eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
224 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
در دومین نشست علمی- تخصصی " مدل مطلوب بانکداری اسلامی" عنوان شد: اقدام مشترک میان بانک پارسیان و حوزه می تواند الگو برای سایر نظامات اجتماعی کشور باشد https://www.parsian-bank.ir/news/183184/183184.htm
بازتاب خبر نشست مشترک بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام در مطبوعات: khabaronline.ir/news/1611431 https://www.mojnews.com/fa/tiny/news-423044 https://www.emtedadnews.com/?p=1251671 http://www.aryanews.com/news/20220310171323827 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹بررسی جوانب اقتصادی متاورس از منظر فقهی 🎙حجت الاسلام محمد مادرشاهی (دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام) 💡جهت مشاهده فایل کامل و با کیفیت، به کانال آپارات دفتر مطالعات اسلامی مراجعه کنید: https://aparat.com/v/9P60i ✅دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی 🌐 @oisc_majazi
💐 پژوهشگاه فقه نظام فرارسیدن سال 1401، سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را به همه اعضای کانال تبریک می‌گوید. ان شاء الله در سال جدید با قدرت بیشتری در خدمت پژوهشگران و علاقه‌مندان به فقه نظام خواهیم بود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📢 💠 سلسله نشست های علمی 🔲 تبیین سیاست ارز ترجیحی و پیامدهای آن 👤 حجت الاسلام کمیل قنبرزاده (مدیر مرکز علوم اسلامی و استاد گروه فقه نظام اقتصاد) 👤 دکتر مجید کریمی (مدیر کل دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد) 🗓 چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه ۱۴۰1 🕘 ساعت11:30 📍مجتمع عالی حوزوی جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) لینک شرکت مجازی در جلسه: https://room.gharar.ir/b39b98c9-9649-4c1d-93a2-503e1214b4b4 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با مشارکت پژوهشگاه فقه نظام و همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می‌کند: 🔻سومین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (1) ✔️ دیدگاه: 1. آیت الله اراکی 2. آیت الله اعرافی 3. آیت الله مبلغی ✔️ مقررین: 1. حجت الاسلام علی صالحی منش 2. حجت الاسلام علی بخشی 3. حجت الاسلام سید مهدی موسوی ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی 🕰 زمان: شنبه 24 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند: 🔻دهمین پیش نشست 🔸: رویکردشناسی فقه نظام ساز (۳) ✔️ دیدگاه: 🎙با ارائه: حجج اسلام: ✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام 🕰 زمان: سه شنبه 10 خرداد 1401، ساعت 11 تا 13 🔻 برنامه به صورت برگزار می گردد. 🌐 امکان حضور نیز فراهم است:👇 https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 💢 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠 گروه فقه نظام سیاست برگزار می کند: نشست بررسی فقهی کافر غیر معاهد غیر متخاصم از منظر فقه اهل البیت علیهم السلام 👤 ارائه دهنده: استاد علی ایمانی 👤 ناقد: استاد علی صادقی 👤 دبیر: استاد صالحی منش 🗓 4شنبه 18خرداد 🕘 ساعت 13:30 جلسه به صورت حضوری برگزاری در پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 💢 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📚 با همکاری پژوهشگاه مدرسه بهاره مدل عملیاتی بانکداری اسلامی برگزار می گردد؛ 🎙 سخنران: 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی سعدی، ریاست دانشگاه امام صادق علیه السلام. 🔹 دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی. 🔹 دکتر علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی. ✅ جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه 💢 دبیران علمی و سخنرانان: آقایان دکتر عادل پیغامی و دکتر کامران ندری، حجت الاسلام کمیل قنبرزاده، حجت الاسلام محمد مادرشاهی 📆 تاریخ برگزاری: یکشنبه و دوشنبه ۲۹ و ۳۰ خرداد/ ساعت ۱۴ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💢 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰چاپ اثری جدید از پژوهشگاه فقه نظام با عنوان "رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی" 🔻سلسله‌ نشست‌های علمی تقریر و تحقیق حجت‌الاسلام دکتر نصیراله حسنلو پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام 📚با توجه به نوپدید بودن رویکرد کلان و نظام ساز به رابطه فقه و حقوق، برگزاری نشست‌های علمی و استفاده از نظریه‌های اندیش‌وران این حوزه، بهترین راه برای عمق‌بخشی به پژوهش در این عرصه است. بدیهی است جمع دیدگاه‏های پژوهشگرانی که هرکدام در بخشی از مسیر این پروژه، فعالیت‌های ارزشمندی تاکنون انجام داده‏اند، می‏تواند در نوع خود، افق‌‏گشایی‏های بی‏بدیلی داشته باشد. در این نشست‏ها، نظریه‏هایی از قبیل وحدت فقه و حقوق، تباین کلی و غیرقابل جمع بودن فقه و حقوق، دوگانگی و قابل جمع بودن فقه و حقوق، مشاهده می‏شود. بدیهی است کنار هم نهادن دیدگاه‏های مختلف، زمینه را برای مقایسه آن‏ها فراهم می‏کند و پژوهش‏گران و محققان را برای رسیدن به جامع ترین و کامل‌ترین نظریه در رابطه فقه و حقوق و ارائه دیدگاه‏های ایجابی با رویکرد حل مسأله، یاری می‏رساند. «نقد خنثی‏پنداری شکل و قالب نظام‏های حقوقی» و «نقد روش عدم مغایرت در تصویب قوانین و ساختارهای حقوقی در جمهوری اسلامی»، از جمله موارد مورد اتفاق در نگاه اساتید ارائه‏کننده در این سلسله نشست‏ها است، که می‏تواند چالش‏های اصلی مواجهه فقه با دستاوردهای اجتماعی غرب را برطرف کند و ایجاد نظام حقوقی مستقل اسلامی را سامان ببخشد. 🔻جهت تهیه کتاب با آیدی یا شماره تماس زیر ارتباط بگیرید: @f_nezzam 02532915980 🆔 @jiiss_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
هدایت شده از نشریه فقه نظام
🔹نشریه تخصصی فقه نظام ، درصدد اخذ مجوزهای علمی و پژوهشی است و بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی است. 🔸علاقه مندان می توانند مقالات را در سایت http://jiiss.ir/fa/article/list و یا کانال نشریه در ایتا به آدرس @fiqhnezam مشاهده نمایند. همچنین پژوهشگران میتوانند آثار علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به آدرس feghenezam@gmail.com ارسال نمایند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 " لزوم توجه به موضع‌گیری ساختارها در برابر دانش فقه" 🔸🔶🔸🔶🔸 🎥حجت الاسلام‌ و المسلمين مجید رجبی 🔅دورهمی صمیمانه با حضور برخی از فعالان و پژوهشگران عرصه فقه حکومتی 1401/1/23 🔸🔶🔸🔶🔸 🆔لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi
💡ایده‌گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی 🌀جلسه‌ ششم 🔰موضوع بحث : "آسيب‌شناسی تعامل فقه و دانش‌های اجتماعی؛ فقه و عرصه‌های ميدانی" 🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمين مجيد رجبی 🔹دوشنبه 13 تيرماه 1401 ساعت 17 تا 19 🔹قم، خيابان صفائيه، کوچه 24(ممتاز)،‌پلاک 89، ساختمان قديم دارالقرآن امام حسين(ع) لینک کانال ایتا: 🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
باعرض ادب و احترام خدمت همه اعضای محترم.💐 باتوجه به انتقال ساختمان پژوهشگاه به مکان جدید،آدرس جدید پژوهشگاه فقه نظام: قم.خیابان صفائیه.کوچه 24(ممتاز). پلاک 91 شماره تماس جدید: 37730184
دوستانی که درخواست گواهی پایان دوره مدرسه فصلی داشته اند جهت أخذ مدرک به ساختمان جدید مراجعه فرمایند.💐 https://eitaa.com/jiiss_ir
♦️مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در دولت سیزدهم بدنبال آشنایی بیشتر حوزویان و دولتمردان با ظرفیت های متقابل و بازنمایی هر چه بهتر فعالیت ایشان در تعامل با یکدیگر، برای تحقق حکمرانی اسلامی است. ⚠️شما مخاطب عزیز 💠 با پیوستن به کانال ایتای این مرکز که حاوی خبر مکتوب🖊، عکس📷 و فیلم 🎥جلسات، رویدادها و تصمیمات در زمینه تقویت ارتباط دوسویه بین دولت و روحانیت است، علاوه بر پیگیری اخبار روزانه، با ارسال نظر و پیشنهاد📜 به مدیر کانال، ما را در ارتقای فعالیت‌ها و ارتباط هر چه بهتر دولت و روحانیت یاری کنید. منتظر حضور فعال شما برای تقویت حکمرانی اسلامی هستیم. کانال ایتا: eitaa.com/ertebatatehowzavi ➡️eitaa.com/ertebatatehowzavi سایت: Taamol.iripo.ir ➡️Taamol.iripo.ir @jiiss_ir
🔰🔰 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و برگزار می‌کند: ✅✅نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن» با سخنرانی «حضرت آیت‌الله اراکی ریاست هیأت امناء» و «حجّة الاسلام و المسلمین صبّاغیان عضو گروه علمی فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام» سخنرانان: ☑️آیت الله محسن اراکی: عضو مجلس خبرگان رهبری ☑️سردار سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس ☑️دکتر زریباف معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ☑️حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم ☑️حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان دبیر میز تعاون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ☑️حجت الاسلام مسعود رائیجی مدیر اندیشکده تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ☑️مهندس مصطفی صالحی دستیار ویژه معاونت امور تعاون در حوزه سهام عدالت ⏰زمان: سه شنبه ساعت ۱۸ تا ۲۱ 🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
📌 الزام قانونی حجاب ✍️نصیراله حسنلو (پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام) 🔹جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعه ای چند پاره است: 🔻گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا می کند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بی فایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است. 🔻گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفته اند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی می کنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل می شوند و به رعایت قانون حجاب تن می دهند. 🔻گروهی که خود را مدرن می نامند به قانون بما هو قانون گردن می نهند و قانون برایشان به دلیل تعلق فکری و اجتماعی به نظم ماشینی زندگی در جهان غرب، نقش مهمی در زندگی دارد و فصل الخطاب زندگی اجتماعی به شمار می رود. این گروه به رغم عدم تعلق خاطر به حکم شریعت اسلامی، به عقلانیت قانون رسیده اند و خود را به رعایت قانون حجاب عادت می دهند. 🔻گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ می کنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد. قانون حجاب برای این گروه به دلیل انطباق کامل با اراده شارع حکیم، مقدس است و عدم اطاعت از این قانون گویا برایشان حکم کفر و شرک دارد. 🔶بر اساس آنچه گفته شد، چالش جدی حکومت اسلامی در مسئله حجاب با گروه اول و دوم است که البته در شرایطی ممکن است گروه های بعدی نیز وارد چالش حجاب شوند چنانکه نشانه هایی از آن در روزهای اخیر مشاهد شد. اما وظیفه حکومت در این شرایط چیست؟ 🔻ایجاد درک عمومی نسبت به ماهیت قانون در حکومت اسلامی: حتی اگر الزام شرعی حجاب مورد خدشه قرار بگیرد، چنانکه در روزهای اخیر برخی مدعیان فقه و فقاهت چنین اظهاراتی داشتند، الزام بر نوع خاصی از پوشش در جامعه، به منظور حفظ حقوق اجتماعی و رعایت مصلحت عمومی از جمله حقوق حاکم اسلامی است. 🔻اجرای دقیق قانون: وضع قانون ،بدون حراست از آن از طریق تسامح در اجرا یا کج سلیقگی در اجرا، یکی از عوامل قانون گریزی شهروندان است. تبدیل قانون گریزی به شیوه مرسوم مواجهه مردم با قوانین و عادی سازی مقاومت در برابر قانون، از یک سو موجب ایجاد شکاف و گسل میان شهروندان و حاکمیت می شود و از سوی دیگر،گروه عرف محور را با گروه نخست در قانون گریزی همراه و همسو می کند و به نقض قانون حجاب در مسئله حاضر و ترویج بی حجابی در جامعه دامن می زند. در مقابل، اجرای درست قانون، عزم گروه سوم را به رعایت قانون حجاب، جدی تر و برای گروه دوم سهل تر و برای گروه نخست اجتناب‌ناپذیرتر می‌کند. 🔻استفاده همزمان از ظرفیت ابزارهای اقناعی: با وجود اهتمام حکومت به اجرای قانون که در بندهای پیشین گفته شد، در جامعه ایرانی با وجود تنوع فرهنگی، قانون، بهترین محور نظم بخشی اجتماعی نیست؛ زیرا قانون بما هو قانون صرفنظر از عوامل فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ این مرزوبوم جایگاه اجتماعی و تاریخی قابل قبولی نداشته است. بنابراین اثربخشی اجتماعی قانون حجاب باید با ابزارهای اقناعی دیگر همراه شود. ایجاد رابطه عاطفی میان حاکمیت و مردم، ارائه راه حلهای ایجابی برای مبارزه با بی حجابی، معرفی الگوهای موفق زنان محجبه در عرصه های علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و ...، تضعیف سلطه فرهنگی سلبریتی های مروج فرهنگ ضد دینی از جمله ابزارهای اقناعی برای اثربخشی قانون حجاب است. 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰"فقه نظام" باید برای حل مشکلات جامعه اسلامی مورد استفاده قرار گیرد... 🔻حجت الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده پژوهشگر گروه فقه نظام اقتصادی و گروه مبانی و اصول فقه پژوهشگاه فقه نظام و مدیر مدرسه عالی ولی امر عج در نشست ظرفیت های فقه نظام برای اسلامی سازی علوم انسانی که به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین برگزار شد، به ظرفیت های فقه نظام در اسلامی سازی علوم انسانی پرداخته است... مهمترین نکات بیانات ایشان را از لینک زیر مشاهده کنید https://irna.ir/xjKqQM 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی: قوانین اقتصادی کشور نیاز به بازنگری دارد / حل مسائل نظام اسلامی باید بر اساس آموزه‌های دینی باشد 🔻حجت الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده پژوهشگر گروه فقه نظام اقتصادی و گروه مبانی و اصول فقه پژوهشگاه فقه نظام و مدیر مدرسه عالی ولی امر عج با بیان اینکه اقتصاد اسلامی مردمی محور است، گفت: دولت‌ها باید زمینه‌سازی برای فعالیت اقتصادی را برای مردم فراهم کنند و تا جایی که اقتضا نداشته باشد امور به دست مردم اجرایی شود مشروح بیانات ایشان را از لینک زیر مشاهده کنید https://shakheskhabar.ir/221771 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
صحبت های حجت الاسلام و المسلمین قنبرزاده، عضو شورای فقهی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در تجمع اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در نقد طرح اصلاح بانکداری مجلس...یکشنبه 13/6/1401 آنچه رسالت من هست و بر عهده ی من گذاشته شده شفافیت هست.تماس های فراوانی گرفته شده که شرح ماجرا چیست؟ واقعیت این است که تعامل مجلس شورای اسلامی با حوزه ی علمیه در تصویب این قانون طرح اصلاح نظام بانکداری چگونه بود؟ بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی مؤلفه های اقتصاد مقاومتی ،تلاش شد پیشنهاداتی برای اصلاح قانون بانکداری اسلامی مطرح گردد. مشکل اصلی قانون جدید مجلس تحت عنوان قانون اصلاح بانکداری اسلامی این نیست که کجای این قانون دچار اشکال است،بلکه مشکل این است آنچیزی که باید در او باشد نیست.بله یک سری مسائل نظارتی برای بانک مرکزی تعریف کردند اما کافی نیست. مشروح صحبت ها را در سایت مطالعه نمایید. http://najah.ir/fa/weblog/131086/ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام🌹🌹🌹 🆔@jiiss_ir
✅موضوعات و اولویت های مورد حمایت معاونت پژوهش حوزه های علمیه ناظر به حوادث اخیر در جامعه ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام 🌹🌹🌹 🆔@jiiss_ir
تدریس کتاب اصول فقه نظام حضرت آیت الله اراکی توسط استاد خسروپناه سه شنبه ها ساعت ۱۰ صبح ... مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 💢 🔻کانال پژوهشگاه فقه نظام 🌹 🆔@jiiss_ir
1_1821280415.mp3
14.02M
برنامه فقه و زندگی، رادیو معارف با همکاری پژوهشگاه فقه نظام سلسله جلسات فقه سیاسی جلسه اول. تبیین فقه نظام با ارائه استاد آیت الله محسن اراکی ◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir