تشکیلات عاشورایی
معرفتهایی که پای دیگ امام حسین میدهند، گاهی پای منبر نمیدهند!
کنار سفره امام حسین تلنگرهایی برای «ایجاد #کادر و #شبکه_سازی» به برکت امام حسین است.
اینجا به برکت امام حسین هر لحظه و هر اتفاقش سرشار از نکته و درس است...
چگونه یک غذا به دست عزاداران حسینی میرسد؟
مطالعه «نقشها» و نیز فهم «زنجیره ارزش» آن قابل توجه و الهامبخش است.
مراحلی که در این «جریان» طی میشود:
1: باید برای آشپز مقدمات را فراهم کرد. عدهای نیروی «پشتیبانی» نخود و لوبیای آش را تهیه میکنند. نقش واحد «حمل و نقل» از همین ابتدا دیده میشود...
2: جناب آشپز بر اساس «محتوا» یعنی نخود و لوبیا و «نقشه راهِ» خود، دست به پخت غذا یا همان آش میزند.
3: دیگ غذا حاضر است. عدهای باید آن را «بستهبندی» کنند و در کاسهها و «ظروف قابل ارائه مخاطب» ظرف کنند.
4: هنوز خوراک به دست عزاداران حسینی نرسیده است. هرجای این ماجرا بلنگد، غذا به اهلش نرسیده است. اینجا نقش «توزیع» مهم مینماید.
البته در طول مسیر، بعضی نقشها هم باید حضوری دائمی داشته باشد: مثل نقش «حمل و نقل»
***
نکته قابل توجهی که نباید فراموش کرد این است که هرچند هر لحظه این کار سرشار از «اجر و ثواب» است؛ اما کسی اینجا صرفا به ثوابش دلخوش نیست و به آن بسنده نمیکند. برای همین تا لحظه شکوهمند تقدیم غذا به عزاداران از پا نمینشیند. اینجا کسی برای رفع تکلیف کار نمیکند و «اثربخشی» کار برایشان مهم است!
شاید من علم آشپزی ندانم! اما اگر بسته به «توان، تمایل و نیاز»، جای خود را بشناسم عملا در «خط تولید آش« نقشی ایفا خواهم کرد که از آشپز به تنهایی ساخته نیست. گاهی اجر کمک آشپز شدن کم از اجر آشپزی نیست!
لازم نیست همه آشپز باشند تا امام حسین از آنها راضی شود؛ اصلا بعضی اگر آشپز شوند امام حسین از آنها راضی نیست! چون کار را خراب میکنند! مهم آن است که «جایگاه» خودت را بشناسی.
***
کارهای #فرهنگی نیز به یک چنین «زنجیره ارزشی» و «کادری منسجم و تشکیلاتی» محتاج است؛
#تشکیلات_عاشورایی!
معرفتهایی که پای دیگ امام حسین میدهند، گاهی پای منبر نمیدهند!
***
تو چه کمکی به آشپز در «تکمیل فرایند» پخت و پز و توزیع میتوانی بدهی؟
پشتیبانی و پیگیری تولید محتوای آش؟
پخت آش و تولید آن؟
برنامه کردن و قالب ریزی در قالبهای قابل ارائه به مخاطب؟
توزیع و نشر آش؟
کدام؟!
جای خودت را بشناس!
#تشکیلات
#عاشورا
#محرم
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morbi_masjed
✅عامل و دلسوز
این ها کلمات آشنایی هستند. ویژگی هایی که همراه شما هستند. دیگر احتیاجی به توضیح اضافی ندارند. عامل بودن جزء شروط اساسی و اصلی برای سرگروه تربیتی بودن است.
مگر می شود سرگروهی به متربیان خود حرفی را بزند، عملی را تذکر بدهد و خود به آن عمل نکند؟ انصافا به دور از عقل است. بعضی از شما عزیزان خود را دست کم میگیرید، در حالی که الگوی بسیاری از متربیان شده اید ولی به باور این مسئله نرسیده اید. سرگروهی که برای گروه خود از نماز سخن می گوید، از اخلاق خوش سخن می گوید از ظاهر اسلامی سخن می گوید بایدخودش عامل به این کارها و سخن های خود باشد. با عمل خود آن ها را تربیت کنید که این نوع تربیت تاثیر گذار تر از حرف و سخن است.
چه بسیار احادیثی که در این باب از ائمه معصومین نقل شده است و فقط کافیست که ما کمی در کتب بگردیم تا آن ها را بیابیم.
«العلمُ کثیرٌ و العملُ قلیلٌ»
علم بسیار است و عمل اندک(میزان الحکمه)
اگر تنها به همین حدیث از امام علی(علیه السلام) بنگریم خواهیم فهمید که چه خطری ما را تهدید می کند که مبادا فقط حرف و سخن از اعمال صالح بزنیم و به آن عمل نکنیم.
ان شاءالله که ما جزء زمره ی این گونه افراد نباشیم، که حضرت درباره آنان می فرماید:«چه بسیارند کسانی که علم دارند و از آن پیروی نمیکنند» و در حدیث دیگری حضرت علت این که مردم رغبتی به علم و دانش ندارند را این گونه افرادی معرفی کرده اند که به علم خود عمل نمیکنند.
به هرحال عامل بودن و عمل کردن به حرف ها و سخن های خودمان و علمی که به متربیان می آموزیم برای یک سرگروهی که کار تربیتی انجام می دهد واجب است.
دومین ویژگی موضوع دلسوز بودن است. که از ویژگی های بارز سرگروهی به شمار می رود. انصافا نباید از این نکته غافل شد که حتما شما عزیزان سرگروه دلسوز و دغدغه مند هستید که به این وادی تربیتی قدم گذاشته اید و در راستای تربیت افراد زحمت می کشید اما گاهی اوقات فراموش می کنیم که این دلسوزی جزء ویژگی های ماست و لازمه کار تربیتی.
اگر متربی اشتباه کرد و بیراهه رفت نکند خدایی نکرده بگوییم به ما چه مربوط و از این قبیل حرف ها. ما دلسوز او هستیم. ما باید همان نقش پیغمبر اکرم(ص) را ایفا کنیم که در موردش فرمودند:
«طبیبٌ دوارٌ بطبِه» یعنی طبیبی که خودش به دنبال مریض می رفت.
بله این ویژگی را ما از بهترین الگوی جهان هستی و به قول قرآن کریم «اسوهٌ حسنَه» به ارث برده ایم. دلسوزی برای متربی لازم است.
🔷عامل و دلسوز دو ویژگی مهم سرگروه ها هستند و باید به آن ها توجه بیشتری داشت.
#مهارت_سرگروه
#گروه_داری
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5978604002269462982.MP3
28.83M
#صوت
#خستگی_مربی در کار تربیتی
💡حجت الاسلام حسن قاسمی
مدیر مدرسه علمیه فاطمیون اهواز
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
تجربه
فرق تدریس و تربیت
✅برای متربیان درباره احترام به پدر و مادر آیه خواندم اما بچه ها بی توجه بودند!
رفتم دست #مادرم را بوسیدم و درس را دوباره برای بچه ها تکرار کردم.
چند روز بعد خانواده ایی زنگ زد و گفت به این متربیان چه می گوئید؛ رفتارشان عوض شده!
الان دارم میفهمم که آقا فرمودند #صالحین افزایش معلومات نیست بلکه #تغییر_در_رفتار است.
#تربیت_عملی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_5884205998402438050.pdf
3.52M
#جزوه "تربیت امروزی، تربیت انقلابی"
برشی از یک اثر تربیتی کم نظیر از جناب استاد طاهرزاده
#تربیت
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
ضمائم کانال مربی محور:
🎼 کانال تخصصی #ســـــرود
انتشار آهنگ باکلام، بی کلام و متن سرودهای دانش آموزی
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
📚 کتاب مربی
جزوات و کتب فرهنگی،تربیتی و تشکیلاتی
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
چریک فرهنگی
در اختیار داشتن نیروهای باسابقه ودارای تجربه بالا و همچنین متخصص برای هر تشکلی، مغتنم و بسیار ارزشمند میباشد اما وقتی دقیقتر به موضوع نگاه میکنیم و رسالت تشکلها و تکالیف آنها را در برابر جامعه و فرد بررسی میکنیم میبینیم که در صورت نداشتن نگاه جامع به انسان دچار آسیبهایی میشویم.
یکی از مسائلی که ممکن است ظهور پیدا کرده و تأثیری نامطلوب بر تشکل و منابع انسانی آن بگذارد و تبدیل به مشکلی شود که حتما باید برای آن راه چارهای پیدا کرد، یکنواخت شدن شرایط کاری برای فردی است که مدتی در تشکل مشغول به کار بوده ست. این وضعیت نیروی انسانی را در شرایط تکراری و روزمرگی قرار داده و باعث کاهش و یا از بین رفتن انگیزههای کاری او میگردد و یا او را تک بعدی بار میآورد و این موضوع با روح کار در تشکل که همانا پرورش تمام ابعاد و زوایای روحی و وجودی اوست در تناقض است.
یکی از ابزارهایی که به تشکلها کمک میکند تا نیروهای انسانی چند مهارته داشته باشند تکنیکی به نام «چرخش شغلی» «Job Rotation» در مدیریت است که سعی داریم در این نوشتار شما را با آن آشنا کنیم.
چیستی «چرخش شغلی» در تشکلها
چرخش شغلی به این معنا میباشد که افراد را از سمتهای فعلی خود به پست و مسئولیت دیگری منتقل نمایید.
در واقع چرخش شغلی یک ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﻗﺖ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲﮔﻴﺮﺩ.
چرخش شغلی ﺭﻭﺷﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ اعضایی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺟﺰﻳﻲﻧﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﺷﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺣﻮﺯﻩ ﻛﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ، ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻠﻲ ﻧﮕﺮ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭﺳﻴﻊﺗﺮ ﻣﻲﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﻙ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
و یا به عبارتی دیگر چرخش شغلی ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﻃﻴﻔﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻋﻼﻗﻪ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎﺭ.
به عبارتی سادهتر «چرخش شغلی» در تشکلها یعنی اینکه مدیر تشکل در دورههای زمانی مختلف و به تناسب فعالیتها و برنامههای تشکل وظایف و مسئولیتهای متفاوتی را به اعضای تشکل واگذار نماید تا هم زمینهای فراهم گردد تا فرد با سایر فعالیتها آشنا شود و استعدادهایش کشف گردد و هم مهارتهای فرد به عنوان یک عنصر فعال فرهنگی افزایش و ارتقاء یابد.
#اصول_کار_فرهنگی
#چریک_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
ضرورت کار فرهنگی مؤثر
چرا باید کار فرهنگی یاد بگیریم؟
فرهنگ سازی امر لازمی است و جامعه اسلامی ما در حوزههای مختلف نیاز بدان دارد. سالها این مردم با فرهنگ و ارزشهای نظامی زندگی کردهاند که فقط اسم اسلام را به یدک میکشیده و عملاً از اسلام در مناسبتها و رفتارهای افراد خبر چندانی نبوده است و حالا انقلاب میخواهد اسلام را مبنای رفتار و مناسبتها قرار دهد و زندگی فردی و اجتماعی را براساس اسلام پیش ببرد لذا در چنین جامعهای یقیناً نیاز به تغییر فرهنگی و فرهنگسازی پیدا میشود و حرف افرادی که از ضرورت آن بهعنوان زمینه در هر موضوعی میگویند، حرف بیراهی نیست.
به این نیاز جامعه امروز ( یعنی ضرورت ابتنای رفتارها و مناسبات براساس فرهنگ و ارزشهای اسلامی) باید مقولهای به نام تهاجم فرهنگی و هجوم بی رحمانه فرهنگ منحط و توخالی غربی را نیز افزود، چرا که با انقلاب اسلامی و با گرایشاتی که به دین پیدا شده، اکنون همه اجزا و فرهنگ اسلامی - ایرانی، مورد دشمنی و کینه غربیها قرار گرفته و به تعبیر زیبای امام انقلاب «ناتوی فرهنگی علیه فرهنگ اسلامی» نیز بوجود آمده است و از این منظر نیز، ضرورت کار فرهنگی و فرهنگسازی دوچندان میشود. بنابراین امروز مهمترین نیاز جامعه به رغم وجود نیازهای اقتصادی، اجتماعی و ... نیاز فرهنگی و فرهنگسازی است و متاسفانه با وجود حرفها و شعارهای زیاد، همچنان تا مطلوب فاصله بسیار است.
با آنکه فراوان از فرهنگ گفته میشود و حتی وقت و انرژی و بودجههای زیاد صرف می شود، ولی از فرهنگسازی چندان خبری نیست و نتیجه مطلوب حاصل نمیشود. با تاسف بدخواهان و دشمنان نیز با توجه به همین ضعف، هم هجمه فرهنگی میکنند و هم با شیطنت همه اقدامات را ارجاع بدان میدهند! چرا که میدانند هم کار فرهنگی کار زمان بری است و این زمان طولانی فرصت برای اقدامات آنهاست و هم خوب پی بردهاند که نظام اسلامی ما اکنون در این زمینه با چالش و کمبود مواجه است و امیدوارند حالا، حالاها هم نتوانند از آن عبور کند.
به عبارت دیگر چالش فرهنگی تربیتی نظام اسلامی و قصور و کم کاری در این زمینه که رهبر معظم انقلاب از آن به ولنگاری فرهنگی تعبیر کردهاند تا به آن اندازه دشمنان و بدخواهان اسلام و انقلاب را امیدوار کرده است که با علم و اثربخشی این اقدام و آگاهی از غنای اسلام و قرآن در این زمینه باز به دلیل ناکارآمدی، سهل انگاری و سهل اندیشی مسئولان و متولیان امور زیادی را به آن ارجاع میدهند و امید دارند که با ارجاع مسائل به این حوزه، یعنی ضرورت کار فرهنگی تربیتی، به این زودیها نظام نتواند توفیقی حاصل کند و آنها مجال و فرصت داشته باشند تا کار خودشان را بکنند و اهدافشان را برآورده کنند.
#یادداشت
#ضرورت_کار_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
کلیدهای تربیتی
🌻 اگر مهر حجت خدا که اصل دین و رکن تربیت دینی است در قلب مربی باشد زبانش به یاد وی گویا می شود.
💎 امیر مومنان علیهالسلام میفرمایند:
"مَن أحَبَّ شَيئاً لَهِجَ بِذِكرِهِ"
"اگر کسی چیزی را دوست داشته باشد، همیشه از آن یاد میکند!"
📚 غرر الحكم
💠 دوستدار امام زمان و عزادار سیدالشهدا علیهما السلام!
محبوبت را بسیار یاد کن! و دوستداریات را از قلبت به زبانت جاری ساز!
✅ یادت باشد، ذکر نام و یاد او، قلبت را مطمئن میسازد و دیگران را نیز به آن بزرگواران متذکر میکند!
💢 شوق و رغبت به زیارت سیدالشهدا علیه السلام #علامت_تربیت صحیح فرد است. پس از آن غافل نباشیم.
✅ سعی کنیم با برنامه ریزی هر زیارت مخصوصه را دست کم یک بار درک کنیم.
اساسا زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام، یکی از راه های تشخیص محبّت به اهل بیت علیهم السلام است
💠 حضرت باقر عليه السّلام فرمود: هرکس می خواهد بداند که از اهل بهشت هست یا خیر، پس محبّت به ما اهل بیت را بر قبلش عرضه کند. اگر آن را پذیرفت، او مؤمن است. و هرکس محبّ ما اهل بیت باشد، باید نسبت به زیارت حسین بن علی علیه السلام رغبت داشته باشد. کسی که زائر حسین بن علی علیه السلام است، ما او را به عنوان محبّ خود می شناسیم و اهل بهشت خواهد بود، و کسی که حسین بن علی علیه السلام را زیارت نکرده است، ایمانش ناقص است.
#کلیدهای_تربیتی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
✅ روش در تربیت، جدای از اصلِ تربیت است.
او را باید #تربیت کنی ولی نه با الفاظ خشن و امثال اینها.
بلکه باید او را به شوق بیاوری، که اینها #روش تربیتی است.
باید میان اصلِ تربیت و روشِ تربیت، جداسازی بکنیم.
🔹حاج آقا مجتبی تهرانی
#تربیت
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_239601197353271360.mp3
714.6K
پرسمان صوتی استاد تراشیون
با موضوع:
- دلیل ساده لوحی در کودکان و نوجوانان!
- چرا برخی کودکان فرمان بردار برخی دیگر می شوند.
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
🔰یک نکته در مدیریت #تربیتی / روش تثبیت
🔹 مربیان عرصه تربیتی همواره به دنبال روش هایی برای ارتباط بهتر و مفیدتر با متربیان و دانش آموزان خود ، جهت #تثبیت در مجموعه می باشند.
اردوهای تفریحی ، قرارهای دونفری ، حلقه مطالعاتی و... از جمله این روش هاست.
اما روشی که بیشترین نقش در تثبیت نوجوانان در مجموعه های فرهنگی را دارد #مسئولیت_دهی به دانش آموز است.
هرچند این مسئولیت بسیار ناچیز باشد.
🔹مهمترین نتایج مسئولیت دهی به نوجوان:
1️⃣ ایجاد #تعلق و تعصب به مجموعه و برنامه ها و در نهایت تثبیت
2️⃣ #ارتباط مفید با مربیان طی پیگیری ها و مشاورات و جلسات کاری
3️⃣ #کادرسازی و #استعدادیابی
4️⃣ پر شدن #وقت نوجوان و دوری از فضای #گناه ناشی از بیکاری
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
مروری بر برخی مطالب منتشر شده در کانال در شهریور ماه ۹۷:
تربیت مبتی بر عادت
eitaa.com/morabi_masjed/2090
تربیت هیئتی و هیئت تربیتی
eitaa.com/morabi_masjed/2092
جریان سازی فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2116
آوینی، تراز کارهای فرهنگی مردمی
eitaa.com/morabi_masjed/2117
تقوای جمعی، از لوازم کار تشکیلاتی
eitaa.com/morabi_masjed/2146
شرایط موفقیت مربی
eitaa.com/morabi_masjed/2184
یک مشکل شایع بچه حزب الهی ها
eitaa.com/morabi_masjed/2233
سه تهدید جدی تشکیلاتی
eitaa.com/morabi_masjed/2235
اصل جایگزین چیست؟
eitaa.com/morabi_masjed/2267
شتاب در تربیت
eitaa.com/morabi_masjed/2269
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
eitaa.com/morabi_masjed/2273
اهمیت تبلیغات در کار فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2296
۲۰نکته درباره مدیریت تشکلهای فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2297
ویژگی های یک مدیر فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2298
کار فرهنگی در قالب هیئت
eitaa.com/morabi_masjed/2299
روضه ای از جنس تشکیلات
eitaa.com/morabi_masjed/2323
تشکیلات عاشورایی
eitaa.com/morabi_masjed/2325
عامل و دلسوز
eitaa.com/morabi_masjed/2346
خستگی مربی در کار فرهنگی/صوت
eitaa.com/morabi_masjed/2348
تربیت امروزی، تربیت انقلابی
eitaa.com/morabi_masjed/2350
چریک فرهنگی
eitaa.com/morabi_masjed/2366
چرا باید کار فرهنگی یاد بگیریم؟
eitaa.com/morabi_masjed/2369
دلیل ساده لوحی در نوجوانان/صوت
eitaa.com/morabi_masjed/2400
➖➖➖➖➖➖
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
🆔 @soruod
🆔 @morabi_book
💬| تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت، اگر...
🔸یک مقولهای در اینجا مطرح میشود و سر بر میآورد، به عنوان مقولهی فرهنگ زندگی. باید ما به دنبال این باشیم که فرهنگ زندگی را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به شکل مطلوب اسلام تحقق ببخشیم. البته اسلام بُنمایههای یک چنین فرهنگی را برای ما معین کرده است.
🔸بُنمایههای این فرهنگ عبارت است از خردورزی، اخلاق، حقوق؛ اینها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. اگر ما به این مقولات به طور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت. هرچه ما در صنعت پیش برویم، هرچه اختراعات و اکتشافات زیاد شود، اگر این بخش را ما درست نکنیم، پیشرفت اسلامی به معنای حقیقی کلمه نکردهایم. باید دنبال این بخش، زیاد کار کنیم؛ زیاد تلاش کنیم.
🔹امام خامنهای - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
#فرهنگی
#تمدن_نوین_اسلامی
#امام_خامنهای
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf