فراخوان اولین رویداد فیلمنامه نویسی تاک
حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با هدف استعدادیابی، آموزش و رشد فیلمنامه نویس، اولین رویداد فیلمنامه نویسی تاک را برگزار می کند.
موضوعات:
وحدت اقوام و مذاهب، همدلی و همزیستی مردم سیستان و بلوچستان.
فرهنگ، آداب و رسوم و بافت سنتی سیستان و بلوچستان.
تاریخ و سرگذشت مردم استان، اساطیر و افسانه های بومی.
آبادانی، توسعه و پیشرفت، ساحل مکران، روستاها و ظرفیتهای سیستان و بلوچستان.
زنان و کودکان، عدالت اجتماعی، اخلاق و انسانیت.
مسائل و رویدادهای انقلاب اسلامی در سیستان و بلوجستان، سالهای پیش از انقلاب و مبارزات مردم با استکبار.
دستاوردهای انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان.
مراحل جشنواره:
* مرحله اول: ارسال ایده
تمامیِ علاقه مندان به شرکت در این رویداد می توانند، ایده های خود را در زمینه نگارش فیلمنامه و تولید فیلم کوتاه داستانی با موضوعات فوق و محوریت سیستان و بلوچستان، به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند. این ایده ها توسط هیئت انتخاب، کارشناسی شده و شرکت کنندگانی که ایده قابل قبول ارائه داده باشند، پس از گذراندن دوره آموزشی وارد مرحله بعد رویداد می شوند.
* مرحله دوم: نگارش طرح
تمامی پذیرفته شدگان، پس از گذراندن دوره آموزشی اول، وارد فاز نگارش طرح شده و با کمک مربیان رویداد، ایده های خود را به طرح فیلمنامه تبدیل کرده و مجدد برای دبیرخانه ارسال خواهند کرد.
* مرحله سوم: فیلمنامه نویسی
در این مرحله پس از ارزیابی طرح های ارسال شده، پذیرفته شدگان وارد دوره آموزش تخصصی فیلمنامه نویسی خواهند شد و پس از آن به نگارش فیلمنامه مشغول میشوند. در نهایت فیلمنامه های نوشته شده، توسط دبیرخانه رویداد دریافت شده و مورد ارزیابی و داوری نهایی قرار میگیرند.
مقررات تخصصی:
ایده های ارسالی باید مرتبط با زیست بوم سیستان و بلوچستان باشد.
در این رویداد، ایده های تکراری و ایده های که پیش از این تولید شده باشند، پذیرفته نمی شود.
فیلمنامه های پذیرفته شده، با نام و مشخصات فرد نویسنده در بانک فیلمنامه حوزه هنری ثبت شده و شناسه ثبت دریافت خواهند کرد.
مقررات عمومی:
متقاضیان برای ثبت نام و ارسال ایده باید به سایت artfest.ir مراجعه فرمایند.
ایده های ارائه شده باید با اندازه قلم 14، با فونت Bnazanin و در قالب فایل wordبدون ذکر مشخصات صاحب ایده در سامانه بارگذاری شود.
دبیرخانه از دریافت آثار ارسالی بعد از موعد مقرر معذور است.
هر فرد می تواند تا 5 ایده در سامانه ثبت کند. اما در نهایت با مشورت مربیان رویداد تنها یکی از ایده ها برای نگارش فیلمنامه نهایی مد نظر قرار خواهد گرفت.
حضور شرکت کنندگان در دوره های آموزشی حضوری الزامی بوده و عدم حضور به منزله انصراف از رویداد تلقی خواهد شد.
شرکت در جشنواره برای عموم آزاد است.
جوایز:
- فیلمنامه اول: 100،000،000 ریال جایزه نقدی، حمایت آموزشی و دریافت پشتیبانی برای تولید فیلم.
- فیلمنامه دوم: 70،000،000 ریال جایزه نقدی، حمایت آموزشی و دریافت پشتیبانی برای تولید فیلم.
- فیلمنامه سوم: 50،000،000 ریال جایزه نقدی، حمایت آموزشی و دریافت پشتیبانی برای تولید فیلم.
- فیلمنامه های چهارم تا دهم: 10،000،000 ریال جایزه نقدی، حمایت آموزشی و دریافت پشتیبانی برای تولید فیلم.
https://eitaa.com/jashnvareha
تقویم برگزاری:
-مهلت ثبت نام و ارسال ایده و پایان مرحله اول تا تاریخ: 30 آبان ماه 1402
- مهلت ارسال طرح و پایان مرحله دوم تا تاریخ: 30 آذر ماه 1402
- مهلت ارسال فیلمنامه و پایان مرحله نهایی تا تاریخ: 30 دی ماه 1402
- برگزاری اختتامیه جشنواره: بهمن ماه 1402
شماره تلفن دبیرخانه: 09038167646
https://eitaa.com/jashnvareha
مجموعه کتب فیلمنامهنویسی
• داستان - رابرت مک گی (محمد گذرآبادی)
• دیالوگ - رابرت مک گی (مهتاب صفدری)
• نجات گربه - بلیک اسنایدر (بهزاد افشار)
• هفت فیلمنامه از اصغر فرهادی
• بوطیقای ارسطو - مایکل تی یرنو (محمد گذرآبادی)
• فیلمنامهنویسی روش سکانسبندی - پل جوزف گالینو (کیکاووس زیاری)
• زیرمتن در فیلمنامه - لیندا سیگر (مهدی کیا)
• حرکت در مه - محمد شهسواری
• مقدمهای بر فیلمنامهنویسی و کالبدشکافی یک فیلمنامه - ابراهیم مکی
• فیلمنامهنویسی - لورا شلهارد (مهسا ملک مرزبان)
• راهنمای عملی فیلمنامهنویسی - لورا شلهارد (پدرام لعلبخش)
• فیلمنامهنویسی در ده روز - دارین دانلی (امیرحسین فاضلی)
• خلق شخصیت - لیندا سیگر (عباس اکبری)
• فیلمنامهنویسی آلترناتیو - کن دایسینجر (آراز بارسقیان)
• ذن و هنر نگارش فیلمنامه - ویلیام فروگ (عباس اکبری)
• پرده سوم - درو یانو (محمد گذرآبادی)
• نگارش خلاقانه برای فیلم - سید مجتبی شریعتی
• همه چیز درباره نویسندگی خلاق - کرول وایتلی، چارلی شولمن (مهدی غبرایی)
• راهنمای خلاقیت فیلمنامهنویس - لیندا سیگر (عباس اکبری)
• عناصر فیلمنامهنویسی - اروین آر. بلکر (محمد گذر آبادی)
• روش فیلمنامهنویسی شهودی - ویکی کینگ (عباس اکبری)
• آناتومی داستان - جان تروبی (محمد گذرآبادی)
• فیلم مردمنگارانه - کارل جی هایدر (حمیدرضا رفیعی)
• فیلمنامهنویسی در قرن ۲۱ - لیندا آرنسون (شاپور عظیمی)
• روانشناسی برای فیلمنامهنویسان - ویلیام ایندیک (محمد گذرآبادی)
• فیلمنامهنویسی ژانر - استفن و. دانکن (وحیداله موسوی)
• معماری درام - دیوید لتوین، جو استاکدیل، رابین استاک دیل (امیر راکعی)
• تکنیکهای فیلمنامهنویسی - چارلی موریتس (محمد گذرآبادی)
• نگارش فیلمنامه داستانی - چارلی موریتز (محمد گذرآبادی)
• فیلمنامهنویسی برای پرمشغلهها - پیلار آلساندرا (نریمان افشاری)
• شکسپیر برای فیلمنامهنویسان - جی. ام. ایونسن (فرشاد رضایی)
• بیست کهن الگوی پیرنگ - رونالد بی توبیاس (ابراهیم راهنشین)
• فیلمنامهنویسی شخصیتمحور - اندرو هورتون (ستاره پیرخدری)
• فیلمنامهنویسی پیشرفته - لیندا سیگر (محمد گذرآبادی)
• ۱۰۱ نکته فیلمنامهنویسی - الکسیس نیکی
• فیلمنامههای الگو، الگوهای فیلمنامه - فرانسیس وانوا
• چگونه یک فیلمنامه محشر بنویسیم - دیوید هاوارد
• ساختار و شخصیت در فیلمنامه - مهدی کریمی خورزانی
• مقدمهای بر مبانی: شخصیتپردازی در سینما، بررسی ساختار، تجلی و ابعاد شخصیت دراماتیک - مجید امامی
• کهنالگوهای سینمای ایران - بهزاد عشقی
• ۴۵ کهنالگوی شخصیت - ویکتوریا لین اشمیت (ابراهیم راهنشین)
• چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم - محسن دامادی
https://eitaa.com/jashnvareha
هدایت شده از ساعت شمار جشنواره ها
نکات مهم فیلمنامه نویسی.pdf
846.1K
🎞نکاتی که باید فیلمنامه نویسان بدانند
👓37 نکته
کانال ساعت شمار جشنواره ها
فراخوان جشنواره های ایرانی و خارجی
معرفی کانال های هنرهفتم
مباحث سینما
https://eitaa.com/jashnvareha
ساعت شمار جشنواره ها
فراخوان اولین رویداد فیلمنامه نویسی تاک حوزه هنری انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با هدف استعدادیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساعت شمار جشنواره ها
* فراخوان جشنواره عمار منتشر شد* 🔷 فراخوان چهاردهمین جشنواره فیلم عمار برای برگزاری در دیماه امسا
توجه 👇👇👇
فراخوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار تمدید شد
مهلت ثبت اثر: 10 آذرماه
AmmarFilm.ir
________
https://eitaa.com/jashnvareha
🕰 توصیه :
«در بیشتر داستانهای خوب، این شخصیت است که کنش داستان را میآفریند. اگر با شخصیتی واقعی شروع کنید، حتماً اتفاقی میافتد.»
👤فلانری اوکانر
https://eitaa.com/jashnvareha
بهترین فیلمهای مارتین اسکورسیزی بر اساس امتیاز کاربران IMDb
https://eitaa.com/jashnvareha
https://t.me/jashnvareha
توجه 👇👇👇
فراخوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار تمدید شد
مهلت ثبت اثر: 10 آذرماه
AmmarFilm.ir
____
فراخوان اولین رویداد فیلمنامه نویسی تاک
مرحله اول ثبت ایده ۳۰ آبان
___________
https://eitaa.com/jashnvareha
چگونه سریالهای تلویزیونی درام قوی تری بنویسیم؟
https://eitaa.com/jashnvareha
بسیاری از خالقان بهترین سریالهای تلویزیونی، با موضوعاتی که توجه شان را جلب می کنند و الهام بخش آنان در نوشتن سریالی تلویزیونی می شوند، رابطه ای شخصی دارند. رابطه شخصی با داستان همیشه به این معنی نیست که شخصا آن قصه یا ماجرا را تجربه کرده باشند. فیلمنامه نویسان می توانند سریال تلویزیونی پرطرفداری را با اقتباس از رویدادی که برای کسی دیگر اتفاق افتاده، اما در ذهن آنها پژواک داشته، خلق کنند. آن رویداد ممکن است نمایانگر ایده آل ها، یا دوره ای مهم از زندگی آنها باشد.
بریدن ایده ای از دفتر خاطرات مان شاید بهترین راه بازگویی درامی باورپذیر نباشد، به این دلیل که احتمالا آنقدر به این موضوع نزدیکیم که نمی توانیم آن را تا بالاترین ظرفیتش ارتقا دهیم. از آنجایی که تلویزیون و سینما شکل هایی از ارتباط جمعی اند، داستان شخصی شاید آنقدر بزرگ نباشد که بتواند با مخاطبانی انبوه پیوند برقرار کند.
پرسش بزرگتر به پژواک عاطفی مربوط است. نویسندگان حوزه درام در سینما و تلویزیون باید احساس خود را نسبت به یک داستان بفهمند و سریالی بنویسند که در طیفی از عواطف و احساسات گوناگون، احساسی خاص را برانگیزد. این همان پیوند عاطفی حقیقی است.
نویسندگان موفق از این موضوع آگاه اند که بهترین سریالهای تلویزیونی درام بر شخصیت هایی غنی و چند بعدی متکی اند و نه بر رویدادها و نقطه های پیرنگ. هر بخشی از زندگی می تواند الهام بخش برخی ایده ها باشد. بعضی مواقع قصه های درام با یک شخصیت، تک جمله ای از یک گفت وگو، یک حادثه، یا موقعیتی اضطراری آغاز می شوند. قصه ها بارها و بارها بازنویسی می شوند و تکه هایشان بالاخره به شکل یک کل منسجم شامل آغاز، میانه و پایان معنادار در هم ادغام می شوند.
زمانی که فهمیدید درام رضایتبخش چگونه است و آماده نوشتن فیلمنامه ای سینمایی، یا تلویزیونی شدید که می تواند مخاطب را درگیر کند، خواهید دید تمامی راهها به خلق شخصیت هایی لایه لایه و اغلب، جامع اضداد منتهی می شوند...
🔹 نویسنده: هیلی مک کنزی / مترجم: احمد فاضلی شوشی
🔹 متن کامل را در صفحه 36 شماره 249 #مجله_فیلم_نگار در www.filmnegar.ir بخوانید.
https://eitaa.com/jashnvareha
فراخوان ضبط تلویزیونی نمایش های برگزیده در جشنواره های ملی و بین المللی تئاتر ایران (برگزار شده در سالهای 1400-1401-1402)
مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد، مجموعه ای از آثار نمایشی برگزیده جشنواره های ملی و بین المللی برگزار شده در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را با هدف پخش از شبکه های مختلف تلویزیونی سراسری و استانی، انتخاب و ضبط کند. از صاحبان آثار برگزیده این جشنواره ها که تمایل دارند، آثار آن ها در فرایند انتخاب و ضبط تلویزیونی قرار گیرد، درخواست می شود، موارد زیر را حداکثر تا 10 آذر 1402، برای بررسی به شماره بله مرکز سیمرغ (۰۹۹۳۷۹۴۱۸۷۵) ارسال کنند.
1. فایل پی دی اف نمایشنامه
2. لینک فیلم نمایش در گوگل درایو
3. مشخصات نمایش شامل نویسنده/ کارگردان/عنوان جشنواره/بخش جشنواره/ گستره جشنواره (ملی یا بین المللی)/ سال/ شهر/ استان/ شماره ارتباط/ و سایر توضیحات ضروری
4. عکس مستندات برگزیدگی نمایش در جشنواره
توضیح 1: مراد از نمایش های برگزیده، نمایش برگزیده (به عنوان اثر منتخب) در جشنواره است و نه گرایشهای نمایشی مانند (بازیگری برگزیده، کارگردانی برگزیده، نمایشنامه نویسی برگزیده، طراحی صحنه برگزیده، و ...)
توضیح 2: نمایشهای منتخب این فراخوان، در مراکز صداوسیمای استانهای محل تولید آثار، ضبط خواهد شد.
https://eitaa.com/jashnvareha
#آموزش_فیلمنامه_نویسی
۱۰ مشکل اساسی فیلمنامهنویسان تازهکار
وقتی تازه فیلمنامهنویسی رو یاد میگیری و شروع میکنی، قطعا کارهای اولی که انجام میدی پر از ایراداتیه که نسبت بهشون آگاهی نداری و صرفا با تجربهای که طی زمان کسب میکنی، میتونی متوجه اونا بشی.
طبق تحقیقاتی که انجام شده، ۱۰ مشکل رایج و اساسی بین فیلمنامهنویسان تازهکار مشاهده شده که اینجا قراره باهم این مشکلات رو مرور
مشکل اول: طرح توسعه نیافته (۴۵٪)
- وقتی که طرحت برای یه فیلم سینمایی به اندازهی کافی غنی نشده باشه و شاخ و برگ بهش نداده باشی.
مشکل دوم: کاراکترهای توسعه نیافته (۴۱٪)
- وقتی که شخصیتها سهبعدی نشده باشن و نیاز و هدفشون برای مخاطب شفاف و روشن نشده باشه.
مشکل سوم: عدم اوجگیری (۳۳٪)
- وقتی که قصه نقطه اوج نداره یا نقطه اوجش زودتر از زمانی که باید، اتفاق بیافته و یا انتظار مخاطب رو برآورده نکنه.
مشکل چهارم: ساختار ضعیف (۳۱٪)
- وقتی که فیلمنامهت به لحاظ ساختاری قوی نباشه و اِلِمانهای مختلف ساختاری رو تو فیلمنامه تعیین نکرده باشی.
مشکل پنجم: دیالوگهای باورناپذیر (۲۸٪)
- وقتی که دیالوگها با شخصیتها تناسب نداشته باشن و یا همه شخصیتها مثل هم صحبت کنن.
https://eitaa.com/jashnvareha
مشکل ششم: حفرههای منطقی (۲۷٪)
- وقتی که تو خیلی از اتفاقات و رویدادهای فیلمنامه بدون منطق باشه و توضیحی براش وجود نداشته باشه.
مشکل هفتم: توجیهناپذیری به لحاظ تجاری (۲۱٪)
- وقتی که فیلمنامه به لحاظ پروداکشن، پر هزینه باشه و ریسک پذیرش و ساخت کار توسط تهیهکننده بالا باشه.
مشکل هشتم: غیراصل یا کپی شده (۱۷٪)
- وقتی که داستان اصیل و ارجینال نباشه یا ایدهی اون از فیلمهای خوب دیگه گرفته شده باشه.
مشکل نهم: غیر سینماتیک (۱۵٪)
- وقتی که قصهی طراحی شده مناسب مدیوم سینما و روایت فیلم نباشه و بهعنوان مثال شبیه به فضای رمان باشه.
مشکل دهم: زیادی طولانی بودن (۱۴٪)
- وقتی که داستان بیش از حد طولانی باشه و کشش کافی برای مخاطب وجود نداشته باشه.
https://eitaa.com/jashnvareha
👈نکات آموزشی نوشتن فیلمنامه
🎥اصغر فرهادی:
فیلمنامه نباید پس از پایان هم در فرم و هم در لایه زیرین به پایان برسد اصطلاحاً نباید قصه از نوع «گی دو موپاسان» باشد
📝 قصه گی دو موپاسان:
داستان زن و شوهری ست که زن موهای زیبا و قشنگی دارد مرد هم ساعتی جذاب و دوست داشتنی دارد
در شب سالگرد ازدواج مرد ساعت خود را میفروشد که برای زن گلسری زیبا بخرد و زن هم موهای خود را میفروشد تا بند ساعتی برای مرد بخرد این نوع از قصه با مشخص شدن پایان کاملا به اتمام می رسد و چیزی برای تفکر تماشاگر باقی نمیگذارد
✅ قصه باید به گونه ای باشد پس از پایان فیلم در ذهن مخاطب شروع شود
https://eitaa.com/jashnvareha