eitaa logo
javedan.ir
16.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
338 ویدیو
1 فایل
حضرت آیت الله جاودان (حفظه الله) 👈در این کانال می توانيد کلیه ی بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به معظم له را دنبال نمایید. ‎
مشاهده در ایتا
دانلود
مراسم عزاداري شهادت امام جواد (عليه السلام) www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد (۹۶/۵/۳۱): هیئت محبان العباس . ✅موضوع اول: تلاش‌های پیامبر در الوداع . 📝در طول حجة الوداع پیامبر پنج شش خطبه خواندند که یکی از آن‌ها خطبۀ بود. ایشان امت را برای بعد از خوشان آماده می‌کنند و اعلام می‌کنند که امت بعد از ایشان چه بکند و دولت اسلام دست چه کسانی باشد. قبلاً عرض شد که نگذاشتند در روز پیامبر حرفشان را تمام کنند و مشخصات ۱۲ را بفرمایند. مرکز است و قریش اولین دشمنان پیامبر بودند. بعد از فتح مکه محبور شدند که مسلمان شوند. تلاش این‌ها این بود که نگذارند حرف پیامبر به مردم برسد. . 💥در صحرای یک معجزه رخ داد. ایشان در منا خطبه خواندند و تمام افراد حاضر در آنجا که در خیمه‌هایشان بودند، سخنان پیامبر را می‌شنیدند! www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد (۹۶/۵/۳۱): هیئت محبان العباس . ✅موضوع دوم: خطبۀ پیامبر در . 💎 این خطبه احتمالاً مربوط است به روز آخر حضور حجاج در صحرای . پیامبر دستور دادند که مردم در آن مسجد جمع شوند و فرمودند: . 📝«... سه چیز است که قلب هیچ انسان مسلمانی نمی‌تواند آن را نپذیرد: اخلاص عمل برای خدا، خیرخواهی برای پیشوایان مسلمین و همراهی با جماعت مسلمین (کسی نباید از جمع مسلمین جدا شود و در برابر جمع مسلمین فرقه درست کند) ... ای مردم! من دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم.» گفتند آن دو چیز چیستند؟ پیامبر فرمودند: «کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. خدای خبیر به من خبر داد که آن‌ها از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض به من برسند. و آن دو مثل این دو انگشت من هستند (اشاره کردند به دو انگشت ) و نمی‌گویم مثل این دو انگشت (اشاره کردند به انگشت سبابه و انگشت وسط که یکی از دیگری بزرگتر است) که یکی از دیگری بزرگتر است.» . 🔥عده‌ای از اصحاب پیامبر جمع شدند و گفتند که می‌خواهد امامت را در خود قرار دهد. پس چهار نفر از آن‌ها به رفتند و داخل کعبه شدند و عهد بستند و نوشتند که اگر محمد مُرد یا گشته شد نگذارند این امر به اهل بیت او برگردد. پس خدا بر پیامبر این آیه را نازل کرد: «يا در كاری پافشاری می‌کنند؟ ما [نيز] پافشاری می‌کنیم. آيا میپندارند كه ما راز آنها و نجوايشان را نمیشنويم؟ چرا، و فرشتگان ما پيش آنان [حاضرند و] ثبت میكنند.» www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد (۹۶/۵/۳۱): هیئت محبان العباس . ⚡️نکتۀ ضمنی: . 📌شخصی به نام که از علمای سنی بود، در زمان علیه‌السلام از امام خواست که خطبۀ پیامبر در را برای او روایت کند. امام آن سه جملۀ پیامبر را برای او روایت کرد (اخلاص در عمل، خیرخواهی برای پیشوایان مسلمین و همراهی با جماعتشان). سفیان این روایت را نوشت. یکی از اصحاب امام که مرد رندی بود، به سفیان گفت: فهمیدی که امام چه باری بر دوش تو گذاشت؟ سفیان گفت: خیر. آن صحابی امام به او گفت که منظور پیامبر از پیشوایان مسلمین که باید برای آن‌ها خیرخواهی کرد، و هستند؟ منظور پیامبر و هستند! سفیان وقتی این سخنان را شنید، آن نوشته‌ها را پاره کرد! www.javedan.ir
🔻پوستر | اطلاع رسانی جلسه سخنرانی استاد جاودان 🗓 چهارشنبه ٢٤ مرداد ١٣٩٧ 🕰 از ساعت ١٩ 📪 آدرس: پایین ترازچهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر 🏠حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) 📌 ویژه برادران وخواهران
جلسه چهارشنبه 24 مرداد 97.mp3
13.01M
فايل صوتي سخنراني آيت الله جاودان ۲۴ مرداد ١٣٩٧ حسینیه شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه) www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد رحِمَهُ الله (۹۷/۵/۲۴) . ✅ نوری که سرمایۀ مؤمن در است ... . 📝 قبلاً در مورد آیۀ ۱۲۲ سورۀ بحث کردیم. طبق آن آیه خداوند را زنده حساب کرده‌است و به او داده‌است. آیات دیگری از قرآن در مورد این نور توضیح داده‌است؛ از جمله آیۀ ۱۲ و ۱۳ سورۀ : «آن روز كه مردان و زنان مؤمن را میبينی كه نورشان پيشاپيششان و به جانب راستشان دوان است. [به آنان گويند:] «امروز شما را مژده باد به باغهايی كه از زير آن نهرها روان است؛ در آنها جاودانيد. اين است همان كاميابی بزرگ». آن روز، مردان و زنان منافق به كسانی كه ايمان آورده‌اند می‌گويند: «ما را مهلت دهيد تا از نورتان [اندكی] برگيريم.» گفته می‌شود: «بازپس برگرديد و نوری درخواست كنيد.» آنگاه ميان آنها ديواری زده می‌شود كه آن را دروازه‌ای است: باطنش رحمت است و ظاهرش روی به عذاب دارد» . نکات آیات: 1⃣ این نور، ثمرۀ است. ایمان، یعنی در دل، ترس از خدا ایجاد شود. مثلاً آدم مؤمن اگر گفت، آرام نمی‌نشیند. دغدغه برایش ایجاد می‌شود. اگر ایمان، قوی‌تر باشد، آن وقت اگر کناهی از وی سر زد، دیگر خوابش نمی‌برد. . 2⃣ این نوری که جلو و اطراف مؤمنان را در قیامت روشن می‌کند، سرمایۀ آنان در قیامت است که این سرمایه باید از اینجا برده شود. برای بعضی‌ها قیامت، ظلمانی است. راه بهشت را باید با نور خودمان برویم. به مؤمنین می‌گویند که اینقدر تندتند نروید! صبر کنید تا ما از نورتان استفاده کنیم؛ اما آنجا امکان ندارد که یک ذره از نور کسی، راه دیگری را روشن کند. در آنجا کسی به کسی منتقل نمی‌شود. هر کس شادمانی دارد، خودش قبلاً تهیه کرده‌است. www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد رحِمَهُ الله (۹۷/۵/۲۴) . ✅ نقش علیه‌السلام در احیای دین . ⚠ بنیان‌گذار تشیع امام باقر و علیهما‌السلام هستند؛ گرچه حالا مشهور شده که مذهب ما جعفری است. . 📝 قبل از دورۀ امامت ایشان، علیه‌السلام کوشیده بودند که دشمنی مردم را نسبت به خاندان پیامبر از بین ببرند و لااقل کاری کنند که همۀ عالم اسلام با اهل بیت دشمن نباشند؛ زیرا کوشیدند که مسلمین خاندان پیامبر را دشمن بدانند. نمونۀ تلاش بنی‌امیه همین بود که در دوران آنها بجز دو سالی که عمربن‌عبدالعزیز حکومت را به‌دست داشت، علیه‌السلام در تمام عالم اسلام می‌شدند. (بجز سیستان) بعد از امام سجاد، امام باقر در بین کسانی که به این خاندان علاقمند شدند، بذر معارف را کاشتند و احکام اسلام را آموزش دادند. حلال و حرام و را یاد دادند. نجس و پاکی را یاد دادند. www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد رحِمَهُ الله (۹۷/۵/۲۴) . ✅ مؤمنین می‌توانند سپر بلا باشند . 🔴 در روایات ما هست که افراد بی‌نماز در جامعه به بار می‌آورند؛ اما خدا به برکت آن‌هایی که می‌خوانند، بلا را برطرف می‌کند. همین‌طور خداوند به برکت روزه‌دارها بلایی را که افرادی که نمی‌گیرند، به بار می‌آورند، برطرف می‌کند. این، یک جریان جدی در جامعۀ اسلامی است. جامعۀ اسلامی به خودش رها نیست؛ جامعه اثر اعمال خود را خواهد چشید، مگر اینکه خداوند به یک برکتی و به یک بهانۀ دیگری بلا را دفع کند. بی‌حجابی‌های زمان ما بی‌حجابی‌های بدی است و حد و حدود برداشته شده‌است. این‌ها بلا به بار می‌آورد! اینکه می‌گوییم بلا، ناظر به باطن حوادث و قوانین باطن عالم است نه ناظر به قوانین ظاهری. آن قوانین باطنی عالم بر قوانین ظاهری قاهر و مسلط هستند و البته با هم منافاتی هم ندارند و هر کدام بر طبق ضوابط خود عمل می‌کنند. به هر حال از مسلمات اسلام است و نمی‌شود عدم رعایت آن نتیجۀ بدی در پی نداشته باشد؛ اما اگر خانم‌های مؤمن به‌دقت در حفظ حجاب بکوشند، می‌توانند بلایی را که دیگران بخاطر عدم رعایت حجاب به بار می‌آورند، برطرف کنند. www.javedan.ir
آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد رحِمَهُ الله (۹۷/۵/۲۴) . نکات ضمنی . 📌 صلي‌الله‌عليه‌وآله بعد از نمازها رو به مردم می‌کرد. رسم ایشان این بود. اذکار و را هم همین‌طور که رو به مردم بودند، انجام می‌دادند؛ بر خلاف زمان ما که بعد از ، اگر ذکر می‌گوید و سوال مردم را جواب می‌دهد، رو به قبله است. . 📌 در خستگی وجود ندارد؛ بنابراین خواب ناشی از خستگی هم وجود ندارد. در دنیا اگر بوی یک عطری زیاد شود یا نور خیلی زیاد شود، اعصاب آدم نمی‌تواند تحمل کند و برایش آزاردهنده می‌شود؛ اما در بهشت اینطور نیست؛ هرچقدر نور زیاد شود و هرجقدر عطر گل‌های بهشتی زیاد شود، آدم شادمانی‌اش بیشتر می‌شود. . 📌 در دنیا انسان می‌تواند دهد؛ یعنی با یا یا ، بلاهای دنیوی و اخروی را از خودش دور کند؛ اما در فقط ، فدیۀ آدم است. با ایمان می‌تواند خود را حفظ کند. از این ایمان باید مواظبت کرد. ایمان با زخمی می‌شود. یا خیلی بد زخمی می‌شود. اگر ایمان، زخم‌های زیادی بردارد، از بین می‌رود. . 📌 بر گردن و حق دارد. در کوچه‌های مدینه راه می‌رفت و می‌گفت بچه‌هایتان را با محبت علیه‌السلام ادب کنید و حتی می‌گفت حلال‌زادگی بچه‌هایتان را با محبت علی علیه‌السلام امتحان کنید. البته این کارها را در زمان نمی‌توانست انجام دهد؛ اما بعد از معاویه چهل پنجاه سال این کار را کرد. . 📌 اهل سنت با حج در بسیاری از موارد یکسان است؛ زیرا هم روایت حج خود را از علیه‌السلام دارند؛ البته آن‌ها اعتقاد شیعیان را نسبت به امام ندارند؛ اما چون امام باقر این روایت را از و جابر از نقل کرده‌است، این روایت برای آنان هم مقبول است. www.javedan.ir
✅ روایاتی در مورد پاداش زیارت علیه‌السلام در روز . آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله): . 🔑در مورد زیارت امام حسین علیه‌السلام روایات عجیب و غریبی هست: . ♦️ علیه‌السلام: «خداوند تبارك و تعالی برای زوّار قبر حضرت امام حسين قبل از اهل تجلّی كرده و حوائج آنها را برآورده و گناهانشان را آمرزيده و در مسائل و خواسته‌هايشان شفاعتشان را كرده و سپس توجّه به اهل عرفات نموده و آنچه در حق زوّار امام حسين عليه السّلام منظور نمود برای ايشان نيز ملحوظ میدارد.»؛ تجلی می‌کند یعنی مرحمت می‌کند و اگر کسی کمی پاک باشد، این مرحمت را حس می‌کند. . ♦️امام صادق: «كسی كه در عرفات روز عرفه را درك نكرد ولی آن را كنار قبر مطهّر امام حسين درك نمايد، عرفه از او فوت نشده است.»؛ می‌گویند هیچ کس نیست که به عرفه یا عرفات برود و بخشیده نشود؛ حتی ! حال اگر کسی در روز عرفه به زیارت امام حسین برود هیچ چیزی از او فوت نشده‌است! . ♦️امام صادق: «هر کس در عرفه نزد قبر حسین بن علی بیاید خداوند دل او را خنک می‌کند.»؛ یعنی شک از وجودش می‌رود و هر چه در دلش هست، قطعی و یقینی می‌شود. www.javedan.ir
✅ به مناسبت ولادت امام هادی علیه‌السلام . آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله): . 📝 علیه السلام را به سامراء آورده بودند و به خان السعالیک بردند. در زبان عربی خان یعنی کاروانسرا. این، خان سعالیک بود. سعلوک یعنی چه؟ در زبان فارسی سعلوک یعنی گدا. این کاروانسرا خیلی بد بود؛ یعنی پست ترین جایگاه ممکن. یک شیعه خدمت امام رسید و این وضع را دید. گریه اش گرفت. حضرت فرمودند که چرا گریه می‌کنی؟ عرض کرد که آقا این وضع شما را می‌بینم نمی‌توانم تحمل کنم. فرمود که ببین و مثلا اشاره کردند و چشمش باز شد. درخت دید. آب دید. باغ دید. نمی‌دانم بهشت دید. مثلا غِلمان دید و از همین طور نعمات دید. فرمودند این، همیشه با ماست. . 📌شما هم اگر اخلاقت خوب شود همیشه با تو است. اگر اخلاق ما خوب شود، اخلاق خوب یک بهشت است و همیشه با ما هست. "وَهُمْ في ما اشْـتـَهَتْ أنفـُسُهُمْ خالِدونَ"؛ بهشت اینها از اینجای عالم شروع شده و تا ابد هست. . . www.javedan.ir
🔻پوستر | اطلاع رسانی جلسه سخنرانی استاد جاودان 🗓 چهارشنبه ٧ شهريور ١٣٩٧ 🕰 از ساعت ١٩ 📪 آدرس: پایین ترازچهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر 🏠حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) 📌 ویژه برادران وخواهران
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۱) در سرزمین غدیر چه گذشت؟ وسط روز در سرزمین توقف کردند. ظهر نماز خواندند و بعد از نماز خطبه خواندند. خطبۀ غدیر احتمالاً پنجمین خطبه در این سفر است. پیامبر فرمود خیمه‌ای بزنند و حضرت علیه‌السلام در آن خیمه بنشینند و بزرگان صحابه با عنوان «إمرة المؤمنین» به ایشان سلام کنند؛ یعنی همان امیر مؤمنان؛ بگویند «السلام علیک یا ». سلمان، ابوذر، مقداد، ابوبکر، عمر، عثمان و ... همه باید آنجا می‌رفتند. خلیفۀ دوم گفت: «بخ‌بخ یا علی»؛ «بخ‌بخ» به زبان ما یعنی به‌به! به‌به که تو مولای ما و همۀ مؤمنان شدی. این، در کتاب‌های متعدد اهل سنت نقل شده‌است. بعد جمع کردند و حرکت کردند. شاید غروب نشده بود که از سرزمین غدیر رفتند. اینکه می‌گویند پیامبر سه روز مردم را در نگه داشت، شدنی نیست. هوا بسیار گرم بوده و مردم زیر سایۀ شتر می‌نشستند. آب هم وجود نداشت! جمعیت هم بسیار زیاد بود؛ حداقل پنج هزار نفر فقط از آمده بودند. این جمعیت عظیم نمی‌تواند سه روز در آنجا بماند.
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۲) نکات اساسی حدیث غدیر؛ طرح مسئلۀ ولایت . در دو نکته فرمودند: اولاً مرجع دین ما و است و ثانیا علی، است و دارد. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در غدیر خم «ولیّ امر» برای بعد از خودش معین کرد. ماها لفظ درست می‌کنیم و می‌گوییم «خلیفه»! (حضرت امیر خلیفۀ پیامبر هم هست؛ اما در غدیر، خلافت مطرح نشد؛ ولایت مطرح شد) [اصلش] ولیّ امر [است]. فرمود: «مَن کُنتُ مَولاه فَعَلِیٌ مَولاه» و نیز فرمودند: «ألَستَ أولی بِکُم مِن أنفُسِکُم؟»؛ من از همۀ شما نسبت به شما اختیار بیشتر ندارم؟ یعنی ولی امر شما هستم. ایا قبول دارید؟ گفتند بله قبول داریم. فرمود هرکس من ولی امر او هستم، علی ولی امر اوست. پس ایشان ولی امر مشخص کرده‌است. www.javedan.ir
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۳) معنای «ولایت» در حدیث غدیر . صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله در خم فرمود: «ألستُ أولـَی بکـُم من أنفـُسکـُم»؛ آیا من نسبت به شما از شما به خودتان بیشتر است یا نه؟ همه گفتند بله یا رسول‌الله ما قبول داریم ولایت شما بر ما از خودمان بر خودمان بیشتر است. این معنای ولایتی است که قرآن در آیۀ شش سورۀ احزاب برای پیامبر فرموده‌است: «النـَّبـِيُّ أوْلى بـِالمُؤْمِنينَ مِنْ أنفـُسِهـِمْ» این، آیۀ قرآن است. ولایت پیامبر بر مردم مسلمان مؤمن از خودشان بر خودشان بیشتر است. خب این را فرمود و سوال کرد. آیا من ولیّ شما هستم؟ گفتند بله یا رسول الله. بعد فرمود مَن کـُنتُ مَولاه فـَهذا عَلیٌ مَولاه. دست را بالا گرفته بودند و فرمودند هرکس که من ولیّ او هستم، ولیّ اوست. ما در مورد پیامبر می گوییم ایشان اولی الامر است. در آن دورانی که ایشان به مدینه آمده و مردم با او کرده‌اند و به اصطلاح امروز ما مردم به او رای داده‌اند و یک حکومت اسلامی تشکیل شده است، پیامبر است. این را از مردم سوال کرد که شما قبول دارید که من اولی الامر و هستم؟ مردم گفتند بله. فرمود بعد از من علی ولی امر است. www.javedan.ir
مطالبی مختصر و مفید از فرمایشات آیت‌الله جاودان (حفظه‌الله) در مورد غدیر (۴) معنای اکمال دین و اتمام نعمت در آیۀ مربوط به غدیر؛ اگر ولایت نباشد، دین، نعمت نیست؛ بلکه بلاست! . «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً»؛ امروز، نعمت خودمان را بر شما تمام کرده‌ایم. یک است. این حادثه ای که در روز اتفاق افتاده، باعث شده دین کامل شود و نعمت تمام شود. . دین کامل شود، یعنی چه؟ یعنی این دین صد جزء بود و تا حالا نود و نه تایش آمده بود. وقتی صدمی را هم گفتیم حالا کامل شد. . بعد می فرماید نعمت بر شما تمام شد. در مورد فرق بین کامل و تمام مثال را زده اند. اگر شما ۲۹ روز ماه رمضان را روزه بگیرید و روز سی‌ام را بخورید، همۀ روزه‌هایتان باطل است؟ نه! اما ماه رمضان را کامل روزه نگرفتی. ۲۹ روز گرفته شد و روز سی‌ام را نگرفتید و ناقص شد. کامل نشد. اما یک روز ماه رمضان را از صبح نه آب خوردی و نه کاری کردی که روزه را باطل کند، اما پنج دقیقۀ آخر وقت، یک لیوان آب خوردی، هیچ می‌شود و روزه باطل است. قرآن در آیۀ ۱۸۷ سورۀ مبارکۀ بقره می‌فرماید: «أَتِمّوا الصّيامَ إلى اللـَّيْل» روزه را تا شب تمام کنید. وسط کار نبرید. خراب می شود. دیگر به درد نمی‌خورد. . روزه، نماز، حج، خمس، زکات و... را گفتیم و آخری را هم امروز گفتیم و کامل شد. تا حالا این دین نعمت نبود. حالا نعمت شد. وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي؛ نعمت تمام شد. اگر تمام شد، نعمت، نعمت است. (مثل روزه) این کاری که ما در روز غدیر انجام دادیم و این دستوری که به شما دادیم و این چیزی که اضافه کردیم، دین به خاطر این، نعمت شد. اگر این را از دین بگیریم چه می شود؟ دیگر نعمت نیست. بلا است. ببینید با کامل شدن دین، دین نعمت شد. اگر این جزء را از آن بگیریم، دین دیگر نعمت نیست. نماز را از دین بگیریم، دین دیگر اصلا نعمت نیست. حالا البته این (ولایت) مهم تر از آن است. آن را مثال عرض کردم. به هر حال دین، وقتی کامل باشد، نعمت است. . . www.javedan.ir