#سبک_زندگی
#مبارزه_با_هوای_نفس
#داستان_راستان
#داستان
🌸 داستان واقعی از علامه طباطبایی رحمه الله درباره صداهایی که در عالَم وجود دارد اما به واسطه عدم تهذیب نفس، شنیده نمی شوند
🌷 در قم سید بزرگواری بود و چایخانه داشت که از خواص علامه طباطبایی و محرم سرّ ایشان بود. او می گوید:
«روزی با آقا کار داشتم، رفتم درب منزل ایشان، هر چه در زدم و منتظر ماندم کسی نیامد، معلوم شد کسی در منزل نیست.
ناگهان صدایی در گوشم گفت: در نزن، آقا رفته اند قبرستان نو!
کسی هم در کوچه و اطراف من نبود! با خود گفتم می روم قبرستان نو، در ضمن به صحت و سقم این صدا هم پی می برم.
با سرعت خودم را به قبرستان نو رساندم، دیدم ایشان در میان قبرها در حال قدم زدن هستند، خودم را آماده کرده بودم که تا ایشان را دیدم، قضیه این صدا را به ایشان بگویم، حتی اگر تردید کردند قسم بخورم.
همین که خواستم مطلب را بگویم، فرمودند:
دست و پایت را گم نکن، از این صداها زیاد است، گیرنده می خواهد!
📚 کیش مهر، صفحه48
#رمضان
ای مردم! هر کس از شما خُلق خود را در این ماه نیکو سازد، از صراط در روزی که قدمها بر آن میلغزد عبور خواهد کرد.
خطبه شعبانیه
برخی از خصوصیات متقین در قرآن کریم
ایمان به غیب
بهپاداشتن نماز
انفاق در راه خدا
ایمان به پیامبران پیشین
یقین به آخرت
ذلِکَ الکِتابُ لا رَیبَ فیهِ هُدًی لِلمُتَّقین (۲)
الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقونَ (۳) وَالَّذینَ یؤمِنونَ بِما اُنزِلَ اِلَیکَ وَما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُم یوقِنونَ (۴)
سوره بقره
یقیمون الصلاه
منظور از اقامه نماز
به پاداشتن نماز از شرایط متقین است.«و یقیمون الصلوة: » و نماز را به پا میدارند.
به پاداشتن نماز غیر از گزاردن نماز است و متاسفانه در بعضی از ترجمهها مشاهده میشود مینویسند و نماز میگزارند، در حالی که نمازگزاردن در عربی میشود «یصلون» و «یقیمون الصلوة» یعنی نماز را به پا میدارند، پس به پا داشتن نماز چیزی بیش از گزاردن نماز است، که البته نمازگزاردن را هم شامل میشود.یعنی اگر شما بخواهید جزو نماز به پادارندگان باشید نمیتوانید نمازگزاردن را ترک کنید.
به پاداشتن نماز، یعنی در محیط و درجامعه این واجب و این حقیقت لطیف را بوجود آوردن و محیط را محیط نماز کردن و دیگری را به نماز دعوت کردن و نماز را با توجه ادا کردن و مفاهیم نماز را در زندگی تحقق بخشیدن است .
@javanvanojavan ایتا♦️
http://t.me/goftemane1 تلگرام 🔸️
روزه خواری در قانون مجازات
عنوان "روزهخواری در ملأ عام" در قانون ذکر نشده است. اما طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است.
ماده 638 تعزیرات (864) قانون مجازات اسلامی چنین می گوید: "
هرکس علنا” در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم میگردد".
روزه خواری در معابر و اماكن عمومی از نظر شرعی حرام و از نظر قانونی از مصادیق جرایم مشهود و قابل تعقیب است.
بنابراین حداکثر مجازات روزهخواری در ملاعام، 74 ضربه شلاق است و دیگر مجازات روزهخواری، 10 روز تا 2 ماه زندان می باشد.
کسی که در این ماه بر زیردستانش آسان بگیرد، خدا در قیامت حساب او را آسان سازد
و هر کس در این ماه شرّ خود را از مردم باز دارد، خدا خشم خود را از او در روز قیامت باز دارد.
خطبه شعبانیه
🌹آیا حدیث یا #روایتی در مورد خوردن #سحری وجود دارد؟
♦️در #منابع_روایی فصلی وجود دارد با عنوان «استحباب خوردن سحری». آنچه از مجموع #روایات موجود در این باب استفاده میشود؛ این است که خوردن #سحری برای روزه ماه رمضان #مستحب است.
🌹رسول خدا(ص) فرمود: سحرى برکت است، و امّت من #سحرى را ترک نمیکنند، اگر چه با #خرماى خشکیدهاى باشد.
📚کافی، ج 4، ص 95،
🌹امیر المؤمنین علی(ع)، از پیامبر(ص) نقل میفرماید: خداوند تبارک و تعالى، و #فرشتگانش بر کسانى که در سحرها آمرزش مىطلبند، و سحرى تناول مىکنند، درود مىفرستند، پس هر یک از شما #سحرى تناول کنید، اگر چه با شربتى از #آب باشد.
📚من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 136
#سبک_زندگی
#سیره_خانوادگی_علمای_دین
#زندگی_مشترک
#تربیت_فرزند
#امام_خمینی
💗 توجه به حریمها و حرمت ها
❣️ امام، صحبت بیمورد زنها را با نامحرم ضروری نمیدانستند؛ مثلا در خانه خودشان وقتی كه یكی از نوههای پسرشان مكلف میشد، دیگر با آنها در یك اتاق نمینشستیم. جالب این جاست كه وقتی ما نزدشان بودیم، نمیگفتند كه ما از اتاق بیرون برویم، بلكه به او میگفتند بیرون برود؛ یا اگر من پهلوی ایشان بودم و نوه مكلف شدهشان كه مثل پسر خودم بود، میخواست وارد اتاق شود، میگفتند: كسی این جا هست.
📚 (ویژه نامه روزنامه جمهوری اسلامی، 14 خرداد 1369؛ به نقل از خانم فاطمه طباطبائی، عروس امام)
امام صادق(ع) فرمود:
اولين عملی كه از انسان محاسبه میشود نماز اوست و اگر درست بود، به مابقی اعمال او نظر میشود و اگر نه به مابقی اعمال او نگاه نمیشود
بلای وحشتناک نتیجه بیاعتنایی به نماز:
روزی حضرت زهرا(س) کنار رسول خدا(ص) نشسته بودند، حضرت فاطمه(س) از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بىاعتنا هستند و نماز را سبک مىشمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟ رسول خدا(ص) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مىسازد: شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود.
الف) اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مىشود:
۱- خداوند برکت را از عمرش مىبرد. ۲- خداوند برکت را از رزقش مىبرد. ۳- خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهرهاش محو مىکند. ۴ - هر عملى که انجام مىدهد پاداش داده نمىشود. ۵- دعایش به آسمان نمىرود. ۶- بهرهاى از صالحین براى او نیست.
ب) اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
۱- ذلیل از دنیا مىرود. ۲- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود,۳- تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.
ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مىشود:
۱- خداوند ملکى در قبر براى او مىگمارد تا او را زجر دهد. ۲- قبرش براى او تنگ خواهد شد. ۳- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
۱- خداوند ملکى را موکل مىسازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مىکنند. ۲- محاسبه اعمالش به سختى انجام مىشود. ۳- خدا به نظر لطف به او نمىنگرد و براى اوست عذاب همیشگی.