eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
244 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
My Recordingخارج فقه جلسه هشتم.mp3
زمان: حجم: 11.76M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 8 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️ حجت الاسلام مقیمی حاجی: ✅گفتمان فقه حکومتی نظامند و نظام ساز شکل بگیرد. 🔹 عضو گروه علمی «فقه التربیه» موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با اشاره به اهمیت راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه های علمیه، گفت: آیت الله اعرافی که پایه گذار رشته فقه تربیت بودند و حرکت خوبی را با آن پشتوانه علمی و تخصصی که داشتند، آغاز کردند. 🔸به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، عضو گروه علمی «فقه التربیه» موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران، در مراسم افتتاحیه کرسی درس رشته «فقه التربیه» که امروز در محل این موسسه برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ثمرات راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه های علمیه، اظهار داشت: در این مقطع تاریخی که در آغاز راه هستیم و آیت الله اعرافی که پایه گذار رشته فقه تربیت بودند و حرکت خوبی را با آن پشتوانه علمی و تخصصی که داشتند، آغاز کردند. 🔹وی با بیان این که در حال حاضر در مرحله تولید فقه مضاف هستیم، افزود: گرچه با رویکرد فقه حکومتی نظام به این عرصه نگاه می کنیم و آن فقه ایده آل و مطلوب، فقهی است که در آن باید گفتمان فقه حکومتی نظامند و نظام ساز شکل بگیرد و ما باید به سمت فقه ایده آل و مطلوب حرکت کنیم و این نکته را کسانی که وارد این عرصه شده اند باید مدنظر داشته باشند که طراحی رشته این رویکرد را دارد. 🔗:https://b2n.ir/137505 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
My Recordingخارج فقه جلسه 9.mp3
زمان: حجم: 11.18M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 9 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶سلسله نشست‌های رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی 🔹نشست نهم ⭕️موضوع: «ظرفیت های فقه نظام در ایجاد تحول در نظام حقوقی» ◀️ارائه: حجت‌الاسلام دکتر حسن شجاعی، نماینده مجلس شورای اسلامی ◀️دبیر علمی: حجت‌الاسلام حسنلو، دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🕣زمان: ۱۲مهر ساعت ۱۸:۳۰ ⬅️مکان: پژوهشگاه فقه نظام (به صورت حضوری و وبیناری) ✅حضور استاد ارائه دهنده مجازی است. 🔗 لینک اسکای روم :https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/t-pajooheshgar 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 یازدهمین هم اندیشی با همکاری دفتر حمایت از جامعه نخبگان مرکز خدمات حوزه علمیه و ارائه نظریه «» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
My Recordingخارج فقه 10.mp3
زمان: حجم: 11.15M
♦️درس خارج فقه استاد حاج ابوالقاسم با عنوان ربای در قرض و بررسی مصادیق متنوع آن ✅جلسه 10 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⭕️ هم اکنون دوره در حوزه فقه نظام در پژوهشگاه فقه نظام با حضور استاد مادرشاهی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از Hekmat
بسم الله الحکیم اقتصاد اسلامی جدی است نه شوخی مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است. این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان شبه روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد استاد خسروپناه به سخنان استاد علوی بروجردی درباره اقتصادی اسلامی جلسه فقه حکومتی ۱۰مهر۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
📌 «عصر هدایت و کمال» در برابر «عصر حیرت» ⚡️نقد استاد پیروزمند بر کتاب «عصر حیرت» آقای مهدی نصیری 💠... در عصر غیبت به پشتوانه تلاش علما و به ویژه فقها نه تنها به سمت حیرت افزون‌تر نرفتیم بلکه تکامل در «فهم حجتمند» اتفاق افتاده است. مرور اجمالی به تکامل ادوار فقاهت که با آن آشنا هستید، گواه این معناست. حرکت از انسداد باب علم به انفتاح باب علم؛حرکت از انفتاح اخباری به انفتاح اصولی؛حرکت از انفتاح اصولی محدود به فقه فردی، به انفتاح اصولی پاسخگو به مسائل مستحدثه اجتماعی؛ حرکت از پاسخگویی به مسائل مستحدثه اجتماعی به سمت شکل‌گیری فقه‌های مضاف همچون فقه اقتصاد، سیاست، امنیت، شهرسازی و ... (هرچند نوپاست و قدرتمند نشده است) و هنوز هم گام‌های استوار تری در راه است. ارتقاء فهم و تفاهم نخبگانی حاصل تلاش صدها عالم برجسته در طول صدها سال تلاش علمی تضارب‌یافته است. متن کامل: http://www.isaq.ir/vdcf.1dyiw6dymgiaw.html @jiiss_ir
🌀 سه سطح اجتهاد 📝 استظهار، استنباط، استنطاق 👤 استاد سید منذر حکیم 🔹 سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی. در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تأسيس نمود. 🔸 سطح اول اجتهاد؛ است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمنی يا التزامی این آیات و روایات به دست می‌آید. 🔹 سطح دوم اجتهاد؛ است؛ این پیچیده‌تر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست می‌آيد و استظهار می‌شود. وقتی تمام کلیات فقهی منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مساله‌ای مطرح می‌شود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجه‌اى روشن برسد؛ لذا گفته می‌شود استنباط رد الفروع الی الاصول است. ✅ سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمی‌شود. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید؛ یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها را دارد؛ اما به شرطی که با وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است. @jiiss_ir