مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_یازدهم_محرم_1442_ه.ق.mp3
5.76M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب یازدهم محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۹ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_یازدهم_محرم
مطلب ۱ : علّت حرکت سید الشهدا
حضرت حسین حرکتش، حرکت امر به معروف و نهی از منکر بود. نمی خواست حکومت یزید را بردارد تا خود به جای یزید بنشیند. بنا بر این حکومت حکومت او را برنداشت و بر جای او ننشست.
نمی خواست و به این نتیجه هم نرسید. بلکه می خواست با دو جریان مقابله کند: اول اینکه یزید که فاسق ترین فرد روزگار است بر جای پیغمبر نشسته و خلافت او بدعت جدیدی است.
دومین کاری که امام می خواست انجام دهد این بود که جایگاه خدایی خلافت را بشکند و از بین ببرد. این هدف هم متوقع شد.
حضرت مسلم را با جراحات فراوان به دارالعماره آوردند.تشنه بودند، آب خواستند. در پاسخ به ایشان گفتند تو باید صبر کنی تا از حمیم جهنم بنوشی، شایستگی این آب را نداری لیاقت آن را داری. مسلم پرسید تو که هستی؟ گفت: «من کسی هستم که به امام زمانم وفادارم و تو کسی هستی که با امام زمان خودت مخالفت کردی.» این تصور را امام از بین برده است.
مطلب ۲ : دست بردن خلفا در دین
پیامبر به حج آمده بودند به همان روال قبل از مسجد شجره نیت حج کردند. در جاهلیت اینطور بود که از مسجده شجره نیت حج می کردند و عمره را هم ماه رجب انجام می دادند. جبرئیل آمد و گفت تو و همه باید از حج بیرون بیایید و عمره به جا آورید. سپس نیت حج کنید و حج به جا بیاورید. و این روال مسلمین شد. خلیفه پس از پیامبر آمد و همه چیز را به حالت قبل که حالت جاهلیت بود برگرداند. خلیفه این خاصیت را پیدا کرده است که می تواند در دین دست ببرد. با دستور پیامبر مخالفت کند.
امام حسین آمده است فریاد بزند این دستگاه و جریان خلافت نامشروع است و به این هم دستیافت. البته چون یک جریان اجتماعی بود طول کشید اما بالاخره شد. سال بعد از واقعه کربلا هم مردم مدینه را به خاطر اینکه مخالفت با خلیفه کرده اند و قیام بر علیه او کرده اند، قتل عام کردند. اما بعد ها دیگر خلفا این جایگاه را نداشتند.
مطلب ۳ : پشیمانی یزیدیان از کربلا
با فرمایشات حضرت سجاد و حضرت زینب، یزید رسوا شد. کار به اینجا کشید که یزید اظهار پشیمانی کرد. عبید الله بن زیاد را لعن کرد. اجازه داد که اهل بیت عزاداری کنند. البته به سرعت آنها را از شام بیرون فرستاد ولی این بار نه با آن خاری که آمده بودند بلکه با نهایت احترام، عزت و سلامت آنها را به مدینه بازگرداند.
مردم مدینه شورش کردند. یزید ابتدا به عبید الله گفت که برو و مردم مدینه را قتل عام کن. عبید الله در جواب یزید گفت: من دو تا گناه را برای این فاسق به عهده نمی گیرم. همان یک گناه برای من بس است. این پشیمانی عبیدالله می رساند.
عمر سعد فرمانده لشگر از حکومت ری محروم ماند. وقتی از دربار یزید بیرون می آمد، می گفت:«در عالم هیچکس مثل من ضرر نکرده است». عمرسعد هم پشیمان بود.
به قاتل حر می گفتند که تو او را کشتی، قبول نداشت و می گفت من فقط یک نیزه به اسب او زدم. کل لشکر، فرمانده و سرباز پشیمان بودند. اینگونه ابهت دستگاه خلافت فرو ریخت.
مطلب ۴ : ثمره خون حسین علیه السلام
حجاج برای اینکه مردم شام به حج نروند تا عبدالله بن زبیر به زور از آنها بیعت بگیرد، دستور داد در شام یک خانه کعبه ساختند و سنگی هم گذاشتند و گفتند این حجر الاسود است. گفتند دیگر حج را در همین شام انجام دهید و لازم نیست به مکه بروید.
اگر در عصر خلیفه های قبل بود این را هم می پذیرفتند. همه بدعت های قبل از این به نوعی برجای ماند اما ثمره حرکت حضرت حسین این شد که اعتبار مقام خلافت پس از آن شکسته شد و بعد از آن دیگر این بدعت ها در جامعه مسلمین شکل نگرفت. بعد از این ائمه توانستند آن اسلام واقعی زمان پیامبر را زنده کنند. دیگر هیچ خلیفه ای نتوانست در دین دست ببرند. ائمه توانستند آنچه را که خلفا دست در آن برده بودند و بدعت کرده بودند را بشکنند و اسلام اصلی را ارائه دهند. کم کم یک اسلام صحیح در میان مردم قرار گرفت.
Www.javedan.ir
.
با توجه به احتمال شیوع موج سوم #کرونا بر آن شدیم تا با جمع آوری و پرداخت #صدقه گامی در جهت کاهش این بلا برداریم، ان شاءاللّه.
📱*780*1001*3#
💳 5041-7270-1007-9893
#با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
#صدقه_رفع_بلا #ویروس_کرونا #کرونا_را_شکست_میدهیم
#کروناویروس #کویید۱۹ #مدافعان_سلامت
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_دوازدهم_محرم
مطلب ۱ : نهی از منکر امام
آنچه که اباعبدالله می خواست انجام شود، یک امر به معروف و نهی از منکر بود. یک نفر را شما در کوچه می بیند که منکر انجام می دهد. ما شرایط را می سنجیم اگر شرایط موجود بود، نهی از منکر می کنیم. شرایطی مثل احتمال اثر، دقیق دانستن مساله، عدم خطر جانی و مالی داشتن و ... . اگر یکی از شرایط اگر نباشد، فرد نهی از منکر را انجام نمی دهد. روایت است ثواب امر به معروف و نهی از منکر در مقابل ثواب سایر اعمال مثل ثواب دریا است در مقابل یک قطره.
اما نوع دیگر نهی از منکر این است که فرد باید در مقابل بدعت بایستد. اولا این وظیفه عالم است و آن شرایط هم وجود ندارد. حتی اگر می دانیم اثر ندارد، باز باید انجام شود. نوع دیگر این است که اصل دین در خطر باشد، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و هیچ شرطی ندارد. این برای حفظ اصل اسلام است. این احکام در تحریر الوسیله حضرت امام در بحث امر به معروف و نهی از منکر آمده است.
مطلب ۲ : منکر زمان امام
امام حسین دو مشکل یا به عبارت دیگر، دو منکر پیش روی خود می دید:
۱-منکر اول این است که بد ترین خلق روزگار بر جای پیغمبر نشسته. عالم امت باید در برابر آن موضع گیری کرده است. امام هم بیعت نکردند و اعلام کردند که این جریان نامشروع است. اگر تا حد کشته شدن و اسارت خاندانش برود، باز بر ایشان واجب است.
۲-منکر دوم این است که اگر یزید بر مسند خلافت بنشیند اصل اسلام در خطر است. ایشان برای حفظ اسلام همه چیزش را داده است. حکومت یزید اصل اسلام را نابود می کرده است. «وَ عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيد».
این یک طرح فقهی از عاشورا است. این چنین نهی از منکری در فقه تبیین شده و توضیح داده شده. امام دقیقا همین را عمل کردند. اصلا آنچه در احکام فقهی در این باب هست را از این سیره و حرکت امام حسین گرفته اند. از رفتار امام است که این فتوا صادر شده است.
مطلب ۳ : وجه دیگه عاشورا
اگر کربلا آن طور که حقیقتاً بود، برای کسی ترسیم شود، در آن همه جوانب اسلام را می توان مشاهده کرد. همه اسلام در این واقعه و حوالی آن تجسم یافته است.
اسلام از ایمان شروع می شود. ایمان واقعی و والای آدم آن وقت شروع می شود که بتواند از جان و اموال و خانواده و ... در راه خدا بگذرد. ایمان این موقع امضا می شود که هیچ چیزش از حرف خدا و پیغمبر بالاتر نباشد. اصحاب امام هم همینطور بودند.
نمازی که که در روز عاشورا خوانده می شود، بهتر و بالاتر از آن در عالم اسلام یافت نمی شود. شب بیداری هم در این لشگرگاه برقرار بود. بهترین شب بیداری عالم را گذراندند.
ایثار که از صفات اعلاء اسلام است که در صحرای کربلا وجود داشت. شجاعت هم در اعلی مرتبه است. برای مثال را زره را درآورده و به میدان رفته است. قاسم بن الحسن به پای حضرت حسین افتاد تا اذن میدان بگیرد. اینقدر گذشت و ایثار و شجاعت وجود دارد. ما اسلام را به تمام معنا در یک نیم روز مشاهده کردیم.
اعتقاد به آخرت هم در اعلا مرتبه است. حر دارد می لرزد. شجاع تر از او در آن لشگر نبود، گفت من خودم را بین بهشت و جهنم می بینم. این مقدار انتخاب آخرت به جای دنیا در این جریان وجود دارد.
یک جریانی از توحید و خداپرستی در این واقعه جریان داشت که هیچ وقت و هیچ جای دیگر جریان نداشت.
Www.javedan.ir
حساب های کاربری رسمی آیت الله جاودان
سایت :
www.javedan.ir
صفحه اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
صفحه توئیتر :
twitter.com/newjavedan_ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
سخنرانی آیت الله جاودان چهارشنبه 19 شهریور 99.mp3
9.3M
📼 #فايل_صوتي | سخنراني آيت الله جاودان
جلسه هفتگی چهارشنبه ها (۱۹ شهریور ۹۹)
سایت :
www.javedan.ir
صفحه اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
صفحه توئیتر :
twitter.com/newjavedan_ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
دعای طول عمر
آیت الله جاودان: استاد ما، آیت الله حق شناس برای در امان ماندن از بلایا توصیه به خواندن دعای طول عمر می کردند؛
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَكَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّكَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ فى شَىْءٍ أَنَا فاعِلُهُ كَتَرَدُّدى فى قَبْضِ رُوحِ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَاَكْرَهُ مَسآئَتَهُ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجَّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَالْعافِيَةَ وَالنَّصْرَ وَلا تَسُؤْنى فى نَفْسى وَلا فى اَحَدٍ مِنْ اَحِبَّتى
www.javedan.ir