eitaa logo
بنیاد فضای مجازی جبرئیل
1هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
27 فایل
بنیاد راهبری فضای مجازی "جبرئیل" مرکز آموزش فضای مجازی و سواد رسانه‌ای دانلود اپلیکیشن 👇 cafebazaar.ir/app/ir.jebreil شماره روابط عمومی بنیادفضای مجازی جبرئیل👇 ۰۹۹۳۲۰۳۸۰۱۳
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 یکی از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای پنج گانه سواد رسانه هست. 1️⃣ قالب 2️⃣ محتوا(پیام) 3️⃣ فرستنده 4️⃣ مخاطب 5️⃣ فرهنگ که در اینجا به صورت مختصر به هر کدوم یک نگاه مختصر داریم. 🔆 اول از همه خود قالب رسانه هست. رسانه یک قالب ساختگی داره، یعنی همون جوری که یک ساختمون از ترکیب قسمت های مختلفی (مثل تیرآهن، آجر، شیشه، چوب و ...) ساخته می شود رسانه هم از ترکیب کلمات و تصاویر و فیلم و صوت و ... ساخته می شود. پس این جوری هست که کانال ها و قالب های مختلف توضیع پیام ها در رسانه ساخته می شود. 🔸 دوم هم بحث محتوا و پیام ها است. خوب قبلا در این مورد صحبت کردیم و فقط در اینجا یک موروری می کنیم. قالب پیام ها به سه دسته تقسیم می شود : 🔹 فرامتن(پیام هایی که فرد بر اساس فرهنگ و شخصیت و برداشت شخصی به آن ها می رسد) 🔹 متن(پیام آشکار محتوا) 🔹 زیر متن(پیام های پنهان متن) @jebreil1
⁦🙇🏻‍♂️⁩تاثیر پذیری کودکان از رسانه ها روشن است كه درجه تأثير رسانه ها و نيز استقبال همگاني از آن ها شدت و ضعف داشته، تابع متغيّر رشد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جامعه مي باشد; چون پيشرفت دانش و فنّاوري سهم اصلي را در نحوه استفاده افراد يك جامعه از رسانه هاي همگاني دارد. به هر روي، اصل تأثير عميق رسانه هاي جمعي قابل انكار نيست و اين به خاطر وقت زيادي است كه افراد صرف خواندن كتاب، مجلّه، روزنامه، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، گوش دادن به راديو و رفتن به سينما مي كنند، به گونه اي كه جامعه شناسان هنگام بررسي آثار و پيامد تماشاي تلويزيون در كشورهاي صنعتي، متوجه شدند كه اين رسانه جمعي براي كودكان و نوجوانان 3 تا 16 سال چنان جاذبه اي دارد كه ميانگين وقتي را كه آن ها صرف تماشاي تلويزيون مي كنند، بيش از وقتي است كه در كلاس درس مي گذرانند. 🔹در ميان اقشار جامعه، قشر كودك و نوجوان تحت تأثير شديد رسانه ها، به ويژه تلويزيون، هستند و اين امر از دو جهت قابل توجه است: نخست اينكه در زماني وسايل ارتباط جمعي با انسان هاي بزرگ و بالغ برخورد مي كنند كه آنان داراي ذهني پرداخته و ساخته شده هستند. از اين رو، پيام ها كمتر مي توانند در آن ها رسوخ كنند; زيرا شخص از سازوكارهاي دفاعي خاص خود برخوردار است. اما اين امر در مورد كودكان مصداق ندارد; ذهن كودك، ساده و فاقد شبكه به هم پيوسته متشكل از انديشه ها و باورهاست. هنوز ذهن كودك رموز تحليل عقايد، سنجش و سپس پذيرش يا طرد منطقي آنان را بازنيافته است. بدين روي، كودكان بدون هيچ پناه يا حفاظي در برابر وسايل ارتباط جمعي قرار مي گيرند و سخت تأثير مي پذيرند. @jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست. همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است). پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند. 4⃣مخاطب ها: معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند. پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم : اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند. دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست. خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم. 5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش. چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست. برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست. چرا؟؟؟ چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آشنایی داریم و یکی از کار هایی است که در دین ما انجام آن لزوم دارد ولی برای یک فرد غیر مسلمان هیچ توجیهی ندارد. @jebreil1
❇ توجه به ۵ سواد در فضای مجازی ضروریست. دکتر عاملی: توجه به سواد رسانه ای در پنج سطح دارای اهمیت است، یعنی هر انسانی باید با آن آشنا باشد: 1️⃣سواد دانشی 2️⃣سواد حرفه ای 3️⃣سواد مهارتی 4️⃣سواد حقوقی و جزایی، معرفتی 5️⃣سواد انتقادی و تحلیلی 💯وی فلسفه ایجاد سواد رسانه ای را در غرب افزایش کانال تلویزیونی دانست و ادامه داد: این موضوع باعث می شد کودکان خشن ترین صحنه ها را ببیند و کارشناسان تصمیم گرفتند تا بینندگان حق انتخاب داشته باشند و بتوانند فضایی متفاوت را نیز تماشا کنند. 🔸️عاملی از ضرورت تسلط بر دامنه های گسترده دانش جدید به عنوان یکی از ضرورت های سواد رسانه ای یاد و برنامه توسعه قطر را به عنوان نمونه بیان کرد. @jebreil1
🔸 یکی از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای پنج گانه سواد رسانه هست. 1️⃣ قالب 2️⃣ محتوا(پیام) 3️⃣ فرستنده 4️⃣ مخاطب 5️⃣ فرهنگ که در اینجا به صورت مختصر به هر کدوم یک نگاه مختصر داریم. 🔆 اول از همه خود قالب رسانه هست. رسانه یک قالب ساختگی داره، یعنی همون جوری که یک ساختمون از ترکیب قسمت های مختلفی (مثل تیرآهن، آجر، شیشه، چوب و ...) ساخته می شود رسانه هم از ترکیب کلمات و تصاویر و فیلم و صوت و ... ساخته می شود. پس این جوری هست که کانال ها و قالب های مختلف توضیع پیام ها در رسانه ساخته می شود. 🔸 دوم هم بحث محتوا و پیام ها است. خوب قبلا در این مورد صحبت کردیم و فقط در اینجا یک موروری می کنیم. قالب پیام ها به سه دسته تقسیم می شود : 🔹 فرامتن(پیام هایی که فرد بر اساس فرهنگ و شخصیت و برداشت شخصی به آن ها می رسد) 🔹 متن(پیام آشکار محتوا) 🔹 زیر متن(پیام های پنهان متن) @jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست. همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است). پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند. 4⃣مخاطب ها: معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند. پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم : اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند. دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست. خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم. 5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش. چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست. برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست. چرا؟؟؟ چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آشنایی داریم و یکی از کار هایی است که در دین ما انجام آن لزوم دارد ولی برای یک فرد غیر مسلمان هیچ توجیهی ندارد. @jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست. همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است). پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند. 4⃣مخاطب ها: معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند. پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم : اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند. دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست. خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم. 5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش. چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست. برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست. چرا؟؟؟ چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آش
⁦🙇🏻‍♂️⁩تاثیر پذیری کودکان از رسانه ها روشن است كه درجه تأثير رسانه ها و نيز استقبال همگاني از آن ها شدت و ضعف داشته، تابع متغيّر رشد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جامعه مي باشد; چون پيشرفت دانش و فنّاوري سهم اصلي را در نحوه استفاده افراد يك جامعه از رسانه هاي همگاني دارد. به هر روي، اصل تأثير عميق رسانه هاي جمعي قابل انكار نيست و اين به خاطر وقت زيادي است كه افراد صرف خواندن كتاب، مجلّه، روزنامه، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، گوش دادن به راديو و رفتن به سينما مي كنند، به گونه اي كه جامعه شناسان هنگام بررسي آثار و پيامد تماشاي تلويزيون در كشورهاي صنعتي، متوجه شدند كه اين رسانه جمعي براي كودكان و نوجوانان 3 تا 16 سال چنان جاذبه اي دارد كه ميانگين وقتي را كه آن ها صرف تماشاي تلويزيون مي كنند، بيش از وقتي است كه در كلاس درس مي گذرانند. 🔹در ميان اقشار جامعه، قشر كودك و نوجوان تحت تأثير شديد رسانه ها، به ويژه تلويزيون، هستند و اين امر از دو جهت قابل توجه است: نخست اينكه در زماني وسايل ارتباط جمعي با انسان هاي بزرگ و بالغ برخورد مي كنند كه آنان داراي ذهني پرداخته و ساخته شده هستند. از اين رو، پيام ها كمتر مي توانند در آن ها رسوخ كنند; زيرا شخص از سازوكارهاي دفاعي خاص خود برخوردار است. اما اين امر در مورد كودكان مصداق ندارد; ذهن كودك، ساده و فاقد شبكه به هم پيوسته متشكل از انديشه ها و باورهاست. هنوز ذهن كودك رموز تحليل عقايد، سنجش و سپس پذيرش يا طرد منطقي آنان را بازنيافته است. بدين روي، كودكان بدون هيچ پناه يا حفاظي در برابر وسايل ارتباط جمعي قرار مي گيرند و سخت تأثير مي پذيرند. @jebreil1
⭕️آیا آزادی بیان و اندیشه با رسانه های اجتماعی محقق شده است؟! 🔻یک سوال درباره ‌های اجتماعی مشهور از چند متفکر رسانه و استاد دانشگاه پرسیده شده است. بسیاری از آن‌ها معتقدند، این شبکه‌ها که قرار بود امیدبخش دموکراسی باشند، تبدیل به ابزار سرمایه‌داری شده‌اند. «نفت جدید سرمایه‌داری»، قدرت خود را مقابل نیروهای مخالف تحمیل می‌کند و نمی‌گذارد عدالت و آزادی تحقق یابد. گرت لاوینک، رسانه معتقد است: «وقت آن رسیده که از پلت‌فرم‌های غالب عبور کنیم. دنبال نکردن کافی نیست، باید را غیر فعال و حذف کنید. اینکه از نقض حریم خصوصی خود شاکی باشید کفایت نمی‌کند: وقت آن رسیده که یک کار اساسی کنید. » @jebreil1
🔴 موسسه جبرئیل را در آپارات دنبال و جدیدترین تولیدات و ویدیوها را مشاهده کنید. https://www.aparat.com/jebreil1
🚦 نکات کاربردی ارتباطی رسانه‌ای برای ایام خانه نشینی 📍در معرض رگباری اخبار بد قرار نگیریم! 🔸دکتر ، دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی ـ رسانه ای برای ایام خانه نشینی کرونایی، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت‌های سواد رسانه‌ای، بر برنامه‌ریزی رسانه‌ای و وضع برای این دوران تاکید کرد. 🔸يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانه‌ها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همه‌اش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوح‌هاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيون‌هاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازي‌هاي ويدئويي،پ و... البته نمي‌گويم مساوي، ولي مي‌گويم مصرف كنيد. راستي! به كتاب‌هاي دست‌نخورده اما مورد علاقه‌تان هم سري بزنيد در اين روزها. @jebreil1
🚩ما امروزه در جهانی رسانه‌ای شده زندگی می کنیم که رسانه ها در همه‌ی ابعاد زندگی بشری حضور و نقشی پر رنگ و موثر ایفا می‌کنند. ⏰وقت آن رسیده که پس از غفلتی طولانی (رسانه هراسی و رسانه پرستی)، و عدم توجه به رویکرد درست مواجهه با رسانه ها ( )، به خود پردازیم و با مسلح شدن به فهم و مهارت های سواد رسانه ای، این ابزار مفید را به نفع آینده بشری بهینه کنیم. در غیر این صورت باید منتظر ظهور و تسلط «تمدن نوین رسانه ای» باشیم که بشر آن هیچ سِنخیتی با ارزش‌ها و سبک زندگی بشر پیشین ندارد. و این یعنی، نابودی انسان! @jebreil1