اسحاق بن عمّار، از معتّب از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: برو و زكات فطره را از جانب عائله ما، و از جانب بردگان بپرداز، و هيچ يك از ايشان را بدون پرداختن زكات فطره اش وامگذار، و آنها را جمع بندى كن، زيرا اگر يكى از ايشان را از قلم بيفكنى بر او بيم فوت دارم، گفتم: فوت چيست؟ فرمود: فوت موت است.
#عید فطر
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌فیلم کاملتر پسر بچه با نمکی که سرود سلام فرمانده را در روز قدس میخواند
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
3.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گر بریزد خون من آن دوست رو
پای کوبان جان برافشانم بر او
رقص و جولان بر سر میدان کنند
رقص اندر خون خود مردان کنند
چون جهند از دست خود دستی زنند
چون رهند از نفس خود رقصی کنند...
آخوند ملا عباس تربتی
پیرامون درگذشت وی فرزندش حسینعلی راشد در کتاب فضیلتهای فراموششده چنین نقل کردهاست:
«...(یک هفته قبل از وفات) بعد از نماز صبح در حالت بیماری رو به قبله خوابید و عبایش را بر روی چهره اش کشید. ناگهان مانند آفتابی که از روزنی بر جایی بتابد یا نورافکنی را متوجه جایی گردانند روی پیکرش از سر تا پا روشن شد و رنگ چهره اش که به سبب بیماری زرد گشته بود متلالئ و شفاف گردید چنانکه از زیر عبای نازک که بر رخ کشیده بود دیده میشد. تکانی خورد و گفت: سلام علیکم یا رسولالله. شما به دیدن این بنده بیمقدار آمدید. پس از آن… بر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و یکایک ائمه تا امام دوازدهم سلام میکرد و از آمدن آنها اظهار تشکر میکرد. پس بر حضرت فاطمه زهرا علیها السلام سلام کرد. سپس بر حضرت زینب سلام کرد و در اینجا خیلی گریست و گفت: بی بی من برای شما خیلی گریه کردهام. پس بر مادر خودش سلام کرد و گفت: «مادر از تو ممنونم، به من شیر پاکی دادی» و این حالت تا دو ساعت از آفتاب برآمده دوام داشت. پس از آن روشنی که بر پیکرش میتابید از بین رفت و به حال عادی برگشت و باز رنگ چهره به همان حالت زردی بیماری عود کرد و درست در یکشنبه دیگر در همان ساعت، حالت احتضار را گذرانید و به آرامی تسلیم حق گشت. در یکی از روزهای هفته ما بین این دو روز من به ایشان گفتم که ما از پیغمبران و بزرگان چیزهایی به روایت میشنویم و آرزو میکنیم که ای کاش خود ما میبودیم و میفهمیدیم. اکنون بر شما که نزدیکترین کس به من هستید چنین حالتی دیده شد. من دلم میخواهد بفهمم این چه بود؟ سکوت کرد و چیزی نگفت. دوباره و سه باره با عبارتهای دیگر تکرار کردم باز سکوت کرد. بار چهارم یا پنجم بود که گفت: «اذیتم نکن حسینعلی» گفتم: قصد من این بود که چیزی فهمیده باشم. گفت: من نمیتوانم به تو بفهمانم، خودت برو بفهم»
3.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 خاطرهای از آیت الله بهجت که رهبر معظم انقلاب را متاثر کرد
🔴در مسیر بندگی شما زیر کدام پرچم هستید؟
♦️امام باقر عليه السّلام فرمودند: ما بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ قِلَّةُ الْعَقْلِ. قيلَ: وَ كَيْفَ ذلِكَ يَابْنَ رَسولِ اللّه ِ؟ قالَ: اِنَّ الْعَبْدَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ الَّذى هُوَ لِلّهِ رِضا فَيُريدُ بِهِ غَيْرَ اللّه ِ فَلَو اَنَّهُ اَخْلَصَ لِلّهِ لَجاءَهُ الَّذى يُريدُ فى اَسْرَعَ مِنْ ذلِكَ؛
♦️ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمودند: انسان كارى را كه موجب رضاى خداست براى غير خدا انجام مى دهد، در صورتى كه اگر آن را خالص براى رضاى خدا انجام مى داد، زودتر به هدف خود مى رسيد تا براى غير خدا.
📚محاسن، ج 1، ص 254، ح 280
🔥پنج گانه حجاب❗️
🔻از یک منظر می توان گفت در موضوع حجاب و پوشش پنج گروه اجتماعی وجود دارد که مواجهه با هر گروه نیازمند اقدامات متناسب و بعضا متفاوتی است:
🔸۱- افرادی که نسبت حجاب آگاهی و اعتقاد دارند و حجاب مناسبی دارند.
🔸۲- افرادی که اعتقاد و آگاهی کافی نسبت به حجاب ندارند اما حجاب شان قابل قبول است.
🔸۳- افرادی که اعتقاد و آگاهی کافی نسبت به حجاب دارند ولی حجاب مناسبی ندارند.
🔸۴- افرادی آگاهی و اعتقاد کافی نسبت به حجاب ندارند و حجاب مناسبی هم ندارند.
🔸۵- افرادی که با حجاب و عفت عمومی مبارزه می کنند.
🔻نسبت به گروه اول، سیاستهای تقویت مبانی علمی و ارتباطی، حمایت اجتماعی و تسهیل مشارکت در توسعه فرهنگ عفاف و الگو سازی اولویت دارد.
🔻در مورد گروه دوم که عمدتا شامل افرادی هستند که به دلیل ضوابط قانونی یا عرف محیطی و تشخص خانوادگی حجاب خوبی دارند؛ علاوه بر تقویت حمایت اجتماعی و حذف تشویق کنندههای منفی محیطی و رسانهای و تولید محتوای علمی و فرهنگی تاثیر گذار و متناسب با رده اجتماعی و سنی اولویت بیشتری دارد.
🔻گروه سوم عمدتا شامل افرادی هستند که فاقد مقاومت و اعتماد به نفس کافی در رعایت حجاب در محیط های ولنگار هستند یا افرادی هستند که در معرض تغییرات سبک زندگی به سمت غربی قرار دارند؛ تقویت خودباوری دینی، برجسته سازی ضوابط قانونی در محیط و تذکرهای دوستانه اولویت دارد.
🔻در مورد گروه چهارم، کار قدری پیچیده است. ایجاد زمینه عاطفی پیش از اقدامات معرفتی و فرهنگی، تولید محتواهای فرهنگی بنیادی ناظر به مزایای فردی عفاف و مبانی دینی، در کنار برجسته سازی ضوابط و تذکرهای صمیمانه اولویت دارد.
🔻در مورد گروه پنجم، عمدتا کار امنیتی در کشف ریشه ها و اقتدار حاکمیتی در برخورد و جلوگیری جدی از هنجارشکنی در محیط اجتماعی و رسانهای کاملا ضروری است و قطعا اقدامات فرهنگی چندان فایده بخش نیست.
🔻علاوه براین برخی اقدامات هم هستند که برای همه گروه ها لازم است مانند دسترسی آسان و و ارزان به چادر و لباس های متنوع و عفیفانه.
🔻 نکته کلیدی ایناست که در مواجهه با پدیده بدحجابی، اقدامات تک بعدی و نامتناسب با گروه اجتماعی مربوطه، نه تنها موثر نیست بلکه موجب تولید دوقطبی اجتماعی و تشدید بدحجابی می شود.
🔻بنابراین رفع معضل بد حجابی علاوه بر مجریان توانا و هوشمند و معتقد، نیازمند بستههای اجرایی است که وظایف روشنی را برای بخشهای انتظامی، امنیتی، نظارتی فرهنگی و علمی و حتی اقتصادی معین کند تا هر کدام به موقع وارد عمل شوند که شرح مفصلی دارد...
✍حمیدرضا ابراهیمی
4.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرحوم فاطمینیا و فضیلتهای فراموششده از زبان فرزندش:
تا خشم و غلظت در خانهها هست، منتظر برکات نباشید.
پیغام مرا حاضران به غائبان برسانند
مردم! همانا من، امامت و وراثت را تا روز قیامت در فرزندانم به جا گذاشتم و قطعاً آن چیزی را که مأمور به ابلاغش بودم، رساندم تا حجت و سندی باشد بر هر حاضر و غایبی و بر هر کسی که شاهد است یا نیست، متولد شده است یا نه؛ پس حاضران به غایبان برسانند و پدران به فرزندان تا روز قیامت.»
خطبه روز غدیر
🌺امام صادق (علیه السلام):شگفتا از آنچه على(علیه السلام) با آن مواجه شد! او با ۱۰هزار شاهد و گواه نتوانست حق خود را بگیرد، در حالیکه شخص با ۲ شاهد حق خود را میگیرد.
📚بحارالانوار،۱۴۰،۳۷