eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
223 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتار های فقه 🔹مرتد پس از توبه برای رجوع به همسرش نیاز به عقد مجدد ندارد (آیت الله جوادی آملی) 🌐 yon.ir/qGueq 🔹در تعارض قدماء و متأخرین از اهل لغت، قول قدماء مقدم است (آیت الله سیفی مازندرانی) 🌐 yon.ir/XzaPe 🔹اجرای کامل عبادت فردی نیازمند وجود حکومت اسلامی است (آیت الله مقتدایی) 🌐 yon.ir/b40gZ 🔹تفاوت ضرر مالی و جانی در احراز وجود عنوان ضرر (آیت الله شب زنده دار) 🌐 yon.ir/PmH4x 🔹اثبات عنوان بغی مختص به سرپیچی از حکومت امام معصوم نیست (آیت الله کعبی) 🌐 yon.ir/pHPwB 🔹باید نمادهای آمریکایی غیر از پرچم را هدف قرار داد (استاد رفعتی نایینی) 🌐 yon.ir/SrDWo 🔹با نظریات فقهی می‌توان فقه و قانون را با هم آشتی داد (آیت الله مبلغی) 🌐 yon.ir/Lospx 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از  مجلس خبرگان رهبری
حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای محمد حاجی ابوالقاسم دولابی دامت برکاته عضو محترم مجلس خبرگان رهبری ارتحال جد بزرگوارتان، روحانی انقلابی و معلم اخلاق مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی طباطبایی (ره) را به حضرت عالی و خاندان معزز، تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم، رحمت و رضوان واسعه الهی و برای حضرتعالی و سایر بازماندگان محترم، صبر و اجر مسئلت داریم. دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری @majlesekhobreganerahbari
💢اندیشه اقتصادی فقهای شیعه/ شهید صدر بیان‌گذار اندیشه مدون اقتصاد اسلامی 📌محمد جواد توکلی، استاد گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): اگر ما بتوانیم اندیشه اقتصادی اصیل فلاسفه و فقهای شیعه را احیا کنیم، مدل‌سازی کنیم و بر مسائل و مشکلات روز تطبیق کنیم، این اندیشه می‌تواند به عنوان یک اندیشه در عرصه جهانی عرضه شود و به عنوان مدل مطرح کنیم. 🔹کارهای فلاسفه مسلمان و شیعه مثل فارابی و ابن‌سینا راجع به مدینه فاضله می‌تواند مدل و نظریه‌ای برای پیشرفت فضیلت محور برای ما معرفی کند و ما بتوانیم بر اساس این در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از این نظریه استفاده کنیم. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
‼️تبیین «حکومت» در فقه حکومتی بخشی از سخنان در یکی از جلسات «فقه حکومتی»: 📣 در مبانی فلسفه فقهی هنگامیکه از «فقه حکومتی» بحث می کنیم، هم می بایست موضوع محوری فقه - که احکام و فرمان الهی است - را مورد دقت قرار داد و هم «حکومت» را تحلیل کنیم. اینکه «حکومت» چیست؟ در تنقیح مبانی فقه حکومتی نقش بسزایی دارد. اول باید مشخص کرد که «حکومت» چیست تا بگوییم «فقه» آن چیست. 📣 در توصیف حکومت، تلقی ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد؛ آیا حکومت یک ساختار اعتباری و قرارداد اجتماعی است که مسئولیت آن اجرای قانون است؟ طبق این دیدگاه مأموریت کلان حکومت، از قبیل ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج است. سپس برای این مأموریت ها، یک سلسله قوانین متناسب طراحی می کند. بنابراین حکومت، یک ساختار اعتباری قدرت است.در یک برهه تاریخی، حکومت، بسیط و ساده بود و نیازی به ایجاد نظام های پیچیده نداشت و با یک سلسله قوانین ساده به ایجاد نظم و رفاه عمومی می پرداخت. اما به تدریج ساختار حکومت ها پیچیده تر شد و مأموریت آنها نیز توسعه یافت و به «ساختارهای واقعی اجتماعی» همچون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و فرهنگی مبدل گشت. در یک تلقی کامل تر، حکومت فراتر از ساختارهای اجتماعی است، بلکه «جریان ولایت و سرپرستی» است. در اینصورت حکومت، بستر جریان اراده ها است؛ یعنی اراده های اجتماعی در حیات جامعه جاری می شود. طبق نگاه سوم، حکومت، تابعی از ولایت تکوینی ائمه معصومین (ع) است. 📣 در حوزه اختیار و اراده انسان که حوزه تکلیف است انسان مجبور به پذیرش الوهیت نیست. اینجاست که دو ولایت پیدا می شود: اگر اراده انسان، تسلیم ولایت الهی شد؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» و اگر اعراض کند «وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات »(بقره/257) ولایت خداوند از طریق ولایت اولیای معصوم در عالم جاری می شود؛ در حیات اجتماعی و حتی حیات باطنی، ولایت امام طریق جریان ولایت الله است. حضرات معصومین (ع) دارای ولایت تکوینی می باشند و مظاهر اسماء الهی هستند و این اسماء حسنای خدای متعال در عالم جریان پیدا می کند و عالم از این طریق اداره می شود. حضرات معصومین (ع) از همین طریق در عالم تصرف می کنند و همین تصرف، مبداء تکامل و اصلاح عالم خواهد بود. یعنی تکامل عالم با جریان اراده خلفای الهی واقع می شود و اراده آنها محور تکامل عالم است. دیگر موجودات عالم نیز به میزانی که به آنها تولی پیدا کنند، تکامل خواهند یافت. امتداد این ولایت تکوینی در جامعه، به نظام ولایت اجتماعی می انجامد؛ یعنی در مقیاس جامعه نیز اراده ها هماهنگ شده و موجب انسجام «روحی، ذهنی و رفتاری» افراد جامعه می شود. جامعه اگر متولی به معصوم(ع) گردد، متناسب با سطح تولی، اراده او در روح و ذهن و رفتار جمعیِ جامعه جاری می شود و امام(ع) از این طریق جامعه را سرپرستی می کند. 🌐برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام میرباقری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌀حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم عنوان کرد: 🔷۵ حافظ کل در میان نوادگان مرحوم طباطبایی و اهتمام ایشان به قرآن/ ارتباط محبت‌آمیز با مقام معظم رهبری + عکس 🔹 نوه مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به اهتمام فراوان ایشان به قرآن و تفسیر آیات و نیز وجود ارتباط صمیمی میان رهبر معظم انقلاب اسلامی و آن مرحوم اشاره کرد. http://iqna.ir/00Facm 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پاسخ به برخی شبهات درباره‌ی مجلس خبرگان در گفت‌وگو با عضو هیئت رئیسه این مجلس؛ اشکال دور وارد نیست. https://www.farsnews.com/news/13970230000022/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶سخنی زیبا از علامه شوشتری وقتی که به این عالم آمده ای خودت گریان و .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸دیدگاه شهید اول درباره "حکومت" در زمان غیبت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم: برجام تصمیم جریان غربگرا بود نه رهبری | امروز روز رسوایی جریان غربگرای داخلی است نماینده خبرگان و ریاست پژوهشگاه فقه نظام در مسجد ارک تهران: 🔷 خروج آمریکا جریان غربگرا را در کشور رسوا کرد. 🔷برجام تصمیم جریان غربگرا بود نه رهبری و امروز همین جریان باید بداند ملت ایران غلام حلقه به گوش غرب نخواهد شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نقش مهدویت در تمدن سازی/ انتظار منفعل تمدن ساز نیست 📌حجت الاسلام سید ناصر موسوی، پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتظار منفعل هیچ گونه زمینه‌ای برای ایجاد تمدن اسلامی فراهم نمی‌کند، گفت: در نقطه مقابل انتظار فعال مثبت، باید گفت هنگامی که انتظار فعالِ منفی باشد با پدیده‌ای به عنوان تمدن سوزی مواجه هستیم. 🔹انتظار منفعل یعنی برای رسیدن به هدف مورد انتظار نه تصمیم بگیریم و نه اقدام کنیم؛ این انتظار از جنس سکون، سکوت، تحمل ظلم، بی تحرکی، دل بستن به دست غیب در اصلاح امور است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به عضویت کمیته مبانی سیاست گذاری همایش حکمرانی و سیاستگذاری از سوی رئیس کنفرانس جناب آقای دکتر سعید سهراب پور انتخاب شد. 🆔 @jiiss_ir
نشست کارشناسی بررسی ظرفیت های مشترک دانشگاه باقرالعلوم با کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با حضورحجت الاسلام موسوی مسئول حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم ع 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پخش سخنرانی استاد حاج ابوالقاسم از شبکه قرآن و معارف سیما حسینیه ارگ. تهران 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حکومت در نبود مجتهد جامع‌الشرایط برای کیست؟ 📌آیت الله اراکی: اگر تکلیف به اطاعت از مجتهد مطلق برای ما قابل امتثال و مقدور نبود پس باید به‌اندازه‌ای که می‌توان، عمل کرد که معنای آن این است که در امر ولایت به مجتهد متجزی رجوع شود. 🔹با فقدان مجتهد مطلق جامع‌الشرایط، مجتهد متجزی واجد سایر شرایط اولویت دارد و امر در او متعین است و در بین مجتهدین متجزی واجد شرایط آن مجتهد متجزی که دایرۀ اجتهاد او اوسع است اولی هم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی: ⭕️ براساس فتوای مقام معظم رهبری، زیر سؤال بردن اصل نظام اسلامی به علت برخی نارسایی‌ها گناه کبیره است. ⭕️ باید از تضعیف ارکان نظام و قوای سه گانه پرهیز کرد؛ هر چند نقد منصفانه کاربرد و جایگاه خود را دارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 نابغه و ستاره درخشان ✳️ مقام معظم رهبری (دام ظله): 🔸در میان‌ چهره‌های‌ برجسته‌ی‌ حوزه‌های‌ علمیه‌ در دهه‌های‌ اخیر مرحوم‌ آیت‌الله‌ شهید سید محمدباقر صدر (قدس‌ الله‌ روحه) یکی‌ از ممتازترین‌ و شگفت‌‌انگیزترین‌ آن‌هاست. 🔹هر مجمع‌ علمی‌ حق‌ دارد که‌ به‌ فرآورده‌ی‌ انسانی‌ بزرگی‌ چون‌ این‌ عالم‌ بزرگوار به‌ خود ببالد. او بی‌شک‌ یک‌ نابغه‌ و یک‌ ستاره‌ درخشان‌ بود. از جنبه‌ علمی، جامعیت‌ و تحقیق‌ و نوآوری‌ و شجاعت‌ علمی‌ را یکجا دارا بود. در اصول، در فقه، در فلسفه‌ و در هر آن‌چه‌ با این‌ دانش‌ها ارتباط می‌یابد در زمره‌ بنیان‌گذاران‌ و صاحبان‌ مکتب‌ محسوب‌ می‌شد. 🔸استعداد خارق‌العاده‌ و پشتکار کم‌نظیر او از وی‌ عامل‌ ذوفنون‌ و ژرف‌نگری‌ پدید آورده‌ بود که‌ دید نافذ و ذهن‌ جستجوگرش‌ در آفاق‌ علوم‌ متداول‌ حوزه‌ها محصور نمانده‌ و هر آن‌چه‌ را که‌ برای‌ یک‌ مرجع‌ بزرگ‌ دینی‌ در دنیای‌ متنوع‌ امروز سزاوار است‌ به‌ حیطه‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ کشیده‌ بود و سخنی‌ نو و فکری‌ بکر و اثری‌ ماندگار در آن‌ می‌آفرید. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸برتری بانکداری اسلامی در حل بحران‌های مالی بر اساس مطالعات انجام‌شده بانک‌های اسلامی از عملکرد مثبت‌تری در حل بحران‌ مالی ۲۰۰۷- ۲۰۰۸ نسبت به همتایان متعارف خود برخوردار بوده‌اند و با مخاطرات کمتری نیز مواجه شده‌اند. این مسأله به طور عمده به سطوح بالاتری از کفایت سرمایه و نقدینگی بانک‌ها قبل از بروز بحران مالی بستگی دارد و بر همین اساس پایه‌گذاری مؤسسات نظارتی مانند کمیته بازل را برای انجام اصلاحات جدید در مورد الزامات کفایت سرمایه و اندازه‌گیری میزان نقدینگی پیشنهاد می‌دهد. (وسایل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸وظیفه ما در قبال نقض عهد دشمنان چیست؟ 🔹برشی از کتاب «مبانی فقهی در روابط بین الملل» اثر دکتر سید محمود علوی #پارا_کتاب 🆔 @vasael_ir
بیست و ششمین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع سیر تکاملی بانکداری اسلامی در نظام اقتصادی اسلام برگزار میگردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 امروز، روزسکوت نیست ♦️ سخنرانی منتشر نشده آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی‌ (ره) 🔹 انقلاب ما برای کل جهان الگو است، وقتی این الگو لطمه ببیند، آن وقت این‌گونه، القا خواهد شد که حکومت اسلامی قادر نیست که جامعه، امنیت جامعه و اقتصاد جامعه را مدیریت کند و این بزرگ‌ترین تهمت برای اسلام و مسلمین است. 🔹امام راحل‌ قدس‌سره که این حکومت اسلامی را تشکیل داد و الآن هم در دنیا این حکومت اسلامی به‌عنوان یک الگو مطرح است و هر جا شیعه‌ای و مسلمانی وجود دارد، چشم به این انقلاب ما دوخته و انقلاب ما را مورد تمنای خودش قرار می‌دهد، لذا بر ماست که از این انقلاب پاسداری کنیم و از این انقلاب حفاظت کنیم، هم راجع به اصول عقاید، هم راجع به احکام مسلمه‌ اسلام. 🔹برادران امروز، روزسکوت نیست، همه باید برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی قیام کنند، باید در مقابل حرف‌هایی که زده می‌شود کارهایی که انجام می‌شود عکس العمل به تمام معنا نشان داده بشود که همین عکس‌العمل‌ها مانع از این می‌شود که آن‌ها به اهداف خودشان برسند... ✔️ بیانات در جمع ائمه جماعات، 14 شهریور 1371 ش 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سوم خرداد یادآور دلاورمردی های رزمندگان اسلام در فتح غرورآفرین خرمشهر قهرمان مبارک باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹 به مناسبت هفتمین روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدی طباطبايی، مراسم ترحیمی امشب، ساعت ۲۱:۳۰ در رواق کوثر حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
▪️تو رمز پیروزی ختم المرسلینی ▪️در هر دو عالم حتم دارم بهترینی ▪️تو نور بخش دین میان عالمینی ▪️در کربلا تو ذکر لب های حسینی 🔳 (س) تسلیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🔵 خداوند، نعمتي به ما داده است که در طول 14 قرن، بي نظير است و آن وجود رهبري در رأس نظام اسلامي است که در همه ابعاد از جامعيت برخوردار است. در مقابل چنين نعمتي بايد، بي‌اندازه شکرگزار خداوند بود و سعي و تلاش کرد که ديگران نيز بتوانند از آن استفاده کنند. آیه الله مصباح یزدی 94/7/6
صلی الله علیک یاام المومنین یا خدیجه الکبری مادر میان بستر خود روضه می خواند با اشک های کوثر خود روضه می خواند نیّت نمود و شانه زد بر موی زهرا با مویه های آخر خود روضه می خواند او چند مدت رنگ نیلی خواب می دید بر شاخه نیلوفر خود روضه می خواند خیره به در می شد و یا اینکه به دیوار یا که به روی دختر خود؛ روضه می خواند با روضه های کوچه، او از حال می رفت با یاد یاس پرپر خود روضه می خواند وقتی گریز روضه هایش کربلا بود با ناله بغض آور خود روضه می خواند مادر بزرگ ماههای روی نیزه بر کشته های بی سر خود روضه می خواند بر پاره قلبش که زیر دست و پا ماند بر پاره های پیکر خود روضه می خواند اصلاً در عاشورا به عالم کرد رجعت بر روی تل، بر منبر خود روضه می خواند از غارت و آتش درون خیمه می گفت می سوخت، با خاکستر خود روضه می خواند زینب شبیه اوست، نه اصلاً خود اوست یعنی برای معجر خود روضه می خواند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir