"ان شاءالله #تابستان که شد شروع می کنیم..."
مسئله امروز یا چند سال اخیر نیست، مدت هاست که خیلی از ما با این #رویکرد که هر زمان سرمون #خلوت شد کار فرهنگی و تربیتی را شروع می کنیم به صورت فصلی و #مقطعی کاری را انجام میدیم و خیلی مواقع هم اصلاً ادامه اش نمیدیم و فراموشش می کنیم...(!)
علت این اتفاق چیه؟
شخصاً فکر می کنم چون تعریف و #شناخت صحیحی نسبت به کار فرهنگی نداریم(!) چرا که کار فرهنگی اصلا در شروع خلاصه نمیشه بلکه در تداوم و #بقا هست که "هویت" خودش را پیدا می کند.
مثال این موضوع هم #رسالت حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) هست...
:: تصور کنید در ساحلی ایستادید و تصمیم میگیرید کار فرهنگی کنید پس به #دریای روبه رو شیرجه می زنید و شروع به شنا می کنید بعد از مدتی سر بر می گردانید و تا به #ساحل نگاه کنید ولی چیزی جز دریا نمی بینید(!) بعد به رو به رو نگاه می کنید و باز هم چیزی جز دریا نمی بینید(!) منظورم چیه؟
شروع کارفرهنگی به #اراده ماست ولی پایان داستان باز است و افرادی را که #جذب شان کردیم نمی توانیم در این دریای سرگردان #رها کنیم...
بفهمیم برای چه انسان خلق شده ایم...
#یادداشت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تذکّرِ تشکیلاتی
افرادی که از شمایند، اما جدا شدند، سعی کنید اینها را گرد بیاورید. این جزو موارد #تقواست، که در دعای شریف مکارمالاخلاق _دعای بیستم صحیفهی مبارکه سجادیه_ به آن اشاره شده است... ما عرض کردیم #جذب_حداکثری، #دفع_حداقلی. البته معیار و میزان، اصول و ارزشهاست.
انسانها از لحاظ ایمان در یک حدّ نیستند، ما در بین خودمان، آدمهایی داریم ضعیفالایمان، آدمهایی داریم که ایمانشان، قویتر است، باید راه بیاییم.
نمیشود ضعیفالایمان را دفع کرد، نمیشود فقط به کسانی چشم دوخت که قویالایمانند، نه ضعفا را هم باید در نظر داشت.
کسانی که خودشان را قوی میدانند، آنکسانی را که ضعیف میدانند، ملاحظه کنند و مراعات کنند، دفع نکنند.
آن کسانی که جزو مجموعه هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت، کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند، اینها را نصیحت کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند، اینها مسائل اصلی است.
۱۳۸۹/۵/۲۷
#تشکیلات
#رهبر_انقلاب_اسلامی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایده ی خانههای صالحین
به منظور ایجاد ارتباط عمیق میان خانوادهها و مسجد طرح خانههای صالحین با حضور مربی صالحین در منزل متربیان صورت میپذیرد.
در این طرح تلاش شده است که با کمک مربی حلقه علاوه بر ارتباط مستقیم با والدین، زمینه جذب آنها به حلقه تربیتی والدین را نیز فراهم شود؛ چرا که حلقه والدین یک محور مهم برای تحقق اهداف تربیتی صالحین است. باید این مسئله را در نظر داشت که در کنار والدین میتوان به فعالیتهای تربیتی سرعت بخشید.
تشریح طرح
طرح خانههای صالحین از ایدههای اجرایی صالحین خوزستان است.
در این طرح مربی حلقه با حضور در منزل متربیان ضمن تقدیر از فعالیتهای متربی و ارائه گزارشی از حضور وی در فعالیتهایش در مجموعه و حلقه تربیتی به والدین، زمینه جذب آنها(پدر و مادر) را به حلقه والدین در مسجد یا مجموعه
فراهم میکند.
طرح خانههای صالحین با محوریت جذب والدین به حلقه و ارتقای بینش و سطح آگاهی خانواده متربیان صورت گرفته است و افزون بر اینکه به ترغیب متربی به حضور پررنگتر در فعالیتها و حمایت خانوادهها انجامید، سبب گره گشایی از مشکلات اقتصادی برخی از خانودههای مستضعف نیز شد.
#ایده
#ایدهها
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرود پاسداران و سپاه:
https://eitaa.com/soruod/3495
https://eitaa.com/soruod/3490
4_5898026301217833687.pdf
1.66M
چرا آوینی؟
آوینی، تراز کارهای فرهنگی مردمی
بـه نظرمـان رسـید همـه را دعـوت کنیـم بـه ایـن سـؤال فکـر کننـد کـه آوینـی چگونـه توانسـت کارهـای فرهنگـی اصیـل را بـا نظـر بـه مـردم و بـدون آنکـه بخواهــد خــود را موافــق مشــهورات آنهــا بدانــد، بــه میــدان بیــاورد!؟...
📆 ۲۰فروروین، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی
#کتابی ویژه فعالان فرهنگی
#آوینی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
امام خامنه ای: اگر کار برای خدا و به قصد انجام تکلیف و کسب مرضات الهی شد، خداوند به آن برکت میدهد، ا
#اختلاف و انشقاق ، آفت و معضل کنونی پیش روی مجموعه های فرهنگی و بزرگترین مانع پیشرفت تشکیلات فرهنگی و تربیتی است.
سوالات زیادی از طرف کاربران محترم درباره راه حل اختلاف با هیئت امنای مسجد، اختلاف با فرمانده، اختلاف با دیگر اعضای مجموعه و ... پرسیده میشه
اختلافاتی که جز اتلاف انرژی اعضای مجموعه و عقب ماندگی فرهنگی حاصلی نداره
به راستی اگر کار فقط برای خدا باشه و نیت انجام تکلیف آیا باز هم اختلافی هست؟
اگر هست باید به نیت خودمون شک کنیم؟
شاید فقط توهم کار برای خدا رو داریم...
Tavashlh(@morabi_masjed).zip
50.46M
۳۶ تواشیح با موضوع امام زمان(عج) و نیمه شعبان
#تواشیح
#امام_زمان
#نیمه_شعبان
#محتوا
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
راهبردهای تربیت در گام دوم
نکات برجسته برای #فعالان_تربیتی در پیام رهبر معظم انقلاب در چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب
در سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب بیانیه ای را صادر کردند که دارای نکات راهبردی مهمی برای دست اندرکاران و دلسوزان نظام اسلامی در عرصه های مختلف است. در این میان، توجه به جنبه های فرهنگی انقلاب نقش مهمی در تحقق سایر اهداف و آرمان ها ایفا خواهد کرد و بدون تردید، «تربیت» یکی از عناصر اصلی در اصلاح و پیشرفت فرهنگی است. به همین مناسبت، چند بند از این بیانیه مهم رهبر انقلاب را که در افق تربیتی توجه بیشتری را می طلبد، مرور می کنیم.
➕روحیه «ما میتوانیم»
مدیریّتهای جهادی الهامگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همهی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همهی عرصهها رسانید.
➕اهمیت معنویت و اخلاق
رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد.
شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد؛ این، بیگمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.
➕نقش جوانان
مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همهی میدانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بینالمللی و نیز در عرصههای دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانههای خود را به زیر بار مسئولیّت دهند.
➕اهمیت نیروی انسانی
مهمترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است… اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوختهی مادّی با آن مقایسه نمیتواند شد.
➕امید و امید آفرینی
پیش از همهچیز، نخستین توصیهی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همهی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است.
➕فراگیری دانش
دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است… بهپاخیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.
➕سبک زندگی
تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
#گام_دوم
#بیانیه_گام_دوم
#رهبری
#وبایت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام زمان(عج)، مردم محل را به چه کسی سپرده است؟!
🔻
https://www.instagram.com/p/BwL-Q2-nJtj/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=14utg1d19u4rm
معرفی کتاب
کتاب مهندسی انسان
این کتاب شامل مباحثی همچون مربی گری، تشکیلات و تربیت، مخاطب شناسی، روش ارتباط با مخاطب، و… به صورت کاملا جزئی و کارآمد بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین ابزار شروع کار فرهنگی،تربیتی شناخته می شود.
➕قسمتی از متن کتاب
جامعه ی نمونه، جامعه ای است که در آن، مربیانی وارد امر تربیت شده و در حال حاضر مشغول تربیت مدیران و مسئولان آینده آن جامعه باشند. بدین سان معلوممان می شود که مربی نیاز جامعه است؛ برای این که بتواند مدیرانی با وجدان و کارآمد برای جامعه فردا تربیت کند.
✍نویسنده : سید مجتبی حسینی
🌐ناشر: کوله بار فرهنگی
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_137454475483808006.pdf
2.92M
آسیب شناسی و درمان:
وابستگی شدید عاطفی نوجوانان(و جوانان) به همجنس
#وابستگی_عاطفی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افت انگیزه در مجموعه های فرهنگی چگونه رخ می دهد و راه علاج آن چیست؟
بخش چهارم(از۴)
در بخش اول به تشریح مسئله و در بخش دوم به "نقش اشتغالات جدید" در افت انگیزه اشاره شد و در بخش سوم به عدم شناخت از مسیر و هدف پرداختیم.
بخشهای قبلی را از طریق لینکهای زیر مطالعه کنید:
1⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4204
2⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4252
3⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4410
این آیه خیلی نکته دارد:
وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا[احزاب/۲۲]
این آیه برای جنگ احزاب است. جنگ احزاب از جهتی سختترین جنگ پیغمبر بود، چون نسبت مسلمانان به تعداد مشرکین بالاتر از یک به ده است؛ به گونهای که مسلمانان شانس پیروزی در جنگ رو در رو ندارند ناچار میشوند دور مدینه خندق بکشند.
این آیه از آن روز حرف میزند، میگوید وَلَمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ ، و تقی که مومنان احزاب یعنی گروه گروهها را دیدند که همه شبه جزیره دور مدینه جمع شدند و آمادهاند تا پیغمبر را بشکنند.
لمّا رَأَى المُؤمِنونَ الأَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ، گفتند این اتفاقی بود که خدا و پیغمبرش به ما وعده داده بودند گفته بودند یک روزی شماها آنقدر از نظر آنها مهم میشوید و آنقدر نگران شما میشوند و آنقدر میترسند، که همه دست به دست هم میدهند تا شما را بکشند. قبلا خدا بهشان وعده داده بود رسول خدا بهشان وعده داده بود اینها وقتی این صحنه را دیدند، گفتند:
هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ،
این چیزی است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند، َصَدَقَ اللَّهُ وَرَسولُهُ. خدا و رسولش راست گفتند.
وَما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا، اینها درشان هیچی زیاد نشد، نه ترس و دغدغه و نه تلاطم، فقط ایمان و انگیزه شان بیشتر شد و بیشتر هم تسلیم خدا و رسول شدند.
این خیلی نکته کلیدی بود، یعنی اینها در این فضایی که عقل از سر آدم میپرد، در این فضا که همه اش آدم نگران زن و بچه و مادر و خواهرش است که الان مشرکین میریزند همه را میبرند و خودم را هم میکشند قرآن میگوید، َما زادَهُم إِلّا إيمانًا وَتَسليمًا ، اینها فقط انگیزه شان بیشتر شد فقط تسلیم بیشتر شدند.
چرا؟ بگویید؟ چرا این حالت در اینها پیدا شد؟
چون از قبل میدانستند، هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسولُهُ ، هدف را میشناختند مسیر را میفهمیدند میدانستند چه مشکلاتی پیش خواهد آمد و میدانستند ۵۰ نفر به قله حمله میکنیم ولی بدانیم ته خط دو سه نفر میآیند به سمت قله در ایستگاه آخر و شاید هم سر قله خودم باشم و خودم، هیچ کس نباشد. با این انگیزه و شناخت و فهم آمدند.
آدمها وقتی هدف و مسیر را نمیشناسند،همان باعث میشود در راه میمانند؛چون منتظر این روزگار نبودند.
#افت_انگیزه
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تفاوت بین مدیریت و ریاست
🔺مدیریت خلق و تولید روشهای مدون و قابل قبول با توجه به شرایط و محدودیتهای موجود برای رسیدن به هدف می باشد یعنی هدف تعریف می شود و این مدیر است که با توجه به تمام محدودیت های مجموعه اش و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد اقدام به هدایت مجموعه نموده و روشهای جدید همراه با خلاقیتهای پایدار را تولید و خلق می نماید.
🔺اما ریاست به حفظ و نگهداری و نظم وترتیب دادن به وضعیت موجود می پردازد وخلاقیت و آفرینشی در آن دیده نمی شود شرایط هرچی هست باشد رییس درجا می زند و تلاش می کند شرایط را همانگونه که هست حفظ نماید.
🔴 معمولا روسا در حال امر و نهی کردن هستند ولی مدیران برعکس در تعامل با افراد مجموعه خود و استفاده از نظرات آنها هستند.
🔴 یک مدیر بازخوردهای اقدامات خود را دریافت و تحلیل می نماید. اما رییس بازخوردها را دریافت و تنبیه می نماید.
🔴 رییس برای نگهداری وضع موجود از اهرم زور گاهی استفاده می کند ولی مدیر اهرمی به نام زور را نمی شناسد.
🔴 رییس جبهه می گیرد ولی مدیر مشاوره می کند
🔴 رییس وابسته به قدرت است اما مدیر وابسته به اعتماد افراد مجموعه
🔴 رییس توقع احترام دارد اما مدیر احترام را بر می انگیزد.
🔴 مدیر حس اعتماد را اشاعه می دهد اما رییس ترس
🔴 رییس دنبا خطاکار میگردد اما مدیر دنبال اشتباه
و … بسیاری از خصلت های دیگر که احتمالا همه ما به نحوی در محیط اطراف خود بسیار مشاهده نموده ایم.
#ریاست
#مدیریت
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حتما حکایت آن ۲۳ نفر را شنیده اید (فیلمی هم بر اساس آن سال ۹۷ ساخته شد.)
در سال ۱۳۶۱ در عملیات بیتالمقدس گروهی از رزمندگان به اسارت درمیآیند رژیم عراق۲۳ نفر از اسیران کم سن و سال را جدا میکند تا مورد بهرهبرداری تبلیغاتی قرار میدهد. اما این گروه که نوجوانانی ۱۳ تا ۱۸ ساله بودند خالق حماسه هایی جاوید در تاریخ دوران دفاع مقدس میشوند و ...
اینها را مقایسه کنید با نوجوانانی که حافظه از جزییات زندگی #سلبریتی ها پر کرده اند.
آنانی که برای خواننده ها و هنر پیشه ها و یا فوتبالیست ها می میرند و هویتشان در گروی بی هویتهاست.
و مقصر آن ولی ، #مربی و #معلمی است که نتوانسته احساسات مخاطبش را مدیریت کند و معرفت و بصیرتی به آنها بدهد...
وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى..
#الگو
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf