eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
223 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📌 نگاهی گذرا به صحبت‌های امام در زمینه رسانه: ✴️ امام خمینی (ره): "این سازمان (صداوسیما) باید صدرصد به صورتی باشد که با نهضت اسلامی بسازد نه اینکه ما بگوئیم رادیو و تلوزیون اسلامی هست ولی ببینیم یک حرف‌هایی در آن می‌زنند که به اسلام و به انقلاب لطمه وارد می‌آورد." ✴️ امام خمینی (ره): "باید این دستگاه (صداوسیما) دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را آزادمنش بار بیاورد، از غرب‌زدگی بیرون کند. 📕(۱) صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۹۴ 📕(۲) صحیفه امام، ج۶، ص۳۹۹-۴۰۰
📺 پخش زنده شرح مناجات شعبانیه 🎙سخنران :حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم /ریاست پژوهشگاه فقه نظام ⏰از یکشنبه ۲۴فروردین به مدت ۴شب ساعت ۲۴ (شبکه یک سیما) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 وقتی شارع در مقام بیان نباشد، اطلاقی منعقد نمی‌شود 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛ 📚 در اطلاقاتی که از شارع به ما رسیده وقتی ما می‌توانیم بگوییم اطلاق دارد، مطلق است که متکلم در مقام بیان باشد. اگر متکلم در مقام بیان نیست اطلاقی منعقد نمی‌شود. 📚 ما می‌دانیم ائمه(ع) نسبت به مصادیق جدیده متأخره‌ای که در زمان خود آن‌ها اسم و نامی از آن‌ها نبوده در مقام بیان حکم از حیث آن‌ها نیستند. 📚 وقتی احراز نکردیم که در مقام بیان بوده، پس اطلاق درست نمی‌شود. پس تمسک به اطلاق نمی‌توانیم بکنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠رضايت خدا در رضايت مردم است. کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است. ملت از شما راضی است. قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند. 📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٧ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعیه 📝 / پاسخ دبیر گروه فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه به ادعای استاد جوان حوزه (با محوریت استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه) 🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی اینچنین می نویسد : چند روز پیش صوتی از یکی از طلاب جوان که تدریس حلقات شهید صدر دارد به دستم رسید که در آن اشکالی درباره استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه شده بود. حقیقت این است که ویژگی بارز حوزه های علمیه همین تاملات، پرسش ها و آزاداندیشی هایی است که درباره بسیاری از مبانی و مباحث اساسی حوزه صورت می گیرد و باعث رشد و بالندگی آن مبانی می شود. از آنجا که این پرسش، ذهن برخی دوستان را به خود مشغول داشته و از جانب برخی از اساتید نیز مطرح شده بود و از طرفی دیگر یکی از مبانی مهم حضرت امام خمینی و امام خامنه ای را به چالش می کشد لازم دیدم چند کلمه ای درباره این شبهه بنویسم. 📌 جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸 عاقبت دولتی کردن امور این می‌شود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی می‌شود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد! دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشن‌تر، اما قانونی‌‌ در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد می‌شود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمی‌کنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده می‌شود. شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا می‌کند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث می‌شود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا می‌کند که او خودش را در مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد می‌شود که آنچه از دست خودش صادر می‌شود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمی‌کند و رزاقیت او را می‌پذیرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir🔹
🔹فقه دانشی بر پایه حجیت و در مسیر سعادت دنیوی و اخروی 📝 / پاسخ به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام ✔️ پاسخ حجت الاسلام مجید رجبی استاد سطح عالی حوزه و معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام به اشکالات استاد صادق علم الهدی در اشکال به عدم امکان فقه نظام 🔸جهت مطالعه متن این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 👇👇👇 🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1148/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 تأمین طبقات ضعیف جامعه وظیفه حکومت اسلامی است 🔰 آیت‌الله محسن اراکی در درس خارج فقه سیاسی، بیان کرد: 🔹 حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایین‌تر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلا زدوده شود و این مصداق بارز عدل اقتصادی است. 🔹 در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود؛ یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد. 🔹 در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
♨️ پاسخ اساتید پژوهشگاه فقه نظام به اشکالات استاد صادق درباره امکان 💠 فقه دانشی بر پایه حجیت و در مسیر سعادت دنیوی و اخروی/استاد 👇👇👇 🌐http://jiiss.ir/fa/News/View/1148 💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعی/استاد 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/ 🆔 @jiiss_ir
🔸اخذ سود در وام ۱ میلیون تومانی دولت، ربا است / گرفتن سود از اقشار کم درآمد معنا ندارد حجت الاسلام دکتر در گفتگویی مطرح کرد: 🔹وقتی گفته می‌شود که وام 1 میلیون تومانی پرداخت می‌شود و از حساب یارانه بگیران برداشت می‌شود، ظهور عرفی این اقدام، در قرض الحسنه است. 🔹گرفتن سود در وام قرض الحسنه، قرض ربوی و قطعا حرام است و اگر غیر قرض است، باید مشخص شود. 🔹دولت می‌توانست کارتی را شارژ کند به مبلغ مثلا 1 میلیون تومان و مردم به وکالت از طرف دولت، کالای ایرانی خریداری کنند تا هم حمایت از کالای ایرانی صورت پذیرد و هم کمک به اقشار کم درآمد شود. 🔹بنابراین اصل این کاری که الان دولت انجام داده است، ظهور عرفی در قرض است و گرفتن بهره 12 درصدی این قرض را تبدیل به قرض ربوی می‌کند و این اشکال دارد. 🔹فرمایش حضرت آیت الله علوی گرگانی کاملا صحیح است و گرفتن این سود اشکال شرعی دارد. 🔹متاسفانه این مسئله میان دولتمردان و سیستم بانکی جا افتاده است که پول بدهیم و سود بگیریم. 🔹قرار است این 1 میلیون تومان را اقشاری از جامعه ما دریافت ‌کنند که واقعا نیازمند به آن هستند، حال آن 12 درصد سود دیگر چیست که باید از اقشار کم درآمد گرفته شود؟! (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ دانشمندان پزشکی و توانمندی‌های بسیار خوبی از خودشان نشان داده‌اند و از جامعه جهانی عقب‌تر نیستند و بلکه تواناترند، و لذا می‌توانند به‌جای تبعیت از پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی _که متهم است_ و طراحی کنند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 استخدام در دولت، توکل انسان را کم می کند🔸 کسی که ماهیانه، حقوق یا شهریه می‌گیرد و خودش را به دولت می‌فروشد و با آن ارتزاق می‌کند، چشمش به دست دولت است، نه خدا. این فرد چطور می‌تواند با تمام وجود، چشمش به دست خدا باشد؟ اما هنگامی که ثمرۀ کار خودش را دید، از خدا می‌خواهد که به او توفیق کار بیشتر بدهد. می‌گوید من تلاش می‌کنم این نخواست، یکی دیگر. اما کسی که می‌گوید اگر دولت نخواست برای او کار بکنم، بعد چه می‌شود؟ چنین فردی از نظر اعتقادات تحلیل می‌رود. یک فردی در جملۀ اول وصیت‌نامه‌اش نوشت: «پسرانم را توصیه می‌کنم که در شغل وارد نشوند!» نوکری یعنی استخدام دولت شدن! جوری باش اگر یک روز خواستند با تو تسویه‌ حساب کنند، نترسی! می‌گوید روزیِ خودت را دست کسی نده که هر روز بلرزی که بیرونم می‌کنند یا چه کسی در رأس کار هست و چه کسی نیست؟ روزیِ کم با حفظ استقلال، به انسان شخصیت و عزت می‌دهد. روزی فراوان ولی مصرفی بودن، وابستگی انسان را سنگین می‌کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 جاودانگی در خدمت به محرومان امام خمینی (ره): آنچه كه مى ‏ماند آن جهات معنوى است كه انسان در كارش انجام مى ‏دهد. جهات معنوى، كه يكى از بزرگترين جهات معنوى خدمت به خلق‌الله است، خدمت به انسان‌هاى محروم است. اين است كه براى انسان جاودان مى ‏ماند و در عالم ديگر به درد انسان مى ‏خورد. اموالى كه انسان بگذارد و برود به درد انسان نمى‏ خورد. اموالى كه پيش بفرستد به درد انسان مى‏ خورد. و اميدوارم كه آنهايى كه داراى يك مكنتى هستند توجه داشته باشند كه به اين مستمندان، كه ولى‌نعمت ما هستند، رسيدگى كنند. صحیفه امام؛ ج17؛ ص427 | جماران؛ 18 اردیبهشت 1367 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 روزه‌داری تأثیری در ابتلا به "کرونا" ندارد ✔️ حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، عضو دفتر استفتائات رهبر معظّم انقلاب و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی: 🔹 در جلسات متعددی که با پزشکان فوق تخصص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که روزه سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و افراد سالم به بهانه ترس و بدون احتمال عقلائی نمی‌توانند روزه نگیرند. 🔹 در افرادی که سن بالا و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، احتمال ابتلاء به کرونا وجود دارد که می‌توانند با مراجعه به پزشک متخصص از این امر اطمینان یابند. علاوه بر آن مؤمنان می‌توانند با کم کردن تردد و ماندن در منزل، احتمال ابتلای خود به این ویروس را تا حد قابل توجهی کاهش بدهند. 🔹 منظور از احتمال عقلائی یعنی احتمالی که عقلای جامعه به آن اذعان کنند که تا به اینجا، عقلای دانش پزشکی چنین احتمالی را در افراد سالم مقبول ندانسته‌اند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢 روزه‌داری تأثیری در ابتلا به "کرونا" ندارد ✔️ حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، عضو دفتر استفتائات
💢 روزه‌داری تأثیری در ابتلا به "کرونا" ندارد، حتی سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 فقه حکومتی در رویکرد شهید صدر فقه نظام‌های اجتماعی است 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی اظهار داشت؛ 📚 رویکرد به فقه حکومتی تقریباً در طول تاریخ بعد از انقلاب، ورود به آن از زاویه‌ی فقه موضوعات اجتماعی بوده است یعنی به موضوعات، از زاویه‌ی اجتماعی و حکومتی نگاه و موضوعات در دایره مصلحت و تزاحمات اجتماعی بررسی شده است. 📚 رویکرد دوم به فقه حکومتی رویکرد شهید صدر یعنی فقه نظام‌های اجتماعی است. بر اساس دیدگاه شهید صدر باید نگاه ایجابی داشته باشیم و أنظمه‌ی اجتماعی را از اسلام کشف و استخراج کنیم و یک مدل کلان با روح و هدف واحد ارائه دهیم. 📚 در مورد فقه نظام خَلط ‌ها و اشتراک‌های لفظی اتفاق افتاده است. برخی نظام را به معنای دستگاه و نظام حاکم و برخی دیگر به معنای سازمان‌ها و نهادها أخذ کرده‌اند. 📚 فقه نظام با رویکرد حکومتی، مجموعه‌ی احکام مرتبط با افعال و رفتار مکلّفان در حیطه فردی و اجتماعی و جهت‌دهنده‌ی رفتار حاکم بر نهادها و سازمان‌ها با رویکرد فقه حکومتی بر اساس مبانی در راستای تأمین اهداف خاص می‌باشد. 📚 برخی قائل هستند اصول فقه مناسب با فقه حکومتی باید از ابتدا تدوین شود. در مقابل، دیدگاه دیگر بر این باور است که اصول فقه هیچ تحولی نیاز ندارد چرا که اصول فقه چارچوب و ضوابط عام استنباط است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹فی سبیل الله یعنی... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 ایدئولوژی‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی دیگر پاسخگو نیستند/ ویروس کرونا مصداقی از مسأله شر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📝 یک مصداق مسئله شر، ویروس کروناست. اینکه عده‌ای می‌گویند کرونا شبهات جدیدی را مطرح کرده است، من به این امر معتقد نیستم. 📝 کرونا شبهه جدیدی ایجاد نکرده است، ولی اگر ادامه پیدا کند، سبک زندگی تغییر می‌کند و نمی‌توانیم مثل گذشته، روابط اجتماعی داشته باشیم. 📝 از زمانی که ویروس کرونا ظهور کرده، حتی در جوامع غربی گرایش به دین، مذهب، دعا و نیایش بیشتر شده و در جامعه ما نیز همین طور است. 📝 اگر این بیماری ادامه پیدا کند، تفکر جهانی شدن دیگر از بین می‌رود و تئوری پایان تاریخ نیز قطعاً متزلزل می‌شود و اصلاً بشر باید به تفکر جدیدی در روابط اقتصادی و اجتماعی برسد. 📝 نظام‌های ایدئولوژیک باید به فکر ایدئولوژی جدیدی باشند. ایدئولوژی‌های سوسیالیستی و لیبرالیستی دیگر پاسخگو نیستند و باید به فکر تقریرهای دیگری از آزادی و عدالت باشند، مخصوصاً اگر محرز شود که این ویروس ساخته دست بشر است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸توصیه‌های امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚖️ قوانین خوب هستند، اما خوب اجرا نمی‌شوند 🔹متاسفانه در برخی موارد قوانین خوب هستند ولی خوب اجرا نمی‌شوند، ما مامورین اجرای خوب در این موارد کم داریم. اگر مامورین اجرا افراد صالح و واردی باشند، دیگر سر و صدای کسی در نمی‌آید. برای این امر هم باید فکری کرد 📅 امام خمینی(ره) | ۲۷ فروردین ۱۳۶۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در گفتگویی بیان داشت : 🔹بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌های کشور نیازمند یاری‌رسانی مردم هستند 🔸طلاب از همان روزهای اول در کنار بیماران حاضر شدند 🔹در جنگ تحمیلی که شرایط ما بهتر از این نبود، آن زمان نیز شاهد این بودیم که همدلی و همراهی مردم باعث شد که پیروزی نصیب کشورمان شود و قطعاً در مسیر مبارزه با این بیماری نیز این‌گونه خواهد بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸اولین جلسه شورای معاونین پژوهشگاه فقه نظام در سال جدید با حضور حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه، ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 🔻 دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد. متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است. 🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ 📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب: ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود. در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری یک استراتژی است، نه یک تاکتیک ✔️ حجت الاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه: 🔹 فتاوای فقهی خاص مقام معظم رهبری در مورد نحوه تعامل با اهل سنت، همسران پیامبر(ص) و صحابه و ... قرائنی است، بر اینکه ایشان به مسئله تقریب و وحدت؛ باور اعتقادی دارند. 🔹 وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری یک استراتژیک است؛ نه یک تاکتیک و معمولا این امر در فتاوا و سخنرانی هایشان نیز آشکار و روشن است. 🔹 وجود فتاوای خاص مقام معظم رهبری و راهبردهای سیاسی ایشان از چند دهه قبل در ایران، هر گونه شکاف و فاصله ای را بین شیعه وسنی نفی می‌کند و داعش نمی‌توانست از اهل سنت در ایران به بهانه اینکه حکومت ایران برای شما تبعیض مذهبی قائل است یارگیری کند و این به دلیل کد گذاری وحدت و برابری در کشور ما تحت تدابیر و اوامر مقام معظم رهبری بود. 🔹 برخی از نگرش‌ها و فتاوای فقهی مقام معظم رهبری کم نظیر است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 اولویت‌ها و موانع تحقق «جهش تولید» 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در نوشتاری، مطرح کرد: 🔹 منظور از تولید صرفاً تولید کالاهای فیزیکی نیست؛ بلکه تولیدات علمی و فرهنگی به خصوص تقویت تولیدات فرهنگی مناسب در فضای مجازی را هم شامل می‌شود. 🔹 افزایش بهره‌وری عوامل تولید در جهش تولید بسیار مهم است. تقویت روحیه جهادی در نیروی‌کار و آموزش‌های مهارتی دانش‌آموزان و دانشجویان با تغییر رویکرد آموزشی از شکل تئوری به سمت مهارت‌افزایی در جهت تولید با کیفیت و کمیت مناسب می‌تواند زمینه جهش تولید را افزایش دهد. 🔹 اگر مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از جمله اقتصاد پیشرو، پویا، فرصت‌ساز، مولد، رویکرد جهادی، عدالت‌بنیان، مردم‌بنیاد، اقتصادی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و ... گفتمان حاکم بر عرصه اقتصاد مقاومتی بود، تردیدی نبود که اکنون اقتصاد ما به مرحله جهش تولید رسیده بود. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir