eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
724 عکس
609 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم شرعی معاملات چیست؟ بطور کلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است*. * بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دو دسته اند: دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی شود. دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید به نکات زیر توجه شود: 1) معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درامد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. 2) معاملات اهرمی، که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. مقام معظم رهبری آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1179537، تاریخ: 1399/10/04 https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا اهل تسنن پاهای خود را می شویند و شیعیان پاهای خود را مسح می کشند؟ استاد محمدی شاهرودی کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✳️ مواردی که در نماز کلام بیجا محسوب نمی شود: ✅ پاسخ: 1️⃣ جواب سلام که واجب است. 2️⃣ صلوات در حین گفتن یا شنیدن نام پیامبر اکرم صل الله علیه و اله . 3️⃣ ذکر. 4️⃣ خواندن بخشی از قرآن در هر جای نماز غیر از سوره های سجده دار. 5️⃣ جواب عطسه کننده ( در هنگامی که نمازگزار عطسه کرد شنونده میگوید: ‌یرحمکم الله و نمازگزار در پاسخ بگوید: یغفرالله لکم). ➖➖➖➖➖ 1- توضیح المسائل مراجع ج 1 م 1137 2-همان، م 1124 و 1125 3-همان، م 1134 4- همان، م 1135. 5-عروه الوثقی، ج1 ص 717، م39 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔒 آیا به مالی که به انسان ارث می رسد خمس تعلق می‌گیرد؟ -ارث خمس ندارد مگر اینکه وارث بداند مالي که به او ارث رسیده خمسش پرداخت نشده، یا اینکه بداند میت خمس بدهکار است. (حضرت امام، امام خامنه ای) -آنچه را كه انسان به ارث می‌برد، حتّی در صورتی كه سال بر آن بگذرد، با مراعات شروط ذیل خمس ندارد: الف. ارثیه شرعی باشد و بر اساس قواعد معتبر در مبحث ارث به انسان برسد. ب. فرد توقّع ارث بردن داشته باشد. ج. به مالی که به ارث رسیده، در زمان زنده بودن فرد، خمس تعلّق نگرفته باشد. د. میت، خمس بدهکار نباشد. (آیت الله سیستانی) -اموالى كه به عنوان ارث به انسان مى‏رسد مشمول خمس نيست، حتی اگر تبدیل به پول نقد شود، مگر اين‏كه بداند شخص ميّت خمس آن را نداده، یا به خاطر ساير اموالش بدهكار خمس است؛ و همچنین اگر از كسي ارثي به او رسد كه خويشاوندي دوري با او دارد و اطّلاعي از چنين خويشاوندي و انتظاري درباره چنين ارثي نداشته، در اينجا نيز احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. (آیت الله مکارم) 📚 آدرس: حضرت امام، تحریرالوسیله، فیما یتعلق به الخمس، الخامس؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، خمس سوال شماره 1242900 تاریخ اردیبهشت 1400؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، مسأله ۲۳۰۹. آیت الله مکارم، سایت:https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61901&lid=0&mid=28133 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
با توجه سوال بسیاری از عزیزان نسبت به کاشت ناخن 🌺1 بنا به نظر بسیاری از مراجع تقلید بانوان باید به این نکته توجه داشته باشند که (پوشاندن هر آنچه عرفا زينت و ارایش) محسوب شود از نامحرم شرعاً واجب است. بنابراين زنی كه صورت خود را آرايش كرده/ يا از كلاه گيس/ و موی مصنوعی استفاده نموده يا به ناخن دست-هايش / لاك زده يا از / لنزهای رنگی زينتی استفاده كرده بايد آن را از نامحرمان بپوشاند. (1) 🌺2.  در مورد کاشت ناخن مصنوعی که متاسفانه به شدت در بین بانوان در حال گسترش است می پرسند؟ باید عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح برخی از مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری حفظه الله( حرام است؛) که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و 👌(خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش) مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2) 🌺3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل (تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی ) برایش داشته است، 🌺اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام (وضو و غسل جبیره ای، تیمم ) هم انجام دهد و نمازش را بخواند 🌺👌👌👌 بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب( نمازهایش را قضا) کند. (3) برای دیدن فتوای بعضی دیگر از مراجع عظام تقلید روی لینک زیر ضربه بزنید👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/29 نکات توضیحی و منابع: (1) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، م1 و 5. آیت الله مکارم: پوشاندن زيورآلاتي که معمولا در معرض ديد نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده اي نداشته باشد واجب نيست ولي غير اينها را بايد از ديد نامحرم پوشاند. (2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (3) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ  انتشار: 1400/2/18. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
کسب درآمد از کاشت ناخن👇 💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات ، جایز است؟ ✅ جواب: اگر ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست. نظرات برخی دیگر از مراجع عظام تقلید👇https://eitaa.com/javanvnojavan/259 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که👈 پس گرفتن هدیه 🚫جایز نیست: ۱. هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد. ۲. هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد. توجه: زن و شوهر، خویشان نسبی محسوب نمی شوند اما احتیاط مستحب آن است هدیه ای که زن یا مرد به همسر خود می دهد، پس نگیرد. البته در صورتی که همسر از خویشان نسبی بوده باشد، پس گرفتن هدیه جایز نیست. ۳. هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی ـ هر چند کم ـ به هدیه دهنده داده باشد. ۴. همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد. توجه: دو صورت ذیل در حکم از بین رفتن است و هدیه دهنده نمی تواند رجوع کند: الف) هدیه گیرنده، مالکیت چیزی را که هدیه گرفته است به دیگری منتقل کند، مانند اینکه بفروشد یا هدیه دهد. ب) هدیه گیرنده آنچه هدیه گرفته است را به گونه ای تغییر دهد که عرفا بگویند آن چیز (عین آن) باقی نمانده است مثل اینکه گندمی را که هدیه گرفته است آرد کند یا با آردی که هدیه گرفته نان بپزد ولی اگر از نظر عرف، عین آن باقی باشد قابل رجوع است مانند اینکه لباسی که هدیه گرفته بپوشد یا بشوید یا فرشی که هدیه گرفته زیر پا بیندازد. نکته: رجوع از هدیه با یکی از صورت های زیر محقق می شود: الف) هدیه دهنده بگوید از هدیه ای که داده ام رجوع کردم. ب) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع، پس بگیرد. ج) آنچه هدیه داده را به قصد رجوع به دیگری بفروشد یا اجاره دهد یا رهن قرار دهد. توجه: برای تحقق شرعی رجوع، لازم نیست هدیه گیرنده از آن مطلع باشد. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
السلام علیک یا حسن العسکری علیه السلام «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدْرَکُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّیْلِ.»: وصول به خداوند عزّوجلّ، سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد. مسند الامام العسکری کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
برخی گویند: معنی عسگر، یعنی عقیم و بدون دانه، پس امام عسکری فرزند نداشته است؟ 1. امام دهم یا امام هادی(علیه السلام) و فرزند ایشان امام حسن(علیه السلام) به عسکریین مشهورند و علت این نام‌گذاری آن است که این دو امام بزرگوار به اجبار و به دستور حاکمان عباسی مدت زیادی از عمرشان را در سامراء محصور بودند که در آن زمان، لشکرگاه و  پادگانی نظامی به شمار می‌آمد و زندگی آن حضرات به دلیل شدت نظارت، نظامی شده بود. علاوه بر اینکه برای لقب و نام‌گذاری، کمترین مناسبت کافی است مثل این‌که به خرمافروش می‌گفتند تمار(خرمایی)؛ نمی‌توان از این نام‌گذاری چنین استنباط نمود که شکل و قیافه او خرمایی است یا خصوصیات خرما در این شخص وجود دارد. خلاصه در نام‌گذاری به عسکری لازم نیست شخص حقیقتاً از لشکریان باشد، بلکه کمترین مناسبت کافی است.    2. «عسکر» معرب «لشکر» است؛ یعنی لفظ لشکر وقتی وارد فرهنگ و زبان عربی شد آن‌را تبدیل به عسکر کردند و تمام معانی که در زبان عربی برای آن بیان کردند؛ مانند انبوه جمعیت، اجتماع افراد، محل اجتماع و زیادی از هر چیز در حقیقت بر گرفته از همین ریشه فارسی است. چنان‌که در زبان فارسی نیز برای لشکر یا عسکر غیر از معنای سپاه و نیروی منظم و معین از نظامیان معنای دیگری نقل نکرده‌‌اند. البته در برخی منابع از شهری در خوزستان به نام لشکر و یا عسکر مکرم نیز نام می‌برند. بنابراین نه در زبان عربی عسکر به معنای عقیم و نازا آمده و نه در زبان فارسی! 3. لقب عسکری هم برای امام یازدهم و هم برای امام دهم( علیه السلام ) به کار رفته و به آن دو جناب عسکریین می‌گفتند؛ پس اگر لقب عسکری برای افراد نازا باشد، باید امام هادی را نیز عقیم بدانیم، در حالی‌که با اعتراف به وجود امام حسن عسکری(علیه السلام) عقیم بودن امام هادی معنا ندارد و تردیدی نیست که امام دهم صاحب چند فرزند بود. بر این اساس، این استدلال از اساس باطل است. 4. معلوم نیست همه‌ی انواع انگور عسکری بی‌هسته باشند و اگر نوعی از انگور عسکری بی‌هسته است، دلیل نیست که علت نام‌گذاری‌اش به این نام  تنها به دلیل نداشتن هسته باشد، شاید به دلیل این‌که اولین فردی که آن‌را کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بود، و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده می‌شد رواج یافت. 5-برفرض عسگری را بدون دانه فرض کنیم، (عسگر) است نه(عسکر)، چون اعراب (گ) ندارند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
10#_ ربیع_الثانی در این روز در سال 201 هـ (1) بنا بر مشهور سالروز وفات یا شهادت (2) حضرت ولیة الله خاتون خلق جهان، عابده ی زاهده ی کامله ی مستوره حضرت فاطمه معصومه علیها السلام دختر امام موسی کاظم علیه السلام است. آن حضرت 17 روز پس از ورود به شهر قم، با دلی شکسته و غصّه دار از داغ پدر و فراق برادر، رحلت فرمودند. در عزای آن حضرت شهر قم را یکپارچه غم و ماتم فرا گرفت. بدن مطهّر آن حضرت را غسل داده کفن کردند، و به طرف باغ موسی بن خزرج _ مکان فعلی حرم مطهّر _ آوردند. دو سوار نقابدار از بیرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند. آنگاه داخل سرداب شده بدن مطهّر را دفن کردند و رفتند، و کسی آنان را نشناخت. موسی بن خزرج آن باغ را وقف حضرت معصومه علیها السلام نمود، و از بوریا و حصیر سقفی بر روی قبر آن حضرت قرار داد. این بنا بود تا آنکه زینب دختر امام جواد علیه السلام بروی قبر شریف قبّه ای بنا نهاد. سپس جماعتی از دختران ائمه علیهم السلام در آن مکان دفن شدند. هنگامی که ام ّمحمّد دختر موسی بن محمّد بن علی الرضا علیه السلام فوت کرد، در کنار آن حضرت دفن شد. بعد از آن میمونه خواهر امّ محمّد از دنیا رفت، و آن بزرگوار هم در جنب امّ محمّد دفن شد. روی این دو قبر یک گنبد دیگر بنا کردند، به گونه ای که دو گنبد چسبیده به هم به روی قبر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و امّ محمّد و میمونه بوده است. به جز دختران حضرات معصومین علیهم السلام، دو کنیز هم دفن شده اند (3) که در هنگام مرمّت کف حرم مطهّر در زمان ناصر الدّین شاه، روزنه ای به سردابی پیدا می شود و چند زن صالحه، وارد سرداب می شوند. پیکر پاک میمونه و دو تن از کنیزان را پس از هزار سال تر و تازه مشاهده می کنند. این سرداب جنب سرداب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام قرار دارد. (4) مرحوم نمازی شهادت حضرت معصومه علیها السلام را در 12 ربیع الثانی سال 201 هـ نقل کرده (5) و قول منسوب به شیخ حرّ عاملی رَحِمَهُ الله هشتم شعبان سال 201 هـ است. (6) امام صادق علیه السلام می فرماید : «برای خداوند متعال حرمی است و آن مکّه، و برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه، و برای امیر المؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه، و قم کوفه صغیر است. و بهشت دارای هشت در است که سه در آن از قم است. در آن شهر زنی از اولاد من از دنیا می رود که اسمش فاطمه است، و او دختر موسی بن جعفر علیه السلام است که به شفاعت او تمامی شیعیانم وارد بهشت می شوند. (7) 📚 منابع : 1. منتخب دریای سخن : ص 34. 2. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام : ص 428. و ... . 3. تاریخ قم : ص 214 ـ 213. و ... . 4. اجساد جاویدان : ص 105. 5. مستدرک سفینة البحار : ج 8، ص 262. 6. حیات السّت علیهم السلام : ص 11. 7. مجالس المؤمنین : ج 1، ص 83. بحار الأنوار : ج 57، ص 228. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
💢 پرسش: چه کسانی در کنار حضرت معصومه(س) دفن هستند؟ ✍️پاسخ: قبر شریف حضرت معصومه علیها السلام در زیر ضریح فعلی داخل یک سرداب (زیرزمین) واقع شده و در آن سرداب بعد از حضرت معصومه علیها السلام بانوان جلیل القدر دیگری در جوار حضرت دفن شده اند. ▪️در تعداد امام زادگان بانویی که در کنار مرقد حضرت معصومه (س) در زیر گنبد دفن هستند اختلاف است به گونه ای که علامه مجلسی سه نفر با نام‌های«ام محمد»، «میمونه» و «بریهیه» را دختران موسی بن امام جواد (ع) (موسی مبرقع) در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) یاد کرده است. ▫️مرحوم محدث قمی سه بانوی دیگر را نیز افزوده است مرحوم عباس فیض مجموع بانوانی که در زیر گنبد حضرت معصومه سلام الله علیها دفن هستند را ۹ نفر دانسته است . الف) زینب دختر امام جوادعلیه السلام؛ ب) امّ محمد نوه امام جواد (دختر موسی بن جواد (ع) ) ج) میمونه نوه امام جواد (دختر موسی بن جواد(ع)؛ د) بُرَیهیه نوه امام جواد (دختر موسی بن جواد(ع)) ؛ ه) امّ اسحاق کنیز محمد بن موسی نوه امام جواد(ع)؛ و) ام حبیب کنیز یکی از نوادگان حضرت جواد (ع) (پسر نوه امام جواد - محمد بن احمد بن موسی الجواد) ◼️پس مناسب است در زیارت حضرت معصومه (س) آن مخدرات و بانوان بزرگ نیز اینگونه زیارت شوند «السلام علیکُنّ یا بناتَ رسول اللّه» یا بگوییم: «السلام علی رسول الله و علی ذریّة رسول الله» کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
خواستم تا که بیایم سر بازار،نشد تا مرا هم بنویسند خریدار،نشد خواستم تا که به پابوسی یوسف برسم مثل هر خواسته‌ی قبل هم این بار نشد در میان صف زوّار تو سرگردانم آه آه نوبت این عبد گنهکار نشد؟! عاشقان یک به یک از روی تو گل می‌چینند ولی افسوس که روزی من این کار نشد همه‌ی ترس من این است بگویند آخر: بخت با منتظر سوخته دل یار نشد اگر از بخت بدم زیر لحد خوابیدم و اگر قسمت من نوکری یار نشد... ...بنویسید روی سنگ مزارم: «ناکام» بنویسید که او زائر دلدار نشد علّتش چیست؟چرا از تو جدا افتادم؟ علّتش چیست؟چرا فرصت دیدار نشد نفس امّاره و شیطان و گناه و غفلت علّت این‌هاست اگر یار پدیدار نشد گفته بودی که به دنبال معاصی نروم گوش من هیچ به این حرف بدهکار نشد سر اعمال به هم ریخته‌ام گریانم هر چه کردم نشوم مایه‌ی آزار،نشد! ترسم چو بازگردی از دست رفته باشم کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
❤️سلام خدمت همه همراهان عزیز ظهر جمعتون بخیر🌺 طاعاتتون قبول❤️ از همه شما همراهان خواهشمندیم که ما را در جهت اهداف گروه یاری فرمایند با ارسال پیشنهادات و انتقادات ❤️ @pasokhgo00 و همچنین مطالب کانال را لطفاً با لینک ارسال کنید و دیگران را به کانال دعوت کنید تا عده بیشتری بهره مند شوند هر کدوم از عزیزان با دعوت فقط یک نفر به گروه میتواند در ثواب و پاداش این معارف شریک باشد😊 وباعث دلگرمی ما باشد واقعاً روی مطالب زحمت کشیده می شود. البته تشکر صمیمانه از عزیزانی که تا به حال با مطالب شون به آیدی👈 @pasokhgo00 ما را همراهی کردند. ✅✅✅ لینک کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✍️ احکام دیرکرد مسأله 1. هر نوع جریمه ای در ازاء تأخیر در پرداخت دین و بدهكاری كه در ذمّه مدیون است جایز نیست و فرقی ندارد كه این بدهی بابت معامله نسیه یا معامله سَلَف یا قرارداد قرض الحسنه یا اجرت كار یا غیر آن باشد همچنان كه فرق ندارد جریمه مذكور مال یا عمل یا منفعت و مانند آن باشد، در ضمن قرارداد شرط شده باشد یا شرط نشده باشد و تغییر نام آن به خسارت تأخیر تأدیه یا وجه التزام آن را حلال نمی كند. مسأله ۲:  اگر جنسی را نسیه بفروشند و بعد از تمام شدن مدّتی كه قرار گذاشته‌اند، خریدار نتواند عوض را بپردازد، برای فروشنده جایز نیست در مقابل به تأخیر انداختن دین و پرداخت عوض از خریدار مبلغی اضافه مطالبه نماید.  مسأله ۳.  اگر به انتهاء مدّت معامله نسیه مثلاً یك ماه مانده است، برای فروشنده جایز نیست مدّت معامله را مثلاً سه ماهه نموده و برای تأخیر در پرداخت عوض و تمدید مدت معامله، پولی را از خریدار بگیرد. ✍️ نکته دیگر👇 برای طلبكار در بدهی مدّت‌دار جایز نیست مدّت پرداخت بدهی را زیاد نموده و تأخیر اندازد به شرط اینكه بدهكار قسمتی از بدهی را قبل از فرا رسیدن انتهاء مدت آن نقداً بپردازد.مثلاً: اگر خریدار در معامله نسیه معلوم است در سررسید چك (مانند چك شش ماهه به مبلغ صد هزار تومان) قدرت پرداخت تمام بدهی را ندارد در حالی كه به سررسید چك هم دو ماه مانده است، در این صورت برای فروشنده جایز نیست مدّت پرداخت بدهی را افزایش دهد مثلاً 7 ماهه نماید به شرط اینكه خریدار الآن 40 هزار تومان را نقد بدهد و در مقابل فروشنده 60 هزار تومان دیگر را 7 ماهه مطالبه نماید. البته اگر این قرار دوستانه و از باب معرفت و خدمت بدون هیچ شرط الزامی باشد اشكال ندارد و اگر به شكل شرط و التزام و تعهّد باشد جایز نیست. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
علیه السلام ❤️وجه تسمیه آخرین حجت حق به نام زیبای "مَهدی" ؛ -اشاره به برخی از القاب امام عصر علیه‌السلام ➖▪️〰🔸❤️〰〰🍃 قال مولانا باقرالعلوم , محمد بن علی علیهما السلام: ⚫️ اِنَّما سُمِّيَ المَهديَّ لِاَنَّهُ يَهدي لِاَمرٍ خَفيٍّ ، يَستَخرِجُ التَّوراةَ و سائِرَ كُتُبِ اللّهِ مِن غارٍ بِاَنطاكيةَ ، فَيَحكُمُ بَينَ اَهلِ التَّوراةِ بِالتَّوراةِ و بَينَ اَهلِ الاِنجيلِ بِالاِنجيلِ و بَينَ اَهلِ الزَّبورِ بالزَّبورِ و بينَ اَهلِ الفُرقانِ بِالفُرقانِ ، و تُجمَعُ اِلَيهِ اَموالُ الدُّنيا كُلُّها ما في بَطنِ الاَرضِ و ظَهرِها و يَقولُ للنّاسِ : تَعالَوا اِلي ما قَطَعتُم فيهِ الاَرحامَ وَ سَفَكتُم فيه الدِّماءَ و رَكِبتُم فيه مَحارِمَ اللّهِ فيُعطي شَيئاً لم يُعطِ اَحدٌ كانَ قَبلَهُ و قال رسولُ اللّه صلّي اللّه عليه و آله و سلّم : هُو رَجُلٌ مِنّي اِسمُهُ كاسمي يَحفَظُني اللّهُ فيهِ و يَعمَلُ بِسُنَّتي يَملاُ الاَرضَ قِسطاً و عَدلاً و نوراً بَعدَ ما تَمتليُ ظُلماً و جَوراً و سُوءاً . 🔺به این جهت "مهدی" نامیده شد 👈زیرا که هدایت می کند به کاری که پوشیده است و تورات اصلی و سایر کتب الهی را از غاری در انطاکیه در می آورد ؛ آنگاه بین اهل تورات بر اساس تورات و میان اهل انجیل بر مبنای انجیل و بین اهل زبور به زبور و بین اهل فرقان بر پایه فرقان 📖 حکم میکند ؛ همهء اموال از همه نقاط جهان پیش او جمع می شود ؛ آنچه در ظاهر زمین و در باطن آن است ؛ آنوقت به مردم می فرماید:بیایید و بگیرید آنچه را که به خاطر آن قطع رحم می کردید و به خاطر آن خونریزی کردید و برای بدست آوردنش مرتکب محرمات شدید ؛ آن وقت نوعی به مردم بخشش و عطا میکند که پیش از آن کسی آنچنان اعطا ننموده است ، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مهدی , مردی است از نسل من ، نامش نام من است و خداوند من را (دین مرا) در او حفظ می کند ، به سنت و روش من عمل میکند و زمین را پر از قسط و عدالت و روشنایی و نور میکند بعد از آنکه جهان پر از ظلم و جور و بدی و زشتی شده است . 📕بحارالانوار ۵۱/۲۹ کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی روایات مذمت فقها در 🔻آیت الله نجم الدین طبسی به این سوال پاسخ می‌دهند: آیا و علمای شیعه در مقابل امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهند ایستاد؟! آیا فقها فتوای قتل حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را خواهند داد؟!! کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🌺خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى‏ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام) ✅انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. 👈هر موجود زنده‌ای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى می‌تواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده می‌ماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان می‌یابد، این‌گونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. 👈 اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع می‌پیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذاب‌های الهی یکی از آن‌ها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد. بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آن‌ها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود. مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط می‌گوییم. در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب می‌کند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیاد‌های مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق می‌نامند. عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا  وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔹شیعیان ما سه دسته‌اند ..!! ✍️امام باقر عليه السّلام فرمودند: شيعه سه گروهند: ۱- گروهى كه خود را با انتساب به ما آبرو و زينت می‌‏دهند. ۲- گروهى كه از طريق منسوب كردن خويش به ما امرار معاش می‌‌‏نمايند ( به نام ما مردم را مى‌چاپند!! ) ۳- گروهى از ما هستند و كارشان براى ماست، به امن ما در امانند، و به ترس ما ترسانند، زياده‌‏گو و افشاكننده اسرار نيستند، و تهى و خودنما نيستند، اگر غايب باشند كسى دنبال آنها نمی‌‏گردد، و اگر حاضر باشند كسى به آنها اعتنايى نمی‌‏كند! آنان چراغهاى هدايتند. 📘مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، صفحه ۶۳ / با ترجمه هوشمند و محمدى، صفحه ۱۱۵ ➖ نشانه مؤمن واقعی در کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌ویژه کیه که بمونه یار دلم، الا حسین کیه بمونه قرار دام، الا حسین دریافت فایل باکیفیت جهت کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1