نقد فقه خوارجی در امر مشارکت مردمی
داوود مهدویزادگان
وطن امروز
این یادداشت در پاسخ به ادعای آقای سروش محلاتی پیرامون عدم وجوب شرعی شرکت در انتخابات نگاشته شده، لذا در مرحله اول تلاش دارم دوگانگی در عملکرد این جریان را عیان سازم و در مرحله بعد ادله دینی آنان را نقد خواهم کرد.
فقه سیاسی خوارجی اساسا در تقابل با حکمرانی علوی شکل گرفته و چارچوب نظری آن بر نظریه بیدولتی و تفکر آنارشیستی استوار است. آنچنان که یکی از 3 جریان اصلی معارض با حکمرانی امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام اهل خوارج بوده است. حضرت وصی علیهالسلام در خطبهای منطق بیدولتی خوارج را اینگونه توضیح داده است که آنان آموزه دینی «حاکمیت از آن خداست» را برای اثبات اراده باطلشان که همان بیدولتی است به استخدام میگیرند، در حالی که این آموزه دینی ضرورت حکومت را نفی نمیکند، اگرچه حکومت فاجر باشد، چون نظام اجتماعی بدون برقراری حکومت از هم میپاشد: «کَلِمَهُ حَقٍّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ، نَعَمْ إِنَّهُ لاَ حُکْمَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ لَکِنَّ هَؤُلاَءِ یَقُولُونَ لاَ إِمْرَهَ إِلاَّ لِلَّهِ وَ إِنَّهُ لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ» ( نهجالبلاغه/ خ ۴۰). برخی از معممان حوزوی با نگرش فقه خوارجی که در تقابل جدی با حکمرانی ولایی است، درصدد معلوم ساختن حکم شرعی انتخابات از 3راه فتوای مراجع تقلید و حکم ولی فقیه و تشخیص خود شهروندان برآمدهاند. لذا در تعریض و نقد گفتار آنان نکاتی را بیان میکنم.
1- فقه سیاسی شاخهای از فقه امامیه است که به تعیین حکم شرعی افعال سیاسی متشرعان میپردازد. از جمله این افعال سیاسی، شرکت در انتخابات است. ادله شرعی و عقلی زیادی برای استنباط حکم انتخابات مانند آیه شریفه «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ» (شورى/ 38) وجود دارد. ممکن است مرجع تقلیدی در فقه سیاسی ورود نکند اما این به معنای فقدان حکم شرعی برای انتخابات نیست، مضافا اینکه اگر انتخابات فاقد حکم شرعی است، چرا درصدد تشخیص حکم شرعی آن برمیآیند؟ و چگونه است که در اوقاتی غیر از وقت انتخابات برای حق تعیین سرنوشت به کتاب و سنت ارجاع میدهند؟ اگر ادله شرعی نسبت به افعال سیاسی ساکت است، در همه اوقات ساکت است. انکار صاحبنظر بودن فقیه مرجع در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات تهمتی بیش نیست. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراجع تقلید زیادی با علم به شرایط و موقعیت انتخابات مردم را به حکم شرعی و عرفی مکلف به انتخابات کردند. رجوع مقلد به فتوای فقیه مرجع از باب فقدان اهلیت فهم و درک نیست تا در موارد قابل فهم مجاز به رجوع نباشد، بلکه این رجوع از باب حجیت فتوای مرجع تقلید است و دلالتی بر تعطیلی شعور نیست. لذا اگر فهم و تشخیص شهروند حجیت نداشته باشد، نمیتواند به تشخیص خود عمل کند.
2- فرضا تشخیص فقیه مرجع در مصادیق حکم کلی ارشادی تلقی شود، لکن حکم ولی فقیه در تشخیص موضوع نافذ و لازمالاتباع است. به طور کلی احکام ولی فقیه جامعالشرایط مبسوطالید بر همه شهروندان و حتی در امور عامه مختلف فیه میان مراجع تقلید نافذ است به همین خاطر مراجع تقلید مخالف در صدور فتوای مخالف با حکم ولی فقیه مبسوطالید احتیاط شرعی میکنند. علم فردی که مجتهد خبره منتخب نیست به خطای حاکم مجزی نیست و رفع تکلیف نمیکند. اگر خبرگان رهبری خطای حاکم شرع را تشخیص دهند و او را از این مقام عزل کنند، عمل شهروندان مطابق با این تشخیص مجزی است.
3- ذاتی بودن هر حقی برای مردم هیچ تلازمی با فقدان تکلیف ندارد، بلکه اساسا تکلیف در جایی است که حقی به نحو ذاتی یا موسمی فرض شود. حکم شرعی وجوب انتخابات در فرض ثبوت حق شرعی انتخابات است. لذا اگر چنین تلازمی پذیرفته شود، بخش عمده احکام فقهی بلاموضوع میشود.
4- حکم حاکم شرع مانند حکم هر حاکمی در سایر نظامهای سیاسی نافذ و لازمالاتباع است و مانند فتوای فقیه مرجع نیست. مردم برای تعیین جزئیات سرنوشت خود نمیتوانند تشخیص خود را خارج از نظام سیاسی عملی سازند. این مقصود در چارچوب قانون و تحت زعامت حاکم شرعی یا عرفی محقق میشود. اگر انتخابات را حق ذاتی مردم بدانیم استیفای چنین حقی واجب است. هیچ مرجع شرعی و عقلایی مردم را مجاز به اسقاط حقوق ذاتیشان نمیکند، لذا رأی به عدم مشارکت در انتخابات مبنای عقلی و شرعی ندارد. شارع مقدس که حاکم مطلق بر عالم هستی و عالم انسانی است، ولایت جامعه ایمانی را به خودشان واگذار نکرده است، بلکه ولایت جامعه غیرایمانی را به خودشان واگذار کرده است: «الله وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ » (بقره / 257) و چه بد عاقبتی است برای جامعهای که به حال خود رها شده باشد. حتی خرد انسان و عقل جمعی نیز چنین رهاشدگیای را مطلوب و ممدوح نمیداند.
💐الزامات مجلس شايسته سالار
پیروزی انقلاب اسلامی زمام امور کشور را از دست بیگانگان و عوامل آنها خارج و اراده ملت را بر آن حاکم کرد و سپس نقش آفرینی او در تمام عرصهها را با فرایند بسیار تعیین کننده "انتخابات" نهادینه ساخت.
اراده خداوند بر این قرار گرفت که تودههای مردم، پیوسته ،خود سرنوشت خویش را در فرایند قانونی تعیین کنند و مانع دخالت بیگانگان شوند.
انقلابات معمولاً در طول زمان بر اثر عوامل مختلف درونی و برونی دچار انحراف و دگردیسی میشوند. رخنه عناصر نامطلوب (اعم از فرصت طلبان نفوذی و نفوذیهای فرصت طلب یا پیچکهای سیاسی در جایگاه های حساس نظام سیاسی و ارکان تصمیمسازی و تصمیم گیری)، خیانت، خستگی، وادادگی و آلودگی و اختلاف انقلابیون اولیه، زمانناشناسی و دشمنناشناسی ، تجملگرایی و رفاهزدگی و اشرافیگری و غرق شدن در لذات مادی و چرب و شیرین دنیا، رخنه و نفوذ اندیشههای بیگانه، کمرنگ شدن و فراموش شدن ارزشها و آرمانها، ضعف مبانی اعتقادی تودههای مردم، از دست دادن بدنه اجتماعی حامی انقلاب، غفلت از ساختارسازیهای لازم برای تداوم انقلاب و حفظ ارزشهای آن، نداشتن طرح مشخص برای ادامه مسیر، بی توجهی به تجارب ارزشمند خود و ملت های دیگر، از جمله آفتهایی است که میتوان در این زمینه نام برد.
پایایی و مانایی انقلاب اسلامی و ارزشهای آن به میزان زیادی به انتخابات بستگی دارد ، و صحت و دقت در طی این فرآیند و اجرای دقیق و بدون ملاحظه آن نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در جهت بخشی به انقلاب و کشور ایفا میکند. تداوم انقلاب در مسیر صحیح و اصیل و جلوگیری از انحراف و اعوجاج آن ، و ممانعت از ورودش به مرحله ترمیدور یا چرخش از مواضع و اصول و ارزشها مستلزم وجود قانون دقیق انتخابات از یک سو و اجرای بدون ملاحظه و قاطع آن از سوی دیگر است.
یکی از دو راه تحقق اراده ملت، «انتخابات» است و بدین طریق اداره امور کشور انجام میپذیرد.
نظام جمهوری اسلامی مانند همه نظامهای سیاسی از جذب و دفع برخوردار است و باید هم به جذب عناصر مفید و مؤثر برای رشد، و هم دفع عناصر مضر و آسیب رسان به آن اقدام کند.
اگر یک نظام سیاسی دچار یبوست سیاسی شود و قدرت دفع اراذل و رانت خواران، و مفسدان و عناصری که منافع امت را قربانی منافع شخصیشان میکنند از دست دهد، ارزشها و حاملان آنها به انزوا کشانده می شوند و نظام لاجرم از درون استحاله و منفجر می شود؛ بدین سبب نظام انقلابی و کارگزارانش بی هیچ انفعالی، بر رعایت آرمان ها پافشاری و تداوم نهضت انقلابی را تضمین می کنند و آن را به پیش میبرند؛ کمکردن فاصله واقعیت ها با آرمان های انقلاب، محور این تلاش است
نظریه «نظام انقلابی» که رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح ساختند، مصونیت بخشی به حرکت اصیل انقلاب به سمت افقهای والای آن است.
اکنون عرصه انتخابات مجلس و خبرگان چونان فرصتی الهی پیش روی ملت ماست؛ باید چشمها را باز کرد و با دقت صحنه را نگریست، افرادی که با پول بیتالمال سرمایه دار شده اند را شناسایی و طرد کرد، چهره ها و نامزدهایی که یک نیمه آشکار و یک نیمه پنهان دارند به خوبی شناخت، نیمه آشکار آنان را همه میتوانند ببینند، اما مهم درک و کشف نیمه پنهانی است که مخفی می کنند تا بتوانند افکار عمومی را فریب دهند و این تنها با جستوجو از رفتار و کردار و سابقه آنها امکان پذیر است. نردبان کسانی که هرگز نمی شناسیم نشویم ! دقت کنیم که حضرت پیامبر (ص) فرمودند: « شَرُّ الناسِ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنياهُ،و شَرٌّ مِن ذلك مَن باعَ آخِرَتَهُ بدنيا غَيرِهِ .[بحار الأنوار:۷۷/ ۴۶ /۳ ] یعنی بدترين مردم كسى است كه آخرتش را به دنيايش بفروشد و بدتر از او كسى است كه آخرت خود را براى دنياى ديگران بفروشد.»
امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه شقشقیه، چپاول بیت المال توسط زیادهخواران و مستأثران، را تصویرسازی کرده اند و با کاربست تعبیر دقیق «خِضْمَةَ الْإِبِلِ» یعنی «شترسان بلعیدن»، از مفهومی پرده میگشایند که روش و پیامد ویژه ای دارد: «يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ» حضرت با چنین تعبیری میان بلع شترسان با بلع گوسفندسان قائل به تفصیل میشوند. تودههای مردم، با حضور و هشیاری خود باید و میتوانند مانع ورود کسانی به مجلس شوند که عادت کرده اند شترسان بیت المال را ببلعند.
توجه کنید که برخی سرمایهدارند و برخی سرمایهخوار، و این دو با هم در مفهوم و روش و پیامد تفاوت دارند
آیتالله جوادی آملی حفظه الله ذیل تفسیر آیه ۲۲ سوره ذاریات با اشاره به تعبیر حضرت امام علی علیهالسلام میفرماید:
«شتر سرِ گياه را قطع نميکند، بلکه با آن دهن پهن خود اين بوته را ميکَند، ديگر ريشهاي نيست که سبز بشود.«يَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ»
ادامه در ص ۲
❇️ص ۲ کیهان فرهنگی
اگر مردم غافل باشند همين شترها هست.»
بيتالمال را مانند شتر، از ریشه خوردن، سرمايهخواری است نه سرمایه داری. در فقدان نظارت توده های مردم و مراجع نظارتی، سرمایهخواران با ورود به مراکز حساس نظام، مانند گاو و گوسفند تنها سر بوتهها و شاخهها را نمیخورند تا زمینههای رشد مجدد باقی بماند، بلکه شترسان بیت المال را از ریشه می کنند و نابود می کنند، یعنی حیات اقتصادی را نابود و سرمایهها را از ریشه میکنند و میبلعند و امکان سبز شدن و رشد اقتصادی را از بین میبرند.
تأکید و اصرار امام خامنهای بر نقش مردم در تحقق ارزشهای اسلام، انقلاب و نظام، برای جلوگیری از «قدرتزایی ثروت» و «ثروتزایی قدرت» و ظهور طبقه نوکیسه در جامعه اسلامی، هدفی جز فسادستیزی و تضمین تداوم اصیل ارزش ها و حفظ سیرت و ماهیت عدالت طلبانه نظام ندارد. مراجع نظارتی مانند شورای نگهبان، برای مقابله با نفوذ نااهلان و سرمایهخواران متجاوز به بیتالمال ، وظیفهای دو چندان دارند.
بدون حضور و نقش آفرینی تودههای مردم به رهبری امام المسلمین، ارزشها و حاملان آن به مسلخ برده می شوند و با رسوبسازی ضدارزشها و منکرات، در جامعه اسلامی، شتران سرمایهخوار به جان بیت المال افتاده، ریشه حیات اقتصادی جامعه را می خشکانند.
اینجاست که باید به دقت آرایش نیروهای سیاسی گوناگون را که بعضاً با شعارهای مردم فریب به قصد اغواگری به صحنه می آیند و رجز می خوانند فهمید. باید ظاهر بین نبود و چرخش ها و تغییر موضع ها و پوست عوض کردن ها را دید و فریب نخورد.باید در زمین دشمن بازی نکرد. باید نیروی همپیمان دشمن یا متمایل به او را انتخاب نکرد ، چه بسا دشمن حرف خود را از زبان دوست اعلام کند.
مبادا نردبان و بلندگوی دشمنی شویم که برای نابودی اش قیام کردیم!
مراقب باشیم با انتخاب ناصحیح خودمان مخرب ارزشهایی نباشیم که فلسفه وجودی انقلاب و نظام ما را تشکیل میدهد! مراقب باشیم کنش و واکنش ما بر خلاف تابلو و پرچمی نباشد که برافراشتهایم و برای اهتزاز آن خون های مطهر بهترین های این امت نثار شده است.
به ماجرای رفاعه بن شداد بَجلّی بنگریم و عبرت بگیریم.مبادا مانند رفاعهها به خون خواهی امام حسین( ع )و یارانش قیام کنیم و از لج مختار پشت سر شمر نماز بخوانیم و از او انتظار انتقام از قاتلان کثیف امام حسین علیهالسلام را داشته باشیم!
حضور و مشارکت هوشیارانه امت در عرصه انتخابات، که مطالبه جدی امام المسلمین است برای تضمین سلامت انقلاب ضروری است. غفلت نکنیم!
ساز و کار گزینش مقامات و کارگزاران نظام سیاسی جمهوری اسلامی در سطوح مختلف به فلسفه وجودی نظام وابسته است و به گونهای طراحی شده که به هیچ وجه نتواند مخرب ارزشهایی باشد که نظام سیاسی بر آن استقرار یافته است، بلکه بتواند ارزشها و آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را تحقق بخشد.
صلاحیت محوری و شایسته سالاری بر اساس آیه شریفه «ان الارض یرثها عبادی الصالحون»، معیار تصدی مناصب مهم سیاسی در جمهوری اسلامی است؛ از این رو، شرط ورود به این مناصب ، برخورداری از شرایط و صلاحیتهایی است که قانون گذار اساسی و یا عادی مقرر کرده است؛ از جمله اصول ۶۲ و ۱۰۹ و ۱۱۵ قانون اساسی که بر لزوم برخورداری از شرایط لازم برای نمایندگی مجلس، رئیس جمهوری و رهبری نظام تأکید کرده است.
در اصل ۶۲ قانون اساسی مرجع تعیین شرایط ایجابی و سلبی و نیز کیفیت انتخابات مجلس، قانونگذار عادی عنوان شده است.
قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به طور دقیق ترتیبات ساز و کار مراحل ، و شرایط انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان و جرایم انتخاباتی را معین کرده است. در پرتو چنین نظام و ساختار انتخاباتی مانند تمام نظامهای سیاسی از ورود چتربازان سیاسی ، نااهلان و عناصری که به اسلام، نظام ، انقلاب ،قانون اساسی و مقومات ذاتی نظام جمهوری اسلامی اعتقاد و التزام ندارند جلوگیری میشود.
شرایط ایجابی، امر وجودی اند و وجود آن ها باید در داوطلبان تصدی مناصب تشخیص داده شود. بدون احراز این شرایط ممکن است عناصر فرصت طلب، واداده، بی اعتقاد، سست عنصر و نفوذیهای دشمن در میدان سیاست وارد شوند و یک شبه انقلاب را به حراج بگذارند و ارزشها را در مسلخ قربانی کنند.
کوتاهی، کم توجهی، غفلت و خدای ناکرده تغافل در اجرای دقیق قانون انتخابات که در برخی مقاطع اتفاق افتاده و ضربات جبران ناپذیر به انقلاب زده است به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مسئولان در برابر خدا و خلق خدا مسئول هستند و باید پاسخ گو باشند.
👇ادامه در ص ۳
❇️ص ۳ طلیعه کیهان فرهنگی
بر اساس همین مبانی است که رهبری معظم انقلاب مانند طبیبی حاذق و حکیمی بصیر در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با دقتی وصف ناشدنی، انقلاب را با نگاهی آسیب شناسانه مورد ارزیابی قرار داده و فرموده اند:«اگر بیتوجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ ۴۰ ساله نمیبود که متأسفانه بود و خسارت بار هم بود بیشک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت.»
توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از سوی کارگزاران نظام، به ویژه مراجع نظارتی و بالاخص شورای نگهبان، میتواند باعث هشیاری بیشتر آنان باشد.
عمل به رهنمودهای امامین انقلاب در مورد آسیبهایی که از این ناحیه انقلاب و نظام را تهدید میکند نه تنها باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد بلکه مردم نیز مورد خطاب هستند و نمیتوانند و نباید از آن غفلت کنند.
مطالعه فصل ویژه درباره آفات انقلاب در کتاب«نهضتهای یکصد ساله اخیر» مرحوم استاد شهید مطهری و نیز «آفات نهضت» نوشته سید علیاکبر پرورش نیز میتواند راه گشا باشد.
هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در زمینه تحلیل عبرتهای عاشورا و ماجراهای صدر اسلام و رخنه فساد درکارگزاران حکومت اسلامی، همچنین خطرات پیوند قدرت و ثروت که به قدرت زایی ثروت و ثروت زایی قدرت میانجامد و میان آرمانها و واقعیت فاصله ایجاد میکند و نظام اسلامی را از درون پوک و بیمحتوا و سیرت آن را نابود میسازد در همین رابطه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ملت ما همچون همیشه به پیروی از امام حاضر امت اثبات خواهد کرد که پای ارزشها و آرمانها ایستاده است و یک آن عقب نخواهد نشست و تنها راه اصلاح و تغییر کشور متناسب با آرمانها را استفاده از فرایند انتخابات میداند، همانگونه که امام خامنهای در دیدار مردم تبریز فرمودند: «همه باید در انتخابات شرکت کنند. انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. راه اصلاح کشور انتخابات است. آن کسانی که دنبال این هستند که مشکلات را برطرف کنند، ترمیم کنند، بایستی به انتخابات رو کنند. راهِ درست، انتخاب است.»
و منه التوفیق و علیه التکلان
✍️مدیر مسئول کیهان فرهنگی
طلیعه 444 نهایی.docx
19.7K
⭕️الزامات #مجلس_شایستهسالار
فرازهایی از سرمقاله کیهانفرهنگی
بهمن و اسفند ۱۴۰۲
رهبری انقلاب مانند طبیبی حاذق و حکیمی بصیر در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با دقتی وصف ناشدنی، انقلاب را با نگاهی آسیب شناسانه مورد ارزیابی قرار داده و فرمودهاند:«اگر بیتوجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ ۴۰ ساله نمیبود که متأسفانه بود و خسارت بار هم بود بیشک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت.»...
عمل به رهنمودهای امامین انقلاب در مورد آسیبهایی که از این ناحیه انقلاب و نظام را تهدید میکند نه تنها باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد بلکه مردم نیز مورد خطاب هستند و نمیتوانند و نباید از آن غفلت کنند.
مطالعه فصل ویژه درباره آفات انقلاب در کتاب«نهضتهای یکصد ساله اخیر» مرحوم استاد شهید مطهری و نیز «آفات نهضت» نوشته سید علیاکبر پرورش نیز میتواند راه گشا باشد.
هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در زمینه تحلیل عبرتهای عاشورا و ماجراهای صدر اسلام و رخنه فساد درکارگزاران حکومت اسلامی، همچنین خطرات پیوند قدرت و ثروت که به #قدرت_زایی_ثروت و #ثروت_زایی_قدرت میانجامد و میان آرمانها و واقعیت فاصله ایجاد میکند و نظام اسلامی را از درون پوک و بیمحتوا و سیرت آن را نابود میسازد،در همین رابطه باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ملت ما همچون همیشه به پیروی از امام حاضر امت اثبات خواهد کرد که پای ارزشها و آرمانها ایستاده است.
#چشمها_را_باز_کنید_و_اشخاص_را_مطالعه_کنید
📢 انتخابات، راه تحول
🔹️رهبر انقلاب: اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملّی را نشان میدهد، این انگیزهی ملّت ایران را برای حضور در صحنه نشان میدهد؛ انگیزهی ملّت ایران و وحدت ملّی، قدرت ملّی به وجود میآورد؛ قدرت ملّی موجب امنیّت کشور میشود؛ وقتی کشور امنیّت پیدا کرد، آنوقت علم در آن کشور پیشرفت میکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی میرسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل میشود.
🌷مجموعه لوح «انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی»
📥 نسخه قابل چاپ👇
✳️ انتخابات، #راه_درست_اصلاح_کشور
💐امام خامنهای در دیدار مردم تبریز:
«همه باید در انتخابات شرکت کنند. انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است.
#راه_اصلاح کشور انتخابات است. آن کسانی که دنبال این هستند که مشکلات را برطرف کنند، ترمیم کنند، بایستی به انتخابات رو کنند. #راهِ_درست، انتخاب است.»
#راهِ_درست
#راه_اصلاح
#مجلس_شایستهسالار
#چشمها_را_باز_کنید_و_اشخاص_را_مطالعه_کنید
💐ایران،
قویتر از همیشه
با #مجلس_شایستهسالار و در تراز انقلاب
#راهِ_درست
#راه_اصلاح
#مجلس_شایستهسالار
#چشمها_را_باز_کنید_و_اشخاص_را_مطالعه_کنید
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🗳 لیست کاندیداهای جامعه مدرسین در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از روابط عمومی جامعه مدرسین
1402ASMI_asl.pdf
279.7K
🔗 لیست کاندیداهای جامعه مدرسین در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری
ــــــــــــــــ
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🆔 @j_modarresin
هدایت شده از [ اقتصاد نیوز ]
.
آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی:
♻️مرحوم پدرم، به من گفت: من به امامزاده ابوالحسن میرفتم و از شب تا به صبح ذکر میگفتم و مناجات میکردم و گریه میکردم. مادرم هم خبر نداشت. من چهل روز ترک حیوانی کردم. نان و سیبزمینی میخوردم. نان و سرکهشیره میخوردم. نگذاشتم مادرم متوجه شود.
ما در منزل خدمتکاری که به ما کمک کند نداشتیم و من خودم از مادرم پذیرایی میکردم.
♻️در آن چهل روز، شبها هم تا به صبح ریاضت و دعا و تضرع و التماس و مناجات داشتم و از خدا فهم میخواستم.
➰چهل روز من تمام شد. متوجه شدم که رنگ مادرم پریده است. به بازار رفتم و یک مقداری گوشت خریدم. گوشت را شُستم و سیخ کردم و روی ذغال، کباب کردم و آن کباب چنجه را جلوی مادرم گذاشتم. به مادر گفتم که من متوجه ضعف شما شدم. این کباب را بخورید تا ضعف شما برطرف شود.
♻️مادر نگاه کرد و گفت خودت هم بخور. حالا روز چهلم است و من تا غروب باید صبر کنم تا از ترک حیوانی، با آن همه کارهایی که در طی چهل شب تا صبح کردهام نتیجه بگیرم.
♻️باطنم یک تکانی خورد که خدایا چه کنم؟ تمام زحماتم از بین میرود. ابتدا سعی کردم مادر را قانع کنم که من بعداً میخورم. پیش خودم گفتم که مثلاً من هم شب کباب درست میکنم و برای شام یا افطار میخورم. ماه رمضان هم نبود که روزهٔ واجب باشد.
♻️مادر قبول نکرد و لقمهای از گوشت برداشت و گفت: تا تو این را نخوری من هم نمیخورم.
♻️یک لحظه خدا نهیبی به دل من زد که عبدالعلی، تو نورانیت و عبودیت و سعادت را از غیرخدا میخواهی یا از خدا؟ از اربعینیات میخواهی یا از خدای اربعینیات؟ اگر خدا نخواهد، صدتا اربعین هم که بگیری به تو نورانیت نمیدهند. اگر از خدا اطاعت کنی، او بدون اربعینیات به تو نورانیت میدهد..
♻️ایشان گفت: همین که گوشت را در دهان گذاشتم، چشم دلم باز شد. همه چیز را میبینم؛ همه چیز را میگویم؛ نه فقط حرفهای مردم را، بلکه روایات و آیات و فرمایشات معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین را بیان میکنم.
♻️این قدرت، نتیجه همان است که خدا با شکستن اربعین و خوردن گوشت در روز آخر به او داده است. چرا؟ چون اطاعت از مادر کرده است. «اَلْجَنَّهُ تَحْتَ اَقْدامِ الْاُمَّهات».
.
📚 برگرفته از کتاب سفر چهارم، صفحات ۱۹۹ تا ۲۰۳.
#میرزا_عبدالعلی_تهرانی
#حاج_آقا_مرتضی_تهرانی
کانال علامه حسن زاده آملی 🔻
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
❇️بیانیه ۴۶۴ تن از #مدیران_مسئول_رسانههای_کشور
در بیانیه ۴۶۴ تن از مدیران مسئول رسانههای کشور عنوان شد که #تغییر_به_نفع_مردم_از_درون و از رهگذر صندوق رأی رقم میخورد.
در بخشی از این بیانیه آمده است:
«بهرغم وجود کاستیها و نارساییها در کشور عزیزمان ایران و اذعان جامعه رسانهای به آن، بر این باوریم که رسانه همواره وظیفه دارد با درک مفهوم #خیر_جمعی و احساس تعلق به میهن، ملت و آیین و آرمان جامعه اسلامی به طرح مسائل و مشکلات کشور و نیز سنجش، تحلیل و ارائه راهحل برای آنها مبادرت ورزد و درصدد کاهش دغدغههای مردم و کمک به بهبود شرایط برآید.
همچنین به این حقیقت که اصلاحات و اعمال هرگونه تغییر به نفع مردم ایران از رهگذر #صندوق_رأی میگذرد، عمیقاً باور داشته و تأکید داریم که #اصلاح_عیوب اداره کشور و رفع مشکلات، لزوماً از طریق ملت ایران و در پیوند با صندوقهای رأی معنا مییابد.
با چنین انگارهای، تلاش رسانههای بیگانه در تخریب مبانی جمهوریت و اسلامیت و تحریف مطالبات واقعی ملت ایران را که ملتی مستقل و دارای قدرت تشخیص است، به صواب و صلاح جامعه ایرانی نمیدانیم.»
⁉️لیستی رای بدهیم یا نه؟
مدیر مسئول روزنامه همشهری، در یادداشتی به بیان نظرات خود درباره رای لیستی پرداخته است. وی در بخشهایی از این یادداشت آورده است:
«پیش از ورود به بحث این تذکر ضروری است که اگر نسبت به فردی نفیا و یا اثباتا #شناخت_کامل داریم، باید به #حجت_شخصی عمل کنیم و اساسا لیستی رای دادن و ندادن مساله ثانوی است، اما اگر #شناختمان_اجمالی است؛ اینجا رای لیستی خودش موضوعیت دارد...
لیستی که از دل #فرایندهای_ائتلافی بیرون میآید اهمیت بالاتری دارد. چرا؟ چون وحدت و ائتلاف ثمره بلوغ سیاسی گروههاست.»
توضیحات دبیرکل جبهه پایداری درباره ائتلاف
دبیرکل جبهه پایداری گفت: اگر ائتلاف کنیم و بعد از آن حرف دیگری بزنیم که دیگر اسم آن ائتلاف نیست. بنابراین قطعا لیست اصلی جبهه پایداری و دوستان ائتلاف همین لیستی است که اعلام شده است.
محصولی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جبهه پایداری بهسمت سکولاریسم نمیرود؛ جبهه پایداری حزبی سیاستزده نیست و خط اصلی خود را در راستای آموزههای فقاهتی آیتالله مصباح دنبال میکند؛کمااینکه هماکنون نیز مبانی ایدئولوژیک خود را با حضور سه فقیه ادامه میدهد
🔲مراسم چهلمین روز درگذشت همسر جناب آقای دکتر علی رضائیان
استاد گرانقدر دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
✳️كُلُّ نَفۡسٖ ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَنَبۡلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَيۡرِ فِتۡنَةٗۖ وَإِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ
هركسى مزۀ مرگ را مى چشد (و قطعا مى ميرد، اعم از پيغمبر و غير پيغمبر چرا كه زندۀ جاويد تنها خدا است و بس) ما شما را با سود و زيان و بديها و خوبيها (در زندگى دنيا) كاملا مى آزماييم، و سرانجام به سوى ما برگردانده مى شويد (و جزا و سزاى اعمال خود را دريافت مى داريد).
❇️به اطلاع همکاران دانشگاهی بویژه اساتید گرامی میرساند که مراسم چهلم همسر استاد گرانقدر در زمان و مکان زیر برگزار می شود.
⭕️ پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه، بعد از نماز مغرب و عشا
⭕️مسجد جامع لویزان، اتوبان امام علی علیهالسلام، خیابان جعفریان، کوچه شهید رضائیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷معرفی ائتلاف محققان اقتصاد اسلامی «آما» توسط آیتالله یوسفی(استادتمام رشته اقتصاد)🇮🇷
🟩برای حل مشکلات اقتصادی مردم
❇️انقلاب اقتصادی، فساد ستیزی، تورم زدایی، مردم مداری
⭕️ دیدگاههای محققان اقتصاد اسلامی(آما) برای حل مشکلات اقتصادی کشور:
🔻۱. صیانت از سفره مردم و محرومیتزدایی باید هدف اصلی نمایندگان مجلس و سیاستگذاران اقتصادی باشد.
🔻۲. کنترل تورم مستلزم ثبات نرخ ارز با پیمانسپاری صددرصدی ارزی است.
🔻۳. مهار خلق پول بانکهای غیردولتی باید محور اصلاح قانون بانکداری باشد.
🔻۴. ایجاد شفافیت و ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی پیشنیاز هر نوع اصلاح در نظام اقتصادی کشور است.
🔻۵. نهضت مردمی حذف ربا میتواند سرمایهها را به سمت فعالیتهای تولیدی گسیل دارد.
🔻۶. رونق تولید تنها از مسیر وضع مالیات بر سفتهبازی و دلالی امکانپذیر است.
🔻۷. مقابله با مافیای زمین، مسکن و ارز ضرورتی اساسی برای مقابله با فساد اقتصادی است.
🔻۸. مردمیسازی ثروتهای عمومی و همچنین مردمیسازی ساخت مسکن راهی برای کنترل سریع تورم است.
🔻۹. دلارزدایی داخلی و خارجی باید محور اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران باشد.
🔻۱۰. تقویت توان داخلی در همه فعالیتهای اقتصادی از جمله خودروسازی باعث بیاثرشدن تحریمهای اقتصادی میشود.
.
امام صادق (علیه السلام):
🔹 صلَةُ اَلرَّحِمِ تُهَوِّنُ اَلْحِسَابَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ هِيَ مَنْسَأَةٌ فِي اَلْعُمُرِ وَ تَقِي مَصَارِعَ اَلسُّوءِ.
🔸 صله رحم، حساب روز قيامت را آسان و عمر را طولانى کند و انسان را از مرگ بد نگاه دارد.
📚 اصول کافی (باب ایمان و کفر)
جلد ۲ صفحه ۱۷۵
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
⁉️ #مقابل_هجوم_غرب_چه_كنيم؟
✍محمدكاظم انبارلويي
1- خدا رحمت كند مرحوم #جلال_آل_احمد را ، او در اردیبهشت سال 1346يك سال قبل از فوت خود به يك جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تبريز به ميان دانشجويان رفت.
اولين مطلبي كه در اين نشست مطرح كرد اين بود كه ؛ «خودتان را براي آينده روشن آماده كنيد» . او خطاب به دانشجويان گفت : «با نحوه نفوذ استعمار نو آشنا شويد.» او از #غربزدگي سخن گفت و با طرح اين سؤال كه آخرين مسئلهاي كه به آن انديشيدهايد چيست فضاي نشست پرسش و پاسخ را به اين سمت هدايت كرد كه ؛ « #مقابل_هجوم_غرب_چه_كنيم؟»
او در اين وادي سفارش كرد : « تا ميتوانيد بخوانيد، بحث كنيد و بينديشيد تا به نتايجي برسيد.»
او سخنان خود را با اين جمله به پايان برد : «امام زماني (عج) كه منتظر ظهورش هستيم درتن تك تك ما نشسته است. من مبلغ هيچ چيز جز حق نيستم كار ما روشنفكران اين است كه سؤال ايجاد كنيم در جستجوي مجهول و عنقا باشيم.»
2- نهاد علم در كشور و به تبع آن ، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه 40 و 50 در پاسخ به اين سؤال كه با هجوم غرب چه كنيم به تأسيس جمهوري اسلامي به رهبري امام (ره) رسيد.
اكنون 45 سال است با مبارزه مستمر در همه حوزهها گفتمان فهم اميدوارانه از آینده را ساختارمند كرده است و در حوزه فهم «اسلاميت» و درك «جمهوريت» در مرتبت رفيعي ايستاده است.
حوزه، دانشگاه و دانشجويان به عنوان نهاد علم در كشور با سدّ نفوذ استعمار نو پنجه در پنجه امپرياليسم و صهيونيسم بينالملل انداخته و فرسنگها آنها را در سنگر 50 سال پيش كه در برابر پيشرفت كشور كنده بودند عقب رانده است. سلطه آمريكا در منطقه در حال فروپاشي است. سايه انقلاب اسلامي در غرب آسيا و حتي در ديگر نقاط جهان را به خوبي مي شود ديد.
3- ملت بزرگ ايران در 11 اسفند به پاي صندوقهاي رأي ميروند تا با حضور حماسي خود در پاي صندوقهاي رأي روح تازهاي به كالبد حكمراني بدمند.
انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان پرتعدادترين انتخاب شونده را در انتخاباتهاي پس از انقلاب دارد.رقابت جدي و قوي در اين دوره ديده مي شود. طبيعي است مشاركت را ارتقاء ميدهد و يك ركورد جديد به جاي خواهد گذاشت.
مردم اميد دشمن را در بيرونق كردن انتخابات با حضور وسيع و گسترده خود از بين خواهند برد. با اين انتخابات، سنگ بناي جديدي در ريلگذاري براي حل مشكلات مردم ايجاد خواهد شد.
آن زمان كه جلال آل احمد در دانشگاه تبريز در مذمت غربزدگي سخن ميگفت و پرسش «مقابل هجوم غرب چه كنيم؟» را مطرح ميكرد، فهرست نمايندگان مجلس در سفارتخانههاي غرب جمعبندي ميشد.
امروز كه دست آنها كوتاه شده است ميبينند فهرستي ندارند حكم به تحريم انتخابات ميدهند. اين حكم نشان ميدهد انتخابات ما آزاد و رقابت جدي است و ملت فارغ از مداخله خارجي ميخواهد سرنوشت خود را تعيين كند. قدر اين نعمت را بايد بدانيم.
اصل اين است كه مردم حاكم هستند. مردم حاكمان را عوض ميكنند . رجوع به آراي مردم واقعي است و اين يكي از #بزرگترين_دستاوردهاي_انقلاب اسلامي است.
به پرسش صدر مقاله كه در مقابل هجوم غرب چه كنيم بايد پاسخي عملي داد. #پاسخ_عملي آن است از فرصت #انتخابات براي تحكيم مباني «جمهوريت» و ترويج «اسلاميت» استفاده کنیم.
ما براي حل مشكلات كشور نياز به اقتدار ملي داريم تا به رفاه ملي برسيم . گفتمان «ايران قوي» هيچ وقت نبايد از دستور كار مردم و انقلابيون خارج شود.
💐 در زلال اندیشه امام خامنهای
ایام باقیمانده از ماه شعبان و بعد از آن ماه رمضان فرصت مغتنمی برای دعا، مناجات و تقویت ارتباط با پروردگار است و توصیه من بهخصوص به جوانان که دارای دلهای پاک و زلال هستند این است که از دعاهای وارد شده از ائمه اطهار(ع)، استغفار و صلوات غفلت نکنند زیرا این ادعیه متضمن معارف و مضامین عالی است و انس شما را با خالق هستی افزایش میدهد.
https://khl.ink/f/55376
هدایت شده از تمدناسلامی|محمدرضاباقرزاده
در استان تهران حجت ما لیست جامعه محترم مدرسین است.
از همه دوستان و آشنایان درخواست می کنم لیست جامعه محترم مدرسین را به دیگران معرفی کنید.
حضور گسترده ما در پای صندوق های رای تیری به چشم بدخواهان ملت ایران است.
✍محمدرضا باقرزاده
https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh
📌حدیثی تکان دهنده و روشنگر در شناخت انسان ها
🔴انسانها را با کلام معصوم ع بشناسید.
❇️چگونگى دنياگرايىها و گونهگونى دنياطلبى با تعابيرى بس آموزنده و تنبّهآفرين در كلام امام سجّاد عليهالسلام آمده است.
دقت کنید :
إذا رَأَيتُمُ الرَّجُلَ قَد حَسُنَ سَمتُهُ و هَديُهُ ، و تَماوَتَ في مَنطِقِهِ ، و تَخاضَعَ في حَرَكاتِهِ ، فَرُوَيدا لا يَغُرَّنَّكُم ! فَما أكثَرَ مَن يُعجِزُهُ تَناوُلُ الدُّنيا و رُكوبُ الحَرامِ مِنها لِضَعفِ نِيَّتِهِ و مَهانَتِهِ و جُبنِ قَلبِهِ، فَنَصَبَ الدّينَ فَخّا لَها ، فَهُوَ لا يَزالُ يَختِلُ النّاسَ بِظاهِرِهِ، فَإِن تَمَكَّنَ مِن حَرامٍ اقتَحَمَهُ ! و إذا وَجَدتُموهُ يَعِفُّ عَنِ المالِ الحَرامِ فَرُوَيدا لا يَغُرَّنَّكُم! فَإِنَّ شَهَواتِ الخَلقِ مُختَلِفَةٌ؛ فَما أكثَرَ مَن يَنبو عَنِ المالِ الحَرامِ و إن كَثُرَ ، و يَحمِلُ نَفسَهُ عَلى شَوهاءَ قَبيحَةٍ فَيَأتي مِنها مُحَرَّما ! فَإِذا وَجَدتُموهُ يَعِفُّ عَن ذلِكَ فَرُوَيدا لا يَغُرَّكُم! حَتّى تَنظُروا ما عَقَدَهُ عَقلُهُ ، فَما أكثَرَ مَن تَرَكَ ذلِكَ أجمَعَ ، ثُمَّ لا يَرجِعُ إلى عَقلٍ مَتينٍ ، فَيَكونُ ما يُفسِدُهُ بِجَهلِهِ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُهُ بِعَقلِهِ ؟ فَإِذا وَجَدتُم عَقلَهُ مَتينا فَرُوَيدا لا يَغُرَّكُم! حَتّى تَنظُروا أ مَعَ هَواهُ يَكونُ عَلى عَقلِهِ ؟ أو يَكونُ مَعَ عَقلِهِ عَلى هَواهُ ؟ وكَيفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئاساتِ الباطِلَةِ وزُهدُهُ فيها؟ فَإِنَّ فِي النّاسِ مَن خَسِرَ الدُّنيا وَ الآخِرَةَ؛ بِتَركِ الدُّنيا لِلدُّنيا ، و يَرى أنَّ لذَّةَ الرِّئاسَةِ الباطِلَةِ أفضَلُ مِن لَذَّةِ الأَموالِ وَ النِّعَمِ المُباحَةِ المُحَلَّلَةِ ، فَيَترُكُ ذلِكَ أجمَعَ طَلَبا لِلرِّئاسَةِ ، حَتّى إذا قيلَ لَهُ : اِتَّقِ اللّهَ، أخَذَتهُ العِزَّةُ بِالإِثمِ ، فَحَسبُهُ جَهَنَّمُ و لَبِئسَ المِهادُ ! فَهُوَ يَخبِطُ خَبطَ عَشواءَ ، يَقودُهُ أوَّلُ باطِلٍ إلى أبعَدِ غاياتِ الخَسارَةِ ، و يُمِدُّهُ رَبُّهُ ـ بَعدَ طَلَبِهِ لِما لا يَقدِرُ عَلَيهِ ـ فِي طُغيانِهِ ، فَهُوَ يُحِلُّ ما حَرَّمَ اللّهُ ، و يُحَرِّمُ ما أحَلَّ اللّهُ ، لا يُبالي بِما فاتَ مِن دينِهِ إذا سَلِمَت لَهُ رِئاسَتُهُ الَّتي قَد شَقِيَ مِن أجلِها ، فَاُولئِكَ الَّذينَ غَضِبَ اللّهُ عَلَيهِم و لَعَنَهُم و أعَدَّ لَهُم عَذابا مُهينا .
و لكِنَّ الرَّجُلَ كُلَّ الرَّجُلِ نِعمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذي جَعَلَ هَواهُ تَبَعا لِأَمرِ اللّهِ ، و قُواهُ مَبذولَةً في رِضَا اللّهِ ؛ يَرَى الذُّلَّ مَعَ الحَقِّ أقرَبَ إلى عِزِّ الأَبَدِ مِنَ العِزِّ فِي الباطِلِ ، و يَعلَمُ أنَّ قَليلَ ما يَحتَمِلُهُ مِن ضَرّائِها يُؤَدّيهِ إلى دَوامِ النَّعيمِ في دارٍ لا تَبيدُ و لا تَنفَدُ ، و أنَّ كَثيرَ ما يَلحَقُهُ مِن سَرّائِها إنِ اتَّبَعَ هَواهُ يُؤَدّيهِ إلى عَذابٍ لَا انقِطاعَ لَهُ و لا زَوالَ . فَذلِكُمُ الرَّجُلُ نِعمَ الرَّجُلُ ؛ فَبِهِ فَتَمَسَّكوا ، و بِسُنَّتِهِ فَاقتَدوا ، و إلى رَبِّكُم بِهِ فَتَوَسَّلوا ؛ فَإِنَّهُ لا تُرَدُّ لَهُ دَعوَةٌ ، و لا تُخَيَّبُ لَهُ طَلِبَةٌ .
❇️اگر ديديد فردى خوش رفتار و خوش سلوك است و در سخن گفتن ، آهسته [ و مردهوار] و در حركاتش فروتن است، مواظب باشيد گولتان نزند! چه بسيار كسانى هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن، از دستيابى به دنيا و خوردن حرام آن، ناتواناند و از اين روى، دين را دام دنيا قرار مىدهند. چنين كسى همواره با ظاهر خود، مردم را گول مىزند و اگر بتواند به حرامى دست يابد، به آن دست مىيازد. و اگر ديديد كه از مال حرام، روى گردان است، مواظب باشيد گولتان نزند؛ چون تمايلات مردم، گوناگون است. چه بسيار كسانى كه از مال حرام گرچه فراوان باشد روى بر مىتابند، ولى به زنِ زشتْ چهرهاى دل مىبندند و ارتباط حرام با وى برقرار مىكنند. و اگر ديديد كه از چنين زشتىهايى خويشتندارى مىكند، مواظب باشيد كه گولتان نزند و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مىگيرد؛ چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مىدارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند. چنين كسى به خاطر نادانىاش فسادى كه به وجود مىآورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مىدهد. و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند. ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است و ببينيد علاقهاش به رياستهاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مىگزيند؛ چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مىكنند. [چنين كسى] گمان مىكند كه لذّت رياستهاى باطل، از لذّت مال و نعمتهاى حلال و مباح، بيشتر است و همه اينها را براى رياست، ترك مىكند، به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، بزرگ منشى، او را به گناه وا مىدارد.
ادامه در ص👇
ادامه از صفحه قبل👆
او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است!
چنين كسى، اشتباه شب كوران را مرتكب مىشود و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مىبَرَد و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مىكند. وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مىكند و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است.
اينان همانهايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.
امّا مرد كامل و خوب، كسى است كه تمايلش را تابع امر خدا قرار مىدهد و توانش را در راه رضاى خدا صرف مىكند، خوارى در كنار حق را در دستيابى به عزّت ابدى از عزّت در كنار باطل، نزديكتر مىشمارد و مىداند كه سختىهاى اندكى كه تحمّل مىكند، او را به نعمت مداوم در جايگاه ابدى و پايانناپذير مىرساند و بسيارى از خوشىهايى كه در پيروى از هواى نفسش به او مىرسد، وى را به عذابى دائمى و پايانناپذير مىكشانند.
📣اين مرد، مرد خوب است. به چنين كسى چنگ زنيد و به روشش اقتدا كنيد و به چنين كسى براى رسيدن به خدا توسّل بجوييد؛ چون دعايش رد نمىشود و درخواستش [از خدا]، بىجواب نمىماند.
📚الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۹ ح ۱۹۲ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام : ص ۵۳ ح ۲۷ .