eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
223 ویدیو
26 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حد و حدود مصلحت در حکومت اسلامی/ مصلحت اندیشی و عرفی شدن فقه شیعه 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگویی، بررسی کرد؛ ✍️ ما در مباحث فقهی یک فتوا داریم و یک حکم. فتوا کار مفتی و فقیه است. ولی حکم کار حاکم است. حاکم علاوه بر این‌که فقیه مجتهد است باید عادل و مدیر و مدبر هم باشد که بتواند جامعه را اداره کند. ✍️ در حکومت اسلامی معیار تشخیص برای اجرای حکم الهی که توسط قرآن و سنت بیان شده و فقیه آن را کشف می‌کند، حاکم است؛ ولی در حکومت سکولار مصلحت همه جا منبع تشریع است. ✍️ مصلحت در پاره‌ای از جوامع می‌تواند محتوای ایدئولوژیک مادی و تجربی یا دموکراتیک و نسبیت گرا داشته باشد و از هیچگونه پشتوانه دینی، فقهی و اخلاقی برخوردار نباشد، همچنان‌که می‌تواند پشتوانه دینی و اخلاقی نیز داشته باشد. ✍️ مصلحت در فقه شیعه تنها به معنی سود مادی و مصلحت دنیوی نیست، بلکه مصالح اسلام و مسلمین را نیز مد نظر داشته و کاملا با مقاصد شریعت سازگاری دارد. ✍️ مصحلت معیار کشف حکم نیست، بلکه معیار اجرای حکم است و میان کشف حکم و اجرای حکم فرق است. در کشف حکم، در واقع فقیه با روش اجتهاد، از کتاب و سنت موارد را کشف می‌کند اما حاکم اسلامی حکمی را که قبلاً از شأن فقهاتش کشف کرد، حالا می‌خواهد اجرایش کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نامحرم را شیفتۀ خودتان نکنید🔸 اگر مرد کاری کند که زن نامحرم شیفته ی او شود کار درستی است؟! واقعاً کار درستی است؟ خب برای چه؟ شیفته ات بشود که چه بشود؟ دلبسته به تو شود که چه کار کنی؟ فتنه است. بسیاری افراد، این مسائل را جدی نمی گیرند و یکدفعه زن شوهرداری عاشقشان می شود. بعد زن به او می گوید اگر تو با من رابطه برقرار نکنی خودکشی می کنم! خوب چرا اینطور می کنی که بعد به اینجا برسی؟ یک کسی آمد به پدرم گفت که اگر شما مرا نگیری من خودکشی می کنم. مادرمان در حیات بود! [خنده حضار] بابام گفت برو خودکشی کن! گاهی این جور چیزها اتفاق می افتد. از اول بابش را باز نکنیم. همان طور که می گویند در چشم باید خودداری کنی، در هم باید خودداری کنی. ببینید، «العاقل یکفیه الاشاره» وقتی می گوید «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم» یعنی «یغضوا من السنتهم»، «یغضوا من اسماعهم». غریزه ی جنسی از راه چشم می آید، از راه گوش می آید، از راه دهان می آید، از راه بویایی هم می آید. از این جهت است که می گویند [در هنگام ارتباط با نامحرم] عطر نزن. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گناه بزرگ نابخشودنی 🔸 امام خمینی (ره): از گناهان بزرگ نابخشودنى، مسامحه در امر مسلمين است. هركس به مقدار توانش و حيطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و ميهن باشد؛ و با جديت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر و غرب يا شرق‌زدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگيرى نمايند، و بدانند كه مخالفين اسلام و كشورهاى اسلامى كه همان ابرقدرتان چپاولگر بين‌المللى هستند، با تدريج و ظرافت در كشور ما و كشورهاى اسلامى ديگر رخنه، و با دست افراد خودِ ملت‌ها، كشورها را به دام استثمار مى‏ كشانند. 📌صحیفه امام؛ ج21؛ ص420 | وصیت‌نامه سیاسی-الهی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠شیرینی اسلام و دوستی ولایت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 مبانی فقهی نظریه ولایت فقیه/ ولی‌فقیه، هدایتگر جامعه در عصر غیبت است 📝 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ ✅ در نظام امامت، امامان معصوم(ع) با برخورداری از علم لدنی و علمی که از وراثت پیامبر(ص) به آن‌ها رسیده به تبیین و اجرای شریعت می‌پردازند. ✅ خداوند متعال از طریق شریعت خود به عقل بشری کمک می‌کند. پس رسول باطنی که عقل است همراه با رسول ظاهری که شریعت است هر دو برای سعادت انسان ضرورت دارند. ✅ فقیه شخصی است که با برخورداری از اجتهاد و آموزه‌های عقلی و با تبیین آموزه‌های شرعی تراث اهل‌بیت(ع) و میراث پیامبر(ص) به این امر می‌پردازد. ✅ مسئله نیابت فقیه از امام معصوم(ع) اجماعی بین فقهاست و هیچ فقیه شیعی نبوده که نیابت فقیه را از امام معصوم قبول نداشته باشد. 