هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
34.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت بیست و هشتم
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
29.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت بیست و نهم
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
34.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت سی ام
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
30.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت سی و یکم
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام و برخی نهاد های علمی دیگر برگزار می نماید:
💢پیش همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی - شاخه علوم اقتصادی
🔻زمان
یکشنبه ۶ تیرماه۱۴۰۰
با حضور
⭕️آیت الله دکتر مصباحی مقدم عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
⭕️حجة الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه
عضو محترم هیأت امنای پژوهشگاه فقه نظام و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی
⭕️حجةالاسلام محمد مادرشاهی دبیرگروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
⭕️حجةالاسلام کمیل قنبرزاده مدیر محترم مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج)
🔻مکان برگزاری :
سالن شیخ بهائی مجتمع پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
🔻پخش زنده اینترنتی به آدرس
http://meeting.wtiau.ac.ir/hekmsazi
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت سی و دوم
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
28.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی
🔵قسمت سی و سوم
🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم
#استاد_حاج_ابوالقاسم
#دولابی
#دعوت
🆔 @hajabolghasem_ir
🌐www.hajabolghasem.ir
📕 ولایت پدر بر فرزند در تعیین وصی
🔰 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج فقه تربیت مطرح کرد؛
📝 برای اثبات ولایت پدر بر شئون مختلف فرزند به روایاتی تمسک شده است. بر اساس روایتی پدر میتواند برای ولایت بر فرزندش وصی تعیین کند «أَوْصَى إِلَى رَجُلٍ بِوُلْدِهِ وَ بِمَالٍ لَهُمْ.»
🔹 تقریب اول: در روایت وصیت و تعیین سرپرست نسبت به خود فرزند و نسبت به مال فرزند، نافذ دانسته شد. پدر باید چنین ولایتی داشته باشد که به دیگری درباره تصرف در شئون فرزند، وصیت کند.
🔹 تقریب دوم: تمسک به تعلیلی است که در روایت آمده و حضرت فرمودند: «مِنْ أَجْلِ أَنَّ أَبَاهُ قَدْ أَذِنَ لَهُ فِي ذَلِكَ وَ هُوَ حَيٌّ» اشکالی ندارد، چون پدر وقتی زنده بود چنین اذنی داده است، این تعلیل هم دلالت دارد بر اینکه پدر ولایت داشته که به وصی اذن داده است، یعنی چون پدر چنین شؤونی(ولایت بر نفس و مال فرزند) دارد میتواند به وصی ولایت در این امور را بدهد.
📝 وصیت به فرزند در کنار وصیت به مال، ظهور در وصیت به امور غیر مالی داشته و اطلاق آن شامل شئون مختلف فرزند از جمله تربیت فرزند در تربیت جسمی و غیر آن میشود.
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💢یادداشت اختصاصی💢
🔰نکاتی پیرامون مساله اشتراط نظر اکثریت در اعمال ولایت
❇️ حجة الاسلام علی صالحی منش دبیرگروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
◀️نوشته زیر در صدد نتیجه گیری در موضوع مد نظر نیست، بلکه نکاتی است که به باور نگارنده هرکس در این زمینه بخواهد استنباطی داشته باشد لاجرم باید به این نکات توجه بنماید:
🔴نکته اول: تصویر صورت مسأله است، این مساله درچند فرض می تواند مطرح بشود:
🔸_ جایی که حکم خدا و رضایت مردم یکی است، در این جا، بحث خاصی مطرح نیست.
🔸_ جایی که حکم صریح نداریم و از عمومات نیز حکم خاصی برای آن مساله به دست نیامده است (در صورت امکان چنین فرضی)
🔸_ جایی که حکم خدا را به شیوه های گوناگون میتوان اجرا کرد و نظر مردم به یک روش نزدیک تر است .
🔸_ جایی که حکم صریح الهی باشد و نظر اکثریت مخالف آن باشد (اصل بحث اینجاست)
🔴نکته دوم: فرق هست بین منافع اکثریت و رضایت اکثریت. اگر عامه را به معنای اکثریت یا ملازم باران بدانیم نامه حضرت امیر به مالک تاکید بر رضایت اکثریت است، اما درعین حال می دانیم که در موارد تزاحم آن چه معیار است مصلحت حکم است که در حقیقت به مصلحت بندگان برمی گردد.
🔴نکته سوم: فرق بزرگی است بین این که بگوییم رضایت اکثریت شرط اعمال ولایت است یا این که تکلیف حکومت کسب رضایت عامه است.
🔴نکته چهارم: اگر نظر لزوم رعایت رضایت اکثریت را بپذیریم شاید ملازمه با مردم سالاری و مشارکت حد اکثریت داشته باشد(شاید!!!!) اما عکس قضیه صادق نیست، یعنی اگر گفتیم شرط اعمال ولایت رضایت اکثریت نیست به این معنا نیست که مشارکت حد اکثری مردم در حاکمیت مطلوب یا لازم نباشد.
🔴نکته پنجم: نسبت مسأله با مسأله نقش مردم در مشروعیت حق تصدی حاکم چیست؟
کسانی که قائل به اشتراط نظر اکثریت در اصل تصدی حاکم مشروع هستند، گاه از دلیل اولویت چنین استفاده می کنند که چون اصل تصدی مشروط است اعمال هم باید مشروط باشد .... اما اگر گفتیم اصل تصدی مشروط نیست چنین ملازمه ای در کار نیست هرچند آن نتیجه قابل نفی هم نخواهد بود، به تعبیری اگر اشتراط موافقت اکثریت برای تصدی حاکمیت را نپذیرفتیم در عین حال ممکن است اشتراط نظر اکثریت برای اعمال ولایت پذیرفته شود.
🔴نکته ششم: یک مساله کلی در بحث ولایت فقیه این است که صفات وشرایط بسیار سختگیرانه برای ولی، لازمه اش دست باز ولی درحاکمیت بر اساس موازین شرعی است، مثلا اگر قرار بر این بود که در هر مساله ای نظر مردم اعمال گردد دیگر نیاز به یک فقیه با تقوای زمان شناس مدیر و مدبر و ... برای تصدی حاکمیت نمی بود، بلکه در این جا یک دستگاه نظر سنجی دقیق نیز کفایت می کرد.
🔴نکته هفتم: تفاوت رضایت بالفعل اکثریت و رضایت بالقوه است، در بسیاری از موارد جلب رضایت بالفعل جامعه موجب از دست رفتن رضایت جامعه در آینده خواهد شد و بالعکس.
🔴نکته هشتم: هرچند از نامه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر چنین بر می آید که والی بین رضایت عامه و خاصه، باید رضایت عامه را مورد نظر قرار دهد، اما در عین حال به نظر می رسد برخی ادله به طور خاص نافی اشتراط نظر اکثریت در اعمال ولایت باشد؛ از جمله:
- 🔹روایات متعدد که دلالت دارد اگر حکومت دست ما بود مردم را مجبور به رعایت اجرای طلاق بر سنت می کردیم (نک: وسائل، ج 22، ص 14.)
- 🔹فتوایی که شهید در مورد آن ادعای اجماع نموده است: امکان جهاد با وجوب آن با شهری که از اذان امتناع میکنند: «و قد اتفقوا على إجبار أهل البلد على الأذان، بل على قتالهم إذا أطبقوا على تركه» (مسالک الافهام، ج 2، ص 374.)
- 🔹امکان اجبار حاکم بر حج و زیارت پیامبر ص (ظاهراً این فرض در جایی متصور است که مردم از این دو مهم رویگردانی کنند) («کافی»، ج 4 ص 272، «وسائل الشیعه» ج 11 ص 23و «وسائل الشیعه»، باب سوم از ابواب مزار، بَابُ تَأَكُّدِ اسْتِحْبَابِ زِيَارَةِ قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِجْبَارِ الْوَالِي النَّاسَ عَلَيْهَاو... ج 14 ص 332 به بعد، این باب مشتمل بر 9 روایت است.)
- 🔹پیامبر افرادی را اجبار بر حضور در نماز جماعت فرمودند: «قوله عليه السلام لأقوام لم يحضروا الجماعة: لتحضرن لمسجد أو لأحرقن عليكم منازلكم»(تفسیر نور الثقلین، ج 5 ص 778؛ تفسیر کنز الدقائق» ج 14 ص 456)
- 🔹ازعموم مساله تعزیر نیز بنا بر فتوای مشهور چنین استفاده می شود که حکومت می تواند کسانی که رضایت به احکام شرعی نمی دهند را مجازات نماید
- 🔹اطلاق ادله حدود و قصاص و امثال آن
- 🔹 اطلاق ادله ای که اجرای شریعت را برحاکم واجب می کند که مقید به رضایت مردم نشده است.
- 🔹ممکن است از برخی آیات نیز چنین استفاده ای بشود: «لو اتبع الحق اهوائهم لفسدت السموات و الارض لئن اتبعت اهوائهم بعد ما جاءک من العلم مالک من الله من ولی و لاواق لئن اتبعت اهوائهم من بعد ما جاءک من العلم انک اذا لمن الظالمین» (مومنون:71)
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
مروری بر کارکردهای #فقه_تربیت در رادیو معارف
رادیو معارف در برنامه" فقه پویا" به تبیین جایگاه فقه تربیت در نظام تربیت اسلامی می پردازد.
به گزارش روابط عمومی رادیو معارف؛ برنامه" فقه پویا" از دوشنبه ۲۱تیرماه ۱۴۰۰ با موضوع" چیستی فقه تخصصی و فقه تربیت" مهمان مخاطبان این رسانه دینی می شود.
این برنامه که با کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی و دکتر مجید طرقی به روی آنتن می رود، به بررسی نسبت فقه تربیت با علوم تربیتی و تربیت اسلامی واهداف فقه تربیت و ضرورت فقه تربیت می پردازد.
همچنین بیان جایگاه فقه تربیت در نظام تربیت اسلامی و نسبت فقه تربیت با فقه خانواده و فقه حکومتی ، کارکردهای فقه تربیت ، ساختار فقه تربیت و جایگاه و اهمیت فقه تربیت و نظام تعلیم وتربیت از جمله موضوعاتی است که در این برنامه به آن پرداخته می شود.
برنامه "فقه پویا" به تهیه کنندگی دکتر محمد جواد طوسی، مجری کارشناسی سید مرتضی موسوی نژاد دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف به روی آنتن می رود.
radiomaaref.ir/NewsDetails/?m=044176&n=868717
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰ارائه دیدگاه های پولی بانکی پژوهشگاه فقه نظام
با ارائه
💢حجةالاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی
دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
شنبه ۱۴۰۰/۴/۲۶
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠کتاب «فقه نظام بانکی» آیت الله اراکی منتشر شد.
🔹 کتاب “فقه نظام بانکی” به قلم آیت الله اراکی توسط انتشارات نشر ناب ماندگار به زیور طبع آراسته شد.
📌«بانک» در نظام اقتصادی اسلام ماهیتی کاملاً متفاوت از بانک در نظام سرمایهداری دارد. بانک در نظام اقتصادی اسلام عبارت است از: «نهادی که وظیفه آن صیانت از داراییهای مردم و هدایت آن در جهت بهرهبرداری صحیح از آن و ارائه خدمات اقتصادی بهتر به عموم مردم است»؛ بنابر این تعریف، بانک در نظام اقتصادی اسلام، ماهیت «خدمت به مردم» دارد و نقش اصلی آن واسطهگری میان سرمایۀ صاحبان سرمایه و کار صاحبان کار است.
🏦نهاد «بانک» بهترین جایگاه و وسیله جهت به گردش درآوردن ثروت جامعه و بکارگیری آن در فعالیتهای اقتصادی است. در این نوشتار به انواع بانکها و تبیین وظایف ششگانه «بانک» پرداخته شده است که یکی از مهمترین وظایف «بانک» در نظام اسلامی، روانهسازی سرمایه به سمت عموم فعالان اقتصادی، بلکه عموم بهرهبرداران اقتصادی است.
🔸علاقه مندان می توانند این اثر را با مراجعه به انتشارات نشر ناب ماندگار به آدرس: قم بلوار معلم میدان روح الله جنب مسجد سلماسی نشر ناب ماندگار و یا با شماره ذیل تماس حاصل و تهیه نمایند.
شماره تماس: 37749893_025
#آیت_الله_اراکی
#فقه_نظام_بانکی
#نشر_ناب_ماندگار
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir