#سواد_رسانهای
❇در گام اول باید با دو تا تعریف آشنا بشیم:
۱- سواد: توانایی دریافت اطلاعات صحیح و کامل + تفکیک اطلاعات مورد نیاز از اطلاعات اضافی و بدون مصرف.
۲-رسانه:هر چیزی که پیامی داشته باشه.(حتی خود انسانها هم میتوانند رسانه باشند)
🔖 پس تعریف سواد رسانه تلفیقی از این دوتا هست دیگه(یعنی اطلاعات رو دریافت کنیم، اونایی که به کارمون میاد رو نگه داریم و بقیه رو بندازیم کنار)
✔اما برای درک اهمیت این موضوع یک نگاهی به چند سال پیش بندازیم و بعدش میایم به حال و بعد بریم به آینده:
در گذشته یک جورایی رسانه از روزنامه شروع شد، بعد رسید به رادیو و تلوزیون و فیلم ....
تا رسید به وسایل الکترونیکی مثل موبایل و تبلت در آینده یک وجه مشترکی از دنیای حقیقی و مجازی هست.
💯نکتهای قابل تامل است، که الان که ما در محاصرهی تبلیغات در فضای مجازی هستیم این امر روی انتخاب های ما تاثیر مهمی دارد.
⁉️پس چند سوال پیش میآید:
۱-رسانههای آینده چه شکلی هستند؟
۲-چه کسانی رسانههای آینده رو هدایت می کنند؟
۳-به کجا میبرند این رسانهها رو؟
۴-چه پیامی رو میخوان منتقل کنند؟
@jebreil1
#سواد_رسانهای
❇تا اینجا رسیدیم که تعریفی از رسانه رو متوجه شدیم.
و حالا یکم بیشتر می خواهیم در تعریف رسانه تامل کنیم.
🔖خب ما به صورت پیش فرض ۳ رویکرد در مقابله با یک پیام داریم:
۱-نگاه خوش بینانه:
از ویژگی های این نگاه دیدن فقط خوبی هر مسئلهای است، همچنین در این دیدگاه فرد از همه رسانه ها تغذیه می شود و در نهایت فرد به یک آدم منفعل تبدیل می شود.
۲-نگاه بد بینانه:
افراد بدبین افرادی هستند که فقط برداشت منفی از رسانه ها دارند و به هیچ کس اعتماد ندارند، مدام در استرس و ترس نسبت به رسانه های مختلف امروزی هستند و این که این افراد هم منفعل هستند
۳-نگاه واقع بینانه:
اما افراد واقع بین می روند به سمت واکسینه کردن، می روند به سمت استفاده محدود و مشروط از رسانه ها
🗞و در پایان این متن برای روشن شدن قضیه به نامه ای که حضرت آیت لله سید علی خامنهای به جوانان اروپایی اشاره می کنم که ایشان در یکی از بندهای این نامه به جوانها متذکر شدند که خودتان را نباید در چارچوب رسانه ها زندانی بکنید.
@jebreil1
#سواد_رسانهای
✅ خب تا اینجا فهمیدیم که پیام مهمترین رکن هر رسانه هست.
🔸اما یک نکته بسیار مهم در خصوص پیامها، لایه لایه بودن آنهاست و این امر سبب شده که افراد مختلف بتوانند پیام های خود را بگونهای به ما بدهند که ما متوجه پیام اصلی نشویم.
دراینجا برای درک بهتر این مسئله یک مثال از سینما می زنیم:
🎬درسینما یک اصطلاح داریم تحت عنوان حقه های سینما (جادو سینما) که برای بزرگ نمایی ها استفاده می شود.
حالا همین حقهها، جادوها و بزرگ نمایی ها توی پیام های رسانه ای وجود دارد چرا که در یک پیام میتوان یک نفر رو تبدیل کرد به ۱۰۰۰ نفر و ۱۰۰ نفر رو می تونن به یک نفر تبدیل کنن.
🔻این جاست که نمی فهمیم کِی دعوا شده، کِی جنگ شده یا اصلا چه کسی جنگ رو شروع کرده و ...
برای همینه که ما میگوییم پیام ها لایه لایه اند و بهتره به این پیامها بگیم پیامهای همبرگری که دارای لایه های مختلفی زیر هستند:
۱-فرامتن
۲-متن
۳-زیرمتن
@jebreil1
هدایت شده از خبر فوری
♨️سلسله نشستهای #فعالین_فضای_مجازی
🌀 #پاتوق_مجازی_جبرئیل
💠 باحضور: دکتر محمد مهدی برادران / معاون سازمان اقتصادی رضوی
🔸 زمان: سه شنبه 20 خردادماه / ساعت ۱۸
🔸پخش از طریق صفحات #موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_ای_جبرئیل در آپارات، پیام رسان گپ و وب سایت جبرئیل
jebreil1.ir
https://gap.im/jebreil1
https://www.aparat.com/jebreil1
🔸 یکی از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای پنج گانه سواد رسانه هست.
1️⃣ قالب
2️⃣ محتوا(پیام)
3️⃣ فرستنده
4️⃣ مخاطب
5️⃣ فرهنگ
که در اینجا به صورت مختصر به هر کدوم یک نگاه مختصر داریم.
🔆 اول از همه خود قالب رسانه هست.
رسانه یک قالب ساختگی داره، یعنی همون جوری که یک ساختمون از ترکیب قسمت های مختلفی (مثل تیرآهن، آجر، شیشه، چوب و ...) ساخته می شود رسانه هم از ترکیب کلمات و تصاویر و فیلم و صوت و ... ساخته می شود.
پس این جوری هست که کانال ها و قالب های مختلف توضیع پیام ها در رسانه ساخته می شود.
🔸 دوم هم بحث محتوا و پیام ها است.
خوب قبلا در این مورد صحبت کردیم و فقط در اینجا یک موروری می کنیم. قالب پیام ها به سه دسته تقسیم می شود :
🔹 فرامتن(پیام هایی که فرد بر اساس فرهنگ و شخصیت و برداشت شخصی به آن ها می رسد)
🔹 متن(پیام آشکار محتوا)
🔹 زیر متن(پیام های پنهان متن)
@jebreil1
🙇🏻♂️تاثیر پذیری کودکان از رسانه ها
روشن است كه درجه تأثير رسانه ها و نيز استقبال همگاني از آن ها شدت و ضعف داشته، تابع متغيّر رشد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جامعه مي باشد; چون پيشرفت دانش و فنّاوري سهم اصلي را در نحوه استفاده افراد يك جامعه از رسانه هاي همگاني دارد. به هر روي، اصل تأثير عميق رسانه هاي جمعي قابل انكار نيست و اين به خاطر وقت زيادي است كه افراد صرف خواندن كتاب، مجلّه، روزنامه، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، گوش دادن به راديو و رفتن به سينما مي كنند، به گونه اي كه جامعه شناسان هنگام بررسي آثار و پيامد تماشاي تلويزيون در كشورهاي صنعتي، متوجه شدند كه اين رسانه جمعي براي كودكان و نوجوانان 3 تا 16 سال چنان جاذبه اي دارد كه ميانگين وقتي را كه آن ها صرف تماشاي تلويزيون مي كنند، بيش از وقتي است كه در كلاس درس مي گذرانند.
🔹در ميان اقشار جامعه، قشر كودك و نوجوان تحت تأثير شديد رسانه ها، به ويژه تلويزيون، هستند و اين امر از دو جهت قابل توجه است:
نخست اينكه در زماني وسايل ارتباط جمعي با انسان هاي بزرگ و بالغ برخورد مي كنند كه آنان داراي ذهني پرداخته و ساخته شده هستند.
از اين رو، پيام ها كمتر مي توانند در آن ها رسوخ كنند; زيرا شخص از سازوكارهاي دفاعي خاص خود برخوردار است. اما اين امر در مورد كودكان مصداق ندارد; ذهن كودك، ساده و فاقد شبكه به هم پيوسته متشكل از انديشه ها و باورهاست.
هنوز ذهن كودك رموز تحليل عقايد، سنجش و سپس پذيرش يا طرد منطقي آنان را بازنيافته است. بدين روي، كودكان بدون هيچ پناه يا حفاظي در برابر وسايل ارتباط جمعي قرار مي گيرند و سخت تأثير مي پذيرند.
@jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست.
همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است).
پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند.
4⃣مخاطب ها:
معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند.
پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم :
اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند.
دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست.
خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم.
5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش.
چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست.
برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست.
چرا؟؟؟
چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آشنایی داریم و یکی از کار هایی است که در دین ما انجام آن لزوم دارد ولی برای یک فرد غیر مسلمان هیچ توجیهی ندارد.
@jebreil1
#سواد_رسانهای
❇ توجه به ۵ سواد در فضای مجازی ضروریست.
دکتر عاملی: توجه به سواد رسانه ای در پنج سطح دارای اهمیت است، یعنی هر انسانی باید با آن آشنا باشد:
1️⃣سواد دانشی
2️⃣سواد حرفه ای
3️⃣سواد مهارتی
4️⃣سواد حقوقی و جزایی، معرفتی
5️⃣سواد انتقادی و تحلیلی
💯وی فلسفه ایجاد سواد رسانه ای را در غرب افزایش کانال تلویزیونی دانست و ادامه داد: این موضوع باعث می شد کودکان خشن ترین صحنه ها را ببیند و کارشناسان تصمیم گرفتند تا بینندگان حق انتخاب داشته باشند و بتوانند فضایی متفاوت را نیز تماشا کنند.
🔸️عاملی از ضرورت تسلط بر دامنه های گسترده دانش جدید به عنوان یکی از ضرورت های سواد رسانه ای یاد و برنامه توسعه قطر را به عنوان نمونه بیان کرد.
@jebreil1
🔸 یکی از مفاهیم اساسی در فهم سواد رسانه ای پنج گانه سواد رسانه هست.
1️⃣ قالب
2️⃣ محتوا(پیام)
3️⃣ فرستنده
4️⃣ مخاطب
5️⃣ فرهنگ
که در اینجا به صورت مختصر به هر کدوم یک نگاه مختصر داریم.
🔆 اول از همه خود قالب رسانه هست.
رسانه یک قالب ساختگی داره، یعنی همون جوری که یک ساختمون از ترکیب قسمت های مختلفی (مثل تیرآهن، آجر، شیشه، چوب و ...) ساخته می شود رسانه هم از ترکیب کلمات و تصاویر و فیلم و صوت و ... ساخته می شود.
پس این جوری هست که کانال ها و قالب های مختلف توضیع پیام ها در رسانه ساخته می شود.
🔸 دوم هم بحث محتوا و پیام ها است.
خوب قبلا در این مورد صحبت کردیم و فقط در اینجا یک موروری می کنیم. قالب پیام ها به سه دسته تقسیم می شود :
🔹 فرامتن(پیام هایی که فرد بر اساس فرهنگ و شخصیت و برداشت شخصی به آن ها می رسد)
🔹 متن(پیام آشکار محتوا)
🔹 زیر متن(پیام های پنهان متن)
@jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست.
همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است).
پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند.
4⃣مخاطب ها:
معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند.
پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم :
اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند.
دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست.
خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم.
5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش.
چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست.
برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست.
چرا؟؟؟
چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آشنایی داریم و یکی از کار هایی است که در دین ما انجام آن لزوم دارد ولی برای یک فرد غیر مسلمان هیچ توجیهی ندارد.
@jebreil1
3⃣سومین مفهوم مهم و اساسی بحث فرستنده یا مولف پیام هست.
همه ی ما قبول داریم که همه پیام ها در قالب های مختلف رسانه ای تا اینجا تشکیل می شوند با ویژگی مختلف ولی همه ی پیام ها دارای یک ویژگی یکسان هستند و این ویژگی فقط و فقط یک چیز هست و اونم اهداف و منافع منتشر کننده پیام هست.(حتی همین الان هم که شما دارین این متن رو می خونین ما هم یکسری اهداف مشخص از انتشار این پیام ها داریم اونم افزایش سواد رسانه ای و سایبری شما است).
پس متوجه می شویم که چرا اهمیت دارد که چه کسی و با چه هدفی دارد پیام منتشر می کند.
4⃣مخاطب ها:
معمولا مخاطب های مختلف محتوا های مورد نیاز خودشون رو از بین رسانه ها گزینش می کنند.
پس اینجا به چند نکته بسیار مهم بر می خوریم :
اولا اینکه افراد منتشر کننده پیام باید مخاطب های خودشون رو به طور دقیق شناسایی کنند.
دوما باید این نکته رو بدونن که برداشت های مخاطبین لزوما با یکدیگر یکسان نیست.
خوب در نتیجه اینجاست که جنسیت، سن و سال، موقعیت مکانی و عناصر مختلف بر پیام تاثیر می گذارد که در مورد بعدی در موردش صحبت می کنیم.
5⃣ و در نهایت آخرین مفهوم اساسی در فهم سواد رسانه ای این توجه به فرهنگ هستش.
چرا که در یک جامعه ارزش و دیدگاه افراد به مسائل درون آن جامعه نسبت با افراد جامعه های دیگر مختلف هست.
برای مثال : اگر ما یک محتوایی رو برای ماه رمضان درست کنیم و این محتوا به دست فردی که مسلمان نیست برسد، برای این فرد اینکه ما چندین ساعت چیزی نمی خوریم ولی باز در یک بازه شروع به خوردن غذا می کنیم چیزی عجیب هست.
چرا؟؟؟
چون که در فرهنگ ما و دین ما ما مسئله ای به نام روزه و ماه رمضان آش