eitaa logo
عبدالحسین جواهر کلام
1.8هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
285 ویدیو
10 فایل
09924518394 @jawaher_kalam
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🗂 من أشهر أساتذته: *الشيخ محمد الصدوق (المتوفى 381 هـ)، *ابن الجنيد الإسكافي (المتوفى 381 هـ)، *ابن قولويه القمي (المتوفى 369 هـ)، *أبو غالب الزراري (المتوفى 368 هـ)، *أبو بكر محمّد بن عمر الجعابي (المتوفى 355 هـ). ✒ كذلك درس الشيخ المفيد علم الكلام عند الحسين بن علي البصري المعروف بالجُعَل من كبار علماء المعتزلة، وأبو ياسر تلميذ المتكلم المشهور أبو الجيش مظفر بن محمد الخراساني البلخي، وباقتراح من أبو ياسر شارك في درس علي بن عيسى الرماني العالم المعتزلي الشهير. 🌐 أصبح المفيد في سن 40 سنة، زعيم الشيعة في الفقه وعلم الكلام والحديث، وقد كانت له مناظرات مع المذاهب الإسلامية الأخرى، من أجل الدفاع عن عقائد الشيعة. 🕌 توفي الشيخ المفيد في بغداد يوم الجمعة الثالث من شهر سنة 413 هـ، وذكر الشيخ الطوسي أنَّ يوم وفاته كان يوماً لم ير أعظم منه، من كثرة المصلين عليه وكثرة البكاء من المخالف والموافق، ودفن في داره سنين، ومن ثم تم نقله إلى مقابر قريش ليدفن بالقرب من قبر الإمام الجواد عليه السلام، وقبره الآن في حرم الإمام الكاظم عليه السلام. @jawaher_kalam
. ٣ شهر رمضان ١٤٤٠ قمري ذكرى رحيل فضيلة المحقق الشيخ محمد السمامي الحائري ، مؤلف كتب : «بزرگان رامسر» و « بزرگان تنکابن » و « فاضل سراب » وغيرها . @jawaher_kalam
. • توفّي في مثل هذا اليوم الثالث من شهر رمضان المبارك من عام 1385هـ ودُفن فـي الحائر الحسـينـي الشريف الشـيخ محمّد مهدي بن العالم الرباني آية الله الشيخ عبد الهادي الحائريّ المازندرانـيّ. • ولد في كربلاء عام 1295هـ ونشأ تحت رعاية أبيه، ثم هاجر إلى النجف، وانتمى لحوزتها العلمية، وتلقى دروساً في الفقه والأصول وعلم الكلام، ثم رجع إلى كربلاء ليواصل تحصيله وأبحاثه في حوزتها حتى انخرط في مجال الخطابة الحسينية، فاشتهـرت مجالس خطابته بالوعظ والإرشاد. • درس علـى يديه العديد من الخطباء، منهم: الشيخ مـرتضـى الشاهـرودي. • من مؤلَّفاته: معالي السبطين في أحوال السيدين الإمامين الحسن والحسين علیهما السلام، شجرة طوبى، نور الأبصار في أحوال الأئمة التسعة الأبرار، هداية الابرار، الكوكب الدُّرّي، كشف الاستار، وغيرها. @jawaher_kalam
. حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدتقی بنی مهد لنگرودی رحمه الله تعالی @jawaher_kalam
. تشییع جنازه مرحوم آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه ، مؤلف کتاب تفسیر المیزان @jawaher_kalam
. آیت‌الله شیخ محمدتقی نحوی در سال 1314 ش در یک خانواده علمی در شهر رامسر به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در مکتبخانه ها و حوزه علمیه رامسر به مدرسه التفاتیه قزوین رفت و در آن جا به شاگردی عالمان آن دیار مفتخر شد. سپس به شهر قم مهاجرت کرد و به تحصیلات عالیه خود ادامه داد. نحوی، شرح لمعه را در نزد شیخ محمدتقی ستوده اراکی آموخت. قوانین را در نزد شیخ مصطفی اعتمادی و رسائل را در نزد شیخ جعفر سبحانی تلمذ کرد. کتاب اشارات ابن سینا در فلسفه را در نزد شیخ عبدالله جوادی آملی خواند و پس از اتمام کفاتین، به درس خارج آیت الله گلپایگانی رفت و افتخار شاگردی ایشان را کسب کرد. ایشان در عرفان عملی شاگرد حضرت آیت الله شیخ علی اکبر الهیان بود و هماره در سفر و حضر از ایشان بهره می برد. نحوی در سفرهای معنوی از سفر چهارگانه در کنار شیخ به سیر آفاق و انفس می پرداخت. استاد الهیان هماره در سفرهای خویش در جواهرده رامسر و زرآباد الموت قزوین ، شیخ نحوی را رفیق و همدم خویش می کرد. @jawaher_kalam
. 🔰 ختم قرآن و اهداء ثواب آن به اهل بیت علیهم السلام 🔖 آیت الله وحید خراسانی: 🔸 این حدیث حدیثی است که شیخ انصاری، فقیهی مثل او در معضل ترین مسئله در دماء بر طبق سند این حدیث فتوا می دهد. این حدیث، کلمه فصل است، گفت: یابن رسول الله، من ماه رمضان ختم های قرآن کردم، یک ختم قرآن برای جدت پیغمبر، یک ختم قرآن برای جدت امیرالمؤمنین، یک ختم قرآن برای جده ات حضرت زهرا، تا رسید ختم قرآنی برای تو کردم یا ابا الحسن، ما لی بهذا؟ آیا برای من در قبال این عمل چیست؟ این حدیثی است که گوهر قرائت قرآن را به آخر مرحله می رساند. ما لی بهذا؟ در مقابل این عمل برای من چیست؟ امام فرمود: "لک بذلك أن تکون معهم". 🔸اصلا خود من الان که می گویم، متحیّرم. فرمود: جزای تو که قرآن خواندی، ختم قرآن را هدیه کردی به رسول خدا، به علی مرتضی، جزای تو این است که با او باشی و از او جدا نشوی. این مرد، فقیه است، وقتی این کلمه را شنید مبهوت شد، گفت: لی هذا بهذا؟ در مقابل این، این برای من است؟ معیّت، آن هم با خاتم، با سید اوصیاء؟ سه مرتبه امام فرمود: "نعم، نعم، نعم" بله، بله، بله، جزای تو این است که با او باشی. 📗الکافی ج۲ ص۶۱۸. 📗وسائل ‏الشیعه ج۶ ص۲۱۸. @jawaher_kalam
. عَنْ الإمام عَلِيِّ‌بْنِ‌اَلْحسَيْنِ عَلَيْهِمَااَلسَّلاَمُ قَالَ : إِنَّ لِسَانَ اِبْنِ آدَمَ يُشْرِفُ عَلَى جَمِيعِ جَوَارِحِهِ كُلَّ صَبَاحٍ ، فَيَقُولُ : كَيْفَ أَصبَحتُمْ؟ فَيَقُولُونَ : بِخَيرٍ إِنْ تَرَكتَنَا . وَ يَقُولُونَ : اَللَّهَ اَللَّهَ فِينَا ، وَ يُنَاشِدُونَهُ وَ يَقُولُونَ : إِنَّمَا نُثَابُ وَ نُعَاقَبُ بِكَ . ترجمه علیه‌السلام فرمودند : زبان آدمی هر روز صبح بر تمام اعضا و جوارحش مشرف شود و می‌گوید: چگونه شب را به روز رساندید؟ می‌گویند: اگر تو ما را رها کنی، خوب و آسوده هستیم. پس می‌گویند: خدا را نسبت به ما به ياد آور و او را سوگند می‌دهند و می‌گویند: همانا ما به خاطر تو مورد ثواب و عقاب قرار ‏می‌گیریم . 📜 ، شیخ کلینی رضوان‌الله‌علیه ، جلد ۲ ، صفحه ۱۱۵ . 🔸 @jawaher_kalam
. 🔹🔸آيت الله شيخ لطف الله صافى : 🔻حضرت آيت الله (ره) براى خشم خود، نذر كرده بودند كه اگر بعد از اين ناراحت شود، يك سال روزه بگيرد. اتفاقا يك مورد هم عصبانى شده بودند، لذا تمام سال را، غير از روزهايى كه حرام بود، روزه گرفتند. 🔻ايشان اهل تظاهر و خودپسندى نبود. شخصى تقويمى چاپ مى كند و عكس آن بزرگوار را روى جلد آن به چاپ مى رساند. اين شخص براى كاري كه داشته بود خدمت آيت الله مى رسد. گويا تقويم را به گونه اى در دست مى گيرد يا صورتى پيش مى آيد كه ايشان متوجه چاپ عكس خود، در تقويم مى شوند. در اين هنگام به آن شخص مى فرمايند: خيال مى كنى مى توانى با اين كارها مرا بازى بدهى ، خير اين طور نيست. 📚 الگوى زعامت ، صفحه ١٦٣ . @jawaher_kalam
. حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر جورابچی (زاهدی) رحمه الله تعالی استاد حوزه و دانشگاه @jawaher_kalam
. 🌟 دعاء اليوم الرابع من شهر رمضان المبارك 🌛اَللّهُمّ قوني فيه على إقامة أمرك ، وأذقني فيه حلاوة ذكرك ، وأوزعني فيه لأداء شكرك بكرمك ، واحفظني فيه بحفظك وسترك ، يا أبصر الناظرين . 🔅 خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت ، وبچشان در آن شیرینى یادت را ، ومهیا کن مرا در آنروز براى انجام سپاس گذاریت ، به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت ، وپرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان . 🔹 @jawaher_kalam
. 🚩 برگزاری مراسم معنوی احیاء ، مناجات و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی ✅️ یادگار معنوی حجةالاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری قدس سره سحر های ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۲ شب 📍مسجد جامع اصفهان @jawaher_kalam