eitaa logo
javedan.ir
16.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
339 ویدیو
1 فایل
حضرت آیت الله جاودان (حفظه الله) 👈در این کانال می توانيد کلیه ی بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به معظم له را دنبال نمایید. ‎
مشاهده در ایتا
دانلود
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب۱: تقوا و جبران گذشته اگر گفته می شود تقوا داشته باشید بدانید این ثمر دارد و آن این است که ممکن است نسیم رحمت خدا بر سرنوشت شما بوزد. اگر این نسیم بوزد، خوشبختی به همراه دارد و خوشبختی به دنبال دارد. اگر مواردی از خرابی های گذشته به یادت آمد وآنها را درست کردی، موارد دیگر به یادت می آید. این قانونش است. اگر آدم بکوشد برای جبران خرابی ها، راه های تازه ای برایش باز می شود. اگر آدم هیچ خرابی نداشته باشد، در آینده عالم آخرت که آن می ماند و انتها ندارد، اون آینده اش همه اش آباد می شود. این یک حرف به اندازه تمام زندگی است از الان تا ابدیت. مطلب۲: وزن شخصیت به اندازه نماز وزن شخصیت شما به اندازه وزن نمازتان است. خواندن نماز صحیح و اول وقت سخت نیست و در اختیار ما هست. این حداقلی کاری هست که ما در مورد نمازمان می توانیم بکنیم. کار های بیشتری هم می توان کرد. اگر شما چشمتان را کنترل کنید و مواظبت کنید، وزن نمازتان بیشتر می شود. مواظبت از چشم، مواظبت از زبان اینها برای شما نماز مطلوب می آورد و وزن شخصیت شما بیشتر می شود. گریه بر امام حسین هم اگر از دل باشد، از این جنس اعمال است. عبادت از روی حب است قیمت دارد. نبی مکرم به نماز می ایستاد «حتّى تورم قدماه» تا اینکه دو پای مبارکش ورم می کرد. ایشان از روی شکر نماز می خواند.اینکه خدا را عبادت کنیم، چون خدا را اهل و شایسته عبادت می دانیم، این نماز قیمت ندارد، بی قیمت است نمی شود روی آن ارزشی گذاشت. مطلب ۳: غلبه امام حسین بنی امیه آمده بودند که بساط اسلام را جمع کنند. به خصوص معاویه که می خواست اسلام را از ریشه بکند. معاویه یادش نمی رفت که در ماجرای جنگ بدر برای حفظ این دین پدربزرگش را کشته بودند. امام حسین قیام کرده بود که نگذارد اینها اسلام را ازبین ببرند. مقابله امام حسین با یزید، مقابله با ظلم بود به این معنا که این ظلم ریشه کن کردن اسلام بود. از امام سجاد سوال شد: چه کسی در این جنگ (واقعه کربلا) پیروز شد؟ ایشان فرمودند: صبر کن ظهر شود و اذان و اقامه بگویند آن وقت می فهمی که چه کسی پیروز شد‌. هنوز نام رسول خدا بر ماذنه ها هست و دین باقی مانده. این یعنی سید الشهدا غلبه کرد و به هدف خود رسید. Www.javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱: ارزش نماز صحیح امیرالمومنین می فرمایند: همه اعمالت تابع نماز توست. اگر نمازمان رو بخوانیم که راحت شویم. اعمال دیگرمان هم همین طور می شود. اولین چیزی که از بنده محاسبه می شود نماز (است). اگر این قبول شود، اعمال دیگر محاسبه می شود. اگر این رد شود در منظومه اعمال شما هیچ چیز جا ندارد. نبی مکرم وارد مسجد شدند شخصی را دیدند که به سرعت خم و راست می شود. فرمودند این فرد نوک می زند به زمین مثل نوک زدن کلاغ. اگر به همین شکل نماز از دنیا برود جز امامت من به حساب نمی آید. اگر شما شکر خدا را بکنید، نه فقط نعمت هایتان را زیاد می کند که البته می کند. بلکه خودتان را زیاد می کند. شما را می افزاید، شخصیت شما را می افزاید. شخصیت من به اندازه قوّت نماز من است. نماز اگر قوی باشد، شخصیت هم قوی می شود و در برابر حوادث نمی شکند نه اینکه درد نمی کشد، نه؛ بلکه در برابر حوادث و مصیبت ها نمی شکند. حضرت زینب بعد از اینکه دست امام حسین بر قلبش کشیده شد، شهادت امام حسین را می فهمد اما دیگر در مقابل این مصیبت نمی شکند. ما را روی ترازو های مختلف قرار می دهند. اگر قد من به اندازه ترازو مرتبه اول باشد، من را با آن می سنجند. پایین ترین ترازویی که آدم را در آن می سنجند، ترازوی اعمال است. من برای این که عقائد و اخلاقم درست شود باید عملم صحیح شود. اگر اعمال درست شود در اخلاق تاثیر می گذارد. اگر اخلاق اصلاح شود در عقاید هم تاثیر می گذارد. Www.javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۲ : حرکت حضرت حسین علیه السلام «انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدّى اريد ان‏ آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدّى و ابى » تمام حرکت حضرت را می توانید با این جمله تفسیر کرد. اما امر به چه و نهی از چه؟ بد ترین خلق روزگار، بدترین انسان که میخوار و میمون باز است با حفظ همان عناوین بر مسند پیغمبر نشسته بود. این قسمت مهم است. به فرض هلاکو به بغداد آمده است، خلیفه را برانداخته و این عنوان خلافت را هم برانداخته و ظلم کرده و آدم کشته است، اما به عنوان قدرتمند ستمگر بر تخت نشسته است. اما یزید بر مسند خلافت نبوی نشست. فرمانده مدینه فرد جوانی بود و ناپختگی کرد و بزرگان شهر را برای بیعت با یزید به شام فرستاد. یزید هم بسیار احترام کرد و مبالغ کلانی را با این افراد داد‌. در طول این مدت در شام این عده پرده دری ها و بی حیایی هایی از یزید دیدند. گفته شد: اینقدر شراب می خورد که اصلا برای نماز صبح بیدار نمی شد. سخت تر از همه گفته شد که: این فرد از محارم خودش هم نمی گذرد. Www.javedan.ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_چهارم_محرم_1442_ه.ق.mp3
16.97M
📼 | سخنراني آيت الله جاودان شب چهارم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۲ شهریور ۹۹) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/javedan.ir کانال آپارات aparat.com/javedan_ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan_ir كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_چهارم_محرم_1442_ه.ق.mp3
3.52M
📼 | آقای کاظم عبدی مراد شب چهارم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۲ شهریور ۹۹) 🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) 🔰 www.javedan.ir آدرس اینستاگرام instagram.com/javedan.ir کانال آپارات aparat.com/javedan_ir کانال سروش : Sapp.ir/javedan_ir کانال بله: Ble.im/javedan_ir كانال ايتا: eitaa.com/javedan_ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : نماز تمام این دعا توصیه نبی مکرم است به امیرالمومنین: قَالَ النَّبِيُّ ص‏ يَا عَلِيُّ إِذَا تَوَضَّأْتَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ تَمَامَ الْوُضُوءِ وَ تَمَامَ الصَّلَاةِ وَ تَمَامَ‏ رِضْوَانِك. پیکره ظاهری (احکام و شرایط) نماز ما باید کامل باشد. ولی اینکه این را هر روز از خدا در قالب این دعا بخواهیم، خیلی منطقی نیست. این پیکره ظاهری نماز را باید خودت تلاش کنی و یاد بگیری. اینکه هر روز به صورت درخواست از خدا، در وضو و نماز و رضوان، آنها را به صورت تمام از خدا می خواهیم این پیکره و ظاهر وضو و نماز نیست. این تمام یعنی اینکه نماز به مرحله و مرتبه ای از تکامل برسد. حداقل مرتبه یک نماز تمام این است که هیچ چیز دنیایی در طول نماز در ذهن من نیاید. نماز تمام آن وقتی است که وقتی نماز می خوانی، خدای خودت را در برابر خودت حاضر و ناظر ببینی. اینها حرف ها برای ما آرزو است. ما باید در نماز این حداقل را رعایت کنیم که حواسمان به حمد و سوره و اذکارمان باشد. اما متاسفانه چون گوش و چشم و خورد و خوراکمان در اختیارمان نیست، این حداقل را هم موفق نمی شویم. اگر برای مزه غذا می خوریم، این یعنی خوردنمان در اختیارمان نیست. اگر بخواهیم صاحب اختیار ذهنمان شویم باید صاحب اختیار چشم و زبان و غذایمان شویم. ما لا یعنی به معنای چیزی است که فایده ای در آن وجود ندارد و بی جهت است. اگر نگاه های ما لا یعنی در چشمم نباشد در گوش و زبانم هم مالایعنی نباشد، آن وقت می شود یه کاری برای نماز کرد. مطلب۲ : وصیتنامه امام حسین یک وصیت نامه امام حسین در هنگام حرکت در مدینه نوشتند و به دست محمد حنفیه سپردند. در آن آمده: «وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ». یک نکته وجود دارد. ما در زبان عربی، یک خرج من داریم، یک خرج إلی داریم و یک خرج علی. این «خرج علی» به معنای خروج و قیام است. حضرت این خروج را در کلامشان ذکر کرده اند. ایشان می فرمایند که خروج من برای امر به معروف و نهی از منکر. من می خواهم اصلاح کنم. این امت فاسد شده. شب گذشته یک وجه اش را که چرا امت فاسد شده است را گفتیم: یزیدی به خلافت پذیرفته شده است که از هیچ گناهی فروگذاری نمی کرد. همه هم با او بیعت کردند‌. در مدینه حضرت سید الشهدا خیلی شناخته شده نبودند و فقط صرف نوه پیغمبر بودن در رابطه با ایشان دانسته می شد در طول حضورشان در مدینه تعداد کمی سوال از ایشان پرسیده شده و مراجعه کمی به ایشان می شده. همین طور که با خروج ایشان از مدینه هم کسی همراهی و یاری ایشان نیامد و اکثریت همراهان اصحاب خاص، اطرافیان و خویشان خود حضرت هستند. به همین جهت از مدینه خروج می کنند. Www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : توصیفات یزید این مطلب از یک مورخ و مفسر وهابی نقل شده است. سنی تنها نیست. سنی وهابی است به این معنا که اسلام وهابی، اسلام اموی است. یزید خلیفه ششم این اسلام است. یک فرد که از حزب اسلام اموی درباره یزید اینطور می گوید: مشهور بود که یزید دائم اطرافش وسائل موسیقی و غنا و میخوارگی و علاقه مند به شکار بود. به سگ بازی، میمون بازی هم مشغول بود. هیچ روزی از خواب برنمی خواست مگر اینکه مست بود. اینقدر خورده بود که بعد از خواب بازهم مست بود. چنین مردی امیر المومنین شده است. فرمانده سپاهش راه می رفت و می گفت شک نکنید که کسانی که با امیر المومنین یزید مخالفت می کنند از دین خارج شده اند. مسعودی می نویسد: «کان یزید صاحب طرب». صاحب بزن و بکوب و رقاصی و بساط موسیقی بود. پرندگان شکاری، باز شکاری، سگ شکاری، میمون و یوزپلنگ شکاری داشت. شب ها با دوستانش مجلس میخوارگی داشتند.» حضرت حسین می فرماید: «إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي». این مطالب و اوصاف یزید، به امت چه ربطی دارد که باید اصلاح شود؟ نکته این است که همه با امت با او بیعت کردند و او را به خلافت پذیرفته اند. اوقات مردم از این تلخ نیست و مردم دارند زندگیشان را می کنند و اصلا ناراحت نیستند که چنین شخصی خلیفه شده فلذا امت فاسد شده است. چنین فردی جانشینی پیامبر شده است. در بین مجموعه پادشاهان چنین مواردی مرسوم هست اما این آمده است و جانشین پیامبر شده است. یک همچنین کسی در جایگاه پیامبر نشسته و باید با این مخالفت کرد. این بدعت را باید علما امت با آن مقابله کنند. این مقابله نتیجه دارد یا نه؟ فرقی نمی کند. در این مورد چه اثر بکند، چه نکند باید مقابل این مورد ایستاد. بنابر این حرکت امام حسین برای امر به معروف و نهی از منکر بوده است. مطلب ۲ : نمازی که بالا نمی رود کتابی به نام عده الداعی است. یعنی وسایلی که یک دعا کننده نیاز دارد. ابن فهد حلی یکی از علما تراز اول شیعه آن را نوشته است. روایتی را نقل می کند که در آنچه که بر داوود وحی شده این طور آمده است: چه بسا بنده ای نماز می خواند و من آن نمازش را به صورتش می کوبم. اصلا نمی گذارم که صدایش به گوشم من برسد. می دانی آن کسی که من اینطور از او رو می گردانم کیست؟ او کسی است که نماز می خواند امّا دائما چشمش به دنبال نوامیس مردم است. به نوامیس مومنین به چشم بد نگاه می کند. این آن آدمی است که در دلش فکر می کند: من اگر قدرت پیدا بکنم هر ظلمی بتوانم می کنم. ای داوود نوحه کن بر گناهانت. نوحه کن بر خطایای خودت مثل زنی که نوجوانش را از دست داده است. اگر بخواهیم همچنین گریه ای داشته باشیم باید چه کنیم؟ باید پاک و حلال بخوری. این یادتان نرود، هم حلال، هم پاک و هم هر چیزی نخوری و به هر اندازه نخوری. در ادامه روایت آمده: حالا بر فرض یک نفر نماز خوان است و گریه هم در نمازش می کند و نماز طولانی هم می خواند. به اندازه یک تکه نخ کوتاه این نماز قیمت ندارد وقتی که می بینم که این آدم این طور است که وقتی سلام نمازش را بدهد، نگاهش آن اوصاف را دارد و دلش هم آن اوصاف را. نماز وقتی قیمت دارد که از یک گوش پاک، چشم پاک، زبان پاک و خورد و خوراک پاک داشتیم. آن وقت قیمت پیدا می کند. Www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله): می‌توان در این دهه از ماه رمضان نیز بیشتر بهره برد، به شرطی که حق این دهه را بکوشیم بجا آوریم. مثلا خالصانه در روضه شرکت کنیم. استاد ما (مرحوم آیت‌الله حق‌شناس رَحِمَهُ‌الله) می‌فرمود روضۀ خلوت بروید. جایی که شما را نشناسند. طوری که شرکت در روضه هیچ نفع دنیوی برای ما نداشته باشد. حتی «قبول باشد» هم به ما نگویند! البته گاهی ما به مجلس شلوغی می‌رویم تا از بیان آن گوینده دینمان را بیاموزیم. این، حسابش فرق دارد. www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : خلفا پس از پیامبر آنهایی که بعد از پیغبر بر مسند پیغمبر نشستند واقعا خودشان را همتای پیغمبر می دانستند. به راحتی می گفتند که یک چیز هایی پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام می کنم. بعد هم می گفت اگر کسی آنچه را که پیغمبر حلال کرده و من آنها را حرام انجام دهد من آن فرد را سنگسار می کنم. فقط امیرالمومنین در مطابق با آنچه که در تاریخ ثبت شده در مقابل این جریان می ایستادند و سنت پیامبر را یادآوری می کردند از امیرالمومنین مشورت خواستند. ایشان فرمود: پیامبر دستوری که می داد ما ینطق عن الهوی بود، هرچه می گفت دستور خدا بود. نظر پیامبر را مطرح می کردند و سیره ایشان را تبیین می کردند. یک فرد دیگر گفت: من در دولت روم بوده ام. هر فردی در آنجا حقوقی خاص دارد. گفتند که این خوب است. ما باید این کار را بکنیم. به آنها که علم انساب داشتند دستور دادند که این حقوق ها را مشخص کنند. بعد هم گفتند که هر کسی حقوقش بر اساس تقدم اسلام آوردنش هست. اینگونه یک طبقه ثروتمند و قدرتمند در عالم اسلام به وجود آمد. صدای این افراد با این پول ها قطع شد. زمان امیرالمومنین همه این قدرت ها و ثروت ها بر امیرالمومنین به کار گرفته شد. زمان امیر المومنین حقوق همه مساوی بود. عبد تازه آزاد شده با ارباب دیروزش حقوق یکسان داشتند. صدا بعضی افراد به اعتراض بلند شد. مطلب ۲ : اطاعت خلیفه، معیار دینداری در دوران حکومت یزید فرمانده کوفه عمرو بن حجاج که از در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین بود. در واقعه کربلا در لشکر عمر سعد بود. خطاب به لشکریان سید الشهداء گفت: و در كشتن كسى كه از دين بيرون رفته و با امام خويش، يزيد مخالفت ورزيده شك نكنيد! اینها از طاعت خلیفه بیرون رفته اند و با امام زمان خودشان مخالفت کرده اند. امام حکومت و خلافت یزید را نپذیرفته است. او می گوید که کسی اگر حکومت زید را نپذیرد کافر است. یزید و اطاعت از یزید شده است اصل دین. دیندار تابع یزید است و هر کس که از یزید اطاعت نکند دین ندارد. مروان خطاب به سید الشهدا گفت: من تو را نصيحت مي كنم، سخن مرا بشنو تا نتيجه بگيرى امام حسين فرمود: چه نصيحتى؟ بگو، شايد بپذيرم. مروان گفت: من بتو دستور ميدهم با يزيد كه امير المؤمنين است بيعت نمائى! مطلب ۳ : نماز وسیله تقرب امیر المومنین می فرمایند: الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ. نماز وسیله تقرب است. همه کسانی که به قرب خدا رسیده اند از راه نماز به آن رسیده اند. کسی که تقوا تمام ساختمان وجودش را گفته است اینطور است. وسیله تقرب متقیان به درگاه خدا نماز است. ما اگر نماز می خوانیم و قبل و بعد نمازمان یکی است، این هیچ تقربی برای ما به بار نمی آورد. نماز وسیله تقرب است برای کسی است که همه چیزش تحت کنترل است. وسیله تقرب برای متقی است. مثلا اگر نماز خوانده شود و خاطره ای از خاطرات دنیا در ذهن من نگذرد. این نماز صحیح می شود. اگر من تمام روز را مراقبت کردم، نماز من نشان این مراقبت من است. Www.javedan.ir