eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.4هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
جشن نیمه شعبان امسال در خانه هایمان تربیت از خانه شروع می ‌شود‌. 🤲 اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج✨ ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فرهنگ دینی کرونایی 🦠 از وقتی ویروس کرونا آمده، به شدت مراقبیم تا مبادا به ما سرایت کند؛ 🚰روزی ۲۰ بار دستهایمان را می‌شوئیم؛ 🧴در و دیوار و دستگیرۀ درب و محیط کار و زندگی خود را ضد عفونی می‌کنیم؛ 🤧 نزدیک کسی که مشکوک است نمی‌رویم و 😷 از حضور در اماکنی که احتمال آلودگی وجود دارد، می‌پرهیزیم و... ✅ این کارها بسیار عالی و لازم است؛ فقط یک نکته: 💎 «تقوا» هم دقیقا یعنی همین؛ یعنی همینطور دقیق، ❤️ مراقب پاکی قلبمان باشیم؛ 🕋 خدا را بپاییم؛ ✋از گناه و کارهای مشکوک به معصیت دوری کنیم؛ 👿 در معاشرت با افراد مشکوک به آلودگی مراقب باشیم؛ 🕺 از حضور در محافل آلوده به گناه بپرهیزیم؛ و اگر خدای ناخواسته آلوده شدیم، 🤲 با استغفار، توبه و توسل، روح خود را شستشو دهیم. ⭕ وقتی پزشکان دستورالعملهایی جهت آلوده نشدن به ما می‌دهند، گوش می‌کنیم و سریع به اشتراک می‌گذاریم؛ 🥺 سزاوارست کلام خدا و پیامبر و امامان که برای آلوده نشدن روح ما فرموده‌اند را هم جدی بگیریم! 😔 ای کاش حداقل به اندازۀ دنیای خود، نگران آخرت خود هم بودیم؛ و همان‌قدر که به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهیم و حرف پزشکان را گوش می‌کنیم؛ دغدغۀ سلامت روح خود را داشتیم و «کسب معرفت»، «انجام واجبات» و «ترک محرمات» را جدی می‌گرفتیم. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁩کار تشکیلاتی در نهج البلاغه بی نظمی آفت کار فرهنگی و تربیتی سفارش امیرالمومنین(ع) به رعایت تقوا و رعایت نظم در کارها همراه با نگاهی است، یعنی می توانیم آن را در کارهای جمعی یا همان کار تشکیلاتی استفاده کنیم.... ایشان می فرمایند: در کارهایتان نظم داشته باشید؛ الف) کارهای شخصی و فردی؛ ب) کارهای جمعی و گروهی؛ این نظم در جمع هم میتواند معانی مختلفی داشته باشد وقتی از کسی سؤال می کنند نظم یعنی چه؟ می گوید: یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دهیم؛ آیا قرار دادن کتاب در کتابخانه و قراردادن البسه در کمد و یا قرار دادن وسایل آشپزخانه به ترتیب در کنار یکدیگیر رعایت نظم است؟ تا حدی می توان گفت: بله، این رعایت نظم است، اما کنار هم چیدن فقط رعایت نظم نیست بلکه به عدالت و انصاف چیدن خیلی مهم تر از چیدمان تنهاست؛ ما در زندگی شخصی باید نسبت به لوازم اطراف که مادی است و همچنین لوزام زندگی و حیات که معنوی است، عدالت را رعایت کنیم؛ مثلا عدالت در نظم یعنی وسایل مورد نیاز یک کودک را پایین تر قرار دهیم تا بتواند به آسانی از آن استفاده کند؛ وسایل خطرناک را در دسترس کودک قرار ندهیم تا در غفلت ما خودش را به خطر بیاندازد؛ این می شود انصاف؛ برای وسایل حساس مکانی را در نظر بگیریم که دچار آسیب نشوند، از وسایل زندگیمان به نحو احسنت مواظبت کنیم؛ انصاف و نظم در شهرسازی یعنی به فکر عبور و مرور معلولین نیز باشیم... در حیات معنوی هم باید رعایت عدالت و انصاف کنیم اینکه هر حرفی نزنیم، هر چیزی بشنویم به هر چیزی نگاه نکنیم یا نظم فکر و اعتقادی ما دچار خدشه نشود؛ سخن گفتن، خندیدن، شوخی، بحث و جدل، گوش دادن، محبت کردن، تنبیه، تشویق، تأیید یا رد کردن، همنشینی، صله رحم، عبادت و در کنار خانواده بودن قسمت کوچک از حیات معنوی ما است که باید در آن رعایت عدالت، انظباط، انصاف و اخلاق بشود... در کار که حیات معنوی و است، نظم، عدالت، انصاف و اخلاق حرف اول را میزند، متربی باید با یک نحوه آموزش و یه نحوه رفتار در مجموعه مواجه باشد و اگر حس کند بی نظمی و بی انصافی در مسائل جاریِ فعالیت فرهنگی، نحوه آموزش و همچنین طرزِ برخورد و رفتار است سعی میکند خود را از مجموعه دور کند و تلاش مسئولین و مربیان عزیز راه به جایی نمیبرد... البته یأس و ناامیدی متربی کمترین عکس العمل است، شدت عکس العمل به شدت بی نظمی بستگی دارد و شدت عکس العملها میتواند مشکلات مجموعه را بیشتر کند، اگر دانش پژوه ما ، فعال فرهنگی ما و متربی ما مجموعه را ترک کند میتواند دیگران را نیز با خود همراه کند، آن هم با استدلال قویی ای مثل بی نظمی و بی عدالتی و بی انصافی، مثلاً اینکه تعدادی از متربیان نورچشمی هستند و دیگران مورد توجه نیستند و مسائلی مانند این... هر عقل سلیمی این استدلال را میپذیرد البته اگر واقعاً این ضعفها وجود داشته باشد... بزرگترین گروهها و حلقه های فرهنگی است، آفتی که اکثر مراکز فرهنگی به آن دچار هستند، مراکز و گروههایی که دچار چالش میشوند، ریزش دارند، حرکتشان بسیار کند است و نمیدانند مشکلاتشان چیست و از چه ناحیه ای ضربه میخورند باید اول نگاه به نظمشان بیاندازند... لازم است مجدداً عرض شود نگاهتان به مقوله نظم خیلی وسیع باشد، کوچکترین برنامه ها و رفتارها باید نظم داشته باشند، باید از یک قائده ی منطقی و دینی بهره مند باشند، باید پشت اش به استدلالات قوی و اصول اخلاقی و دینی گرم باشد، مستدل و مستحکم در مقابل هر هجمه و سؤال محکم بایستد و میدان را به تعارضات و شبهات و اخلالها ندهد... مثلاً اگر یک متربی راجع به یک رفتار یا برنامه سؤال کرد باید بتوانید با استدلال منطقی و عقلی جوابش را بدهید تا جایی که برنامه و رفتار شما را برگرفته از تعالیم دینی بیابد؛ هرچند این مسئله نیز آفتی دارد و آن شعاری بودن اقتباسها و استدلالهاست، یعنی نباید شعار دهیم که ما به دستورات دینی و اخلاقی عمل میکنیم بلکه باید در عمل آن را عرضه کنیم... ✍حجة الاسلام خاتمی خوانساری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تشکیلاتی بودن، مغرورمان نکند. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
آچار کشی تشکیلات(۱) ♦️هر تشکلی باید روز به روز برای بهتر شدنش تلاش کند. نکته‌هایی وجود دارد که اعضای تشکل با توجه به آن‌ها می‌توانند مجموعه خود را بالنده‌تر کنند: ۱- هیچگاه نباید هدف از تأسیس تشکل را گم کرد. همواره خود را مرور کنیم و مسیر حرکت را براساس آن تنظیم کنیم. ۲_ تشکیلات باید منجر به رشد اعضای خودش شود و لازمه رشد در هر کاری است. ۳- کار تشکیلاتی بدون پیش نمی‌رود. برای هر دوره زمانی برنامه‌ریزی کنیم و در پایان، میزان تحقق برنامه را رصد کنیم. ۴- برای مطرح شدن و کسب اعتبار، همواره ببینید کدام است که با اهداف تشکل همخوانی دارد. لازم نیست بچه‌های انجمن، همان کار بچه‌های دفتر تحکیم را انجام دهند یا بچه‌های بسیج همان کار بچه‌های جامعه اسلامی را. ببینید کدام کار مغفول مانده، آن را انجام دهید. ۵- باید هم کنیم و هم . با فراخوان‌های عمومی عضوگیری کنید و با حضور در بین بچه‌ها و در کف دانشگاه، عضویابی کنیم. این پست ادامه دارد... 📚 منبع: استاد مدرس حوزه امور تشکیلاتی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤 یعنی امام زمانی شدن. ☑️ یک دنیا نظم، دانش، ادب و اخلاق بدون معرفت امام زمان مرگ جاهلیت در پیش دارد. 😔 و افسوس که شیعه ازو و دعای بر فرجش، غافل است... مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✍ چــــــرا تربیٺـــــــــ؟... تربیت فرایندی است که در سراسر عمر انسان اتفاق می افتد و جنبه دارد. اسلام به تربیت جانبه فرد معتقد است. 🔸 تعلیم و تربیت یعنی فرد در ابعاد : الف• فکری و عقلانی ب• معنوی ج• اخلاقی د• اجتماعی و• عاطفی ه• بدنی 🔸 تعلیم و تربیت یعنی کردن به تا بهتر تشخیص دهد. در یک جمله ساده امیر مومنان(ع) می فرمایند : علم آن است که در کلمات و متوقف شود و درجه علم آنست که در و وجود انسان ظاهر شود . 🔸 از ویژگےهای تربیت اسلامی آن است که در تمام تلاش های انسان، یک را دنبال می کند و آن عبادت و بندگی . ⇐ اهداف تربیت اسلامی عبارتند از : ١. خود و خود ٢. دهی علم وحکمت ٣. دینی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهارتهای مربی ☀️ از عنایات ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در این زمستان یقین، بگویید. سعید چندانی بدست امام زمان عج شفا گرفت ، سپس شیعه شد ، و در نهایت بدست وهابیت ملعون به شهادت رسید. 💠گاه حکایتی واقعی جرقه ای می شود برای یک دگرگونی. و مربی هوشیار به دنبال ایجاد این موقعیت هاست. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
مهارتهای مربی ☀️ از عنایات ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در این زمستان یقین، بگویید. سعید چندانی ب
از طریق ارتباطات مجازی از متربیان خود بخواهید درباره این شهید نوجوان تحقیق کنند. میتوانید نحوه ارائه تحقیق را در قالب تولید محتوای مختلف از متربیان بخواهید. مثلا پس از تحقیق، در مدت ۵ دقیقه نتجیه تحقیق خود را ارائه و با گوشی همراه فیلمبرداری کنند و فیلم آن را ارسال کنند. این ایده را در ایامی که امکان ارتباط حضوری نیست در موضوعات مختلف میتوانید اجرا کنید. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونگی کار فرهنگی در این وضعیت سخت فرهنگی ، انقلاب اسلامی به فعالان موفق و مؤثر فرهنگی چون شما خیلی نیاز داره اما همیشه این سوالات بوده که: چرا باید کار فرهنگی کنیم؟ اصلا کار فرهنگی چیست؟ چه کاری کنیم؟ چطوری انجام بدیم؟ و... در تلاش میکنیم درباره ی پاسخ این سوالات با هم صحبت کنیم. طی ۲۵ جلسه با عنوان درباره مسائل زیر صحبت خواهیم کرد: ➕ چرا کار فرهنگی(دو جلسه) ➕ ویژگی یک فعال فرهنگی(سه جلسه) ➕ شروع کار فرهنگی(یازده جلسه) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(نه جلسه) جلسات قبل در این پستها تقدیم شد: 1⃣ چرا کار فرهنگی؟(۱) 2⃣ چرا کار فرهنگی؟(۲) 3⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۱) 4⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۲) 5⃣ ویژگی های فعال فرهنگی(۳) 6⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۱) 7⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۲) 8⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۳) 9⃣ شروع فعالیت فرهنگی(۴) 0⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۵) 1⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۶) 2⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۷) 3⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۸) 4⃣1⃣ سروع کار فرهنگی(۹) 5⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۰) 6⃣1⃣ شروع کار فرهنگی(۱۱) جلسه تقدیم شما👇
faaliyt farhagi taghdiri.17.MP3
35.25M
(۱۷) ➕ عرصه های فعالیت فرهنگی(جلسه اول) حجة الاسلام میر حامد تقدیری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5778531136992969588.mp3
38.91M
مهندسی فرهنگی استاد شجاعی جلسه دوم(از۱۴) لینک جلسه اول: https://eitaa.com/morabi_masjed/6491 مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf ادامه این مطلب را در دوشنبه های فرهنگی کانال دنبال کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است استاد معماریانی تفاوت تشکیلات با سایر گروه‌ها این است که تشکیلات، اعم از تیم بوده و موضوع اصلی آن انسان است، لذا باید ابعاد مختلف انسان را مدنظر قرار دهد. انسان سازی را دغدغه اصلی تشکیلات است. آنچه در این ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی مورد غفلت واقع شده، کادرسازی اصیل است؛ کارها و حرکت‌های زیادی صورت گرفته اما صرفا در یک بعد خاص و در حوزه دانش افزایی و تبدیل این دانش به نگرش و مهارت، سازماندهی و شبکه کردن مغفول واقع شده است، به همین خاطر در تشکیلات کمتر شاهد پرورش انسان همه جانبه هستیم. شاخص‌های کادرسازی در تشکیلات در حال حاضر، اصلی‌ترین رسالت تشکیلات، رفع چالش کادر سازی است، این کادر باید دست‌کم حائز هشت ویژگی دانش و معرفت، بینش و نگرش، منش تشکیلاتی، روش‌های تشکیلاتی، گرایش‌ها و ارزش‌ها، کنش‌ها و گویش‌ها و سنجش(برای رویش) باشند. ما برای ظهور امام زمان(عج) نیازمند پرورش انسان‌های قوی به لحاظ معرفتی هستیم تا چتر ولایت بر سرشان سنگینی نکند. ببینید برای چه دورهم جمع شده‌اید و تشکیلات شما می‌خواهد پاسخ چه سؤالاتی را بدهد؟ رسالت و ماموریت، اصول، ارزش‌ها، مبانی، مبادی، مراحل، راهکارها، عوامل و موانع خود را دقیق مشخص کنید. تشکیلات، واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است احیای قلوب را از ثمرات دور هم جمع شدن دانست. تشکیلات، در واقع واکسیناسیون تربیتی نظام اسلامی است، چرا که در آن «تواصی به حق و صبر»، «آئینه بودن مؤمنان نسبت به یکدیگر»، «اعتمادسازی و تکریم» و «آگاه سازس»، «نظارت و مراقبت» و سایر ارزش‌ها محوریت دارد که به هم افزایی توانمندی‌ها و همپوشانی ضعف‌ها منتهی می‌شود. در تشکیلات می‌بایست با عقایدمان زندگی کنیم نه بازی؛ در چنین تشکیلاتی است که کم‌کاری و غایب شدن، حرام محسوب می‌شود؛ اینها کارهای دم‌دستی نیست و بی‌توجهی به آن در بلندمدت مشکلات بزرگی ایجاد می‌کند. خنثی گر یکدیگر نباشیم اگر شناخت‌های ما تولید عشق و ایمان و نهایتا رفتار نکند سودی ندارد؛ به عبارت دیگر دانش و شناخت ما باید کاربردی و متجلی شود تا به جای طلبکاری، مطالبه‌گر شویم، زیرا کار تشکیلاتی اگر مطالباتی نباشد گرفتار سیاست‌بازی می‌شود. نیروی تشکیلاتی باید با زندگی و مرامش با جامعه حرف بزند و هیچگاه از خوب بودن پشیمان نشود. با انرژی ای که در تشکیلات ایجاد می‌شود، باید یک به‌ علاوه یک بزرگتر از دو باشد و هر چه شبکه تشکیلات، بزرگتر می‌شود، ظرفیت هم بیشتر شود، نه اینکه عکس این باشد و دو به دو یکدیگر را خنثی کنیم؛ در واقع اعضای شبکه تشکیلات برای هم ضرورت دارند ولی مزاحم هم نیستند. کار تشکیلاتی مبتنی بر مدیریت درون است روش کار تشکیلاتی این است که مدیریت‌ها از درون شروع شود؛ اگر در تشکیلات کسی حس می‌کند از راهبر تشکیلات، قوی‌تر است مدیون است که اعلام نکند و به عکس، اگر مسئولی ببیند سایرین از او قوی‌تر هستند، خائن است اگر نگوید، زیرا جایگاه‌های تشکیلاتی نقش است نه پست و شغل؛ لذا این انسان‌ها هستند که به جایگاه‌ها ارزش می‌دهند نه اینکه جایگاه‌ها به انسان ارزش دهند. در همین راستا اگر بدانیم تشکیلاتی هست که بهتر از ما کار می‌کند باید با او تعامل کنیم، چراکه کار ویژه تشکیلات رشد است و افراد به اندازه آگاهی و آزادی‌ای که دارند، به هرکاری ولایت پیدا می‌کنند؛ آگاهی و آزادی عناصر عصمت است و باید در درجاتی در انسان‌ها باشد تا ولایتی را عهده‌دار شوند. اگر کارمان با ولایت هماهنگ نباشد، حتی اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین باشد، ارزش نخواهد داشت مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا باید تربیت کنیم؟! تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگ‌ترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرف‌شنو باشیم، صبح‌ها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و… اما ساده‌ترین و ضروری‌ترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند. کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوه‌های نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید کشوری توسعه می‌یابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانه‌های آن کشور نروید. اینها را به‌راحتی می‌توان خرید یا دزدید یا کپی کرد. می‌توان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیش‌بینی کنید، بروید در دبستان‌ها؛ ببینید آنجا چگونه بچه‌ها را آموزش می‌دهند. مهم نیست چه چیزی آموزش می‌دهند؛ ببینید چگونه آموزش می‌دهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، خطر‌پذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت می‌کنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.» از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میان‌سالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی می‌کند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است. هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر می‌رویم و وقتی به خانه برمی‌گردیم، چند خط نمی‌توانیم دربارۀ آنچه دیده‌ایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیده‌ایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بی‌هیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است. جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم می‌گفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری می‌کردم تا بچه‌ها قبل از اینکه به نگاه‌های سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.» می‌گفت: «کسی که به کلاس‌های طراحی می‌رود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیق‌تر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت می‌رود تا در طراحی پیشرفت کند.»(آلن دو باتن، هنر سیر و سفر، ص۲۶۹) اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمی‌‌تواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشی‌های غارنشینان نشان می‌دهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند. من پدرانی را می‌شناسم که در آتش محبت فرزندانشان می‌سوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمی‌شناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس می‌کرد و می‌بوسید و دست محبت بر سر و روی آنان می‌کشید. بسیارند پدرانی که نمی‌دانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یک‌بار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمی‌دهد. در جامعه‌ای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل می‌بارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمان‌ها می‌جوییم، ولی یک‌بار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشده‌ایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به مربی و آموزش دارد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✍ اهداف تربیت اسلامی تربیت فرایندی است که در سراسر عمر انسان اتفاق می افتد و جنبه دارد. اسلام به تربیت جانبه فرد معتقد است. 🔸 تعلیم و تربیت یعنی فرد در ابعاد : الف• فکری و عقلانی ب• معنوی ج• اخلاقی د• اجتماعی و• عاطفی ه• بدنی 🔸 تعلیم و تربیت یعنی کردن به تا بهتر تشخیص دهد. در یک جمله ساده امیر مومنان(ع) می فرمایند : علم آن است که در کلمات و متوقف شود و درجه علم آنست که در و وجود انسان ظاهر شود . 🔸 از ویژگےهای تربیت اسلامی آن است که در تمام تلاش های انسان، یک را دنبال می کند و آن عبادت و بندگی . ⇐ اهداف تربیت اسلامی عبارتند از : ١. خود و خود ٢. دهی علم وحکمت ٣. دینی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام خمینی (ره) 📌گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه نشده ایم، تربیت نشده ایم. عالم شدند نشدند، دانشمند شدند نشده اند، تفکراتشان عمیق است لکن نشده اند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. ۵۹/۱۱/۱۰ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مقام مربی 👌 خوش به حال کسی که علمی به کسی می‌‌آموزد... 🤔 فکر نکنم چیزی شیرین‌تر از این باشد که در سخت‌ترین لحظات کسی یا چیزی به داد آدم برسد... 😔 گمان نکنم از لحظات قیامت سخت‌تر هم داشته باشیم... ⛰از یک کوه ثواب آن هم در لحظات سخت قیامت، شیرین‌تر چیزی سراغ دارید؟ 〰〰🌸〰〰🌸〰〰🌸〰〰 💎 مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ الْحَارِثِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَجِی ءُ الرَّجُلُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَهُ مِنَ الْحَسَنَاتِ کَالسَّحَابِ الرُّکَامِ أَوْ کَالْجِبَالِ الرَّوَاسِی فَیَقُولُ یَا رَبِّ أَنَّی لِی هَذَا وَ لَمْ أَعْمَلْهَا فَیَقُولُ هَذَا عِلْمُکَ الَّذِی عَلَّمْتَهُ النَّاسَ یَعْمَلُ بِهِ مَنْ بَعْدَکَ. 🔸 حماد حارثی از امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: ☁️ مردی روز قیامت می‌آید در حالی که مانند ابر متراکم یا کوه‌های محکم و استوار حسنات دارد. می‌گوید: خدایا این‌ها برایم از کجا آمده؟ من که برای آن‌ها عملی نکرده ام. خداوند می‌فرماید: این علم تو است که به مردم آموزش داده ای که بعد از تو به آن عمل کردند. 📚 بصائرالدرجات: ۲۵ - ۲۶ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf