هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ویژگیهای لازم برای تشکل
در تشكيلات اسلامي و فرهنگی بايد
چند نكته را به وضوح مشاهده كرد:
🔸 #اسلامي_بودن_هدف:
هدف يك مجموعه بايد رنگ و بوي خدايي داشته باشد. يك تشكيلات اسلامي به هيچ وجه نميتواند هدفي خارج از حيطه ی رضاي خداوند انتخاب كند.
چنين تشكيلاتي بايد بر محور خدا بنا شود و خدا و دين مبين اسلام بايد هدف اصلي اين مجموعه قرار گيرد.
اعضاي يك تشكيلات اسلامي بايد مراقب تصميم گيريها و برنامه ريزيها باشند كه تصميمات و برنامه هاي ايشان منافاتي با احكام اسلامي نداشته باشد.
🔸 #انحصار_طلب_نبودن:
يكي ديگر از خصوصيات يك تشكیلات اسلامي انحصارطلب نبودن است. ممكن است.
تشكلهاي مختلفي با هدف اسلامي، اعضای اسلامي و برنامه هاي اسلامي تشكيل شده باشند كه به ظاهر در يك راستا نیستند. به طور کلی در تشكیلات اسلامي نبايد اين تفكر رواج يابد كه هر چه ما ميگوييم درست است و ديگران همه در اشتباه و انحراف هستند.
🔸 #آزادانديشي در حين تشكيلاتي بودن:
يكي از آسيبهاي تشکلها در سرتاسر دنيا
اين است كه اعضای خود را از آزاد انديشي باز دارند. ريختن قالب فكري براي افراد و الزام افراد به اين كه در غير از اين قالب فكر نكنند، از مشكلاتي است كه به خاطر حفظ تشكيلات، دامن گير
گروه ها و مجموعه هاي مختلف شده است.
اعضای گروهها میتوانند در عین آزاد اندیشی انسجام درونی تشکل خود را حفظ کنند.
🔸 تشكيلات اسلامي وسيله اي براي #خودسازي:
در يك تشكيلات اگر روح اسلام بر تمام اجزا حاكم شود، خود به خود براي خودسازي انسانها بستری آماده به وجود مي آيد چرا كه در يك تشكيلات اسلامي اعضای تشكيلات قدم اول را در نابودي رذائل انساني در وجود خود برداشته اند
و آن ناديده گرفتن خود است. از اين رو تشكيلات ميتواند مقدمه اي مطلوب براي خود سازي انسانها باشد.
به عبارت دیگر، يك تشكيلات اسلامي ميتواند حركت جمعي را در خودسازي شروع كند و به طور قطع حركت جمعي نتيجه ی بهتري را نيز دربر خواهد داشت.
در نتيجه تشكيلات اسلامي بايد در مسير رشد اخلاقي تمام اعضا گام بردارد و خودخواهي و خودبيني ها را در بين همه اعضا از بين ببرد.
🔸 به #عمل كار برآيد:
اعضای تشكیلات اسلامي بايد همواره اهل عمل باشند. اگر تشكيلات بخواهد به اهداف مقدس خود ،كه همان دفاع از ارزشهاست برسد، بايد اعضاي آن اهل عمل باشند.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#تشکیلات_فرهنگی
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
حجت الاسلام نظافت.pdf
146.8K
جزوه "ضرورت کار تشکیلاتی"
حجة الاسلام نظافت
#تشکیلاتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
پیشرفت مجموعه ها در گروی اهداف هستند.
اگر دقیق تر نگاه کنیم به مجموعه ها و مراکز فرهنگی که کار تشکیلاتی می کنند و الان در روند پیشبرد اهدافشان موفق هستند ، خواهیم دید که برنامه ریزی و تعیین یک #هدف_عقلانی که در سطح بالا تعیین میشود تاثیر بسیار زیادی در موفقیت دارد.
همین عوامل ناچیز ، موفقیت های بزرگ را به ثمر می رساند.
انتخاب هدف به عنوان محور در مراکز و چرخیدن حول آن میتواند نوید بخش #جذب_حداکثری و دفع حداقلی در مرکز باشد.
به این نکته باید توجه داشت که برنامه ریزی و هدف گذاری باید مطابق آسیب شناسی و پتانسیل مجموعه صورت گیرد چرا که فرمول بالا (جذب حداکثری و دفع حداقلی) دچار مشکلاتی خواهد شد و برعکس میشود.
دقت به فرامین مقام معظم رهبری و با توجه به نظرات سایر فعالین فرهنگی میتوان برنامه ی منسجم و استواری طراحی کرد و آن را به عمل در آورد.
یادآور شوم که در هدف گذاری یک مجموعه ، رکن تربیت یکی از مهم ترین ارکان مجموعه است.
یعنی باید به آن توجه زیرساختی و دقیقی بشود چرا که قلب تپنده ی یک مرکز ، نهاد تربیت است.
تربیت وظیفه ی تعلیم و تربیت و تزکیه ی افراد را دارد.
این حرف خیلی حائز اهمیت است در بحث مراکز که کادر سازی که توسط تربیت شکل میگیرد و قرار است اعضای نوجوان و جوان امروزی بعد ها جایگزین افراد فعلی در نهاد هدف گذاری بشوند باید نسبت به اعضا و تشکیلات مرکز تعصب و ایجاد علقه داشته باشند.
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
#هدف_گذاری
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
امام موسی صدر:
در این دنیای سازمانی،
اگر ما باز بخواهیم تک روی کنیم
به نظر من نهایت سادگی است.
ما اگر امروز عمل دسته جمعی نداشته باشیم؛ کلاهمان پَس معرکه است ، که هست!
برای اینکه همه چیز منظم و تشکیلاتی و سازمانی است.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#کار_جمعی
مـــــربی محـــــور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ایده های جهادی برای ماه مبارک رمضان
الف)ایده هایی برای فعالیت در مناطق محروم
۱.برگزاری افطاری ها داخل خانه اهالی روستا مانند روضه های خانگی.
۲.برپایی جشن رمضان به سبک جهادی؛ آموزش قرآن، مسابقه احکام، سخنرانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی، روایتگری و خاطره گویی در شب های رمضان در مناطق محروم.
۳.برگزاری مراسم شب های قدر در مناطق محروم.
۴.شناسایی مناطقی که مسجد ندارند و برگزار نمودن برنامه ویژه ماه مبارک رمضان و ایجاد فضای این ماه در روستاها.
۵.برگزاری اعتکاف رمضانیه در روستا.
۶.برپایی ایستگاه صلواتی و پخش افطاری ساده در روستاها با مشارکت اهالی و جهادگران.
۷.برگزاری مراسم جشن و دعوت از اهالی و اهدای هدیه به ایتام و فعالین فرهنگی در ۱۵ رمضان.
۸.هماهنگی و اعزام روحانی مبلغ در ماه رمضان به مناطق محروم.
ب)ایده هایی برای فعالیت در مناطق شهری
۱.آماده کردن آب جوش و خرما برای افطاری هر شب بعد از نماز مغرب و کمک گرفتن از اهالی و نوجوانان محل برای تهیه و توزیع آن.
۲.جمع آوری قرآن هایی که در منازل مورد استفاده قرار نمی گیرند و هدیه به مساجد یا افراد در مناطق محروم.
۳.استفاده از فرصت یک شب افطاری مدارس و آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم جهادی و کارهایی که در سطح شهر یا محله می توانند انجام دهند.
۴.استفاده از دانش آموزان مدارس برای کارهای فرهنگی و بسته بندی افطار جهت توزیع در معابر و یا درب منازل.
۵.ایجاد شبکه ای جهت تهیه غذای گرم از مدارس و کانون های فرهنگی و توزیع آن میان نیازمندان.
۶.شناسایی خانواده های شهیدی که تنها یک فرزند داشتند و تهیه کردن افطاری برای آنها و انجام کارهای منزل آنها در یک بعدظهر و سپس صرف افطاری در کنار خانواده شهید.
۷.تهیه بسته افطاری ساده و توزیع آن در حاشیه شهر به همراه کار فرهنگی.
۸.افطاری در مساجد مناطق محروم کلان شهرها با محوریت بچه های همان مساجد.
۹.تعریف یک مجموعه اقلام بسته غذایی و جمع آوری کمک از خیرین و… از یک طرف و شناسایی خانواده های نیازمند از طرف دیگر پیش از ماه رمضان و توزیع این اقلام بین این خانواده ها.
۱۰.تامین هزینه نان نانوایی ها در ماه مبارک رمضان.
۱۱.حضور در مساجد پایین شهر و یا در مدارسی که برای بچه های بی بضاعت یا بچه های کار هست و برپایی مسابقه با حفظ سوره هایی از قرآن.
۱۲.دعوت از جهادگران با لباس جهادی از مردم محله به یک افطاری مشترک در فضای سبز نزدیک محل، بچه های جهادی زیرانداز پهن کنند و مردم افطاری خودشان را آنجا صرف نمایند.
۱۳معرفی و بیان و نشان دادن مشکلات مناطق محروم و مستضعفین و جمع آوری کمک های مردمی در مساجد بزرگ شهرها.
۱۴.انجام فعالیت فرهنگی به صورت جهادی در سطح شهر و اجرای فعالیت هایی که در روستاها انجام می شود به صورت محله به محله.
۱۵.سرزدن به خانواده شهدای مدافع حرمی که وضعیت مالی مناسبی ندارند مخصوصا شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون و برطرف کردن نیازهای آنها.
۱۶.برپایی نمایشگاهی از کارها و تولیدات بچه های جهادی و صرف درآمد آن در سفر جهادی.
۱۷.استفاده از ظرفیت شب های احیاء برای جمع آوری کمک های مردمی برای اردوهای جهادی.
#ایده
#جهادی
#ماه_رمضان
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ت مثل تجـــربه
" یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد "
🔺تجــربه ســـوم🔺
🔹عنوان تجربه: جدول خوبی ها وبدی ها🔹
🔸شــرح تجربه🔸
✍در این تجربه،مربی از متربیان که رده سنی دبستان هستند می خواهد هر هفته در انجام دو کار نیک و ترک دو کار بد تلاش نمایند و در پایان هر ماه از مسانی که امتیازات مثبتشان از جمع امتیازات منفی بیشتر باشد تشویق و تقدیر به عمل می آورد. البته، در جدول " خوبی ها و بدی ها" می توان از صفات ابتدایی خوب کودکانه مثل " سلام کردن به دیگران" یا" کمک به مادر در انجام کار خانه" شروع کرد و کم کم به صفات و رفتاری مثل " مؤدب بودن" " فکر کردن" یا " مطالعه کردن" وامثال آن رسید.
هم چنین در ردیف صفات بد این جدول هم می توان از دو صفت پایه مثل " لجبازی نکردن" ویا " دعوا نکردن با خواهر و برادر کوچکتر " شروع کرد وبه صفات بدی هم چون "ترک دروغ" یا حسد وامثال آن رسید.
سایر عناوینی که به این جدول اطلاق می شود: "گلهای بهشت"،"آشتی باخدا"،"سفید وسیاه"،"کارنامه اعمال ما"، وامثال آن.
🔹هدف از اجــــراے تجــربه 🔹
شناساندن صفات خوب وبد به بچـه ها ،تشویق به انجام اعمال خوب و ترک اعمال بد.
🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹
✍در نحــوه امتیاز دهی این جدول باید به گونه ای عمل کرد که تشویق وترغیب به اعمال نیک دارای اولویت باشد و جمع امتیاز منفی هیچ کس در گروه نه محاسبه شود و نه اعلام گردد.برای این کار می توان انجام عمل بد را به صورت نمره منفی برای فرد به شمـار می آورد که امتیازات مثبت او را کم می کند علاوه بر آنکه در جمع بندی نهایی و اعلام نتایج این جـدول نیز باید حتما˝ مراقب بود که تنها صفات بد وخـوب در آن تقبیح و یا ستوده شوند و هیچ وقت شخصیت افراد در ارزیابی های نهایی و اعلام نتایج مورد توبیخ یا تکـریم قرار نگیرد.
هم چنین باید دقت کـرد که در معرفی صفات خوب وبد ، به معرفی رذایل و فضایل سنگین و سخت از قبیل " مقابله با نفس اماره" یا "ریاضت نفس" و " بیرون کـردن حب دنیا از دل" وامثال آن در رده سنی کودم و نوجـوان نپردازیم و از مخاطب نیز انجام تکلیف ملایطاق را طلب نکنیم. نکته حایز اهمیت دیگـر در این رابطه، تعیین مصادیق و روش های انجام عمل نیک به مخاطبین است تا در امتیاز دهی جـدول،دچار سر در گمی نشوند به عنوان مثال به بچه ها می توان گفت: جمع کردن سفـره یک نمونه کمک به پدر و مادر در انجام کارهای خانه است که امتیاز مثبت دارد و جیغ زدن و دعـوا با برادر یا خواهـر کوچک هم نمونه هایی از کارهایی است که در جـدول "خوبی ها وبدی ها " حاوی نمـره منفی است. در این تجـربه متربیان می توانند در پایان هر روز،ستون امتیازات این جـدول را با کمک پدر یا مادر تکمیل کنند و هفته ای یک بار به مربی مسجـد تحویل دهند.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدی نجاتی
#تجربه
مــربے محـور،
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed