13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیچ تاریخی...
@javad_hayader
فَاِنَّهُم صِنفانِ: اما أخٌ لک فی الدِّینِ و إمّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ. 3 ای مالک، مردمان دو دسته اند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند.
@javad_hayader
یک نشریه آمریکایی نوشت که توافق اخیر تهران و ریاض نشان داد که کشورهای منطقه به این نتیجه رسیدهاند که بهبود روابط با ایران منفعت بیشتری برای آنها دارد.
به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی فارِن پالیسی در مطلبی با پرداختن به از سرگیری روابط تهران و ریاض، آن را نشانه ای از تغییر شرایط منطقه ای به نفع ایران و زیان آمریکا می داند.
@javad_hayader
مصاحبه: حجه الإسلام والمسلمین دکتر جواد حیادر
نماینده طلاب وفضلای اهوازودشت آزادگان درحوزه علمیه قم
موضوع": حوزه انقلابی
حاج آقا بفرمایید بحث حوزه انقلابی درنزد حوزویان از چه جایگاهی برخورداراست؟
قبل از هرچیز باید به اینکه اشاره کنم که ما امروز در زمان تشکیل واستقرار حکومت اسلامی زیست میکنیم واین به این معناست که اگرچه ممکن است درباره ضرورت تشکیل اصل حکومت اسلامی ویا وجوب آن بحثهایی میان برخی فقهاء ویا روحانیون باشد وممکن است برخی تشکیل حکومت اسلامی را بنا به دلائلی مختص امام معصوم بدانند یا شرایط خاصی را برای آن قائل باشند که در جای خود قابل بحث وجرح وتعدیل است، اما همان افراد معدود نیز به وجوب حفظ نظام اسلامی ونگهبانی ازآن که با مجاهدت علماء و انسانهای متدین تشکیل ومستقر شده اذعان بلکه فتوا مید هند ،چرا که پس از تشکیل حکومت اسلامی توسط فقیه جامع الشّرائط همراهی ،اطاعت و حفظ نظام برهمگان واجب شرعی وعقلی خواهد بود. طبق فتوای برخی فقهاء چنانچه حاکم اهتمام به اجرای احکام اسلامی در جامعه داشته باشد یا از قِبَل فقهاء مسئولیت داشته باشد همراهی با او واجب است وازاین بالاترگفته اند : چنانچه در ضعف حکومت جائرِ مسلمان ترس ازدروس معالم وذکر محمد وآل محمد وجود داشته باشد ،حفظ آن ازخطر سقوط واجب خواهد بود. واین به معنای نقطه اشتراک همه دلسوزان حوزه و دین در حفظ نظام وحکومت اسلامی است.
بنابراین نباید در بحث از حوزه انقلابی یا حکومت اسلامی از این نقطه عزیمت وعطف مهم غفلت کرد .به نظر بنده اگر مخالفان ورود حوزه به مباحث سیاسی به این نکته توجه کنند حتما در تحلیل وبررسی خود درباره ورود حوزویان در عرصههای سیاسی نظرات صائب ودقیقی خواهند داشت واگر به این مسأله توجه نشود ناخواسته حوزه را بدون دلیل وحجت شرعی وعقلی به ورطه سکولارلیسم میکشانند.
به این تعابیر معمار انقلاب اسلامی وبیانگذار حکومت اسلامی درایران دقت کنید که فرمود حفظ نظام اسلامی در حال حاضر از حفظ امام معصوم نیز واجب تراست وحفظ نظام از اوجب واجبات است.
اما دررابطه با حوزه انقلابی نیز نکاتی تقدیم میگردد.
اولا: باید تعریفی از حوزه انقلابی داشته باشیم تا سوء تفاهمی دراین رابطه بوجود نیاید.
به باور بنده حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که در راستای اهداف ومطالبات انقلاب اسلامی حرکت میکند وبه عبارتی دیگر حوزه هم باید انقلابی باشد وهم باید راهبری انقلابی کند. همان که رهبرانقلاب فرمودند انقلابی باشد وانقلابی بماند.
به نظر بنده اگر چنین انقلاب با عظمت دینی در میان دیگر مذاهب اسلامی واقع میشد علمای آنها هیچ دغدغهای غیراز حفظ ،صیانت وپیشرفت آن برای خود قائل نبودند. چرا که حیثیت واساس خود را در بود ونبود آن میدیدند وچرا چنین عمل نکنند که این انقلاب حاصل مجاهداتهای قرنها وهزاران سال علماء ،فقهاء ودلسوزان دین مردم است. چرا خود را وقف حراست وپیشرفت آن نکنند در حالی که آرزوی همه فقهاء دینی گذشته، تشکیل حکومتی براساس موازین دینی وتحت اشراف علمای دین بوده است.
البته همانطور که اشاره شد این مسأله مربوط به ضرورت تشکیل اصل حکومت اسلامی است وگرنه بحث حفظ وصیانت از آن به ضرورت عقلی وشرعی مورد اتفاق همه فقهاء وعلمای اسلام است وعالمی وجود ندارد که حکومت ونظام طاغوت وغیر دینی رابر حکومت برخواسته ومبتنی بر دین ،ترجیح دهد.
سؤال: بنابراین میتوان ازفرمایشات شما نتیجه گرفت که حوزه انقلابی حافظ اصل انقلاب وحکومت است نه دولتها ویا جناح های موجود در حکومت اسلامی؟
جواب: بله قطعا منظور ما از نظام اسلامی همان نظامی است که برخواسته ازدین وآموزه های آن است وتوسط ولی فقیه سرپرستی ورهبری میگردد وگرنه دولتها وجناحها ملاک انقلابی بودن یا نبودن نیستند.
بله یک وقتی جناحی یا دولتی با اعتقاد وعملکرد انقلابی وبا ایمان به وجوب حفظ وپیشرفت نظام اسلامی سرکار میآید، خُب حوزه انقلابی حتما باید از آن حمایت کند اما حتما حمایت حوزه انقلابی مشروط به انقلابی ماندن دولت یا جناح سیاسی است.
بنابراین موضع گیری های جناحی یا براساس خوشایند این دولت یا آن دولت قطعا نه نشانه انقلابی بودن حوزه است ونه وظیفه حوزه است.
حوزه انقلابی مسئولیت اصلی خودش را صیانت از آرمانهای انقلاب وحفظ نظام از انواع انحرافات وکج روی های محتمل برخی مسئولین است وهمیشه چشم بینای نظام اسلامی است وکوچکترین تردیدی در امر به معروف ونهی از منکر مسئولین اجرائی نخواهد داشت.
به اعتقاد بنده با این تلقی از حوزه انقلابی اختلاف نظری در میان حوزویان در انقلابی بودن حوزه ودخالت حوزه در سیاست وجود نخواهد داشت .
@javad_hayader
سؤال:شما برای انقلابی ماندن حوزه چه توصیهای دارید؟
جواب: براساس آنچه در فلسفه دخالت حوزه در امور سیاسی عرض شد به نظر میآید حوزویان باید نسبت به وظایف خود دراین عرصه به طور جدی مطالعه وآگاهی کافی پیدا کنند، ورود بدون علم در هر مسئلهای بیشتر از آنکه کمک کار باشد، مخرب وفسادانگیزاست.
در مرحله بعدی راهبری وتذکر برای اصلاح امور ازتوقعات به حق همه دلسوزان دین ودنیای مردم ازحوزه علمیه وارکان تصمیمگیری آن است.
نکته دیگر اینکه حوزه پس از احراز عدم شایستگی برخی افراد حاکم نباید دچار تردید وتعلل در اتخاذ موقف انقلابی خود بکند وبه صراحت تمام از انحرافات حاکمان جلوگیری کند.
سؤال: ممکن است گفته شود باوجود اسلامی بودن نظام چه نیازی به دخالت وتذکر حوزه به حاکمان است؟
جواب: اولا این حرف خلاف آموزههای خود اسلام است که همه آحاد جامعه را دربرپایی صحیح دین درجامعه مسئول میداند واتفاقا در فرمایشات امیرالمومنین هم می بینیم که ایشان ازمردم میخواهد به حاکمان با وجود رهبری ایشان تذکر وانتقاد کنند.
ثانیا: سیره امامین انقلاب خود دلیلی دیگری است براینکه باید از عملکرد صحیح مسئولین اجرائی تقدیر ودر صورت انحراف از موازین ،تذکر وانتقاد کرد. شما ببینید همین بحث حوزه انقلابی را رهبرانقلاب چقدر جدی مطرح کردند وآن را از حوزه وطلاب جوان مطالبه کردهاند وگاهی حتی نسبت به بی تفاوتی برخی آقایان حوزه نسبت به برخی انحرافات فکری وسیاسی حاکمان ودولتی ها، خودشان انتقاد کردهاند. یعنی دقیقاً عین آنچه که امیرالمؤمنین از مردم در زمان خودشان خواستهاند .رهبری همیشه از همه مردم به خصوص نخبگان وبالاخص حوزویان این مطالبه را داشتهاند.
سؤال: زیر ساختهای حوزه را چقدر برای تحقّق حوزه انقلابی فراهم میدانید؟
جواب: به اعتقاد بنده کلیت حوزه هیچ تردیدی در بحث حفظ وصیانت از نظام اسلامی ندارد اگر هم گاهی حرف هائی شنیده میشود این مسأله برمیگردد به عملکرد برخی مسئولین ویا نحوه اجرائی این تفکر در حوزه. به هرحال حوزه علمیه همانند دانشگاه یک محیط علمی وآموزشی است وهیچ فعالیتی نباید این مسأله را تحت الشعاع قرار دهد یا آن را به حاشیه بکشاند.
به عبارتی دیگر متصدیان تحقّق حوزه انقلابی یاهمان قرارگاه حوزه انقلابی( که اصل وجودشان در حوزه خود یکی از زیر ساخت های تحقّق حوزه انقلابی است) باید نسبت به پیوست های حوزوی فعالیتهای خود اهتمام بیشتری داشته باشند واز شعارزدگی،جانبداری های جناحی برحذرباشند وبرعکس دراین گونه فعالیتها به اصالت حوزه،تعمیق باورها ،آموزش وتبلیغ صحیح متناسب با طلاب وفضلای حوزه اقدام کنند.
بنده در نطق پیش از دستورم در مجمع عمومی نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه عرض کردم ما در حوزه به درسنامه حوزه انقلابی یا ریشههای انقلاب اسلامی وحتی تاریخ معاصر برای تمام سطوح حوزه ،نیاز مبرم داریم ودراین رابطه ما حتی از مدارس ودانشگاه ها عقب هستیم . چرا باید خاستگاه انقلاب اسلامی ازاین حیث دچار فقر وکمبود باشد؟
ازاینکه وقتان را به ما اختصاص دادید وبه سؤالات ما پاسخ دادید سپاسگزاریم.
امیدوارم مطالب قابل استفاده ای عرض کرده باشیم .ازوقتی که شماهم به بنده دادید تا دراین موضوع مهم نکاتی عرض کنم تشکر وقدردانی میکنم
@javad_hayader
باسلام. متن کامل مصاحبه بنده باقرارگاه حوزه انقلابی تقدیم حضور میگردد.👆👆👆👆👆👆👆🙏
سلوان مومیکا ۳۷ ساله و عراقیالاصل روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخته است.
جوان عراقی که قرآن را سوزاند کیست
سلوان مومیکا در سال ۲۰۱۷ به اتهام جنایت جنگی دستگیر شد و سپس با دخالت کشورهای غربی آزاد شده و به سوئد رفت و اکنون هم به یکی از احزاب تندروی این کشور پیوسته است.
سلوان مومیکا فرد هتاکی که دست به آتش زدن قرآن در سوئد زده قبلا عضو یک گروه نظامی وابسته به حشد الشعبی عراق بوده است.
سلوان مومیکا ۳۷ ساله و عراقیالاصل روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن در مرکز استکهلم و در مقابل مسجد اصلی شهر، صفحاتی از قرآن را پاره کرد و آتش زد. این گستاخی که با تأیید و حمایت دولت سوئد انجام شد خشم جهان اسلام را برانگیخته است.
مومیکا در صفحه فیس بوک خود را به عنوان یک عراقی لیبرال، سکولار و ملحد معرفی میکند، اما هرکسی که زندگی نامه و صفحه فیس بوک او را دنبال میکند متوجه میشود که ایدههای او هر از گاهی تغییر کرده است.
ولید المقدادی، روزنامهنگار گفته که سلوان مومیکا اهل استان نینوا در شمال عراق و یک لیبرال، ملحد و افراطی است؛ او بنیانگذار حزب دموکراتیک سریانی و فرمانده یک گروه مسلح به نام صقور السریان بود که برای آزادسازی استان نینوا از اشغال داعش تشکیل شده بود..
المقدادی که خود ساکن سوئد است، گفت که این فرد هتاک صرفا به دنبال شهرت است و نه بیشتر و اگر تفکر و ایده مشخصی داشت، هرگز دست به این کار نمیزد.
یک روزنامه نگار از منطقه حمدانیه در این باره میگوید: مومیکا یک فرد عادی نبود. این روزنامهنگار که خواست نامش فاش نشود، میافزاید که مومیکا از مشکلات روحی و روانی رنج میبرد و همیشه دوست داشت دیده شود و مشهور باشد.
@javad_hayader
بنده بنا به دلایل تاریخی معتقدم که مسلمانان همیشه از خودی ضربه خورده اند وگرنه دشمنان اسلام میدانند که نمی توانند با مسلمانان درگیری مستقیم داشته باشند.☝️☝️☝️☝️
@javad_hayader