اختیارات رهبری در قانون اساسی!
اصل ۱۱۰
وظایف و اختیارات رهبر:
۱- تعیین سیاستهاى کلى نظام جمهورى اسلامى ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
۲- نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى نظام.
۳- فرمان همهپرسى.
۴- فرماندهى کل نیروهاى مسلح.
۵- اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها.
۶- نصب و عزل و قبول استعفاى:
الف- فقهاى شوراى نگهبان.
ب- عالیترین مقام قوه قضائیه.
ج- رئیس سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران.
د- رئیس ستاد مشترک.
ه- فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى.
و- فرماندهان عالى نیروهاى نظامى و انتظامى.
۷- حل اختلاف و تنظیم روابط قواى سه گانه.
۸- حل معضلات نظام که از طرق عادى قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.
۹- امضاى حکم ریاست جمهورى پس از انتخاب مردم ـ صلاحیت داوطلبان ریاست جمهورى از جهت دارا بودن شرایطى که در این قانون مىآید، باید قبل از انتخابات به تأیید شوراى نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبرى برسد.
۱۰- عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالى کشور به تخلف وى از وظایف قانونى، یا رأى مجلس شوراى اسلامى به عدم کفایت وى بر اساس اصل هشتاد و نهم.
۱۱- عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامى پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه.
رهبر مىتواند بعضى از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگرى تفویض کند.
@jaryan_s
⚡️ضرورت تشکیل شورای تحقق سیاستهای کلی نظام در دستگاهها
🔹مردادماه سال 1396 که رهبر انقلاب حکم اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنجساله صادر فرمودند، با اشاره به تجربههای ارزنده موجود، تغییراتی در ساختار و محتوای مجمع تشخیص مصلحت نظام را ضروری دانستند که یکی از موارد این تغییرات ضروری، «سامان بخشیدن به مساله نظارت بر اجرای سیاستها» بود. در دوره جدید مجمع تشخیص، مساله نظارت رهبری بر حسن اجرای سیاستهای کلی به شکل جدیتری نسبت به قبل دنبال شد و در موارد مشهوری چون لوایح تکلیفی FATF یا اصلاح قانون انتخابات، دیدیم که هیات عالی نظارت نقش موثری ایفا کرد.
🔹با وجود این اما بهنظر میرسد سامانبخشی مورد نظر رهبر انقلاب درباره نظارت بر اجرای سیاستها با صرف تشکیل 20، 30 جلسه هیات عالی نظارت در سال و بررسی معدودی از مصوبات مجلس از نظر انطباق با سیاستها، محقق نخواهد شد. اولا مخاطب سیاستها صرفا قوه مقننه نیست و همه دستگاهها مکلف به رعایت سیاستها و در نتیجه مشمول نظارت هستند؛ ثانیا نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی صرفا یک مساله سلبی نیست که محدود به اعلام مغایرت یک تصمیم با سیاستها باشد، بلکه ممکن است سیاستهای کلی مورد غفلت و بیاعتنایی قرار گیرد و لذا دستگاه نظارتی باید مطالبه تحقق سیاستها را نیز داشته باشد؛ ثالثا ظرفیت و امکانات هیات عالی نظارت بسیار محدود است و حتی اگر این هیات اراده بررسی تمامی تصمیمها در تمامی دستگاهها از نظر انطباق با سیاستها و نیز پیگیری تحقق سیاستهای مغفول را داشته باشد، امکان عملی آن را ندارد (بودجه کل مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یکسوم بودجه خبرگزاری دولتی ایرنا است!) و اساسا ایجاد یک دستگاه عریض و طویل در مجمع تشخیص با بودجه و نیروی انسانی بیشتر برای امر نظارت، مطلوب هم نیست.
🔹برای حل این مساله، راقم این سطور پیشنهادی عملیاتی دارد و آن، پر شدن خلأ نهادی موجود در دستگاهها در رابطه با تحقق سیاستهای کلی نظام است. مابهازای اصول مختلف قانون اساسی، در ساختار نظام نهادهای مرتبط و مقتضی شکل گرفته است، از قوای سهگانه تا نیروهای مسلح تا وزارتخانهها و نهادها و سازمانهای مختلف. اما در رابطه با تحقق مهمترین وظیفه ولیفقیه در قانون اساسی، خلأ نهادی وجود دارد و سازوکار مناسبی برای اجرای سیاستهای کلی نظام ایجاد نشده است. بهعبارت روشنتر، ما سازوکاری قانونی برای اجرای سیاستهای کلی پیشبینی نکردهایم، اما میخواهیم بر حسن اجرای سیاستها نظارت کنیم. طبیعتا منظور از خلأ نهادی، یک نهاد مستقل نیست که اگر مراد این بود طبیعتا باید ایده بسط کمی و کیفی حوزه عمل هیات عالی نظارت ارائه میشد. مراد ما از ضرورت ایجاد نهاد مقتضی برای تحقق سیاستهای کلی، سازوکارهایی است که باید درون دستگاههای کشور شکل میگرفت. در ساختار هر دستگاهی که ماموریتهای ملی دارد، باید سازوکاری قانونی برای پیگیری تحقق سیاستها و ممانعت از اقدامات مغایر با سیاستها وجود داشته باشد؛ یعنی بهواسطه چنین سازوکاری، اجرای سیاستهای کلی در ابتدا باید دغدغه قانونی خود دستگاه باشد و نظارت بر حسن اجرا، در مرحله بعدی اتفاق بیفتد. این سازوکار دروندستگاهی میتواند شورایی متشکل از مدیران ارشد آن دستگاه باشد که تصمیمات دستگاه مربوطه را از نظر انطباق با سیاستهای کلی بررسی کنند یا پیگیر انجام تکالیف سیاستهای کلی در دستگاه خود باشند.
🔹پس از ایجاد شوراهای دروندستگاهی مذکور، هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام میتواند پنج نقش مهم ایفا کند؛ نخست طراحی متدولوژی تحقق سیاستهای کلی و مکلف کردن دستگاهها بر عمل طبق این متدولوژی؛ دوم معرفی نمایندگانی برای حضور در «شورای تحقق سیاستهای کلی» در دستگاهها؛ سوم نظارت بر رعایت دقیق متدولوژی تحقق سیاستها و همچنین نظارت بر حسن عملکرد شوراهای مذکور از طریق گزارشگیری از دستگاه مربوطه و ارزیابی آن (هیات عالی نظارت مراقبت کند سازوکار دروندستگاهی ایجادشده برای تحقق سیاستها، دقیق و صحیح عمل کند)؛ چهارم اخذ گزارشهایی تقویمشده از دستگاهها در رابطه با سیاستهای کلی با هدف ارزیابی عملکرد خود دستگاه و نیز کارآمدی و اثربخشی سیاستها؛ و پنجم ورود مستقیم به مسائلی که جنبه راهبردی دارند و بررسی انطباق تصمیمات دستگاهها با سیاستهای کلی، نظیر ورودی که هیات عالی نظارت به مساله اف ای تی اف داشت. در حال حاضر، هیات عالی صرفا نقش پنجم را ایفا میکند که هرچند مهم و موثر، اما بسیار محدود است و تضمینکننده تحقق کامل سیاستهای کلی نظام نیست.
🔺بخشهایی از سرمقاله امروز روزنامه فرهیختگان با جبرائیلی
@jaryan_s
اراک و #نطنز و #فردو تعطیل شده... ️قیمت دلار تا 15 هزار تومان بالا رقته... ️ارزاق عمومی مانند #گوشت، مرغ، لبنیات و.... گران شده و قیمتها تا 3 برابر رسیده... ️ارزش پول ملی پایین آمده... کالاهای اساسی کوپنی شده... خرید و فروش خانه راکد است...️کارخانه ها تعطیل شده اند...️ #پراید به 50 میلیون و قیمت خودرو 3 برابر شده است... آیا
#اصلاح_طلبان کشور را جنگ زده نکرده اند؟ وضعیت ایران را بدتر از سوریه و عراق نکرده اند؟ جنگ اصلی که #جنگ_اقتصاد است خیلی وقته آغاز شده ولی ما را از جنگ نظامی میترسانند!!
@jaryan_s
⭕️تا حالا فکر کردید چرا ملتی که در اوج تحریمها میمون فرستاد فضا و گام بعدی هم فرستادن انسان به فضا بود،
الان نمیتونه مسائل ساده رو حل کنه؟
⛔️چون رییس جمهورش آب خوردن مردم رو هم به تحریمها ربط میده...
⭕️چرا آمریکا باید مشکلات ما رو حل کنه آقای روحانی؟
از چیزی حرف میزنید که تا حالا تجربه هم نشده. هر چی بیشتر کوتاه اومدید، اونها بیشتر تحریم کردن، بیشتر تحقیر کردن.
فهمیدن این مسائل کمی عقل میخواد.
@jaryan_s
⛔️محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی:
مطمئن باشید در دفاع از ایران مقابل آمریکا همین #اصلاح_طلبان هستند که در خط مقدم هستند❗️
- عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد خاتمی
- فاطمه حقیقتجو، نماینده اصلاحطلب مجلس ششم
- رجبعلی مزروعی، نماینده اصلاحطلب مجلس ششم
- فریبا داوودی مهاجر، مشاور خاتمی
- اکبر گنجی، فعال اصلاحطلب
- احمد باطبی (در کنار مایک پنس معاون ترامپ)، فعال فتنه ۷۸
- مسیح علینژاد (در کنار مایک پمپئو)، روزنامه نگار اصلاحطلب
⛔️این اسامی تنها گوشهای از اصلاحطلبانی هستن که فرصت دست داد و از کشور فرار کردن و الان در آغوش آمریکا و انگلیس میرقصن❗️
باید به محمد قوچانی گفت داداچ شما اصلاحطلبا جیب ملت رو نزنید، لازم نکرده برید خط مقدم😈
لازم به ذکر است این خودش پالس مثبته که جنگی در کار نیست!
@jaryan_s
👤 محمدقوچانی گفته که من به عنوان دانشآموخته دانشگاه آزاد راضی نیستم که "فرهیختگان" علیه "صدا" بنویسه
🔺آقای قوچانی منم به عنوان دانشآموخته دانشگاه آزاد میگم که راضیام فرهیختگان با پول بیت المال از وطن فروشها بنویسه و اینکار شرف داره به چرخوندن روزنامه و هفتهنامه با پولهایِ کثیف! / علی قلهکی
@jaryan_s
👤 توییت استاد #رائفی_پور :
برای #کاسبان_ترس که عمری را پای خزعبلات هالیودی نشسته اند سرباز آمریکایی یعنی آرنولد، استالونه، استاتهام، سیگال، بروس ویلیس و...
و برای فرزندان انقلابی ایران و مقاومت که مانوس با جهاد در راه خدا هستند و باکی از جنگ ندارند سرباز امریکایی همانی است که مثل سگ از منطقه بیرونش کردیم
🌐 http://bit.ly/2JAqDKn
@jaryan_s
📞 #الوترامپ
☎️ آقای ترامپ یادته چه جنایت هایی در سرتاسر دنیا انجام دادید؟!
شاید بخاطر کهولت سن فراموشکار شدی و فکر میکنی سفیر صلح کشوری هستی که ذره ذره خاکش بر ظلم و جور بنا شده....
اما خوب گوش کن تا لیست جنایتهات یادت بیاد که تا الان چه کردید!
1901 — ورود مستقیم نیروهای امریکایی به کلمبیا
1902 — حمله به پاناما
1904 — ورود به کوریا و مغرب
1905 — ورود به هندوراس علیه انقلاب این کشور
1905 — حمله به مکزیک (در کمک به دیکتاتور وقت بورویریو دمازبرای سرکوب قیام مردمی این کشور)
1907 — حمله به نیکاراگوئه
1907 — ورود به دومینیکن
1907 — اشتراک در جنگ میان هندوراس و نیکارگوئه
1908 — مداخله در انتخابات پاناما
1910 — برای سرکوب کودتا علیه حکومت نیکاراگوئه
1911 — ورود به هندوراس برای حمایت از کودتا به رهبری مانوئل بونیلا بر ضد رییس جمهور منتخب میگل داویا
1911 — سرکوب قیام ضد امریکایی در فیلیپین1911 — مداخله در چین
1912 — حمله و اشغال کیوبا
1912 — حمله به پاناما
1912 — حمله به هندوراس
1912 — 1933 — اشغال نیکاراگوئه. از این زمان نیکاراگوا به مستعمره ای برای احتکار شرکت های امریکایی تبدیل شد.
1914 — 1934 — هائیتی. نیروهای امریکایی پس از وقوع چندین انقلاب در هائیتی وارد این کشور کرد و به مدت 19 سال هائیتی تحت اشغال امریکا در آمد
1916 — 1924- اشغال جمهوری دومینکن به مدت 8 سال
1917 — 1933 — اشغال کیوبا.
1917 — 1918 — اشتراک در جنگ جهانی اول
1918 — 1922 — مداخله در روسیه
1918 — 1920 — ورود نظامی به پاناما
1919 — ورود نظامی به کاستاریکا
1919 — حمله به هندوراس
1920 — حمله به گواتمالا
1921 — حمایت امریکا از گروههای مسلح علیه کارلوس گیریرو1922 — مداخله در ترکیه
1922 — 1927 — ورود نظامی به چین
1924 — 1925 — حمله به هندوراس
1925 — حمله به پاناما
1926 — حمله به نیکاراگوا
1927 — 1934 — امریکا چین را به اشغال درآورد
1932 — حمله به السالوادور
1937 — حمله به نیکاراگوا
1945 — درحالیکه جنگ جهانی تمام شده بود!! بمباردمان هیروشیما و ناکازاکی جاپان. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباردمان اتومی جان باختند. بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر بلافاصله هنگام بمباردمان کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.
1947 — 1949 — حمله به یونان
1948 — 1953 — حمله به فیلیپین
1950 — حمله به پورتریکوخ
1950 — 1953 — حمله به کوریا
1958 — لبنان
1958 — جنگ با پاناما
1959 — نظامیان امریکایی وارد لائوس شدن
بخش دوم و پايانى
1959 — حمله به هائیتی
1960 — عملیات نظامی امریکا در اکوادور
1960 — حمله به پاناما1965 — 1973 — تجاوز خونین به ویتنام
#الوترامپ
@jaryan_s
⛔️یک رسوایی دیگر برای سلبریتیهای بیسواد
امیرمهدی ژوله ایران رو به زنی تشبیه کرده که هم به امریکا خدمات جنسی میده هم به روسیه❗️
⭕️اینا سلبریتیهایی هستن که دم انتخابات برای مردم تعیین تکلیف میکنن، اما شعورشون حتی به اندازهای نیست که بفهمن، آدم با وجود درباره وطنش اینطور حرف نمیزنه.
کلا همه چیز رو جنسی میبینن...
@jaryan_s
3.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا رهبری با اطمینان میگویند که اسرائیل نابود خواهد شد و تجهیزات سعودیها به دست مجاهدین اسلام خواهد افتاد؟ آیا سپاه قدس برای اینکار برنامه ویژهای دارد؟
حجتالاسلام قاسمیان
@jaryan_s
🔴 کارشناس مراکشی: ریاض و ابوظبی با استفاده از پ.ک.ک بدنبال جنگ نیابتی با ایران و ترکیه هستند
🔹این دو کشور به گروههای کردی در شمال سوریه، در عراق و گروههای کردی ضد ایران کمک میکنند تا به منافعی برسند که با دیپلماسی امکان تحقق آنها وجود ندارد. همان طور که آمریکا از لحاظ نظامی شکست خورد، عربستان و امارات نیز از گروههای وهابی/ تکفیری نتیجه نگرفتند. لذا این بار سراغ پ.ک.ک آمدهاند تا سوریه، عراق، ایران و ترکیه را به صورتی دیگر بیثبات سازند. هم از لحاظ اقتصادی هم امنیتی.
@jaryan_s