eitaa logo
قرارگاه امام خامنه‌ای
18.5هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.3هزار ویدیو
5 فایل
امام خامنه‌ای حفظه‌الله: "به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم." این رسانه مردمی است و متعلق به هیچ نهاد یا گروه سیاسی نمی‌باشد. تبلیغات 👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم روزه درصورت عدم تحقیق از صبح شدن ‌ ✍ اگر در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد ولی اگر با تحقیق و علم به اینکه صبح نشده، انجام داده باشد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۰۵ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
تشخیص ضرر داشتن روزه ✍ سؤال: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج می‌‎برد و در عین حال هر دو روزه می‌گیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آن‌ها می‌شود، تا کنون نتوانسته‌ام آن‌ها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آن‌ها راهنمایی فرمایید. ✅ جواب: ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخیص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد و در عین حال بخواهد روزه بگیرد، روزه گرفتن برای وی حرام است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
دست زدن در مجالس میلاد اهل بیت علیهم السلام ✍ سؤال: دست زدن همراه با شادی و مولودی خوانی در جشن‌هایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می‌شود، چه حکمی دارد؟ اگر این جشن‌ها در مکان‌های عبادت مانند مسجد و نمازخانه‌های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه‌ها برگزار شوند، حکم آن‌ها چیست؟ ✅ جواب: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن‌های اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها برگزار می‌شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آن‌ها برسد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖ نماز کامل و روزه صحیح در سفری که شغل باشد ❇️مسأله ۴۷۸ از رساله نماز و روزه: از شرایط قصر نماز در سفر آن است که سفر شغل نباشد، بنابراین اگر سفر شغل باشد؛ خواه قوام شغل به سفر کردن باشد، مانند رانندگی یا خلبانی و خواه سفر کردن مقدمة شغل باشد، مانند سفر پزشک یا معلمی که برای شغلش سفر می کند، نماز در آن سفر تمام و روزه صحیح است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
ندانستن مقدار مسافت شرعی ‌ ❇️ مسأله 952 از رساله نماز و روزه: اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع، روزه بگیرد؛ مانند اینکه رفتن به محلی را قصد کند که در واقع به اندازه مسافت شرعی است ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت، روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
افطار روزه به تصور ضرر ✍ سؤال: در ابتدای تکلیف به توصیه پدر و مادرم و با تصور این که بنیه ضعیفی دارم و روزه برایم ضرر دارد، روزه‌ها را افطار کردم و تا ماه رمضان سال بعد هم قضا نکردم، آیا علاوه بر قضا کفاره هم بر عهده من می‌باشد؟ ✅ جواب: اگر مطمئن بودید یا حداقل می‌ترسیدید که روزه برای شما ضرر داشته باشد، کفاره‌ی عمد واجب نیست ولی باید قضای روزه‌ها را بگیرید و برای هر روز، کفاره‌ی تأخیر بپردازید (به ازای هر روز 750 گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر موادّ غذایی به فقیر بدهید). 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
نداستن تعداد روزه‌های فوت شده ‌ ✍ کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته و تعداد آنها را نمی‌داند، چنانچه شروع عذر را نمی‌داند؛ مثلاً نمی‌داند بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزه‌های فوت شده شش روز باشد یا بیست و ششم رفته تا پنج روز باشد، می‌تواند مقدار کمتر را قضا کند، اما در صورتی که زمان شروع عذر را می‌داند، مثلاً می‌داند روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمی‌داند شب دهم برگشته تا پنج روزه فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روزه فوت شده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۱۸ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر ✍ سؤال: اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟ ✅ جواب: نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود. *حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود 1350 متر می باشد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
