غير اسلامي را بر مسلمانان در ده ها قرن کنار زده و مسلمين را آقا و سرور ساکنان ارض نمايد .
🌺امروزه با توجه به رشد جمعيت ، کميابي منابع و گسترش رقابت در کليه عرصه هاي اجتماعي و بازارهاي جهاني ، استفاده بهينه و کارآمد از منابع موجود وقفي و همچنين ايجاد منابع جديد با ظهور موقوفات جديد از اهميت به سزايي برخوردار است و اين امکان پذير نيست ، مگر وقف را شناخت و به ديگران نيز معرفي نمود . بديهي است اقدامات و تلاش هاي سازنده سازمان اوقاف و امور خيريه در اين مهم ، موثر واقع گرديده است ؛ هر چند هنوز بخش عظيمي از کار باقي مانده و بايد جامعه بيش از پيش به اين نکته واقف گردد که اين سنت شريف ، يعني وقف و ايقاف که از يادگارهاي ماندگار و ارزشمند پيامبر عظيم الشأن اسلام است ، توانسته ضمن رفع بسياري از نيازهاي جامعه ، امکانات لازم را جهت بروز خلاقيت ها و تربيت نوابغ فراهم نمايد و وسيله اي است که انسان پس از مرگ نيز مي تواند در امور خير و عام المنفعه شريک و سهيم باشد .
🌹جامعه بايد بداند وقف اهرم هاي متعددي دارد که مي تواند موجبات رفاه و آسايش و اعتلاي آن را به ارمغان آورد ؛ زيرا وقف مشارکت آور است و مشارکت در امور اجتماعي به معني قبول تعهد و مسئوليت است ؛ لذا مردم هر جامعه ناگزير از پذيرش آن هستند ؛ اين تعهد و مسئوليت مي تواند در شکل کار و فعاليت معين و نامحدودي ظهور نمايد که يا جنبه اخلاقي و اجتماعي دارد و يا فرم اقتصادي و حقوقي به خود گرفته باشد .
🌷آيا گسترش مشارکت هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي که ضامن توسعه هر جامعه است ، جز در سايه وقف وانفاق صورت مي پذيرد ؟
🌺آيا وقف ، مانع از انباشت پول و سرمايه در جوامع نمي گردد و ضمن ايجاد خير و صلاح آن جامعه موجبات استفاده معنوي واقفان حتي پس از مرگ آنان نمي شود ؟و آيا ... ؟ آري ، اقدامات بي شماري لازم است تا جامعه و متمکنان به اين وادي سوق پيدا نمايند و اين امکان پذير نيست ، مگر با آگاه نمودن آنان و اين نيز محقق نمي شود ؛ مگر رسانه هاي جمعي به وظيفه خود در اين رابطه عمل نمايند . يک اصل مهم در اين زمينه آن است که زمامداران جامعه و به تبع آن حاکمان رسانه اي به درک و تشخيص مخاطبان خود عقيده داشته و احترام بگذارند .
🌹سنت پسنديده وقف از گذشتههاي دور و در اقوام مختلف به شكلهاي گوناگون وجود داشته است، اما اسلام اين سنت كهن را هدفمند و قانوني كرده و پس از آن به شكلهاي گوناگون در كتابهاي فقها به آن اشاره شده است. قانون مدني ايران كه برگرفته از منابع فقهي شيعه است مبحث دوم از فصل دوم خود را به موضوع وقف اختصاص داده و مواد 55 تا 91 اين قانون مربوط به اين موضوع است. وقف در در اصطلاح تجويد و قرائت قرآن عبارتست از ايستادن و توقف نمودن، در لغت به معناي نگه داشتن، حبس كردن، توقف و منحصر كردن به كار رفته، در اصطلاح فقهي به معناي حبس عين مال و قرار دادن منافع آن در راه خير، در فرهنگ اصطلاحات حقوق مدني نيز وقف حبس عين و تسبيل ثمر بر حسب نيت واقف دانسته شده است .
🌷 وقف عقدي است كه به موجب آن مالك قسمتي از اموال خود را در حبس قرار ميدهد و به اين شكل از نقل و انتقال مصون خواهد بود و منافع آن نيز در مسير مشخصي مصرف ميشود. مواردي كه براي مصلحت عمومي مانند مسجد، مدارس، تعزيه، اطعام، دارو و درمان وقف ميشود را وقف عام و مواردي كه براي شخص يا اشخاص معين و محصور وقف ميشود همچون وقف بر اولاد و خويشان را وقف خاص گويند.. وقفنامه، سند يا قباله وقف است كه در آن نام ملك يا املاك و اسم موقوفه و محل و ويژگي رقبات و چگونگي مصارف آن و نام متولي و تعيين ترتيب متوليان بعد از متولي اول بيان شده باشد.
🌐 معرفی سایت بنیاد فرهنگی البرز
جهت آشنایی بیشتر با
✅ اطلاع از فراخوانهای جایزه البرز در بخشهای نخبگانی، دانشجویی، طلاب و دانشآموزی
✅ ثبتنام جایزه البرز در بخشهای نخبگانی، دانشجویی، طلاب و دانشآموزی
✅ اطلاع از مبالغ جایزه البرز در هر سال
✅ اطلاع از جدیدترین اخبار بنیاد فرهنگی البرز
🌐 به پایگاه اینترنتی بنیاد فرهنگی البرز به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://alborzprize.ir
💎 شمیم وقف؛ کانال تخصصی وقف
#جهاد_تبیین
🆔 jehadetabeen
ShamimeVaghf
#وقف
#شمیم_وقف
#متن
#معرفی_واقف
#حسینعلی_البرز
┏━━•••✾•🌾🌼🌾•✾••┈•━━┓
🆔 📮انتشار حداکثری با شما.
✅گروه جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3439853763C3525cede24
✅کانال جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3254517953C292c42baa2
@jehadetabeen | جهــادِتبییــنــــ
ارتباط با ادمین
@valayat
┗━━•••✾•🌾🌼🌾•✾••┈•━━┛
❇️برای مشاهده مطالب " وقف در قرآن " لینک های زیر
👇
1. چکيده وقف در قرآن
2. مقدمه وقف در قرآن
3. معناي لغوي وقف
4. معناي اصطلاحي وقف
5. ريشه ي وقف در آيات قرآن
6. نقش وقف از نظر قرآن در تزکيه انسان
7. وقف در روايات
8. جواز و وجوب وقف
9. بهترين خيرات
10. قصد قربت
11. باقيات صالحات
12. بهترين قرض به خدا
13. زيباترين بخشش
14. وقف و مساجد
15. وقف و عمل صالح
16. نتيجه | وقف در قرآن
چکيده وقف در قرآن
قرآن، خلاصه ي کتاب هاي الهي است که خدا بر انبياء و اوليايش فرستاده است. هيچ علم ربّاني و مسأله ي الهي و برنامه ي زندگي و راه معرفت، با اصل و فرع و جزئياتش، در کتابي نيست؛ مگر در قرآن کريم. قرآن کريم سرشار از معارفي بلند و عميق در همه ي مسائلي است که بشر براي پيمودن راه سعادت به آن نياز دارد. مخاطبان قرآن همه ي مردم هستند و مطالب آن براي همه قابل فهم و درک است امّا ظرفيّت انسان ها براي پذيرش معارف و معارف الهي تفاوت دارد؛؛ چنان که وقتي آبي از آسمان سرازير مي شود، درّه ها و رودخانه ها هر کدام به اندازه ي گنجايش خـود، از آن آب در خود جاي مي دهند.«انزل من السّماء ماء فسالت اوديه بقدرها«، (سوره رعد، آيه 17)
انسان موجودي جاوداني است و از فنا و نابودي نفرت دارد. مرگ در حقيقت وسيله ي انتقال به عالم ديگر براي زندگي ابدي است. تاريخ بشر نشان مي دهد که حتّي ناباوران به خدا و دين، خود را موجودي فاني به شمار نمي آورند. از اين رهگذر انسان دوست دارد پس از وي،نامي از او در عالم به يادگار بماند. در فرهنگ اسلامي يکي از بهترين راه هاي زنده نگه داشتن نام انسان، عموم کارهاي خيريه به ويژه وقف در اصطلاح قرآني، باقيات صالحات گفته مي شود، نام برده شده است و مردم به آن دعوت شده اند.
نمي توانيم مبدأ روشني براي تفکّر و عمل خير پيدا کنيم. کار خير هميشه بوده و هميشه هم خواهد بود. اديان آسماني بدون استثناء در اين باره برنامه داشته اند. خداوند بيش از هر موضوعي به اين مسأله بها داده است. آيات قرآن در مورد خيرات، انفاق، صدقات و خدمت به خلق را مطالعه کنيد، ميبينيد چه قدر واضح و پر معنا و مشوق است تا جايي که خداوند عمل انسان هاي خير را به شکر، شکور و شاکر تعبير مي کند. يعني خداوند شکر مي کند از انسان هايي که نعمت هاي خدا را براي مردم هزينه مي کنند.
مادر حضرت مريم قبل از تولد فرزندش، او را وقف معبد مي کند تا در خدمت معبد باشد.
"وقف " سنّت حسنه اي است که از دير باز به اشکال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته است و اسلام نيز آن را در مسيري روشن، منطقي و هدفدار، مترّقي و دقيق مورد استفاده قرار داده است.
آياتي که در قرآن به انفاق احسان و عمل صالح و ايثار و... اشاره شده مي تواند مشوق وقف باشند و از سويي در قرآن در آيات بسياري با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت طغيان، کسب حرام، حب مال راندن مهر آميز يتيم، پرخاش از مسائل، خودبيني و... مبارزه شده که به شکلي مي تواند به مقام و جايگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد.
نعبيـر خـداونـد چـه قـدر لطيـف و زيبا اسـت. خـدا کـه مالـک همـه چيـز است. مالـک همه ي ماسـت. مالـک لحظـات عمر ما و مالـک نفس هاي ماسـت. به ما مي گـويد به من قرض بدهـد آن هم با تعبيراتي که يک سائل مي گـويد. شما به خدا قرض بدهيـد خدا به شما جـزا مي دهد.«من ذالـذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له اضعافاً کثيره و الله يقبض و يبسط و اليه ترجعون«؛ (سوره بقره، آيه 245)
دليلش اين است که خدا مي خواهد از طريق ما انسان ها اين همکاري و همدلي اتفاق بيفتد. " وقف " مهم ترين وسيله ي اين راه است و تفاوتي که وقف با صدقات موقّتي دارد، پايدار بودن و ماندگار بودن آن است.
وقف با عنليت به روح قرآن، نه تنها جايز است، بلکه در مواردي و در حالاتي، راجح و مستحب است.
در اين مقاله، سعي شده است که وقف از نظر قرآن مورد بررسي قرار داده شود و با استفاده از کتب تفاسير و ديگر کتب به اين موضوع پرداخته شده و اميدواريم که مورد خوانندگان گرامي واقع شود.
مقدمه وقف در قرآن
کارهاي خير در حد طبيعي آن به منزله ي بخشي از زندگي هر فرد، در همه ي جوامع به عنوان يک عمل مناسب و سازگار تلقي مي شود. کار هاي خير در همه ي جوامع مورد پسند واقع مي شوند و در دين و زندگي اثرات مثبتي بر افراد مي گذارد؛ اگر افراط و تفريط در آن صورت نگيرد.
يکي از کارهاي خير " وقف " نام دارد، که در تمام اديان آسماني، به خصوص در دين اسلام نامي آشنا است.
مي دانيم که قرآن مجيد اصلي ترين منبع معارف و حقوق اسلامي است و لذا براي دستيابي به اصل و ريشه ي هر اصل، پيش از هر منبع و مأخذي بايد به قرآن مراجعه کنيم.
وقتي واقف درحال حياتش ملکي از املاک خود را وقف کند هم به جامعه خدمت کرده است و هم پس از مرگش سودي به عنوان ثواب و پاداش الهي به او مي رسد؛ «... و الباقيات الصالحات خير عند ربّک ثواباً و مرداً«؛ «... و کارهاي شايسته ي ماندني، نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛(سوره مريم، آيه 76)
از نظر علمي مي توان گفت که عمل به مقتضاي اصل عام " عدل و انصاف " و توجه به حقوق "ارحام و ارقاب " و لزوم رعايت " اعتدال " و ميانه روي در امور، ايجاب مي کند که وقف تمام اموال، جايز نباشد. آيه ي بلند پايه ي «و الذين اذا انفـقوا سيرفـوا و لم تقيروا و کان بين ذلک قواماً«؛ «و مؤمنين کساني هستند که چون خرج کنند، اسراف نکنند و بخل نورزند و ميان اين دو اعتدال عمل کنند.«؛ (سوره فرقان، آيه 67)، راهنماي خوبي مي تواند باشد.
هر پژوهشي در راستاي رسيدن به اهداف خود قاعدتاً با محدوديت ها و موانعي روبرو است. اين پژوهش نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و با موانعي روبرو بوده است.
وقف مانند انفال و خمس و زکات و جزيه و غنائم از منابع مالي حکومت اسلامي محسوب مي شود و در اسلام داراي ويژگي هايي است؛ و مصداق روشني است از تعاون و همکاري.
وقف عملي است صالح و باقي؛ که بايد مورد پژوهش پژوهشگران قرلر گيرد، تا بتواند بيشتر در جوامع مورد استفاده قرار گيرد.
پژوهش ارائه شده بيشتر از نوع پژوهش هاي ديني، از کتابهاي موجود در کتابخانه ها صورت گرفته است.
به نحوي که مطالب مورد نياز از چندين منبع موجود در کتابخانه ها جمع آوري گشته و در کنار هم قرار گرفته اند و سعي شده بين مطالب هم از نظر دستوري و هم از نظر مفهومي ارتباطي صحيح ايجاد شود.
پزوهشگر در اين پژوهش تا حدّ امکان سعي در تهيه ي کتاب ها داشته، تا بتواند نوشته ي خود را به نحو احسن و جامع و کامل ارائه دهد. و ليکن موضوع خود يعني " وقف در قرآن " را از کتب بسياري مورد بحث قرار مي دهد تا چيزي از قلم نيفتد و ان شاء الله مورد نظر خوانندگان عزيز واقع گردد.
base.apk
حجم:
9.38M
❇️ گنجینه وقف
نرم افزارهای مذهبی
📮انتشار حداکثری با شما.
✅گروه جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3439853763C3525cede24
✅کانال جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3254517953C292c42baa2
@jehadetabeen | جهــادِتبییــنــــ
ارتباط با ادمین
@valayat
3.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️تبریک جانانه به جهان پهلوان علیرضا دبیر
🔹برای اولین بار کشتی ایران با قهرمانی هم در آزاد و هم در فرنگی تاریخ سازی کرد.
#دبیر
#قهرمانی_آزادوفرنگی
#تاریخ_سازی
موارد هشت گانه صدقات رسول خدا(ص)
مبحث وقف در سیرۀ رسول خدا(ص) را با موارد هشت گانهای که ابویَعلیٰ و ماوردی ، آنها را به عنوان صدقات رسول خدا(ص) ذکر کردهاند :
۱ـ حوائط هفت گانهای که طبق وصیّت مُخَیریق یهودی به حضرت رسیده بود .
۲ـ زمینی از اموال بنی نضیر که از طرف خداوند به عنوان اوّلین «فَیء» در اختیار رسول خدا(ص) قرارگرفت .
۳ ، ۴ و ۵ـ سه حِصْن (قلعه) از هشت حِصن خیبر به نامهای ، کَتیبه ، وَطیع و سلالم ، که چون با صلح فتح شده بودند ، به عنوان «خالصه» و «فیء» در اختیار حضرت قرار گرفتند و وی آنها را صدقه قرارداد ، و پنج حصن باقیمانده را میان مجاهدان تقسیم کرد .
۶ـ فدک (که بحث و ایرادات مربوط به آن گذشت)
۷ـ ثلث اَرض وادی القُری که از اراضی یهود بود و در اختیار رسول خدا(ص) قرار گرفت و آن بزرگوار
آن را از صدقات خویش قرارداد .
۸ـ موضعی در بازار (سوق) مدینه به نام «مَهزور» که عثمان در زمان حکومتش آن را به مروان اِقطاع کرد
و مردم این کار را بر عثمان خرده گرفتند و به او اعتراض کردند .
این موارد همه صدقات رسول خدا(ص) بود که اهل سِیَر در کتب خود آوردهاند .
منبع
نخستین وقف در اسلام
از واقدی نقل شده اولین صدقه در اسلام وقفی بود که پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود و آن چنان بود که مخیریق یهودی که از احبار و علمای بزرگ یهود مدینه بود، بعد از مسلمان شدن به همراه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در جنگ احد شرکت جست؛ مخیریق مردی ثروتمند با باغات نخل بسیار بود.
او به هنگام جنگ احد، وصیت کرده بود که اگر کشته شدم تمام اموال من از آن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خواهد بود که به هر طریق که خداوند به او نشان دهد مصرف نماید.
مخیریق در جریان غزوه احد به شهادت رسید و طبق وصیتش اموال او که شامل نخلستانهای هفتگانه اعواف، صافیه، دلال، میثَب (منبت – میثم)، بُرقَه، حُسنی، مشربه ام ابراهیم بود به پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) رسید.
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) این اموال را در سال هفتم هجری وقف نمودند.
گفته شده موقوفات رسولخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در مدینه عموماً از همین اموال مخیرق بود.
در روایتی از امام صادق (علیهالسّلام) نقل شده که «حیطان هفتگانه اعواف، صافیه، دلال، میثب، برقه، حسنی، مشربه ام ابراهیم موقوفه یا موقوفات رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود که بعد از رحلت آن حضرت در اختیار حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بود که بعدها دعوائی در مورد آنها مطرح شد و حضرت علی (علیهالسّلام) بر وقفیت آنها شهادت داد و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) نیز آنها را موقوفه معرفی فرمود.»
و عایدات آن را برای بنیهاشم و بنیمطلب قرار داد.
پی نوشت
۲.↑ ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران، بیروت، دارالمعرفه، بیتا، ج۲، ص۳۶۲. ۳.↑ واقدی، مغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه اعلمی، چاپ سوم، ۱۹۸۹، ج۱، ص۳۷۸. ۴.↑ حموی، یاقوت، معجم البلدان، بیروت، دارصادر، چاپ دوم، ۱۹۹۵، ج۵، ص۲۴۱. ۵.↑ بلاذری، فتوح البلدان، بیروت، دارو مکتبه الهلال، ۱۹۸۸، ص۲۷. ۶.↑ سمهودی، نورالدین علی، وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۲۰۰۶، ج۳، ص۱۵۱. ۷.↑ بلاذری، انساب الاشراف، تحقیق سهیل زکار و ریاض زرکلی، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ۱۹۹۶، ج۱، ص۵۱۸. ۸.↑ ابن سعد، محمد، طبقات الکبری، تحقیق محمد عبد القادر عطاء، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۹۹۰، ج۱، ص۳۸۸. ۹.↑ سمهودی، نورالدین علی، وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۲۰۰۶، ج۳، ص۱۵۲. ۱۰.↑ واقدی، مغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه اعلمی، چاپ سوم، ۱۹۸۹، ج۱، ص۳۷۸. ۱۱.↑ ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران، بیروت، دارالمعرفه، بیتا، ج۲، ص۳۶۲. ۱۲.↑ محدث نوری، مستدرک الوسائل، قم، آل البیت، ۱۴۰۸، ج۱۴، ص۵۱. ۱۳.↑ تمیمیمغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، مصر، دار المعارف، ۱۳۸۵ق، ج۲، ص۳۴۱. ۱۴.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، تهران، دار الکتب العلمیه، ۱۳۶۵، ج۷، ص۴۸.