💢 در حوزههای علمیه، چیزی تحت عنوان شخصیتگرایی نداریم!
✔️ حجتالاسلام امینرضا عابدینژاد، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگر فقه نظام، در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:
🔹 به هیچ وجه تولید علم در حوزه علمیه یا حتی افتاء در حوزههای علمیه ما قائم بشخص نیست. پس بنابراین عنوان شخصیتگرایی در حوزههای علمیه، عنوان ناصوابی است.
🔹 ان شاءالله ما در آستانه یک تحول تکاملی دیگری در حوزه علم اصول و علم فقه هستیم و با نشاط و سرزندگی ان شاءالله نسل جوان حوزههای علمیه، این تحولات تکاملی را در علوم متنوع اسلامی انجام میدهند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 در آستانه سالگرد شهادت شهید سید محمدباقر صدر
👈 #شهیدصدررابیشتربشناسیم
🔹 ١ـ نبوغ
دستاوردهای فکری و عملی عمر ۴۶ساله شهید سیدمحمدباقر صدر آنقدر شگفت و خارقالعاده است که برای آشنایان راهی جز اینکه او را نابغه بخوانند، باقی نگذاشته است.
او هنوز به ده سالگی نرسیده بود که سه کتاب نوشت؛ یکی در علم منطق، یکی درباره زندگی ائمه و دیگری درباره اعتقادات اسلامی به نام «العقيدة الالهية في الإسلام». شوربختانه هیچ کدام از این کتابها به دست ما نرسیدهاند، اما خود او در کتاب «فدک في التاریخ» از کتاب «العقيدة الإلهية» نام میبرد و مینویسد: «حق آن است که همه مراتب علم و صورتهای ادراک شده، مجرد هستند؛ اما مراتب تجرید آنها تفاوت دارد...ما این رویکرد را در کتابمان «العقیدة الالهیة فی الاسلام» توضیح دادهایم». «فدک في التاریخ» نیز که نمونهای کمنظیر در روش بحث از مسائل اختلافی میان مذاهب است در سیزدهسالگی شهید صدر به رشته تحریر درآمده است.
شهید صدر هنوز به بلوغ نرسیده بود که به اجتهاد رسید و از جمعی از اساتیدش تا پیش از چهاردهسالگی اجازه اجتهاد گرفت. بعدها به برخی از شاگردانش گفته بود که من هیچ گاه در دوران تکلیفم تقلید شرعی نکردم. برای اولین بار در ١٩سالگی نظرات اصولیش را در کتاب «غایة الفکر» به چاپ رساند. ٢۴ ساله بود که تنها در ده ماه، برای مبارزه با شیوع کمونیسم در جهان اسلام و ارائه جهانبینی اسلام در برابر مکاتب شرقی و غربی، دست به نگارش «فلسفتنا» زد؛ کتابی که مورد استقبال شگفت علمای جهان اسلام واقع شد و هنوز هم از کتابهای کمنظیر در معرفی اندیشه اسلامی است.
کتاب بینظیرش یعنی «اقتصادنا» را در ٢۵سالگی تألیف کرد؛ کتابی که به اذعان کارشناسان اقتصادی با گذشت ۶٠سال از تألیف آن همچنان در عرصه نظامسازی و ارائه نظریه اسلام در اقتصاد بیمانند است. این دو کتاب از همان زمان در سراسر جهان اسلام مورد استقبال قرار گرفت و همه نواندیشان مسلمان را با هر مذهبی به خود جذب کرد. در همان دوران عالمی سنیمذهب چون شیخ محمد المبارک، با نقد کتابهای بزرگانی مانند سید قطب و ابوالأعلی مودودی، در مدح اقتصادنا چنین مینویسد: «اقتصادنا، اثر اندیشمند و پژوهشگر اسلامی سید محمدباقر صدر، اولین و در نوع خود یگانه تلاش علمی است که برای استخراج نظریه اقتصادی اسلام از شریعت و از رهگذر بررسی و ارائه تفصیلی احکام دینی، انجام شده است. نویسنده در این اثر اصالت فقهی را با مفاهیم و اصطلاحات علم اقتصاد، جمع کرده است...».
شهید صدر در کنار تلاشهای علمی از جامعه برکنار نبود و همزمان به فعالیتهای سیاسی نیز میپرداخت. برای نمونه در٢٣سالگیاش در کنار شخصیتهایی چون شهید سیدمهدی حکیم و علامه عسکری، حزبالدعوة را تأسیس کرد و در همان سالها مبانی قانون اساسی در حکومت اسلامی را برای حزب به نگارش درآورد.
این مختصر، تنها چکیدهای از نشانههایی است که میتواند نشاندهنده نبوغ علمی و فکری شهید صدر در عرصههای مختلف باشد. اما برای دریافتی کامل از این نبوغ باید به آثار شهید صدر در ریاضیات، فلسفه، اصول، فقه، تفسیر، تاریخ و دیگر علوم مراجعه کرد.
🔹 منبع: محمدباقر الصدر؛ السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق.
🔸 رهبر معظم انقلاب دامظله:
مرحوم آقای صدر به معنای واقعی کلمه یک نابغه بود. ما در زمینهی مسائل فکری و اسلامی و در زمینهی فقه و اصول و بقیهی چیزها آدمهای پیشرفته زیاد داریم؛ منتها نابغه خیلی نادر است. ایشان جزو نادرهایی بود که حقیقتاً نابغه بود. ذهن و فکر ایشان فراتر از کارهایی که دیگران میکنند، حرکت میکرد...
در میان چهرههای برجستهی حوزههای علمیه در دهههای اخیر مرحوم آیتالله شهید سید محمدباقر صدر (قدس الله روحه) یکی از ممتازترین و شگفتانگیزترین آنهاست.
او بیشک یک نابغه و یک ستاره درخشان بود. از جنبه علمی، جامعیت و تحقیق و نوآوری و شجاعت علمی را یکجا دارا بود. در اصول، در فقه، در فلسفه و در هر آنچه با این دانشها ارتباط مییابد در زمره بنیانگذاران و صاحبان مکتب محسوب میشد.
استعداد خارقالعاده و پشتکار کمنظیر او از وی عالم ذوفنون و ژرفنگری پدید آورده بود که دید نافذ و ذهن جستجوگرش در آفاق علوم متداول حوزهها محصور نمانده و هر آنچه را که برای یک مرجع بزرگ دینی در دنیای متنوع امروز سزاوار است به حیطه تحقیق و مطالعه کشیده بود و سخنی نو و فکری بکر و اثری ماندگار در آن میآفرید.
#١٩فروردین_سالگردشهادت_شهیدصدر
#شهیدسیدمحمدباقرصدر
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 نباید بخاطر تاج و تخت باج به آمریکا بدهیم.
ما دنبال این هستیم که حالا یک حکومتی پیدا کنیم که اینطور نباشد که اموال مسلمین٬خرج خودش٬عائله اش بکند و یک مقداریش را زیادترش را هم بدهد به #آمریکا به شوروی بدهد به سایر ممالک دیگر تا آنکه تخت و تاجش محفوظ بماند.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۳ صفحه ۱۸۸
👈سخنرانی امام خمینی(ره) در مورد ضرورت قیام بر علیه ظلم به عنوان یک فرضیه و عمل بی چون و چرا به تکالیف مقدس الهی
🗓مورخ: ۱۳۵۷/۰۸/۲۷
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 در حصر هم زیارتش ترک نشد!
شهید صدر از یازدهسالگی که وارد حوزه نجف شد هر روز به حرم امام علی علیهالسلام شرفیاب میشد
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
▪️ ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻 نوزدهم فروردین ۹۹، چهلمین سالگرد شهادت علامه آیت الله سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی صدر است.
حجت الاسلام خسروپناه/عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
شهید صدر نابغه و نظریهپرداز روزگار ما بود که با "فلسفتنا" مبانی معرفتشناختی و جهانبینی اسلام و با "اقتصادنا"، مذهب اقتصاد اسلامی و با "الاسس المنطقیه للاستقراء"، فلسفه علم مبتنی بر منطق احتمالات را نظریهپردازی کرد و با تحقیق آثار فقهی و اصولی و تفسیری و تاریخی، اندیشههای نو آفرید و در نهایت به همراه خواهر عالمه و مجتهدهاش به فیض شهادت که آرزوی سالکان است دست یافت.
#سید_محمد_باقر_صدر
#بنت_الهدی_صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌 #اطلاعیه 📣
🔰 مراسم جشن نیمه شعبان در بیت آیت الله اراکی به صورت مجازی برگزار می گردد.
از علاقه مندان دعوت می گردد به صورت زنده ما را در این محفل نورانی همراهی بفرمایند.
🔹 شروع مراسم رأس ساعت ۲۱:۰۰ با طنین شعار «یا مهدی ادرکنی» و «یا حجت ابن الحسن عجّل علی ظهورک» از فراز بامها و پنجره ها و بالکن های منازل و مأذنههای مساجد و دیگر اماکن مذهبی در اقصی نقاط کشور؛
🔹 قرائت زیارت آل یاسین و دعای فرج ۲۱:۱۵؛
🔹 پخش مستقیم سخنرانی حضرت آیت الله محسن اراکی در باب معارف مهدویت از ساعت ۲۱:۳۰.
🔻 آدرس اینترنتی پخش زنده آپارات:
https://www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🍃🌸🍃
❣ #امام_سجاد (علیه السلام):
🌿مردمانی که در زمان غیبت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند، از مردمان همه زمان ها برترند، زیرا خدایی که یادش بزرگ است به آنان خرد و فهم و شناختی ارزانی داشته است که غیبت امام برای آنان مانند حضور امام است.🌼
📚بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۲🌿
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ سید حسن نصرالله در جشن نیمهشعبان و همزمان با چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر:
🔸شهید سید محمدباقر صدر فیلسوف و اندیشمند اسلامی بزرگی بود که همه بر نبوغ و خارقالعادگی و نوآوری و تحولآفرینیاش در عرصه فلسفه و اندیشه اجماعنظر دارند.
🔹چهبسا بزرگترین ویژگی او که ـ همواره و امروز بیش از فردا ـ نیاز داریم از آن درس بگیریم اخلاص شدید او برای خدا، اسلام و امت بود. او کاملاً خود را فنا کرده بود؛ برای او «من» و منیت و شخص و مناسبات و اعتبارات شخصی و فردی هیچ جایی نداشت و همه زندگیاش فقط برای خدا و اسلام و هدف بود.
🔸بزرگترین شاهد اخلاص و فنا و ذوب شدن شهید صدر در هدف این بود که وقتی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی پیروز شد، او این اتفاق را اینطور تبیین کرد که امام خمینی آرمانهای انبیای الهی را تحقق بخشیده است و نیز تأکید کرد که ایشان همان هدفی را محقق کرد که شهید صدر در تمام زندگیاش برای آن تلاش میکرد.
🔹عبارتی معروف از شهید صدر هست که ایشان گفت: «اگر امام خمینی به من دستور دهد که در یکی از روستاهای ایران ساکن شوم و در همانجا به اسلام خدمت کنم، ذرهای در قبول این دستور درنگ نمیکنم. سید خمینی همان چیزی را محقق کرده است که من برای محققشدنش تلاش میکردم».
🔸 باید لطف و منّتی را که این امام شهید بر ما در لبنان دارد نیز یادآوری کنیم و به آن توجه داشته باشیم؛ زیرا بسیاری از فعالیتهای اسلامی و جهادی و دینی و معنوی در لبنان وجود دارد، از این امام شهید نشأت گرفته است و ریشه آن به دوران پس از شهادت او و به سال ١٩٨٢ باز میگردد که حزبالله تأسیس شد؛ زیرا اکثریت کسانی که نسل مؤسس حزبالله را شکل دادند از شاگردان یا شاگردانِ شاگردان و مقلدان شهید صدر بودند و او مرجع دینی آنها بود.
#مغزمتفکراسلامی
#نابغه_ای_که_نمیشناسیم
#شرح_صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸در بین الطلوعین ظهور هستیم🔸
یک زمانی نوکر آمریکا بر این مملکت ریاست می کرده است. نایب شیطان و خادم شیطان حکمرانی می کرده است. جای او، نایب امام زمان علیه السلام دارد حکومت می کند! ببین چقدر فرق معامله است! نماینده شیطان رفته است، نماینده خدا آمده است!
این سوال برای تو پیش می آید که حکومتِ خدا که الآن در مملکت ما است، با حکومت امام زمان که باز هم حکومت خدا است؛ چه فرقی دارد؟ فرق آن این است: شما صبح ها اول اذان صبح که بیرون می آیید ندیدید طرفِ افق، طرف مشرق، سفید است؟ به این سفیدی چه می گویند؟ می گویند فجر. در فارسی هم می گویند «سپیده صبح».
حالا از تو سوال می کنم، وقتی سپیده صبح می زند، شب است یا روز است؟ چه جوری است؟ اذان صبح را که گفتند، شب است یا روز است؟ روز نیست چون هنوز خورشید نیامده! [اما شب هم نیست چون نور خورشید را دارد].
حالا از شما سوال می کنم، سپیده از کجا این روشنی را آورده است؟! معلوم است که از خورشید آورده. یعنی «خود خورشید» نیامده، اما «نماینده» او آمده است! حالا فهمیدی حکومتِ یک مرجع تقلید معنایش چیست؟ یعنی امام زمان علیه السلام هنوز خودش نیامده است، اما نماینده او آمده است؛ خورشید هنوز آفتاب نزده است، اما سپیده آن زده است.
#حکومت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸لوح | اوج افتخار
🔹رهبر معظم انقلاب: «ملّت ایران در آزمون کرونا، خوب درخشیدند؛اوج این افتخار ملّی متعلّق است به مجموعهی درمانی کشور.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
صدر.apk
5.46M
🔰 #معرفی_نرم_افزار🔰
📚 عنوان : نرم افزار آشنایی با شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر
📖 موضوع نرم افزار : زندگینامه
📆به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر
#نرم_افزار
#الشهیدالصدر
منبع:کانال کتابیتا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در گفتوگویی مطرح کرد
:🔸حکومت جهانی امام عصر نافی اندیشه سکولاریسم است
حجت الاسلام والمسلمین #خسروپناه /عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹تاريخ اسلام و سيره عملى پيامبر اكرم(ص) و پيشوايان معصوم به شدت با سكولاريزم در تضاد است.
🔹حكومت جهانى مصلح نيز، ماهيتى ضد سكولاريستى دارد؛ زيرا قيام امام زمان(عج) همراه با تشكيل حكومت دينى ودولت اسلامى است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 معرفی کتاب «پژوهشی درباره امام مهدی (ع)»
🔻کتابی کمنظیر و مؤثر در پژوهشهای مهدوی
🔹پژوهشی درباره امام مهدی (ع) اثر استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر، بهرغم حجم اندک خود، یکی از مهمترین آثار معاصر درباره اندیشه مهدویت است.
🔸شهید صدر در ابتدا با توضیحی کوتاه درباره اندیشه مهدویت و ریشههای آن در تاریخ، شماری از پرسشهایی را که ممکن است درباره امام مهدی(ع) به ذهن برسد برمیشمارد و هر یک را در فصلی به میدان بررسی میکشد و پاسخ میدهد.
🔹 این پرسشها بهترتیب عبارتند از: چگونه این عمر بلند برای مهدی فراهم شدە است؟ چرا این همه پافشاری برای بلندی عمر مهدی؟ آمادەسازی راهبر منتظَر چگونه به انجام رسیدە است؟ چگونه باور کنیم که مهدی وجود یافته است؟ چرا هنوز این راهبر ظهور نکردە است؟ آیا یک فرد میتواند این همه نقش ایفا کند؟ روش تغییر در روز موعود چیست؟
🔸بیان خردپذیر و استدلالهای نوین شهید صدر عالمان اهلسنت را نیز به شگفتی و تقدیر از این کتاب واداشت و کسانی چون استاد حامد حفنی داود بر این کتاب مقدمه نوشتند.
🔹او درباره این کتاب مینویسد: «استاد محمدباقر صدر، دانشمندی متبحر و شخصیتی درخشان است که اندیشه معاصر بهوجود او مباهات میکند. ویژگی کتابها و پژوهشها و مقالههای او واقعگرایی، دوری از جانبداری و تأثیر نپذیرفتن از عاطفه و منافع شخصی است…او در کتابی که درباره موضوع بسیار مهم «مهدی» نوشته است، اندوختهای جدید را به این بحث گرانقدر افزوده است…»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
shahidsadr_mirbagheri.mp3
21.75M
🔉🎧 استاد میرباقری | #شهید صدر و ارتقای سطح مواجهۀ #فقه با جهان، ۱۳۹۹/۱/۲۱
(به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر)
💥 شهید صدر توجه کردند که مسئلۀ مستحدثۀ ما، تمامیت تمدن غرب است. ایشان میفهمیدند که چالش ما و غرب چالش تمدنی است. (مقدمۀ چاپ دوم اقتصادنا را بخوانید.)
💥 در نگاه شهید صدر، تمدن غرب توفیق نخواهد داشت در تسخیر لایههای باطنیِ جهان اسلام
💥 شهید صدر گمشدۀ خودشان را در انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی(ره) پیدا کردند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠عدالت را اجرا کنید.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ١٩، صفحه ٢٢۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌 نگاهی گذرا به صحبتهای امام در زمینه رسانه:
✴️ امام خمینی (ره):
"این سازمان (صداوسیما) باید صدرصد به صورتی باشد که با نهضت اسلامی بسازد نه اینکه ما بگوئیم رادیو و تلوزیون اسلامی هست ولی ببینیم یک حرفهایی در آن میزنند که به اسلام و به انقلاب لطمه وارد میآورد."
✴️ امام خمینی (ره):
"باید این دستگاه (صداوسیما) دستگاهی باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون کند.
📕(۱) صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۹۴
📕(۲) صحیفه امام، ج۶، ص۳۹۹-۴۰۰
#فقه_رسانه
📺 پخش زنده شرح مناجات شعبانیه
🎙سخنران :حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم /ریاست پژوهشگاه فقه نظام
⏰از یکشنبه ۲۴فروردین به مدت ۴شب ساعت ۲۴
(شبکه یک سیما)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 وقتی شارع در مقام بیان نباشد، اطلاقی منعقد نمیشود
🔻 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج فقه معاصر تصریح کرد؛
📚 در اطلاقاتی که از شارع به ما رسیده وقتی ما میتوانیم بگوییم اطلاق دارد، مطلق است که متکلم در مقام بیان باشد. اگر متکلم در مقام بیان نیست اطلاقی منعقد نمیشود.
📚 ما میدانیم ائمه(ع) نسبت به مصادیق جدیده متأخرهای که در زمان خود آنها اسم و نامی از آنها نبوده در مقام بیان حکم از حیث آنها نیستند.
📚 وقتی احراز نکردیم که در مقام بیان بوده، پس اطلاق درست نمیشود. پس تمسک به اطلاق نمیتوانیم بکنیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠رضايت خدا در رضايت مردم است.
کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است. ملت از شما راضی است. قدرت در دست شما باقی می ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٧
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 توجه فقه جواهری به تاثیرات احکام در جامعه و مصالح و مفاسد واقعیه
📝 #یادداشت / پاسخ دبیر گروه فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه به ادعای استاد جوان حوزه
(با محوریت استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه)
🔹حجت الاسلام محمد مادرشاهی اینچنین می نویسد :
چند روز پیش صوتی از یکی از طلاب جوان که تدریس حلقات شهید صدر دارد به دستم رسید که در آن اشکالی درباره استفاده از فقه مخصوصا فقه جواهری برای استفاده از تمدن سازی و همچنین پاسخ گویی به مشکلات جامعه شده بود.
حقیقت این است که ویژگی بارز حوزه های علمیه همین تاملات، پرسش ها و آزاداندیشی هایی است که درباره بسیاری از مبانی و مباحث اساسی حوزه صورت می گیرد و باعث رشد و بالندگی آن مبانی می شود.
از آنجا که این پرسش، ذهن برخی دوستان را به خود مشغول داشته و از جانب برخی از اساتید نیز مطرح شده بود و از طرفی دیگر یکی از مبانی مهم حضرت امام خمینی و امام خامنه ای را به چالش می کشد لازم دیدم چند کلمه ای درباره این شبهه بنویسم.
📌 جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید:
👇👇👇
🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1149/
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir🔹
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸دولتی کردن امور، موجب تحلیل شخصیت جامعه می شود🔸
عاقبت دولتی کردن امور این میشود که دولت مالک اصلی شود و شخصیت مردم، شخصیتی #وابسته و در سایه شود و انسانیتشان آزاد نباشد. عیناً همان رابطۀ ارباب و رعیتی میشود که کارِ انجام شده برای مالک است! اگر وضعیت ارباب و رعیتی بد است، پس نباید آن را تعمیم داد!
دولتی کردن امور یعنی همان کارهای وحشیانه ای که مالکین در یک زمین یا یک ده انجام می دادند؛ حالا ما این را به صورت خشنتر، اما قانونی در کل جامعه پیاده کنیم! اینگونه شخصیت مردم، تحلیل و خُرد میشود و مردم روی بازو، کار و تلاش خود حساب نمیکنند؛ چرا که نتیجۀ کارشان مربوط به شخص دیگری است و به مردم برای این که زنده بمانند، چیزی داده میشود.
شخصیت انسان، در رابطۀ بین تلاش او برای تولید ارزش اضافی و حق مصرفی که دارد، تبلور پیدا میکند. حال اگر دولت آمد و این رابطه را برهم زد، باعث میشود که فرد، ادامۀ حیات خودش را در تلاش خود نبیند، بلکه در این ببیند که دولت او را بپذیرد و استخدامش کند. در حالیکه، هنگامی شخصیت فرد تبلور پیدا میکند که او #کار خودش را در #نانش مشاهده کند و کسی را در آن، واسطه نبیند. کما اینکه فرد وقتی موحد میشود که آنچه از دست خودش صادر میشود، از حول و قوۀ الهی بداند. در این صورت است که شکی در رزاقیت خدا نمیکند و رزاقیت او را میپذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir🔹