معنای جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد
ما با توکل وارد میدان می شویم . قصدمان جهاد است و دلخوشی مان کمک خود خداست
« الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
اطمینان داریم که خودشان راه را به ما نشان می دهند و کمک می کنند. ما وارد یک معامله شده ایم. در مقابل ادای تکلیف همه چیزمان را به میدان آوردیم. البته معنی جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد.
اگر کسی به اسم #کار_فرهنگی از خانواده خودش غافل شد این توجیه ندارد. اگر کسی نتوانست به پدر و مادر و خانواده اش برسد قابل توجیه نیست. یکی از چیزهایی که اوایل طلبگی به ما می گفتند و ما فکر می کردیم خیلی چیز خوبی است این بود که فلان عالم مشهور زمانی که رفته بود نجف برای تحصیل هر چه نامه از ایران برایش می آمد می گذاشت زیر تشکش چون می خواست درس بخواند. چند سال بعد که به اجتهاد رسید و آدم ویژه ای شد شروع کرد به خواندن نامه ها. در یکی از نامه ها نوشته بودند پدرت از دنیا رفت. در یکی دیگر نوشته بودند مادرت مریض است منتظر دیدار توست.
در یکی دیگر نوشته بودند مادرت هم از دنیا رفت و.... فکر می کردیم عجب آدم بزرگی بوده و این قدر به علم توجه داشته است! عالمی که نتواند وظایف اش را کنار هم تطبیق بدهد، عالم کاملی نیست... .
حضرت امام رحمه الله علیه از بیست سالگی یک مدل تفنگ را لای دیوار خانه قایم کرده که اگر روزی جهاد پیش بیاید داشته باشد یا شهید بهشتی روز خود را تقسیم می کنند به پرداختن به وظایف بندگی و عبادت و خدا، مقداری را به تحصیل و کار و مقداری را به خانواده. این به این معناست که من اگر دارم کار فرهنگی می کنم حق ندارم حقوق دیگران را ضایع کنم، ژست ام این باشد که وقت ندارم.
#آسیب_شناسی
#کارفرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث نوزدهم:
بینش فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
ضرورت شبکه سازی فعالان فرهنگی
حیف است فعالان فرهنگی هر کدام در گوشه ای فعالند، با همدیگر مرتبط و هماهنگ نیستند.
هماهنگی و #جلسات_مشترک ماهانه یا فصلی فعالان فرهنگی خیلی کمک میکند و الگوهایی برای فعالیت میدهد.
سعی کنیم هر بار جلسه خود را در یکی از مجموعه ها برگزار کنیم. یک جلسه در همین مسجد، دفعه بعدی در فلان پایگاه، بار دیگرش در دانشگاه پیام نور،به همین ترتیب جلسات بعدی در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و فلان فروشگاه کتاب و....
پس برقراری ارتباط و شبکه سازی فعالان فرهنگی و مذهبی در شهر و منطقه خیلی مهم است.
سپس این شبکه را گسترش بدهیم. لازم هم نیست که در ابتدای امر، حلقه کاری و هماهنگی خودمان را آن قدر وسیع کنیم که نتوانیم جمع و جورش کنیم. میتوانیم چند حلقه کاری تعریف کنید. آنهایی که مبانی فعالیتها و نوع کارهایتان بسیار به هم نزدیک است در یک حلقه و هسته اصلی باشند. در حلقه های بعدی، افراد دیگری را مطرح کنیم. در حلقه های بعدی میتوانیم از پتانسیل دیگر نیروها و مسئولان حزب اللهی و دغدغه مند شهر هم استفاده کنیم. امّا توجه به این نکته ضروری است که مبانی ما جای خود مهم است و این اشتباه هست که مبانی فعالیتها و نوع کارهای خود را نادیده بگیریم و فکر کنیم به صرف حزب اللهی و مذهبی بودن با هم فعالیت مشترک انجام بدهیم. تا چند تا کار مشترک انجام ندهیم، نمی توانیم حد و اندازه آنها را بشناسیم.
پس سعی کنیم در مرحله اول و حلقه اول، با کسانی که پاکتر و مخلصترند و به دیدگاه امام(ره) و انقلاب اسلامی نزدیکترند، همکاری کنیم و سپس با بقیه افراد. قرار هم نیست که در همه این زمینه ها حتماً سر و صدا و کارهایی بکنیم که بی جهت، حساسیت مسئولان شهری و محلی را برانگیزانیم. پس مواظب کارهایمان هم باشیم. متأسفانه برخی از مسئولان به دلایل مختلفی (چون تنگ نظری، محافظه کاری و یا زد و بندهای سیاسی و اقتصادی) در مرحله اول با متشکل شدن نیروهای انقلابی مخالفت میکنند و به طُرُق مختلف، مانع شبکه سازی آنها میشوند و در مرحله بعد یعنی پس از متشکل شدن آن نیروها، درصددند آن مجموعه و تشکل را تصرف و تسخیر کنند یا به نوعی، به خودشان وامدار و وابسته کنند تا کم کم آن را از مسیر اصلی و آرمان اولیه، دور کنند. اگر نتوانستند چنین کارهایی بکنند برایشان پاپوش درست میکنند یا این که بینشان تفرقه ایجاد میکنند. پس این نقشه های برخی مسئولان مد نظر ما باشند. شبکه مفسدین هم این گونه هستند، اما آنها زودتر از امثال ما به هم همکاری و همسویی میکنند و فعالیتهای خود را سامان میدهند. لذا وقتی بدانند در هر شهری، مذهبی ها و حزب اللهی ها فعالند، دامنه فعالیتهایشان تنگ میشود و نمیتوانند خیلی از کارهای فسادانگیزشان (حالا چه فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و چه فساد سیاسی) را انجام بدهند. لذا به همین خاطر میگویم که کارهایتان را مرحله به مرحله پیش ببرید و پایه این روابط و مبانی فعالیت خود را عمیق کنید. اگر نتوانید با مبانی و دغدغه های مشترک، فعالیت خود را شروع کنید قطعاً در آیندهای نزدیک از هم میپاشید. پس نیروسازی را از همین الآن جدی بگیرید تا بتوانید نیروهای خوبی انقلاب اسلامی #تربیت کنید که هم به درد مردم بخورند و هم به درد منطقه و کشور و هم اسلام و انقلاب.
#شبکه_سازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ويژگیهای قابل سنجش يك تشكّل مطلوب
براي ارزيابي عملكرد مجموعه ها و تشكّلهاي فرهنگی، ميتوان از فرمهاي ارزشيابي ويژهاي كه براي اين كار طراحيشده است استفاده كرد.
فرمهايي كه مطابق آن ، تشكّل موفق، تشكّلي به شمار ميآيد كه در آن كليه اعضاء بتوانند اهداف تشكّل را بخوبي توصيف نمايند.
👈هفت ويژگي اصلي گروههاي مؤثر، كه ما در اينجا آن را معادل شاخصههاي سنجش يك تشكّل مطلوب به شمار آوردهايم عبارتند از:
۱. هر عضو گروه ميداند چه كاري را بايد انجام دهد و مجموع اهداف گروه نيز واضح و روشن است.
۲. هر يك از اعضاء گروه مسئوليت مشخصي را بر عهده دارد.
۳. براي اداره تشكّل، مشاركت فعال از سوي همه اعضاء وجود دارد.
۴. هر عضو، توسط ساير اعضاء مورد تشويق و پشتيباني قرار ميگيرد.
۵. هنگام گفتگو، هر عضو به سخنان ساير اعضاء دقيق گوش ميكند.
۶. اختلاف نظر و ديدگاه در داخل گروه مورد احترام است.
۷. كل اعضاء از كار كردن در گروه لذت ميبرند.
بر اين اساس براي ارزيابي عملكرد يك تشكّل فرهنگي لازم است كه همواره، كنترل و سنجش كيفي موارد هفتگانه ذكر شده در گروه به شكل متناوب صورت بپذيرد و در واقع قبل از برنامهريزي در گروه ، پيش نيازهاي ضروري پرداختن به فعالیت گروهي به دقت مدنظر قرار گيرد.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#ارزیابی_تشکل
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🍃وحدت تشکیلاتی 🍃
🌳یک تشکیلات واحد، اولین و واضح ترین معنایش این است که افرادی که در این تشکیلات کار می کنند به دنبال یک جهت واحدی، به دنبال گمشده ی واحدی می گردند، آن هم با همکاری و همراهی و همگامی با یکدیگر. پس اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی؛ اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی منظم، یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو هم جهت.
💠امام خامنه ای 💠
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_6019431166816288825.pdf
180.2K
مهارتهای فرماندهی
#مهارتهای_فرماندهی
#مهارتهای_مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ایده های روز بصیرت(مربی محور).docx
19.4K
ایده های نهم دی،روز بصیرت
ملاحظات محتوایی و پیشنهادات اجرایی
#روز_بصیرت
#نه_دی
#ایده
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_383457124023275963.pdf
1.85M
دانلود کتاب حماسهی ٩دی
مروری بر بیانات #امام_خامنه_ای دربارهی حماسهی۹دی
#روز_بصیرت
#نه_دی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#اطلاع_نوشت
جملات #امام_خامنه_ای درباره ۹دی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#اطلاع_نوشت
خسارات #فتنه ۸۸
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای نهم دی، روز بصیرت
https://eitaa.com/soruod/1414
https://eitaa.com/soruod/1422
https://eitaa.com/soruod/1429
💠ظلم فرهنگى
(تخریب مساجد در همه ابعاد)
ظلم فرهنگی، بزرگترین ظلمهاست.
خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامهاى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است.
مساجدى مورد قبول هستند که در آنها یاد خدا زنده شود و مطالب خداپسند و احکام خدا بازگو شود. دشمنان اسلام از در و دیوار مسجد نمیترسد، بلکه ترسشان از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است.
بر این اساس، هر اقدامی که مسجد را به جایگاه حقیقی و طراز انقلابی- سلامی آن نزدیک کند، بیشکّ از مصادیق «عمران» و هر عملی که در جهت تضعیف مساجد صورت پذیرد، مصداق «ظلم بزرگ» در مورد مقام مساجد است.
امروز،(گذشته از ضعف عملکرد مساجد) برخی از مساجد به دلیل عملکرد رقبای مسجد واقعاً غیرفعّال شدند.
این مراکز با توجّه به امکانات و اعتبارات و نیروهای انسانی آموزش دیدهای که دارند، به راحتی جای مساجد را گرفتهاند.
در برابر فعّالیّتهای این مراکز، بیشتر مساجد به دلیل نداشتن نمازگزار، امام جماعتِ راتب ندارد. برخی به حالت نیمهفعّال و حتّی تعطیلی درآمدند.
رقبای مسجد در حقیقت با مجوّزهای رسمیِ چند نهاد دولتی و سازمان دینی تأسیس میشوند که به صورت پراکنده و مختلف از هم و بدون هیچگونه هماهنگی با یکدیگر، در امر نظارت و مدیریت و برنامهریزی امور مسجد فعّال هستند. تداخل برنامههای غیرهماهنگ و غیر همراستا، تشابه فعّالیّتها و دلزدگی مردم و مخاطبان مسجد را موجب شده است.
در این خصوص جوانان و نوجونان بیشتر از سایر گروههای سنّی آسیبپذیر هستند؛ چون این امر باعث بدبین شدن برخی افراد، بهویژه جوانان و نوجوانان شده است. بنابراین، بسیار ضروری است که آسیبهای وجود رقیب برای مسجد مورد مطالعه قرار گیرد و با برشماری این آسیبها، توسّط متوّلیان امر و مهندسان فرهنگی، راه چارهای اندیشیده شود.
👈رقبای مسجد چه آسیبهایی برای مساجد طراز انقلابی - اسلامی دارند❓
👈رقبای مسجد کداماند و چگونه به وجود آمده و توسعه یافتند❓
👈آسیبهایی که رقبای مسجد برای مسجد و آموزههای مسجدی دارند، چیست❓
👈سبک مدیریت بر نهادهای رقیب مسجد کدام است و چگونه باید اِعمال شود❓
✍م.انصاری
#یادداشت
#ظلم_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کانال مربی محور در #سروش:
https://sapp.ir/morabi_masjed
آیا احساس ترس، کارکرد تربیتی دارد؟
ترس و تنبیه، از عوامل اثرگذار تربیتی
ترس، احساسى است كه در انسان نيروهايى را به حركت وا مىدارد، او را به كارهايى وادار مىکند و میتواند به حركت، پيشرفت، پرهيزكارى و كنترل هوسها ختم شود.
گاهى اين احساس باعث از دست دادن نيروها، شكست روحيه و رفتارهای جنونآمیز میشود، به همين خاطر است كه عامل ترس پيچيدگى و مشكلاتى دارد و چه بسا در استفاده از آن دچار افراطها و تفريطهايى شویم.
اما آنچه را كه نمىتوان به طور كلى نفى كرد، لزوم اين احساس براى تربیت و تكامل شخصيت است. نفى اين احساس و عوامل ايجادكننده آن، باعث همان خودسرىها، لوسگرىها و خامىهايى است كه در تربيت غربی بروز كرده است.
ترس تا اندازه زيادى از اميدهاى دور و دراز، لوسگرىها، خامىها و سركشىها جلوگيرى مىکند. شخصيتى كه کاملا بىباك و نترس بار مىآيد و از هيچ چيز واهمهاى ندارد، شخصيتى فاسد و خطرناك خواهد شد، چرا كه حتى از هلاكت خود و اجتماعش نیز نمیهراسد.
اصولًا نبود ترس بهخاطر نبودن تعلق و نبود علاقه است و از آنجا که انسان با عشق آفريده شده است، پس يك شخصيت معتدل نمىتواند بدون محبوب و بدون علاقه باشد؛ علاقه به نفس، به حيات، به خوبىها و به كمالها؛ درنتيجه اين شخصيت وابسته و متعلق، نمىتواند بدون ترس باشد. و اين ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دستش مىگيرد و موجب آمادگى و سازندگى عواملى است كه او را به محبوبش مى رساند.
در صورتی که ترس مداوم و ترساننده تك بُعدى باشد، این ترس باعث فرار، نيرنگ، خيانت و دروغ مىشود.
بنابراین باید هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى(یک واسطه) اين عمل را توضيح دهد و متربی را از جرم خود آگاه كند و به او محبت کند.
#ابزار_تربیت
#ترس
#قهر_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
همسویی تربیتی
در یک مجموعه تربیتی؛
همه قوانین
طرح درس ها
رفتارها
اردوها
جلسات و
محیط های فیزیکی
باید در راستای #تربیت تنظیم و برنامه ریزی شوند.
🎆 با این هم سویی می توان انتظار ارتقای تربیتی اعضا را داشت و الا کار دشوار می شود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
پرسش و پاسخ تربیتی
علاقه مند شدن بچه ها به حضور در مجموعه
سوال❓
چه کنیم که بچه ها به حضور در مجموعه علاقه داشته باشند؟
پاسخ✅
به طور کلی برای پاسخ به این سوال باید شرایط و حالات مختلف را در نظر گرفت و متناسب با آن راهکار هایی را مطرح کرد.
برای مثال اگر مجموعه مربی محور است تمام راهکار یا حداقل بخشی از راهکار به گونه ای خواهد بود که متناسب با مجموعه ی مربی محور باشد . بنابراین در توضیح هریک از راهکارها اختصاص آن به شرایط خاص مجموعه نیز ذکر خواهد شد :
1⃣جذابیت مربی ( ویژه مجموعه های مربی محور):
در مجموعه های مربی محور به دلیل اینکه مربی به عنوان نماینده مجموعه ارتباط اصلی را با متربیان و خانواده هایشان دارد و تقریبا تمام برنامه ها و وضعیت متربی تحت نظارت او است بنابراین به صورت طبیعی متربی میزان علاقه اش به مجموعه متناسب با میزان علاقه اش به مربی خودش خواهد بود . یعنی اولین گام فعالیت تربیتی که جذب و صمیمیت است باید توسط مربی انجام شود .
پس به میزانی که مربی جذابیت داشته باشد خصوصا در گروه های سنی نوجوان اعضا جذب مجموعه خواهند شد حتی اگر برنامه ی خاص و جذابی در مجموعه نباشد .
اما نکته مهم این است که این مسئله ( جذب مربی شدن برای جذب مجموعه شدن ) ممکن است آفاتی داشته باشد که باید مربی و مدیر مجموعه آن ها را مدیریت کنند .
نکته دیگر اینکه عامل جذب توسط مربی در ادامه و پس از رو آوردن اعضا به عقلانیت و انتخاب های سنجیده باید تبدیل شود به دغدغه و علاقه به مجموعه از روی دغدغه و کمک به رفع نیازهای خودش و حتی نیاز دیگران . بنابراین در درجه اول جذب و صمیمیت باید با عامل احساسی و گرایشی و علقه به مربی باشد اما در ادامه مطلوب این است که افراد به خاطر دغدغه نسبت خودشان و دیگران مجموعه را انتخاب کنند و در آنجا به فعالیت بپردازند .
2⃣ جذابیت برنامه ها :
دومین عامل جذب متربیان در مجموعه های مربی محور ، جذابیت شکلی و محتوایی برنامه ها است . البته اهمیت و تاثیر این عامل به اندازه عامل قبل نیست اما توجه به آن لازم است و در کنار عامل جذابیت مربی می تواند موثر باشد . خلاقیت برنامه ریزان مجموعه و تناسب با مخاطب در این عامل بسیار حائز اهمیت است .
این عامل در غیر مجموعه های مربی محور اهمیت بیشتری دارد و می توان گفت مهم ترین عامل خواهد بود . چرا که اساتید و مسئولین آن مجموعه طبیعتا مثل مربی نمی توانند عامل جذب باشند و بار جذب را کیفیت برنامه ها باید به دوش بکشد .
3⃣برطرف کردن موانع :
عامل دیگری که در این مسئله مهم است برطرف کردن موانع است چرا که گاهی هم علاقه به مربی و هم علاقه به برنامه ها وجود دارد اما موانعی برای حضور متربی وجود دارد .
اعم از برنامه ها و کلاس های دیگر ، عدم همراهی خانواده و … که این موانع باید توسط مربی یا مدیریت مجموعه شناسایی و برطرف شود .
➕جمع بندی :
پس حضور اعضا در مجموعه ناشی از انگیزه نسبت به مجموعه است که در مراحل اولیه حضور نیروها در مجموعه باید با عامل جذاب سازی محقق شود و متربی نسبت به مجموعه علاقه و گرایش داشته باشد ( مربی و برنامه ها ).
در ادامه این انگیزه باید عقلانی و بینشی شود و مجموعه در راستای تحقق این نوع از انگیزه باید محتواها و زمینه های رشد را برای متربی به صورت محسوس فراهم کند . حذف موانع گام بعدی است که در هر دو صورت مذکور باید برای متربیان لحاظ شود.
#پرسش_و_پاسخ
#تربیتی
#جذابیت
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تلنگرهای فرهنگی
شهید حسن باقری:
نکنه جنگیدن رو به عنوان یک حرفه بهش نگاه کنیم!
هر کس خسته شده جمع کنه بره...
تطابق داده شود با جنگ فرهنگی در عصر حاضر❗️
#تلنگر_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf