هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671301.pdf
508K
درسنامه دهم: مظلوم
علی(ع) و زهرا(س)
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671340.pdf
789.8K
درسنامه دهم: آدمهای دو رنگ
ویژگی منافقین
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671351.pdf
597.7K
درسنامه دهم: قیام
قیام امام حسین(ع)
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
نقاط مهم را ، پر رنگ کنید ...
فقط کافی است در امر تربیت نقاط مثبت دانش اموز را پر رنگ کنید . به او یادآوری کنید و از او تشکر کنید .
مثلاً دانش آموزی برای شوخی تاکید بر نماز اول وقت دارد ، خب خیلی هم عالی است ، حالا باید چه کرد!؟
باید از حسن دقتش به نماز تشکر کرد و روی همین یک نقطه مانور داد تا جایی که دیگر برایش از حالت شوخی به اعتقادش تغییر کند .
مهم همین است . اصل همین است ، باید به بچه ها یادآوری کرد که فطرتشان از پروردگار است و ناخودآگاه جذب کار های نیک میشوند و از شر فراری!
اگر در حین تاکید و تشویق دانش آموز ، به دلیل نقطه ی مثبتش به او شخصیت بدهیم ، منتظر تغییر جدی در او باشید .
او در سن نوجوانی دنبال مشوق میگردد ، دنبال کسی میگردد که کارهای او را تأیید کند و او را به خاطر اتفاقات خوب تحسین کند .
دانش اموز و متربی از مربی انتظاراتی دارند که اگر آن ها محقق نشود ، باعث از بین رفتن ارتباطات صمیمی میشود .
یکی از همان نکته ها ، همین است .
او در سنی است که به اتکا به عقلش فکر میکند کاری که انجام می دهد درست است بدون فکر و تعقل دست به اقدامی می زند تا مورد تماشا قرار بگیرد . او تشنه ی دیده شدن است و اگر توسط مربی دیده نشود ممکن است اسیب های خطرناکی بروز دهد لذا اینجا باید از تمام عزیزانم درخواست کنم حواسشان به کوچکترین رفتار متربیان باشد و در صورت مشاهده ی نکات اخلاقی و دینی مثبت ، آن ها را تشویق کنند ، چرا که این بهترین راه تربیت آن هاست
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5884268275428229351.pdf
3.79M
مجموعه ارزشمند ۵۸سخنرانی با موضوع #تربیت از استاد اخلاق مرحوم آقا مجتبی تهرانی
🌱مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
مجموعه ارزشمند ۵۸سخنرانی با موضوع #تربیت از استاد اخلاق مرحوم آقا مجتبی تهرانی 🌱مربی محور،نونگاهی ا
مجموعه حاضر ویژه نامه ای با عنوان "تربیت" است که به همت خبرنامه دانشجویان ایران آماده سازی شده، این ویژه نامه ارزشمند شامل ۵۸ سخنرانی ارزشمند آیت الله #مجتبی_تهرانی است که در طول سالیان عمر پرکتشان در کلاس های خود در مورد #اخلاق و #تربیت فرموده اند.
مجموعه شامل:
۱. تربیت در محیط خانوادگی
۲. تربیت در محیط رفاقتی
۳. تربیت در محیط آموزشی
۴. بعد حیا در تربیت
۵. تربیت و مربیان تربیتی
.
درنگی در نظام آموزشی، تربیتی «عاشورا محور»
یا اباعبدالله إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى امیرالمؤمنین وَ إِلَى فَاطِمَه وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَیکَ بِمُوَالاتِک
مهمترین هدف انسان، تقرب به حضرت حق تعالی است که در زیارت عاشورا، این مسیر تقرب را با محوریت حضرت اباعبدالله(ع) نشان میدهد؛ بهگونهای که برای رسیدن به خداوند، حضرت رسول اکرم، حضرت امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، حضرت امام حسن و خود حضرت امام حسین علیهالسلام مسیری جز محبت و تبعیت حضرت ابیعبدالله نیست.
آیا میشود نظام آموزشی- تربیتی #عاشورا_محور داشت؟
به یقین آری! اما چگونه؟
راه تحقق آن چیست؟
آیا مثلا فلسفه، فقه، عرفان و... را میتوان بر محور معارف عاشورایی بازآرایی کرد؟ و در نهایت آیا فلسفه عاشورایی، عرفان عاشورایی و مانند آن را میتوان داشت؟
مدتی است در اندیشه این فراز زیارت مطلقه امام حسینیم: «من اراد الله بدأ بکم»، بالاترین کمالی که هر انسان در تکاپوی آن است رسیدن به خداست از لابلای همه دانشها و چالشها، و در این سیر از کجا باید شروع کرد؟ «بدأ بکم»، از حضرت حسین!
آیا میشود این فراز را یک راهبرد آموزشی کمال محور برای سیر دروس در نظر گرفت؟ و حتی مقدمه ای برای تعریف همه سیاستهای حکومتی؟
#عاشورا
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش آخر_سیزدهم(از۱۳)
➕مدلهــای کار فرهنگی در تشـکلها
برای هر مجموعه ی فرهنگی، سه مــــدل را میتوان تعریف کرد:
۱. مجموعه های موجی:
مجموعه هایی که در برهه ای از زمان میآیند و حرکت بزرگی را انجام میدهند و فروکش میکنند.
۲ .مجموعه های حرفه ای:
این مجموعه ها، به طور پیوسته کار میکنند و تعطیلی ندارند.
۳ .مجموعه های بسترساز:
مجموعه های بسترساز خواص را پرورش میدهند و این خواص، مدیران مجموعه های موجی و حرفه ای میشوند.
کار گروه اول را گروه سوم نمیتواند انجام دهد.
اگر گروه اول نباشند، گروه دوم و سوم مشتری ندارند.
امام(ره) فرموند:
محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. متولی محرم و صفر، گروههای موج آفرین هستند.
کسانیکه کار فرهنگی را به طور حرفه ای انجام نمیدهند، خود را دستکم نگیرند.
اگر این گروهی که کار و زندگی را در ده ی محرم رها میکنند و هیأتها و مسجدها را اداره میکنند، حضوری پررنگ نداشته باشند، هیچکس نمیتواند کار فرهنگی انجام دهد.
بنابراین گروه اول، مولد هستند و جامعه را نگه داشته اند. البته اگر گروه اول بخواهند در این روزگار پیوسته کار فرهنگی کنند، باید حرفه ای باشند.
🔴یکی از مشکلات بزرگ کارهای فرهنگی این است که بخواهیم مردم را به سمت #نخبگی ببریم. برای نمونه، میبینیم عده ای دور هم جمع میشوند و به این نتیجه میرسند که هیأت به درد نمیخورد و باید حلقه ی مطالعه تشکیل دهند. هیأتی که متشکل از صد نفر بوده است،
بعد از مدتی هشتاد نفره میشود. بعد از شش ماه، شصت نفر و بعد از ده ماه، پنج نفر باقی میمانند. این درحالی است که اگر به روش هیأتی به کارشان ادامه میدادند، دویست نفر میشدند.
صحبت این است که نخبگی کار خودش را دارد.
در کار فرهنگی نباید نقش گروه های پیشرفته را بازی کنیم. برای مثال، گروههایی بودند که برای پیشرفت مجموعه ی خود، از مجموعه های
دیگر الگو برمیداشتند؛ اما همان مجموعه بعد از شش ماه تعطیل میشد.
چرا؟ چون اعضای آن میخواستند نقش بازی کنند.
کسانیکه تا عصر سر کارشان هستند و بعد از ظهرها دو ساعت هم که شده از خواب و استراحت و زندگیشان برای کار داوطلبانه در #مسجد میگذرند، همین ها هستند که اسلام را زنده نگه داشته اند.
حاال که گروه اول هستند، نخبگان میتوانند #نخبه_پروری کنند و نخبه هایی که پرورش پیدا کردند، میتوانند در گروه دوم خط بدهند.
بنابراین اگر مجموعه ای حرفه ای داریم، در محرم و صفر که همه هستند، میتوانیم به جذب نیروهایمان بپردازیم.
〰〰〰〰〰〰〰〰
منبع:
بایسته های کار فرهنگی در تشکلها
سید محمد انجوی نژاد
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
::قسمتهای قبلی مبحث "اصول کار فرهنگی"
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
بخش هشتم:
eitaa.com/morabi_masjed/1128
بخش نهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1230
بخش دهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1439
بخش یازدهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1661
بخش دوازدهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1749
بخش سیزدهم(آخر):
eitaa.com/morabi_masjed/1837
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◻️ مجموعه فرهنگی موفق باید تکثیر شود
🔺حجت الاسلام انجوی نژاد
#فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
🍐حزب اللهی بی عرضه
در پیج اینستاگرام مربی محور بخوانید:
https://www.instagram.com/p/BmG8LLlFacR/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1un0eq1d1opwq
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_741495235724443752.pdf
1.86M
قرآن و متولیان فرهنگی
🔸بیش از هزار پیام #فرهنگی
ویژه مسئولین فرهنگی و مبلغان
🔸برگرفته از تفسیر نور
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
کار تربیتی تشکیلاتی
از تشکیلات دانی تا تشکیلات بانی
صحبت نظری از تشکیلات و کار تشکیلاتی زمانی ثمر میدهد که در قالب یک توانمندی ظهور پیدا کند. برخی گمان میکنند با مطالعه دقیق پیرامون تشکلهای مختلف و بررسی اهداف و راه رسیدن آنها به هدفهایشان و همچنین مطالعه تکنیکها و روشهای آنها، تشکیلاتی شدهاند؛ حال آنکه این مطالعات صرفاً یکسری گزارههای دانشی است.
زمانی این دانش در افراد نتیجه میدهد که به بینش تبدیل شود و لازمه گذر از دانش تشکیلاتی به بینش تشکیلاتی، فعالیت عملی است که به فهم و درک عمیق کار تشکیلاتی در افراد کمک میکند.
مثلا در یکی از سرفصلهای کار تشکیلاتی گفته میشود که در کار تشکیلاتی انسان باید به تشکیلات متعهد باشد و این تعهد خودش را در عدم تقدم رأی فردی بر رأی تشکیلات نشان میدهد. دانستن چنین مطلبی، یعنی داشتن دانش این قسمت ولی آیا صرف دانستن، عمل را هم به دنبال دارد؟
الزاماً انسانها به چیزهایی که میدانند عمل نمیکنند. وقتی من به عنوان کسی که علاقهمند به فراگیری ادبیات تشکیلات هستم، چنین دانشی کسب میکنم، باید همین را در عمل تمرین نمایم. مثلا تصور کنید اردویی رفته اید که مسئول اردو میگوید: «از این طرف برویم»، با وجود مخالفت شما با مسیر انتخابی، اگر انتخاب مسئول اردو را مقدم بر انتخاب خود دانستید، نشان میدهد این مطلب تشکیلات را فهم کردهاید وگرنه صرف بحثهای نظری پیرامون چیزی که در رفتار ما تغییری ایجاد نکند، فایدهای ندارد.
اگر این تغییر رفتار در زندگی تشکیلاتی ما اتفاق افتاد، میتوان از سطح بالاتر تشکیلاتخوانی و تشکیلاتدانی یعنی تشکیلاتبانی صحبت کرد.
افرادی هستند که هم تشکیلات را میسازند و هم از آن محافظت میکنند. مطالعه این نوشتار و نوشتههایی مثل این، به مثابه شروع فعالیت تشکیلاتی از سطح تشکیلاتخوانی تا سطح تشکیلات بانی است.
اگر به تشکیلاتبانی نرسید، تشکیلات خوانی و تشکیلات دانی هیچ فایدهای ندارد و مثل بسیاری از دروسی است که در دانشگاهها و مدارس درس داده میشوند ولی در عمل دانشجو یا دانشآموز آن را کاربردی نمیداند.
به عبارت دیگر چه مقدار در عملی کردن چنین مطالبی تلاش کردهاید؟ آیا اگر مثلا در خوابگاه زندگی میکنید، برای اتاق خودتان رئیس انتخاب کردهاید؟ اگر پاسخ منفی است بدانید که تشکیلات به درستی برایتان فهم نشده است؛ چرا که پیامبر مکرم اسلام (ص) می فرمایند: «هر گاه در مسافرت تعداد مسافران به سه نفر رسید، باید یکی از آنها رئیس جمع شود»
یکی از مصادیق این روایت، اتاق شماست. دقت کنید! تمارین عملی کار تشکیلاتی را باید از همین موارد به نظر کوچک شروع کرد.
اگر شما تمرین کنید که از رأی خودتان ولو رأی صحیح خودتان در یک فعالیت تشکیلاتی کوتاه بیایید، بعدها در مقابل رأی حاکم اسلامی هم کوتاه خواهید آمد و بالعکس اگر در یک کار تشکیلاتی کوچک نتوانید ولایتپذیری را تمرین کنید، در جامعه اسلامی ولایتپذیر نمیشوید. همه اینها یک نوع گام تمرینی عبور از تشکیلاتدانی به تشکیلاتبانی است.
#یادداشت
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نو نگاهے اصيل به فرهنگـ و تربیت دینے
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️ اگر تشکیلاتی نبودی، جلو نیا!
🔸 ولایتمداران عزیز!
خواستی شعار ولایی بدهی، اگر تشکیلاتی نبودی جلو نیا؛
همان عقب بایست!
تو فقط به درد کارهای تودهای میخوری و بیش از آن نمیتوانی گره باز بکنی!
باید کار تشکیلاتی بلد باشی تا بتوانی با همکیشان خودت تعامل کنی، تقویت کنی و حرکت را جلو ببری!
نه اینکه مثل بعضیها،
دو روز با هم کار میکنند و بعد منشعب میشوند و نمیتوانند با همدیگر کار کنند. (استاد علیرضا پناهیان)
#تشکیلات
#استاد_پناهیان
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
#تـــــوهم کار فرهنگـــی
در صفحه اینستاگرام "مربی محور" بخوانید:
https://www.instagram.com/p/BmMVj7glZ4-/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=8574whz4ssrg
تجربه های آقای مربی(۱)
سعی داشت خودش رو یه نوجون پررو و مغرور نشون بقیه بده . همیشه خوش پوش بود و از لباس های برند استفاده میکرد .
دوستاش برام تعریف میکردند ، که تنها برای دخترا تیپ میزنه و خوشتیپ میکنه .
میخواد جلب نظر کنه.
برامم جالب بود ، نوجون ۱۴ ساله ای که برای دخترا تیپ میزنه و الان تو این سن از این رفتار چی متوجه میشه ...
محرم بود و شب اول فقط باهاش سلام و احوالپرسی کردم.
خیلی مودبانه و گرم جوابم رو داد ، بهش امیدوارم شدم . چرا که با خوش رویی برخورد کرد .
البته این خوش رویی برای همه بود و به خاطر همین ، همه شیفته ی اخلاقش شده بودند .
شب دوم محرم ، اول سلام کردم و سپس از او خبر گرفتم . در هیئت ما همراه جمعی از هنرمندان برای اجرای نمایش می آمد . تیپ اخلاقی کاملا هنریی داشت.
ازش پرسیدم فلان تئاتر شهر کیفیتش چطور است!؟ با تعجب پرسید مگه شما تئاتر هم میرید؟ گفتم بله ، خیلی کم البته و به دعوت دوستانم. نگاهش تغییر کرده بود . فهمید در یک هیئت می تواند با قشری از آدم ها مواجه شود که جدا از اعتقاداتشون برای تفریح و سرگرمی خود وقت میذارند .
این جمله را بعده ها برام گفت ...
شب سوم محرم ، حواسم پرت کار خودم بود که اومد سلام کرد . تحویلش گرفتم و گفتم ، چه خبر؟!
این بار دیگر خبری از سلامتی و تعارف نبود . برایم از مدرسه و علاقش به تئاتر گفت . با دقت به حرف هایش گوش میکردم . شب سوم که به پایان رسید ،گفت شما فردا چه ساعتی به هئیت میاید؟
کمی فکر کردم و بهش گفتم ، فردا زود میام ولی باید کار انجام بدم، بعضی کارا هنوز مونده.
گفت منم میتونم بیام؟
با لحن شوخی بهش گفتم ، این کار سخته و اذیت میشی .
گفت: نه ، میتونم بیام؟
گفتم: آره ، فقط لباس کار همراه خودت بیار .
فردا رأس همون ساعت ، اومد پیشم .
کم کم داشت یخش آب میشد و حرف های مهمی از زندگیش برام میزد .
منم کم کم حرف های مهمی از محرم و امام حسین براش زدم .
براش جالب بود ، تا حالا تو هیئت کار نکرده بود و خیلی هم اهل هیئت نبود .
شب چهارم در کنار هم بودیم و به پایان رسیده بود. کم کم همه متوجه شده بودند که مهدی در کنار من هستش و داره کار های هیئت رو انجام میده . شب پنجم پیوند دوستیمون خیلی محکم شده بود . به پیشنهاد من برای سینه زنی داخل اومد و سینه زد . هر شب بعد از اجراشون ، سریع با دوستاش میرفت ولی اونشب موند ...
شب هفتم محرم بود ، زود تر از من توی هیئت بود و داشت جارو میزد .
برام جالب بود ، بهش گفتم کی بهت گفته جارو بزنی؟
گفت هر کی منو تو خیمش راه داده ...
اونجا بود که فهمیدم امام حسین(ع) بهش محبت کرده و زمین گیر محبت خودش کرده ...
از بعد محرم ارتباطمون عمیق شد و کم کم تغییر کرد ، تا جایی تغییر کرد که تونست چند نفر رو هم با خودش تغییر بده .
👇👇👇👇👇
بعده ها برایم تعریف کرد که هیچکس در سالهای قبل ، دستش رو نگرفته بود و راه درست رو یادش نداده بود .
گفت اگر اونشب بهش سلام نمیکردم شاید دیگه سال بعد همون اجرا رو هم قبول نمیکرد و دیگه طرف هیئت نمی اومد . اونوقت بود که فهمیدم چقدر یه سلام و علیک میتونه تاثیرگذار باشه ...
و اونجا به حدیث پیامبر رسیدم که
فرمودند :
مَن أرادَ اللّه بِهِ خَیرا رَزَقَهُ اللّه خَلیلاً صالحِا
هر کس که خداوند برای او خیر بخواهد، دوستی شایسته نصیب وی خواهد نمود ....
✍مصطفی کریمی
#تجربه
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed