خوف، از لوازم تربیت است
⚘گاه مربیان و اولیا خواسته و ناخواسته، خودآگاه و ناخودآگاه از سر دل سوزی دینِ سانسوری و بزک شده به بچه ها معرفی می کنند.
💢 مثلا نگرانند نکند اگر از خوف خدا، جهنم و عقابهای الهی بگویند بچه ها زده شوند.
☺️ برای همین خدایی مهربان اما بدون عقاب و امامی رئوف اما بدون غضب را معرفی می کنند.
🔍 نتیجه اش هم این می شود که مخاطب ضمن نداشتن یک ایمان متین، کم کم عذاب، عقاب، قهر، سخط الهی و ... را منکر می شود.
و تا کسی از سر استنکار بگه:
یعنی خدا به خاطر فلان گناه بندَشو میسوزونه؟؟!!
ساده لوحانه میگویند نه...
و عملاً کج بار می آیند.
🌱 پس مفهوم خوف از #لوازم_تربیت است و ایمنی نداشتن در دنیا وظیفه ماست.
🔹 یکی از مفاهیم خوف آور احتمال ضلالت است که امام صادق علیه السلام فرمودند زیاد بگو:
"ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا"
و خودتان را از گمراهی ایمن نبینید!!
پروردگار ما! منحرفمان مفرما پس از این که هدایتمان کردی!
⭕️ این مفهوم را باور کنیم
به نوجوان بفهمانید، این دعا را بخوانیم و به وی آموزش دهیم.
#اولویتهای_فراموش_شده
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
کتاب جذاب سازی کلاس های دینی کودکان ونوجوانان
نویسنده: محمد اسماعیلی مبارکه
ناشر:حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت
این کتاب ، منبعی مناسب برای آشنایی با شیوه های تبلیغ در گروه سنی کودک و نوجوان است.
نویسنده کتاب، در این کتاب به بیان راهکارها و سبکهای نو برای جذابیت کلاسهای دینی کودکان و نوجوانان پرداخته اند.
یکی از وظایف مربّیان و مبلّغان دینی،آشناسازی کودکان و نوجوانان با قرآن و معارف اسلامیست و ازجمله راههای تبیین آن برگزاری مراسم شاد و جذّاب میباشد.
روش تنظیم محتوا، چهگونگی آغاز کلاسهای آموزشی، شیوههای ارائه آیات و روایات، شیوههای رفع خستگی، شیوههای نوین بیان احکام، تکالیف، دعاها و توصیههایی برای مربّیان بخشهای اصلی این کتاب را تشکیل میدهد.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کشش مربی و کوشش متربی
جذاب سازی جلسات تربیتی
فضاسازی تبلیغاتی در مکان برگزاری جلسات تربیتی، انتخاب موضوعات جذاب و پر کشش به خصوص در جلسات اول و دوم و مبتنی بر نیاز و ظرفیت مخاطبان گروه و نیز زمینه سازی برای انجام بحث گروهی و دو طرفه با هدف درگیر کردن مخاطبان در بحث، همراه با توجه به تکریم شخصیت اعضای گروه و احترام به نظرات متقابل آنان توسط مربی، از اساسی ترین اصول نهادینه سازی جذاب سازی جلسات و برنامه های گروهی در دوره تثبیت است.
پس بر این اساس تداوم استمرار عضو در گروه، بیش از همه مستلزم وجود دو امر مهم، کشش مربی و کوشش متربی است.
کشش در واقع، همان جاذبه های عضویت و حضور در حلقه می باشد که بالا بردن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق از سوی مربیان و سرگروه ها است. مفید بودن مباحث، دقیق و علمی بودن موضوعات مطرح شده و در عین حال طرح گفتمان به شیوه ای جذاب و مخاطب پسند، اصلی ترین رمز موفقیت مربی و سرگروه در رونق بخشی به حلقه های تربیتی است.
#جذاب_سازی_جلسات
#مهارتهای_سرگروه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5834924418366701693.pdf
1.38M
نقش مربی و متربی در تربیت
یکی از پرسشهای اساسی که در یک ابتدای هر فرآیند تربیتی مطرح میگردد، دربارهی میزان و حیطهی وظایف مربی است. به بیان سادهتر، مربی تا چه میزان میتواند با استفاده از ابزارهای گوناگون، متربی را به سمت مسیر مطلوب، هدایت کند.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معنای جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد
ما با توکل وارد میدان می شویم . قصدمان جهاد است و دلخوشی مان کمک خود خداست
« الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا»
اطمینان داریم که خودشان راه را به ما نشان می دهند و کمک می کنند. ما وارد یک معامله شده ایم. در مقابل ادای تکلیف همه چیزمان را به میدان آوردیم. البته معنی جهاد این نیست که انسان وظایف دیگرش را از یاد ببرد.
اگر کسی به اسم #کار_فرهنگی از خانواده خودش غافل شد این توجیه ندارد. اگر کسی نتوانست به پدر و مادر و خانواده اش برسد قابل توجیه نیست. یکی از چیزهایی که اوایل طلبگی به ما می گفتند و ما فکر می کردیم خیلی چیز خوبی است این بود که فلان عالم مشهور زمانی که رفته بود نجف برای تحصیل هر چه نامه از ایران برایش می آمد می گذاشت زیر تشکش چون می خواست درس بخواند. چند سال بعد که به اجتهاد رسید و آدم ویژه ای شد شروع کرد به خواندن نامه ها. در یکی از نامه ها نوشته بودند پدرت از دنیا رفت. در یکی دیگر نوشته بودند مادرت مریض است منتظر دیدار توست.
در یکی دیگر نوشته بودند مادرت هم از دنیا رفت و.... فکر می کردیم عجب آدم بزرگی بوده و این قدر به علم توجه داشته است! عالمی که نتواند وظایف اش را کنار هم تطبیق بدهد، عالم کاملی نیست... .
حضرت امام رحمه الله علیه از بیست سالگی یک مدل تفنگ را لای دیوار خانه قایم کرده که اگر روزی جهاد پیش بیاید داشته باشد یا شهید بهشتی روز خود را تقسیم می کنند به پرداختن به وظایف بندگی و عبادت و خدا، مقداری را به تحصیل و کار و مقداری را به خانواده. این به این معناست که من اگر دارم کار فرهنگی می کنم حق ندارم حقوق دیگران را ضایع کنم، ژست ام این باشد که وقت ندارم.
#آسیب_شناسی
#کارفرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث نوزدهم:
بینش فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
ضرورت شبکه سازی فعالان فرهنگی
حیف است فعالان فرهنگی هر کدام در گوشه ای فعالند، با همدیگر مرتبط و هماهنگ نیستند.
هماهنگی و #جلسات_مشترک ماهانه یا فصلی فعالان فرهنگی خیلی کمک میکند و الگوهایی برای فعالیت میدهد.
سعی کنیم هر بار جلسه خود را در یکی از مجموعه ها برگزار کنیم. یک جلسه در همین مسجد، دفعه بعدی در فلان پایگاه، بار دیگرش در دانشگاه پیام نور،به همین ترتیب جلسات بعدی در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و فلان فروشگاه کتاب و....
پس برقراری ارتباط و شبکه سازی فعالان فرهنگی و مذهبی در شهر و منطقه خیلی مهم است.
سپس این شبکه را گسترش بدهیم. لازم هم نیست که در ابتدای امر، حلقه کاری و هماهنگی خودمان را آن قدر وسیع کنیم که نتوانیم جمع و جورش کنیم. میتوانیم چند حلقه کاری تعریف کنید. آنهایی که مبانی فعالیتها و نوع کارهایتان بسیار به هم نزدیک است در یک حلقه و هسته اصلی باشند. در حلقه های بعدی، افراد دیگری را مطرح کنیم. در حلقه های بعدی میتوانیم از پتانسیل دیگر نیروها و مسئولان حزب اللهی و دغدغه مند شهر هم استفاده کنیم. امّا توجه به این نکته ضروری است که مبانی ما جای خود مهم است و این اشتباه هست که مبانی فعالیتها و نوع کارهای خود را نادیده بگیریم و فکر کنیم به صرف حزب اللهی و مذهبی بودن با هم فعالیت مشترک انجام بدهیم. تا چند تا کار مشترک انجام ندهیم، نمی توانیم حد و اندازه آنها را بشناسیم.
پس سعی کنیم در مرحله اول و حلقه اول، با کسانی که پاکتر و مخلصترند و به دیدگاه امام(ره) و انقلاب اسلامی نزدیکترند، همکاری کنیم و سپس با بقیه افراد. قرار هم نیست که در همه این زمینه ها حتماً سر و صدا و کارهایی بکنیم که بی جهت، حساسیت مسئولان شهری و محلی را برانگیزانیم. پس مواظب کارهایمان هم باشیم. متأسفانه برخی از مسئولان به دلایل مختلفی (چون تنگ نظری، محافظه کاری و یا زد و بندهای سیاسی و اقتصادی) در مرحله اول با متشکل شدن نیروهای انقلابی مخالفت میکنند و به طُرُق مختلف، مانع شبکه سازی آنها میشوند و در مرحله بعد یعنی پس از متشکل شدن آن نیروها، درصددند آن مجموعه و تشکل را تصرف و تسخیر کنند یا به نوعی، به خودشان وامدار و وابسته کنند تا کم کم آن را از مسیر اصلی و آرمان اولیه، دور کنند. اگر نتوانستند چنین کارهایی بکنند برایشان پاپوش درست میکنند یا این که بینشان تفرقه ایجاد میکنند. پس این نقشه های برخی مسئولان مد نظر ما باشند. شبکه مفسدین هم این گونه هستند، اما آنها زودتر از امثال ما به هم همکاری و همسویی میکنند و فعالیتهای خود را سامان میدهند. لذا وقتی بدانند در هر شهری، مذهبی ها و حزب اللهی ها فعالند، دامنه فعالیتهایشان تنگ میشود و نمیتوانند خیلی از کارهای فسادانگیزشان (حالا چه فساد اخلاقی، فساد اقتصادی و چه فساد سیاسی) را انجام بدهند. لذا به همین خاطر میگویم که کارهایتان را مرحله به مرحله پیش ببرید و پایه این روابط و مبانی فعالیت خود را عمیق کنید. اگر نتوانید با مبانی و دغدغه های مشترک، فعالیت خود را شروع کنید قطعاً در آیندهای نزدیک از هم میپاشید. پس نیروسازی را از همین الآن جدی بگیرید تا بتوانید نیروهای خوبی انقلاب اسلامی #تربیت کنید که هم به درد مردم بخورند و هم به درد منطقه و کشور و هم اسلام و انقلاب.
#شبکه_سازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ويژگیهای قابل سنجش يك تشكّل مطلوب
براي ارزيابي عملكرد مجموعه ها و تشكّلهاي فرهنگی، ميتوان از فرمهاي ارزشيابي ويژهاي كه براي اين كار طراحيشده است استفاده كرد.
فرمهايي كه مطابق آن ، تشكّل موفق، تشكّلي به شمار ميآيد كه در آن كليه اعضاء بتوانند اهداف تشكّل را بخوبي توصيف نمايند.
👈هفت ويژگي اصلي گروههاي مؤثر، كه ما در اينجا آن را معادل شاخصههاي سنجش يك تشكّل مطلوب به شمار آوردهايم عبارتند از:
۱. هر عضو گروه ميداند چه كاري را بايد انجام دهد و مجموع اهداف گروه نيز واضح و روشن است.
۲. هر يك از اعضاء گروه مسئوليت مشخصي را بر عهده دارد.
۳. براي اداره تشكّل، مشاركت فعال از سوي همه اعضاء وجود دارد.
۴. هر عضو، توسط ساير اعضاء مورد تشويق و پشتيباني قرار ميگيرد.
۵. هنگام گفتگو، هر عضو به سخنان ساير اعضاء دقيق گوش ميكند.
۶. اختلاف نظر و ديدگاه در داخل گروه مورد احترام است.
۷. كل اعضاء از كار كردن در گروه لذت ميبرند.
بر اين اساس براي ارزيابي عملكرد يك تشكّل فرهنگي لازم است كه همواره، كنترل و سنجش كيفي موارد هفتگانه ذكر شده در گروه به شكل متناوب صورت بپذيرد و در واقع قبل از برنامهريزي در گروه ، پيش نيازهاي ضروري پرداختن به فعالیت گروهي به دقت مدنظر قرار گيرد.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#ارزیابی_تشکل
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🍃وحدت تشکیلاتی 🍃
🌳یک تشکیلات واحد، اولین و واضح ترین معنایش این است که افرادی که در این تشکیلات کار می کنند به دنبال یک جهت واحدی، به دنبال گمشده ی واحدی می گردند، آن هم با همکاری و همراهی و همگامی با یکدیگر. پس اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی؛ اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی منظم، یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو هم جهت.
💠امام خامنه ای 💠
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_6019431166816288825.pdf
180.2K
مهارتهای فرماندهی
#مهارتهای_فرماندهی
#مهارتهای_مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ایده های روز بصیرت(مربی محور).docx
19.4K
ایده های نهم دی،روز بصیرت
ملاحظات محتوایی و پیشنهادات اجرایی
#روز_بصیرت
#نه_دی
#ایده
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_383457124023275963.pdf
1.85M
دانلود کتاب حماسهی ٩دی
مروری بر بیانات #امام_خامنه_ای دربارهی حماسهی۹دی
#روز_بصیرت
#نه_دی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#اطلاع_نوشت
جملات #امام_خامنه_ای درباره ۹دی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#اطلاع_نوشت
خسارات #فتنه ۸۸
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای نهم دی، روز بصیرت
https://eitaa.com/soruod/1414
https://eitaa.com/soruod/1422
https://eitaa.com/soruod/1429
💠ظلم فرهنگى
(تخریب مساجد در همه ابعاد)
ظلم فرهنگی، بزرگترین ظلمهاست.
خرابى مسجد تنها با بیل و کلنگ نیست، بلکه هر برنامهاى که از رونق مسجد بکاهد، تلاش در خرابى آن است.
مساجدى مورد قبول هستند که در آنها یاد خدا زنده شود و مطالب خداپسند و احکام خدا بازگو شود. دشمنان اسلام از در و دیوار مسجد نمیترسد، بلکه ترسشان از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است.
بر این اساس، هر اقدامی که مسجد را به جایگاه حقیقی و طراز انقلابی- سلامی آن نزدیک کند، بیشکّ از مصادیق «عمران» و هر عملی که در جهت تضعیف مساجد صورت پذیرد، مصداق «ظلم بزرگ» در مورد مقام مساجد است.
امروز،(گذشته از ضعف عملکرد مساجد) برخی از مساجد به دلیل عملکرد رقبای مسجد واقعاً غیرفعّال شدند.
این مراکز با توجّه به امکانات و اعتبارات و نیروهای انسانی آموزش دیدهای که دارند، به راحتی جای مساجد را گرفتهاند.
در برابر فعّالیّتهای این مراکز، بیشتر مساجد به دلیل نداشتن نمازگزار، امام جماعتِ راتب ندارد. برخی به حالت نیمهفعّال و حتّی تعطیلی درآمدند.
رقبای مسجد در حقیقت با مجوّزهای رسمیِ چند نهاد دولتی و سازمان دینی تأسیس میشوند که به صورت پراکنده و مختلف از هم و بدون هیچگونه هماهنگی با یکدیگر، در امر نظارت و مدیریت و برنامهریزی امور مسجد فعّال هستند. تداخل برنامههای غیرهماهنگ و غیر همراستا، تشابه فعّالیّتها و دلزدگی مردم و مخاطبان مسجد را موجب شده است.
در این خصوص جوانان و نوجونان بیشتر از سایر گروههای سنّی آسیبپذیر هستند؛ چون این امر باعث بدبین شدن برخی افراد، بهویژه جوانان و نوجوانان شده است. بنابراین، بسیار ضروری است که آسیبهای وجود رقیب برای مسجد مورد مطالعه قرار گیرد و با برشماری این آسیبها، توسّط متوّلیان امر و مهندسان فرهنگی، راه چارهای اندیشیده شود.
👈رقبای مسجد چه آسیبهایی برای مساجد طراز انقلابی - اسلامی دارند❓
👈رقبای مسجد کداماند و چگونه به وجود آمده و توسعه یافتند❓
👈آسیبهایی که رقبای مسجد برای مسجد و آموزههای مسجدی دارند، چیست❓
👈سبک مدیریت بر نهادهای رقیب مسجد کدام است و چگونه باید اِعمال شود❓
✍م.انصاری
#یادداشت
#ظلم_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کانال مربی محور در #سروش:
https://sapp.ir/morabi_masjed
آیا احساس ترس، کارکرد تربیتی دارد؟
ترس و تنبیه، از عوامل اثرگذار تربیتی
ترس، احساسى است كه در انسان نيروهايى را به حركت وا مىدارد، او را به كارهايى وادار مىکند و میتواند به حركت، پيشرفت، پرهيزكارى و كنترل هوسها ختم شود.
گاهى اين احساس باعث از دست دادن نيروها، شكست روحيه و رفتارهای جنونآمیز میشود، به همين خاطر است كه عامل ترس پيچيدگى و مشكلاتى دارد و چه بسا در استفاده از آن دچار افراطها و تفريطهايى شویم.
اما آنچه را كه نمىتوان به طور كلى نفى كرد، لزوم اين احساس براى تربیت و تكامل شخصيت است. نفى اين احساس و عوامل ايجادكننده آن، باعث همان خودسرىها، لوسگرىها و خامىهايى است كه در تربيت غربی بروز كرده است.
ترس تا اندازه زيادى از اميدهاى دور و دراز، لوسگرىها، خامىها و سركشىها جلوگيرى مىکند. شخصيتى كه کاملا بىباك و نترس بار مىآيد و از هيچ چيز واهمهاى ندارد، شخصيتى فاسد و خطرناك خواهد شد، چرا كه حتى از هلاكت خود و اجتماعش نیز نمیهراسد.
اصولًا نبود ترس بهخاطر نبودن تعلق و نبود علاقه است و از آنجا که انسان با عشق آفريده شده است، پس يك شخصيت معتدل نمىتواند بدون محبوب و بدون علاقه باشد؛ علاقه به نفس، به حيات، به خوبىها و به كمالها؛ درنتيجه اين شخصيت وابسته و متعلق، نمىتواند بدون ترس باشد. و اين ترس باعث كنترل و پرهيزكارى و خوددارى از كارهايى است كه محبوب را از دستش مىگيرد و موجب آمادگى و سازندگى عواملى است كه او را به محبوبش مى رساند.
در صورتی که ترس مداوم و ترساننده تك بُعدى باشد، این ترس باعث فرار، نيرنگ، خيانت و دروغ مىشود.
بنابراین باید هنگام تهديد، يكى بترساند و ديگرى(یک واسطه) اين عمل را توضيح دهد و متربی را از جرم خود آگاه كند و به او محبت کند.
#ابزار_تربیت
#ترس
#قهر_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf