لینک شروع انتشار محتوای ویژه عید غدیر:
https://eitaa.com/morabi_masjed/1888
متولیان فرهنگی بخوانند...!
خود سازی یا جامعه سازی!؟
همواره فعالین فرهنگی در پاسخ به تعارضِ اولویت بندی میان پرداختن به خود یا ساختن جامعه مشکل داشته اند!
عده ای می گویند که ابتدا باید خودمان را بسازیم تا بعد از آن بتوانیم جامعه را بسازیم! و به دیگران میگویند شما فعلاً بروید در اجتماع که ما خود را بسازیم و برسیم به شما!
این دسته معمولاً با دلایلی نیز خود را قانع می کنند؛ مثلاً می گویند: آقا! خود حضرت امام ره هم قبل از اینکه وارد اجتماع شود، چهـــــــــــل ســــال در غار خود سازی بودند.
و یا خود پیامبر سلام الله علیه که در غار بودند و ابتدا خود سازی کردند که توانستند جامعه را بسازند.
اما همان حضرت امامی را که این دسته از دوستان برای دفاع از خود و شاهد بر درسی عملکرد خود می آورند، دقیقاً عکس این صحبت ها در چند جا موضع گیری کرده اند!
مثلاً؛ در نامه های عرفانی خود به حاج احمد آقا اینطور مینویسند:
"مبادا خود را از #خدمت به جامعه کنار بکشی و گوشه گیر و کَل بر خلق الله باشی، که این از صفات جاهلان ... است یا درویشان دکان دار! سیره انبیاء عظام و ائمه اطهار علیهم السلام که سرآمد عارفان بالله و رستگان از هر قید و بندند ... و در اجرای عدالت در جهان رنج ها و بُرده و کوشش ها کرده اند، به ما درس می دهند، که اگر چشمِ بینا و گوشِ شنوا داشته باشیم راه گُشایمان خواهد بود،
«مَن أصبَحَ و لَم یَهتِمُ بِامُور المسلمین فَلَیس بمثلهم»؛
پسرم نه گوشه گیری صوفیانه دلیل پیوستن به حق است و نه ورود در جامعه و تشکیل حکومت، شاهد گسستن از حق میزان! میزان در اعمال، انگیزه های آنهاست. چه بسا عابد و زاهدی که گرفتار دام ابلیس اند و آن دام گستر[شیطان] با آنچه مناسب اوست چون[مثل] خودبینی و خودخواهی و غرور و حُجب و خود بزرگ بینی و تحقیر خلق الله و شرک خفی و امثال آنها او را از حق دور و به شرک می کشاند. و چه بسا متصدی امور حکومت که با انگیزه الهی به معدن قرب حق نائل می شود. ... پس میزان عرفان و حرمان انگیزه است. ... پسرم از زیر بار #مسئولیت انسانی که خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است، شانه خالی مکن ...
پ.ن ۱: این حرف ها و صحبت های مرحوم حضرت امام(ره) شامل حال برخی از طلبه ها هم می شود! که وقتی ازشان می پرسی چرا #تبلیغ نمی روید!؟ چرا در حلقه های #صالیحن مشغول فعالیت نمی شوید!؟ چرا توی #مدارس فعالیت نمی کنید!؟ چرا در #مسجد و #کانون و #پایگاه مشغول فعالیت و کمک به کارهای فرهنگی نمی شوید!؟
در پاسخ همه ی این سؤال ها می گویند؛ ما اول باید خود را بسازیم...
پ.ن ۲: اگر قرار باشد همه بروند توی غار، که کسی دیگر نمی ماند! پس ضمن تهذیب نفس و خودسازی، باید در جامعه نیز حضور داشته و جامعه را نیز بسازیم.
#یادداشت
#خودسازی
#جامعه_سازی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عملیات_محوری دلیل موفقیت مجموعه های #فرهنگی
فعالان فرهنگی این موشن گرافی حتما ببینید!
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
معرفی کتاب: "سنگر اجتماعی" #معرفی_کتاب #سنگر_اجتماعی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دین
معرفی کتاب
سنگر اجتماعی، كتابي است كه به شكل كاربردي و دقيق #فعالان_فرهنگی را براي فعاليت فرهنگي راهنمايي میكند، كتابي كه ذهن آنان را براي اشتغال و مديريت در اين عرصه آماده میسازد و به جاي مطالب تئوريك و نظري به صورت عيني و عملي برايشان مفيد است.
این کتاب به همت مجموعه فرهنگي ديني عاشوراييان اصفهان و انتشارات إحيا كتابي با عنوان "سنگر اجتماعي" منتشر شده است.
مخاطب اين كتاب دانش آموزان، طلاب و دانشجوياني هستند كه مي خواهند در #مسجد يا #كانون_فرهنگي محل خود فعاليت فرهنگي، مذهبي داشته باشند يا در يكي از فعاليتهاي اجتماعي، فرهنگى دانشگاه خود مشاركت كنند. موضوعات بسيار كاربردي و متنوعي در اين كتاب مورد بحث قرار گرفته از قبيل:
خلاقيت در كار فرهنگي، مخاطب شناسي، اقتصاد و درآمد، سهم فعاليتهاي دولتي و سياسي و ...
اگر میخواهید به نمايشگاه كتاب تهران سری بزنید این کتاب را در غرفه احیا پیدا میکنید.
#معرفی_کتاب
#سنگر_اجتماعی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۵روز قبل شهادت
✨همه شیرینی و لذت کار فرهنگی، به اذیتشه!
وقتی زجر کشیدی؛ حرص خوردی؛ فحش شنیدی، زدن توی سرت؛ تازه بهت حال میده و میچسبه!
#شهدای_فرهنگ_و_تربیت
#راه_شهادت
مربےمحور
@morabi_masjed
توهم کار فرهنگی
ما کار فرهنگی میکنیم یا توهم کار فرهنگی داریم؟
👈یادداشت اول
https://www.instagram.com/p/BmMVj7glZ4-/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ay5kzqij8hf1
👈یادداشت دوم
https://www.instagram.com/p/BmaWWWol1Uv/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1uvi0oo5knycm
مشتاق دریافت نظرات شما هستیم.
نکته تشکیلاتی
#محبت و نزدیکی قلوب در تشکیلات را جدی بگیریم.
#بچه_تشکیلاتی_ها نه تنها وظیفه دارند با بدنه ی اجتماع ارتباط بگیرند و آنها را با اخلاق خوبشان جذب کنند ، بلکه باید بین خودشان هم مهربانی را حاکم کنند.
🔻جلسات هفتگی منظم تشکل ، راهی برای این انس و الفت است.
یا اینکه بچه های تشکل تصمیم بگیرند هر هفته یا دو هفته یکبار به کوه و دشت بروند و علاوه بر تفریح ، جلساتشان را در طبیعت برگزار کنند...
👈 اینها راهکارهایی هستند برای محکم شدن پایه های یک تشکیلات اسلامی...
#تشکیلات
#سبک_زندگی_شیعی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب: تشکیلات اسلامی
این کتاب را دکتر حسین عرب اسدی و حمیدرضا محمدی به رشته تحریر درآورده اند.
عنوان جلد نخست «سیر تربیتی آدم تشکیلاتی» و جلد دوم، «درآمدی بر چیستی و چرایی کار تشکیلاتی» است.
نویسندگان در این دوجلد تلاش کرده اند تا ضرورت کار تشکیلاتی و اهمیت آن را برای مخاطب تبیین نموده و در ادامه به نحوه انجام کار تشکیلاتی پرداخته اند.
#معرفی_کتاب
@morabi_masjed
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
معرفی کتاب: تشکیلات اسلامی این کتاب را دکتر حسین عرب اسدی و حمیدرضا محمدی به رشته تحریر درآورده اند
🔹ارکان تشکیلات اسلامی
🔸تشکیلات اسلامی دارای چهار رکن است که عبارتند از : "رهبر"، " آدمها"، "هدف" و "نظم". یک تشکیلات منسجم، تنها زمانی شکل میگیرد که این ارکان در کنار یکدیگر جمع شوند.
🔸اساساً حرکت تشکیلاتی"آدمها"، حول یک محور واحد به نام "رهبر" و بر اساس سازوکارهای مشخصی به نام "نظامات" شکل گرفته و در تکاپوی رسیدن به "هدفی" آرمانی و قابل دسترس به جریان میافتد.
🔸هیچ فعالیت جمعیای بدون حضور آدمها شکل نمیگیرد و هیچ جمعی، هویت تشکیلاتی خود را بدست نمیآورد مگر اینکه رهبری داشته باشد که آنان را در مسیر هدفی مشخص، هدایت نموده و "رفتارها"، "اندیشهها" و "قلبها"ی افراد را هم جهت نماید.
🔸آنچه "عمل جمعی" را از "عمل فردی" متمایز میسازد، حضور فیزیکی انسانها در کنار یکدیگر و برای مقصدی واحد است و آنچه "عمل تشکیلاتی" را از "عمل جمعی" متمایز میسازد، قرابت "رفتاری"، "فکری" و "قلبی" آدمهای جمع است که پیوندی خاص میانشان ایجاد نموده و تصویری "هم آهنگ" از آنان ترسیم میکند. واقعیت این است که آنکه در این میان حضور جدی و سرنوشت ساز دارد و به یک "جمع" صورتی منسجم و معنادار بخشیده و از آنان "تشکیلات" میسازد، رهبر است.
📗سیر تربیتی آدم تشکیلاتی
#تشکیلات_اسلامی
#دکتر_عرب_اسدی
#سبک_زندگی_شیعی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت اسلامی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5891146334840291998.mp3
4.64M
مؤمن تشکیلاتی
#استاد_پناهیان
#تشکیلات
#سبک_زندگی_شیعی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ایستگاه کتابویچ
🔹نوجوانان و جوانانی که هر هفته در نقطهای از شهر تهران طرح جالبی به نام کتاب ویچ اجرا میکنند.
#ایده
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پاسخ به سؤال "در حلقه ها چه بگوییم؟"
مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند:
👈اول آنکه "چه بگویند؟ "
👈دوم آنکه "چگونه بگویند؟"
در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود.
بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان.
تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد.
👈اول آنکه بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر جو حاکم بر جامعه قرار گرفته و ذائقه شان به نیازهای کاذب گرایش پیدا کرده است،به عنوان مثال در بسیاری از گروه ها، نتایج نظرسنجی پیرامون انتخاب موضوع، حاکی از آن است که متربیان از همه بیشتر به طرح موضوع "ارتباط دختر و پسر" علاقه مندند. این در حالی است که اولاً این مسئله اولویت اول زندگی آنها نبوده و بسیاری از آنها اصلاً با آن مواجه نیستند. ثانیاً در اسلام "روابط دختروپسر" قابلیت طرح را به عنوان یک موضوع آموزشی ندارد بلکه آنچه باید در این خصوص به مخاطب آموزش داد "حریم محرم و نامحرم" است.
👈دوم آن که در بسیاری از موارد اگر مربی نسنجیده به انتخاب موضوع اقدام نماید ممکن است طرح آن موضوع در گروه جنبه آموزشی و ترویجی پیدا کند، مثلاً در قالب معرفی نمادهای شیطان پرستی به این امر گرایش پیدا کنند.
در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند :
دسته اول- معارف رو بنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام
دسته دوم- معادف زیربنایی شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی.
دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین شان متزلزل شده و دچار تردید می شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده اند.
البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید.
به هر حال طرح مسائلی همچون:
اثبات ولایت فقیه، فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی، مهدویت و آخر الزمان، پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه های تربیتی ضرورت دارد.
#مهارتهای_سرگروه
مـــــربی محـــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5829987928985567844.docx
19.8K
طرح فرهنگی تربیتی هیئت زوارالزهرا(س)
طرحی برای یک هیئت تراز انقلاب
مربی محور؛نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
✅ما مأمور به انجام وظیفه ایم
شاید برای یه سری مربیا، شیطون دامِش رو پهن کنه و بگه:
بابا پیامبر هم نتونست یه سری رو آدم کنه، بی خیال شوووو، آدم بشو نیستن!!!
کارایِ تو هم بی فایده ست. یعنی تو از پیامبر بالاتری!!!
جوابش این دوتا نکته ست:
یکی اینکه پیامبر برای همه هدایت رو میخواست نه فقط برای یه عدّه،
اونایی که نخواستن، خودشون مقصّر بودن، و الّا پیغمبر برای همه وقت میذاشت.
و نکته دیگه این آیه ست (مخصوصا قسمت اول آیه)؛ یعنی ما فقط باید تا جایی که میتونیم خودمون و دیگران رو از این گنداب فسادی که دنیادرو فراگرفته دور کنیم و نجات بدیم:
" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ "
سوره تحریم آیه ۶
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻰ ﻛﻪ ﻫﻴﺰم ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﺮ ﺁﻥ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻧﻰ ﺧﺸﻦ ﻭ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ ﮔﻤﺎﺭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻩ، ﺳﺮﭘﻴﭽﻰ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣأﻣﻮﺭﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.
مربی عزیز:
ما مأمور به انجام وظیفه ایم ؛ نه مأمور به نتیجه
#مربی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
جریان سازی فرهنگی
کار فرهنگی اگر به جریان سازی منجر نمیشود، چه بسا انجام ندادنش بهتر باشد موضوعی هست که اگر به آن دقت کنید، تمام ابعاد فعالیت فرهنگی را در بر میگیرد.
به عنوان مقدمه، توجه کنیم به توصیهای که معصومین فرمودهاند: «واجعل همک هماً واحداً» همت خودت را یک همت قرار بده. امروز استراتژیستها هم تا حدی همین مسئله را فهمیدهاند که باید تنها یک راهبرد انتخاب شود و انسان بر آن متمرکز شود.
«جریان سازی»، مهمترین کاری است که باید مد نظر قرار گیرد و کار فرهنگیای که به جریان سازی منجر نمیشود، و چه بسا برخی اوقات انجام ندادنش بهتر باشد. نشود. جریانسازی یعنی یک موضوع در حافظه مردم، و در گسترۀ مردم، تداوم بخشیده شود. وقتی اینچنین بر روی یک موضوع کار شود، ایجاد موج میکند و موج به نهاد تبدیل میشود و در جامعه نهادینه میشود و در بین مردم جا میافتد.
باید از جریان خوبی که در حال شکل گرفتن است حمایت کنیم تا این جریان به تکامل برسد و سپس به سراغ جریان بعدی برویم. در مقابل ما جبهه دشمن قرار دارد که بدون تلاش برای جریان سازی، دست به عمل نمیزنند.
باید هماهنگی برای جریانسازی را تکلیف شرعی و اخلاقی خود تلقی کنیم.
باید گفتمان و ادبیات نو ساخته شود چرا که ادبیات نو و جدید، شاخه ای از جریان سازی است. از سوی دیگر باید در شاخه ای دیگر از جریان سازی، شخصیت سازی پردازی هم کنیم.
اگر مومنین «با هم» کاری را انجام بدهند، به جریان تبدیل میشود و از سوی دیگر تکمیل کردن کار یکدیگر جریانسازی است.
حجتالاسلام پناهیان در اولین نشست سراسری فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (اصحاب عشق) در قم
#تشکیلاتی
#جریان_سازی_فرهنگی
#استاد_پناهیان
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5855116528504013035.pdf
2.8M
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود
نویسنده: اصغر طاهرزاده
#کتاب
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed