🔻اعتراف فردوست به اطاعت محمد رضا از سفارت انگلیس
پس از عزل رضاخان از سلطنت، سفارت انگلیس به محمدرضا اطلاع میدهد كه گوش كردن به رادیو برلین و فتوحات و تصرفات ارتش آلمان مانع از انتصاب وی به عنوان شاه ایران خواهد شد
پس از این پیام، محمدرضا پهلوی دیگر گوش كردن به رادیو برلین را برای همیشه كنار گذاشت. حسین فردوست در این باره میگوید:
محمدرضا گفت: فردا اول وقت با "ترات" تماس بگیر و با او قرار ملاقات بگذار و بگو كه همان شب با محمدرضا صحبت كردم و گفت كه نقشه را از بین می برم و رادیو هم دیگر گوش نمی كنم مگر رادیوهایی كه خودشان اجازه دهند آنها را بشنوم
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
📌آیا اهل سنت هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها را قبول دارند؟
ابوعبیده از جمله مورخان اهل سنت است که درباره اعتراف #ابوبکر درباره هجوم به خانه حضرت #زهرا سلام الله علیها می نویسد:
ابوبکر گفت:
من بر چیزی افسوس نمیخورم، مگر بر آنچه انجام دادم؛ ای کاش خانه #فاطمه(س) را با #زور نگشوده بودم؛ اگرچه برای #جنگ بر روی ما بسته شده بود.
📚ابوعبیده قاسم بن سلام، الاموال، ج1، ص174؛
📚ابی واضح یعقوبی، التاریخ، ج2، ص137.
برخی تصور می کنندکه ابوبکر با بیان این سخنان از عملکرد خود پشیمان بوده است. در حالی که این چنین نیست. اگر واقعا وی از آن چه که کرده پشیمان بوده است چرا سعی نکرده است تقصیرات خود را جبران کند؟ در حالی که وی نه تنها این کار را نکرد بلکه برای خود جانشین هم تعیین کرد. در واقع وی این جملات را به قصد عوام فریبی گفته است و خواسته به نوعی دامن خود را از این جنایت بشوید.
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ابوموسی اشعری فریب نخورد؛ وانمود میکرد که فریب خورده!
ما گوشه نشینان غم فاطمه هستیم
محتاج عطا و کرم فاطمه هستیم
عمریست که در داغ غمش سوخته ایم
دلسوخته ی عمر کم فاطمه هستیم
🏴🇮🇷آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت امک الزهرا علیها السلام🏴🇮🇷
🔴تنگه استراتژیک در جنگ اُحُد
✍حجتالاسلام دکتر واسعی در یادداشتی پیرامون سقوط دولت بشار اسد نوشت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹️سوریه و کشورهای مقاومت هر کدام بمنزله تنگه استراتژیک در جنگ احد می باشند. هرگز نباید دوستیها و کمکهای جناب حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه به ایران را در هشت سال دفاع مقدس فراموش کرد، و هرگز نباید همراهی ها و همکاریهای جناب بشار اسد با جبهه مقاومت را دست کم گرفت و یا کم رنگ کرد و یا به فراموشی سپرد.
🔸️همانطوری که نباید تلاش مجاهدان صدر اسلام با سپاهیان کفر قریش و مشرکان مکّه را کم اهمیت تلقی کرد. هر چند به فرموده خداوند هرجا که ایمان و اخلاص و توکل بر خداوند متعال بود، پیروزی هم بود؛ و هرجا که پای مطامع دنیا به میان آمد و اطاعت از رهبری مقاومت کم رنگ شد، شکست نصیب مومنان گردید!
🔹️خداوند در ماجرای جنگ احد بعد از آنکه تنگه را بعضی از مومنین به امید بدست آوردن غنائم رها کردند و از فرمان رسول الله (ص) سرپیچی کردند و دچار شکست شدند، میفرماید:
مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ «آل عمران/152»
علت شکست شما همان دنیا خواهی و کسب مال و جاه و ثروت بود و اگر شما ایستادگی میکردید و مانند مومنان دیگر مطیع فرمان رسولالله (ص) میبودید، فتح و ظفر و نیز مال و غنائم فراوان نصیبتان میشد، اما به دعوت رسول الله توجهی نکردید:
إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْراكُم(153)
...و دشمن از غفلت شما سوء استفاده کرد و از پشت سر به شما حمله کرد و در یک لحظه جنگی را که برده بودید به شکست تبدیل شد و تمام اینها بخاطر چشم پوشی از فرامین رهبری جنگ و نبرد اتفاق افتاد.
🔸️در ماجرای سوریه هم بدون تردید غفلت و یا سرپیچی از فرمان رهبری مقاومت به امید متاع حیات دنیا و خصوصا "وعدههای دروغین کشورهای مخالف جبهه مقاومت، باعث کوتاهی و رها کردن تنگه شد و همین امر سبب شد که دشمنان و منافقان و مخالفان جریان مقاومت از این غفلت سوء استفاده کرده و در یک لحظه شکست و فروپاشی را بر جبهه مقاومت سوریه تحمیل کنند.
🔹️البته خداوند متعال می فرماید:
وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّه ( 154)
...این شکست را کسانی که فقط به فکر خودشان و حیات دنیایشان هستند به مومنان تحمیل کردند و اینها هنوز در همان افکار جاهلیت خودشان میباشند و از نقشهَهای خداوند متعال با خبر نیستند!
🔸مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَى السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ (حج/ 15)
...و بعد از این شکست بود که منافقان و کور دلان، دهان باز کردند و گفتند که فایده این مقاومت چه بوده است؟ و فایده خون دادن و پول خرج کردن چه شد؟ در واقع حرفشان این است که معاذالله خدا و رسولش مومنان را فریب دادند!!
🔹️وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً (احزاب/ 12).
و در پایان خداوند متعال می فرماید تردیدی نکنید که فتح و پیروزی از آن مومنان و صابران و ایستادگان در این مسیر و مطیعان رهبری مقاومت می باشد. و هرگز به تحلیل ها و یاوه سرایی های مشتی منافق و مزدور کوردل توجهی نکنید...
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ (روم/60).
هادی واسعی
◀️ به پایگاه خبری تحلیلی #خیمهگاه_ولایت بپیوندید👇👇
➡️ https://eitaa.com/joinchat/2868117506C71fc999fff
خون شهدای مدافع حرم هدر رفت؟!
برخی اصرار دارند که دل خانوادههای #شهدای_مدافع_حرم را بلرزانند و بگویند:خون شهدای مدافع حرم، هدر رفتآنان همانهایی هستند که پیشترمیگفتند:مدافعان حرم برای پول میروندآنان موضوعات امنیتی و اعتقادی را با شاخصههای صرف اقتصادی و دلاری میسنجند و این نتیجه #سرتاپا_غلط رامیگیرندبامنطق آنان
#خون_حضرت_زهرا سلام الله علیها هدر رفت، چون امیرالمومنین در آن ایام به خلافت نرسید #خون_سیدالشهداء هم هدر رفت چون حکومت در دست امویان افتاده بود.خون سایر معصومین هم همینطور...
📝استاد راجی
#منطقه_احد
«جهاد تبیین» تعبیری است که پیامبر(ص) برای مجاهدت عمار علیه شبههپراکنی یهودیان بهکار بردند
شاید اولین بار که در تاریخ اسلام از کلمۀ جهاد برای تبیین و تبلیغ و سخنگفتن دربارۀ حق و دفاع از حق استفاده شد در این داستان باشد:
بعد از جنگ احد که مسلمانان بهظاهر صدمۀ سنگینی خورده بودند و هفتاد و دو شهید، منجمله «حمزه سیدالشهدا(ع)» داده بودند، یهودیان مدینه زبان درآورده بودند و جسارت میکردند و طعنه میزدند. آنها میخواستند با شماتت و سرزنش، جامعۀ اسلامی و جبهۀ حق را تضعیف کنند.
عمار یاسر و یکی از دوستان ایشان، داشتند از مقابل این یهودیهای مدینه عبور میکردند، آنها شروع کردند به شماتت و گفتند:
چه شد عمار؟ مگر پیامبر شما با خدا مرتبط نبود؟ مگر قول نصرت الهی به شما نداده بود؟ پس چه شد؟ چرا در این جنگ شکست خوردید و هفتاد و دو کشته دادید؟ وعدههای الهی چه شد؟
دوست عمار یاسر که همراه ایشان بود، به یهودیان گفت:
من با شما بحث نمیکنم، شما ایمان من را ضعیف میکنید...
ولی عمار گفت:
نه، اتفاقاً من با شما بحث میکنم و جوابتان را میدهم. او به یهودیان گفت: پیامبر(ص) به ما فرموده بود که اگر سخن من را گوش کنید خدا به شما کمک خواهد کرد ولی ما در این جنگ، سخن پیغمبر(ص) را گوش نکردیم، ایشان فرموده بود که آن تنگه را نگه دارید و دنبال غنیمت نروید، ولی ما دنبال غنیمت رفتیم و تنگه را نگه نداشتیم و شکست خوردیم؛ خدا با کسی شوخی ندارد. وعدۀ خدا سرِ جایش هست، آن وعدهای که رسول خدا(ص) به ما داده است هم سرِ جایش هست.
عمار نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت:
یا رسول الله، یهودیها اینجوری گفتند و من اینجوری جوابشان را دادم... رسول خدا(ص) فرمود:
تو که در مقابل آنها ایستادی و جواب تبلیغات و شبههپراکنی آنها را دادی، جهاد فیسبیل الله کردی.
(أَنَ الْمُسْلِمِینَ لَمَّا أَصَابَهُمْ یَوْمَ أُحُدٍ مِنَ الْمِحَنِ مَا أَصَابَهُمْ لَقِیَ قَوْمٌ مِنَ الْیَهُودِ بَعْدَهُ بِأَیَّامٍ عَمَّارَ بْنَ یَاسِرٍ وَ حُذَیْفَةَ بْنَ الْیَمَانِ فَقَالُوا لَهُمَا: أَ لَمْ تَرَیَا مَا أَصَابَکُمْ یَوْمَ أُحُدٍ... یَا عَمَّارُ قَدْ وَصَلَ إِلَیَّ خَبَرُکُمَا، أَمَّا حُذَیْفَةُ فَإِنَّهُ فَرَّ بِدِینِهِ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَوْلِیَائِهِ فَهُوَ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ. وَ أَمَّا أَنْتَ یَا عَمَّارُ فَإِنَّکَ نَاضَلْتَ عَنْ دِینِ اللَّهِ، وَ نَصَحْتَ لِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ، فَأَنْتَ مِنَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، الْفَاضِلِینَ»
📚 (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)/ص516)
اینکه رهبر انقلاب، امروز میفرمایند «جهاد تبیین» این ترکیب، ساخته و پرداختۀ خودِ ایشان نیست، بلکه رسول خدا(ص) این تعبیر را برای تبیینگری عمار یاسر به کار بردند و فرمودند: «تو جهاد کردهای!»
📌چرا هنگام برخاستن #یا_علی می گوییم؟
ابو نعیم اصفهانی و ابن عساکر روایت کرده اند:
كَانَ لَا يَقُومُ أَحَدٌ مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ إِلَّا سَبَّ عَلِيًّا؛
هرگاه فردی از #بنیامیه از جای خویش بر میخاست، #علی(علیه السلام) را لعن میکرد.
📚ابونعیم الاصبهانی، حلیه الاولیاء و طبقات الاصفیاء، ج5، ص322.
📚ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۵۰، ص ۹۶.
📣 #شیعیان در مبارزه با این فرهنگ دشمنان، هنگام برخاستن «یا علی» میگویند.
#پاسخ_شبهات
#آیه_غار
🔰 آیهای که آمد تا فضیلتی برای «اوّلی» شود اما ...
حمزة بن حمران گوید:
📄 با امام صادق علیهالسلام در مورد احتجاج مردم (تابعین خلفاء) بر ما (شیعیان) در مسئله «غار» صحبت کردم. (که آنها میگویند اگر اوّلی فرد صالحی نبود پس چگونه یار غارِ رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بوده و در «آیه غار» از او یاد شده است!؟)
🪧 امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🔹 دقیقاً همین آیه برای احتجاج تو بر علیه آنان برای اثبات شرارت و عاربودنِ «اولی» کفایت میکند که خداوند تبارک و تعالی هیچجای قرآن، رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را همراه مومنین ذکر نفرموده مگر اینکه سکینه و آرامش را بر همگی آنان هم نازل فرموده است.
🔸 اما در قضیه «غار»، سکینه و آرامش را فقط بر پیامبرش نازل فرمود و دیگری را از مفاد آیه خارج نمود. و آرامش را به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله اختصاص داد؛ نه دیگری.
👈 یعنی اگر «اولی» هم مؤمن میبود، خداوند متعال بر او نیز آرامش نازل میفرمود و از سکینه الهی محروم نمیشد.
📚بحار الأنوار، ج۳۰ ص۲۳۱
📚مستطرفات السّرائر،ص۶۳۳
🔻آیه معروف به آیه غار:
📖 إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ {التوبه ۴۰}
💬(ضمیر در «عَلَيْهِ» و «أَيَّدَهُ»، مفرد آمده و فقط رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را شامل میشود)
🔻نزول آرامش الهی به مومنین همراه پیغمبر در آیات دیگر:
📖 ١. ثُمَّ أَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِين وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ {توبة: ٢٦}
📖 ٢. إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنزَلَ اللَّـهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا وَكَانَ اللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا {فتح: ٢٦}
متن روایت:
عبد الله بن بكير، عن حمزة بن حمران، قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام في احتجاج الناس علينا في الغار، فقال عليه السلام:
حسبك بذلك عارا - أو قال شرا - إن الله لم يذكر رسول الله صلى الله عليه وآله مع المؤمنين إلا أنزل الله السكينة عليهم جميعا، وإنه أنزل السكينة على رسوله وأخرجه منها و خص رسول الله صلى الله عليه وآله دونه.
#امام_باقر_علیه_السلام
🔰 حکایت زیبای جوان شامی که با نَفَس پاک امام باقر علیهالسلام، جان دوباره گرفت...
در روایت آمده است:
📑 جوانى از اهل شام در جلسه امام باقر علیهالسلام زياد حاضر مىشد، روزى در محفل حضرتش گفت: سوگند به خدا! من به جهت محبّت به شما در جلسه شما حاضر نمىشوم، بلكه فقط به خاطر فصاحت و دانش شماست كه در اين محفل حاضر مىشوم!
🗯 امام عليه لسلام تبسّمى نمود و مطلبی نفرمودند. چند روزى گذشت و خبرى از جوان نشد، حضرت جوياى حال آن جوان شد. شخصى گفت: او بيمار است.
📈 در اين حين شخصى وارد شد و گفت: اى فرزند رسول خدا! جوان شامى كه در مجلس شما زياد حاضر مىشد از دنيا رفت. او وصيّت كرده كه شما بر جنازه او نماز بخوانيد!
💬 امام باقر عليهالسلام فرمود: وقتى او را غسل داديد، بگذاريد روى تخت باشد و كفن نكنيد تا من بيايم! آنگاه حضرتش برخاست و وضو گرفت و دو ركعت نماز خواند و دعا نمود، سپس سر به سجده گذاشته و سجده را طول داد، بعد برخاست و عبای رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را بر تن كرد و نعلين بر پا نمود و به سوى او رفت.
📝 امام علیهالسلام وارد خانه شد، آنگاه وارد اتاقى شد كه او را غسل مىدادند. او را غسل داده روى تختی گذاشته بودند، حضرت با نامش او را صدا زد و فرمود:اى فلانى! ناگاه آن جوان پاسخ داده و لبّيك گفت و سر بلند كرد و نشست!
🔎 حضرت شربت سويقى خواست، و به او خورانيد. آنگاه پرسيد: چه شده به تو؟گفت: ترديدى ندارم كه قبض روح شدم! وقتى روح از بدنم خارج شد صداى دلنشينى را شنيدم كه تا حال نيكوتر از آن نشنيدهام كه گفتند:
📋 رُدُّوا إلَيهِ رُوحَهُ، فَإنَّ مُحَمَّدَ ابْنَ عَلِيٍّ علیهماالسلام، قَد سَأَلَناهُ!
🔻روح او را باز گردانيد، زيرا محمّد بن على "علیهماالسلام" او را از ما خواسته است!
📚 الثاقب في المناقب،ص ۳۶۹
✍ تو خورشیدی و بیشک دیدنت از دور آسان است
ولی ادارک نور آیا برای کور آسان است؟
به اعجاز نگاهت زنده کردی مردهدلها را
برایت بردن من تا خدا، تا نور آسان است