🌠 عدم کنترل نگاه، سبب و ریشهی فسادهاست
▪️امیرالمومنین "سلاماللهعلیه" در ذیل آیه:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنٰاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصٰارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»¹ فرمودند:
«أَیْ مِمَّا یُلْحِقُهُنَّ مِنَ النَّظَرِ کَمَا جَاءَ فِی حِفْظِ الْفُرُوجِ فَالنَّظَرُ سَبَبُ إِیقَاعِ الْفِعْلِ مِنَ الزِّنَا وَ غَیْرِهِ»²
یعنی همانگونه که دامنها را نگه میدارند، دیدگان خود را هم از نگاهکردن به این و آن حفظ کنند، زیرا نگاهکردن سبب واقع شدن افعال حرام جنسی از زنا و غیر آن میگردد.
📗 آیه۳۱سورهمبارکهنور
📚 وسائلالشیعة،ج۱،ص۳۰۰ | بحارالأنوار،ج۷۷،ص۱۸۲
#سلوک_بانوان
📌 با معرفی کانال به دیگران در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام سهیم باشیم...
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
#بعد_از_ظهور
#اصحاب_و_یاران_امام_زمان ارواحنا فداه
🔻امام صادق سلام الله علیه به مفضل فرمود:
يَا مُفَضَّلُ أَنْتَ وَ أَرْبَعَةٌ وَ أَرْبَعُونَ رَجُلاً تُحْشَرُونَ مَعَ اَلْقَائِمِ أَنْتَ عَلَى يَمِينِ اَلْقَائِمِ تَأْمُرُ وَ تَنْهَى وَ اَلنَّاسُ إِذْ ذَاكَ أَطْوَعُ لَكَ مِنْهُمْ اَلْيَوْمَ
تو با چهل و چهار نفر ديگر با حضرت قائم سلام الله علیه خواهيد بود. تو در سمت راست حضرت، امر و نهى مى كنى و مردم در آن زمان بهتر از امروز از تو اطاعت مى كنند.
📚دلائل الامامه، ص ۲۴۸
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
امام صادق علیه السلام:
🔹إنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ اَلاِسْتِغْفَارَ اَلْحَدِيثَ.
🔸چون خداوند اراده خير برای بندهاى داشته باشد پس از گناهش او را دچار نقمت و بلائى كرده تا او را به یاد استغفار کردن بیندازد.
📚 وسائل الشیعه (باب جهاد با نفس)
جلد ۱۴ صفحه ۸۲
#حدیث
#امام_صادق علیه السلام
⬅️ با نشر این حدیث در ثواب آن شریک هستید.
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
امام صادق علیه السلام:
🔹إنَّ اَلْبَيْتَ إِذَا كَانَ فِيهِ اَلْمَرْءُ اَلْمُسْلِمُ يَتْلُو اَلْقُرْآنَ يَتَرَاءَاهُ أَهْلُ اَلسَّمَاءِ كَمَا يَتَرَاءَى أَهْلُ اَلدُّنْيَا اَلْكَوْكَبَ اَلدُّرِّيَّ فِي اَلسَّمَاءِ.
🔸هنگامی که مسلمانی در خانهاش قرآن بخواند، اهل آسمان آن خانه را به یکدیگر نشان میدهند چنانکه اهل زمین ستاره درخشان را به هم نشان میدهند.
📚 اصول کافی (باب فضل قرآن)
جلد ۲ صفحه ۶۱۰
#حدیث
#امام_صادق علیه السلام
⬅️ با نشر این حدیث در ثواب آن شریک هستید.
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
امام صادق علیه السلام:
🔹لمْ يُسْتَزَدْ فِي مَحْبُوبٍ بِمِثْلِ اَلشُّكْرِ وَ لَمْ يُسْتَنْقَصْ مِنْ مَكْرُوهٍ بِمِثْلِ اَلصَّبْرِ .
🔸چيزى چون شُكر، دوست داشتنیها را زیاد نمیکند و چيزى چون صبر از امورِ ناخوشايند نمیكاهد.
📚 تحف العقول (باب الإمام الصادق)
جلد ۱ صفحه ۳۶۳
#حدیث
#امام_صادق علیه السلام
⬅️ با نشر این حدیث در ثواب آن شریک هستید.
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
🟣ارشاد شدن یک فیلسوف توسط امام حسن عسکری علیه السلام
✅ لابن شهر آشوب عن أبي القاسِمِ الكوفيِّ :
إنَّ إسحاقَ الكِنديِّ كانَ فيلسوفَ العِراقِ في زَمانِهِ أَخَذَ في تَأليفِ تَناقُضِ القُرآنِ وَشَغَلَ نَفسَهُ بِذلك وَتَفَرَّدَ بِهِ في مَنزِلِهِ وَإنَّ بَعضَ تَلامِذَتِهِ دَخَلَ يَوما عَلى الإمامِ الحَسَنِ العَسكَريِّ فَقالَ لَهُ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام : أما فيكُم رَجُلٌ رَشيدٌ يَردِعُ أستاذَكُم الكِنديِّ عَمّا أخَذَ فيهِ مِن تَشاغُلِهِ بِالقُرآنِ؟ فَقالَ التِّلميذُ : نَحنُ مِن تَلامِذَتِهِ كَيفَ يَجوزُ مِنّا الإعتِراضُ عَليهِ في هذا أو في غَيرِهِ ، فَقالَ لَهُ أبو مُحَمَّدٍ : أتُؤَدّي اللّهَ ما ألقيهِ إليكَ؟ قالَ : نَعَم قالَ : فَصِر إلَيهِ وَتَلَطَّف في مُؤانَسَتِهِ وَمَعونَتِهِ عَلى ما هُوَ بِسَبيلِهِ فَإذا وَقَعَتِ الأُنسَةُ في ذلك فَقُل قَد حَضَرَتني مَسألَةٌ أسألُكَ عَنها فَإنَّهُ يَستَدعي ذلك مِنكَ فَقُل لَهُ إن أتاكَ هذا المُتَكَلِّمُ بِهذا القُرآنِ هَل يَجوزُ أن يَكونَ مُرادُهُ بِما تَكَلَّمَ مِنهُ غَيرَ المَعاني الَّتي قَد ظَنَنتَها أنَّكَ ذَهَبتَ إليها ؟ فَإنَّهُ سَيَقولُ لَكَ إنَّهُ مِنَ الجائِزِ لأنَّهُ رَجُلٌ يَفهَمُ إذا سَمِعَ ، فَإذا أوجَبَ ذلك فَقُل لَهُ : فَما يُدريكَ لَعَلَّهُ قَد أرادَ غَيرَ الَّذي ذَهَبتَ أنتَ إلَيهِ فَيكونَ واضِعا لِغَيرِ مَعانيهِ . فَصارَ الرَّجلُ إلى الكِنديِّ وَتَلَطَّفَ إلى أن ألقى عَلَيهِ هذِهِ المَسألَةَ فَقالَ لَهُ : أعِد عَلَيَّ ، فَأعادَ عَلَيهِ فَتَفَكَّرَ في نَفسِهِ وَرأى ذلك مُحتَمَلاً في اللُّغَةِ وَسائِغا في النَّظَرِ فَقالَ : أتَيتُ إلَيكَ الّا أخبَرتَني مِن أينَ لَكَ ؟ فَقالَ : إنَّهُ شَيءٌ عَرَضَ بِقَلبي فَأورَدتُهُ عَلَيكَ ، فَقالَ : كَلّا ما مِثلُكَ مَن اهتَدى إلى هذا وَلا مَن بَلَغَ هذِهِ المَنزَلَةَ فَعَرِّفني مِن أينَ لَكَ هذا ؟ فَقالَ : أمَرَني بِهِ أبو مُحَمَّدٍ فَقالَ : الآنَ جِئتَ بِهِ وَما كانَ لِيَخرُجَ مِثلَ هذا إلّا مِن ذلك البَيتِ؛ ثُمَّ إنَّهُ دَعا بِالنّارِ وَأحرَقَ جَميعَ ما كانَ ألَّفَهُ . {حدیث|1=554| کتاب میزان الحکمه}
🌷 ابن شهر آشوبـ به نقل از ابو القاسم كوفى:
اسحاق كِندى ، كه #فيلسوف عراق در عصر خود بود ، تصميم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدين منظور در خانه اش نشست و مشغول اين كار شد . روزى يكى از شاگردان او خدمت #امام_حسن_عسكرى عليه السلام رسيد . امام عليه السلام به او فرمود : آيا در ميان شما يك آدم رشيد پيدا نمى شود كه استادتان كِندى را از كارى كه در پيش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟ شاگرد عرض كرد: ما از شاگردان او هستيم ؛ چگونه بر ما رواست كه در اين مورد يا مواردى ديگر به او اعتراض كنيم ؟ امام عسكرى عليه السلام فرمود : آيا حاضرى كارى كه مى گويم انجام دهى ؟ عرض كرد : آرى . حضرت فرمود : پيش او برو و با وى گرم بگير و وانمود كن كه مى خواهى در انجام كارش به او كمك كنى . وقتى خوب با او انس گرفتى بگو سؤالى برايم پيش آمده است كه مى خواهم آن را از تو بپرسم . خواهد گفت بپرس . به او بگو : اگر گوينده اين قرآن نزد تو آيد ، آيا ممكن است مراد او از گفته هايش غير از معانى اى باشد كه تو به گمان خود آنها را فهميده اى ؟ او خواهد گفت : آرى ، ممكن است ؛ زيرا آدم فهميده اى است .
پس چون چنين جواب داد، به او بگو: تو چه مى دانى؟ شايد گوينده چيزى غير از آنچه تو فهميده اى اراده كرده و مراد واقعى اش غير از معناى اوليه جمله هايش باشد.
آن مرد نزد كِندى رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه اين سؤال را از او پرسيد . كِندى گفت : سؤالت را تكرار كن . آن مرد سؤالش را تكرار كرد . كِندى با خود انديشيد و اين موضوع را هم از نظر لغوى محتمل دانست و هم از نظر عقلى جايز . پس به شاگردش گفت : تو را قسم مى دهم كه بگويى اين سؤال را از كجا آموخته اى ؟ شاگرد گفت : مطلبى بود كه به ذهنم خطور كرد و از تو پرسيدم . كِندى گفت : هرگز ، چنين سؤالى به فكر امثال تو نمى رسد ، و تو و امثال تو را نشايد كه به چنين منزلتى دست يابيد . بگو از كجا اين سؤال را گرفته اى ؟ شاگرد گفت : ابو محمّد به من فرمود اين سؤال را از تو بپرسم . كِندى گفت : حالا حقيقت را گفتى . چنين نكته اى جز از چنان خاندانى سر نمى زند ، آن گاه آتش طلبيد و آنچه را گرد آورده بود سوزاند .
📚میزان الحکمه حدیث۵۵۴
💠https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor
🔻در روایات است كسانی كه در زمان غیبت #امام_زمان سلام الله علیه بر ولایت اهلبیت بمیرند۱،ثواب هر یک از آنها، ثواب هزار شهید از شهداء بدر و اُحد است.
این منزلت كسانی است كه در عصر غیبت #امام_زمان علیه السلام بر ولایت اهلبیتعلیهم السلام ثابت هستند!
حساب در دستگاه ربوبیّت در نهایت دقت است:
(وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ)۲
(وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَ وَضَعَ الْمِيزَانَ)۳
(وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ)۴
دستگاه ربوبی ادّق حسابها را رعایت میكند.
سرّ این قدر عظمت این است كه حفظ دین در آخر الزمان مشکلات و سختی ها دارد مشكلات یكی و دو تا هم نیست؛
برای خواص یک نوع مشكلات...
برای عوام نوع دیگری از مشكلات است...
برای زنان وجوانان هم مشكلاتی است...
آن وقت در این زمان، با این شدائد، دین را نگه داشتهاند.
روایاتی كه در مورد #آخر_الزمان است، محیّر العقول است.
یک روایت این است كه در آخر الزمان، خطر به جایی میرسد كه صبح كسی از خانه بیرون میآید #دین دارد. شب به خانه برمیگردد دین ندارد شدائد به اینجا میرسد!
📌۱. دعوات راوندی ص۲۷۴«مَنْ مَاتَ عَلَى مُوَالاتِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا ...».
۲. و هر چيز را در نزد او مقدارى معين است. (الرعد۸)
۳. آسمان را برافراخت و ترازو را برنهاد. (الرحمن۷)
۴. و ترازوهاى داد را در روز رستاخيز مینهيم. (الانبیاء۴۷)
🎙آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی
🗓۲۵ مرداد ۱۳۸۷
https://eitaa.com/jlasatemarefatemasor