پرورش راستگویی در گروه
دروغگویی یکی از صفات بسیار زشت و یکی از گناهان بزرگ است. تمام اقوام و ملل جهان، از دروغگویی مذمت میکنند و صاحبش را پست و فرومایه میشمارند. شخص دروغگو نزد مردم اعتبار و آبرو ندارد. آدم شریف وبزرگوار دروغ نمیگوید. اسلام نیز از این صفت زشت مذمت نموده آن را گناهی بزرگ و حرام شمرده است.
حضرت علی علیه السلام فرمود : هیچ کار زشتی بدتر از دروغ نیست .
همه پیامبران الهی و پیشوایان دینی، مردم را به راستگویی دعوت نمودهاند. راستی یک امر طبیعی و فطری است و از نهاد انسان مایه میگیرد.
پرورش راستگویی را نمیتوان نادیده گرفت یا آن را به زمان دیگری حواله داد.
افرادی که در گروه به تربیت اعضاء علاقمند هستند و احساس مسولیت میکنند باید به مطالب زیر توجه نمایند:
۱- یکی از عوامل مهم پرورش انسان محیط خانواده است. در محیط خانواده است که فرد شکل میگیرد و از اخلاق پدر و مادر و سایر معاشرین تقلید مینماید.
راسل می نویسد: اگر بخواهید بچه ها دروغ گفتن را نیاموزند چاره ای نیست جز اینکه بزرگترها با نهایت دقت در برابر بچهها راستی را پیشه کنند.
۲- فرد طبعا دروغگو نیست بلکه فطرت اولیهاش اقتضا دارد که راستگو باشد. دروغ گفتن او علت دارد اگر علل و عوامل شناخته و از آنها جلو گیری شود، طبعا راستگو خواهد شد. از این عوامل: ترس از مجازات و سرزنش و ...
۳- اگر میدانید فردی از گروه کار خلافی را مرتکب شده و باید او را راهنمایی کنید مانند یک پلیس خشن و گستاخ او را بازجوئی و سؤال پیچ نکنید تا به جرم خویش اعتراف کند. ممکن است برای حفظ آبروی خویش حقیقت را کتمان نماید و دروغهایی بر زبان جاری سازد.
۴- هیچگاه اعضا را به چیزی تهدید نکنید که قصد انجام آن را ندارید، این هم به اعتبار شما لطمه میزند وهم باب دروغگویی را باز میکند . حالا چرا این را مجزا مطرح کردیم در حالی که مشخص است دروغگویی ما باب دروغگویی دیگران را هم باز میکند؟
دلیلش این است که تهدید دروغین یکی از روشهای غلط متداول است و در مجموعههای مختلف بکارگیری آن دیده شده است و این احتیاج به توجه ویژه دارد.
و البته فراموش نشود که این قضیه اغلب به ضعف در مدیریت باز میگردد. یعنی اگر مدیر برنامه و روش کنترل صحیح را بداند هیچگاه برای کنترل به این روشها متوسل نمیشود.
۵- سختگیری بیش از اندازه و توقعاتی بیش از مقدار توانایی و استعداد ممکن است فرد را به دروغگویی وادار کند.
۶- واقع بین نبودن در مقابل اشتباهات اعضاء و تغافل بعضا زمینه کذب در کلام و رفتار را پدید میآورد.
۷- اگر اتفاقا از عضوی دروغی صادر شد سعی کنید انگیزه دروغ او را پیدا کنید و درصدد علاج برآیید، اما اصرار نکنید که با استنطاق و بازجوئی دروغ گفتنش را به اثبات برسانید و او را شرمنده و رسوا سازید. از اثبات دروغ گفتنش نه تنها نتیجهای نمیگیرید بلکه او را بی باکتر و پرروتر خواهید ساخت و این برخلاف اصول تربیتی اجتماعی است.
#مهارتهای_سرگروه
#پرورش_راستگویی
مربےمحور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
محتوا در تربیت
محتوای تربیت فقط به معنای متن نیست.
#روش و #قالب هم جزء #محتوا است؛ اگر مربی در یک گروه تربیتی متن محور نبود و به تناسب مخاطبین و شرایط جلسات را پیش برد به معنای بی محتوایی نیست روش و قالب کار تربیتی متفاوت است.
آموزش هم لازم است ولی کافی نیست...
#اصول_کار_تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374473.pdf
464.6K
🔷جزوه کادریابی و کادر سازی
🔹اصول کادرسازی
🔹مراحل کادر سازی
🔹الزامات
🔹کادریابی
#کادرسازی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگی و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
محبت افراطی ، وابستگی بدون دلیل
یک مشکلی که در اصل تربیت به آن برخوردیم ، مشکل افراطی گری است.
حتما دیده اید در مجموعه ها مربیانی پیدا میشوند که وظیفهی خطیر خود را فراموش میکنند و تابع متربی میشوند.
وقتی به آن ها تذکر بدهی در جوابت میگویند روش محبت اثر گذاری بیشتری دارد.
تاثیر میگذارد اما به چه قیمتی؟
به قیمت از دست رفتن نام مربی و ذبح شدن کار تربیتی...
نمیگوییم محبت بد است یا محبت نکنید ، اما میگوییم هر چیزی به اندازه اش مفید و سودمند و قابل اثر گذاری است.
زمانی که شما از جاده ی تعادل حرکت کنید به مسیر خواهید رسید ، اگر افراط یا تفریط کنید یا به جاده ی خاکی میزنید یا از دره به پایین پرت میشوید.
مربی نباید خود را در مقام تهمت و شبهه قرار دهد ، همانطور که امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند:
از مواضع تهمت دوری کنید.
مربی باید مراقب حریم ها باشد ، باید مراقب حیا باشد.
👈مربی باید نقش مربیگری ایفا کند نه یک رفیق...
#مربی شکل تکامل یافته و بهبود یافته ی یک رفیق است.
مربی نباید شکننده ی حیا باشد، مربی نباید تند رو باشد، مربی باید از #صبر و #نماز اول وقت کمک بگیرد.
محبت هم چیز خوبی است، دقیقا مثل دافعه و جاذبه.
محبت باید هم در دافعه باشد هم در جاذبه
متربی در مدتی کوتاه شیفته ی شما خواهد شد ، چرا که شما خوب به حرف هایش گوش داده اید و برای کمک به او تلاش کرده اید.
همان چیزی که گاهی اوقات از آن غافل میشویم، غفلت ازین که ما قرار است مسکن باشیم ، قرار است خوب گوش کنیم و کمتر حرف بزنیم.
متاسفانه بعضی از مربیان بر عکس عمل میکنند، متربی را وادار به شنیدن حرف های طولانی میکنند.
مربی از خودش تعریف میکند و این میشود یک آسیب بزرگ؛ چرا که در متربی هم تعریف از خود باب میشود و خودبینی باعث تکبر و غرور خواهد شد.
ما در مراکز باید خوب گوش کنیم ، شاید همین گوش کردن از صد کار تربیتی با ارزش تر و موثر تر جلوه کند.
#محبت
#تربیت
#یادداشت
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پیوستهای کانال مربی محور در #ایتا:
با توجه به عدم امکان جستجو در ایتا و به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبین محترم، پیوست های کانال با موضوعات #سرود و #جزوات راه اندازی شد.
پیوست اول کانال:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
پیوست دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش نهم(از۱۳)
➕قابلیت اجرا
هر طرح فرهنگی دارای چند ویژگی است؛ مرحله ی مقدماتی، مرحله ی اجرایی و مرحله ی نتیجه.
هر فعالیتی در مرحله ی اول، نیازمند
مقدمه است، مقدمه ای که بتواند زمینه ساز مراحل و برنامه های دیگر باشد، باید توجه داشت هر کدام از برنامه ها و راه کارها باید با ویژگیهای خاص خود انجام شود تا در مراحل انجام آن با مشکلی مواجه نشویم.
برنامه ریزی باید معطوف به اجرا باشد؛ بنابراین هر برنامه باید شامل فعالیتها و طرحهای اجرایی در تشکلهای فرهنگی باشد. به عبارت دیگر، چون بعد از برنامه ریزی، نوبت به اجرای طرح میرسد، باید به طراحی فعالیــتهایی مانند مســـابقه، اردوهای زیارتی و سیاحتی، کلاسهای آموزشی، کنــفرانسهای علمی، همایش ها، سخنرانی ها و جلسه های پرسش و پاسخ، ایجاد فضاهای علمی، ارسال محــصولات فرهنگی، برگزاری جلسه های معنوی، برگزاری نمایـــشگاه و ... در برنامه ریزی عملیاتی و کوتاه مدت توجه کنیم.
در ادامه این بحث به بررسی اقشار مختلف جامعه در کارهای فرهنگی خواهیم پرداخت.
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
بخش هشتم:
eitaa.com/morabi_masjed/1128
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افراط و تفریط در فعالیت فرهنگی
حجت الاســلام زائری
#کار_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت فرهنگی
@morabi_masjed
کار فرهنگی خودجوش
یکی از آسیب های جدی که فرهنگ ما را تهدید می کند بی تفاوتی و کنارکشیدن مردم از #کارفرهنگی و واگذاری آن به حاکمیت و دستگاه های رسمی است به دلیل خیال راحتی و اینکه حکومت و دولت مسول و پیگیر مسایل فرهنگی است.
🔸از اینرو چیزی که به شدت به آن احتیاج داریم و در توصیه های رهبری دیده می شود ورود مجموعه های مردمی و حمایت از آنان است...
🔸"اینکه گفتیم جوان های مومن و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دستگاه های فرهنگی کشور در این جهت حرکت کند این بخش فرهنگی عدم تبعیت و جهاد کبیر است"۹۵/۳/۳
🔸یا چند مدت قبل رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دهم گفتند علاوه بر اینکه در بحث "فرهنگ" احساس #ولنگاری میکنم، این موضوع در دراز مدت از اقتصاد هم مهم تر است؛
همین مساله نشان میدهد همچنان به برخی دستگاه های عریض و طویل حکومتی از دولت گرفته تا مجلس و ... نباید کوچکترین امیدی داشت و اگر قرار است هر تحولی هم انجام شود؛ راه آن فقط و فقط فعال شدن "ظرفیت های مردمی و خودجوش" است و راه این مساله نیز دغدغه های فراتر از انتخابات، #مقطعی و #موسمی است؛ نه آنکه این ظرفیت بزرگ نیز از انتخابات تا انتخابات بعدی بی خاصیت و معطل رها شود.
#کار_فرهنگی
#آسیب_فرهنگی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ.و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
📸 طرح | «دو نیاز مهم برای مقابله با تهاجم فرهنگی،کار و ابتکار است»
#امام_خامنه_ای
#فرمانده
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
اهداف در یک تشکل تربیتی
آگاهی به مراتب اهداف و توجه به آنها در هنگام برنامهریزی یکی از نیازهای اساسی برنامهنویسی است چرا که بسیار پیش میآید در هنگام برنامهریزی به مرتبهای از اهداف بسنده میکنیم که هیچ اثری در برنامهریزی ندارد. اهداف را در یک تقسیم بندی کلی به چهار سطح تقسیم کردهاند:
۱ ـ هدف غایی
هدف غایی در نظام تربیت اسلامی برگرفته از شناخت انسان (به عنوان موضوع تربیت) در دیدگاه اسلام است و باید در جای خود از آن بحث کرد.
۲ ـ اهداف کلی
اهدافي است برگرفته از تحلیل هدف غایی و نیازها. این اهداف، فراتر از شرايط زماني و مكاني تعيين ميشود چراکه توجه به شرایط، در طراحی اهداف تفصیلی نقش میآفریند، نه در تعیین اهداف کلی. اهداف كلي، تنها چارچوب تعيين اهداف تفصيلي و اهداف جزئي را مشخص ميكند.
۳ ـ اهداف تفصیلی
اين اهداف، حد قابل انتظار از اهداف کلی را در چارچوب الگوي هدفگذاري برای متربیان، تعیین میکنند. به بیان دیگر، آن بخش از اهداف کلی که در شرایط کنونی و با توجه به امکانات موجود قابل دسترسی هستند، اهداف تفصیلی نام دارند.
۴ ـ اهداف عملیاتی و ویژگیهای آن
هیچ یک از سه گروه اهداف بالا به صورت مستقیم نمیتوانند در برنامهریزی نقشی داشته باشند، بلکه اهداف کلی نیز باید تبدیل شده و یک مرحله دیگر نازل شوند. در حقیقت بر اساس آن مرتبه بعدی اهداف است که میتوان برنامهریزی کرد و در مرحله بعد با توجه به آن، برنامه را نقد کرده و عملکرد را مورد ارزیابی قرار داد. این مرتبه بعدی اهداف عملیاتی نام دارد.
برای نمونه اگر ثابت شود که هدف غایی ما در نظام تربیتی اسلام «عبودیت» است و براساس منطق دستیابی به اهداف کلی، مراتب «اسلام»، «ایمان»، «توحید»، «صلاح»، و «مجاهده» به عنوان اهداف کلی تربیت تعیین شوند، آنگاه با بررسی امکانات خودمان و ظرفیتهای مخاطبان به این نتیجه میرسیم که از آن سطحی که در اهداف کلی تعیین شده، فلان مقدار مشخص با امکانات موجود ما و ظرفیت مخاطبمان هماهنگ است و فعلاً میتوانیم به دستیابی به این اندازه مطمئن باشیم. این سطح از هدف، اهداف تفصیلی ما خواهد بود ولی این هدف هم هنوز کلی است.
مثلاً ما در مرحله اهداف تفصیلی به این نتیجه میرسیم که تا فلان زمان معین میتوانیم صفت «ایمان» و «تقوی» را تا حدی در مخاطب ایجاد کنیم. ولی دو عنوان «تقوی» و «ایمان» به کار برنامهریزی نمیآیند.
اکنون نوبت آن است که مشخص کنیم برای اینکه بخواهیم صفت ایمان و تقوی در مخاطب ایجاد شود دقیقاً چهکار باید کنیم و اینجا است که ما این اهداف را عملیاتی میکنیم و میگوئیم انسان مؤمن انسانی است که اولاً فلان حد معین از شناخت را داشته باشد، ثانیاً شناختهایش به گونهای باشد که به احساس تبدیل شود، ثالثاً احساسش به گونهای باشد که به عمل منتهی شود. به بیان دیگر این حد از معرفت که میزانش برای ما معلوم است، هدفی است که میتوان براساس آن برنامهریزی تربیتی کرد، و این همان هدف عملیاتی است که سه ویژگی اساسی دارد:
ـ قابلیت دستیابی داشته باشد.
ـ قابلیت برنامهریزی بر اساس آن میسر باشد.
ـ قابلیت ارزیابی عملکرد براساس آن ممکن باشد.
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
روحیه تشکیلاتی
ما اکثرا در فعالیتی مثل مجموعه های تربیتی، مدرسه، موسسه و یا یک هیئت و گروه مذهبی به کار جمعی مشغولیم؛ اما قواعد و رفتارهای متناسب آن را شاید نمی شناسیم!!
در نتیجه نیروهایمان صرف
🔸خنثی کردن یکدیگر،
🔸غیبت و
🔸آزار هم و...
صرف می شود و در نهایت حرکت رو به جلویمان بسیار کند است.
🍁اگر پذیرفته ایم در جمعی کار کنیم؛ نباید قوانین و ارزشهای مجموعه را نادیده بگیریم و کاری که خودمان دوست می داریم و درست می دانیم را انجام دهیم.
این تک روی در کار جمعی یعنی نابودی کار جمعی.
شرط اول کار جمعی پذیرش مافوق و مجموعه است.
اگر از این روحیات نداریم کار جمعی نکنیم چرا که می رنجیم و می رنجانیم.
☄در عوض رمز تشکلهای مخالف
همین تبعیت سازمانی و همراهی حداکثری است.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_230429698419589913.pdf
1.86M
#تشکیلات_اسلامی
نکات برگزیده جلسه آموزشی استاد عرب اسدی با موضوع تشکیلات اسلامی با رویکرد جبهه سازی در فضای مجازی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
🔰تجربه نگاشت
به آنها گفتم #حیا مهم است ، حیا مرز بین ارتباط است و اگر نباشه، روابطمون از چهارچوب خارج میشود .
به صورت بچه ها دقت کردم ، دیدم وقتی شروع کردم از حیا بگویم با دقت بیشتری به حرف هایم گوش میکنند ، موقعیتش نبود ، تازه از سالن برگشته بودند و خسته بودند. اما خب تا تنور داغ بود باید حرفم را می زدم .
نگاهی کردم به همه ی آنها و گفتم :
حیا خط قرمز گروه است و با صدایی بلند سرشان فریاد زدم اگر کسی از این خط عبور کند ، خونش پای خودش!
با گفتن این جمله ، همه میخ کوب شدند ، پیش خودشان میگفتند حیا مگر چیست که اقا اینقدر روی آن تاکید دارد؟!
بعد برایشان با لحنی محبت آمیز و آرام توضیح دادم.
برایشان از بی حیایی گفتم . از مصادیق بی حیایی گفتم ، جالب بود آنها نمی دانستند ممکن است دیدن یک تصویر نیمه برهنه هم آنها را بی حیا کند .
وقتی برایشان از حیا و بی حیایی گفتم ، از روز بعد تاثیرات عجیبی در آن ها دیدم .
داخل سالن ورزشی مقابل هم لباس عوض نمیکردند ، هر کسی در گوشه ای لباس خود را عوض میکرد .
در مواقع حرف زدنشان دیگر از کلمات رکیک استفاده نکردند و حتی بعضی ها دیگر به نامحرم نگاه نمیکردند ...
ان روز فهمیدم ، اگر برای متربی ها مسئله ای روشن شود ، به آن عمل میکنند و در عمل به آن پیشتاز خواهند ماند ...
✍مصطفی کریمی
#تجربیات_آقای_مربی
#تجربه
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
@morabi_masjed
📢 #ایده_های_تمیز!
🔴 به نظرمون رسید یکی از موانع کار فرهنگی خودجوش و تمیز، فقر #ایده و اسارت در دام کلیشه ها است!
🔸متاسفانه تا سخن از کار فرهنگی می شود، ذهن جوانان ما حداکثر بین چند موضوع جولان میکند: یادواره شهدا، هیات، اردوی راهیان نور، اردوی جهادی، حلقه صالحین، نمایشگاه های نمادین فاطمیه و خرابه شام و ...
این کلیپ رو که چند روز پیش فرستادیم خوبه دوباره ببینیم:
https://eitaa.com/morabi_masjed/1233
▪️شاید چاره کار تهیه فهرستی از #ایده_های_ناب و جدید فرهنگی تمیز و خودجوش باشد!
✅✅ پس از همه اعضای این کانال و خوانندگان این مطلب دعوت میکنم چنانچه ایده فرهنگی قابل توجهی دارند، یا از فعالیت فرهنگی نابی اطلاع دارند یا خود در چنین طرحهای فعال هستند جهت انتشار و معرفی به این کانال ارسال کنند.
🔺حوزه های فعالیت : فضای دانشجویی ، بسیج شهری ، موسسات فرهنگی ، حوزه علمیه ، مدارس و مهدکودک ها، فضای مجازی ، بهزیستی ، بخش بانوان(جداگانه) و...
ایده های ارسالی شامل ویژگیهای زیر (لااقل اکثر آنها) باشند:
۱. عدم اتکاء به بودجه دولتی و مردمی بودن
۲. تکرارپذیری و قابل الگوبرداری
۳. دایره وسیع مخاطبین
نحوه ارسال ایده ها:
۱. عنوان ایده
۲. شرح مختصر ایده
۳. مخاطبین ایده
۴. سابقه اجرایی ایده در صورت اجرای ایده
۵. در قالب یک پست
📞 ارتباط با آیدی زیر جهت ارسال ایده ها :
@mojahedfarhangi
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671298.pdf
582K
درسنامه ششم: بچه های باهوش
تبیین اصول دین
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671337.pdf
705K
درسنامه هفتم: مثبت و منفی
آثار و آفات زبان
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671348.pdf
504.3K
درسنامه هفتم: آفرینش
عوامل سقوط و صعود انسان
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed