eitaa logo
ساعت شمار جشنواره ها
1.1هزار دنبال‌کننده
215 عکس
16 ویدیو
6 فایل
#فراخوان #جشنواره های ایرانی و خارجی مباحث #سینما و #داستان معرفی کانال های هنرهفتم پذیرش اطلاعیه کلاس های آموزشی
مشاهده در ایتا
دانلود
🕰 توصیه : «در بیش‌تر داستان‌های خوب، این شخصیت است که کنش داستان را می‌آفریند. اگر با شخصیتی واقعی شروع‌ کنید، حتماً اتفاقی می‌افتد.» 👤فلانری اوکانر https://eitaa.com/jashnvareha
بهترین فیلمهای مارتین اسکورسیزی بر اساس امتیاز کاربران IMDb https://eitaa.com/jashnvareha https://t.me/jashnvareha
توجه 👇👇👇 فراخوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار تمدید شد مهلت ثبت اثر: 10 آذرماه AmmarFilm.ir ____ فراخوان اولین رویداد فیلمنامه نویسی تاک مرحله اول ثبت ایده ۳۰ آبان ___________ https://eitaa.com/jashnvareha
چگونه سریالهای تلویزیونی درام قوی تری بنویسیم؟ https://eitaa.com/jashnvareha بسیاری از خالقان بهترین سریالهای تلویزیونی، با موضوعاتی که توجه شان را جلب می کنند و الهام بخش آنان در نوشتن سریالی تلویزیونی می شوند، رابطه ای شخصی دارند. رابطه شخصی با داستان همیشه به این معنی نیست که شخصا آن قصه یا ماجرا را تجربه کرده باشند. فیلمنامه نویسان می توانند سریال تلویزیونی پرطرفداری را با اقتباس از رویدادی که برای کسی دیگر اتفاق افتاده، اما در ذهن آنها پژواک داشته، خلق کنند. آن رویداد ممکن است نمایانگر ایده آل ها، یا دوره ای مهم از زندگی آنها باشد. بریدن ایده ای از دفتر خاطرات مان شاید بهترین راه بازگویی درامی باورپذیر نباشد، به این دلیل که احتمالا آنقدر به این موضوع نزدیکیم که نمی توانیم آن را تا بالاترین ظرفیتش ارتقا دهیم. از آنجایی که تلویزیون و سینما شکل هایی از ارتباط جمعی اند، داستان شخصی شاید آنقدر بزرگ نباشد که بتواند با مخاطبانی انبوه پیوند برقرار کند. پرسش بزرگتر به پژواک عاطفی مربوط است. نویسندگان حوزه درام در سینما و تلویزیون باید احساس خود را نسبت به یک داستان بفهمند و سریالی بنویسند که در طیفی از عواطف و احساسات گوناگون، احساسی خاص را برانگیزد. این همان پیوند عاطفی حقیقی است. نویسندگان موفق از این موضوع آگاه اند که بهترین سریالهای تلویزیونی درام بر شخصیت هایی غنی و چند بعدی متکی اند و نه بر رویدادها و نقطه های پیرنگ. هر بخشی از زندگی می تواند الهام بخش برخی ایده ها باشد. بعضی مواقع قصه های درام با یک شخصیت، تک جمله ای از یک گفت وگو، یک حادثه، یا موقعیتی اضطراری آغاز می شوند. قصه ها بارها و بارها بازنویسی می شوند و تکه هایشان بالاخره به شکل یک کل منسجم شامل آغاز، میانه و پایان معنادار در هم ادغام می شوند. زمانی که فهمیدید درام رضایتبخش چگونه است و آماده نوشتن فیلمنامه ای سینمایی، یا تلویزیونی شدید که می تواند مخاطب را درگیر کند، خواهید دید تمامی راهها به خلق شخصیت هایی لایه لایه و اغلب، جامع اضداد منتهی می شوند... 🔹 نویسنده: هیلی مک کنزی / مترجم: احمد فاضلی شوشی 🔹 متن کامل را در صفحه 36 شماره 249 در www.filmnegar.ir بخوانید. https://eitaa.com/jashnvareha
فراخوان ضبط تلویزیونی نمایش های برگزیده در جشنواره های ملی و بین المللی تئاتر ایران (برگزار شده در سالهای 1400-1401-1402) مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد، مجموعه ای از آثار نمایشی برگزیده جشنواره های ملی و بین المللی برگزار شده در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را با هدف پخش از شبکه های مختلف تلویزیونی سراسری و استانی، انتخاب و ضبط کند. از صاحبان آثار برگزیده این جشنواره ها که تمایل دارند، آثار آن ها در فرایند انتخاب و ضبط تلویزیونی قرار گیرد، درخواست می شود، موارد زیر را حداکثر تا 10 آذر 1402، برای بررسی به شماره بله مرکز سیمرغ (۰۹۹۳۷۹۴۱۸۷۵) ارسال کنند. 1. فایل پی دی اف نمایشنامه 2. لینک فیلم نمایش در گوگل درایو 3. مشخصات نمایش شامل نویسنده/ کارگردان/عنوان جشنواره/بخش جشنواره/ گستره جشنواره (ملی یا بین المللی)/ سال/ شهر/ استان/ شماره ارتباط/ و سایر توضیحات ضروری 4. عکس مستندات برگزیدگی نمایش در جشنواره توضیح 1: مراد از نمایش های برگزیده، نمایش برگزیده (به عنوان اثر منتخب) در جشنواره است و نه گرایشهای نمایشی مانند (بازیگری برگزیده، کارگردانی برگزیده، نمایشنامه نویسی برگزیده، طراحی صحنه برگزیده، و ...) توضیح 2: نمایشهای منتخب این فراخوان، در مراکز صداوسیمای استانهای محل تولید آثار، ضبط خواهد شد. https://eitaa.com/jashnvareha
۱۰ مشکل اساسی فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار وقتی تازه فیلمنامه‌نویسی رو یاد می‌گیری و شروع می‌کنی، قطعا کارهای اولی که انجام می‌دی پر از ایراداتیه که نسبت بهشون آگاهی نداری و صرفا با تجربه‌ای که طی زمان کسب می‌کنی، می‌تونی متوجه اونا بشی. طبق تحقیقاتی که انجام شده، ۱۰ مشکل رایج و اساسی بین فیلمنامه‌نویسان تازه‌کار مشاهده شده که اینجا قراره باهم این مشکلات رو مرور مشکل اول: طرح توسعه نیافته (۴۵٪) - وقتی که طرحت برای یه فیلم سینمایی به اندازه‌ی کافی غنی نشده باشه و شاخ و برگ بهش نداده باشی. مشکل دوم: کاراکترهای توسعه نیافته (۴۱٪) - وقتی که شخصیت‌ها سه‌بعدی نشده باشن و نیاز و هدف‌شون برای مخاطب شفاف و روشن نشده باشه. مشکل سوم: عدم اوج‌گیری (۳۳٪) - وقتی که قصه نقطه اوج نداره یا نقطه اوجش زودتر از زمانی که باید، اتفاق بیافته و یا انتظار مخاطب رو برآورده نکنه. مشکل چهارم: ساختار ضعیف (۳۱٪) - وقتی که فیلمنامه‌ت به لحاظ ساختاری قوی نباشه و اِلِمان‌های مختلف ساختاری رو تو فیلمنامه تعیین نکرده باشی. مشکل پنجم: دیالوگ‌های باورناپذیر (۲۸٪) - وقتی که دیالوگ‌ها با شخصیت‌ها تناسب نداشته باشن و یا همه شخصیت‌ها مثل هم صحبت کنن. https://eitaa.com/jashnvareha مشکل ششم: حفره‌‎های منطقی (۲۷٪) - وقتی که تو خیلی از اتفاقات و رویدادهای فیلمنامه بدون منطق باشه و توضیحی براش وجود نداشته باشه. مشکل هفتم: توجیه‌ناپذیری به لحاظ تجاری (۲۱٪) - وقتی که فیلمنامه به لحاظ پروداکشن، پر هزینه باشه و ریسک پذیرش و ساخت کار توسط تهیه‌کننده بالا باشه. مشکل هشتم: غیراصل یا کپی شده (۱۷٪) - وقتی که داستان اصیل و ارجینال نباشه یا ایده‌ی اون از فیلم‌های خوب دیگه گرفته شده باشه‌. مشکل نهم: غیر سینماتیک (۱۵٪) - وقتی که قصه‌ی طراحی شده مناسب مدیوم سینما و روایت فیلم نباشه و به‌عنوان مثال شبیه به فضای رمان باشه. مشکل دهم: زیادی طولانی بودن (۱۴٪) - وقتی که داستان بیش از حد طولانی باشه و کشش کافی برای مخاطب وجود نداشته باشه. https://eitaa.com/jashnvareha
👈نکات آموزشی نوشتن فیلمنامه 🎥اصغر فرهادی: فیلمنامه نباید‌ پس از پایان هم در فرم و هم در لایه زیرین به پایان برسد اصطلاحاً نباید قصه از نوع «گی دو موپاسان» باشد 📝 قصه گی دو موپاسان: داستان زن و شوهری ست که زن موهای زیبا و قشنگی دارد مرد هم ساعتی جذاب و دوست داشتنی دارد در شب سالگرد ازدواج مرد ساعت خود را می‌فروشد که برای زن گلسری زیبا بخرد و زن هم موهای خود را می‌فروشد تا بند ساعتی برای مرد بخرد این نوع از قصه با مشخص شدن پایان کاملا به اتمام می رسد و چیزی برای تفکر تماشاگر باقی نمی‌گذارد ✅ قصه باید به گونه ای باشد پس از پایان فیلم در ذهن مخاطب شروع شود https://eitaa.com/jashnvareha
‌نکته👇👇 عدم شناخت فیلمنامه نویس از قصه و آدم های قصه خود،یکی از نقطه ضعف های فیلمنامه ها است.. https://eitaa.com/jashnvareha