تربیت انقلابی
کار تربیتی، منهای درگیری!
(آسیب شناسی فعالیتهای تربیتی در جبهه فرهنگی)
✅ یکی از مهمترین ویژگیهای #جبهه، این است که "خط درگیری" است. شما اگر در #پادگان_قدس_مشهد، 10 هزار نیرو آموزش بدهید و سازماندهی کنید این جبهه حساب نمیشود، چون در خط درگیری نیست.
✅ از بعضی دوستان در فرهنگسرا پرسیدم شما میخواهید چه نوع نیرویی تربیت کنید. گفتند میخواهیم کودکِ نمازخوان، درسخوان و مؤدب تربیت کنیم. گفتم اینکه مواضع #انجمن_حجتیه است!
✅ در کار فرهنگی و اجتماعی، اولین کار این است که باید خط درگیری را تشخیص بدهیم. مثلاً در #شلمچه جنگ است و یک عده در #مشهد و #تبریز و جاهای دیگر نشستند و دارند کار تربیتی میکنند، میگویند ما داریم نیرو میسازیم!
✅ خط درگیری امروز ما، تقابل #اسلام_ناب با #اسلام_آمریکایی است. هر کس درد جنگ اسلام ناب با اسلام آمریکایی را داشت در جبهه است والا ول معطل است.
✅ مشکل عمده ما این است که داریم روی فصل مشترکمان با ضدانقلابهای مذهبی یا مذهبی های غیر انقلابی کار میکنیم. این یعنی دور شدن از خط درگیری. به همین دلیل است که بسیاری از نیروهای ما، سر بزنگاهها بجای اینکه #بصیرت پیدا کنند ذهنشان شبههناک می شود. چون تا حالا همه اش شباهت دیده است، آن طرف هم مثل این طرف نماز میخواند، زیارت میرود، سینه میزند.
🔸وحید جلیلی، در گفتگو با ماهنامه حلقه وصل، شماره ۴۰
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_322381495073243290.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
مربی محور، نونگاهی اصیل به تربیتی دینی
@morabi_masjed
ضمیمه اول کانال مربی محور:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
ضمیمه دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
دعوتید به یک تجربه متفاوت فرهنگی
شرایط و شیوههای کار فرهنگی
حجت الاسلام قرائتی
قسمت اول(از۵)
🔷کار فرهنگی بر مبنای عقل و وحی، نه سفارش دیگران
کار فرهنگی میخواهیم بکنیم، مسؤول کار فرهنگی باید روی پای خودش بایستد. کار فرهنگی یعنی قطار نه تاکسی.
فرق بین قطار و تاکسی چیست؟
تاکسی را هر چقدر پولش بدهی، سوارش میشوی، هر جا میخواهی میگویی تو برو! کار فرهنگی باید مثل قطار باشد. قطار باید روی ریل خودش باشد. دم ایستگاه خودش بایستد. بنده میروم یک جایی به من میگویند: آقا! راجع به فلان مسأله صحبت کن. من تاکسی نیستم که تو به من پول داده ای هر چه را بخواهم بگویم تو بگویی.
من باید ببینم مردم چه میخواهند. ولذا خیلی جاها من میروم و میگویند: در این موضوع صحبت کن. من میروم و میگویم: آقا پنچ شش موضوع است، مینویسم، مثل اینجا، میگویم: به کدام اینها نیازتان بیش تر است، هر کدام را نیاز دارید، دست بلند کنید، هر کدام را که دست بلند کردند، راجع به آن موضوع صحبت میکنم. بنا نیست که من اگر یک بانی در یک مسجد بردم، هر چه قدر پولم داد، هر چیزی که او گفت من… تاکسی نیستم که با پول در هر کوچه ای بروم، و در هر جایی هم که تو گفتی ترمز کنم.
👈کسی که کار فرهنگی میکند، باید مبنا داشته باشد.
استاد قرائتی
#کار_فرهنگی
#استاد_قرائتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افراط و تفریط در فعالیت فرهنگی
🔺 حجت الاســلام زائری
#فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب:
«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها»
مولف: سعید قاسمی
ناشر کتاب: به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)
تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب “برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها” تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
🔷🔹فصل اول این کتاب با عنوان “آشنایی با تشکل های فرهنگی” از بخشهایی چون تعریف تشکلهای فرهنگی، کارکردهای یک تشکل فرهنگی، تفاوت تشکل ها و سازمان ها، اصول مدیریت تشکلهای فرهنگی تشکیل شده است.
🔶🔸فصل دوم کتاب به “آشنایی با فعالیتهای فرهنگی” اختصاص دارد و فصل سوم درباره “برنامه ریزی در تشکل های فرهنگی” بحث هایی را ارائه کرده است.
🔷🔹“طرح نویسی” آخرین فصل کتاب است و در این بخش ضرورت طرح نویسی، چارچوب یک طرح فرهنگی، عنوان طرح، مقدمه و ضرورت، اهداف طرح، شرح برنامه، مخاطبین برنامه، مستندات و مختصات برنامه، دستاوردهای فرهنگی و برنامه ای و تشکلی و چند موضوع دیگر بررسی شده است.
#معرفی_کتاب
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک مبارزه طولانی، یک مبارزه تشکیلاتی...
نکات بسیار ریز و روشن نشده ای در زندگی موسی بن جعفر هست. موسی بن جعفر یقیناً یک دورانی را در خفا زندگی می کرده، اصلاً زندگی زیرزمینی که معلوم نبوده کجاست. که در آن زمان خلیفه ی وقت افراد را می خواست، از آنها تحقیق می کرد که موسی بن جعفر را شما ندیدید، نمی دانید کجاست؟ و آنها اظهار می کردند که نه...
👈 شما ببینید زندگی یک انسانِ این جوری، زندگی کیست؟ یک آدمی که فقط مسئله می گوید، معارف اسلامی بیان می کند، هیچ کاری به کار حکومت ندارد، مبارزه ی سیاسی نمی کند، که زیر چنین فشارهایی قرار نمی گیرد. حتی در یک روایتی من دیدم که موسی بن جعفر(علیه السلام) در حال فرار و در حال اختفا در دهات شام می گشته، «وَقعَ موسی بن جعفر بَعضِ قُرایِ الشّام هارِباً مُتَنَکِّراً فَوَقَعَ فی غار»(بحار الانوار، ج۴۸،ص۱۰۵)، که توی حدیث هست، روایت هست که موسی بن جعفر مدتی اصلاً در مدینه نبوده، در روستاهای شام تحت تعقیب دستگاه های حاکمِ وقت و مورد تجسّسِ جاسوس ها، از این دِه به آن ده، از آن ده به این ده، با لباس مبدّل و ناشناس؛ که در یک غاری، حضرت به یک غاری می رسند و در آن غار وارد می شوند و یک فرد نصرانی در آنجا است. حضرت با او بحث می کنند؛ در همان وقت هم از وظیفه و تکلیف الهی خودشان که تبیین حقیقت هست، غافل نیستند؛ با آن نصرانی صحبت میکنند و نصرانی را مسلمان می کنند.
🚨 این زندگی پرماجرای موسی بن جعفر یک چنین زندگی است، که شما ببینید این زندگی چقدر زندگی پرشور و هیجانی است. ما امروز نگاه میکنیم، موسی بن جعفر خیال می کنیم یک آقای مظلوم بی سر وصدایِ سربه زیری بود در مدینه و رفتند مأمورین این را کشیدند، آوردند در بغداد یا در کوفه در فلان جا یا بصره زندانی کردند، بعد هم مسموم کردند و از دنیا رفت، همین و بس.
❌ قضیه این نبود.
✅ قضیه یک مبارزه ی طولانی، یک مبارزه ی تشکیلاتی، یک مبارزه ای با داشتن افراد زیاد. در تمام آفاقِ اسلامی موسی بن جعفر کسانی داشت که به او علاقه مند بودند.
کتاب انسان۲۵۰ ساله
ص۲۹۶ و ۲۹۷
بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی_مبارزاتی ائمه معصومین(ع)
#امام_خامنهای
#انسان_۲۵۰_ساله
#تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
📙معرفی کتاب
کتاب «اصول انضباط #تشکیلاتی در اسلام»
مجموعه تک گفتارهای موضوعی شهید #بهشتی
#معرفی_کتاب
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
گفتار تشکیلاتی
استاد علیرضا پناهیان:
تا چهار نفر در یک تشکل دینی، مثلاً در یک هیأت، کنار هم کار میکنند، یکدفعهای شعبه میزنند و دو تا هیأت دیگر درست میشود؛ چون نمیتوانند با هم کار کنند!
البته تکثر هیأتها خوب است، ولی عدم تحمل همدیگر خوب نیست، چون موجب میشود عناصر #تشکیلاتی برای امام زمان(ع) تربیت نشوند! در حالی که هیأت باید در درجۀ اول، خود ادارهکنندگان هیأتها را رشد بدهد.
ولی متأسفانه اینقدر رشد نایافته هستیم که در اثر کوچکترین اختلافی از هم جدا میشویم و برای هم فداکاری نمیکنیم.
#گفتار_تشکیلاتی #استاد_پناهیان
#تشکیلات_فرهنگی #تشکیلات
#تشکیلاتی #کار_جمعی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت کار #تشکیلاتی در تحقق ظهور
استاد پناهیان: برخی میآیند محضر امام زمان و میگویند:آقا! من به فدای شما
ملائک میفرمایند:اشتباه آمدی؛ تکی قبول نیست. برو و #با_جمع_بیا.
🆔 @morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجـــربه هفتم🔺
🔹عنوان تجربه🔹آگهی پذیرش مڪبر و مؤذن نوجوان
🔸شــــرح تجـــربه🔸
✍تصور ڪنید یڪ روز در حیاط مدرسه ویا در مسیر تردد نوجوانان و جوانان در محلـه زندگی شما و حتی روی شیشه مغازه ها و نانوایی یڪ آگهی ڪاملا˝جدی به شڪل زیر به چشم بخورد:
"آگهی پذیرش مڪبر و مؤذن نوجوان برای مسجد حضرت ابوالفضل(ع)"
واحد فرهنگی مسجد و حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) در نظر دارد از بین نوجوانان محله،ده نفر مڪبر و مؤذن را برای نمازهای مغرب و عشاء با شرایط زیر ثبت نام نماید:
۱.قبولی در آزمون مڪبری و مؤذنی
۲.حضور حداقل دو نوبت در نمازهای جماعت مغرب و عشاء دو هفته قبل از پذیرش
۳.ارائه رضایتنامه اخلاقی والدین در یڪماه گذشته
🔻امتیازات🔻
۱.صدور ڪارت مڪبری و مؤذنی با امضاء و مهر امام جماعت مسجد
۲.عضویت افتخاری در گروه مشاوران نوجوان هیأت امنای مسجد
۳.شرڪت در اردوهای فصلی گروه فرهنگی مسجد و ڪانون
۴.شرڪت در مسابقات مڪبری و مؤذنی مساجد محله
۵.شرڪت در اردوهای زیارتی مشهد مقدس،قم،جمڪران،راهیان نور،وامثال آن بصورت رایگان براے مڪبران و مؤذنان نمونه و برتر
🔸هدف از اجـراے تجربه🔸
تبلیغ مڪبری و مؤذنی در محل به شیوه ای تازه و جذاب،ایجاد رغبت در نوجوانان برای حضور در مسجد ونیز بهاء دادن به جایگاه مقدس مڪبری و مؤذنی از طریق ثبت نام رسمی و آگهی پذیرش
🔺نڪته مرتبط تڪمیلی🔺
✍البته،برای انجام موفق این تجربه شما باید از قبل ،هماهنگی های لازم با امام جماعت،هیأت امنا،ومتولیان فرهنگی و سایر مساجد محله انجام شود ودر مسجد مذڪور نیز مجریان طرح خارج از دستورالعمل اعلام شده در آگهی مذڪور،مڪبر و مؤذن دیگری به ڪار نگیرند.
هم چنین در این تجربه تڪریم شخصیت نوجوانان اوایل حضور در مسجد و چشم پوشی از خطاهای احتمالی دوره آغاز مڪبری و مؤذنی آنان با ڪرامت و بزرگواری عامل مؤثری برای جذب و تثبیت این افراد به مسجد و نماز جماعت خواهد بود.
هم چنین آگهی پذیرش مڪبر و مؤذن باید بسیار شڪیل،زیبا و جذاب و در عین حال وزین و معنوی تهیه وتنظیم گردد و در مڪان هایی نصب شود ڪه به جایگاه مسجد و نماز جماعت لطمه ای وارد نشود،علاوه بر این در انجام این قبیل تجربیات،لازم به یادآوری است ڪه در طراحی این قبیل آگهی ها،استفاده از عڪس مڪبران ومؤذنان نوجوان فعلی مسجد در حال مڪبری و اذان گویی بسیار اثرگذار خواهد بود.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربے محــور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔷من یک مربی هستم؟
امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟
چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟
چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟
چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟
آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟!
به هر حال، در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت:
اول آنکه متاسفانه امروزه اکثر مربیان مسجدی نوعا از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد.
به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود.
این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم.
بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، ناآگاهی و کجروی آنان را به رخشان نکشد، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد، 👈منتظر تغییر آنی و دفعی در مخاطبانش نباشد، گاه خود را به تغافل بزند، از خطاهای قابل اغماض آنها در اولین برخورد چشم پوشی کند، اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب.
مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش موعظه در پیش می گیرد، گاهی به کسی هشدار می دهد، گاهی مستقیم و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را هدایت می نماید.
مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید.
مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه اول باید طرحی نو در اندازد، شالوده ای جدید پایه ریزی کند، نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند.
بنابراین و در این راه، همواره باید یازمان باشد که رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرارویش ترسیم نماید.
✍م.انصاری
#مربی
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5877445608209383541.pdf
666.7K
روشهای تربیتی ناظر بر رابطۀ تعاملی مربی و متربی
از منظر نهج البلاغه جهت ارتقاء سطح مربی
#مهارتهای_سر_گروه
#رابطه_مربی_و_متربی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
مربی موفق
بخش اول(از۱۰)
➕به کارت ایمان داشته باش
کسی که میخواهد #مربی باشد یک ویژگیهایی می طلبه اول این که خودش به کار خودش باور داشته باشد، ایمان داشته باشد به کار خود.
مثلاً بداند وقتی روی من وقت میگذارد روی من موثر است و تغییر پیدا میکنم اگر فرض کنید که این شخص فکر کند که همه چیز وراثتی است یا محیط است که انسان را میسازد و هیچ اختیار و انتخابی برای فرد نیست پس بی خودی چه میخواهد بکند. هر کاری انجام دهد لغو است.
بنابراین اول باید ایمان داشته باشد باور داشته باشد به این که کاری را که دارد انجام میدهد و میخواهد انجام دهد مفید و شدنی است و #تربیت معنا دارد.
یک آیه از قرآن میخوانم:
آمَنَ الرَّسُولُ به ما أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ
پیامبر ایمان دارد به آن کتابی که برایش نازل شده یعنی به وحی خدا اول خودش ایمان دارد تا من و شما را به وحی دعوت میکند اگر ایمان نداشتند شدنی نبود.
اگر مربی باور داشته باشد که همه چیز دنیا وراثتی است و یا محیط و طبیعت است که انسان را میسازد و چیزی به نام اختیار و انتخاب برای انسان وجود خارجی ندارد، چگونه میتواند برای هدایت مربی، گام بردارد!؟
مربی، در این حالت، دست به هر کاری بزند، لغو است.
زمانی که مربی، به عملی که میخواهد انجام دهد، ایمان و باور داشته باشد، تربیت معنا پیدا میکند.
پیامبر (ص)، ابتدا به وحی خداوند ایمان داشت که توانست مردم را به سوی او فراخواند.
والسلام علیکم و رحمهالله
حجة الاسلام آقاتهرانی
#مربی
#مربی_موفق
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_214124589519732892.doc
102.4K
موضوعات تربیتی مناسب حلقه های جوانان
#جوانان
#درسنامه
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
🆔 @morabi_masjed
مدلهای کار فرهنگی
۱. مدل موجی:
مجموعه کارهایی که در برهه ای از زمان می آیند و حرکت های بزرگی در راستای آن انجام میشود و مخاطب آن عموم است؛ مثل هيأت های مذهبی در ماه محرم. این کارها بطور مثال یک هفته مانده به محرم، آغاز و تا یازدهم محرم ادامه مییابد. سپس در دهه ی فاطميه و شبهای قدر دوباره شروع میشود. و یا برخی فعاليت هایی در زمينه دفاع مقدس مانند نمایشگاه، یادواره و... و یا محافل انس با قرآن از این قبيل می باشد.
۲. مدل حرفه ای:
برای این مدل، به طور پيوسته کار میکنند و تعطيلی ندارند؛ مانند برگزاری جلسات منظم اخلاق، جلسات قرآنی، جلسات هفتگی یا ماهانه حضور در منزل شهدا، حلقه های مطالعاتی، نشریه و ...
مخاطب این برنامه ها افرادی هستند که پایه تر بوده و دغدغه خودسازی داشته و از مدل بالا جذب می شوند.
٣ .مجموعه های بسترساز:
مجموعه های بسترساز خواص را پرورش میدهند و این خواص، مسئولين مجموعه های موجی و حرفه ای میشوند و به عبارت دیگر این افراد می توانند مسولين جدید در قسمت های مختلف تشکل ها و مجموعه ها شوند.
باید متناسب با مخاطب مدل را انتخاب کنيد و سعی بر این داشته باشيد تا از هر سه مدل بهره ببرید چرا که محيط ها غالبا ظرفیت هر سه مدل را دارند.
ِ
برای مثال کار مدل سوم را نمی توان برای مخاطب مدل اول انجام داد. برای مثال، ادبيات کتابی که در سطح بالای
علمی نوشته شده و یا کلام برخی علمای رده بالای علمی دارند نمی تواند عوام را جذب کند؛ چرا که آنانکه ادبيات
کلاميشان نخبه پسند است، کمتر می توانند با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. این، قانون است. باید برای جلسات
عمومی تر، فردی را دعوت کنيم که عموم از او سود ببرند. اگر برای این مراسم، شخص نخبه ای را دعوت کنيم، مخاطب از جلسه سود نخواهند برد.
همچنين اگر برای مخاطب پيگير ، مفاهيم عميق ارائه ندهيد نيروی بالقوه
او را نيز از دست می دهيد. البته به این نکته مهم دقت داشته باشيد که قشر جوان به نسبت عموم مردم نياز به مدل نخبگانی تر دارد و دنبال مطالب تازه تر و عميق تر می باشد.
یکی از #مشکلات بزرگ کارهای فرهنگی این است که بخواهيم عموم را به سمت نخبگی بدون مدیریت ببریم.
برای نمونه، می بينيم عده ای دور هم جمع می شوند به و این نتيجه می رسند که هيأت به درد نمیخورد و باید حلقه ی مطالعه تشکيل دهند. هيأتی که متشکل از صد نفر بوده است، بعد از مدتی هشتاد نفره می شود. بعد از شش ماه، شصت نفر،بعد ده ماه پنج نفر باقی می مانند.
این در حالی است که اگر به روش هيأتی به کارشان ادامه می دادند، دویست نفر می شدند.
صحبت این است که نخبگی کار خودش را دارد.
در کار فرهنگی نباید نقش گروه های پيشرفته را بازی کنيم.
برای مثال، گروه هایی بودند که برای پيشرفت مجموعه ی خود، از مجموعه های دیگر الگو برمی داشتند؛ اما همان مجموعه بعد از شش ماه تعطيل میشد. چرا؟ چون اعضای آن می خواستند نقش بازی کنند.
#کار_خودتان_را_بکنید
#اصول_کار_فرهنگی
#مدلهای_کار_فرهنگی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf