح داستان
https://eitaa.com/romannevisi/41
ابتداییترین پیرنگ
https://eitaa.com/romannevisi/44
پیرنگ طرح شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/45
طراحی شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/47
هراس نویسنده
https://eitaa.com/romannevisi/48
تعصب روی شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/49
مسئولیتپذیری
https://eitaa.com/romannevisi/52
پنج رکن اصلی
https://eitaa.com/romannevisi/55
شخصیتهای داستانی کجا هستند؟
https://eitaa.com/romannevisi/57
راهنمایی برای پیدا کردن شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/58
اهمیت خلق شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/62
خلاصهی مراحل خلق شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/63
پرداخت شخصیتها
https://eitaa.com/romannevisi/64
آزمایش درک شخصیت
https://eitaa.com/romannevisi/69
آزمایش شخصیت و درک لحن
https://eitaa.com/romannevisi/70
ورود شخصیت اصلی به داستان
https://eitaa.com/romannevisi/71
چگونگی معرفی شخصیت اصلی در داستان
https://eitaa.com/romannevisi/73
خلق یک شخصیت عمیق
https://eitaa.com/romannevisi/76
نکات مهم در خلق شخصیت فرعی
https://eitaa.com/romannevisi/81
نکات مهم در گفتگو نویسی
https://eitaa.com/romannevisi/82
فضای باز برای شخصیتها
https://eitaa.com/romannevisi/83
ارتباط شخصیت با واقعیت
https://eitaa.com/romannevisi/84
قهرمان و ضدقهرمان
https://eitaa.com/romannevisi/86
خلق شر
https://eitaa.com/romannevisi/89
خلق شخصیتهای فرعی
https://eitaa.com/romannevisi/93
انتخاب گویندهی رمان
https://eitaa.com/romannevisi/96
انواع زاویه دید اول شخص
https://eitaa.com/romannevisi/97
آغاز آموزش فن روایت
https://eitaa.com/romannevisi/100
موقعیت روایی با جملات کنشی/موقعیت خنثی/ضربآهنگ
https://eitaa.com/romannevisi/104
بالا بردن شتاب گذر زمان
https://eitaa.com/romannevisi/106
نوشتن صحنه در بسط زمان و تراکم زمان
https://eitaa.com/romannevisi/108
نوشتن صحنه در بسط زمان تا توقف زمان
https://eitaa.com/romannevisi/109
شفاف کردن روان/مونولوگ درونی
https://eitaa.com/romannevisi/109
بازنمایی ذهنی قهرمان
https://eitaa.com/romannevisi/113
جلسه۳۲
https://eitaa.com/romannevisi/115
اشارهای به جریان سیال ذهن
https://eitaa.com/romannevisi/117
احساسات آشکار و پنهان
https://eitaa.com/romannevisi/120
چرا احساسات شخصیتها را بازنمایی میکنیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/124
توصیفها
https://eitaa.com/romannevisi/129
دقت و شرح
https://eitaa.com/romannevisi/141
با همهی حواس
https://eitaa.com/romannevisi/143
روایت در قالب اول شخص
https://eitaa.com/romannevisi/148
روای اول شخص
https://eitaa.com/romannevisi/151
نماهای راوی اول شخص
https://eitaa.com/romannevisi/153
تکمیل مبحث راوی اول شخص
https://eitaa.com/romannevisi/157
اساس رمانهای جریان سیال ذهن
https://eitaa.com/romannevisi/158
زمان دستوری در روایت
https://eitaa.com/romannevisi/159
توضیح،خود اندیشی،تفکرات راوی
https://eitaa.com/romannevisi/162
معتبرترین زاویه دیدهای سوم شخص
https://eitaa.com/romannevisi/165
دیالوگها
https://eitaa.com/romannevisi/168
ویژگیهای دیالوگ خوب
https://eitaa.com/romannevisi/170
چه کنیم تا دیالوگها یکنواخت و خستهکننده نشود؟
https://eitaa.com/romannevisi/173
نوشتن دیالوگ جذاب
https://eitaa.com/romannevisi/175
فرایند ترکیببندی در داستاننویسی
https://eitaa.com/romannevisi/180
شهود + قلم
https://eitaa.com/romannevisi/182
چگونگی نوشتن یک پیرنگ محکم
https://eitaa.com/romannevisi/183
ابزارهای کمکی
https://eitaa.com/romannevisi/184
چگونگی مهارت در انتخاب ایدههای دراماتیک
https://eitaa.com/romannevisi/185
فرض در رماننویسی چه نقشی دارد؟
https://eitaa.com/romannevisi/190
چگونه یک پیرنگ بنویسیم
https://eitaa.com/romannevisi/192
هدایت شده از آموزش رماننویسی
لینک مباحث آموزشی/شماره۲👇
۷۵-تعریف زاویه دوم شخص
https://eitaa.com/romannevisi/194
۷۶-چگونه چهارچوب پیرنگ دراماتیک محکمی داشته باشیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/195
۷۷-مرکز ثقل بازنمایی رمان
https://eitaa.com/romannevisi/200
۷۸-پیرنگ اصلی و پیرنگ فرعی
https://eitaa.com/romannevisi/201
۷۹-دیدگاههای روایی در رماننویسی
https://eitaa.com/romannevisi/204
۸۰-داستانِ پسِ داستان
چگونه بتوانیم راحتتر پیرنگ بنویسیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/205
۸۱-داستانِ پسِ داستانها یا رمانها از کجا است؟
https://eitaa.com/romannevisi/206
۸۲-چیدمان پازل جذابیت در یک رمان
https://eitaa.com/romannevisi/207
۸۳-ادامهی مبحث پازل جذابیت
https://eitaa.com/romannevisi/208
۸۴-به کار بردن نماد در رمان
https://eitaa.com/romannevisi/209
۸۵-فرایند نوشتن رمان
https://eitaa.com/romannevisi/210
۸۶-هشت مرحلهی فرایند
https://eitaa.com/romannevisi/211
۸۷-منابع سوژه و چگونگی آغاز یک رمان
https://eitaa.com/romannevisi/212
۸۸-خلق نقاط عطف و هیجانی در رمان
https://eitaa.com/romannevisi/213
۸۹-چطور تحقیق کنیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/214
۹۰-چه زمانی رمان را بازنویسی کنیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/215
۹۱-چگونه رمان را بازنویسی کنیم؟
https://eitaa.com/romannevisi/216
۹۲-مراحل بازنویسی یک رمان
https://eitaa.com/romannevisi/217
۹۳-بازنویسی مقدمه رمان/وعدهها و اشارههای رمان/سرعت رمان
https://eitaa.com/romannevisi/218
۹۴-بازنویسی مطالب اساسی رمان/کشاکش رمان/موقعیت روایی رمان/شخصیتهای رمان
https://eitaa.com/romannevisi/219
۹۵-بازنویسی دیالوگهای رمان/نقاط عطف رمان/پایان رمان
https://eitaa.com/romannevisi/220
۹۶-نکات کلیدی مهم
https://eitaa.com/romannevisi/221