💠پرسش: چرا نام ائمه علیهم السلام به صورت واضح در قرآن کریم نيامده است؟
💠پاسخ:
1️⃣ نکته ی اول:
◀️در قرآن كريم كليات احكام و معارف آمده است و تفصيل و تشريح آن به عهده ی نبي مكرم اسلام (ص) گذاشته شده است.
خداوند در قرآن كريم مي فرمايد :
وأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (النحل / 44)
🔶و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم ، تا براي مردم آنچه را به سوي ايشان نازل شده است توضيح دهي ، و اميد كه آنان بينديشند .
◀️ در قرآن كريم آمده است كه «اقيموا الصلاة » ؛ ولي نيامده است كه روزي چند وعده نماز بخوانيد ، در هر وعده چند ركعت بخوانيد ، چگونه بخوانيد ، چه سوره هايي را بخوانيد و ... تمام اين موارد به عهدهء رسول گرامي اسلام (ص) گذاشته شده است و آن حضرت فرمودند :
🔵صلوا كما رأيتموني اصلي .
🔴نماز بخوانيد ، همان طوري كه من نماز مي خوانم .
📚صحيح البخاري ؛ ج: 1 ، ص: 226
◀️كليات امامت نيز در قرآن در آيات فراواني آمده است:
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ (المائده / 67)
اي پيامبر ، آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده ، ابلاغ كن ؛ و اگر نكني پيامش را نرسانده اي . و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مي دارد .
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا (المائدة / 3)
امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم ، و اسلام را براي شما [به عنوان] آيين برگزيدم .
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (النساء / 59)
اي كساني كه ايمان آورده ايد ، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياي امر خود را [نيز] اطاعت كنيد.
2️⃣نکته ی دوم:
◀️درست است كه نام ائمه در قرآن نيامده است؛ ولي خداوند با وصف از آن ها ياد كرده اند ، خداوند در باره ی امير المؤمنين (ع) فرموده است :
إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (المائدة / 55)
وليّ شما ، تنها خدا و پيامبر اوست و كساني كه ايمان آورده اند : همان كساني كه نماز برپا مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند .
◀️بنابر تصريح بسياري از علماي اهل سنت ، اين آيه در باره ی امير المؤمنين (ع) نازل شده است .
‼️آيا اين آيه براي اهل حق كفايت نمي كند؟ آيا لازم بود كه خداوند اسم ائمه را تك تك در قرآن مي آوردند؟
3️⃣نکته ی سوم:
◀️آيا اگر خداوند در قرآن نام ائمه را نيز آورده بود ، پيراوان سقيفه حاضر بودند كه بپذيرند؟ آيا همان هايي كه به پيامبر اسلام (ص) نسبت هذيان دادند و گفتند:
🔵ان الرجل ليهجر .
❗️اگر نام حضرت علي در قرآن هم آمده بود ، نمي گفتند :
🔴ان جبرئيل قد هجر ؟
❗️يا نستجير بالله نمي گفتند كه خدا هم اجتهاد فرموده و ما هم مجتهد هستيم و اين سخن را قبول نداريم؟
#امامت
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ معرفی کتاب در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها برای نوجوانان عزیز ⭕️
📌کتاب «مقتل فاطمی نوجوان»
علی شعیبی
دفتر نشر معارف
📌عزیز پیامبر (ص): حضرت فاطمه زهرا (س)
محسن ماجراجو
ناشر: قم/اصباح
📌ریحانه پیامبر: داستان هایی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
محسن نعماء
گنجشک های جمکران (داستان نوجوان)
📌۱۸ساله
حمید سبحانی صدر
مؤسسهی فرهنگی ایمان ماندگار
📌به کوتاهی آه، به بلندای ماه
سید علی موسوی گرمارودی
مؤسسه انتشارات قدیانی
📌یک نفر تو را دوست دارد
علی باباجانی
#فاطمیه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔸آیا خانه حضرت زهرا سلام الله علیها درب نداشته است؟
🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود درب در خانه های پیش از صدر اسلام
برخی در فضای رسانه مطرح کرده اند که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها «درب» نداشته است؛ این شخص حداقل به «کشف الآیات» قرآن مراجعه کند تا بداند در این کتاب آسمانی چندین مرتبه تعبیر «باب» به کار رفته است؛ به عنوان مثال می توان به آیاتی همچون «وادخلوا الباب سجداً» در جریان بنی اسرائیل (آیه ۵۸ سوره بقره)، «وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍوَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَى الْبَابِ» (آیه ۲۵ سوره یوسف)و «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ» (آیه ۲۳ سوره یوسف) در قصه زلیخا و حضرت یوسف(ع)، «یا بنی لا تدخلوا من باب واحد» (آیه ۶۷ سوره یوسف) در داستان حضرت یعقوب و فرزندانش، «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» (آیه ۴۴ سوره حجر) راجع به درهای جهنم، «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَهً لَهُمُ الْأَبْوابُ» (آیه ۵۰ سوره ص) راجع به درهای بهشت، «لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ» (آیه ۳۴ سوره زخرف) راجع به خانه های بهشتی، «حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا» (آیه ۷۳ سوره زمر) راجع به کشیدن گناهکاران به سوی جهنم، اشاره کرد.
آیا در همه این موارد و نمونه های قرآنی مراد از «باب» پرده بوده که آن را کنار بزنند؟ آیا در داستان زلیخا و حضرت یوسف علی نبینا وآله و علیه السلام که در قرآن آمده «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ»، یعنی زلیخا هر چه پرده بود، انداخت؟ آیا در آیه شریفه «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» که راجع به درهای جهنم است، یعنی جهنم هفت تا پرده دارد؟
هر کس می خواهد حرفی بزند باید ابتدا مطالعه ای هم داشته باشد، چراکه اساساً در دوران گذشته «درب» وجود داشته است؛ افزون بر این مورخان شیعه و سنی می گویند حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیهما درب قلعه خیبر را با یک دست از جا کنده و ۴۰ ذراع، یعنی ۲۰ متر آن طرف تر پرتاب کردند؛ آیا این یک پرده بوده که ۴۰ نفر آن را کنار می زدند؟ چیزی نگوییم که وقتی کسی آن را دید خنده اش بگیرد و بگوید فلان شخص چقدر بی سواد و بی اطلاع است!
یا این که خانه کعبه از ابتدا که توسط حضرت ابراهیم علیه السلام ساخته شد، «درب» نداشت و پرده داشت؟ از قدیم رسم بوده برای این که روستاها، آبادی ها و شهرها از دستبرد راهزنان و دشمنان در امان باشند دور آن دیوار می کشیدند و آن را «سور» یا «دژ» می نامیدند؛ آیا این «سور» یا دیوار بزرگ «درب» نداشته و برایش پرده می گذاشتند؟ یعنی آن افراد برای در امان بودن از دست دشمن دیوارهای بزرگی را می ساختند و سپس برایش پرده می گذاشتند؟ پر واضح است که «درب» می گذاشتند و برای حفاظت از شهر خود افراد و محافظانی را می گماردند.
ضمن اینکه مرحوم فیض در کتاب نوادر الاخبار: ص ۱۸۳ می گوید: «فاختبئت فاطمه علیها السلام وراء الباب فدفعها عمر حتی ضغطها بین الباب و الحائط».
🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود مسمار در سازه های چوبی پیش از صدر اسلام
نکته بعدی این است که گفته شده در آن زمان «میخ» وجود نداشته است؛ نکته ای که باید بدان دقت کرد این است که نباید گمان شود «میخ» در آن زمان حتما باید فلزی بوده باشد، زیرا ممکن است جنس میخ ها تفاوت داشته باشد، چرا که حلقه اتصال دو تخته یا دو چوب در آن زمان «چسب» نبوده، بلکه «میخ» بوده است.
آیا حضرت نوح علی نبینا وآله و علیه السلام کشتی خودشان را با چسب ساختند؟ خوب حتماً میخ هایی وجود داشته است که با آن چوب ها را به یکدیگر متصل کنند؛ حال ممکن است این میخ ها از جنس چوب و تخته بوده باشد؛ یا ممکن است عده ای مدعی شوند که درب خانه ها در آن زمان از جنس «سعف» یعنی شاخه های درخت خرما بوده است؛ اگر همین موضوع را هم قبول کنیم، باز هم اگر عکس این شاخه ها را مشاهده کنیم درمی یابیم که سیخ های خطرناکی دارد که اگر یک دانه از آنها به بدن کسی اصابت کند او را مجروح می کند.
ضمن اینکه ابن نجار و قسطلانی دو تن از علمای اهل سنت معتقدند حضرت علی چهارچوب و لنگه های در را با میخ به هم وصل کرده بود و می گویند: «ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسار»(علی بن ابی طالب علیه السلام دو لنگه در خانه خویش را جز با مسمار نساخت). الدر الثمینه: ص ۲۰۵ و المواهب اللدنیه: ج ۳، ص ۴۰۹٫
از نظر تاریخی و از نظر تفسیری و حدیثی، این سخن که در آن زمان «میخ» وجود نداشته، حرفِ مطابق با مبانی و مصادر نیست، بلکه زاییده کم اطلاعی است؛ به قول مرحوم آقای فلسفی، برخی افراد خوب حرف می زنند، اما حرف خوب نمی زنند؛ افراد برای خوب حرف زدن و حرف خوب زدن باید تخصص لازم را داشته باشند.
🔹بیانات حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در گفتگو با خبرگزاری رسا - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
#فاطمیه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 🌴 توصیه به شنیدن
یا زهرا 💥
#فاطمیه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
پرســـ❓ــش
⁉️ به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را امابیها خطاب میکردند؟
🛑مقدمه
عربها در نامگذاري سه چيز دارند:
〽️اسم: مانند فاطمه
〽️لقب: مانند زهرا
〽️كنيه: مانند " ام ابيها"
حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهرهمند بودند، انتخاب كنيهها ممكن است به جهت خاصي باشد.
یکی از القاب حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- امابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آن حضرت ميفرمودند امابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد.
📚مقاتلالطالبين و كشفالغمه
1⃣ ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان
رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش ميگويد: مادرم و نسبت به پسرش ميگويد: بابايِمن،
يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان میفرمودند: تو مادر پدرت هستي.
شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند
📚سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40
پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقهمند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
پيامبر دست حضرت فاطمه را ميبوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي ميكردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا میرفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش ميگرفتند و از ایشان نگهداري ميكردند، زخمهايشان را مرهم ميگذاشتند و با این کار رنجها و دردهای پیامبر را كاهش ميدادند و ابراز عواطفشان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود
2⃣ ریشهی درخت رسالت
مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالتاند، چنان كه در روايت آمده است: "شجرهی طيبه پيامبر -صلیاللهعلیهوآلهوسلم- است، ساقهاش علي -علیهالسلام- و ريشهاش فاطمه سلاماللهعلیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت ميباشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك ميگردد و طراوت خود را از دست ميدهد. حضرت زهرا -سلاماللهعلیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست ميداد.
3⃣ بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر
چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهمترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسهها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزلهی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 )
#شبهات_فاطمیه
@ramezan_ghasem110
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️سوال از اهل تسنن ⭕️
🔺قالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَوَّلُ مَا يُقْضَى بَيْنَ النَّاسِ بِالدِّمَاءِ»)۱
🔰پیامبر صلی الله علیه و آله:
در روز قيامت نخستين چيزى كه درباره آن ميان مردم داورى مى شود، خون(به ناحق ریخته شده) است.
👇 اولین شاکی 👇
🔺عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّهُ قَالَ: «أَنَا أَوَّلُ مَنْ يَجْثُو بَيْنَ يَدَيِ الرَّحْمَنِ لِلْخُصُومَةِ يَوْمَ القِيَامَةِ»)۲
🔰امیرالمومنین «علیه السلام»:
من اولین کسی هستم که روز قیامت در پیشگاه خداوند رحمان برای اقامه دعوی مینشینم
👇سوال از اهل تسنن👇
خون به ناحق ریخته شده ای که امیرالمومنین «علیه السلام» در پیشگاه خداوند متعال برای آن مطالبه میکند خون چه کسی است؟
📚منابع:
1:صحيح البخاري ج 8 ص 111
2:صحيح البخاري ج5 ص75
💥 یا زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
#جدال_احسن
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
♦️چرا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شدند؟
#شبهات_فاطمیه
#فاطمیه
#دفن_شبانه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
آیا مرحوم شیخ صدوق رحمة الله علیه، سهو النبی را جایز میدانستهاند؟
✍️ جواد حیدری
نکته ی اول: مباحث مربوط به اعتقادات، تحقیقی است و نه تقلیدی.
نکته ی دوم: دلایل متقن عقلی و نقلی بر عصمت انبیاء علیهمالسلام صلوات الله، در تمام مراتب دلالت دارند و جایی برای اعتقاد به سهوالنبی باقی نمیگذارند.
نکته ی سوم: مرحوم صدوق رحمهالله علیه، اعتقاد به إسهاء النبی (دچار سهو شدن نبی توسط خدا) هستند و نه سهوالنبی. (1)
نکته ی چهارم: دلایل مرحوم شیخ در رابطه با اعتقاد به إسهاء، تام و کامل نبوده لذا بسیاری از علماء بعد از ایشان کتابهای فراوانی در رد این نظر تألیف فرمودند.
نکته ی چهارم: روایاتی مبنی بر عارض شدن سهو بر انبیاء موجود است که سنداً و یا دلالةً مخدوش میباشند.
نکته ی پنجم: عقیده و اندیشهی یک مذهب ازنظر اکثریت علماء و بزرگان آن مذهب اخذ میشود و اکثریت علماء شیعه کثرالله أمثالهم، معتقد به عصمت انبیاء علیهمالسلام صلوات الله در تمام مراحل میباشند.
نتیجه اینکه: هرچند مرحوم صدوق رحمتالله علیه معتقد به إسهاء النبی میباشند ولی این نظر موردنقد علما قرارگرفته و با توجه به دلایل متقن عقلی و نقلی قابلپذیرش نیست.
پینوشت:
1. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص 360
#نبوت
#عصمت
#سهو_النبی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
منظور از «عارفاً بحقه» که در زیارت ائمه علیهمالسلام آمده است، چیست؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: در روایات متعدد، توصیه به زیارت آل الله علیهمالسلام، با قید «عَارِفاً بِحَقِّه» شده است:
امام صادق علیهالسلام میفرماید: «مَنْ أَتَى قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ»؛ «کسی که امام حسین علیهالسلام را درحالیکه عارف به حقش باشد زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده آن را میبخشد». (1)
✅اما منظور از شناخت حق اهلبیت علیهمالسلام:
الف: امام صادق علیهالسلام، از فضیلت زیارت عارفانهی امام رضا علیهالسلام، سخن گفت. حمزه بن حمران پرسید: «قربانت گردم منظور از معرفت حق او چیست؟» فرمودند: «اینکه بداند او واجب الاطاعة، غریب و شهید است (برای تبلیغ دین، هدایت مردم و پایداری و استقامت درراه حق، غریبانه به شهادت رسیده است)». (2)
ب: امام علی علیهالسلام میفرماید: حقی که من بر شما دارم این است که: 1- به بیعتی که با من بستید وفادار باشید. 2- در نهان و آشکار ناصح من باشید (یکرنگ و خالص). 3- هنگامیکه شمارا فراخواندم، اجابت کنید (اطاعتپذیری). 4- وقتی شمارا به کاری دستور دادم، فرمان ببرید. (3)
نکته ی دوم: با بیان این دو روایت شریفه روشن میشود، کسی که زیارت با معرفت داشته باشد، مطیع امام علیهالسلام خواهد بود و قطعاً چنین فردی رضوان الهی شامل حالش خواهد شد.
✍جواد حیدری
#زیارت_با_معرفت
پینوشتها:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 582
2. بحارالانوار، ج 99، ص 35
3. نهج البلاغه، خطبه 34
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🎧 چالشهای اخلاقی نسل Z
🌷استاد زهرا ابراهیمی، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، کارشناس اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی، استاد حوزه، نویسنده و فعال رسانهای
📥 دریافت فایل صوتی: m8r.ir/1112
📝 ثبتنام برنامه آینده: m8r.ir/111
#صوت #برخط #اخلاق #نسلZ #ابراهیمی
🚩 پاسخ سرا
محلی برای پاسخ به سؤالات فرهنگیان
🌐 eitaa.com/joinchat/373358635C8f22935d9a
🆔 https://eitaa.com/roznevesht
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔷نشست علمی جریان شناسی شبهات دینی🔷
👤 با حضور : استاد گرانقدر جناب آقای جواد حیدری (زید عزه)
🗓تاریخ : دوشنبه 28 آبان ماه 1403
⏱زمان : ساعت 20
🕌مکان: حوزه علمیه جده بزرگ
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_جده_بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پیامبر اسلام دستور کشتن اهالی خوزستان و ایرانی ها را داده است؟ 😳
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: این روایت در کتاب های شیعه، به نقل از منابع اهل سنت و با روایت گری ابوهریره ی کذاب آمده است.
پس این روایت از جهت سند، ضعیف و غیر قابل پذیرش است.
امام صادق علیه السلام فرمود:
« سه نفر پیوسته به پیامبر دروغ می بستند؛ ابوهریره، انس بن مالک و یک زن»
الخصال ج١ ص١٩٠
نکته ی دوم: شبهه کننده در اوج بی سوادی و البته مغرض بودن، "تقاتلوا" را به صورت امری و به معنی "بکشید" ترجمه کرده است، در حالی که معنای جنگ دو طرفه و از باب مفاعله می باشد.
نکته ی سوم: روایات فراوانی از پیامبر نور و رحمت، در مدح ایرانیان وارد شده است.
مثلا در کتاب ذکر اخبار اصفهان تالیف ابو نعیم احمد پسر عبدالله اصبهانی روایتی را نقل می کند که پیامبر فرمود:
«لوکان العلم معالقا بالثریا لتناوله اناس من ابنا فارس».
اگر در ثریا هم آویزان باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا می کنند.
نتیجه اینکه: این روایت از جهت سندی ضعیف و از جهت محتوایی، متعارض با روایات فراوان رسول الله در مدح اهل ایران است.
✍جواد حیدری
#شبهات_آتئیستی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💢 غول مدرسه 💢
❌ نباید مدرسه را به عنوان تنبیه برای بچه ها قرار دهیم.
🔺گاهی برخی والدین عزیز، جمعه که می شود، خطاب به فرزند خود می گویند: "كی می شه شنبه بشه بری مدرسه از دستت راحت شم"😊
🔻 یا گفته می شود: "چقدر اذیت میکنی، بذار تو دفترت بنویسم خانم معلمت امروز رفتی دعوات کنه."😉
⚠️ با این رفتار، مدرسه را زندان برای فرزند خود معرفی می کنیم.
✅ مدرسه، گلستان و باغ تعلیم و تربیت است و ما باید برای عزیزان خود، زیباترین و قشنگ ترین فضا را نسبت به آن ترسیم کنیم.
🌹 آرزوی بهترین ها برای آینده سازان ایران اسلامی 🌹
#دانش_آموز
#مدرسه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b