روزه شخص بیهوش ‌ ✍ کسی که یک یا چند روز بیهوش و در حال اغما بوده و روزه واجب از او فوت شده است، لازم نیست قضای روزه آن روزها را بگیرد. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۱۲ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
نماز کامل و روزه صحیح در سفری که شغل باشد ✍ مسأله ۴۷۸ از رساله نماز و روزه: از شرایط قصر نماز در سفر آن است که سفر شغل نباشد، بنابراین اگر سفر شغل باشد؛ خواه قوام شغل به سفر کردن باشد، مانند رانندگی یا خلبانی و خواه سفر کردن مقدمة شغل باشد، مانند سفر پزشک یا معلمی که برای شغلش سفر می کند، نماز در آن سفر تمام و روزه صحیح است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
فراموشی تعداد نماز و روزه قضا ✍ سؤال: کسی که تعداد روزهایی که روزه نگرفته و مقدار نمازهایی را که نخوانده نمی‌داند، وظیفه‌اش چیست؟ کسی هم که نمی‌داند روزه‌اش را بر اثر عذر شرعی افطار کرده و یا عمداً آن را خورده است، چه حکمی دارد؟ ✅جواب : جایز است که به قضای آن مقدار از نماز و روزه‌هایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید، و در صورت شک در افطار عمدی، کفّاره واجب نیست. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
ترتیب روزه‌های قضا ‌ ✍ اگر کسی از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را اول بگیرد، صحیح است، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مانند اینکه پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط واجب آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۱۹ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖ مواردی که قضا و کفاره عمد واجب است: ۱. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفارة عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفاره دارد و چه نداند. ۲. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. ۳. اگر در ماه رمضان به گفتة کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفتة او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖کليات روزه: ✍🏻 تعریف روزه: عبارت است از: «خودداری از مبطلات روزه، به قصد انجام فرمان خداوند». 📔 نیت روزه: عزم بر خودداری کردن از خوردن و آشاميدن و ساير چيزهای باطل کننده‌ی روزه، بخاطر دستور خداوند و همين که چنين عزمی باشد کافی است و لازم نيست آن را بر زبان بياورد. 📘 زمان روزه داری: از اول فجر (اذان صبح) تا مغرب (اذان مغرب) مي باشد. 🕓 وقت نیت: 📗 روزه ی ماه رمضان و نذر معیّن: همزمان با شروع روزه باید عزم بر روزه داشت، هرچند این نیت قبل از آن انجام شده باشد. 📓 روزه ی غیرمعیّن (روزه ی قضا و نذر مطلق): تا قبل از ظهر 🗂 روزه ی مستحبّی: تا موقعی که به اندازه ی نیّت کردن به مغرب، وقت مانده باشد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دستورالعمل استاد فاطمی نیا برای شب قدر التماس دعای فرج 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
شرکت زن حائض در مراسم احیاء ✍ برخی از بانوان تصور می‌کنند شرکت زن حائض در مراسم احیاء و قرآن به سر گرفتن، گناه شمرده شده و حرام است؛ در حالی که شرکت در احیاء برای حائض حرام نیست، ولی لمس خطوط قرآن بر حائض حرام است. ⚠️ تذکر: خانمی که عذر شرعی دارد رفتن او به مسجد حرام و گناه است، ولی در حسینیه اشکالی ندارد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖ شرايط صحت و وجوب روزه ۱. اسلام و ایمان: روزه کسی که مسلمان و یا مؤمن نيست، صحیح نمي باشد. ۲. عقل: روزه کسي که دیوانه یا بیهوش یا مست می باشد، صحیح نیست. ۳. حائض و نفسا نبودن: روزه زن حائض و نفساء صحيح نيست، اگرچه يك لحظه قبل از مغرب عارض شود يا يك لحظه بعد از سپيده صبح قطع شود. ۴. قدرت داشتن: روزه بر کسی که توانایی روزه گرفتن ندارد، مانند مردان و زنان کهنسالی که توانایی ندارند، واجب نیست. ۵. ضرري نبودن: روزه‌ای که انسان می‌داند یا احتمال عقلائي می‌دهد که ضرر داشته باشد، صحیح نیست. ۶. مسافر نبودن: در مسافرتی که نماز شکسته است، روزه حتی مستحبی، صحیح نیست، مگر در موارد استثنائی که در رساله توضیح المسائل بیان شده است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖بیمار مقطعی ✍🏻کسی که بیمار باشد و بیماری او مقطعی است و تا ماه رمضان سال بعدی بهبود پیدا می کند نسبت به فدیه وظیفه ای ندارد ولی لازم است بنابر احتیاط تا رمضان سال بعد روزه ها را قضا کند و در غیر این صورت علاوه بر قضا کفاره تاخیر (یک مد معادل ۷۵۰ گرم طعام) لازم می شود. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖تردید در قصد اقامت ده روز ✍🏻 سؤال: کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
➖مکروهات روزه ✍🏻آنچه برای روزه ­دار مکروه است برخی از مکروهات روزه عبارت است از: ۱. هر کاری که سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن ) ۲. بوییدن گیاه خوشبو ؛ (عطر زدن مکروه نیست) ۳. خیس کردن لباسی که بر تن است؛ ۴. مسواک کردن با چوب تر ؛ ۵. کشیدن دندان و هر کاری که به سبب آن از دهان خون بیاید؛ ۶. چشیدن غذا و مانند آن ؛ ۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛ ۸. ریختن دارو در چشم و سرمه کشیدن در صورتی که بو یا مزة آن به حلق برسد؛ ۹. نشستن زن در آب ؛ ۱۰. لمس کردن همسر و شوخی با او و هر کاری که موجب برانگیخته شدن شهوت شود؛ ۱۱. مضمضه زیاد برای روزه­دار مکروه است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
ضعف جسمانی در قضای روزه ‌ ✍ اگر به دلیل ضعف جسمانی قادر به گرفتن روزه در ماه رمضان و نیز قضای آن تا رمضان سال آینده نباشد، قضا ساقط نمی‌شود و هر زمان که بتواند باید قضا کند، همچنین کسی که چند سال روزه نگرفته و توبه کرده و تصمیم بر جبران آنها دارد، واجب است تمام روزه‌های فوت شده را قضا کند و چنانچه نتواند، قضای روزه‌ها از او ساقط نمی‌شود و بر عهده‌اش باقی می‌ماند. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۲۷ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
به جا نیاوردن قضای روزه بخاطر سفر ‌ ✍ کسی که به خاطر سفر روزه ماه رمضان را نگرفته، اگر تا ماه رمضان سال بعد در وضعیت سفر باشد قضای رمضان گذشته از او ساقط نمی‌شود و باید بعداً آن را به جا آورد و احتیاط مستحب آن است که کفاره‌ی تاخیر نیز بدهد. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۲۶ 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
سهل انگاری در ادای قضای روزه ✍ سؤال: کسانی که در ماه رمضان برای انجام وظیفه دینی در مسافرت هستند و به همین دلیل نمی‌توانند روزه بگیرند، اگر در حال حاضر بعد از چند سال تأخیر، بخواهند روزه بگیرند، آیا پرداخت کفّاره بر آنها واجب است؟ ✅ جواب: اگر قضای روزه ماه رمضان را به علت استمرار عذری که مانع روزه گرفتن است، تا ماه رمضان سال آینده به تأخیر انداخته باشند، قضای روزه‌هایی که از آنان فوت شده کافی است، و واجب نیست برای هر روزی یک مدّ طعام فدیه بدهند، هرچند احتیاط در جمع بین قضا و فدیه است. ولی اگر تأخیر در قضای روزه به خاطر سهل انگاری و بدون عذر باشد، جمع بین قضا و فدیه بر آنها واجب است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید
شغل بودن سفر برای روزه دار ✍ مسأله ۴۸۲ از رساله نماز و روزه: شغل بودن سفر، وابسته به کسب مال و ارتزاق از آن نیست؛ بنابر این معلّمی که برای تدریس مجانی سفر میکند، این کار برای او حرفه و شغل محسوب می شود و نمازش در سفر تمام است. 🖋 🆔 @esteftaate_rahbary در ثواب نشر احکام شریک شوید