🔻 مبانی فقهی نظریه ولایت فقیه 1️⃣ معرفت شناختی: یعنی فقه شیعه بر مبنای معرفت شناختی استوار شده است که عقل در آن لازم اما کافی نیست. یعنی نیازمندی عقل به هدایت الهی پذیرفته شده است. 2️⃣ خداشناختی: در مبنای کلامی فقه شیعه، خدا را رب می‌دانیم. دنیای مدرن غرب نیز خدا را به عنوان خالق قبول دارند اما آن‌ها معتقدند خداوند امور را به انسان واگذار کرده و خدا مفوض است. ✅ ولی فقیه در دوره غیبت به نیابت از امام معصوم(ع) نقش هدایتگری را بر عهده دارد. امام(ره) در کتاب ولایت فقیه خود مطرح کرده است که ولایت فقیه نیاز به استدلال ندارد اما اگر فردی به شریعت و امامت آگاه باشد، خود به خود آن را تصدیق خواهد کرد. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠شهیدصدر درباره امام خمینی چه گفت؟ 🔻یادداشتی به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) 🔹آنچه از شهید صدر درباره امام خمینی(ره) معروف شده،‌ جمله‌ای است که از اولین روزهای پیروزی انقلاب از شاگردان شهیدصدر در ایران نقل شد و شهرت یافت: «ذوبوا فی الامام الخمینی کما ذاب هو فی الاسلام». اما این همه آنچه شهیدصدر درباره امام خمینی گفته،‌ نیست. در نامه‌ها و نوشته‌های شهید صدر تعابیر گوناگونی درباره انقلاب اسلامی ایران و به‌طور ویژه امام خمینی(ره) وجود دارد که بیانگر مفاهیم ارزشمندی در تاریخ انقلاب اسلامی است. 🔸شهید صدر پس از ورود امام خمینی به ایران در ١۶ بهمن ١٣۵٧ پیام تبریکی به ایشان صادر کرده و در بخشی از آن چنین می‌گوید: حضرت آیة الله العظمى الإمام المجاهد الخمینى دام‌ظله این نامه را به حضرت‏عالى در یکى از حساس‏‌ترین لحظات تاریخ اسلام مى‏‌نویسم تا بدین وسیله اعتماد و مباهات بى‏‌نهایت خود را به پیروزى‏‌هاى بزرگ ملت مسلمان ایران اظهار کنم؛ پیروزى‏‌هاى پى‏‌درپى و چشمگیرى که با رهبرى خردمندانه آن حضرت صورت گرفت و برنامه نجات‏‌بخش اسلامى را به‌جاى دو تمدن و ایدئولوژى متقابل شرق و غرب به بشریت عرضه داشت؛ پیروزى شکوهمندى که با همت بلند ملت مسلمان ایران به رهبرى حکیمانه آن حضرت تحقق پیدا کرد و این سرزمین اسلامى را از لوث شبح طاغوت زمان پاک کرد و شرافت و کرامت جریحه‏‌دارشدۀ ملت مسلمان ایران را از نو احیاء و زنده کرد… در این هنگام که با امید و دعاى فراوان از درگاه الهى چشم‌به‌راه مراحل بعدى پیروزى این نهضت عظیم اسلامى هستیم، همۀ وجود و امکانات خود را در خدمت آن وجود بزرگ و نهضت مقدس اسلامى مى‏‌گذاریم و از خداوند متعال خواستاریم که بر عمر و عزت آن حضرت بیفزاید و آرزوهاى دیرینه و بزرگ ما را در سایۀ مرجعیت و رهبرى آن حضرت محقّق بفرماید، ان‌شاءالله. 🔹شهید صدر در کتاب اسلام راهبر زندگی که آن را از اساس برای جمهوری اسلامی ایران نوشته‌، به تحلیلی جامع از نقش انقلاب ایران در تاریخ معاصر اسلام و نیز رهبری امام خمینی پرداخته است. افزون‌براین در خاطرات و گفته‌های شفاهی که از شهید صدر نقل شده است، تعابیر بسیار بلندی درباره انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی نقل شده است. یکی از معروف‌ترین این تعابیر که چند تن از شاگردان شهید صدر در مجالس مختلف از او شنیده‌اند، این عبارت مشهور است: «اگر امام خمینی به من دستور دهد که به روستایی در ایران بروم و در آن فعالیت کنم، ذره‌ای درنگ نمی‌کنم». 🔸در پایان به یک عبارت از گفت‌وگوی شهید صدر با سید حسن شبّر بسنده می‌کنیم: «امام خمینی حفظه‌الله هیبت استعمار جهانی را درهم‌ شکسته است و پس از انقلاب امام، دیگر کشورهایی که خود را ابرقدرت می‌دانستند، ابرقدرت نخواهند ماند. پس از این، ابرقدرت حکومتی است که اسلام به‌پا خواهد کرد و ایران هستۀ اولیۀ این حکومت را شکل می‌دهد». 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔲◾️▪️عشق به خمینی (ره) عشق به همه خوبیهاست ◾️سالروز رحلت اسطوره بزرگ انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت عرض می نماییم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔻 جنتلمن‌های آمریکایی نه‌‌ تنها به مردم ایران و جهان رحم نکردند؛ با مردم خودش و شهروندان آمریکایی هم رحم نمی‌کنند و نه تنها رحم که جنایت می‌کنند. سوال این است مدعیان روشنفکری در ایران کجایند و چرا سکوت می‌کنند آیا سیاه‌پوستان آمریکایی را شهروندان ایالات متحده نمی‌شمارند. آیا حمله پلیس به خبرنگاران، دموکراتیک است؟ آیا دستور ترامپ بر دستگیری هزاران معترض با حقوق بشر مطابقت دارد؟ @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ امام خمینی (ره): چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می کنیم غیر از غرب،دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اکثر بدبختی های ملتها و ملت ما نیز هست صحیفه نور؛ج11؛ص186 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📕 مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است 💢 آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگویی بیان کرد؛ 🔻 مؤلفه‌های اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب 1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعه‌ای از بینش‌ها و ارزش‌های کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند. 2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است. 3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد. 4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت می‌بخشد. 🔻 دیدگاه‌های مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب 🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند. 🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند. 🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) می‌دانند اما تحت تأثیر جریان‌های فکری مخالف امام(ره) قرار دارند. 🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ در اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه باشد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس‌گفتار «اصول فقه حکومتی» بیان داشت؛ 📕 در گذشته، مشهور میان اصولیین در رابطه با اصول فقه این بوده که ادله اربعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل به این عنوان که ادله استنباط احکام هستند موضوع علم اصول می‌باشند. 📕 مرحوم آخوند خراسانی می‌فرمایند موضوع علم اصول، یک کلی است که با موضوعات همه مسائل متحد است. هر یک از مسائلی که در علم اصول مطرح شده برای خودشان موضوعی دارند. 📕 امام خمینی(ره) قائل بودند وجود یک موضوع جامع برای علم، نه تنها امکان ندارد بلکه اصلاً نیازی به چنین موضوع جامعی برای علم نداریم که منطبق بر موضوعات مسائل بشود. 📕 اگر قائل شویم که علوم، موضوع می‌خواهند و موضوع علم، حجت در فقه یا ادله مشترک است، باید قائل شویم که موضوع اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، ادله مشترکه استنباط در فقه حکومتی است. 📕 اگر قبول کنیم که معیار، کفایت سنخیت مسائل است، در اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظام‌مند، سنخیت با فقه حکومتی معیار خواهد بود. 📕 غایت و هدف علم اصول فقه یک غایت و هدف ذاتی همانند علم فقه نیست. ما اصول فقه را برای اینکه بتوانیم به استنباط درست احکام فقهی بپردازیم به کار می‌گیریم. 📕 با توجه به آلی بودن اصول، همواره در مسائل اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود. مفتاح 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸 وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار می‌شود. مشکل پیدا می‌شود. شما می‌پرسید مگر این رهبر ما ذوب شده در ولایت الهی است؟ من می‌گویم بله! من شهادت می‌دهم! یک ماه قبل از رحلت امام برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام می‌شود، شما بعدازآن چه‌کار می‌کنید؟ گفتند: «حوزه، می‌روم قم و آخوندی می‌کنم. بعد مثل‌اینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهی‌ام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ تردید نمی‌کنم»! فکرش را کنید! رئیس‌جمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. می‌دانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما می‌گوید برای رفتن «تردید نمی‌کنم»! خود را برای «صفر» آماده می‌کند؛ برای «هیچ». می‌رود برای «صفر شدن» و ناگهان سر از «رهبری» در می‌آورد. تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» می‌ماند. هرکس تردید در فنا کرد، فانی می‌شود و هرکس تردید در فانی شدن نکرد، باقی می‌ماند، راه بقاء فناست! راضی بودن در برابر امر امام به معنای «ذلت باطنی» است و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنه» اینگونه است، «عزت ظاهره» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازه‌ای است که مردم او را در موقع نماز دعا می‌کنند. این عزت ظاهری بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش می‌خواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم می‌خورد. ذلت باطنی و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد. هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری از نوع سجده بر آدم. این رهبر، ذوب است؛ ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش می‌آورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمی‌کند. این، آتش در دست نگه داشتن بعد از ریاست جمهوری است. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش می‌آید؟! می‌گوید من این هستم. می‌گوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم یکی از روستاها، آن هم مال سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمی‌کنم! این آتش است که در دست نگه می‌دارد. این انسان وقتی که زمامدار می‌شود، ماشین نظام می‌شود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمی‌گذارد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
مکتب_امام_خمینی_و_اصول_چهارده_گانه_.mp3
22.16M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع و اصول چهارده گانه 🔻 سخنرانی در جمع مدرسان دانشگاه حکیم سبزواری ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
کسی که زائر تو شد، حسین را شده زائر که رنگ و بو حرم تو، از آن حریم گرفته‌ست.. ▪️وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام تسلیت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌷 در تمام دنیا مثل آقای خامنه ای پیدا نمی کنید امام خمینی (ره): شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بنای قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید. ایشان را من سال های طولانی می شناسم و در آن زمانی که اول نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف برای رساندن پیام ها تشریف می بردند و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمتی خدا به ما، این است که داده. صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۱۷۰ مورخ: ۱۳۶۱/۱۱/۱۰ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 رهایی از بت‌های اجتماعی 🔸 اسلام یگانه نجات‌بخش بزرگ انسان‌ها از انواع ظلم و ستم و نظام طبقاتی و خودکامگیِ زشت است و می‌تواند انسان را از حکومت بت‌های اجتماعی که زاییده خودپرستی در جوامع بشری است رها کند. 📚 بارقه‌ها، ص۲۹۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
‍ ‍ 📌 منظومه فکری امام خمینی(ره) امام خمینی را باید با مکتب و منظومه فکریش شناخت که در غیر این صورت، گرفتار التقاط و انحراف در اندیشه امام خواهیم شد. مکتب امام دارای سه ساحت نظام جهان‌بینی و نظام خلقی و رفتاری و نظام اجتماعی است. رکن و گوهر مکتب امام عبارت است از توحید عرفانی اجتماعی است که تمام هستی ممکنات را عین الفقر و عجز می‌داند و می‌بیند و این باور بر همه فعالیت‌های اجتماعی سریان کند. اصول مکتب امام یعنی ولایت‌مداری و مردم‌سالاری، جمهوریت و اسلامیت، مدیریت جهادی و عقلانیت، استکبارستیزی و تعامل با جهان، عدالت و مبارزه با فساد، توسعه کشور و حمایت از محرومین و مستضعفین، مبارزه با انحطاط و تمدن‌سازی، استقلال و آزادی و... در هم تنیده‌اند و نباید جداگانه تفسیر و تدبیر شوند. مکتب امام خمینی را با تفسیر پسامدرن، نگاه گزینشی، حذف مولفه‌های انقلابی، تبدیل اسلام ناب محمدی با اسلام رحمانی، تفسیر به رای، سکولاریزاسیون کردن تحریف کرد. اماما از حق تعالی شاکریم که در عصر و مکتب خمینی زیست و تنفس می کنیم. خمینی عزیز در ضیافت علوی برای مردم و مدیران و کارگزاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دعا کن تا مکتب اسلام ناب محمدی را درک و پیاده کنند. سید روح الله در ملکوت ناظری باذن الله پس حافظ انقلاب باد باذن الله. 🍃 خداوندا! روح امام راحل و شهدای انقلاب و پانزده خرداد و جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و سلامت را با اولیائت محشور فرما و توفیق این سعادت را از ما مگیر. 🆔 @khosropanah_ir
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه (عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام): 🔹تمایز مکتب امام در مبانی با دیگر مکاتب این است که ایشان، فقیهی بود که عرفان و قرآن و برهان را با هم جمع کرد. 🔹اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» اصلا در کتب فقهی نیامده است، بلکه از تعابیر دیگری استفاده شده است؛ امام (ره) تعبیر «مطلقه» را از عرفان استفاده کرده و این نوعی نگاه حکیمانه و عارفانه به سیاست، انسان و عرصه های اجتماعی است. این یک مبنای نو و جدیدی است که امام در مکتب خود دارد. 🔹امام (ره) علاوه بر فقه اجتماع، الفقه الحکومه داشت؛ یعنی رویکرد حکومتی به سرتاسر فقه داشتند و این گونه نبود که بخشی از فقه امام، فقه الحکومه باشد. 🔹شاگرد بزرگوار حضرت امام یعنی رهبر معظم انقلاب، درس تمدن را از امام خوب فراگرفت و بحث تمدن نوین اسلامی را با تفصیل بیشتر مورد پردازش قرار داد. بنده معتقدم که منظومه و مکتب رهبر معظم انقلاب در ادامه منظومه فکری و مکتب مرحوم امام است. 🔹یکی از مشکلات و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و عمده جریانات سیاسی دچار این آسیب شدند این است که خود را به مکتب امام منسوب می کنند ولی گزینشی به مکتب امام نگاه می کنند. اقتدار و مدیریت جهادی را کنار می گذارند و رویکردی ذلیلانه در مقابل دشمنان اتخاذ می کنند و خود را طرفدار مکتب امام می دانند! 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 برگزاری دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی 💠 مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی را برگزار می‌کنند. 📆 زمان ثبت‌نام: 19 خرداد ماه لغایت 22 خردادماه سال 1399 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️ حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم /رئیس پژوهشگاه فقه نظام: 🔹نمایندگان ، نماینده مردم باشند نه اصحاب قدرت و ثروت. 🔹مجلس به عنوان عصاره ملت باید قبل از هر چیز دغدغه مردم به خصوص محرومان را داشته باشد. 🔹در واقع همان طور که مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز بکار متذکر شدند، نمایندگان این دوره مجلس باید به طور خاص رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف جامعه را در اولویت کاری خود قرار دهند./ حوزه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 خطای قاضی بزرگ است 🔹قوه قضائیه باید توجه بکند که سر و کارش با جان و مال مردم است، نوامیس مردم، سر و کار این با آنهاست و باید افراد صالح در آنجا باشند، سالم باشند و توجه بکنند که خطای قاضی بزرگ است 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 شیطانِ فقها، فقیه‌ترین شیطان است و شیطان سیاستمداران، سیاستمدارترین شیطان‌هاست. «شيطان اگر خود نتواند توفيق ذکر را از انسان بگيرد، جنودي را بکار مي‌گيرد تا توجه و ذکر انسان‌ها را مختل کنند. اين جنود با توجه به افراد و موقعيت آنها، از نظر کثرت و کيفيت، متفاوت است. لذا گفته شده که «شيطانُ الفُقها أفقَه الشياطين» و نيز شيطان سياستمداران، سياستمدارترين شيطان‌هاست». 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره) 🔹رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۱۱/۰۴ ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با و و و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. 🔹آن‌جایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همین‌طور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان این‌طور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست. (وسائل) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir