4_5962964085019510431.pdf
974.2K
📔جزوه چهل مطالبه فرهنگی از منظر رهبر حکیم انقلاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5933824883694764764.rar
25.69M
📦 #بسته_نمایشگاهی قوانین ده گانه #شهید_سید_مجتبی_علمدار
☄️ویژه مساجد، مدارس و مجموعه های فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
📌بزرگترین فقر مجموعهها
🔹شهید بهشتی:
🔸ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ رﻓﻘﺎ ﺑﺎ ﺻﺮاﺣﺖ ﻋﺮض ﻛﻨﻢ ﺣﺪود ﺳﻰوسه ﺳﺎل اﺳﺖ ﺗﻼﺷﮕﺮى دارم و در اﻳﻦ ﺳﻰوسه ﺳﺎل ﺣﺪود ﺳﻰویک ﺳﺎﻟﺶ ﻛﺎر دستهﺟﻤﻌﻰ داﺷﺘﻪام.
🔸ﻣﻰداﻧﻴﺪ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻛﺎرﻫﺎى ﻣﺎ ﭼﻪ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ ﭘﻮﻟﻰ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ اﻣﻜﺎﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻮده؟ ﺑﻠﻪ، اﻳﻦ ﻓﻘﺮﻫﺎ ﺑﻮده، اذیتمان ﻫﻢ ﻛﺮده و ﻣﻰﻛﻨﺪ اﻣﺎ اﻳﻨﻬﺎ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ.
🔸ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻣﺎ، ﻓﻘﺮ اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻫﺮ ﻛﺎرى را ﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﻴﻢ، آدم آن ﻛﺎر را ﻛﻢ داﺷتیم.
📗کتاب "سه گونه اسلام"
#فقر_انسان
#آسیب_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
📚 #معرفی_کتاب ✋ #جای_خالی_عباس 🔘مروری بر رفتارهای #تشکیلاتی حضرت عباس "علیه السلام " #معرفی_کتاب
👆👆👆👆👆
الگوی تشکیلاتی
🔆 روضههای حضرت عباس محل #تربیت_سربازان_ولایتمدار امام زمان است و این رازِ آن علقهای است که امام عصر به شخصیت #کادرساز آخرالزمانیِ عمویش و مجالس و روضههایِ #تشکیلاتی او دارد.
▫️ جای خالی عباس پر شدنی نیست،اما باید کاری کرد.
در المزار الکبیر می خوانیم :
♦️ سلام بر فرزند برومند علی، ابوالفضل العباس که غمخوار و غمگسار و جاننثار برادر بود و دیروزش را به پای فردایش قربانی کرد. فدایی و نگهبان و پاسدار امام بود، آب (آبرو) به کربلا بخشید و دستان بریدهاش (پیوندگاه کربلا و تاریخ شد.)
🔺در این سلام، عباسبنعلی گفته نشده، عباسبنامیرالمومنین، طلیعه سلام است و این نسبت، خود گویای چه دقائق و لطایفی است که تنها اهل #بصیرت و #معرفت میفهمند.
🔺در سلام موعود، عباس «مُواسی» است و #مواسی، کسی است که اندوه خویش را در اندوه دیگران گم میکند و محور «خود» را به پاسداشت ناز و نیاز دیگران میگسلد و در این میانه «خویشتن» نمیخواهد و نمیبیند و عباس در «حسین» گم شده است و همه، او میبیند و او میخواهد، حتی در موجخیز علقمه، تصویر حسین فراچشم اوست که میگوید: هذا حسین شارب المنون.
🔷در حلقه #مدیریت عاشورا، در جنگ روانی دشمن، در شیهه و قهقهه و تمسخر و شماتت و دشنام و غبارخیزی اسبهای مهاجم، خیمهها به برکت «مواسی» خویش –عباس- آرام میشوند و در میدانی که از غبار «تار» شده است، چشمان حسین، عباس میجوید و صدا میزند: بنفسی انت یا اخی و پاسخ مییابد: لبیک سیدی، لبیک مولای و به تعبیر مکاشفهای شاعر در «کدر العجاج» عاشورا ماهتاب کربلا، تاریکی میشکند و ظلمت میزداید. (والشمس فی کدر العجاج لثامها)
🔷ابوالفضل «مدیر مستمر تاریخ» است، #مدیر ابدی انسان، چراکه «زمان» خود را به فردا بخشید و پروای دیروز و امروز نداشت. شگفتا عباس که به پاس این #مدیریت هرچه فرداتر میشود از او بیشتر میگویند و در فردای ناگزیر قیامت چنان بشکوه میآید که غبطه، سهم همه چشمها و لبها میشود!
💭 (بخشی از مقدمه استاد دکتر محمدرضا سنگری)
🔘برآمدی از:: #جای_خالی_عباس 🌱
#الگوی_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🌀 نقش اربعین در انسجام تشکیلات شیعه
📝 تبیین چرایی و لزوم زیارت اربعین از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در دهه ۵۰
🔹 یکی از علائم ایمان، زیارت اربعین است. بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است؟ اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همینی است که من گمان کردم. واقعش هم این است که احتمال می دهم که معنایش یکی از [شقوق] و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان شده. اما اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤيد فراوانی دارد «زيارة الأربعين».
🔹 شیعه یک جمع متفرق بود. جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکرد؛ در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند؛ اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزای متشتت در جریان بود، مثل دانههای تسبیح، یک رشته و یک نخ، همهی اینها را به هم وصل میکرد. آن رشته چه بود؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالیِ تشیع، یعنی امام. همهی این رشتهها به آنجا متصل میشد، قلبی بود که به همهی اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب، تشیع یک سازمان و یک #تشکیلات بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند؛ اما بودند کسانی که از حال همه باخبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب، فریاد زدنشان از روی دستور، سکوتشان برطبق نقشه، همه چیزشان با حساب.
🔹 فقط کار اینها یک ایراد داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند، اما یک کنگرهی جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (علیهم السلام). این کنگره جهانی را معین کردند، وقتش را هم معيّن کردند، گفتند در این موعد معین، هرکس می تواند در آن کنگره شرکت کند؛ آن موعد روز #اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا؛ چون روح شیعه، روح کربلایی است، روح عاشورایی است. یاد دادند به شیعیان که اینجا محل اجتماع شماست، اینجا محل میعاد بزرگی است که با جمعشدن در این میعاد، هدف جامعهی شیعی و هدف بزرگ اسلامیِ جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید.
🔹 اربعین یعنی میعاد شیعیان در کنگره بینالمللی، جهانی، در یک سرزمینی که خودش خاطره انگیز است، سرزمین خاطرهها، خاطرههای باشکوه ، خاطرههای عظیم، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا. پیروان تشیع اینجا جمع بشوند و دست برادری و پیمان وفاداری هرچه بیشتر بدهند .
📚 کتاب انسان ۲۵۰ ساله، حلقه سوم، صص ۵۸۳ - ۵۸۴
#اربعین #مربی #مربی_محور
#تشکیلاتی #تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔷🔹برنامھ ریزی فرهنگی برای جوانان
رفع نیازهای جـوانـان
شروع کار فرهنگی باید بر اساس رفع نیازهای جوان باشد. بر این اساس باید ابتدا فهرستی از این نیازها تهیه کنیم:
نیازهای عقیدتی
نیازهای تفریحی
نیازهای شغلی
نیازهای خانوادگی و
نیازهای جسمی
حال برای برنامه ریزی باید ببینیم کدام یک از آن نیازها براساس اولویت، برطرف شدنی است و این کار را انجام دهیم، سپس برای سال بعد، چند فعالیت را اضافه کنیم و در سه سال آینده آن را به دوازده کار برسانیم.
همینطور که پیش میرویم، نیازهای جوان را آرام آرام برطرف کنیم. اگر برای تأمین تمامی نیازهای جوانان مجموعه، هزینهی کافی داشته باشیم، میتوانیم همهی آنها را برآورده کنیم.
برای تأمین نیاز جوان، ضمن تعریف قالب و فضای مناسب، لازم است نیروها از نظر استعداد شناسایی شوند یعنی بدانیم هر کس، دارای چه ویژگیها و استعدادهایی است و چگونه و در کجا میتواند بیشتر و بهتر ایفای نقش کند ؛ حتی اگر جوانی وارد مجموعه شد و به انجام دادن هیچ کاری از برنامه های مجموعه رغبت نداشت، باید بتواند در گوشه ای به بازی ورزشی خود بپردازد.
با این طرح، قالبها را به صورت بسته تعریف نکرده ایم و در مجموعه برای هرکس متناسب با توانایی و استعدادش فعالیت و کاری تعریف کرده ایم.
برای نمونه، فردی که توانایی علمی دارد، ولی از نظر عقیدتی ضعیف است، در مجموعهی فرهنگی وارد میشود، دراینحال او برای بارورکردن رشد علمی
افراد آن مجموعه گام برمیدارد و دیگران هم درجهت تقویت عقیدی او حرکت میکنند.
این روند، فرایندی دو سویه است که موجب رشد و پیشرفت هر دو طرف میشود.
#اصول_کار_فرهنگی
#جوان #جوانان
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
گروه هدف در کار فرهنگی برای جوانان
🔷🔹شناخت اقشار مختلف جامعه
گروه هدف ما در کار فرهنگی، جوانان هستند. برای شناخت آنها باید اقشار جامعه را شناخت.
اقشار مختلف جامعه عبارتاند از:
۱. قشر سفید:
افراد بی عیبی که در جامعه به دور
از هرگونه نقص هستند؛
۲. قشر سیاه:
مجرمان جامعه و افراطیها.
این قشر حدود ۲درصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهد.
نمیتوانیم با روشهای فرهنگی اقشار سیاه را هدایت کنیم، بلکه روش برخورد با آنها روشی انتظامی و قضائی است؛
۳. قشر خاکستری:
قشری که مخاطبان ما در کار فرهنگی، هستند.
جالب است بدانید بسیاری از متولیان فرهنگ
آنقدر وقت خود را برای قشر سیاه میگذارند که
عموم افراد مجموعه را از یاد میبرند. درحالی که باید بیشتر وقت خود را در مجموعه صرف ۹۸درصد دیگر کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم. صحبت ما درباره ی عموم جامعه است؛ یعنی افرادی که گاهی اوقات نمازشان را نمیخوانند، چون نسبت به آن جهل دارند؛ بدحجاب هستند، چون نمیدانند و...
بحث ما درباره ی افرادی است که شبهای قدر و دهه ی محرم به مجموعه می آیند.
اینها اقشار خاکستری جامعه هستند.
پس گروه متوسط جامعه گروه هدف ماست.
#اصول_کار_فرهنگی
#جوانان #جوان
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵کلیپ صوتی «الفبای ایمان»
اصول تربیت و کار فرهنگی از دیدگاه امام خامنهای
ـــــــــــــــــــــــــــ
#اصول_کار_فرهنگی
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅دغدغه ای با الهام از یک حدیث شریف
امام صادق علیهالصلوة و السلام میفرمایند:
«اِذا لَم تَجتَمِعِ القَرابَةُ علی ثلاثةِ اشیاءٍ تَعرَّضوا لِدُخولِ الوَهمِ علیهم و شماتةِ الاعداءِ بهم؛و هیَ ترکُ الحَسَدِ فیما بینهَم لئلّا یَتَحَزَّبوا فَیَتَشَتّتَ أمرُهُم؛وَ التَّواصُلُ لِیَکونَ ذلک حادیاً لَهم علی الأُلفة؛و التَّعاوُنُ لِتَشمِلَهُمُ العزّة -
تحف العقول/ صفحه322
یعنی در میان یک جمع، اگر سه خصوصیت نباشد، دچار وهم و سستی و شماتت و ملامت دشمنان خواهند شد. آن سه خصوصیت که در هر جمعی باید باشد اینها است :
🔹اول اینکه به یکدیگر حسد نورزند زیرا حسد آنها را دسته دسته میکند و کار آنها پراکنده میشود.
🔹دوم اینکه با یکدیگر ارتباط و رفت و آمد داشته باشند زیرا این کار آنها را به هم نزدیکتر میکند و میان آنان الفت برقرار میکند.
🔹سوم اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشند زیرا این موجب میشود که عزت همه آنها را در بر بگیرد.
اگر به حافظه تاریخی خودمان رجوع کنیم میبینیم که منشأ بسیاری از کدورتها و تلخ کامیها و احیانا اختلافها و افتراقها در جمعهای مختلف، فقدان یکی از همین موارد ذکر شده در حدیث فوق است.
البته بنده در این نوشتار به هر جمعی کار ندارم و بیشتر میخواهم درباره جمعهای ایمانی و الهی و یا به عبارتی جمع بچه حزب اللهیها صحبت کنم از حلقه های صالحین گرفته تا کانون و مجمع و هیئت و ... و با الهام از این حدیث شریف دغدغهای را مطرح نمایم.
حسادت اگرچه عامل مهم پراکندگی و تکه تکه شدن بسیاری از اجتماعات است ولی بیایید خوشبینانه آرزو کنیم که انشاالله در میان اهل ایمان و اجتماع بچه حزب اللهیها خبری از این سمّ مهلک و زهر قاتل نیست! و اما ادامه ماجرا...
به نظر میرسد که یکی از ضعفهای عمده در جمعهای ما، ضعف در ارتباط و همکاری است.
ارتباط و همکاری را دو جور میشود فهمید. یکی ارتباط و همکاری میان اعضای داخلی یک مجموعه که فعلا موضوع بحث نیست و دیگری ارتباط و همکاری میان چند مجموعه مختلف که به اصول مشترکی معتقد و پایبندند؛ و سخن در باب همین ارتباط و همکاری نوع دوم است.
اما اجازه دهید باز هم کوتاه بیاییم و فعلا راجع به همکاری حرفی نزنیم و انتظار و توقعی را مطرح نکنیم. بنابراین ما میمانیم و یک توصیه راهبردی از امام صادق علیه السلام به نام ارتباط، رفت و آمد و یا همان تواصل!
دردمندانه باید بگویم که ما به عنوان مجموعههایی با اصول مشترک، رفت و آمد و ارتباطمان با هم خیلی کم و حتی نزدیک به صفر است. شاید به همین دلیل است که از الفت و محبتی که باید مثل هوا در میانمان جریان داشته باشد خبری نیست. هر کسی در لاک خودش فرو رفته و صرفا جلسه خودش را چسبیده است. نمیدانم چه اشکالی دارد اگر بر و بچههای جلسه الف، هر از گاه در جلسه ب هم شرکت کنند. گیرم حالا در برخی جزئیات اختلاف سلیقه هم داشته باشند.
حدیث را دوباره بخوانیم. تواصل یعنی رفت و آمد؛ همین! قرار نیست بیش از این اتفاقی بیفتد.
به نظر شما این کار، خیلی سخت است؟!
#اصول_کار_تشکیلاتی
#کار_جمعی
#مربی #مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5922341055973294181.pdf
678K
چگونه یک گروه اجتماعی قدرتمند داشته باشیم؟
#گروه_اجتماعی
#تشکیلات
#مربی #مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
علامه مصباح یزدی:
برای هر تشکیلات دینی سه شعار واجب است:
🔹اخلاص در برابر خدا
🔹صداقت در برابر مردم
🔹اطاعت در برابر رهبری
۹۵/۱۱/۳۰
#تشکیلات
#مربی #مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نمونه آتش به اختیار در زمینه عفاف و حجاب
🔸کار فرهنگی خودجوش و تمیز در مشهد مقدس
#حجاب #فرهنگی
#آتش_به_اختیار
#ایده #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کلیدهای تربیتی
🔸 روزگار ما به گونه ای است که حکم می کند دین را برای جوان جویای حقیقت، بیشتر با برهانهای عقلی معرفی کنیم و عطش درک مذهب را با استدلال سیراب کنیم تا با مطالب تعبدی.
🔹 بنابراین مربی خوب مربی است که بیشتر بتواند شکل منطقی و استدلالی مطالب را بپروراند، عرضه کند و اقناع نماید.
✴️ البته برای مخاطب جوان نه کودک و نوجوان...
#مربی #تربیت
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اثر تربیت اسلامی
😊 خوش به حال پدر، مادر و مربی صاحب این نامه که این چنین مومنی تربیت کرده اند...
😔 و بد به حال مدیران و مسئولانی که به اندازه این بچه ی مدرسه ای معرفت و پاک دستی ندارند.
⭕️ بر حق الناس با حکایات واقعی و در بزنگاه ها تاکید کنیم.
📄 یک راهش تکثیر این نامه و زدن آن بر روی تابلو و یا گفتگو راجع به آن با متربی هاست.
#مربی #تربیت
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایجـــــــاد مقبولیّت مربی
اگر مربی، مقبولِ مخاطب نباشد، نمی تواند پیام مناسب را به او انتقـال دهد؛ چون در پیام گیری، مورد اعتمــاد واقع نمی شود.
ممکن است کسی محبوب باشد؛ امـا مقبول نباشد.
از این رو، مربی باید تلاش کند مقبولیتِ مناسب را بدست آورد.
عواملی که او را در این امــر یاری می کنند:
۱- اشراف به آیات، روایات، ادعیه، علوم روز و... با مطالعه زیاد
۲- هماهنگی گفتار و کردار
۳- آسان سازی مطالب و مفاهیم دینی
۴- توجه به کرامت ذاتی مخاطب
۵- استفاده از مطالب نو و تازه در بیان معارف
۶- استفاده از تنوع مواد برای رفع خستگی مخاطبان
۷- استفاده از ابزارهای متعدد در ارائه مفاهیم
۸- رفتار و عمل، در سطح انتظارات مخاطب
۹- معرفی اجمــالی
۱۰- خصوصیات شخصی مثبت
۱۱- همجواری (مکانی)
۱۲- شبیه سازی (انسان به کسی که شباهت بیشتری با او داشته باشد تمایل پیدا می کند.)
۱۳- پذیرفتن او آنچنان که هست نه آنچنان که می خواهید.
۱۴- توجه به تقدّم و تأخّر پیام ها
۱۵- برداشتن آسیب ها و موانع ارتباط
۱۶- توجه و احترام به ارزش های افراد
۱۷- رفتار صادقانه بدون تکلّف (گاهی انسان چیزی را که به آن اعتقاد ندارد، می خواهد در دل دیگران وارد کند.)
۱۸- محوریت آیات و روایات در انتقال پیام
#مهارتهای_مربی
#مربی #تربیتی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سیره تربیتی پیامبر(ص).pdf
95.6K
روشهای آموزش و تربیت دینی در سیره پیامبر اکرم(ص)
🔹آموزش به شیوه غیر مستقیم
🔸آموزش به شیوه تکرار
🔹آموزش به شیوه عکس العمل مناسب
🔸آموزش به شیوه پرسش و پاسخ
🔹آموزش به شیوه تمثیل
🔸آموزش به شیوه رفتاری
🔹آموزش به شیوه خطابه
🔸استفاده از وسایل کمک آموزشی
🔹استفاده از روشهای عینی و تجربی
🔺فایل PDF
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf