بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_دوم_محرم
مطلب ۲ : حرکت حضرت حسین علیه السلام
«انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدّى اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدّى و ابى » تمام حرکت حضرت را می توانید با این جمله تفسیر کرد. اما امر به چه و نهی از چه؟
بد ترین خلق روزگار، بدترین انسان که میخوار و میمون باز است با حفظ همان عناوین بر مسند پیغمبر نشسته بود. این قسمت مهم است. به فرض هلاکو به بغداد آمده است، خلیفه را برانداخته و این عنوان خلافت را هم برانداخته و ظلم کرده و آدم کشته است، اما به عنوان قدرتمند ستمگر بر تخت نشسته است. اما یزید بر مسند خلافت نبوی نشست.
فرمانده مدینه فرد جوانی بود و ناپختگی کرد و بزرگان شهر را برای بیعت با یزید به شام فرستاد. یزید هم بسیار احترام کرد و مبالغ کلانی را با این افراد داد. در طول این مدت در شام این عده پرده دری ها و بی حیایی هایی از یزید دیدند. گفته شد: اینقدر شراب می خورد که اصلا برای نماز صبح بیدار نمی شد. سخت تر از همه گفته شد که: این فرد از محارم خودش هم نمی گذرد.
Www.javedan.ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_چهارم_محرم_1442_ه.ق.mp3
16.97M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني آيت الله جاودان
شب چهارم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۲ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_چهارم_محرم_1442_ه.ق.mp3
3.52M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب چهارم محرم ۱۴۴۲ ه.ق (۲ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_سوم_محرم
بسم الله الرحمن الرحیم
مطلب ۱ : نماز تمام
این دعا توصیه نبی مکرم است به امیرالمومنین: قَالَ النَّبِيُّ ص يَا عَلِيُّ إِذَا تَوَضَّأْتَ فَقُلْ بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ تَمَامَ الْوُضُوءِ وَ تَمَامَ الصَّلَاةِ وَ تَمَامَ رِضْوَانِك.
پیکره ظاهری (احکام و شرایط) نماز ما باید کامل باشد. ولی اینکه این را هر روز از خدا در قالب این دعا بخواهیم، خیلی منطقی نیست. این پیکره ظاهری نماز را باید خودت تلاش کنی و یاد بگیری. اینکه هر روز به صورت درخواست از خدا، در وضو و نماز و رضوان، آنها را به صورت تمام از خدا می خواهیم این پیکره و ظاهر وضو و نماز نیست. این تمام یعنی اینکه نماز به مرحله و مرتبه ای از تکامل برسد.
حداقل مرتبه یک نماز تمام این است که هیچ چیز دنیایی در طول نماز در ذهن من نیاید. نماز تمام آن وقتی است که وقتی نماز می خوانی، خدای خودت را در برابر خودت حاضر و ناظر ببینی.
اینها حرف ها برای ما آرزو است. ما باید در نماز این حداقل را رعایت کنیم که حواسمان به حمد و سوره و اذکارمان باشد. اما متاسفانه چون گوش و چشم و خورد و خوراکمان در اختیارمان نیست، این حداقل را هم موفق نمی شویم. اگر برای مزه غذا می خوریم، این یعنی خوردنمان در اختیارمان نیست. اگر بخواهیم صاحب اختیار ذهنمان شویم باید صاحب اختیار چشم و زبان و غذایمان شویم. ما لا یعنی به معنای چیزی است که فایده ای در آن وجود ندارد و بی جهت است. اگر نگاه های ما لا یعنی در چشمم نباشد در گوش و زبانم هم مالایعنی نباشد، آن وقت می شود یه کاری برای نماز کرد.
مطلب۲ : وصیتنامه امام حسین
یک وصیت نامه امام حسین در هنگام حرکت در مدینه نوشتند و به دست محمد حنفیه سپردند. در آن آمده: «وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ».
یک نکته وجود دارد. ما در زبان عربی، یک خرج من داریم، یک خرج إلی داریم و یک خرج علی. این «خرج علی» به معنای خروج و قیام است. حضرت این خروج را در کلامشان ذکر کرده اند.
ایشان می فرمایند که خروج من برای امر به معروف و نهی از منکر. من می خواهم اصلاح کنم. این امت فاسد شده. شب گذشته یک وجه اش را که چرا امت فاسد شده است را گفتیم: یزیدی به خلافت پذیرفته شده است که از هیچ گناهی فروگذاری نمی کرد. همه هم با او بیعت کردند.
در مدینه حضرت سید الشهدا خیلی شناخته شده نبودند و فقط صرف نوه پیغمبر بودن در رابطه با ایشان دانسته می شد در طول حضورشان در مدینه تعداد کمی سوال از ایشان پرسیده شده و مراجعه کمی به ایشان می شده. همین طور که با خروج ایشان از مدینه هم کسی همراهی و یاری ایشان نیامد و اکثریت همراهان اصحاب خاص، اطرافیان و خویشان خود حضرت هستند. به همین جهت از مدینه خروج می کنند.
Www.javedan.ir