هدایت شده از شبکه افق
«عیـار» / ۱۱۷
محک مدیریت و اقتصاد ایران
🟥 #پرونده_ویژه
تولید و تورم
مهمان:
👤 دکتر محمدرضا یزدیزاده
(اقتصاددان)
🗓 سـهشـنبه ۵ اردیبهشت
⏱ ساعت ۲۲
📺 شبکه #افق
🆔 t.me/ayaartv
🅾️ instagram.com/ayaartv
🆔 t.me/ofogh_tv
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت!
#بخش_اول
اقتصاد قانون اساسی هیچوقت تحقق نیافت؛ دهه۶۰ چپ ها و از دهه۷۰ تاکنون راستِ سرمایه داری مانع بوده/ مخالفت با ایشان در نسبت دادن مشکلات به این فصل/ موافقت با ایشان در سرمایه داری دولتی و رفاقتی کنونی!
........................
1⃣ مخالفت!
دکتر غنی نژاد فصل۴ قانون اساسی بخصوص اصول۴۳و۴۴ را به اندیشه های چپ و بطور خاص نظریه "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی نسبت داده و این اصول را اقتصاد دولتی و ریشه همه بدبختی ها شمرد!
⬅️ اقتصاد قانون اساسی، اقتصاد مردمی است نه دولتی!
• اصل۴۳ صراحتا بیان می کند باید امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند فراهم شود تا نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود [نظام سرمایه داری] و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق در آورد [نظام کمونیستی].
• این بند از اصل۴۳ -که در مذاکرات مایز اصلی مارکسیسم و کاپیتالیسم خوانده میشود- دقیقا پیشنهاد شهید مظلوم بهشتی بود که آقای غنی نژاد با بی انصافی او را صددرصد چپ خواند!
- در مشروح مذاکرات از آن شهید عزیز ثبت است: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد و نه دولت! اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نبود، این هدف تامین خواهد شد".
• دکتر غنی نژاد تعاونی ها -که در اصل۴۳و۴۴ بعنوان ابزاری برای مردمی سازی اقتصاد قرار داده شده- را هم غیر محققانه، به اقتصاد دولتی تأویل برد!
در حالیکه شهید بهشتی در بحث تعاونی (جلد۲ نظام اقتصادی در اسلام) در مواضع متعدد بخلاف این گفته اند:
- در ۵شرط تعاونی از جمله "آزاد سازی تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از عوامل خارج از خود" می شمارد؛ این عوامل خارج از خود به تصریح شان دو چیز است: دولت/ مراکز سرمایه داری!(ص۱۶۵)
- در ص۱۷۴ باز درباره نسبت دولت و تعاونی ها می فرماید: "اینکه در قانون اساسی گفته ایم دولت سرمایه را بدهد، نخواستیم بگوییم که سرمایه را دولت به صورت سرمایه دولتی بدهد. در آنجا [اصل۴۳] ذکر کرده ایم وام؛ بدین معنی که سرمایه به سرمایه خصوصی تبدیل میشود، مثل وامی که به افراد خصوصی می دهند. وگرنه اگر قرار باشد سرمایه دولتی باشد که اصلا می شود شرکت دولتی"!
❗️تمایز اقتصاد مردمی از دولتی از این واضح تر؟!!
- در ص۱۷۸ بر حق شرکت تعاونی اصرار می کند تا بتواند در برابر سلطه اقتصادی حکومت (در نظام های سوسیالیستی) و سلطه اقتصادی سرمایه داری (در کشورهای اقتصاد آزاد) قد علم کند: "براساس این حق، باید دخالت ها در شرکت تعاونی به حداقل برسد..."
- در مشروح مذاکرات ذیل اصل۴۴ هم اقسامی از تعاونی می شمارد؛ برخی نمونه ها که مالکیت مال خودشان نیست، مدیریت و سود مال خودشان است:
"تعاونی اقتصادی اقسامی دارد. وقتی دربرابر دولتی و خصوصی قرار گرفت، به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آن را دارند، کار کنند. پس تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت؛ همین که در یک واحد سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافی است تا تعاونی باشد. به هر حال اختیار سرمایه یا مالکیت سرمایه و مدیریت در اختیار کسانی است که در همان شرکت، به کمک یکدیگر کار می کنند".
⬅️ به حسب تحقیق بهترین روش واگذاری های منابع دولتی و صدر اصل۴۴، همین روش بود؛ که مالکیت دولت محفوظ بماند اما "مدیریت" و "مالکیت سود" به تعاونیِ کارگران خود آن کارخانجات واگذار شود. اگر چنین می شد اقتصاد خصولتی کنونی یا به تعبیر غنی نژاد سرمایه داری رفاقتی و مافیایی شکل نمی گرفت! دستمزد کارگران و نسبتش با تورم هم چالش هرساله نمی شد.
ادامه یادداشت در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت!
#بخش_دوم
2⃣ موافقت!
با ایشان در دو برداشت موافقم اما نه بخاطر عمل به قانون اساسی و اصول مترقی اش بلکه بالعکس بخاطر تخلف از قانون اساسی و اقتصاد مردمی اش!
۲-۱. اقتصاد دولتی چپ!
دولت دهه۶۰ که جای تحقق اصل۴۳ و مردمی سازی اقتصاد، اقتصاد دولتی بزرگ را موجب شد.
- بخاطر مصادره های شرکتهای خصوصی و تصدی دولت، شرکتهای دولتی به رشد ۱۱۱درصدی رسید! که البته بعد هم ادامه یافت!
- اگر تایید لازم است؛ رهبر انقلاب هم آخرین بار در اول فروردین۱۴۰۲ فرمود: "تصدی گری افراطی دولت مهمترین نقطه ضعف اقتصاد ماست".
⬅️ اما این بیشتر به تخلف از اصل۴۳و۴۴ ربط دارد تا آن خود آن اصول.
۲-۲. اقتصاد سرمایه داری کنونی!
در دولتهای پس از جنگ با غلبه گفتمان بازار آزاد، باز آن اصول تحقق نیافت و اینبار با واگذاری ها به تعبیر ایشان (با کمی مبالغه) اقتصاد سرمایه داری دولتی [حاکمیتی]، رفاقتی و... شکل گرفت.
- بعد از ۱۸سال رهبر انقلاب صریحا عدم مشارکت عموم مردم (نه فقط سرمایه داران) -یعنی عدم تحقق بند۲ اصل۴۳- را از دیگر اشکالات مهم ما خواند!
"از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم من همین جا به مسئولین محترم، به صاحبنظران اقتصادی، به کسانی که علاقمند سرنوشت کشورند توصیه می کنم بنشینند راه های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند"!(۱۴۰۲/۱/۱)
- این بعد از عدم تحقق بند ب سیاستهای کلی اصل۴۴ در ایجاد تعاونی های فراگیر و مشارکت های تعاونی مردم در اقتصاد بود!
⬅️ پس عامل بدبختی ها نه اصول اقتصادی قانون اساسی بلکه تخلف از آن است. چپ ها و راست های اقتصادی دو لبه قیچی برای تعطیل و تأویل این اصول مترقی و شاهکار بهشتی بوده اند. دهه اول دولت چپ گرا و دهه های بعد دولتهای راست گرا، اقتصاد را دولتی و خصولتی (سرمایه داری حکومتی رفاقتی) کردند و سراغ مردمی کردن اقتصاد ایران و تحقق دو اصل اساسی آن نرفتند.
صد حیف که حالا بدبختی اش با برچسب کمونیست به قانون اساسی و بهشتی زده می شود!
#اقتصاد_مردمی
#قانون_اساسی
#بهشتی_مظلوم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۵
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
3.65M
تحلیلی از مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📌پیشرفت بدون عدالت!
💡پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عدهای آلاف و الوف برای خودشان داشته باشند، عدهای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام میخواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
📌اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت
💡چون دنیای سرمایهداریِ مبتنی بر لیبرال دمکراسی برایش مسألهی عدالت، مسألهی فرعی و درجهی دو و ابزاری است و برای آنها مسألهی نفع و سود و پول مسألهی اصلی است، موجب نمیشود که ما از عدالت به معنای یک مسألهی محوری و اصلی صرفنظر کنیم. ما در قالب های اقتصادی و در کارکرد سیاست داخلی و خارجیمان، مسألهی عدالت محور است. اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت. به اسم اسلام قانع نیستیم که اسلام لیبرال داشته باشیم تا ارزشهای غربی و ارزشهای امریکایی را ترویج کند و از روشهای آنها استفاده کند و با آنها در بخشهای مختلف همرنگ و همصدا شود و احیاناً دعای ندبهای هم بخواند. | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
📌تقصیر ملت ها چیست؟!
💡اگر ما در زمینهی اقتصادی و در زمینهی تشکیلات اداری هم توصیهی اسلام را دقیقاً عمل میکردیم، یقیناً وضعمان بهتر از این بود. ما آنچه را که در زمینههای اقتصادی عمل کردهایم، متأسفانه یک نسخهی مخلوط است. چیزهایی از اسلام در آن هست؛ اما مخلوط دارد. آن بخشِ مخلوط شده، برای ما هرگز خیری به بار نیاورده است. امروز نظرات اقتصادی غربی که تا اندکی قبل جزو مسلّمات محسوب میشد، مورد مناقشهی خود غربیها قرار میگیرد. واقعاً تقصیر ملتها چیست؟ تقصیر ملتهایی که بهوسیلهی سرانشان به پیروی از این روشهای اقتصادی مجبور میشوند، چیست؟ | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
📌علاج مشکلات؛ خلاص کامل پیدا کردن از دنباله روی در فرهنگ غربی در زمینه مسائل اقتصاد
💡ما وقتی میگوییم منتظر امام زمان هستیم، بیشترین خصوصیتی که برای امام زمان ذکر میکنیم، این است که «یملأ الله به الارض قسطاً و عدلًا»؛ نمیگوییم: «یملأ الله دیناً و صلاة و صوماً». بااینکه آن هم هست و قسط و عدل در چارچوب دین، بهترین و بیشترین تحقّق را پیدا میکند، لیکن معلوم میشود که این عدل، یک مصرعِ بلند درخواستهای انسان است و اگر این روشی که الآن بعضیها غافلانه دنبال میکنند و آن، الگو گرفتن از زندگی غربی است، رواج پیدا کند، روز به روز این حالت بدتر خواهد شد. علاج این است که ما خودمان را از دنبالهرویِ فرهنگ غربی در زمینهی مسائل اقتصاد کاملًا خلاص کنیم و نجات ببخشیم. اینطور نیست که اگر کشوری درآمد سرانهاش رقم بالایی است، معنایش این است که این درآمد سرانه به همه میرسد. شما الآن ببینید در آمارهایی که داده میشود، فرضاً میگویند در فلان کشور پیشرفتهی دنیا مثلًا امریکا یا کانادا درجهی حرارت به چهل و دو درجه رسید و فلان قدر آدم کشته شدند. آیا در تهران اتّفاق میافتد که در چهل و دو درجه حرارت کسی کشته شود؟ یا مثلًا گفته میشود در فلان کشور سرما به پنج درجه، ده درجه زیر صفر رسید و فلان تعداد انسان یخ زدند. اینها چه کسانی هستند که از حرارت زیاد کشته میشوند و یا در زمستان یخ میزنند؟ آنهایی که در ساختمانهایی نشستهاند که با سرما و گرمای آنچنانی اداره میشود، یخ نمیزنند؛ آنها که سرپناه دارند که یخ نمیزنند و یا از گرما نمیمیرند. این معنایش آن است که طبقاتی در آنجا وجود دارند که زندگی بر آنها سخت است. برزیل امروز هفتمین یا هشتمین قدرت اقتصادی دنیاست؛ اما در آنجا چند میلیون کودک وجود دارد که اینها نه پدر و مادر دارند، نه سرپناه دارند، نه مسکن دارند؛ شبها درکوچهها میخوابند، در کوچهها هم پرورش پیدا میکنند، در همان کوچهها هم یا کشته میشوند و یا میمیرند! ما نباید دنبال این زندگی برویم. ما نباید دنبال این اقتصاد برویم. شکوفایی اقتصاد معنایش این نیست. شکوفایی اقتصاد این است که به دولت امکان بدهد تا فقر را از میان جامعه بردارد؛ این اقتصاد خوب است. ما بایستی نه فقر یک گروه خاصی را، بلکه فقر عمومی را از بین ببریم. اقتصاد، اقتصاد اسلامی است و همین بایستی تحقّق پیدا کند. | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
💡ما در زمینههای گوناگون اقتصادی، در آن بخشهایی که سیاستهای اسلامی عمل شد، به اسلام نزدیک شدهایم و در همان بخشها مردم احساس آرامش و آسایش میکنند. در هرجا هم که وارد مرحلهی اسلام و مقولهی اسلامی نشدیم، مردم در آنجا همان زندگی دشوار و وضعیت ناخوشایند را دارند. | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد حکم حکومتی و مصداق عینی اقتصاد اسلامیست.
@profderakhshan
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فریدریش فون هایک برنده نوبل اقتصاد که آقای غنینژاد اقتصاددان لیبرال ایرانی مترجم آثار اوست، تحصیلاتش #علوم_سیاسی است. از این جهت اشکالی بر هایک و نوبل وارد نیست، اشکال از لیبرالهای وطنی است که مترجم آثار اقتصادی اندیشمندان سیاسی غرباند اما نظریهپردازی اقتصادی را برای سیاستخواندههای ایرانی حرام میدانند!
@syjebraily
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
#جلسه_مجازی
🌐 دانشگاه مردمی اقتصادمقاومتی برگزار میکند
📺 پخش زنده با سخنرانی سید امیرحسین حسینی
📋 با موضوع: «بررسی ابعاد صنعت خودرو در اقتصاد ایران»
⏳️ زمان: چهارشنبه 6 اردیبهشت ۱۴۰۲ (امروز)
🕔 ساعت 16 الی 18
🔰 حضور در جلسه از طریق لینک اسکای روم به آدرس:
https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114877/l/fa
💥شرکت در جلسه برای عموم آزاد است
#اقتصاد_مقاومتی
#دانشگاه_مردمی_اقتصادمقاومتی
مناظره غنینژاد بهترین فرصت بود تا مسببان اصلی وضعیت اقتصاد کشور از پس پرده بیرون آمده و در قاب رسانه ملی به مردم معرفی شوند
آقای #غنی_نژاد، شما لیبرالها بعد سه دهه حکمرانی بر اقتصاد کشور در جایگاه پاسخگویی و اتهام هستید نه مطالبه و طلبکاری
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
استیگلیتز برنده جایزه نوبل ۲۰۰۱:
باید اذعان کرد دوران بنیادگرایی بازار پایان یافته و امروز فقط فریب خوردگان که شامل محافظه کاران آمریکایی و عده ای درکشورهای درحال توسعه می باشند، مدعی اند بازارها خود اصلاح گر هستند. ایدئولوژی موردنظر ما چنان شکستی خورده که هیچ جای لاپوشانی ندارد.
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
به نظر من اقای دکتر غنی نژاد و جریان فکری همسو با ایشون، هرچقدر بیشتر تفکر خودشون رو توضیح بدهند، بیشتر و شدیدتر منزوی میشن. هم در حاکمیت و هم در بین مردم.
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
در این کتاب هدف اصلی از جهانی سازی قیمت انرژی (حذف یارانه پنهان) ایجاد درآمد پایدار عنوان شده است.
چون دولت، بنگاه و مردم، مشتری و قیمت، سلطان است!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
⚠سخنرانی شهید بهشتی پیرامون ریشه ها و آثار لیبرالیسم
💡سخنرانی شهید بهشتی در سال ۱۳۵۹ را در سه قسمت، در آدرس های زیر می توانید مشاهده کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.doctv.ir/Program/147682
https://www.doctv.ir/Program/147683
https://www.doctv.ir/Program/147684
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#شهید_بهشتی_مظلوم
@jebhetse
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شهید بهشتی: یکی از ویژگی های لیبرالیسم این است که لیبرالیسم در رابطه نفی اصالت و حاکمیت شریعت و قانون الهی و دینی بر انسان است!
⚠جواب جالب شهید بهشتی به نویسنده ای در آن زمان که این مساله را انکار کرده بود!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#شهید_بهشتی_مظلوم
@jebhetse
📌بخش مهمی از حاضران در مجلس خبرگان قانون اساسی فقها و مجتهدین بودند. افرادی نظیر مرحوم آیتالله صافیگلپایگانی و آیتالله مکارم و آیتالله موسویاردبیلی و آیتالله مشکینی و مرحوم آیتالله منتظری و ربانیشیرازی و ربانیاملشی و جوادیآملی و... حضور در این جلسات داشتند و اینطور نیست که ظرفیتهای فقهی در تصویب اصول قانون اساسی نقش نداشته باشند.
⚠️واضح است که هر اصل مورد رایگیری قرار گرفته و در کمیسیون و در صحن عمومی مورد بحث قرار میگرفت. نکته این است که اصل ۴۴ تنها یک مخالف در رایگیری از ۵۷ رای دارد. آیتالله مکارمشیرازی در موافقت این اصل صحبت کردند که سابقه مخالفت با چپ و آرای کمونیستی داشتند ولی هیچ نسبتی با چپگرایی ندارند. اصل ۴۳ هم با حداکثر آرا و نزدیک به مطلق آرا مثلا ۶۰ موافق از ۶۱ رای، مورد پذیرش قرار گرفته است.
💡این نشان میدهد که قانون اساسی از این جهت مورد توافق جمع کثیری از فقها و مجتهدین قرار گرفته است که نسبتی با اندیشههای چپگرایانه ندارند. همچنین بررسی محتوای اصول مطرحشده، چیزی غیر از ادعای طرحشده توسط غنینژاد در مناظره مذکور را نشان میدهد.
http://fdn.ir/79530
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ قوانین اقتصادی وضع میشوند نه کشف
❎ دکتر #غنی_نژاد در مناظره با دکتر #درخشان میگفت ما قوانین را کشف میکنیم، قاعدتاً هم منظورش قواعدی است که بر افراد حاکم است.
❇️ ایشان بین قوانین عینی و قوانین وضعی خلط کردهاند. قانون تقاضا یک قانون عینی است که از رفتار انسانها کشف میشود، ولی قانون مالیاتی قاعدهای است که برای تنظیم رفتار وضع میشود.
✅ قوانین عینی شدیداً تحت تأثیر قوانین وضعی قرار دارند، حتی قانون تقاضا متاثر از این است که شما چه قواعدی بر بازار حاکم کنید.
❎ بله دکتر غنی نژاد تحت تاثیر اندیشه اقتصاد لیبرالی محض است که از قانون طبیعی (natural law) و نظم طبیعی (natural order) حمایت میکند که بر اساس آن هر نظم فاقد مداخلهای مطلوب است حتی اگر به بیعدالتی و استثمار محرومان بینجامد، که البته از نظر آنها محصول نظم به اصطلاح خودجوش بازار عین عدالت است.
✅ همین امر اختلاف دیدگاه امثال ایشان با اقتصادهای الهی از جمله اقتصاد اسلامی است، قوانین اقتصادی مطلوب قوانینی نیستند که از نظم کور بازاری حاصل میشوند، بلکه قواعدی میباشند که وضع میکنیم تا نظم بازار را در راستای عدالت اقتصادی تنظیم کنیم
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⚠️همان اندازه که #لیبرالیسم_فرهنگی با تفکر انقلاب اسلامی ضدیّت دارد، به همان اندازه، #لیبرالیسم_اقتصادی با تفکر انقلاب اسلامی منافات دارد!
⛔️سال ها بود که ضدیّت لیبرالیسم اقتصادی با انقلاب اسلامی بخاطر توجیهات پوک #ایدئولوژی نداشتن علم اقتصاد و #ریاضی بودن آن، برای بسیاری از انقلابیون مغفول مانده بود!
💡حال که #لیبرالیسم_ایرانی باطن خود را به طور کامل نشان داد، معیار تشخیص انقلابی واقعی بودن مسئولین را در میزان تطابق تفکر اقتصادی شان با تفکر اقتصادی #امامین_انقلاب باید جُست!
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse