شیوه های برخورد با برخی خصوصیات متربی
💢 متربیانی که اطلاعات زیادی دارند:
• صحبت با انها.
• ارزش قائل شدن برای تجربیات آنها.
• کمک گرفتن از آنها در حلقه یا کلاسها.
• درگیر کردن آنها با مطالب.
• مورد تایید قراردادن آنها تا ارزش علم و تجربه ملموس شود.
• آنهارا به عنوان مربی گروههای کوچک و کم تجربه قرار دهیم.
💢 متربیانی که فکر می کنند همه چیز را می دانند:
• انجام فعالیتهای گروهی.
• صحبت کردن با آنها و اجازه دادن به آنها تا متوجه شوند اطلاعات غیر مرتبط است.
• تا حد ممکن از اطلاعات به روز آنها استفاده کنیم.
💢 متربیانی که به نظرات خود و دیگران احترام نمی گذارند:
• برنامه هایی طراحی کنید تا اعضای گروه همدیگر را بیشتر بشناسند.
• گروه محور باشید.
• قانونی وضع کنید که به اطلاعات و ایده های یکدیگر احترام بگذارید.
• به نقطه نظرات افراد در حلقه یا کلاس احترام بگذارید و آنهارا تکمیل کنید.
💢 متربیانی که با هم صحبت می کنند و مزاحم دیگران می شوند:
• قانونی در حلقه یا کلاس حاکم کنید که در هر زمان فقط یک نفر می تواند حرف بزند.
• بدون اینکه در متربی حالت دفاعی ایجاد کنید قبل از ادامه بحث چند لحظه سکوت کنید.
• در طول بحث ارتباط چشمی داشته باشید.
• به خاطر داشته باشید هدف شما شرمنده کردن شاگردان نیست بلکه جلوگیری از مزاحمت است.
💢 متربیانی که رفتار خصمانه دارند:
• با انها مخالفت نکنید.
• خونسرد باشید و سعی کنید سخنان خصمانه ی آنها را به شیوه ای بهتر برگردانید.
• رفتار آنها را نادیده بگیرید و به دنبال جلب همکاری جمعی نباشید.
💢 متربیانی که تمایل به مشارکت در حلقه یا کلاس ندارند:
• از ابتدا سعی کنید همه را درگیر کنید.
• به آنها یک وظیفه ی ساده محول کنید.
• بعضی گروه کوچک را دوست دارند آنها را در گروههای کوچک قرار دهید.
• سعی کنید سوالاتی از او بپرسید که می تواند جواب دهد.
• به خاطر داشته باشید عدم مشارکت به معنای عدم یادگیری نیست شاید سبک یادگیری آنها این طور باشد.
💢 متربیانی که در حلقه یا کلاس حضور ذهن ندارند:
• آنها را مخاطب قرار داده و سوال بپرسید.
• از ابزارهای بصری استفاده کنید.
• از آنها در خلاصه کردن مباحث حلقه کمک بخواهید.
💢 متربیانی که زیرکانه بحث اصلی را به سوی انحراف می کشانند:
• یادآوری کنید که همیشه روی موضوع باید بحث کرد.
• یک چارچوب از درس خود روی تابلو بنویسید تا اگر خواستند از بحث خارج شوند به روند بحث اشاره کنید.
• جعبه ی پیشنهادات را فعال کنید.
• چند دقیقه به آنها گوش دهید خیلی وقتها خیلی افراد فقط می خواهند شنیده شوند.
💢 متربیانی که حکمفرما هستند:
• علت این تسلط را پیدا کنید دانستن علت در عکس العمل شما تاثیر دارد.
• مستقیما"درگیر نشوید به گروه متوسل شوید
#مهارتهای_مربی
#خصوصیات_متربی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374573.zip
2.39M
دانلود فایل "تربیت دینی؛چرا و چگونه؟
" با فرمتpdf در یک فایل zip
#تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅گفتگوی مشترک
مهارت ارتباط کلامی با متربی
همه ی ما انسان ها هیجانات و مطالب ذهنی خود را با کلام و لحن و زبان بدن به دیگران منتقل می کنیم. بنابراین #ارتباط_کلامی هم وسیله ای برای برقراری ارتباط است و هم وسیله ای برای تحکیم آن.
زمانی که گفتگوی ما رضایت بخش باشد و به مخاطب احساس امنیت دهد، ارتباطی سالم برقرار شده است. امّا اگر گفتگویی در جهت سلطه جویی، ایجاد تنش، بی حرمتی یا ضربه زدن به دیگری باشد، نا امنی و بی اعتمادی حاکم می شود. بعلاوه، از آنجا که بیشترین وقت صرف ارتباط کلامی می شود، نحوه ی صحبت کردنمان با یکدیگر، بهترین شاخص برای سلامت رابطه است.
اگر چه بیشتر مردم اگر سعی و دقت نمایند می توانند گفتگویی مؤثر داشته باشند امّا گاهی احساسات برانگیخته شده و عواطف تهییج شده گفتگو را از مسیر صحیح آن خارج می کند و آن را به گفتگویی مشکل ساز تبدیل می نماید. گفتگوی مشکل ساز، گاه خصمانه، گاه رقابت آمیز و گاه آشفته و بی هدف می شود.
با اینکه انسان خود و منافع خود را دوست دارد و برای بدست آوردن آن تلاش می کند، اما گاهی اگر در یک گفتگو که چنانچه صحیح باشد و در مسیر خود قرار گرفته باشد هدف درک و تفاهم متقابل است، تبدیل به وضعیتی می شود که هدف شناسایی فرد خاطی و برنده شدن به قیمت آسیب رساندن به دیگری یا از پای در آوردن اوست حتّی اگر از پای در آمدن او به ضرر خودش باشد. وقتی در یک گفتگو وضع به اینجا رسید بهتر است موقتاً گفتگو خاتمه پیدا کند و حل مسئله به زمان دیگری که هیجانات عاطفی کمتر و موجهای منفی ارتفاع و در نتیجه تخریب کمتری دارند موکول شود.
در یک گفت و گوی خوب و موثر شایسته است به جای شکایت کردن درخواست کنیم.
چون شکایت بر گذشته تاکید میکند و موجب ناامیدی می شود و گذشته را نمی توان تغییر داد. اما درخواست کردن بر خواسته ی ما انگشت می گذارد به رفتارهای آتی اشاره می کند و برای بهبودی حال راه حلی پیشنهاد میکند گاه شکایت ها به صورت سوال مطرح می شوند باید در جملاتی مثل:
چرا نمی تونی؟ و شما اصلا تا حالا…و غیره پرهیز کرد.
حتی جملاتی مثل:
تو باید فلان کار را می کردی هم نوعی شکایت است و نباید مورد استفاده قرار بگیرد اما درخواست سوالی واقعی است که پاسخ واقعی می طلبد.
وقتی از کسی شکایت شود احساس می کند که از او عیب جویی شده و دلسرد می شود.
هر چند وقتی کسی شکایت هم میکند در حقیقت قصد دارد خواسته خود را بگوید اما اثر منفی آن احساسات دیگری را جریحه دار می کند.
در واقع بهتر است هنگام عنوان کردن درخواست خود عامل مانع عملی شدن آن درخواست را به صورت مشترک پیدا کنیم و نقش خود را در برطرف کردن و از بین بردن آن موانع روشن نماییم.
#گفتگوی_مشترک
#مهارتهای_سرگروه
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
گاهی از مجموعه و مساجد بیرون بیاییم
مسجد پایگاه ماست. مأمن و پناهگاهمان. اما دلیلی ندارد همه فعالیت ما محدود در مسجد و فضای آن شود. سالنهای همایش هم که گاهی برای مراسم یادواره استفاده میکنیم جوابگو نیست. فضاهای عمومی، محل تفریح مردم، بوستانها و محلات و... عرصههایی است که باید فعالیتهای فرهنگی و هنریمان را به آنجا ببریم و با مخاطب ارتباط بگیریم. مخاطبانی که ممکن است هیچگاه در مکانهای دیگر پیدایَش نکنیم.
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_475005554528354541.mp3
2.17M
چرا هر چه کار می کنیم نتیجه نمیگیریم؟ گیر کجاست؟
راز به نتیجه رسیدن #کار_فرهنگی چیست؟
با سخنان #حاج_حسین_یکتا و #رهبر_انقلاب
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اخلاص در کارهای فرهنگی
استاد قرائتی:
کارهای خالص را مردم میفهمند. کارهای ریایی را میفهمند. هیأتها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. آخوندها را میفهمند که چه کسی خالص است و چه کسی خالص نیست. خوب مردم میفهمند. نه تنها مردم میفهمند، بچهها هم میفهمند. حالا بچهها خیلی میفهمند
هرچه پاکتر باشیم، قرآن قول داده گفته: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» اگر اهل ایمان و عمل صالح باشید، «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/۹۶) «وُد» یعنی مودت. مودت و مهرت در دلها مینشیند. امام حسین برای خدا قیام کرد. بعد از هزار و چهارصد سال یک سال نشد که بگویند امسال محرمش کمرنگ تر از پارسال بود. هر سال هیأتش، دیگش، عزاداریاش، خرجش، بیشتر میشود. مهر امام حسین در دلها مانده است.
#اخلاص
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث هفدهم:
مدیریت کار فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
برنامه انتشار کانال مربی محور:
شنبه های #تربیتی
دوشنبه های #فرهنگی
چهارشنبه های #تشکیلاتی
پنجشنبه ها با #ایدهها و #تجربیات
•••••••••°°°°°°°••••••••
ضمیمه اول کانال مربی محور:
کانال تخصصی #سرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
ضمیمه دوم کانال مربی محور:
کانال #کتاب مربی(جزوات و کتب)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
صفحه مربی محور در #اینستاگرام:
https://instagram.com/_u/morabi_masjed
•••••••••°°°°°°°••••••••
درباره ما:
@morabimehvar
مدیر:
@mojahedfarhangi
کار تشکیلاتی امام باقر(ع)
📌امام باقر علیهالصلاةوالسلام در ایجاد #تشکیلات_تشیع و یک سازمان قوی و همگانی از همهی وسایل مشروع و ممکن
استفاده کرد.
(۶۷/۶/۲۵)
همینکه افرادی را تربیت کند، به عنوان وکیل و نایب خود بگذارد که کار آن حضرت را دنبال کنند، و ادامهی تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را به عهده بگیرند. این #سازماندهی_پنهانی امام باقر بود، که از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا کرد که کاری بسیار خطرناک بود.
(۶۶/۹/۵)
رهبر معظم انقلاب (مدظله)
#کار_تشکیلاتی
#فرمانده
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افراد تشکیلاتسوز چه میکنند؟
✴️ اثر افراد تشکیلاتسوز در یک کلام «انسجامزدایی» است. حتی حضور این افراد و گفتوگوهای این دسته باعث تشطط و دلسردی نیروها میشود.
زیباترین شاهد این مدعا بیان حضرت علی در خطبه 29 نهجالبلاغه است: سخنان(لاف و گزاف)تان سنگهای سخت را نرم میکند…
یکی از راههای مقابله با این آفت خالصسازی است. فرایند خالصسازی راهکاری برای به ثبات رساندن یک مجموعه است.
این تعداد کم به تعبیر قرآن حتی بر گروههای باهیبت و پرطمطراق غلبه خواهند داشت.
در اینصورت هرچه فرایند خالصسازی در نیروهای یک تشکیلات قویتر باشد، اطمینان از عدم ریزشهای ناگهانی نیز بیشتر خواهد شد.
راز اطمینان امام از اصحاب دو چیز بود:
1- آزمایش نیرو
2- تصفیه نیرو
این خلاصه کلامی بود که امام حسین در شب عاشورا به خواهرش فرمود:
«زینب کبری عرض کرد: برادر جان! آیا نیات اصحاب خود را آزمودهای؟ نگرانم که وقت درگیری و برخورد نیزهها تنهایت گذارند! امام (ع) گریست و فرمود: هان! به خدا سوگند، ایشان را از خودم راندم و آزمودم، در آنان جز دلاوران و ارزشمندانی پایدار که به کشته شدن در رکاب من همانند کودک به شیر مادر مأنوساند، حضور ندارند!»
برای مقابله و مواجهه با مشکلات بیرونی، تصفیه درونی نیروها بسیار ضروری است. یک نیروی ناخالص میتواند سبب تشطط و سستی کلیه نیروها در مواقع بحرانی شود.
_______________
#بریده_کتاب
#تشکیلات_انقلابی
#آسیب_شناسی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تکلیف #تشکیلاتی بانوان مومن انقلابی
تشکیل هسته فرهنگی مادرانه
مسئول هسته: مادر
اعضای هسته: فرزندان و بچه های همسایه و فامیل
پشتیبان: پدر خانواده
#آتش_به_اختیار
#تربیت_فرزند
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
مدیریت و تشکیلات در سیره نبوی(مربی محور).pdf
70.8K
مدیریت و تشکیلات در سیره حضرت پیامبر(ص)
#مدیریت
#تشکیلات
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
"متربی" کیست؟
واژه ی #متربی دارای تاریخچه ی طولانی در نظریات تربیتی نیست و بیشتر با واژه ی "شاگرد" مورد استفاده قرار گرفته است.
در روند تربیت یک تربیت کننده داریم که به قصد رشد و تغییر در فرد یا افراد کوشش هایی را انجام می دهد.
این فرد با توجه به واژه ی تربیت، مربی نامیده می شود و فرد یا افراد زیر دست یا تحت تربیت،متربی یا متربیان نامیده می شوند.
بنابراین باید متربی را هر فردی بدانیم که با #قصد و #منظور و برای رسیدن به اهداف ، تغییر ،تحول و #تکامل مورد توجه قرار می گیرد.
اینکه چه کس یا کسان قصد این اهداف را دارند در این بحث مهم نیست اما باید این را تاکید کنیم که متربی تنها یک طرف این کوشش است که ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد.
جنس یا سن او تنها نشان دهنده ی میزان این تغییرات است و تاثیری در نیازمندی به تربیت ندارد. همه به تربیت یا رشد نیازمندند اما ممکن است بعضی به زمان های بیشتری اجتیاج داشته باشند.
🌱متربی باید با برنامه شامل روند مستمری گردد.
شاید لازم باشد که این نکته مورد تایید قرار گیرد که بهترین نوع تربیت را باید در میان افرادی دید که از این واژه برداشت مناسبی دارند و گاه خانواده ها نیز از آن غافلند و ممکن است آن را با ادب که نوعی قانون آموزی است یکی بدانند.
🌱متربی با برنامه مورد تغییر قرار می گیرد.
او ابتدا با توانایی هایی که دارد مورد توجه بوده و سپس با تلاش و کوشش که ممکن است در دوران های مختلف برای همان فرد متفاوت باشد، به تغییرات مورد نظر دست می یابد.
این تغییرات در واقع نوعی ابتدای کار محسوب می شوند. تغییراتی که باید زمینه ی رشد انسانی را مهیا سازد.
متربی فردی است که می تواند رشد یابد به قله های تعالی برسد و خود را از آن چیزی که هست به آن چیزی که می تواند باشد، برساند. بنابراین دارای اهدافی است که همه جنبه ی انسانی دارند.
تحصیلش باید نشان دهنده ی کوشش های انسانی او باشد و همین طور نتیجه ی علم آموزیش در خدمت آدمی و آدمیزاده ها گردد.
متربی شخصی است که قادر به رشد می باشد و مربی می کوشد تا او را به آن هدف برساند. بنابراین تعریف شاگرد هم می تواند متربی تلقی گردد اگر هدف از آموزش های او رسیدن به تغییراتی در جهت رشد و تعالی باشد.
اگر صرفا انتقال معلومات باشد تنها ذکر "شاگرد "بودن کافی است.
#تربیت
#متربی
#شاگرد
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مقام مربی
استغفار تمام موجودات برای مربی
اگر گاهی از کار تربیتی مأیوس، خسته و درمانده میشوید بخوانید:
پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)مى فرمايند:
«انّ معلّمَ الخيرِ يستغفرُ لهُ دوابُّ الارضِ و حيتانُ البحرِ و كلُّ ذي روح فىِ الهواءِ و جميعُ اهلِ السَّماءِ و الارضِ و اِنَّ العالمَ و المتعلّمَ فىِ الاجرِ سواءٌ بِاتيانِ يومَ القيمةِ كَفَرسَى رهان يزدحمان.»
تمامى جنبندگان روى زمين و ماهيان دريا و هر موجود زنده اى در فضا و همه اهل آسمان و زمين براى معلمى كه نيكى به مردم بياموزد طلب آمرزش مى كنند. دانشمند و دانشجو در پاداش با يكديگر برابرند و در روز قيامت بدين سبب، بسان دو اسب مسابقه با يكديگر به رقابت مى پردازند...
بحارالانوار جلد2صحفه17
#مقام_مربی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
4_764795416125374598.zip
2.62M
جزوه آسیب شناسی تربیتی
#آسیب_شناسی_تربیتی
مربےمحور ، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
از راههای جذابیت
ایجاد اعتقاد راسخ برای متربی به راه درستی هستش که میخواید برید ،،،
فکر کنید کسی میخواد شما رو جذب کنه ، بعدش بهتون نگه میخواد چکار کنه ، کجا برید و چه برنامه ای دارید ...
آقای سرگروه ، چه حالتی واست پیش میاد اگه کسی بخواد جایی ببرتت ، ولی بهت نگه کجاست ، نگه به نفعته یا ضررت ، از امکانات و کمبودهاش واست نگه و ... اونوقت چکار میکنی ؟
باهاش میری ؟
یا میگی این بابا پیش خودش چی فکر کرده ، انگار نه انگار که ما هم آدمیم ...!!!
#بایدها_ونبایدهای_تربیتی
#جذب_عموم_چگونه_است؟
مربی محور ، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
تصمیم بزرگ
گاهی باید یه تصمیم بزرگ در زمان کمی بگیریم.
مثلا: مشغول برنامه یادواره شهداییم یا هر برنامه دیگه ای
وسط ماجرا یه اتفاقی میفته مثلا سخنران نمیاد دکور میریزه بهم.
یا مثلا وسط اردویی دندون یکی از بچه ها میشکنه، اتوبوس خراب میشه و...
نسخه:
تو همون لحظه کمی صبر کنید مثلا یک دقیقه با کسی صحبت نکنید نشنوید وهیچ کاری نکنید فقط آروم باشید تا وعده خدا محقق بشه.
دوکار میکنه:
۱. وکان حقا علینا نصر المومنین
۲. هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین.
البته باید این ملکه ذهنت بشه که تو اون شرایط سخت اینا یادت بیاد.
بعد، منطقی ترین کاری که به ذهنت میاد رو انجام بده
ما بهش میگیم حجت فرهنگی، البته گاهی هم منطق عقلی نیست منطقش دله.
#تجربه_های_من
#تجربه_فرهنگی
مربی محور ، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed