eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.4هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونگی کار فرهنگی در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره اما همیشه این سوالات بوده که: چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ اصلا کار فرهنگی چیست؟ چه کاری کنیم؟ چطوری انجام بدیم؟ و... در تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم. طی ۲۵ جلسه با عنوان درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد: ➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه) ➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه) ➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه) جلسات قبل در این پستها تقدیم شد: 1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱) 2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲) 3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱) 4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲) 5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳) 6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱) 7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲) 8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳) 9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴) 0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵) 1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶) 2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷) 3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸) 4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹) 5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰) 6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱) جلسه تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.17.MP3
35.25M
(۱۷) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(جلسه اول) حجة الاسلام میر حامد تقدیری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5778531136992969588.mp3
38.91M
مهندسی فرهنگی استاد شجاعی جلسه دوم(از۱۴) لینک جلسه اول: https://eitaa.com/morabi_masjed/6491 مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf ادامه این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است استاد معماریانی تفاوت تشکیلات با سایر گروه‌ها این است که تشکیلات، اعم از تیم بوده و موضوع اصلی آن انسان است، لذا باید ابعاد مختلف انسان را مدنظر قرار دهد. انسان سازی را دغدغه اصلی تشکیلات است. آنچه در این ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی مورد غفلت واقع شده، کادرسازی اصیل است؛ کارها و حرکت‌های زیادی صورت گرفته اما صرفا در یک بعد خاص و در حوزه دانش افزایی و تبدیل این دانش به نگرش و مهارت، سازماندهی و شبکه کردن مغفول واقع شده است، به همین خاطر در تشکیلات کمتر شاهد پرورش انسان همه جانبه هستیم. شاخص‌های کادرسازی در تشکیلات در حال حاضر، اصلی‌ترین رسالت تشکیلات، رفع چالش کادر سازی است، این کادر باید دست‌کم حائز هشت ویژگی دانش و معرفت، بینش و نگرش، منش تشکیلاتی، روش‌های تشکیلاتی، گرایش‌ها و ارزش‌ها، کنش‌ها و گویش‌ها و سنجش(برای رویش) باشند. ما برای ظهور امام زمان(عج) نیازمند پرورش انسان‌های قوی به لحاظ معرفتی هستیم تا چتر ولایت بر سرشان سنگینی نکند. ببینید برای چه دورهم جمع شده‌اید و تشکیلات شما می‌خواهد پاسخ چه سؤالاتی را بدهد؟ رسالت و ماموریت، اصول، ارزش‌ها، مبانی، مبادی، مراحل، راهکارها، عوامل و موانع خود را دقیق مشخص کنید. تشکیلات، واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است احیای قلوب را از ثمرات دور هم جمع شدن دانست. تشکیلات، در واقع واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است، چرا که در آن «تواصی به حق و صبر»، «آئینه بودن مؤمنان نسبت به یکدیگر»، «اعتمادسازی و تکریم» و «آگاه سازس»، «نظارت و مراقبت» و سایر ارزش‌ها محوریت دارد که به هم افزایی توانمندی‌ها و همپوشانی ضعف‌ها منتهی می‌شود. در تشکیلات می‌بایست با عقایدمان زندگی کنیم نه بازی؛ در چنین تشکیلاتی است که کم‌کاری و غایب شدن، حرام محسوب می‌شود؛ اینها کارهای دم‌دستی نیست و بی‌توجهی به آن در بلندمدت مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند. خنثی گر یکدیگر نباشیم اگر شناخت‌های ما تولید عشق و ایمان و نهایتا رفتار نکند سودی ندارد؛ به عبارت دیگر دانش و شناخت ما باید کاربردی و متجلی شود تا به جای طلبکاری، مطالبه‌گر شویم، زیرا کار تشکیلاتی اگر مطالباتی نباشد گرفتار سیاست‌بازی می‌شود. نیروی تشکیلاتی باید با زندگی و مرامش با جامعه حرف بزند و هیچگاه از خوب بودن پشیمان نشود. با انرژی ای که در تشکیلات ایجاد می‌شود، باید یک به‌ علاوه یک بزرگتر از دو باشد و هر چه شبکه تشکیلات، بزرگتر می‌شود، ظرفیت هم بیشتر شود، نه اینکه عکس این باشد و دو به دو یکدیگر را خنثی کنیم؛ در واقع اعضای شبکه تشکیلات برای هم ضرورت دارند ولی مزاحم هم نیستند. کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است روش کار تشکیلاتی این است که مدیریت‌ها از درون شروع شود؛ اگر در تشکیلات کسی حس می‌کند از راهبر تشکیلات، قوی‌تر است مدیون است که اعلام نکند و به عکس، اگر مسئولی ببیند سایرین از او قوی‌تر هستند، خائن است اگر نگوید، زیرا جایگاه‌های تشکیلاتی نقش است نه پست و شغل؛ لذا این انسان‌ها هستند که به جایگاه‌ها ارزش می‌دهند نه اینکه جایگاه‌ها به انسان ارزش دهند. در همین راستا اگر بدانیم تشکیلاتی هست که بهتر از ما کار می‌کند باید با او تعامل کنیم، چراکه کار ویژه تشکیلات رشد است و افراد به اندازه آگاهی و آزادی‌ای که دارند، به هرکاری ولایت پیدا می‌کنند؛ آگاهی و آزادی عناصر عصمت است و باید در درجاتی در انسان‌ها باشد تا ولایتی را عهده‌دار شوند. اگر کارمان با ولایت هماهنگ نباشد، حتی اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین باشد، ارزش نخواهد داشت مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا باید تربیت کنیم؟! تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرف‌شنو باشیم، صبح‌ها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و… اما ساده‌ترین و ضروری‌ترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند. کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوه‌های نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانه‌های آن کشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا کپی کرد. می‌توان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیش‌بینی کنید، بروید در دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت می‌کنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.» از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میان‌سالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی می‌کند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است. هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر می‌رویم و وقتی به خانه برمی‌گردیم، چند خط نمی‌توانیم دربارۀ آنچه دیده‌ایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیده‌ایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بی‌هیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است. جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم می‌گفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری می‌کردم تا بچه‌ها قبل از اینکه به نگاه‌های سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.» می‌گفت: «کسی که به کلاس‌های طراحی می‌رود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیق‌تر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت می‌رود تا در طراحی پیشرفت کند.»(آلن دو باتن، هنر سیر و سفر، ص۲۶۹) اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمی‌‌تواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشی‌های غارنشینان نشان می‌دهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند. من پدرانی را می‌شناسم که در آتش محبت فرزندانشان می‌سوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمی‌شناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس می‌کرد و می‌بوسید و دست محبت بر سر و روی آنان می‌کشید. بسیارند پدرانی که نمی‌دانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یک‌بار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمی‌دهد. در جامعه‌ای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل می‌بارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمان‌ها می‌جوییم، ولی یک‌بار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشده‌ایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به مربی و آموزش دارد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✍ اهداف تربیت اسلامی تربیت فرایندی است که در سراسر عمر انسان اتفاق می افتد و جنبه دارد. اسلام به تربیت جانبه فرد معتقد است. 🔸 تعلیم و تربیت یعنی فرد در ابعاد : الف• فکری و عقلانی ب• معنوی ج• اخلاقی د• اجتماعی و• عاطفی ه• بدنی 🔸 تعلیم و تربیت یعنی کردن به تا بهتر تشخیص دهد. در یک جمله ساده امیر مومنان(ع) می فرمایند : علم آن است که در کلمات و متوقف شود و درجه علم آنست که در و وجود انسان ظاهر شود . 🔸 از ویژگےهای تربیت اسلامی آن است که در تمام تلاش های انسان، یک را دنبال می کند و آن عبادت و بندگی . ⇐ اهداف تربیت اسلامی عبارتند از : ١. خود و خود ٢. دهی علم وحکمت ٣. دینی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام خمینی (ره) 📌گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه نشده ایم، تربیت نشده ایم. عالم شدند نشدند، دانشمند شدند نشده اند، تفکراتشان عمیق است لکن نشده اند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. ۵۹/۱۱/۱۰ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مقام مربی 👌 خوش به حال کسی که علمی به کسی می‌‌آموزد... 🤔 فکر نکنم چیزی شیرین‌تر از این باشد که در سخت‌ترین لحظات کسی یا چیزی به داد آدم برسد... 😔 گمان نکنم از لحظات قیامت سخت‌تر هم داشته باشیم... ⛰از یک کوه ثواب آن هم در لحظات سخت قیامت، شیرین‌تر چیزی سراغ دارید؟ 〰〰🌸〰〰🌸〰〰🌸〰〰 💎 مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ الْحَارِثِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَجِی ءُ الرَّجُلُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ کَالسَّحَابِ الرُّکَامِ أَوْ کَالْجِبَالِ الرَّوَاسِی فَیَقُولُ یَا رَبِّ أَنَّی لِی هَذَا وَ لَمْ أَعْمَلْهَا فَیَقُولُ هَذَا عِلْمُکَ الَّذِی عَلَّمْتَهُ النَّاسَ یَعْمَلُ بِهِ مَنْ بَعْدَکَ. 🔸 حماد حارثی از امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: ☁️ مردی روز قیامت می‌آید در حالی که مانند ابر متراکم یا کوه‌های محکم و استوار حسنات دارد. می‌گوید: خدایا این‌ها برایم از کجا آمده؟ من که برای آن‌ها عملی نکرده ام. خداوند می‌فرماید: این علم تو است که به مردم آموزش داده ای که بعد از تو به آن عمل کردند. 📚 بصائرالدرجات: ۲۵ - ۲۶ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⁩💢خاطرات آقای مربی💢 صفحه اول 🔴 گاهی مجبورم کارهایی که خودم انجام نمیدم رو به بچه ها بگم. نه اینکه کلا بنایی بر انجامش نداشته باشم. نه! (چون رطب خورده منع رطب نمیکنه) 🔴 اینکه قصد عمل دارم ، خیلی هم علاقه دارم ولی به طریقی، توفیق نمیشه. بنابراین دلیلی نداره به دیگران توصیه نشه! بالاخره باید کار خیر رو توصیه کرد! 💠مولا علی (ع) به پسرش امام حسن(ع) خطاب میکنند: ⚜و أمر بالمعروف تکن من أهله⚜ امر به معروف کن تا از اهل معروف باشی. 🔴 وقتی به کسی میگم نماز اول وقت بخون ، دیگه خجالت میکشم خودم نخونم! فکر میکنم مصداق همین روایت باشه. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf ادامه این مطلب را یکشنبه ها دنبال کنید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی کار فرهنگی در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره اما همیشه این سوالات بوده که: چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ اصلا کار فرهنگی چیست؟ چه کاری کنیم؟ چطوری انجام بدیم؟ و... در تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم. طی ۲۵ جلسه با عنوان درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد: ➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه) ➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه) ➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه) جلسات قبل در این پستها تقدیم شد: 1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱) 2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲) 3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱) 4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲) 5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳) 6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱) 7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲) 8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳) 9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴) 0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵) 1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶) 2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷) 3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸) 4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹) 5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰) 6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱) 7⃣1⃣ عرصه فعالیتهای فرهنگی(۱) جلسه تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.18.MP3
32.82M
(۱۸) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(جلسه دوم) حجة الاسلام میر حامد تقدیری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفی کتاب تشکیلات فرهنگی، از ایده تا عمل از: مصطفی قائم پور ناشر: انتشارات مولفان فرهیخته کتاب تشکیلات فرهنگی از ایده تا عمل، ماحصل چند سال تجربه حضور مصطفی قائم پور در تشکل‌ها، گروه‌ها، کانون‌ها، هیئات و مراکز علمی، فرهنگی و هنری است و می‌توان محتویات آن را به دو قسمت تقسیم کرد: 1) پرداختن به نکات کلی و راه‌های شکل‌گیری انواع مجموعه‌ها و گروه‌های فرهنگی به صورت کلی 2) ارائه‌ی نمونه‌های جامع ‌از فعالیت‌های فرهنگی و پیشنهاداتی با قابلیت بومی‌سازی و اجرا در مدارس، موسسات، گروه‌ها و کانون‌های فرهنگی، مساجد، تشکل‌های دانشجویی و... مصطفی قائم پور در این اثر به جای تمرکز بر اصول کارهای تشکیلاتی و گروهی، به ذکر برخی نکات شاخص و در ادامه معرفی مراجع کامل‌تر، بسنده کرده و بیشتر به اصول برنامه‌ریزی و ایده‌هایی جهت ساماندهی مجموعه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اشاره کرده است. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه تشکیلاتی باشیم؟ قسمت اول(از ده) ۱. مسوولیت پذیری داشته باشید. اگر سرتان رفت قولتان نرود. اگر در داشتن توان انجام کاری یا وظیفه ای شک دارید، مسوولیت آن کار را قبول نکنید. اما اگر مسوولیتی قبول کردید به نحو احسن آن را انجام دهید. ۲- عدم تناقض در حرف و عمل. برای خودتان در تشکیلات اعتبار کلامی به دست بیاورید. آنچه در تئوری بیان می کنید با آنچه در عمل انجام می دهید تناقض نداشته باشد. ۳- از برنامه های مصوب و ابلاغی پیروی کنید. برای پیشبرد برنامه های تشکیلات مجدانه تلاش کنید. حتی اگر کاری خارج از مسوولی اما در توانتان بود انجام دهید. یادتان باشد که پیشرفت تشکیلات و پیشرفت شما به هم گره خورده است. ۴- از دروغ گویی به شدت حذر کنید. ۵- از خود محوری پرهیز کنید. حس برتری جویی چیز بدی نیست اما باید در مسیر صحیح بیافتد. حس برتری جویی را در رقابت های مثبت و سالم تشکیلاتی برای بهتر انجام دادن وظایف تشکیلاتی خود به کار گیرید. خود رای و خودپرست نباشید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لختی درنگ برای روز بازگشایی مساجد! همه دغدغه‌مندان مذهب، باید از الآن فکر کنیم و طرح و ایده و انواع مقدمات را آماده کنیم که برای بازگشایی مساجد و هیآت یک اتفاق ویژه بیفتد. باید کمک کنیم مخاطب مسجد و هیات نه تنها کاهش نیابد، بلکه افزایش و رشد جدی داشته باشد. ✅چند نمونه کوچک 💠 در سطح شهری 🔹️مراسم نمادین متمرکز با اجتماع هیآت و مساجد (با سخنرانی و مداحی‌های کوتاه و متعدد درباره فضیلت و اهمیت مسجد و هیات) 🔸️تقدیر از هیآت فعال در کرونا (ضدعفونی، خدمات درمانی، توزیع اقلام و...) 🔹️تشکر از هیآت مجازی 🔸️اعلام برنامه‌های آتی هیآت/مساجد در عرصه خدمات اجتماعی 🔹️تجلیل از متوفیان هیاتی و مسجدی 🔸️تشکر از کادر درمان / برگزاری هیات در مسجد بیمارستان / تاسیس هیاتِ طبیبان 🔹️رونمایی و پخش مستند هیات‌کرونا 🔸️تبلیغات وسیع شهری (بیلبورد و فیکسچر) 🔹️انتشار و توزیع گسترده اینفوگرافی هیآت هفتگی و برنامه‌های هفتگی مساجد شهر 🔸️مسابقه نقاشی مسجد و هیات برای کودکان و نوجوانان 🔹️مسابقه کتابخوانی/مقاله‌نویسی درباره مسجد/هیات تراز انقلاب اسلامی 🔸️مراسم کلنگ‌زنی چند مسجد جدید و آغاز طرح توسعه چند مسجد 💠در سطح محله 🔹️غبارروبی و نظافت مساجد و حسینیه‌ها 🔸️ارائه دعوتنامه کتبی و حضوری (همراه با شیرینی) به همه همسایگان اهالی محل برای حضور در جشن بازگشایی 🔹️دعوت از مردم که با گل و جامه نکو و دست پر! به مسجد و هیات بیایند 🔸️تزئین و فضاسازی بیرون مسجد و هیات 🔹️ایستگاه صلواتی و دودکردن اسفند 🔸️قربانی گوسفند 🔹️هدیه کوچک برای کودکان (که این جشن یادشان بماند) 🔸️اهدای یادمان/گیفت/پیکسل برای بازگشایی مسجد 🔹️گرفتن عکس یادگاری با حضور همه نمازگزاران در پایان برنامه 🔸️استمرار جشن بازگشایی تا چند روز 🔹️انتشار گسترده اخبار بازگشایی 🔸️پخش زنده برخی مراسمات در صداوسیما 🔹️تشکر از خادمانی که نگذاشتند بلندگو/چراغ مسجد/هیات در این مدت تعطیل شود. 🔸️رونمایی از طرح و فاز جدید سایت/کانال/صفحه مجازی مسجد/هیات 🔹️معرفی و افتتاح خدمات جدید مسجد/هیات: مرکز نیکوکاری، صندوق قرض‌الحسنه، مرکز بهداشت، مشاور حقوقی و... 👌🏻مثال ساده: با توجه به همراهی و همکاری جدی ۱۲۵مسجد و ۷۰هیات شهر قزوین؛ باید الان تصویب شود که بعد از اتمام کرونا حداقل ۱۲۵+۷۰ روز، حداقل ۳بیلبورد و ۲۰فیکسچر اصلی شهر به رایگان در اختیار مساجد و هیآت باشند. حتی هزینه چاپ بنر هم... (نه برای تبلیغ برنامه‌های خاص‌شان؛ بل برای معرفی برنامه‌های هفتگی‌شان) 👈🏻پانوشت: در مدت تعطیلی مساجد/هیآت باید فعالیت‌هایی در جریان باشد که حسرت حضور در مسجد و هیات در جان‌ها زنده بماند و روزبه‌روز شعله‌ور تر شود. (و چه بسا ثواب این حسرت‌ها، ماناتر و بزرگتر از اصل عمل باشد.) چند مثال: 🔸️مسابقه عکس نماز خانوادگی 🔹️بازنشر تصاویر قدیمی مساجد و هیآت 🔸️تولید و انتشار گسترده محتوا درباره اهمیت، ضرورت و کارکردهای نمازجمعه، جماعت و هیات 🔹️برگزاری نماز ظهر در فضای باز 🔸️پخش اذان و دعای هفتم از بلندگوی مساجد نکته!: حتی اگر مساجد و هیآت فردا بازگشایی شوند، باز هم باید این نکات عملی شوند. وجه اهمیت قضیه، اصلِ تعطیلی است و اندکی مدت تعطیلی موجب کاهش اهمیت و ضرورت این مطلب نمی‌شود. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرورش راستگویی در گروه راستی یک امر طبیعی و فطری است و از نهاد انسان مایه میگیرد. در یک گروه تربیتی را نمیتوان نادیده گرفت یا آن را به زمان دیگری حواله داد. افرادی که در گروه به اعضاء علاقمند هستند و احساس مسولیت میکنند باید به مطالب زیر توجه نمایند: ۱. یکی از عوامل مهم پرورش انسان محیط خانواده است. در محیط خانواده است که فرد شکل میگیرد و از اخلاق پدر و مادر و سایر معاشرین تقلید مینماید.  راسل می نویسد: اگر بخواهید بچه ها دروغ گفتن را نیاموزند چاره ای نیست جز اینکه بزرگترها با نهایت دقت در برابر بچه‌ها راستی را پیشه کنند. ۲. فرد طبعا دروغگو نیست بلکه فطرت اولیه‌اش اقتضا دارد که راستگو باشد‌. دروغ گفتن او علت دارد اگر علل و عوامل شناخته و از آنها جلو گیری شود‌، طبعا راستگو خواهد شد‌. از این عوامل‌: ترس از مجازات و سرزنش و ...  ۳. اگر می‌دانید فردی از گروه کار خلافی را مرتکب شده و باید او را راهنمایی کنید مانند یک پلیس خشن و گستاخ او را بازجوئی و سؤال پیچ نکنید تا به جرم خویش اعتراف کند‌. ممکن است برای حفظ آبروی خویش حقیقت را کتمان نماید و دروغهایی بر زبان جاری سازد‌. ۴. هیچگاه اعضا را به چیزی تهدید نکنید که قصد انجام آن را ندارید‌، این هم به اعتبار شما لطمه میزند وهم باب دروغگویی را باز می‌کند . حالا چرا این را مجزا مطرح کردیم در حالی که مشخص است دروغگویی ما باب دروغگویی دیگران را هم باز می‌کند‌؟  دلیلش این است که تهدید دروغین یکی از روشهای غلط متداول است و در مجموعه‌های مختلف بکارگیری آن دیده شده است و این احتیاج به توجه ویژه دارد‌.  و البته فراموش نشود که این قضیه اغلب به ضعف در مدیریت باز می‌گردد‌. یعنی اگر برنامه و را بداند هیچگاه برای کنترل به این روشها متوسل نمی‌شود‌. ۵. سختگیری بیش از اندازه و توقعاتی بیش از مقدار توانایی و استعداد ممکن است فرد را به دروغگویی وادار کند‌. ۶. واقع بین نبودن در مقابل اشتباهات اعضاء و تغافل بعضا زمینه کذب در کلام و رفتار را پدید می‌آورد‌. ۷. اگر اتفاقا از عضوی دروغی صادر شد سعی کنید انگیزه دروغ او را پیدا کنید و درصدد علاج برآیید‌،‌ اما اصرار نکنید که با استنطاق و بازجوئی دروغ گفتنش را به اثبات برسانید و او را شرمنده و رسوا سازید‌. از اثبات دروغ گفتنش نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرید بلکه او را بی باک‌تر و پر‌رو‌تر خواهید ساخت و این برخلاف اصول تربیتی اجتماعی است. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✴️ سرزنش و ملامت، موافق طبع آدمی نیست. 🔸 شاید اگر یک جمله باشد اثر کند اما اگر زیاد شود اثر معکوس می‌گذارد. 🤨 به خصوص اگر جلوی دیگران باشد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf