حل بسیاری از مشکلات با تربیت تشکیلاتی
تشکیلاتی شدن ظرفیت میخواهد و ظرفیت انسان را نیز افزایش میدهد.
در اخلاق تشکیلاتی، نکاتی را باید رعایت کرد که اگر رعایت کنید، تشکیلات رشد میکند، خود فرد رشد میکند و برکت به تشکیلات میآید.
اگر بی اخلاقی شود، در تشکیلات، برکت هم میرود. اگر اخلاقی تشکیلاتی را رعایت کنید، تشکیلات قوی خواهد شد و افراد بیشتری جذب میشوند. اگر در کشور نیز تشکیلات شکل بگیرد، دیگر اخبار مثلا مجلس و ... اهمیتش کاهش مییابد و همه چیز حول محور کنگرهها و تشکیلات میچرخد.
ولیِ خدا از انسانهای با ظرفیت میتواند استفاده کند. آدمهای باظرفیت در تشکیلات ساخته میشوند؛ وگرنه مالک اشتر هم که باشی ممکن است اشتباهات فاحش از شما سر بزند.
مدیران قوی کسانی هستند که قبلا تشکیلاتی بودند. آنهایی که تشکیلاتی نبودند دچار آسیب شدند و نمیتوانند از همه ظرفیتها استفاده کنند و قدرت متقاعدکنندگیشان پایین است. قدرت بهرهبرداری از مشورت را ندارند و تحلیلشان از مسائل ضعیف است.
اما مدیران تشکیلاتی، آدمهای قوی دور و بر خود میگذراند و کار را محکم جلو میبرند. ما خیلی از فقدان این موضوع صدمه میخوریم.
اگر تشکیلات انقدر میتواند قدرت بدهد و برای جامعه فایده داشته باشد، باید ببینیم که چه اخلاقیاتی برای بقای تمایلات لازم است در درون آن وجود داشته باشد.
دلیل عدم استقبال عمومی از تشکیلات در میان جامعه، رعایت نشدن اخلاق در تشکیلات است.
@morabi_masjed
اگر کسی حرفی میزند، قسمت درست حرفش را تائید کنید و هدف حرفش که درست است را به عنوان یک نکته مثبت مطرح و تعریف کنید. از خود ظرفیت نشان دهید. بعد به نقطه ضعفش بپردازید؛ البته نیت خوانی نکنید ولی برایش تبیین کنید. هرچند حواستان باشد که او را متهم نکنید. باید با حسنظن با مومنین برخورد کنید و بهترین جایش هم همین جاست.
باید بتوانید برای افراد گروه و تشکیلات خود دلایل خوبی بیاورید. درست است که هدف و نیت شما خیر است، اما صبر، دقت و مهارت میخواهد. این اخلاق است. بداخلاقی است که حرف زور بخواهی بزنی و مردم بپذیرند.
سعی کن حتیالمقدور رئیس نشوی. اگر در هر تشکیلاتی قویترین آدمها به دنبال رئیس کردن بقیه باشند، آن تشکیلات به اعلی میرسد؛ اما اگر کار خود را راحت کنند و رئیس شوند و بقیه قویها را بیرون بریزند و یک سری ضعیف دور و بر خودشان جمع کنند، این میشود باند! رئیس نشو، رئیس بساز، این از مفهوم شایستهسالاری بسیاری قویتر است.
جنگ مگر چگونه پیش میرفت؟ فرماندهان دفاع مقدس میدیدند که نیروهای زیر دستان از خودشان برتر هستند و به آنها پیشنهاد پستهای بالاتر و فرماندهی میدادند، اما آنها قبول نمیکردند و میگفتند که ما همانجا و با همین شرایط بهتر میتوانیم کار کنیم.
یکی دیگر از نکاتی که باید در اخلاق تشکیلاتی رعایت کنید، این است که عیب برادرت را به خودت نسبت بده و حسن خود را به وی نسبت بده.
استاد پناهیان
#تشکیلات
#اخلاق_تشکیلاتی
#تربیت
#مربی_محور
#مربی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
کوتاه نوشته های تربیتی
🔸نکته چهارم
در ارتباط با دانش آموزان و زندگی با آنها دو چیز خیلی مهم است. اگر این دو را تأمین نکنیم، خستگی و دل زدگی و جدایی بچه ها را خواهیم دید. یکی «محتوای غنی» است. اگر خالی شدیم از حرف و ایده و طرح و رهنمود درست و درمان، آن وقت این بچه نیاز روحی و فکری خودش را در جای دیگر جستجو خواهد کرد. باید محتوای خودمان را غنی و کارآمد و قابل ارائه و بروز کنیم. ما محتوا کم نداریم انصافا! کمی ذوق و سلیقه و همت عالی میخواهد تا محتوا را از اینهمه منابع عالی که داریم، پیدا کنیم.
دومی هم «قالب جذاب» است. قالب و روش ارائه برنامه ها و طرز انتقال محتواها خیلی مهم است. شما میبینید که در دنیای عجیب امروز، محتواهای مسموم و خطرناک و خانمانسوز را با چه جذابیتی به خورد ما میدهند! حرف خوب را اگر در قالب هنرمندانه و فرم پسندیده بزنی آن وقت مخاطب کنارت میماند. حلقه، اردو، بازی، هیات، باشگاه و... قالب هایی هستند که جذابند اما کافی نیستند. باید «قالب های نو» بسازیم.
#کوتاه_نوشته_های_تربیتی
#مربی #مربی_محور
✍حسن مجیدیان
@Hamim1377
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ده یادآوری برای همه کسانی که میخواهند تربیت کنند:
۱. هيچوقت در گروه از "این کار را بكن و آن کار را نكن" سخن نميگوييم.
۲. دينداري را با سختگيری به بچهها تحميل نميكنيم.
۳. با كمك سه عنصر #لبخند، #تواضع و #صميميت، “رفاقت” را به اعضای گروه هديه ميكنيم.
۴. تلاش ميكنيم تا روحيات، انديشهها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم.
۵. با لحن قيم مآبانه و بزرگمنشانه با آنان سخن نميگوييم.
۶. با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نميكنيم.
۷. به شخصيت آنها بهاء ميدهيم و سخنانشان را ميشنويم.
۸. جلوههاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي همسو با جاذبههاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفی مي كنيم.
۹. دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نميكنيم.
۱۰. شيوه برخوردمان با آمرانه نيست.
#اصول_کار_تربیتی
#مربی #مربی_محور
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تبلیغات در کانالهای فرهنگی:
@morabi_masjed
@soruod
#شبانه پست آخر( ۲۲ تا ۱۰ صبح):
1⃣بنر👈 ۱۲ هزار تومان
2⃣بنر+ریپ👈 ۱۵هزار تومان
#روزانه پست آخر(۱۲ تا ۲۲):
3⃣بنر👈 ۱۸ هزار تومان
4⃣بنر+ریپ👈 ۲۳ هزار تومان
✅فقط تبلیغ کانال، برنامه ها، خدمات و کالاهای ارزشی و فرهنگی پذیرفته میشود.
❌از پذیرش تبلیغات زرد، سبک و غیر واقعی و همچنین افزایش ممبر و گسترده ها و پرداخت هدیه و شارژ و... معذور هستیم.
📌عواید تبلیغات صرفا در امور فرهنگی هزینه میشود.
سفارش:
@morabi_admin
تکلیف گرا باشید...
نکاتی برای یک فعال فرهنگی
عرصه #فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.
موضوع فعالیتهای مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#تشکیلات_فرهنگی
#فرهنگی #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها »
مولف: سعید قاسمی
ناشر کتاب: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
#معرفی_کتاب #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرا باید تشکیلاتی باشیم؟
🔸تشکیلاتی بودن یک ابزار است برای رسیدن به #هدف و حال این ابزار برای پیشبرد سیر تکاملی هدف ، نیازمند یک عامل یا عوامل انسانی است
عامل یا عوامل انسانی همان ما هستیم که در یک مجموعه چند نفره در (مسجد) یا چند صد نفره (بسیج محلات) یا سایر مجموعه های فرهنگی و انقلابی ، برای میل و رسیدن به اهداف دور هم جمع شده تا فعالیت تشکیلاتی را با محوریت یک رهبر یا راهبر انجام دهیم.
🔸 در پله اول می بایست این عامل انسانی خود به درجه ای از خودسازی فردی رسیده باشد تا بتواند از ابزار تشکیلات برای رسیدن به اهداف استفاده کند.
این #خودسازی را در نگاهی دیگر می توان خودشناسی نیز تعبیر کرد ، اینکه من بدانم خود وجودی ام در محیط پیرامونم به دنبال چه چیزی ست.
لیکن این مرحله را می توان مرحله اول دغدغه مند ساختن تعریف کرد .
برای مثال یک شخص مسلمان فکر میکند که در محیط زندگی خود با چه مواردی از رذایل اخلاقی روبرو ست ، همین تفکر و یافتن مشکلات و ناهنجاری ها نشان دهنده دغدغه این شخص برای اصلاح جامعه است.
و حال این شخص یا اشخاص دارای #دغدغه ، به صورت #جمع ، می بایست از ابزار تشکیلات استفاده کننده تا فعالیت هایشان دارای نتایج مثبت و اثری دائم برای جامعه باشد
🔸 عامل انسانی که در مرحله اول دغدغه مندی ست ، قبل از شروع کار بایستی خود را بسازد زیرا قدم اول در سازندگی ، ساختن خود است
اگر انسان خود را نساخته باشد در ساختن دیگران موفق نمی شود ، ما باید و باید در مرحله اول به انچه که می گوییم رسیده باشیم ، مانند پیامبران اللهی که اول خود را ساخته بودند و بعد شروع به سازندگی دیگران می کردند.
اگر پیامبر می گوید امین باشید اول خودش امین است و یا اگر می گوید صادق باشید اول خودش صادق است ، البته رهبران فعالیت های تشکیلاتی بایستی بیشتر به این نکته توجه کنند.
حال اگر ما به مساله خودسازی توجه نداشته باشیم کارمان فایده لازم را نخواهد داشت چه بسا انرژی و وقت چندین ساله یک مجموعه برای رسیدن به یک هدف ارزشمند صرف شود ولی قدمی به سمت هدف تعریف شده برداشته نشود.
این مطلب نه اینکه مختص به مسائل مذهبی باشد ، نه ، در هر کار گروهی و تشکیلاتی عامل انسانی بایستی این مرحله را طی کند یعنی باید خود را برای کار آماده کند ، یعنی عوامل موثر در رسیدن به هدف را در خود ایجاد کند.
شرح هدف در کار تشیکلاتی سرفصلی است جداگانه ، که در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#تشکیلات #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حجت الاسلام نظافت.pdf
146.8K
جزوه "ضرورت کار تشکیلاتی"
حجة الاسلام نظافت
#تشکیلاتی #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅چهار پیشنهاد برای حلقه تربیتی در روز عید غدیر خم
(بخش اول)
عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست.
توجه ویژه به این عید بزرگ و شرح واقعه غدیر و بزرگداشت این روز در مجموعه های تربیای لازم و ضروری است.
برگزاری جلسات معرفتی ، برپایی جشن ، برگزاری مسابقات و ... می تواند برای حلقه ها برنامه ریزی شود.
در اینجا چند پیشنهاد برای بزرگداشت این روز برای مجموعه های تربیتی ارائه می گردد:
🔷🔹پیشنهاد اول:
همواره سادات در بین شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند و به همین علت رسم بر این است که شب عید غدیر و روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) می روند و ادای احترام به سادات می کنند. این سنت براساس واقعه غدیر وحضور مومنان و حاجیان صحرای غدیر خم و تبریک به امیرمومنان , علی (ع) در لبیک به ندای پیامبر گرامی اسلام (ص) : من کنت مولا فهذا علی مولا انجام می گردد ؛ و سادات نیز ضمن پذیرائی با شربت و شیرینی و اهدای هدیه ای از میهمانان قدردانی می کنند.
انجام این سنت پسندیده توسط اعضای مجموعه و دیدار با سادات بذر محبت و ارادت به خاندان اهل بیت علیهم الاسلام را در دل جوانان و نوجوانان می پروراند.
دیدار با امام جماعت و روحانیون محل و مسجد که سید هستند ؛ دیدار با خانواده شهدای سادات و اعضائ مجموعه که از سادات هستند می تواند برای حلقه ها در روز عید غدیر برنامه ریزی شود. قبل از روز عید غدیر در جلسه صالحین واقعه غدیر و آداب عید غدیر را برای حلقه ها تشریح کنید.
🔷🔹پیشنهاد دوم:
برگزاری مراسم عقد اخوت در بین اعضاء حلقه.
درباره آداب عمل عقد اخوت در این روز نقل شده است:
دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن بگذارد و خود صیغه اخوت را چنین بخواند «واخَیتُک فِیالله وَصافَیتُک فِیاللهِ وصافَحتُک فِیاللهِ، وَعاهَدتُالله وَمَلائِکتَهُ وَکتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنبِیاءَهُ، وَالاَئِمَّهِ المَعصومینَ علیهمُ السَّلامُ، عَلی اَنّی اِن کنتُ مِن اَهلِ الجنَّه وَالشَّفاعَه، وَاُذِنَ لی بِاَن اَذخُلَ الجَنَّه لا اَذخُلُها اِلّا وَاَنتَ مَعی» آن گاه آن فرد مؤمن بگوید «قَبِلتُ» پس بگوید «اَسقَطتُ عَنک جَمیعَ حُقوقِ الاُخوَّهِ ما خَلاَ الشَّفاعَهَ وَالدُّعاءَ وَالزِّیارَهَ».
برادر دینی تو شدم و با تو صاف و خالص شدم و مصافحه میکنم و با تو در راه خدا دست میدهم و عهد بستم با خدا و فرشتگان و کتابها و پیامبرانش و امامان معصوم(ع) بر اینکه همانا اگر من از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه داده شد به من که وارد بهشت شوم، داخل بهشت نگردم مگر اینکه تو با من باشی، سپس برادر مؤمن میگوید: قبول کردم و پذیرفتم و ساقط کردم از تو همه حقوق برادری را جز شفاعت و دعا و زیارت را!باید توجه داشت که با اجرای عقد برادری، حقوق برادری در ضمن صیغه مخصوص برادری بر انسان بار میشود، در منابع حدیثی، روایات متعددی در زمینه حق مؤمن بر برادر مؤمنش بیان شده که از جمله میتوان به ثواب دیدار برادران مؤمن، معانقه، یاد کردن آنان، مسرور ساختن آنها، زدودن غم از سینه برادر مؤمن، عیادت و تلاش برای رفع حوائج آنها یاد کرد.
برپایی مراسم جشن در شب عید و انجام مراسم عقد اخوت بین اعضائ حلقه با هم و حتی با مربی و سرگروه می تواند از برنامه های عید غدیر باشد.
در پایان مراسم جشن هیئت، اعضایی که می خواهند با هم برادر شوند (یا همه اعضاء دست خود راست خود را روی هم بگذارند) و صیغه برادری توسط (ترجیحا) روحانی مسجد یا هیئت خوانده می شود.
قبل از برگزاری این مراسم آداب و تکالیفی که بر عهده برادران دینی هست بیان کنید.
ادامه دارد...
#عید_غدیر
#مربی_محور
#مربی #غدیر
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅چهار پیشنهاد برای حلقه تربیتی در روز عید غدیر خم
(بخش دوم)
🔷🔹پیشنهاد سوم:
با اعضای حلقه خود قرار بگذارید در در روز عید برخی از اعمال و آداب این روز را همه اعضاء حلقه اجرا کنند. بسته به سطح حلقه پیشنهاد های زیر را می توانید در جلسات قبل از روز عید مطرح کنید تا اعضاء یک یا چند مورد را انتخاب کنند:
🔹شادی کردن و شاد نمودن مومنین
شاد کردن دیگران کار مشکلی نیست با یک لبخند، با یک سلام گرم، با یک شاخه گل یا با یک عدد شکلات
🔹صلوات فرستادن
همه ما برای حوائج خود صلوات می فرستیم. صلوات نذر می کنیم و همیشه هم نتیجه گرفته ایم. در روز غدیر صلواتمان را به نیت شادی دل مطهر امیرالمومنین و رسول خدا صلوات الله علیهما بفرستیم.
🔹غسل مخصوص این روز
از اعمال خوب و پسندیده ای که در اعیاد به ما امر شده، غسل مخصوص عید می باشد. در این روز قبل از پوشیدن لباس نیکو و بوی خوش استفاده کردن، غسل کنیم.
🔹 روزه گرفتن
از عبادات زیبایی است که همه آن را دوست دارند و از عبادات بسیار ساده عید غدیر روزه گرفتن و در نتیجه خودسازی می باشد.
🔹صدقه دادن به نیابت مولا برای سلامتی فرزندشان حضرت مهدی(عج)
🔹زنده کردن جمله مشهور در تمامی دید و بازدیدها
«الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین-علیهم السلام-»
🔹چراغانی و تزئینات داخل و خارج منزل، مسجد و محله
چراغانی و تزیین (داخل و خارج) ولو به یک پوستر، یک پرچم، یک رشته چراغ که از پنچره بیاویزیم نمود عید غدیر را در کوچه و خیابان ظاهر بداریم.
🔹عیادت از بیماران و سالمندان و معلولین
عیادت از بیماران، سالمندان، معلولین، به عنوان تبریک عید همراه گل، هدیه، هدیه، شیرینی و . . . عید و غدیر و شادی آن را به دل از پاافتادگان وارد کنیم.
🔹قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح مطهر امیرالمومنین(ع)
🔹اطعام و افطاری دادن به روزه داران
با دانه ای خرما، ظرفی آش، مقداری شیرینی می توانیم روزه داران عید غدیر را افطاری دهیم.
🔹اهدا شیرینی و شکلات و هدیه برای همسایگان و اهل محل
با گذاشتن یک میز جلوی در منزل یا مغازه یا شرکت و . . . قرار دادن یک جعبه شیرینی یا چای گرم یا شیر کاکائو داغ روی آن می تواند شادی عید غدیر را برای عابران و همسایه ها و . . . ایجاد کند.
به عنوان مثال اعضاء حلقه می توانند با هم قرار بگذارند که در این روز همه شاد باشند و دیگران را هم شاد کنند.به همه لبخند بزنند و با مهربانی با هم رفتار کنند. یا در حلقه جوانان روزه این روز و افطار دسته جمعی یا عیادت از بیماران و آسایشگاه جانبازان می تواند برنامه ریزی گردد.
🔷🔹پیشنهاد چهارم:
اگر در بین اعضاء حلقه از سادات هستند حتما ایشان را با نام سید... خطاب کنید، البته نه فقط در این روز. همواره ایشان را سید خطاب کرده و احترام ویژه ای برایشان قائل باشید تا احترام به سادات که نشآت گرفته از احترام به اهل بیت علیهم السلام است برای اعضاء حلقه نهادینه شود.
#عید_غدیر
#مربی_محور
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_297548281930580033.pdf
2.73M
#درسنامه
درسنامه غدیر
#عید_غدیر
#مربی #مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ضرورت تبلیغات در کارهای فرهنگی
پاسخ به چند سوال مهم:
✔️ ۱-به نظر شما اگر ما در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشیم اشکالی دارد؟
✔️ ۲- اگر تبلیغات و گزارش عملکرد داشته باشیم، یعنی ریا کرده ایم و و مغایر با اخلاص و کار برای رضای خدا و گمنام بودن است؟
✔️ ۳- واقعا اگر کار برای رضای خداست دیگر چرا اطلاع رسانی برای خلق خدا؟
و از این دست سوالات و ابهامات....
👈 واقعا حد و مرز تبلیغ و گزارش کجاست؟
🔸خداوند طول عمر با عزت به حاج آقای قرائتی عنایت فرماید،
ایشان فرمودند: مردم، کار خیری کردید حتما نشان بدهید که دارید کار خیر میکنید، اصلا بگذارید بگن ریا میکنه کار خیر بکنید و نشرش بدید بذار کار خیر در جامعه و بین مردم شناخته بشه و مردم یاد بگیرند کار خیر انجام بدهند اون دنیا هم کسی گفت ریا بوده گردن من محسن قرائتی، من گردن میگیرم🔸
شرکت های بزرگ وقتی پروژه ای رو شروع می کنند یه مبلغ بسیار هنگفتی رو هم برای تبلیغ و معرفی محصول در نظر میگیرند.
اگر واقعا ۱۰ تومان هزینه محصول میشود به اندازه ۱۰ تومان هم هزینه تبلیغات آن محصول میکنند تا مشتری را مجاب به خرید بکنند.
ما، فعالان #فرهنگی نیز اگر به دنبال نشر خوبی و توسعه کیفیت زندگی مطلوب هستیم بایست از ابزار رسانه استفاده کنیم، چه ابزار تبلیغاتی سنتی همچون منابر که از قدیم الایام یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات دینی و اسلامی ما بوده است که حتی از موثرترین ابزار به ثمر نشستن انقلاب ما هم همین مساجد و هیئت های مذهبی بوده اند که باعث نشر و ترویج افکار حضرت امام(ره) گردیدند.
تا به امروز که یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه ای فضای مجازی بوده است و بایست به شکل جدی و حرفه ای این ابزار را شناخت و در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری از آن بهترین بهره برداری را نمود.
پس پشت کردن به این فضا و اینگونه ابزاری اطلاع رسانی خطایی نابخشودنی است و این فضا آنقدر اهمیت دارد که حضرت آقا شورای عالی مجازی تشکیل میدهند، پس این در اهمیت #تبلیغ و اطلاع رسانی در فضا مجازی و اما از سویی دیگر همیشه از بچگی به ما میگفتند که بچه ها کاری اگر در مسجد و بسیج میکنید سعی و همتتان بر این باشه که برای رضای خدا باشه نه خلق خدا و کاری اثرگذاره که مخلصانه و بدون چشم داشت باشه....
واقعیت معیار و عیار اخلاص در عمل رو حضرت حق تعیین میکند و نه بندگان خدا و اینکه واقعا مخلصانه و گمنام است و آن یکی ریاکارانه و فریبکارانه در ید بنی بشر نیست اما در فضاهای اجتماعی و فعالیت های اجتماعی ما اصطلاحی داریم به نام «سرمایه اجتماعی»، مقوله ای که امروزه بسیار مورد تاکید فعالان اجتماعی بوده است.
شاید بتوان بزرگترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را #بسیج دانست که حضرت امام(ره) توانستند با ایده بسیج مردمی اولین و بکرترین سرمایه اجتماعی را بطور عملیاتی و موفق اجرایی نمایند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است.
@morabi_masjed
پس باید از نگاه حضرت امام(ره) درس گرفت که اگر به دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم بایست سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و نمو و برکت سرمایه اجتماعی بسیج گردیده است اما به یاد داشته باشیم بسیج با ارایه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد نماید و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند بایست که راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت» نهادینه شود تا راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشید که جهت توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به درستی شناخته و اجرا شود.
👈 از اولین اصول کار داوطلبانه آن هم بصورت کاملا حرفه ای و تشکیلاتی ارایه و اطلاع خدمت به گوش مردم و ذینفعان است تا همه ترغیب به فعالیت شوند و تا زمانی که شما به درستی گزارش ارایه ننمایی مطمنا هم افراد تیم خود را کم کم دچار بی انگیزگی میکنی و هم آن کار خیر و خوب با شدت فزونی پیدا نمی کند پس بیاییم کارهای خوب یکدیگر را نشر دهیم تا خوبی منتشر شود تا فعالیت اجتماعی داوطلبانه توسعه پیدا کند و انشالله خداوند هم به نیت ما اخلاص عنایت نماید تا اثر کار خیر ما تاثیر چندبرابری پیدا کند.
#دوشنبه_های_فرهنگی
#یادداشت #مربی_محور
#کار_فرهنگی
#اخلاص #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصول کار فرهنگی از منظر امام رضا(ع)
🔹آیا #کار_فرهنگی لزوما فضای مساعد می خواهد؟
🔹شروع #کار_فرهنگی از کجاست؟
🔹جایگاه خودشناسی و خودباوری در کار فرهنگی چیست؟
و...
#کار_فرهنگی #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
کوتاه نوشته های تربیتی 🔸نکته چهارم در ارتباط با دانش آموزان و زندگی با آنها دو چیز خیلی مهم است. ا
کوتاه نوشته های تربیتی
🔸نکته پنجم
در میان آدم ها تیپ های مختلفی داریم. مربیان فرهنگی هم تیپ هایی دارند. برخی از آنها به اصطلاح «مربی فکری» اند. اینها حرف بلدند. اهل مطالعه اند. به سوالات و شبهات بچه ها تسلط و آگاهی دارند. این دسته به درد بچه ها و مخاطراتشان می خورند.
عده ی دیگری از مربیان، «مربی رفتاری» هستند. اینها همه کار بلدند. جذاب اند. قوی اند. با عرضه اند. توانایی های جالب دارند و در چشم بچه ها قهرمان به حساب می آیند.
برخی دیگر از مربیان، «مربی عاطفی» اند. اینها دوست داشتنی اند. محبت بلدند. بچه ها به سمتشان کشش دارند. عواطف و احساسات و محبت، بینشان برقرار است.
#مربی_خوب آن است که هر سه اینها را با هم داشته باشد. هم فکری، هم رفتاری و هم عاطفی باشد تا بتواند بچه ها را نگه دارد و راهبری کند.
#کوتاه_نوشته_های_تربیتی
#مربی #مربی_محور
✍حسن مجیدیان
@Hamim1377
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
انگیزه سازی(مربی محور).pdf
383K
#جزوه انگیزه سازی مذهبی و انقلابی
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتار تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با رشد تربیتی افراد دارد.
#انگیزه_سازی
#مربی_محور #مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
وظیفه ما در تربیت
🍁قال الصادقُ -عليه السلام:
🍁بادِروا اَحْداثَكُمْ بالحَديثِ قَبلَ اَنْ يَسْبِقَكُم إلَيْهِم ُ الْمُرجِئَةُ»
🌿امام صادق عليه السلام فرمودند: #احاديث اسلامي را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه ي #تربيتي ،تسريع نماييد پيش از آنكه مخالفين گمراه ،بر شما پيشي گيرند و سخنان نادرست خويش را در ضمير پاك آنان جاي دهند و گمراهشان سازند.
«كافي جلد ٦ ،صفحه ٤٧»
#تربیت #مربی_محور
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf